Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 27 augustus 2015

Incompetitiestelling in de klasse A4 Adviseur-generaal bij de buitendiensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel worden 75 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Centrumdirecteur of Adviseu(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2015003295
pub.
27/08/2015
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Incompetitiestelling in de klasse A4 Adviseur-generaal bij de buitendiensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel worden de volgende betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur-generaal (A4) in competitie gesteld : 75 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Centrumdirecteur of Adviseur-generaal - Afdelingshoofd (functieclassificatie : DSA802) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie Particulieren en Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen).

II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : -het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003216 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel sluiten tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel; - het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2013 pub. 14/11/2013 numac 2013002052 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt sluiten betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt; - de wetten inzake het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966 en het koninklijk besluit van 8 maart 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/03/2001 pub. 31/03/2001 numac 2001002020 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken samengevat op 18 juli 1966 sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 juli 1966.

De benoemingen worden toegekend binnen de limieten van het personeelsplan.

III. BENOEMINGSVOORWAARDEN Mogen zich kandidaat stellen voor betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur-generaal (A4) : alle ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Financiën die op de datum van de benoemingen bekleed zijn met de klasse A3 en die menen te beantwoorden aan de in het functieprofiel gespecificeerde voorwaarden.

Evenwel zullen enkel de kandidaturen van de ambtenaren die voldaan zullen hebben aan de evaluaties waarvan sprake in de fasen 2 tot 4 hiernavolgend, in aanmerking kunnen worden genomen in het kader van de huidige benoemingsprocedure.

IV. SOLLICITATIEPROCEDURE 1. Hoe naar een betrekking solliciteren? De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van het bijgevoegde formulier (bijlage 1). Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden, is het functieprofiel bijgevoegd (bijlage 2).

Per functieprofiel moet een afzonderlijke kandidatuur worden opgesteld.

De kandidaat mag tussen de verschillende profielen en/of de verschillende betrekkingen met eenzelfde functieprofiel geen orde van voorkeur uitdrukken.

De behoorlijk ingevulde, gedateerde en gehandtekende kandidatu(u)r(en) moet(en), op straffe van nietigheid, ten laatste op 15 september 2015 (poststempel geldt als bewijs) worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op volgend adres : Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contact : 02-572 57 60 (Informatiecentrum P&O) De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren en het gebruik van een administratieve briefomslag is hierbij verboden.

Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren en wel zo dat deze nummering toelaat om het totale aantal stukken vast te stellen (`stuk 1 van ... ', `stuk 2 van ... ', enzovoort).

Een sollicitatie onder voorbehoud wordt niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen. 2. Welke verschillende fasen volgen er na de sollicitatie? Na ontvangst door het Shared Service Center - Werving en Loopbaan, doorlopen de kandidaturen verschillende fasen, met name : Fase 1 - Onderzoek van de ontvankelijkheid van de kandidatuur Tijdens deze fase onderzoekt het Shared Service Center - Werving en Loopbaan de ontvankelijkheid van de kandidatuur.Indien de kandidatuur na afloop van dit onderzoek niet ontvankelijk blijkt te zijn, wordt ze verworpen. De kandidaat ontvangt een brief (verstuurd naar zijn woonplaats) die hem hiervan in kennis stelt en waarin hem de redenen van de verwerping worden meegedeeld.

De eerste fase is eliminerend.

De aandacht van de kandidaten wordt nadrukkelijk gevestigd op het feit dat in het kader van onderhavige dienstorder enkel kandidaturen ingediend met het oog op een bevordering in aanmerking worden genomen.

Tevens wordt hun aandacht erop gevestigd dat wanneer in de loop van de huidige procedure wordt vastgesteld dat een kandidaat het voorwerp heeft uitgemaakt van een bevordering in de klasse A4, dit automatisch tot gevolg heeft dat zijn kandidatuur wordt verworpen en dat hij wordt uitgesloten van het vervolg van de procedure.

Fase 2 - Evaluatie van de generieke competenties De kandidaten die na fase 1 overblijven, zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de generieke competenties zoals die in het functieprofiel worden vereist.

De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie : - de evaluatie van de generieke competenties zal gebeuren op basis van de 5 kerncompetenties bepaald voor alle profielen (expert, leidinggevende of projectleider) en alle klassen (A3, A4 en A5), te weten : in team werken, servicegericht handelen, betrouwbaarheid tonen, zichzelf ontwikkelen en objectieven behalen; - het vereiste beheersingsniveau van deze kerncompetenties verhoogt naargelang de klasse hoger wordt (A5>A4>A3); - de meer specifieke generieke competenties verbonden aan het profiel worden getest in een andere fase van de procedure, te weten bij de evaluatie van het algemeen functioneren (zie hierna, fase 4); - de evaluatie van de generieke competenties gebeurt op basis van een geïnformatiseerde situationele beoordelingstest (Situational Judgement Test) en een test abstract redeneren; - de situationele beoordelingstest evalueert de bekwaamheden, de dimensies en de geschiktheden vereist voor de functie. Hij bestaat uit een simulatieoefening waarin de kandidaat verschillende realistische situaties moet inschatten. Deze weerspiegelen de kenmerken en de bekwaamheden vereist voor de functie. In deze test moeten de kandidaten aanduiden welke reactie het meest en/of het minst geschikt is; - de test abstract redeneren meet de capaciteit om uit een reeks abstracte gegevens regels af te leiden en deze op een nieuwe verzameling gegevens toe te passen.

De evaluatie van de generieke competenties kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten ontvangen van SELOR een mail op hun e-mailadres van het werk waarbij zij uitgenodigd worden om zich via hun account "My Selor" in te schrijven voor de lopende selectieprocedure en voor de hiervoor vermelde evaluatie. Zij hebben de mogelijkheid om desgevallend voor één van de voorziene data te kiezen om deel te nemen aan deze evaluatie.

De ambtenaren die nog niet over een account "My Selor" zouden beschikken, moeten zich op voorhand registreren op de site www.selor.be.

De ambtenaren die tijdelijk geen toegang hebben tot hun mailbox op het werk worden verzocht om op hun kandidatuur een ander mailadres mee te delen dat zal worden gebruikt om hen uit te nodigen voor elke fase van de procedure.

De deelname aan de evaluatie van de generieke competenties is verplicht voor de voor fase 2 aanvaarde kandidaten die hiervan niet vrijgesteld zijn (zie hierna).

Om de procedure verder te mogen zetten, dienen de kandidaten minimum 60 % op het totaal van deze twee testen te behalen. (De situationele beoordelingstest wordt geëvalueerd op 15 punten, de test abstract redeneren op 5 punten.) De evaluatie van de generieke competenties leidt tot een attest van welslagen of een vaststelling van mislukking.

De kandidaten die niet deelnemen aan de competentietest op de vastgelegde dag, worden geacht niet te hebben voldaan aan deze proef en zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase meegedeeld worden aan de kandidaten.

De kandidaten die hebben gepostuleerd voor een of meer betrekkingen van dezelfde klasse bij de diensten van de FOD Financiën in de incompetitiestellingen gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 9 juli 2015 en dezen die zullen postuleren voor een of meerdere betrekkingen in de incompetitiestellingen die heden in het Belgisch Staatsblad worden gepubliceerd, zullen slechts eenmaal voor de evaluatie van de generieke competenties uitgenodigd worden.

Fase 2 is eliminerend.

Evaluatie van de generieke competenties - Vrijstelling A - Vrijstelling ingevolge een eerder welslagen voor de evaluatie van de generieke competenties georganiseerd ter gelegenheid van een bevorderingsprocedure bij de FOD Financiën Algemeen principe De kandidaten die slagen voor de evaluatie van hun generieke competenties (minimum 60 %) in het kader van een interne bevorderingsprocedure voor een profiel van expert, leidinggevende of projectleider, bekomen een vrijstelling in het kader van een latere sollicitatie.

De vrijstelling geldt in de volgende gevallen : a) bij een kandidatuur voor een betrekking van dezelfde klasse, wat ook het profiel ervan weze (expert, leidinggevende en projectleider);b) bij een kandidatuur voor een betrekking van een lagere klasse, wat ook het profiel ervan weze (expert, leidinggevende en projectleider). De geldigheidstermijn van het slagen voor een dergelijke evaluatie van generieke competenties is beperkt tot 3 jaar, te rekenen vanaf de datum waarop het welslagen in kwestie werd meegedeeld. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van de publicatie van de huidige incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad.

Er moet worden opgemerkt dat de kandidaten die niet geslaagd zijn voor de evaluatie van hun generieke competenties enkel een kandidatuur voor een nieuwe incompetitiestelling in de klasse A4 mogen indienen nadat een termijn van zes maanden verstreken is sinds de mededeling van het bekomen resultaat.

Huidige procedure In het kader van de huidige procedure wordt een vrijstelling verleend ingevolge het welslagen voor de evaluatie van de generieke competenties georganiseerd in het kader van sollicitatieprocedures van incompetitiestellingen van betrekkingen in de klasse A4 - Adviseur-generaal bij de FOD Financiën, die gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad vanaf 2 april 2014, en dit voor zover het resultaat van deze evaluatie (welslagen) het voorwerp heeft uitgemaakt van validatie door het Directiecomité op het moment dat het huidig dienstorder gepubliceerd wordt in het Belgisch Staatsblad.

Geen enkele andere vrijstelling, ingevolge het welslagen voor de evaluatie van generieke competenties ter gelegenheid van een interne bevorderingsprocedure, kan worden verkregen.

B - Vrijstelling ingevolge het welslagen voor een selectieprocedure (aanwerving) georganiseerd door SELOR voor een betrekking buiten de federale administratie Indien een ambtenaar heeft deelgenomen aan een selectieprocedure (aanwerving) voor een andere organisatie dan de federale administratie en als hij in die context heeft voldaan aan de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem, desgevallend, een vrijstelling worden toegestaan wanneer hij zich kandidaat stelt voor een bevordering in een betrekking van dezelfde klasse of een lagere klasse, in competitie gesteld bij de FOD Financiën.

Een geldigheidsduur van 3 jaar te rekenen vanaf het welslagen voor deze evaluatie van de generieke competenties wordt in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling.

De kandidaat die, in het kader van de huidige incompetitiestelling, een vrijstelling wenst te bekomen ingevolge het welslagen voor een evaluatie van de generieke competenties georganiseerd door SELOR in het kader van een selectieprocedure (aanwerving) in een betrekking van de klasse A4 buiten de federale administratie, dient dit te laten weten in zijn kandidatuur (formulier bijlage 1) en aan zijn kandidatuur het bewijs van welslagen evenals een gedetailleerd feedbackrapport van de geteste competenties bekomen van SELOR, toe te voegen.

De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.

Indien een ambtenaar deelgenomen heeft aan een selectieprocedure (aanwerving) voor een functie bij de federale administratie en hij in die context geslaagd is voor de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem geen enkele vrijstelling worden toegestaan ingevolge dit welslagen. De gebruikte tests en instrumenten verschillen immers van deze van toepassing inzake de evaluatie van de generieke competenties beschreven in fase 2.

C - Vrijstelling ingevolge het welslagen voor een selectieprocedure georganiseerd door SELOR voor een managementfunctie of een staffunctie Indien een ambtenaar heeft deelgenomen aan een selectieprocedure voor een managementfunctie of een staffunctie en als hij in die context heeft voldaan aan de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem, desgevallend, een vrijstelling worden toegestaan wanneer hij zich kandidaat stelt voor een bevordering in een betrekking bij de FOD Financiën waarvan het functieniveau gelijk of lager is dan de managementfunctie of de staffunctie waarvoor hij geslaagd is in de testen die de generieke competenties meten (met betrekking hiertoe wordt verwezen naar de categorie van de managementfunctie of de staffunctie).

Een geldigheidsduur van 3 jaar te rekenen vanaf het welslagen voor deze evaluatie van de generieke competenties wordt in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling.

De kandidaat die, in het kader van de huidige incompetitiestelling, een vrijstelling wenst te bekomen ingevolge het welslagen voor een evaluatie van de generieke competenties georganiseerd door SELOR in het kader van een selectieprocedure voor een managementfunctie of een staffunctie waarvan het niveau gelijk of hoger is dan het niveau van een betrekking in de klasse A4 dient dit te laten weten in zijn kandidatuur (formulier bijlage 1) en aan zijn kandidatuur het bewijs van welslagen toe te voegen.

De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.

D - Vrijstelling voor de titularissen van een managementfunctie of een staffunctie De titularis van een managementfunctie of een staffunctie wordt vrijgesteld van de evaluatie van de generieke competenties indien het niveau van de uitgeoefende managementfunctie of de staffunctie gelijk of hoger is dan het niveau van de gepostuleerde betrekking (met betrekking hiertoe wordt verwezen naar de categorie van de managementfunctie of de staffunctie).

De kandidaat die een managementfunctie of een staffunctie bezet waarvan het niveau gelijk of hoger is dan de functie van de klasse A4 en die een vrijstelling wenst te bekomen in het kader van de huidige incompetitiestelling, moet dit laten weten in zijn kandidatuur (formulier bijlage 1). Als de voornoemde functie niet uitgeoefend wordt binnen de FOD Financiën moet de kandidaat bij zijn kandidatuur een kopie van zijn koninklijk besluit van benoeming in de managementfunctie of de staffunctie voegen.

De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.

Fase 3 - Evaluatie van de technische competenties De kandidaten die na de tweede fase overblijven en de kandidaten die van deze fase werden vrijgesteld, zullen deelnemen aan de evaluatie van de technische competenties zoals die in het functieprofiel worden vereist.

In het kader van deze evaluatie zullen de kandidaten moeten antwoorden op zowel algemene vragen als op meer gerichte vragen (meerkeuzevragenlijst - MKV) betreffende de materies en de technische competenties vermeld in het gepostuleerde functieprofiel.

De deelname aan de evaluatie van de technische competenties is verplicht.

Zij worden hiervoor uitgenodigd door SELOR via een mail naar hun e-mailadres van het werk of het door hen opgegeven e-mailadres.

Om toegelaten te kunnen worden tot het vervolg van de procedure, dienen de kandidaten minimum 60 % voor de evaluatie van de technische competenties te behalen.

De kandidaten die niet deelnemen aan de competentietest op de vastgelegde dag, worden geacht niet te hebben voldaan aan deze proef en zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase meegedeeld worden aan de kandidaten.

De evaluatie van de technische competenties telt voor 30 % mee voor het eindresultaat.

Fase 3 is eliminerend.

Fase 4 - Evaluatie van het algemeen functioneren De na fase 3 overblijvende kandidaten zullen worden uitgenodigd om een bijkomende evaluatie af te leggen om het voor de functie vereiste algemeen functioneren te evalueren. Deze bijkomende evaluatie wordt in 2 delen gepland.

De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie : - tijdens het eerste deel wordt de bijkomende evaluatie van de generieke competenties, specifiek voor de rol (expert, leidinggevende of projectleider), uitgevoerd op basis van een assessmentoefening.

Deze gestandaardiseerde oefening is een vorm van simulatie waarbij de kandidaat een thema moet voorstellen en zijn standpunt moet verdedigen. De kandidaat ontvangt de nodige basisinformatie betreffende het opgelegde thema, precies en realistisch. Hij ontvangt eveneens inlichtingen betreffende de algemene context waarin deze simulatie wordt uitgevoerd. De evaluatoren vragen op het einde van de presentatie uitleg aan de kandidaat. Dit eerste deel telt voor 30 %.

De kandidaten die solliciteren bij één of meerdere administraties van de FOD Financiën voor betrekkingen waarvan het profiel van de generieke competenties (leidinggevende, expert of projectleider) identiek is, zullen slechts eenmaal voor deze 1ste fase van de bijkomende evaluatie per rol (leidinggevende, expert of projectleider) uitgenodigd worden zowel voor de betrekkingen gepostuleerd in het kader van de dienstorders gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 9 juli 2015 als deze die heden worden gepubliceerd.

De conclusies van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle gepostuleerde betrekkingen waarvan het profiel van de generieke competenties (leidinggevende, expert of projectleider) identiek is. - tijdens het tweede deel worden onder meer de motivatie van de kandidaat evenals zijn visie op de functie geëvalueerd. Bovendien controleert de jury, samengesteld uit deskundigen, in dit deel of de kandidaat beschikt over de nodige generieke en technische competenties om de functie uit te oefenen door hem te ondervragen over de verschillende in het profiel beschreven competenties. Elk van deze competenties wordt geëvalueerd door middel van vragen die alle dimensies ervan omvatten. De bij deze proef geëvalueerde generieke competenties zijn deze vereist per functieprofiel, met uitzondering van de 5 kerncompetenties waarvoor de evaluatie voorzien is in fase 2.

Dit tweede deel telt voor 70 %.

De kandidaten zullen voor dit 2de deel voor elk van de gepostuleerde functies uitgenodigd worden.

De deelname aan deze bijkomende evaluatie (twee delen) is verplicht voor de voor fase 4 overblijvende kandidaten.

Zij zullen hiervoor worden uitgenodigd door middel van een mail van SELOR verstuurd naar hun professioneel e-mailadres of het door hen opgegeven e-mailadres.

Om te slagen dienen de kandidaten ten minste 60 % op het totaal van de twee delen te behalen.

De evaluatie van het algemeen functioneren kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten die niet deelnemen aan deze bijkomende evaluatie op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase aan de kandidaten meegedeeld worden.

De evaluatie van het algemeen functioneren telt voor 70 % in het eindresultaat.

Fase 4 is eliminerend.

Fase 5 - Integratie van de resultaten van de proeven beschreven in de fasen 3 en 4 In deze fase, voor de na afloop van fase 4 overblijvende kandidaten, zullen de resultaten van de evaluaties van de technische competenties en het algemeen functioneren worden geïntegreerd.

Na deze integratie zullen de kandidaten geklasseerd worden op basis van de bekomen punten.

Bij het opstellen van de benoemingsvoorstellen zal het Directiecomité tevens rekening kunnen houden met de elementen vervat in het persoonlijk dossier van de kandidaten.

Fase 6 - Toekenning van de standplaatsen Met het oog op de toekenning van de verschillende vacante betrekkingen zullen de na afloop van de hiervoor beschreven selectieprocedure overblijvende kandidaten uitgenodigd worden om indicatief de standplaats of standplaatsen mee te delen in dewelke zij een aanwijzing wensen te bekomen.

In voorkomend geval zal ervan uitgegaan worden dat zij afzien van bevordering in niet in deze mededeling vermelde standplaatsen.

De aandacht van de kandidaten wordt erop gevestigd dat in geval van benoeming, de administratieve standplaats die hen zal worden toegekend, elke zes jaar het voorwerp zou kunnen uitmaken van een aanpassing door de bevoegde overheid, indien de reglementering dit op dat moment voorziet.

De Voorzitter van het Directiecomité, H. D'HONDT

FOD FINANCIEN

Bijlage 1

Stafdienst

bij de dienstorder

Personeel & Organisatie


KANDIDATUUR A4 - Adviseur-generaal (zie bijlage 2)

ADMINISTRATIE . . . . .

Huidige titel : . . . . .

NAAM (in hoofdletters) . . . . .

Huidige dienst tewerkstelling : . . . . .

Voornamen (voluit schrijven) . . . . .


. . . . .

Kader voorbehouden aan de administratie


. . . . .

Geboren op . . . . .

Stamnummer : . . . . .

Wonende te . . . . .

Postnummer : . . . . .

Straat . . . . . nr. .......

Privé-correspondentieadres indien anders dan de woonplaats : . . . . .

. . . . .

. . . . .


- Ik heb de eer te solliciteren naar een betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal . . . . . . . . . .

JA - NEEN : Ik vraag een aanpassing van de selectieprocedure om reden van de hierna vermelde handicap : . . . . . . . . . .

JA - NEE (enkel van toepassing voor de betrekking bij de buitendiensten gevestigd in Brussel) : Geslaagd voor taalexamens (Selor). Indien ja, gelieve een afschrift bij te voegen van de betreffende attesten.  Ik verklaar dat er zich geen belangenconflict voordoet in de zin van artikel 12, § 2 van het statuut van het Rijkspersoneel.

JA - NEEN : Ik meen te voldoen aan de voorwaarden om vrijgesteld te worden voor de evaluatie van de generieke competenties vermeld onder "Evaluatie van de generieke competenties - vrijstelling - punt A" van het dienstorder.  Ik verzoek om de vrijstelling van de evaluatie van de generieke competenties voorzien onder "Evaluatie van de generieke competenties - vrijstelling - punt ..." van het dienstorder en voeg hierbij de volgende verantwoordingsstukken : . . . . . . . . . .

Datum :

Handtekening :


FOD FINANCIEN

Bijlage 2

Stafdienst

bij de dienstorder

Personeel & Organisatie

van ...

Adviseur-generaal (A41) : 75 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Centrumdirecteur of Adviseur-generaal - Afdelingshoofd (functieclassificatie : DSA802) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie Particulieren en Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen) Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie Adviseur-generaal - Centrumdirecteur Binnen een centrum van de Administratie Particulieren of de Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen : ? het bepalen van de multidisciplinaire doestellingen van de diverse teams van het Centrum in overeenstemming met het beleid en de prioriteiten van de Administrateur (zowel op vlak van organisatie, van de technische ondersteuning als van de procedures van interne controle), instaan voor de eindverantwoordelijkheid van de realisatie van deze doelstellingen, en, bijgevolg het Centrum aansturen teneinde de doelstellingen van het Centrum op een doeltreffende manier te bereiken in overeenstemming met de uitgestippelde strategie; ? het nemen van beslissingen die, buiten de mogelijkheid tot delegatie, inherent zijn aan de functie teneinde de desbetreffende wettelijke en administratieve reglementeringen na te leven, de goede werking van de diensten te verzekeren, de hiërarchische verhoudingen te respecteren alsook de belangen van de Staat te vrijwaren.

De Adviseur-generaal - Centrumdirecteur valt onder de bevoegdheid van de Administrateur Particulieren of van de Administrateur Kleine en Middelgrote Ondernemingen en geeft rechtstreeks leiding aan de afdelingshoofden van zijn Centrum.

OF Adviseur-generaal - Afdelingshoofd Binnen een centrum van de Administratie Particulieren of van de Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen, de doelstellingen en prioriteiten van een afdeling beheer of een afdeling controle bepalen met betrekking tot de verschillende aspecten van de vaststelling van de belasting in overeenstemming met het beleid van de Adviseur-generaal - Centrumdirecteur, de eindverantwoordelijkheid van deze doelstellingen op zich nemen, evenals de afdeling op operationeel vlak leiden teneinde de doelstellingen van de afdeling effectief en op een doeltreffende en efficiënte manier te bereiken.

De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd werkt onder de bevoegdheid van de Adviseur-generaal - Centrumdirecteur en geeft leiding aan de teamchefs binnen zijn afdeling.

Opdrachten en taken De Adviseur-generaal - Centrumdirecteur en Adviseur-generaal - Afdelingshoofd hebben, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? het nemen van definitieve administratieve beslissingen die behoren tot de bevoegdheden die wettelijk of administratief aan de Centrumdirecteur werden toegekend; ? het bepalen van de doelstellingen van een centrum of een afdeling; ? het bepalen, in functie van de beschikbare middelen, van de acties die door de afdelingen en de teams van het Centrum dienen uitgevoerd te worden; ? het verbeteren van de werking van het Centrum of de afdeling door vernieuwende en creatieve ideeën aan te brengen; ? het verhogen van het rendement van het Centrum of de afdeling, via een proactieve aanpak die resulteert in een win-winsituatie voor de partners (-vragende partijen) van het Centrum en voor het Centrum zelf; ? het houden van toezicht over de interne werking, de organisatie en de controle van de diensten onder zijn gezag; ? het opnemen in een plan welke concrete acties de teams binnen een bepaalde termijn moeten opstarten en het verdelen van de verantwoordelijkheid voor de uitvoering ervan onder de teamchefs; ? het leggen van formele en informele interne contacten (op het niveau van de teams van zijn administratie en binnen de andere administraties) en van externe contacten (plaatsen waar expertise voorhanden is) die noodzakelijk zijn inzake controle en/of opsporing, alsook inzake management (voor zichzelf en zijn teamchefs); ? het motiveren, evalueren en leiden van de verschillende teamchefs; ? het controleren van de kwaliteit en de hoeveelheid van het werk uitgevoerd door de teamchefs en hun medewerkers, het analyseren en evalueren van de werking van de verschillende entiteiten; ? het geven van regelmatige en gerichte feedback over de activiteiten en de resultaten van het centrum of de afdeling; ? het organiseren en het verzekeren van de opvolging van de technische en deontologische opleiding van de nieuw aangeworven medewerkers, alsook van de constante opleiding van alle medewerkers van het Centrum of de afdeling; ? het organiseren en het ontwikkelen van het werken in equipe; ? het geven van feedback, de individuele begeleiding en de ontwikkeling van de medewerkers bevorderen.

Vereisten van de functie De Adviseur-generaal - Centrumdirecteur en de Adviseur-generaal - Afdelingshoofd beschikken over de volgende bekwaamheden en competenties : - op het vlak van de generieke competenties : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen; - op het vlak van de technische competenties : ? een basiskennis hebben van : - het wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, het btw-wetboek en aanverwante bepalingen, - de internationale overeenkomsten waaronder de overeenkomsten die de dubbel belastingen moeten voorkomen, - de Europese richtlijnen en reglementen, - de internationale samenwerking, - de principes van geschillen, - de fiscale procedure, - de taxatiewerkzaamheden en de procedure inzake het onderzoek, het vestigen van de belastingen en de samenwerking met de andere internationale, nationale en regionale autoriteiten, - de softwareomgeving en de functionaliteiten van één of van de interne toepassingen van de FOD, en met name de instrumenten van opvolging en rapportering in het kader van de beheerscyclus, - de toepassingen die betrekking hebben op de behandeling van de fiscale aangiften, - de strategische en operationele plannen van de FOD Financiën in het algemeen, en van de Algemene administratie van de Fiscaliteit in het bijzonder, - de structuren van de FOD Financiën in het algemeen, en van de Algemene administratie van de Fiscaliteit in het bijzonder, - de principes van de evaluatiecyclus, - de verschillende gedragsnormen die van toepassing zijn binnen de FOD Financiën ("Leidraad bij het deontologisch kader", "Deontologische ICT-code").

Bijlage 3 Nederlandstalige betrekkingen

Nr

Administratie

Centrum of dienst

Betrekking

Precisering over afdeling

Classificatie

Lokaliteit(en)

Aantal betrek- kingen

Taalregime

1.

Administratie Particulieren

Centrum Particulieren Brugge

Adviseur - generaal - Centrumdirecteur

A4 - DSA802

Brugge

1

Nederlands

2.

Administratie Particulieren

Centrum Particulieren Dendermonde

Adviseur - generaal - Centrumdirecteur

A4 - DSA802

Dendermonde

1

Nederlands

3.

Administratie Kleine en Middelgrote ondernemingen

Centrum KMO Antwerpen

Adviseur - generaal - Centrumdirecteur

A4 - DSA802

Antwerpen

1

Nederlands

4.

Administratie Particulieren

Centrum Particulieren Antwerpen

Adviseur - generaal - Afdelingshoofd

A4 - DSA802

Antwerpen

2

Nederlands

5.

Administratie Particulieren

Centrum Particulieren Brugge

Adviseur - generaal - Afdelingshoofd

A4 - DSA802

Brugge

2

Nederlands

6.

Administratie Particulieren

Centrum Particulieren Dendermonde

Adviseur - generaal - Afdelingshoofd

A4 - DSA802

Dendermonde

2

Nederlands

7.

Administratie Particulieren

Centrum Particulieren Gent

Adviseur - generaal - Afdelingshoofd

A4 - DSA802

Gent

2

Nederlands

8.

Administratie Particulieren

Centrum Particulieren Hasselt

Adviseur - generaal - Afdelingshoofd

A4 - DSA802

Hasselt

2

Nederlands

9.

Administratie Particulieren

Centrum Particulieren Leuven

Adviseur - generaal - Afdelingshoofd

A4 - DSA802

Leuven

2

Nederlands

10.

Administratie Particulieren

Centrum Particulieren Mechelen

Adviseur - generaal - Afdelingshoofd

A4 - DSA802

Mechelen

2

Nederlands

11.

Administratie Kleine en Middelgrote ondernemingen

Centrum KMO Aalst

Adviseur - generaal - Afdelingshoofd

A4 - DSA802

Aalst

4

Nederlands

12.

Administratie Kleine en Middelgrote ondernemingen

Centrum KMO Antwerpen

Adviseur - generaal - Afdelingshoofd

A4 - DSA802

Antwerpen

4

Nederlands

13.

Administratie Kleine en Middelgrote ondernemingen

Centrum KMO Brugge

Adviseur - generaal - Afdelingshoofd

A4 - DSA802

Brugge

4

Nederlands

14.

Administratie Kleine en Middelgrote ondernemingen

Centrum KMO Gent

Adviseur - generaal - Afdelingshoofd

A4 - DSA802

Gent

3

Nederlands

15.

Administratie Kleine en Middelgrote ondernemingen

Centrum KMO Hasselt

Adviseur - generaal - Afdelingshoofd

A4 - DSA802

Hasselt

4

Nederlands

16.

Administratie Kleine en Middelgrote ondernemingen

Centrum KMO Kortrijk

Adviseur - generaal - Afdelingshoofd

A4 - DSA802

Kortrijk

4

Nederlands

17.

Administratie Kleine en Middelgrote ondernemingen

Centrum KMO Leuven

Adviseur - generaal - Afdelingshoofd

A4 - DSA802

Leuven

4

Nederlands

18.

Administratie Kleine en Middelgrote ondernemingen

Centrum KMO Mechelen

Adviseur - generaal - Afdelingshoofd

A4 - DSA802

Mechelen

4

Nederlands


Tweetalige betrekkingen

Administration Administratie

Centre ou service Centrum of dienst

Emploi Betrekking

Précision sur la division Precisering over afdeling

Classification - Classificatie

Localité - Lokaliteit

Nombre d'emplois - Aantal betrek- kingen

Régime linguistique - Taalregime

1.

Administration Petites et Moyennes Entreprises - Administratie Kleine en Middelgrote ondernemingen

Centre PME Etranger - Centrum KMO Buitenland

Conseiller général - Chef de division - Adviseur-generaal - Afdelingshoofd

Gestion - Beheer

A4 - DSA802

Bruxelles - Brussel

2

Bilingue - Tweetalig

^