Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 09 juli 2015

Stafdienst Personeel en Organisatie. - Incompetitiestelling in de klasse A5 - Adviseur-generaal bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statu 1° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Studiedienst (functiecla(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2015003259
pub.
09/07/2015
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Stafdienst Personeel en Organisatie. - Incompetitiestelling in de klasse A5 - Adviseur-generaal bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel worden de volgende betrekkingen, waaraan de titel is verbonden van Adviseur-generaal (A5), in competitie gesteld: 1° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Studiedienst (functieclassificatie : DSA801) bij de Stafdienst voor Beleidsexpertise en -ondersteuning;2° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Dienst Reglementering (functieclassificatie : DJU377) bij de Stafdienst voor Beleidsexpertise en -ondersteuning;3° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Departementshoofd Douane en Accijnzen (functieclassificatie : DFI032) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie Geschillen);4° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Fraudebestrijding (functieclassificatie : DFI073) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie. II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door: - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 23/09/2016 numac 2016003323 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel. - Officieuze coördinatie in het Duits type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003216 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel sluiten tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel; - het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2013 pub. 14/11/2013 numac 2013002052 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt sluiten betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt; - het koninklijk besluit van 10 april 2015Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/04/2015 pub. 24/04/2015 numac 2015003088 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van de taalkaders van de Federale Overheidsdienst Financiën sluiten tot vaststelling van de taalkaders van de FOD Financiën; - de wetten inzake het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966.

De benoemingen worden toegekend binnen de limieten van het personeelsplan.

III. BENOEMINGSVOORWAARDEN Mogen zich kandidaat stellen voor betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur-generaal (A5): alle ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Financiën die op de datum van de benoemingen bekleed zijn met de klasse A4, ten minste 2 jaar anciënniteit tellen in deze klasse en menen te beantwoorden aan de in het functieprofiel gespecificeerde voorwaarden.

Evenwel zullen enkel de kandidaturen van de ambtenaren die voldaan zullen hebben aan de evaluaties waarvan sprake in de fasen 2 en 3 hiernavolgend in aanmerking kunnen worden genomen in het kader van de huidige benoemingsprocedure.

IV. SOLLICITATIEPROCEDURE 1. Hoe naar een betrekking solliciteren? De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van het bijgevoegde formulier (bijlage 1). Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden, zijn de functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2).

Per functieprofiel moet een afzonderlijke kandidatuur wordt opgesteld.

De kandidaat mag tussen de verschillende profielen geen enkele orde van voorkeur uitdrukken.

De behoorlijk ingevulde, gedateerde en gehandtekende kandidatu(u)r(en) moet(en), op straffe van nietigheid, ten laatste op 21 augustus 2015 (poststempel geldt als bewijs) worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op volgend adres: Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contact: 0257 257 60 (Informatiecentrum P&O) De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren en het gebruik van een administratieve briefomslag is hierbij verboden.

Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren en wel zo dat deze nummering toelaat om het totale aantal stukken vast te stellen (`stuk 1 van ... ', `stuk 2 van ... ', enzovoort).

Een sollicitatie onder voorbehoud wordt niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen. 2. Welke verschillende fasen volgen er na de sollicitatie? Na ontvangst door het Shared Service Center - Werving en Loopbaan, doorlopen de kandidaturen verschillende fasen, met name: Fase 1 - Onderzoek van de ontvankelijkheid van de kandidatuur Tijdens deze fase onderzoekt het Shared Service Center - Werving en Loopbaan de ontvankelijkheid van de kandidatuur.Indien de kandidatuur na afloop van dit onderzoek niet ontvankelijk blijkt te zijn, wordt ze verworpen. De kandidaat ontvangt een brief (verstuurd naar zijn woonplaats) die hem hiervan in kennis stelt en waarin hem de redenen van de verwerping van zijn kandidatuur worden meegedeeld.

De eerste fase is eliminerend.

De aandacht van de kandidaten wordt nadrukkelijk gevestigd op het feit dat in het kader van onderhavige dienstorder enkel kandidaturen ingediend met het oog op een bevordering in aanmerking worden genomen.

Tevens wordt hun aandacht erop gevestigd dat wanneer in de loop van de huidige procedure wordt vastgesteld dat een kandidaat het voorwerp heeft uitgemaakt van een bevordering in de klasse A5, dit automatisch tot gevolg heeft dat zijn kandidatuur wordt verworpen en dat hij wordt uitgesloten van het vervolg van de procedure.

Fase 2 - Evaluatie van de generieke competenties De kandidaten die na fase 1 overblijven, zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de generieke competenties zoals die in het functieprofiel worden vereist.

De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie: - de evaluatie van de generieke competenties zal gebeuren op basis van de 5 kerncompetenties bepaald voor alle profielen (expert, leidinggevende of projectleider) en alle klassen (A3, A4 en A5), te weten: in team werken, servicegericht handelen, betrouwbaarheid tonen, zichzelf ontwikkelen en objectieven behalen; - het vereiste beheersingsniveau van deze kerncompetenties verhoogt naargelang de klasse hoger wordt (A5>A4>A3); - de meer specifieke generieke competenties verbonden aan het profiel worden getest in een andere fase van de procedure, te weten bij de evaluatie van het algemeen functioneren (zie hierna, fase 3); - de evaluatie van de generieke competenties gebeurt op basis van een geïnformatiseerde situationele beoordelingstest (Situational Judgement Test) en een test abstract redeneren; - de situationele beoordelingstest evalueert de bekwaamheden, de dimensies en de geschiktheden verbonden aan de functie. Hij bestaat uit een simulatieoefening waarin de kandidaat verschillende realistische situaties moet inschatten. Deze weerspiegelen de kenmerken en de bekwaamheden vereist voor de functie. In deze test moeten de kandidaten aanduiden welke reactie het meest en/of het minst geschikt is; - de test abstract redeneren meet de capaciteit om uit een reeks abstracte gegevens regels af te leiden en deze op een nieuw geheel aan gegevens toe te passen.

De evaluatie van de generieke competenties kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten ontvangen van SELOR een mail op hun e-mailadres van het werk waarbij zij uitgenodigd worden om zich via hun account "My Selor" in te schrijven voor de lopende selectieprocedure en voor de hiervoor vermelde evaluatie. Zij hebben de mogelijkheid om desgevallend voor één van de voorziene data te kiezen om deel te nemen aan deze evaluatie.

De ambtenaren die nog niet over een account "My Selor" zouden beschikken, moeten zich op voorhand registreren op de site www.selor.be.

De ambtenaren die tijdelijk geen toegang hebben tot hun mailbox op het werk worden verzocht om op hun kandidatuur een ander mailadres mee te delen dat zal worden gebruikt om hen uit te nodigen voor elke fase van de procedure.

De deelname aan de evaluatie van de generieke competenties is verplicht voor de voor fase 2 aanvaarde kandidaten die hiervan niet vrijgesteld zijn (zie hierna).

Om de procedure verder te mogen zetten, dienen de kandidaten minimum 60% voor deze twee testen te behalen (de situationele beoordelingstest wordt geëvalueerd op 15 punten, de test abstract redeneren op 5 punten).

De evaluatie van de generieke competenties leidt tot een attest van welslagen of een vaststelling van mislukking.

De kandidaten die niet deelnemen aan de competentietest op de vastgelegde dag, worden geacht niet te hebben voldaan aan deze proef en zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase meegedeeld worden aan de kandidaten.

Fase 2 is eliminerend.

Evaluatie van de generieke competenties - Vrijstelling A - Vrijstelling ingevolge een eerder welslagen voor de evaluatie van de generieke competenties georganiseerd ter gelegenheid van een bevorderingsprocedure bij de FOD Financiën Algemeen principe De kandidaten die slagen voor de evaluatie van hun generieke competenties (minimum 60%) in het kader van een interne bevorderingsprocedure voor een profiel van expert, leidinggevende of projectleider, bekomen een vrijstelling in het kader van een latere sollicitatie.

De vrijstelling geldt in de volgende gevallen: a) bij een kandidatuur voor een betrekking van dezelfde klasse wat ook het profiel ervan weze (expert, leidinggevende en projectleider);b) bij een kandidatuur voor een betrekking van een lagere klasse wat ook het profiel ervan weze (expert, leidinggevende en projectleider). De geldigheidstermijn van het slagen voor een dergelijke evaluatie van generieke competenties is beperkt tot 3 jaar, te rekenen vanaf de datum waarop het welslagen in kwestie werd meegedeeld. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van de publicatie van de huidige incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad.

Er moet worden opgemerkt dat de kandidaten die niet geslaagd zijn voor de evaluatie van hun generieke competenties enkel een kandidatuur voor een nieuwe incompetitiestelling in de klasse A5 mogen indienen nadat een termijn van zes maanden verstreken is sinds de mededeling van het bekomen resultaat.

Huidige procedure In het kader van de huidige procedure, verschillend van de vroegere procedures, kan geen vrijstelling worden bekomen voor het welslagen voor een evaluatie van de generieke competenties ter gelegenheid van een interne bevorderingsprocedure.

B - Vrijstelling ingevolge het welslagen voor een selectieprocedure (aanwerving) georganiseerd door SELOR voor een betrekking buiten de federale administratie Indien een ambtenaar heeft deelgenomen aan een selectieprocedure (aanwerving) voor een andere organisatie dan de federale administratie en als hij in die context heeft voldaan aan de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem, desgevallend, een vrijstelling worden toegestaan wanneer hij zich kandidaat stelt voor een bevordering in een betrekking van dezelfde klasse of een lagere klasse, in competitie gesteld bij de FOD Financiën.

Een geldigheidsduur van 3 jaar te rekenen vanaf het welslagen voor deze evaluatie van de generieke competenties wordt in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling.

De kandidaat die, in het kader van de huidige incompetitiestelling, een vrijstelling wenst te bekomen ingevolge het welslagen voor een evaluatie van de generieke competenties georganiseerd door SELOR in het kader van een selectieprocedure (aanwerving) in een betrekking van de klasse A5 buiten de federale administratie, dient dit te laten weten in zijn kandidatuur (bijlage 1) en aan zijn kandidatuur het bewijs van welslagen evenals een gedetailleerd feedbackrapport van de geteste competenties bekomen van SELOR, toe te voegen.

De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.

Indien een ambtenaar deelgenomen heeft aan een selectieprocedure (aanwerving) voor een functie bij de federale administratie en hij in die context geslaagd is voor de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem geen enkele vrijstelling worden toegestaan ingevolge dit welslagen. De gebruikte tests en instrumenten verschillen immers van deze van toepassing inzake de evaluatie van de generieke competenties beschreven in fase 2.

C - Vrijstelling ingevolge het welslagen voor een selectieprocedure georganiseerd door SELOR voor een managementfunctie of een staffunctie Indien een ambtenaar heeft deelgenomen aan een selectieprocedure voor een managementfunctie of een staffunctie en als hij heeft voldaan aan de evaluatie van de generieke competenties bij deze gelegenheid georganiseerd door SELOR, kan hem, desgevallend, een vrijstelling worden toegestaan ingeval hij zich kandidaat stelt voor een bevordering in een betrekking bij de FOD Financiën waarvan het functieniveau gelijk of lager is dan de managementfunctie of de staffunctie waarvoor hij geslaagd is in de testen die de generieke competenties meten (met betrekking hiertoe wordt verwezen naar de categorie van de managementfunctie of de staffunctie).

Een geldigheidstermijn van 3 jaar te rekenen vanaf het welslagen voor deze evaluatie van de generieke competenties wordt hiervoor in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van de publicatie van de huidige incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad.

De kandidaat die, in het kader van de huidige incompetitiestelling, een vrijstelling wenst te bekomen ingevolge het welslagen voor een evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR in het kader van de selectie voor een managementbetrekking of een stafbetrekking waarvan het niveau gelijk is aan een betrekking van de klasse A5, dient dit te laten weten in zijn kandidatuur (formulier bijlage 1) en aan zijn kandidatuur het bewijs van welslagen toe te voegen.

De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.

D - Vrijstelling voor de titularissen van een managementfunctie of een staffunctie De titularis van een managementfunctie of een staffunctie wordt vrijgesteld van de evaluatie van de generieke competenties indien het niveau van de uitgeoefende managementfunctie of de staffunctie gelijk of hoger is dan het niveau van de gepostuleerde betrekking (met betrekking hiertoe wordt verwezen naar de categorie van de managementfunctie of de staffunctie).

De kandidaat die een managementfunctie of een staffunctie bezet waarvan het niveau gelijk of hoger is dan de functie van de klasse A5 en die een vrijstelling wenst te bekomen in het kader van de huidige incompetitiestelling, moet dit laten weten in zijn kandidatuur (formulier bijlage 1). Als de voornoemde functie niet uitgeoefend wordt binnen de FOD Financiën moet de kandidaat bij zijn kandidatuur een kopie van zijn koninklijk besluit van benoeming in de managementfunctie of de staffunctie voegen.

De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.

Fase 3 - Evaluatie van het algemeen functioneren De na fase 2 overblijvende kandidaten en de kandidaten die van deze fase werden vrijgesteld, zullen worden uitgenodigd om een bijkomende evaluatie af te leggen om het voor de functie vereiste algemeen functioneren te evalueren. Deze bijkomende evaluatie wordt in 2 delen gepland.

De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie: - tijdens het eerste deel wordt de bijkomende evaluatie van de generieke competenties, specifiek voor de rol van leidinggevende, uitgevoerd op basis van een assessmentoefening. Deze gestandaardiseerde oefening is een vorm van simulatie waarbij de kandidaat een thema moet voorstellen en zijn standpunt moet verdedigen. De kandidaat ontvangt de nodige basisinformatie betreffende het opgelegde thema, precies en realistisch. Hij ontvangt eveneens inlichtingen betreffende de algemene context waarin deze simulatie wordt uitgevoerd. De evaluatoren vragen op het einde van de presentatie uitleg aan de kandidaat. Dit eerste deel telt voor 30%.

De kandidaten die solliciteren bij één of meerdere administraties van de FOD Financiën voor betrekkingen waarvan het profiel van de generieke competenties (leidinggevende) identiek zijn, zullen slechts eenmaal voor deze 1ste fase van de bijkomende evaluatie per rol (leidinggevende) uitgenodigd worden.

De conclusies van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle gesolliciteerde betrekkingen waarvan het profiel van de generieke competenties (leidinggevende) identiek zijn; - tijdens het tweede deel worden onder meer de motivatie van de kandidaat evenals zijn visie op de functie geëvalueerd. Bovendien controleert de jury, samengesteld uit deskundigen, in dit deel of de kandidaat beschikt over de nodige generieke en technische competenties om de functie uit te oefenen door hem te ondervragen over de verschillende in het profiel beschreven competenties. Elk van deze competenties wordt geëvalueerd door middel van vragen die alle dimensies ervan omvatten. De bij deze proef geëvalueerde generieke competenties zijn deze vereist per functieprofiel, met uitzondering van de 5 kerncompetenties waarvoor de evaluatie voorzien is in fase 2.

Dit tweede deel telt voor 70%.

De kandidaten zullen voor dit 2de deel voor elk van de gepostuleerde functies uitgenodigd worden.

De deelname aan deze bijkomende evaluatie (twee delen) is verplicht voor de voor fase 3 overblijvende kandidaten.

Zij zullen hiervoor worden uitgenodigd door middel van een mail van SELOR verstuurd naar hun professioneel e-mailadres.

Om te slagen dienen de kandidaten ten minste 60% op het totaal van de twee delen te behalen.

De evaluatie van het algemeen functioneren kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten die niet deelnemen aan deze bijkomende evaluatie op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase aan de kandidaten meegedeeld worden.

Fase 3 is eliminerend.

De kandidaten die slagen voor de evaluatie van het algemeen functioneren worden gerangschikt op basis van de punten die zij op deze evaluatie behaalden.

Bij het opstellen van de benoemingsvoorstellen kan het Directiecomité rekening houden met de elementen vervat in het persoonlijk dossier van de kandidaten.

De Voorzitter van het Directiecomité, Hans D'HONDT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

FOD FINANCIEN Stafdienst Personeel en Organisatie

Bijlage 2 bij de dienstorder


1) Adviseur-generaal (A5): 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Studiedienst (functieclassificatie : DSA801) bij de Stafdienst voor Beleidsexpertise en -ondersteuning Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie o Multidisciplinaire doelstellingen bepalen van de teams van de Studiedienst in overeenstemming met de prioriteiten van de directeur van de Stafdienst Beleidsexpertise en -ondersteuning (zowel op het vlak van organisatie, van technische ondersteuning als van de interne controle van procedures) en de eindverantwoordelijkheid dragen voor hun realisatie, teneinde de doelstellingen van de dienst effectief en efficiënt te realiseren. o Nieuwe processen en nieuwe technologieën ontwerpen en implementeren, teneinde een moderne strategie uit te voeren in de materies die onder zijn bevoegdheid vallen. o Het beheer van meerdere teams van economisten ten laste nemen, teneinde de strategische en operationele doelstellingen van de Studiedienst van de Stafdienst Beleidsexpertise en -ondersteuning te realiseren.

De Adviseur-generaal - Studiedienst werkt onder de leiding van directeur van de Stafdienst Beleidsexpertise en -ondersteuning. Hij geeft leiding aan 25 tot 50 medewerkers.

Opdrachten en taken De Adviseur-generaal - Studiedienst heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o bepalen van de doelstellingen en de prioriteiten van zijn dienst en deze doorgeven aan de hoofden van de directies teneinde bij te dragen aan de best mogelijke functionering van de dienst (bestuderen van het algemeen beleidsplan en de verwachte resultaten door het management, volgen van de ontwikkeling in de maatschappij, de politiek en de externe omgeving,...); o opstellen van een actieplan voor de verschillende directies van de dienst: bepalen en concretiseren van de operationele beleidslijnen met de chefs van de directies, scheppen van een conceptueel kader om de werkprocessen en de activiteiten van de directies te optimaliseren en te coördineren en eveneens de samenwerking met andere diensten organiseren; o verzekeren van een eenvormige strategie in de studiedomeinen; o verzekeren van de motivering, de evaluatie en de leiding van de chefs van de verschillende directies met het oog op het leveren van een optimale bijdrage; o tot stand brengen van een kwalitatieve en kwantitatieve controle van het werk verricht door de chefs van de directies en hun medewerkers met het oog op de gerealiseerde doelstellingen te beoordelen door regelmatig de boordtabellen te bestuderen, door het aanzetten tot het vinden van oplossingen ter verbetering en door de erkenning en de beoordeling van de inspanningen en de positieve resultaten; o voorzitten of deelnemen aan onderhandelingen op hoog niveau (op nationaal en internationaal vlak) teneinde op een adequate wijze de positie van de FOD en/of van België te verdedigen evenals de vorming van de nationale of internationale normen te beïnvloeden; o leggen van de nodige formele en informele, interne en externe contacten om op de hoogte te blijven in zijn activiteitendomein en te zorgen voor een goede relatie tussen zijn dienst en de anderen; o verzekeren van een regelmatige verslaggeving aan de directeur van de Stafdienst Beleidsexpertise en -ondersteuning van de activiteiten van de dienst met als doel hem toe te laten ze te evalueren en ze te integreren in zijn beheersbeleid.

Vereisten van de functie De Adviseur-generaal - Studiedienst bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : o vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; o beheren en opvolgen van tijd, kosten, activiteiten en middelen; o samenwerking tussen teamleden en teams aanmoedigen, conflicten aanpakken en teamleden betrekken; o impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek overtuigen; o beschikken over de capaciteit om goed te communiceren, zowel mondeling als schriftelijk; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o een geavanceerde kennis hebben van : - de grondbeginselen van de micro-economische en macro-economische theorie en praktijk, - de grondbeginselen van de begroting van de Staat en de verschillende componenten, - de bijzondere financieringswet, in het bijzonder wat betreft de grondbeginselen over de financiering van de entiteiten; o een gebruikerskennis hebben van : - het institutioneel Belgisch kader, voornamelijk op het niveau van de relatie tussen de FOD Financiën ten overstaan van andere publieke actoren, - de Belgische, Europese en internationale institutionele en juridische omkadering van het economisch, financieel en budgettair beleid (EU, IMF, OESO, - moderne managementprincipes, - het politiek besluitvormingsproces. 2) Adviseur-generaal (A5) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Dienst Reglementering (functieclassificatie : DJU377) bij de Stafdienst voor Beleidsexpertise en -ondersteuning Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie o Ontwikkelen en coördineren van beleidsplannen en operationele plannen op het vlak van de materies van de Dienst Reglementering van de Stafdienst Beleidsexpertise en -ondersteuning (voorbereiding, analyse en/of wijziging van de fiscale wetgevingsteksten, antwoorden op parlementaire vragen gerelateerd aan het wetgevende werk,...). o Het beheer van één of meerdere teams van juristen op zich nemen, teneinde de beleidsdoelstellingen en de operationele doelstellingen van de Dienst Reglementering van de Stafdienst Beleidsexpertise en -ondersteuning te realiseren. o Bijstaan van de directeur van de Stafdienst Beleidsexpertise en -ondersteuning, teneinde de nodige veranderingen in het beheer van de dienst door te voeren en de strategische en operationele doelstellingen van het managementplan te halen.

De Adviseur-generaal - Dienst Reglementering werkt onder de leiding van de directeur van de Stafdienst Beleidsexpertise en -ondersteuning.

Hij geeft leiding aan een groep van 50 tot 100 medewerkers.

Opdrachten en taken De Adviseur-generaal - Dienst Reglementering heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o ontwikkelen van een visie over de taak en de organisatie van één of meerdere teams van juridisch deskundigen die belast zijn met het optimaliseren van de juridische normen in fiscale domeinen om te voorzien in de behoefte aan een geschikte en kwaliteitsvolle wetgeving, zowel op nationaal als op internationaal vlak; o aansturen, organiseren, motiveren en beoordelen van meerdere directies teneinde de projecten en doelstellingen op de meest efficiënte manier binnen de vastgelegde termijnen te realiseren (prioriteiten vastleggen, de middelen toewijzen afhankelijk van de prioriteiten, adequate werkmethoden uitwerken,...); o coördineren van de uitvoering van de projecten en de interne en externe activiteiten teneinde een coherente en doeltreffende inwerkingstelling van de vastgelegde prioriteiten en doelstellingen mogelijk te maken; o voorzitten van en deelnemen aan onderhandelingen van hoog niveau (op nationaal en internationaal vlak) teneinde op geschikte wijze de standpunten van de FOD en/of van België te verdedigen en de vorming van de nationale of internationale norm te beïnvloeden; o adviseren van de directeur van de Stafdienst Beleidsexpertise en -ondersteuning en de minister aangaande complexe juridische vragen in het domein van fiscaal recht teneinde actie- en beleidslijnen in te voeren die goed ondersteund worden op juridisch vlak; o vertegenwoordigen van de stafdienst, de FOD of België in het kader van speciale evenementen (vergaderingen, seminaries, colloquia, congressen, conferenties, diplomatieke conferenties,...); o stimuleren, dynamiseren, geven van instrumenten en beleidslijnen aan de chefs van de directies en aan de projectleiders teneinde de energie te richten op de realisatie van de doelstellingen en prioriteiten.

Vereisten van de functie De Adviseur-generaal - Dienst Reglementering bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : o vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; o beheren en opvolgen van tijd, kosten, activiteiten en middelen; o samenwerking tussen teamleden en teams aanmoedigen, conflicten aanpakken en teamleden betrekken; o impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek overtuigen; o beschikken over de capaciteit om goed te communiceren, zowel mondeling als schriftelijk; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o een geavanceerde kennis hebben van : - de grondbeginselen van de fiscaliteit in Belgisch, Europees internationaal perspectief, - de formele wetgevingstechniek en de wetgevingstechnische processen, - de bijzondere financieringswet, in het bijzonder wat betreft de grondbeginselen over de financiering van de entiteiten; o een gebruikerskennis hebben van: - het institutioneel Belgisch kader, voornamelijk op het niveau van de relatie tussen de FOD Financiën ten overstaan van andere publieke actoren, - de Belgische, Europese en internationale institutionele en juridische omkadering van het economisch, financieel en budgettair beleid (EU, IMF, OESO), - moderne managementprincipes, - het politiek besluitvormingsproces. 3) Adviseur-generaal (A5): 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Departementshoofd Douane en Accijnzen (functieclassificatie : DFI032) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie Geschillen) Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie o Multidisciplinaire doelstellingen bepalen van diverse teams in overeenstemming met het gezag en de prioriteiten van de administrateur - generaal DA. o Finale beslissingen in administratieve beroepen nemen. o Het bepalen van de algemene politiek betreffende geschillen en invordering douane en accijnzen.

De Adviseur-generaal - Departementshoofd Douane en Accijnzen werkt onder leiding van de administrateur-generaal van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen.

Opdrachten en taken De Adviseur-generaal - Departementshoofd Douane en Accijnzen heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o beslissen over de administratieve beroepen en over informele beroepen inzake transacties; o bepalen van de stimuli die aan de divisiechef van de directie van de betrokkene moeten gegeven worden zoals bijvoorbeeld de organisatie van vergaderingen en van overleg; o uitdrukkelijk formuleren van de projecten die moeten ontwikkeld worden door de divisiechefs en in een managementplan en de verantwoordelijkheid van de uitvoering hiervan onder hen verdelen; o motiveren, beoordelen en aansturen van de verschillende divisiechefs; o kwalitatief en kwantitatief opvolgen van het werk dat uitgevoerd werd door de divisiechefs en eventueel door hun medewerkers; o uitbouwen van de nodige formele en informele, externe en interne contacten onder andere inzake richtlijnen enz. die komen van de stafdiensten van niveau N-1 (operationele expertise), inzake samenwerking met de regionale diensten en communicatie met de doelgroepen.

Vereisten van de functie De Adviseur-generaal - Departementshoofd Douane en Accijnzen beschikt over volgende vaardigheden : - op het vlak van de generieke competenties : o analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o een geavanceerde kennis hebben van de procedure administratief beroep en de nationale en Europese douanewetgeving hieromtrent; o een gebruikerskennis hebben van : - de procedure `fiscale bemiddeling', - de reglementering inzake transacties en van de bewarende maatregelen, - de materie 'Rijkscomptabiliteit', met name kennis van het statuut van rekenplichtige, de federale wetgeving inzake Rijkscomptabiliteit, de wetgeving betreffende betalingen, de wetgeving betreffende imputaties en financiële transacties, - fiscaal recht /douane en fiscaal recht /accijnzen, m.b.t.: - de materie 'Douane', met name kennis van de economische douaneregelingen, douanebewegingen, nomenclatuur en douanewaarde, van de overige internationale, Europese, nationale (opgesteld door andere FOD's) en regionale wetgeving, inclusief voor rekening van derden; kennis van de controle- en beperkingsmaatregelen en meer bepaald inzake het afleveren en beheren van vergunningen, - de materie 'Accijnzen', met name kennis van de Europese en de nationale wetgeving op accijnsproducten, accijnsbewegingen, de overige accijnsgebonden wetgeving (onder andere openingsbelasting, vergunningsrecht, milieutaksen en controle op de bijdrage op de energie) en meer bepaald inzake het afleveren en beheren van vergunningen, - de processen die binnen de Algemene administratie van de douane en accijnzen lopen alsook van de verdeling van de bevoegdheden onder de verschillende organisatieniveaus (inzicht in de structuur en de werking van de FOD Financiën), - de technieken voor het management van processen: - BPM-methodologie die binnen de FOD Financiën en de Algemene administratie van de douane en accijnzen wordt gebruikt (modelleren en beheren van processen (BPM), businessanalyse, functionele analyse). 4) Adviseur-generaal (A5) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Fraudebestrijding (functieclassificatie : DFI073) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie o Bepalen van doelstellingen van de verschillende afdelingen binnen de Centrale Administratie (dienst Operationele expertise en ondersteuning, Operationele Coördinatie en Communicatie, diensten van de Administrateur-generaal) om erover te waken dat de beleidsprioriteiten van de manager van de BBI worden uitgevoerd en om de operationele diensten op het terrein te helpen bij de organisatie en uitwerking van processen voor interne controle. o Opnemen van verantwoordelijkheid voor het realiseren van de doelstellingen. o Deelnemen aan de strategische planningsactiviteiten inzake operationele of financiële expertise van de Algemene administratie BBI. o Coördinatie tussen het hoofdbestuur en de gewestelijke directies. o De contacten met nationale en buitenlandse anti-fraude actoren aanknopen en onderhouden.

De Adviseur-generaal - Fraudebestrijding werkt onder de leiding van de Administrateur-generaal van de Algemene Administratie van de BBI. Opdrachten en taken De Adviseur-generaal - Fraudebestrijding heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o bestuderen van de resultaten van de operationele diensten; o uitwerken van methodes om de resultaten te behalen en stelselmatig te verbeteren; o analyseren van de behoeften van de operationele diensten op het vlak van reglementering, werkmethodes, ....; er de nodige conclusies uit trekken om een strategie van de BBI voor te stellen; o begeleiden en opvolgen van verbeter- en moderniseringsprojecten die voortvloeien uit het strategisch plan; o bepalen van de doelstellingen en prioriteiten voor de verschillende diensten van de centrale administratie (inzake de organisatie van de interne controle, internationale samenwerking, samenwerking met justitie,...); o bepalen van de actieplannen en bijdragen tot de opmaak van de beheersovereenkomst met de Minister; o aansturen, motiveren en evalueren van de verschillende afdelingshoofden van de centrale administratie, teneinde ieder van hen een optimale bijdrage te laten leveren; o toezien op de kwaliteit en omvang van het werk dat door de afdelingshoofden en hun medewerkers wordt verricht om op te volgen in hoeverre de doelstellingen zijn gerealiseerd; o onderhouden en aanknopen van de nodige (interne en externe) contacten om op de hoogte te blijven van de recentste ontwikkelingen in het eigen activiteitendomein en een goede relatie te bewerkstelligen tussen de eigen algemene administratie en andere organisatieniveau' s en actoren; o opvolgen van de ontwikkelingen aangaande fraudebestrijding in maatschappij, politiek en externe omgeving; o deelnemen aan congressen, seminaries, studiedagen, ...en de verzamelde informatie verspreiden onder medewerkers; o op regelmatige basis rapporteren over de activiteiten en de resultaten van de centrale administratie/dienst(en) bij de administrateur (N-1) teneinde deze toe te laten ze te evalueren en te integreren in het beleid; o waken over de ethiek van de medewerkers en over de naleving van de reglementeringen en richtlijnen; o waken over de effectieve toepassing van de privacy regelgeving binnen de BBI. Functievereisten De Adviseur-generaal Fraudebestrijding bezit de generieke en technische competenties zoals hieronder omschreven : - op het vlak van de generieke competenties: o analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; o beheren en opvolgen van tijd, kosten, activiteiten en middelen; o samenwerking tussen teamleden en teams aanmoedigen, conflicten aanpakken en teamleden betrekken; o impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o grondige kennis van : - fraudemechanismen en operationele analysetechnieken (risico-indicatoren), - wetgeving inzake privacy en praktische implementatie in BBI-toepassingen, - technieken om managementplannen en/of operationele plannen uit te werken; o gebruikerskennis van : - principes van de btw, - principes van de vennootschapsbelasting, van de belasting van niet-inwoners, van de rechtspersonenbelasting en van de ermee verband houdende voorheffingen; o basiskennis van : - principes inzake de personenbelasting en de belasting van niet-inwoners, - principes inzake invordering, - principes inzake de administratieve geschillen, - principes van de internationale administratieve samenwerking, - principes van de interactie met de gerechtelijke autoriteiten, - opstelling en het beheren van communicatieplannen en het uitwerken van een communicatieboodschap; o goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling.

Troef Aangezien u in een tweetalige omgeving zal functioneren is de functionele kennis van het Frans een troef.

^