Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 27 augustus 2015

Incompetitiestelling in de klasse A5 Adviseur-generaal bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel wordt de vol 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Diensthoofd Operationele Exper(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2015003296
pub.
27/08/2015
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Incompetitiestelling in de klasse A5 Adviseur-generaal bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel wordt de volgende betrekking, waaraan de titel is verbonden van Adviseur-generaal (A5), in competitie gesteld : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Diensthoofd Operationele Expertise en Ondersteuning (functieclassificatie : DSA801) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Dienst Operationele Expertise en Ondersteuning (OEO)).

II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekking wordt geregeld door : -het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003216 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel sluiten tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel; - het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2013 pub. 14/11/2013 numac 2013002052 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt sluiten betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt; - het koninklijk besluit van 10 april 2015Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/04/2015 pub. 24/04/2015 numac 2015003088 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van de taalkaders van de Federale Overheidsdienst Financiën sluiten tot vaststelling van de taalkaders van de FOD Financiën; - de wetten inzake het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966.

De benoeming wordt toegekend binnen de limieten van het personeelsplan.

III. BENOEMINGSVOORWAARDEN Mogen zich kandidaat stellen voor de betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur-generaal (A5) : alle ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Financiën die op de datum van de benoemingen bekleed zijn met de klasse A4, ten minste 2 jaar anciënniteit tellen in deze klasse en menen te beantwoorden aan de in het functieprofiel gespecificeerde voorwaarden.

Evenwel zullen enkel de kandidaturen van de ambtenaren die voldaan zullen hebben aan de evaluaties waarvan sprake in de fasen 2 en 3 hiernavolgend in aanmerking kunnen worden genomen in het kader van de huidige benoemingsprocedure.

IV. SOLLICITATIEPROCEDURE 1. Hoe naar een betrekking solliciteren? De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van het bijgevoegde formulier (bijlage 1). Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden, is het functieprofiel bijgevoegd (bijlage 2).

Per functieprofiel moet een afzonderlijke kandidatuur worden opgesteld.

De kandidaat mag tussen verschillende profielen geen enkele orde van voorkeur uitdrukken.

De behoorlijk ingevulde, gedateerde en gehandtekende kandidatuur moet, op straffe van nietigheid, ten laatste op 15 septembre 2015 (poststempel geldt als bewijs) worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op volgend adres : Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contact : 02-572 57 60 (Informatiecentrum P&O) De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren en het gebruik van een administratieve briefomslag is hierbij verboden.

Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren en wel zo dat deze nummering toelaat om het totale aantal stukken vast te stellen (`stuk 1 van ... ', `stuk 2 van ... ', enzovoort).

Een sollicitatie onder voorbehoud wordt niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen. 2. Welke verschillende fasen volgen er na de sollicitatie? Na ontvangst door het Shared Service Center - Werving en Loopbaan, doorlopen de kandidaturen verschillende fasen, met name : Fase 1 - Onderzoek van de ontvankelijkheid van de kandidatuur Tijdens deze fase onderzoekt het Shared Service Center - Werving en Loopbaan de ontvankelijkheid van de kandidatuur.Indien de kandidatuur na afloop van dit onderzoek niet ontvankelijk blijkt te zijn, wordt ze verworpen. De kandidaat ontvangt een brief (verstuurd naar zijn woonplaats) die hem hiervan in kennis stelt en waarin hem de redenen van de verwerping van zijn kandidatuur worden meegedeeld.

De eerste fase is eliminerend.

De aandacht van de kandidaten wordt nadrukkelijk gevestigd op het feit dat in het kader van onderhavige dienstorder enkel kandidaturen ingediend met het oog op een bevordering in aanmerking worden genomen.

Tevens wordt hun aandacht erop gevestigd dat wanneer in de loop van de huidige procedure wordt vastgesteld dat een kandidaat het voorwerp heeft uitgemaakt van een bevordering in de klasse A5, dit automatisch tot gevolg heeft dat zijn kandidatuur wordt verworpen en dat hij wordt uitgesloten van het vervolg van de procedure.

Fase 2 - Evaluatie van de generieke competenties De kandidaten die na fase 1 overblijven, zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de generieke competenties zoals die in het functieprofiel worden vereist.

De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie : - de evaluatie van de generieke competenties zal gebeuren op basis van de 5 kerncompetenties bepaald voor alle profielen (expert, leidinggevende of projectleider) en alle klassen (A3, A4 en A5), te weten : in team werken, servicegericht handelen, betrouwbaarheid tonen, zichzelf ontwikkelen en objectieven behalen; - het vereiste beheersingsniveau van deze kerncompetenties verhoogt naargelang de klasse hoger wordt (A5>A4>A3); - de meer specifieke generieke competenties verbonden aan het profiel worden getest in een andere fase van de procedure, te weten bij de evaluatie van het algemeen functioneren (zie hierna, fase 3); - de evaluatie van de generieke competenties gebeurt op basis van een geïnformatiseerde situationele beoordelingstest (Situational Judgement Test) en een test abstract redeneren; - de situationele beoordelingstest evalueert de bekwaamheden, de dimensies en de geschiktheden verbonden aan de functie. Hij bestaat uit een simulatieoefening waarin de kandidaat verschillende realistische situaties moet inschatten. Deze weerspiegelen de kenmerken en de bekwaamheden vereist voor de functie. In deze test moeten de kandidaten aanduiden welke reactie het meest en/of het minst geschikt is; - de test abstract redeneren meet de capaciteit om uit een reeks abstracte gegevens regels af te leiden en deze op een nieuw geheel aan gegevens toe te passen.

De evaluatie van de generieke competenties kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten ontvangen van SELOR een mail op hun e-mailadres van het werk waarbij zij uitgenodigd worden om zich via hun account "My Selor" in te schrijven voor de lopende selectieprocedure en voor de hiervoor vermelde evaluatie. Zij hebben de mogelijkheid om desgevallend voor één van de voorziene data te kiezen om deel te nemen aan deze evaluatie.

De ambtenaren die nog niet over een account "My Selor" zouden beschikken, moeten zich op voorhand registreren op de site www.selor.be.

De ambtenaren die tijdelijk geen toegang hebben tot hun mailbox op het werk worden verzocht om op hun kandidatuur een ander mailadres mee te delen dat zal worden gebruikt om hen uit te nodigen voor elke fase van de procedure.

De deelname aan de evaluatie van de generieke competenties is verplicht voor de voor fase 2 aanvaarde kandidaten die hiervan niet vrijgesteld zijn (zie hierna).

Om de procedure verder te mogen zetten, dienen de kandidaten minimum 60 % op het totaal van deze twee testen te behalen (de situationele beoordelingstest wordt geëvalueerd op 15 punten, de test abstract redeneren op 5 punten).

De evaluatie van de generieke competenties leidt tot een attest van welslagen of een vaststelling van mislukking.

De kandidaten die niet deelnemen aan de competentietest op de vastgelegde dag, worden geacht niet te hebben voldaan aan deze proef en zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase meegedeeld worden aan de kandidaten.

De kandidaten die hebben gepostuleerd voor een of meer betrekkingen van dezelfde klasse bij de diensten van de FOD Financiën in de incompetitiestellingen gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 9 juli 2015 en dezen die zullen postuleren voor een of meerdere betrekkingen in de incompetitiestellingen die heden in het Belgisch Staatsblad worden gepubliceerd, zullen slechts eenmaal voor de evaluatie van de generieke competenties uitgenodigd worden.

Fase 2 is eliminerend.

Evaluatie van de generieke competenties - Vrijstelling A - Vrijstelling ingevolge een eerder welslagen voor de evaluatie van de generieke competenties georganiseerd ter gelegenheid van een bevorderingsprocedure bij de FOD Financiën Algemeen principe De kandidaten die slagen voor de evaluatie van hun generieke competenties (minimum 60 %) in het kader van een interne bevorderingsprocedure voor een profiel van expert, leidinggevende of projectleider, bekomen een vrijstelling in het kader van een latere sollicitatie.

De vrijstelling geldt in de volgende gevallen : a) bij een kandidatuur voor een betrekking van dezelfde klasse wat ook het profiel ervan weze (expert, leidinggevende en projectleider);b) bij een kandidatuur voor een betrekking van een lagere klasse wat ook het profiel ervan weze (expert, leidinggevende en projectleider). De geldigheidstermijn van het slagen voor een dergelijke evaluatie van generieke competenties is beperkt tot 3 jaar, te rekenen vanaf de datum waarop het welslagen in kwestie werd meegedeeld. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van de publicatie van de huidige incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad.

Er moet worden opgemerkt dat de kandidaten die niet geslaagd zijn voor de evaluatie van hun generieke competenties enkel een kandidatuur voor een nieuwe incompetitiestelling in de klasse A5 mogen indienen nadat een termijn van zes maanden verstreken is sinds de mededeling van het bekomen resultaat.

Huidige procedure In het kader van de huidige procedure, verschillend van de vroegere procedures, kan geen vrijstelling worden bekomen voor het welslagen voor een evaluatie van de generieke competenties ter gelegenheid van een interne bevorderingsprocedure.

B - Vrijstelling ingevolge het welslagen voor een selectieprocedure (aanwerving) georganiseerd door SELOR voor een betrekking buiten de federale administratie Indien een ambtenaar heeft deelgenomen aan een selectieprocedure (aanwerving) voor een andere organisatie dan de federale administratie en als hij in die context heeft voldaan aan de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem, desgevallend, een vrijstelling worden toegestaan wanneer hij zich kandidaat stelt voor een bevordering in een betrekking van dezelfde klasse of een lagere klasse, in competitie gesteld bij de FOD Financiën.

Een geldigheidsduur van 3 jaar te rekenen vanaf het welslagen voor deze evaluatie van de generieke competenties wordt in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling.

De kandidaat die, in het kader van de huidige incompetitiestelling, een vrijstelling wenst te bekomen ingevolge het welslagen voor een evaluatie van de generieke competenties georganiseerd door SELOR in het kader van een selectieprocedure (aanwerving) in een betrekking van de klasse A5 buiten de federale administratie, dient dit te laten weten in zijn kandidatuur (formulier bijlage 1) en aan zijn kandidatuur het bewijs van welslagen evenals een gedetailleerd feedbackrapport van de geteste competenties bekomen van SELOR, toe te voegen.

De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.

Indien een ambtenaar deelgenomen heeft aan een selectieprocedure (aanwerving) voor een functie bij de federale administratie en hij in die context geslaagd is voor de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem geen enkele vrijstelling worden toegestaan ingevolge dit welslagen. De gebruikte tests en instrumenten verschillen immers van deze van toepassing inzake de evaluatie van de generieke competenties beschreven in fase 2.

C - Vrijstelling ingevolge het welslagen voor een selectieprocedure georganiseerd door SELOR voor een managementfunctie of een staffunctie Indien een ambtenaar heeft deelgenomen aan een selectieprocedure voor een managementfunctie of een staffunctie en als hij heeft voldaan aan de evaluatie van de generieke competenties bij deze gelegenheid georganiseerd door SELOR, kan hem, desgevallend, een vrijstelling worden toegestaan ingeval hij zich kandidaat stelt voor een bevordering in een betrekking bij de FOD Financiën waarvan het functieniveau gelijk of lager is dan de managementfunctie of de staffunctie waarvoor hij geslaagd is in de testen die de generieke competenties meten (met betrekking hiertoe wordt verwezen naar de categorie van de managementfunctie of de staffunctie).

Een geldigheidstermijn van 3 jaar te rekenen vanaf het welslagen voor deze evaluatie van de generieke competenties wordt hiervoor in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van de publicatie van de huidige incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad.

De kandidaat die, in het kader van de huidige incompetitiestelling, een vrijstelling wenst te bekomen ingevolge het welslagen voor een evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR in het kader van de selectie voor een managementbetrekking of een stafbetrekking waarvan het niveau gelijk is aan een betrekking van de klasse A5, dient dit te laten weten in zijn kandidatuur (formulier bijlage 1) en aan zijn kandidatuur het bewijs van welslagen toe te voegen.

De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.

D - Vrijstelling voor de titularissen van een managementfunctie of een staffunctie De titularis van een managementfunctie of een staffunctie wordt vrijgesteld van de evaluatie van de generieke competenties indien het niveau van de uitgeoefende managementfunctie of de staffunctie gelijk of hoger is dan het niveau van de gepostuleerde betrekking (met betrekking hiertoe wordt verwezen naar de categorie van de managementfunctie of de staffunctie).

De kandidaat die een managementfunctie of een staffunctie bezet waarvan het niveau gelijk of hoger is dan de functie van de klasse A5 en die een vrijstelling wenst te bekomen in het kader van de huidige incompetitiestelling, moet dit laten weten in zijn kandidatuur (formulier bijlage 1). Als de voornoemde functie niet uitgeoefend wordt binnen de FOD Financiën moet de kandidaat bij zijn kandidatuur een kopie van zijn koninklijk besluit van benoeming in de managementfunctie of de staffunctie voegen.

De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.

Fase 3 - Evaluatie van het algemeen functioneren De na fase 2 overblijvende kandidaten en de kandidaten die van deze fase werden vrijgesteld, zullen worden uitgenodigd om een bijkomende evaluatie af te leggen om het voor de functie vereiste algemeen functioneren te evalueren. Deze bijkomende evaluatie wordt in 2 delen gepland.

De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie : - tijdens het eerste deel wordt de bijkomende evaluatie van de generieke competenties, specifiek voor de rol van leidinggevende, uitgevoerd op basis van een assessmentoefening. Deze gestandaardiseerde oefening is een vorm van simulatie waarbij de kandidaat een thema moet voorstellen en zijn standpunt moet verdedigen. De kandidaat ontvangt de nodige basisinformatie betreffende het opgelegde thema, precies en realistisch. Hij ontvangt eveneens inlichtingen betreffende de algemene context waarin deze simulatie wordt uitgevoerd. De evaluatoren vragen op het einde van de presentatie uitleg aan de kandidaat. Dit eerste deel telt voor 30 %.

De kandidaten die solliciteren bij één of meerdere administraties van de FOD Financiën voor betrekkingen waarvan het profiel van de generieke competenties (leidinggevende) identiek zijn, zullen slechts eenmaal voor deze 1ste fase van de bijkomende evaluatie per rol (leidinggevende) uitgenodigd worden zowel voor de betrekkingen gepostuleerd in het kader van de dienstorders gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 9 juli 2015 als deze die heden worden gepubliceerd.

De conclusies van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle gepostuleerde betrekkingen waarvan het profiel van de generieke competenties (leidinggevende) identiek is; - tijdens het tweede deel worden onder meer de motivatie van de kandidaat evenals zijn visie op de functie geëvalueerd. Bovendien controleert de jury, samengesteld uit deskundigen, in dit deel of de kandidaat beschikt over de nodige generieke en technische competenties om de functie uit te oefenen door hem te ondervragen over de verschillende in het profiel beschreven competenties. Elk van deze competenties wordt geëvalueerd door middel van vragen die alle dimensies ervan omvatten. De bij deze proef geëvalueerde generieke competenties zijn deze vereist per functieprofiel, met uitzondering van de 5 kerncompetenties waarvoor de evaluatie voorzien is in fase 2.

Dit tweede deel telt voor 70 %.

De kandidaten zullen voor dit 2de deel voor elk van de gepostuleerde functies uitgenodigd worden.

De deelname aan deze bijkomende evaluatie (twee delen) is verplicht voor de voor fase 3 overblijvende kandidaten.

Zij zullen hiervoor worden uitgenodigd door middel van een mail van SELOR verstuurd naar hun professioneel e-mailadres of het door hen opgegeven e-mailadres.

Om te slagen dienen de kandidaten ten minste 60 % op het totaal van de twee delen te behalen.

De evaluatie van het algemeen functioneren kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten die niet deelnemen aan deze bijkomende evaluatie op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase aan de kandidaten meegedeeld worden.

Fase 3 is eliminerend.

De kandidaten die slagen voor de evaluatie van het algemeen functioneren worden gerangschikt op basis van de punten die zij op deze evaluatie behaalden.

Bij het opstellen van de benoemingsvoorstellen kan het Directiecomité rekening houden met de elementen vervat in het persoonlijk dossier van de kandidaten.

De Voorzitter van het Directiecomité, H. D'HONDT

Bijlage 1

FOD FINANCIEN

Bijlage 1

Stafdienst

bij de dienstorder

Personeel & Organisatie


KANDIDATUUR A5 - Adviseur-generaal (zie bijlage 2)

ADMINISTRATIE . . . . .

Huidige titel : . . . . .

NAAM (in hoofdletters) . . . . .

Huidige dienst tewerkstelling : . . . . .

Voornamen (voluit schrijven) . . . . .


. . . . .

Kader voorbehouden aan de administratie


. . . . .

Geboren op . . . . .

Stamnummer : . . . . .

Wonende te . . . . .

Postnummer : . . . . .

Straat . . . . . nr. .......

Privé-correspondentieadres indien anders dan de woonplaats : . . . . .

. . . . .

. . . . .


- Ik heb de eer te solliciteren naar een betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal . . . . . . . . . .

JA - NEEN : Ik vraag een aanpassing van de selectieprocedure om reden van de hierna vermelde handicap : . . . . . . . . . .  Ik verzoek om de vrijstelling van de evaluatie van de generieke competenties voorzien onder "Evaluatie van de generieke competenties - Vrijstelling - punt .... van de dienstorder en voeg hierbij de volgende verantwoordingsstukken : . . . . . . . . . .

Datum :

Handtekening :


FOD FINANCIEN

Bijlage 2

Stafdienst

bij de dienstorder

Personeel & Organisatie

.........

Adviseur-generaal (A5) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Diensthoofd Operationele Expertise en Ondersteuning (functieclassificatie : DSA801) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Dienst Operationele Expertise en Ondersteuning (OEO)) Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie ? De strategische planningsactiviteiten van de dienst Operationele Expertise en Ondersteuning (OEO) binnen de Algemene Administratie van de Fiscaliteit organiseren, teneinde de strategische oriëntatie uit te werken; ? Van in het begin van de analyse en in samenspraak met de Administrateur-Generaal van de Fiscaliteit, de strategische planning, de ontwikkelingsdoelen en de operationele doelstellingen van de diverse diensten van OEO (Fiscale diensten, Geschillen, Risicobeheer, Applicatiebeheer,...) vastleggen, ze concretiseren in effectieve en meetbare doelstellingen, de eindverantwoordelijkheid opnemen van de uitwerking van de bepaalde doelen, en de dienst OEO leiden op operationeel vlak teneinde de doelstellingen van OEO op een effectieve en efficiënte manier te behalen; ? De Administrateur-Generaal van de Fiscaliteit ondersteunen.

De Adviseur-generaal - Operationele Expertise en Ondersteuning werkt onder leiding van de Administrateur-Generaal van de Fiscaliteit en stuurt de diverse diensthoofden van de afdelingen van OEO aan.

Opdrachten en taken De Adviseur-generaal - Operationele Expertise en Ondersteuning heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? het deelnemen aan de strategische analyse door de dienst OEO, het vastleggen van de strategische doelstellingen en de coördinatiedoelstellingen, alsook het vertalen van de strategische doelstellingen en de coördinatiedoelstellingen in ontwikkelingsdoelstellingen en operationele objectieven (zoals het redigeren van coherente en begrijpelijke instructies en circulaires); ? het actualiseren van de administratieve commentaren; ? het voeren van een gecoördineerd en geüniformiseerd risicobeheer binnen de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, rekeninghoudend met de specificiteit van de doelgroepen; ? het bepalen, in overleg met de afdelingshoofden, van de acties die de afdelingen van de dienst OEO moeten nemen in functie van de beschikbare middelen; ? het verbeteren, in samenwerking met de afdelingshoofden, van de werking van de dienst OEO door vernieuwende en creatieve ideeën aan te brengen; ? het aannemen van een proactieve houding om, samen met de afdelingshoofden, de doeltreffendheid van de dienst OEO te verhogen, en zo te komen tot een win-win situatie voor de partners van de dienst OEO en voor de dienst OEO zelf; ? het nemen van adequate en noodzakelijke maatregelen om, samen met zijn directe medewerkers en diensthoofden, een maximale kwaliteit te garanderen van het door de diensten geleverde werk; ? het organiseren, samen met zijn afdelingshoofden, van een jaarplan met acties die de afdelingen binnen een bepaalde termijn moeten ondernemen, alsook de uitvoering hiervan verdelen tussen de afdelingen, de verantwoordelijkheden van de afdelingshoofden verduidelijken en dit geheel omzetten in heldere directieven; ? het motiveren, evalueren en leiden van de afdelingshoofden; ? het verzekeren van de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het uitvoeringsplan, van de tussentijdse en finale resultaten van de diensten geleverd door de afdelingen onder verantwoordelijkheid van de afdelingshoofden; ? het samen met zijn medewerkers beheren en optimaliseren van het werkplan van de verschillende afdelingen, het opvolgen van de vorderingen van verschillende afdelingen; ? het beheren van de relaties met de Stafdienst Beleidsexpertise en Ondersteuning teneinde een perfecte vertaling te garanderen van de reglementering inzake instructies, circulaires en actualiseringen van administratieve commentaren op het niveau van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit; ? het verzekeren van geregelde en punctuele feedback over de activiteiten en de resultaten van de dienst, inbegrepen voorgestelde strategische doelstellingen en vernieuwende voorstellen voor een voortdurende optimalisering van processen en werkprocedures bij de Administrateur-Generaal; ? het leveren van de noodzakelijke ondersteuning aan de operationalisering van de nieuwe diensten in het kader van de kanteling; ? het deelnemen aan en het voorzitten van werkgroepen en vergaderingen op federaal, interfederaal, internationaal en supranationaal niveau teneinde het standpunt van de FOD Financiën toe te lichten en te verdedigen.

Functievereisten De Adviseur-generaal - Operationele Expertise en Ondersteuning beschikt over de volgende bekwaamheden en competenties : - op het vlak van de generieke competenties : ? vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? beheren en opvolgen van tijd, kosten, activiteiten en middelen; ? samenwerking tussen teamleden en teams aanmoedigen, conflicten aanpakken en teamleden betrekken; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek overtuigen; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; - op het vlak van de technische competenties : ? een gebruikerskennis hebben van : - de fundamentele fiscale principes vanuit Belgisch en internationaal perspectief, - managementstechnieken : uitwerken van een plan en beheer van een dienst, - projectbeheerstechnieken, alsook functionele analyse bij het implementeren van een geïntegreerd informaticasysteem op dienstniveau, - projectbeheerstechnieken in het kader van de operationalisering van een dienst, inclusief het modeleren en standaardiseren van processen en werkprocedures van een dienst (Business Process Modelling), - softwaretoepassingen; ? een basiskennis hebben van : - fiscaal recht, financieel recht, burgerlijk recht, gerechtelijk recht en bestuursrecht.

Troeven ? kennis van een van de volgende materies : vennootschapsbelasting, personenbelasting, btw; ? kennis van het Frans gezien de tweetalige werkomgeving; ? een nuttige ervaring : - in het leiden van een dienst, - in het beheer en de controle van dossiers vennootschapsbelasting en btw alsook de geschillen die hierop betrekking hebben; ? bijgedragen hebben aan de moderniseringsprojecten van de FOD Financiën of aan internationale uitwisselingsprogramma's, zoals bijvoorbeeld multilaterale controles, Fiscalis, IOTA, Credaf, CE, OCDE, ...

^