Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 25 april 2016

Incompetitiestelling in de klasse A3 Adviseur bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP A. Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, w(...) 1° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Douane en accijnzen - Coördinator ((...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2016003136
pub.
25/04/2016
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Incompetitiestelling in de klasse A3 Adviseur (leidinggevend) bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP A. Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, wordt de volgende betrekking waaraan de titel is verbonden van Adviseur (A3) in competitie gesteld bij de centrale diensten : 1° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Operationele expertise en ondersteuning, Expertise wet- en regelgeving (Accijnswetgeving)); B. Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, worden de volgende betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur (A3) in competitie gesteld bij de buitendiensten : 1° - 62 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Teamchef Particulieren (functieclassificatie : DFI048) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie Particulieren);2° - 97 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Teamchef KMO (functieclassificatie : DFI048) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen);3° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Teamchef GO Beheer Directe belastingen (functieclassificatie : DFI048) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie Grote Ondernemingen);4° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Teamchef GO Beheer BTW (functieclassificatie : DFI048) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie Grote Ondernemingen);5° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Teamchef Documentatiecentrum (functieclassificatie : DFI048) bij de buitendiensten (Brussel) van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen);6° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Chef van de Dienst Plan (functieclassificatie : DFI122) bij de buitendiensten (Namen) van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Opmetingen en Waarderingen);7° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Antennehoofd Mutaties (functieclassificatie : DSA804) bij de buitendiensten (Leuven) van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Opmetingen en Waarderingen). II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : -het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 19 juli 2013 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel, inzonderheid het artikel 22 dat handelt over de bevorderingen in de klasse A3 waaraan een leidinggevende functie in een fiscale dienst van een algemene fiscale administratie is verbonden; - het koninklijk besluit van 25 oktober 2013 betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt; - het koninklijk besluit van 10 april 2015 tot vaststelling van de taalkaders van de Federale Overheidsdienst Financiën; - de wetten inzake het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966 en het koninklijk besluit van 8 maart 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 juli 1966.

De benoemingen worden toegekend binnen de limieten van het personeelsplan.

III. BENOEMINGSVOORWAARDEN De benoemingsvoorwaarden dienen vervuld te zijn op datum van de publicatie in het Belgisch Staatsblad van deze incompetitiestelling.

Kunnen zich kandidaat stellen voor betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur : de personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Financiën die menen te beantwoorden aan de in het functieprofiel gespecificeerde voorwaarden en die op voormelde datum, in toepassing van artikel 41 van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel : - hetzij ten minste vier jaar anciënniteit in de klasse A2 tellen; - hetzij ten minste zes jaar anciënniteit in de klasse A1 tellen; - hetzij ten minste zes jaar anciënniteit in de klassen A1 en A2 samen tellen.

Evenwel zullen enkel de ambtenaren die voldaan zullen hebben aan de evaluaties waarvan sprake in de fasen 2 tot 4, in aanmerking kunnen worden genomen in het kader van de huidige benoemingsprocedure.

IV. SOLLICITATIEPROCEDURE 1. Hoe naar een betrekking solliciteren ? De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van het bijgevoegde formulier (bijlage 1). Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden, zijn de functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2).

Per functie moet een afzonderlijke kandidatuur worden opgesteld. Deze moet de voluit geschreven exacte en volledige benaming van deze functie vermelden, alsook het nummer van volgorde onder hetwelk de functie in de onderhavige incompetitiestelling werd opgenomen.

De kandidaat mag tussen de verschillende betrekkingen geen orde van voorkeur uitdrukken.

De behoorlijk ingevulde, gedateerde en ondertekende kandidatu(u)r(en) moet(en), op straffe van nietigheid, binnen een termijn van tien werkdagen (de poststempel geldt als bewijs) die begint te lopen op de eerste werkdag volgend op de publicatie van deze incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad, worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op volgend adres : Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B-16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contact : 0257 257 60 (Informatiecentrum P&O) De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren en het gebruik van een administratieve briefomslag is hierbij verboden.

Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren en wel zo dat deze nummering toelaat om het totale aantal stukken vast te stellen (`stuk 1 van ... ', `stuk 2 van ... ', enzovoort).

Een sollicitatie onder voorbehoud wordt niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen per e-mail naar het professionele e-mailadres (xx.xx@minfin.fed.be) of naar het e-mailadres dat werd opgegeven in bijlage 1. 2. Welke verschillende fasen volgen er na de sollicitatie ? Eenmaal de kandidaturen ontvangen zijn, doorlopen ze de volgende stappen : Fase 1 - Onderzoek naar de ontvankelijkheid van de kandidatuur In deze fase wordt de ontvankelijkheid van de kandidatuur nagegaan. Indien de kandidatuur na afloop van dit onderzoek niet ontvankelijk blijkt te zijn, wordt ze verworpen. De kandidaat ontvangt een brief (verstuurd naar zijn woonplaats) die hem hiervan in kennis stelt en waarin hem de redenen van de verwerping worden meegedeeld.

De eerste fase is eliminerend.

De aandacht van de kandidaten wordt nadrukkelijk gevestigd op het feit dat in het kader van onderhavige dienstorder enkel aanvragen voor bevordering in aanmerking worden genomen.

Tevens wordt hun aandacht erop gevestigd dat wanneer in de loop van de huidige procedure wordt vastgesteld dat een kandidaat het voorwerp heeft uitgemaakt van een bevordering in de klasse A3, dit automatisch tot gevolg heeft dat zijn kandidatuur wordt verworpen en dat hij wordt uitgesloten van het vervolg van de procedure.

Daarnaast wordt hun aandacht ook gevestigd op het feit dat de kandidaten die niet minstens 60 % behaald hebben voor de evaluatie van hun generieke kerncompetenties slechts een kandidatuur voor een nieuwe incompetitiestelling in de klasse A3 mogen indienen voor zover op de datum van publicatie van onderhavige dienstorder in het Belgisch Staatsblad een termijn van zes maanden verstreken is sinds de mededeling van het bekomen resultaat.

Tevens zullen de kandidaten die deelnemen aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties in het kader van de incompetitiestellingen in de klasse A3 die gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad van 27 augustus 2015, en die daarvoor niet minstens 60 % zullen behaald hebben, worden uitgesloten van het vervolg van de onderhavige procedure.

Fase 2 - Evaluatie van de technische competenties De kandidaten die na de eerste fase overblijven en die niet zijn vrijgesteld van de evaluatie van de technische competenties (zie hierna), zullen deelnemen aan de evaluatie van de technische competenties zoals die in het gepostuleerde functieprofiel worden vereist.

In het kader van deze evaluatie zullen de kandidaten moeten antwoorden op zowel algemene vragen als op meer gerichte vragen (meerkeuzevragenlijst - MKV) betreffende de materies en de technische competenties vermeld in het gepostuleerde functieprofiel.

De deelname aan de evaluatie van de technische competenties is verplicht.

De kandidaten ontvangen een mail naar hun professionele e-mailadres (xx.xx@minfin.fed.be) waarbij zij uitgenodigd worden om zich via hun account "My Selor" in te schrijven voor de lopende selectieprocedure en voor de hiervoor vermelde evaluatie.

De ambtenaren die nog niet over een account "My Selor" zouden beschikken, moeten zich op voorhand registreren op de site www.selor.be.

De ambtenaren die tijdelijk geen toegang hebben tot hun professionele e-mailadres worden verzocht om op hun kandidatuur een ander mailadres mee te delen dat zal worden gebruikt om hen uit te nodigen voor elke fase van de procedure.

Om toegelaten te kunnen worden tot het vervolg van de procedure, dienen de kandidaten minimum 60 % voor de evaluatie van de technische competenties te behalen.

De evaluatie van de technische competenties leidt tot een attest van welslagen of een vaststelling van mislukking.

De kandidaten die niet deelnemen aan de evaluatie van de technische competenties op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase meegedeeld worden aan de kandidaten.

Fase 2 is eliminerend.

Vrijstelling van de evaluatie van de technische competenties - voor de kandidaten die gepostuleerd hebben voor betrekkingen bij de Algemene Administratie van de Fiscaliteit Een vrijstelling wordt verleend aan de kandidaten die laureaat zijn van een vergelijkende selectie voor overgang naar een functie A2 of de hiermee overeenstemmende proef over de beroepsbekwaamheid, georganiseerd voor de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, of van een loopbaanexamen dat toegang verleende tot de betrekkingen van eerstaanwezend inspecteur bij een fiscaal bestuur voor de Algemene Administratie van de Fiscaliteit. - voor de kandidaten die gepostuleerd hebben voor betrekkingen bij de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie Een vrijstelling wordt verleend aan de kandidaten die laureaat zijn van een vergelijkende selectie voor overgang naar een functie A2 of de hiermee overeenstemmende proef over de beroepsbekwaamheid, georganiseerd voor de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie, of van een loopbaanexamen dat toegang verleende tot de betrekkingen van eerstaanwezend inspecteur bij een fiscaal bestuur voor de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie. - voor de kandidaten die gepostuleerd hebben voor betrekkingen bij de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen Een vrijstelling wordt verleend aan de kandidaten die laureaat zijn van een vergelijkende selectie voor overgang naar een functie A2 of de hiermee overeenstemmende proef over de beroepsbekwaamheid, georganiseerd voor de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen, of van een loopbaanexamen dat toegang verleende tot de betrekkingen van eerstaanwezend inspecteur bij een fiscaal bestuur voor de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen.

Om praktische redenen en niettegenstaande het feit dat een dergelijke vrijstelling ambtshalve wordt verleend, worden de kandidaten toch verzocht om in hun kandidatuur (formulier bijlage 1) te vermelden of zij hiervoor al dan niet aan de voorwaarden menen te voldoen.

Geen enkele andere vrijstelling kan worden verkregen.

Fase 3 - Evaluatie van de generieke kerncompetenties De kandidaten die zijn vrijgesteld van de evaluatie van de technische competenties en de kandidaten die na fase 2 overblijven, zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de generieke kerncompetenties zoals die in het gepostuleerde functieprofiel worden vereist.

De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie : - de evaluatie van de generieke kerncompetenties zal gebeuren op basis van de 5 kerncompetenties bepaald voor alle profielen (expert, leidinggevende of projectleider) en alle klassen (A3, A4 en A5), te weten : in team werken, servicegericht handelen, betrouwbaarheid tonen, zichzelf ontwikkelen en objectieven behalen; - het vereiste beheersingsniveau van deze kerncompetenties verhoogt naargelang de klasse hoger wordt (A5>A4>A3); - de evaluatie van de generieke kerncompetenties gebeurt op basis van een geïnformatiseerde situationele beoordelingstest (Situational Judgement Test); - de situationele beoordelingstest evalueert de competenties, de dimensies en de geschiktheden vereist voor de functie. Hij bestaat uit een simulatieoefening waarin de kandidaat verschillende realistische situaties moet inschatten. Deze weerspiegelen de kenmerken en de competenties vereist voor de functie. In deze test moeten de kandidaten aanduiden in hoeverre de reactie min of meer aangewezen is.

De evaluatie van de generieke kerncompetenties kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten worden hiervoor uitgenodigd via een mail naar hun professionele e-mailadres (xx.xx@minfin.fed.be) of naar het door hen in hun kandidatuur opgegeven e-mailadres. Zij hebben de mogelijkheid om desgevallend één van de voorziene data te kiezen om deel te nemen aan deze evaluatie.

De ambtenaren die nog niet over een account "My Selor" zouden beschikken, moeten zich op voorhand registreren op de site www.selor.be.

De ambtenaren die tijdelijk geen toegang hebben tot hun professionele e-mailadres worden verzocht om op hun kandidatuur een ander mailadres mee te delen dat zal worden gebruikt om hen uit te nodigen voor elke fase van de procedure.

De deelname aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties is verplicht voor de voor fase 3 (zie verder) overblijvende kandidaten.

De aandacht van de kandidaten wordt gevestigd op het feit dat, indien zij beslissen om hun vrijstelling niet te valoriseren (voor modaliteiten en mogelijke gevolgen zie verder sub 'Huidige procedure'), enkel de behaalde punten ten gevolge van de nieuwe deelname aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties (voorzien in fase 3) in aanmerking zullen worden genomen.

Om toegelaten te kunnen worden tot het vervolg van de procedure, dienen de kandidaten minimum 60 % te behalen voor deze proef.

De evaluatie van de generieke kerncompetenties telt voor 10 % mee in het eindresultaat.

Er moet worden opgemerkt dat de kandidaten die niet minstens 60 % zullen behaald hebben voor de evaluatie van hun generieke kerncompetenties slechts een kandidatuur voor een nieuwe incompetitiestelling in de klasse A3 mogen indienen voor zover een termijn van zes maanden verstreken is tussen de datum van de mededeling van het bekomen resultaat en deze van de incompetitiestelling.

De kandidaten die niet deelnemen aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

De kandidaten die solliciteren bij één of meerdere administraties, stafdiensten of diensten op het niveau van de Voorzitter, voor betrekkingen die op dezelfde datum gepubliceerd werden, zullen de test van de generieke kerncompetenties slechts eenmaal afleggen. De conclusies van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle betrekkingen waarvoor gesolliciteerd werd en die op dezelfde datum in competitie werden gesteld.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase meegedeeld worden aan de kandidaten.

Fase 3 is eliminerend.

Evaluatie van de generieke competenties (kerncompetenties) - Vrijstelling ingevolge een eerder welslagen voor de evaluatie van de generieke kerncompetenties georganiseerd ter gelegenheid van een bevorderingsprocedure in de klasse A3 bij de FOD Financiën Algemeen principe De kandidaten die minstens 60 % behalen voor de evaluatie van hun generieke kerncompetenties in het kader van een interne bevorderingsprocedure voor een profiel van expert, leidinggevende of projectleider, verkrijgen op aanvraag een vrijstelling in het kader van een latere sollicitatie. Indien die latere sollicitatie een algemene fiscale administratie betreft, en daarbinnen een expertenfunctie in een fiscale materie of een leidinggevende functie in een fiscale dienst, dan houdt de vrijstelling de overdracht in van de punten verkregen op de evaluatie van de generieke kerncompetenties waarvoor ze werd toegekend.

De vrijstelling is geldig voor een kandidatuur voor een betrekking van dezelfde klasse, ongeacht het profiel (expert, leidinggevende en projectleider).

De geldigheidstermijn van het slagen voor een dergelijke evaluatie van generieke kerncompetenties is beperkt tot drie jaar, te rekenen vanaf de datum waarop het welslagen in kwestie werd meegedeeld. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van de publicatie van de huidige incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad.

De kandidaten die hun resultaten willen verbeteren en niet kunnen gebruik maken van de eerder vermelde vrijstelling, kunnen opnieuw deelnemen aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties, voor zover er een termijn van zes maanden is verstreken tussen de datum waarop hen de resultaten zijn medegedeeld en de datum van de publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling, De aandacht van de kandidaten wordt getrokken op het feit dat de beslissing om zich opnieuw aan te melden voor de evaluatie van de generieke kerncompetenties, inhoudt dat de eerdere resultaten die hen zijn toegekend niet kunnen worden ingeroepen met betrekking tot het verkrijgen van een vrijstelling. De nieuw verkregen resultaten zullen dus de vorige resultaten tenietdoen en vervangen.

Huidige procedure In het kader van de huidige procedure kan een vrijstelling worden verleend ingevolge het behalen van minstens 60 % voor een evaluatie van de generieke kerncompetenties georganiseerd in het kader van sollicitatieprocedures van incompetitiestellingen van de klasse A3 bij de FOD Financiën.

Een geldigheidstermijn van drie jaar, te rekenen vanaf de datum waarop de datum waarop de resultaten werden meegedeeld aan de kandidaten, wordt hierbij in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling.

Om praktische redenen worden de kandidaten die hun vrijstelling willen laten valoriseren, verzocht om in hun kandidatuur (formulier bijlage 1) te vermelden of zij van deze vrijstelling gebruik wensen te maken en of zij hiervoor al dan niet aan de voorwaarden menen te voldoen. De kandidaten die zullen deelnemen aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties in het kader van de incompetitiestellingen in de klasse A3, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 27 augustus 2015, en die daarvoor minstens 60 % zullen hebben behaald, zullen kunnen worden vrijgesteld van de fase 3.

Geen enkele andere vrijstelling, ingevolge het welslagen voor de evaluatie van generieke kerncompetenties ter gelegenheid van een interne bevorderingsprocedure, kan worden verkregen.

Fase 4 - Evaluatie van het algemeen functioneren De na fase 3 overblijvende kandidaten en de kandidaten vrijgesteld van deze fase, zullen worden uitgenodigd om een bijkomende evaluatie af te leggen om het voor de functie vereiste algemeen functioneren te evalueren. Deze bijkomende evaluatie wordt in twee delen gepland.

De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie : - tijdens het eerste deel wordt een evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol van leidinggevende uitgevoerd op basis van een assessmentoefening. Deze gestandaardiseerde oefening is een vorm van simulatie waarbij de kandidaat een thema moet voorstellen en zijn standpunt moet verdedigen. De kandidaat ontvangt de nodige basisinformatie betreffende het opgelegde thema, precies en realistisch. Hij ontvangt eveneens inlichtingen betreffende de context waarin deze simulatie wordt uitgevoerd. De evaluatoren vragen op het einde van de presentatie uitleg aan de kandidaat. Dit eerste deel telt voor 30 %.

De kandidaten die solliciteren bij één of meerdere administraties/stafdiensten/diensten op het niveau van de Voorzitter, voor betrekkingen met dezelfde rol en dezelfde klasse en die op dezelfde datum in competitie gesteld zijn, zullen voor dit eerste deel van de bijkomende evaluatie slechts eenmaal per rol en per klasse worden uitgenodigd.

De conclusies van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle gepostuleerde betrekkingen waarvan de rol en de klasse identiek zijn en die in competentie werden gesteld op dezelfde datum. - tijdens het tweede deel worden onder meer de motivatie van de kandidaat evenals zijn visie op de functie geëvalueerd door middel van open vragen. Dit tweede deel telt voor 70 %.

De kandidaten zullen voor dit tweede deel voor elk van de gepostuleerde functies uitgenodigd worden.

De deelname aan deze bijkomende evaluatie (twee delen) is verplicht voor de voor fase 4 overblijvende kandidaten.

Zij zullen hiervoor worden uitgenodigd via een mail verstuurd naar hun professionele mailbox of het door hen in hun kandidatuur opgegeven e-mailadres.

Om te slagen dienen de kandidaten minimum 60 % te behalen voor het totaal van de twee delen van deze proef.

De evaluatie van het algemeen functioneren kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten, die op de vastgestelde dag, niet deelnemen aan deel 1 en deel 2 van deze bijkomende evaluatie, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

De evaluatie van het algemeen functioneren telt voor 90 % mee in het eindresultaat.

Fase 4 is eliminerend.

Fase 5 - Integratie van de resultaten van de proeven beschreven in de fasen 3 en 4 Tijdens deze fase worden de resultaten van de fasen 3 en 4, voor de overblijvende kandidaten na fase 4 geïntegreerd.

Na deze integratie worden enkel de kandidaten die minimum 60 % behaald hebben, gerangschikt op basis van de bekomen punten.

Indien kandidaten na de hierboven vermelde integratie over dezelfde verdiensten beschikken (gelijkheid van punten), worden zij als volgt gerangschikt : 1° de ambtenaar met de grootste klassenanciënniteit (de klassenanciënniteit van ambtenaren van de klasse A2 die noch ambtshalve in die klasse werden benoemd, noch aangeworven werden in die klasse, wordt vermeerderd met de anciënniteit die ze verwierven in de klasse A1);2° bij gelijke klassenanciënniteit, de ambtenaar met de grootste dienstanciënniteit;3° bij gelijke dienstanciënniteit, de oudste ambtenaar. Onverminderd de elementen vervat in het persoonlijk dossier van de kandidaten, worden de benoemingsvoorstellen opgesteld op grond van de hierboven bedoelde rangschikking.

Fase 6 - Toekenning van de standplaatsen Met het oog op de toekenning van de verschillende vacante betrekkingen zullen de overblijvende kandidaten na afloop van fase 2 tot en met 5 van de hiervoor beschreven selectieprocedure, in voorkomend geval worden ingelicht omtrent de precieze standplaatsen die kunnen worden toegekend. Er zal hun tevens worden gevraagd om indicatief de standplaats of standplaatsen mee te delen in dewelke zij een aanwijzing wensen te bekomen.

Er zal van worden uitgegaan dat zij afzien van bevordering in niet in deze mededeling vermelde standplaatsen.

De aandacht van de kandidaten wordt erop gevestigd dat in geval van benoeming, de administratieve standplaats die hen zal worden toegekend, elke zes jaar het voorwerp zou kunnen uitmaken van een aanpassing door de bevoegde overheid, indien de reglementering dit op dat moment voorziet.

De Voorzitter van het Directiecomité, H. D'HONDT

FOD FINANCIEN

Bijlage 1

Stafdienst

bij de dienstorder

Personeel & Organisatie

nr. 6 van 25-04-16


KANDIDATUUR A3 - Adviseur (zie bijlage 2)

ADMINISTRATIE . . . . .

Huidige titel : . . . . .

NAAM (in hoofdletters) . . . . .

Huidige dienst tewerkstelling : . . . . .

Voornamen (voluit schrijven) . . . . .


. . . . .

Kader voorbehouden aan de administratie


Geboren op . . . . .

Stamnummer : . . . . .

Wonende te : . . . . .

Postnummer : . . . . .

Straat . . . . . nr. .....

E-mailadres (enkel in te vullen indien u tijdelijk geen toegang heeft tot uw professioneel e-mailadres) : . . . . .

Privé-correspondentieadres indien anders dan de woon plaats : . . . . .

. . . . .

. . . . .

Ik heb de eer te solliciteren naar een betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur . . . . . . . . . .

JA - NEEN : Ik vraag een aanpassing van de selectieprocedure om reden van de hierna vermelde handicap : . . . . . . . . . .

JA - NEEN (betreft enkel de betrekking(en) in de buitendiensten gesitueerd in Brussel) : Geslaagd voor taalexamens (Selor). Indien ja, gelieve een afschrift bij te voegen van de betreffende attesten.

JA - NEEN : Ik voldoe aan de voorwaarden om vrijgesteld te worden van de evaluatie van de technische competenties.

JA - NEEN : Ik meen te voldoen aan de voorwaarden om vrijgesteld te worden voor de evaluatie van de generieke competenties vermeld onder "Evaluatie van de generieke competenties - Vrijstelling " van het dienstorder. . . . . . . . . . .  Voor betrekkingen in de buitendiensten : Ik verklaar dat er zich geen belangenconflict voordoet in de zin van artikel 12, § 2 van het statuut van het Rijkspersoneel.

Datum :

Handtekening :


FOD FINANCIEN

Bijlage 2

Stafdienst

bij de dienstorder

Personeel & Organisatie

nr. 6 van 25-04-16


A. Centrale diensten 1) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Operationele expertise en ondersteuning, Expertise wet- en regelgeving (Accijnswetgeving)) Rol van de functie : Leidinggevende Doel en context van de functie De Adviseur Douane en Accijnzen - Coördinator moet, samen met zijn team, instaan voor de voorbereiding van de administratieve en reglementaire bepalingen met betrekking tot de materies waarvoor hij bevoegd is.Meer specifiek en bij voorkeur op een anticiperende manier moet hij er over waken dat de reglementering evolueert in functie van de nationale en supranationale voorschriften en in functie van de technologische en commerciële evoluties die een actualisering van het wettelijk kader noodzakelijk maken.

Opdrachten en taken De Adviseur Douane en Accijnzen - Coördinator heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? analyse van de doelstellingen van het team; ? bepalen van de na te leven prioriteiten in functie van de beschikbare middelen; ? behalen van de doelstellingen in functie van de prioriteiten; ? interne communicatie met de andere diensten "Operationele Expertise en Ondersteuning", de administraties "Klantenmanagement en Marketing", "Toezicht, Controle en Vaststellingen", "Enig Kantoor - Geïntegreerde verwerking", "Onderzoek en Opsporing" en "Geschillen"; ? frequente deelname aan fora op hoog niveau, hoofdzakelijk bij de Europese Commissie, DG TAXUD (ITEG, ECWP); ? nationale overleg met de diverse federale en regionale actoren en met de economische operatoren met het oog op een harmonieuze evolutie van de reglementering; ? op algemeen vlak het analyseren van de Europese en internationale wetgeving en vertalen ervan in instructies ten behoeve van het personeel en de economische operatoren; ? behandelen van de principedossiers.

Vereisten van de functie De Adviseur Douane en Accijnzen - Coördinator beschikt over onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van : - de formele procedures inzake het uitwerken en opstellen van wetten, besluiten, daarbij inbegrepen deze met betrekking tot het omzetten van Europese richtlijnen in Belgisch recht, - de technieken voor de interpretatie van wetten en besluiten, - de gemeenschappelijke communautaire bepalingen inzake alcohol, tabak en energieproducten en elektriciteit en meer specifiek inzake alcohol en tabak, - de wet van 22 december 2009 betreffende de algemene regeling inzake accijnzen en haar uitvoeringsbesluiten, van de wettelijke en administratieve bepalingen inzake alcohol en alcoholhoudende dranken en tabaksfabricaten alsook van de wettelijke en administratieve bepalingen inzake accijnsproducten (alcoholvrije dranken en koffie), - de reglementering inzake de verpakkingsheffing. ? een gebruikerskennis hebben van : - het Europees recht en de Europese instellingen, - het Europees beslissingsproces, - de relevante wetgeving op de Raad van State, - de relevante wetgeving op het Grondwettelijk Hof, - de wetgeving op het gebruik van de talen in bestuurszaken, - de nationale en internationale samenwerkingsverbanden, - de processen die binnen de Algemene administratie van de Douane en Accijnzen lopen alsook van de verdeling van de bevoegdheden onder de verschillende organisatieniveaus (inzicht in de structuur en de werking van de AADA), - de processen inzake het drukken en leveren van fiscale kentekens voor tabaksfabricaten. ? een basiskennis hebben van : - de wettelijke en administratieve bepalingen specifiek inzake energieproducten en elektriciteit.

B. Buitendiensten 1) Adviseur (A3) : 62 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Teamchef Particulieren (functieclassificatie : DFI048) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie Particulieren) Rol van de functie : leidinggevende Standplaatsen (gewest) Eentalig Nederlandstalige betrekkingen : - Vlaanderen (35 betrekkingen) Eentalig Franstalige betrekkingen : - Wallonië (16 betrekkingen) Tweetalige betrekkingen : - Brussel (11 betrekkingen) Doel en context van de functie De Administratie Particulieren is bevoegd voor de personenbelasting voor particulieren (loontrekkenden, gepensioneerden, bedrijfsleiders en natuurlijke personen ingeschreven in KBO zonder actieve btw- of RSZ-hoedanigheid of enkel een actieve RSZ-werkgever-hoedanigheid voor huispersoneel).De Administratie staat onder leiding van de Administrateur.

De Administrateur wordt bijgestaan door de stafdiensten "Dienst van de Administrateur" en "Dienst Managementondersteuning". Verder bestaat de Administratie Particulieren uit 13 centra Particulieren, het Polyvalent centrum Eupen en het Nationaal centrum Opsporingen.

De Teamchef is belast met het uitvoeren en bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van één van de teams van een centrum Particulieren (P) betreffende de verschillende aspecten van de vaststelling van de belasting (dienstverlening, beheer, controle en expertise) in overeenstemming met het beleid van het afdelingshoofd, de eindverantwoordelijkheid van deze doelstellingen op zich nemen en het team operationeel leiden teneinde de doelstellingen van het team effectief en efficiënt te bereiken.

Opdrachten en taken De Adviseur - Teamchef Particulieren heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? samen met de afdelingschef en de andere teamchefs de resultaten onderzoeken die het management heeft vooropgesteld; ? beschrijven van de teamdoelstellingen en op een duidelijke en precieze manier de individuele doelstellingen van je medewerkers ontwikkelen; ? verdelen van alle taken op een efficiënte manier door prioriteiten te stellen en door de taken toe te wijzen in functie van de beschikbare middelen; ? organiseren van teammeetings en instaan voor de overdracht van informatie top-down/bottom-up; ? bevorderen van de kennisdeling en steunen van de ontwikkeling van je medewerkers; ? regelmatig feedback geven en elke medewerker proberen te blijven motiveren; ? systematisch de verkregen resultaten evalueren, deze aan je afdelingschef overmaken en hem constructieve suggesties meegeven; ? op dynamische wijze deelnemen aan vergaderingen en beschikbaar zijn voor workshops en werkgroepen; ? nemen van initiatieven en zoeken naar oplossingen om de resultaten te verbeteren (kwantitatief en kwalitatief) of zoeken naar een manier om resultaten te verkrijgen; ? scheppen van een werksfeer die gebaseerd is op vertrouwen en bijbrengen van verantwoordelijkheidsbesef bij de medewerkers; ? zorgen voor de naleving van de deontologische code en de waarden van de FOD; ? evalueren van de medewerkers op een oprechte manier en op passende wijze de toegekende vermeldingen rechtvaardigen.

Functievereisten Als Adviseur - Teamchef Particulieren beschik je over onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van technische competenties : ? Een uitgebreide kennis hebben van de bestuursovereenkomst 2016-2018 van de FOD Financiën in het algemeen en meer van specifiek het bestuursplan 2016 van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit; ? Een uitgebreide kennis hebben van de operationele processen P2, P6, P20, P34 et P110; ? Een uitgebreide kennis hebben van de personenbelasting. 2) Adviseur (A3) : 97 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Teamchef KMO (functieclassificatie : DFI048) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen) Rol van de functie : Leidinggevende Standplaatsen (gewest) Eentalig Nederlandstalige betrekkingen : - Vlaanderen (61 betrekkingen) Eentalig Franstalige betrekkingen : - Wallonië (28 betrekkingen) Tweetalige betrekkingen : - Brussel (8 betrekkingen) Doel en context van de functie De Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen is bevoegd voor de vestiging van de personenbelasting, vennootschapsbelasting, rechtspersonenbelasting, belasting der niet-inwoners (BNI-natuurlijke personen en vennootschappen), voor de BTW, voor alle voorheffingen en ook de speciale en diverse taksen voor zijn specifieke doelgroep. De doelgroep bestaat uit zelfstandigen, vrije beroepen, rechtspersonen, verenigingen zonder rechtspersoonlijkheid en BTW-eenheden die geen grote ondernemingen zijn.

Als Adviseur - Teamchef - KMO Controle of Beheer, stuurt u een polyvalente ploeg aan die hoofdzakelijk belast is met, respectievelijk : - het controleren van de fiscale situatie van belastingplichtigen en BTW-plichtigen en, in voorkomend geval, de belangen van de Belgische Staat verdedigen bij rechtszaken; - het beheren van de aangiften en de bijhorende dienstverlening.

Opdrachten en taken De Adviseur - Teamchef - KMO heeft, onder andere, volgende opdrachten en taken : ? samen met de afdelingschef en de andere teamchefs de resultaten onderzoeken die het management heeft vooropgesteld; ? beschrijven van de teamdoelstellingen en op een duidelijke en precieze manier de individuele doelstellingen van je medewerkers ontwikkelen; ? verdelen van alle taken op een efficiënte manier door prioriteiten te stellen en door de taken toe te wijzen in functie van de beschikbare middelen; ? organiseren van teammeetings en instaan voor de overdracht van informatie top-down/bottom-up; ? bevorderen van de kennisdeling en steunen van de ontwikkeling van je medewerkers; ? regelmatig feedback geven en elke medewerker proberen te blijven motiveren; ? systematisch de verkregen resultaten evalueren, deze aan je afdelingschef overmaken en hem constructieve suggesties meegeven; ? op dynamische wijze deelnemen aan vergaderingen en beschikbaar zijn voor workshops en werkgroepen; ? nemen van initiatieven en zoeken naar oplossingen om de resultaten te verbeteren (kwantitatief en kwalitatief) of zoeken naar een manier om resultaten te verkrijgen; ? scheppen van een werksfeer die gebaseerd is op vertrouwen en bijbrengen van verantwoordelijkheidsbesef bij de medewerkers; ? zorgen voor de naleving van de deontologische code en de waarden van de FOD; ? evalueren van de medewerkers op een oprechte manier en op passende wijze de toegekende vermeldingen rechtvaardigen.

Functievereisten Als Adviseur - Teamchef KMO beschik je over onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van technische competenties : ? een uitgebreide kennis hebben van de bestuursovereenkomst 2016-2018 van de FOD Financiën in het algemeen en meer van specifiek het bestuursplan 2016 van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit; ? een uitgebreide kennis hebben van de operationele processen P2, P6, P20, P34 et P110; ? een gebruikerskennis hebben van : - de inkomstenbelastingen; - BTW. 3) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Teamchef GO Beheer Directe belastingen (functieclassificatie : DFI048) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie Grote Ondernemingen) Rol van de functie : Leidinggevende Standplaats Tweetalige betrekking : - Brussel (1 betrekking) Doel en context van de functie De Administratie Grote Ondernemingen behandelt alle dossiers inzake vennootschapsbelasting, rechtspersonenbelasting, diverse taksen en BTW voor grote ondernemingen. De Administratie Grote Ondernemingen omvat zeven centra GO die bevoegd zijn voor controleactiviteiten en expertise en het Centrum GO Brussel Beheer & Gespecialiseerde Controles dat instaat voor het beheer en de gespecialiseerde controles.

Vanaf 01/07/2016 zal de afdeling Beheer gelokaliseerd zijn in Brussel.

Ze zal bevoegd zijn voor volgende materies : Vennootschapsbelasting (VenB), Rechtspersonenbelasting (RPB), Belasting niet-inwoners (BNI-Ven) en BTW. Als Teamchef GO Beheer, stuurt u een team aan dat hoofdzakelijk belast is met het beheren van de aangiften, de bijhorende dienstverlening en staat u in voor een efficiënte werking met garantie op een gelijke behandeling van de belastingplichtigen.

Opdrachten en taken De Adviseur - Teamchef - GO heeft, onder andere, volgende opdrachten en taken : ? samen met de afdelingschef en de andere teamchefs de resultaten onderzoeken die het management heeft vooropgesteld; ? beschrijven van de teamdoelstellingen en op een duidelijke en precieze manier de individuele doelstellingen van je medewerkers ontwikkelen; ? verdelen van alle taken op een efficiënte manier door prioriteiten te stellen en door de taken toe te wijzen in functie van de beschikbare middelen; ? organiseren van teammeetings en instaan voor de overdracht van informatie top-down/bottom-up; ? bevorderen van de kennisdeling en steunen van de ontwikkeling van je medewerkers; ? regelmatig feedback geven en elke medewerker proberen te blijven motiveren; ? systematisch de verkregen resultaten evalueren, deze aan je afdelingschef overmaken en hem constructieve suggesties meegeven; ? op dynamische wijze deelnemen aan vergaderingen en beschikbaar zijn voor workshops en werkgroepen; ? nemen van initiatieven en zoeken naar oplossingen om de resultaten te verbeteren (kwantitatief en kwalitatief) of zoeken naar een manier om resultaten te verkrijgen; ? scheppen van een werksfeer die gebaseerd is op vertrouwen en bijbrengen van verantwoordelijkheidsbesef bij de medewerkers; ? zorgen voor de naleving van de deontologische code en de waarden van de FOD; ? evalueren van de medewerkers op een oprechte manier en op passende wijze de toegekende vermeldingen rechtvaardigen.

Functievereisten Als Adviseur - Teamchef KMO beschik je over onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van technische competenties : ? een basiskennis hebben van de bestuursovereenkomst 2016-2018 van de FOD Financiën in het algemeen en meer van specifiek het bestuursplan 2016 van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit; ? een uitgebreide kennis hebben van de operationele processen P1, P2, P6 et P34; ? een uitgebreide kennis hebben van de inkomstenbelastingen 4) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Teamchef GO Beheer BTW (functieclassificatie : DFI048) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie Grote Ondernemingen); Rol van de functie : Leidinggevende Standplaats Tweetalige betrekking : - Brussel (1 betrekking) Doel en context van de functie De Administratie Grote Ondernemingen behandelt alle dossiers inzake vennootschapsbelasting, rechtspersonenbelasting, diverse taksen en BTW voor grote ondernemingen.

De Administratie Grote Ondernemingen omvat zeven centra GO die bevoegd zijn voor controleactiviteiten en expertise en het Centrum GO Brussel Beheer & Gespecialiseerde Controles dat instaat voor het beheer en de gespecialiseerde controles.

Vanaf 01/07/2016 zal de afdeling Beheer gelokaliseerd zijn in Brussel.

Ze zal bevoegd zijn voor volgende materies : Vennootschapsbelasting (VenB), Rechtspersonenbelasting (RPB), Belasting niet-inwoners (BNI-Ven) en BTW. Als Teamchef GO Beheer, stuurt u een team aan dat hoofdzakelijk belast is met het beheren van de aangiften, de bijhorende dienstverlening en staat u in voor een efficiënte werking met garantie op een gelijke behandeling van de belastingplichtigen.

Opdrachten en taken De Adviseur - Teamchef - GO heeft, onder andere, volgende opdrachten en taken : ? samen met de afdelingschef en de andere teamchefs de resultaten onderzoeken die het management heeft vooropgesteld; ? beschrijven van de teamdoelstellingen en op een duidelijke en precieze manier de individuele doelstellingen van je medewerkers ontwikkelen; ? verdelen van alle taken op een efficiënte manier door prioriteiten te stellen en door de taken toe te wijzen in functie van de beschikbare middelen; ? organiseren van teammeetings en instaan voor de overdracht van informatie top-down/bottom-up; ? bevorderen van de kennisdeling en steunen van de ontwikkeling van je medewerkers; ? regelmatig feedback geven en elke medewerker proberen te blijven motiveren; ? systematisch de verkregen resultaten evalueren, deze aan je afdelingschef overmaken en hem constructieve suggesties meegeven; ? op dynamische wijze deelnemen aan vergaderingen en beschikbaar zijn voor workshops en werkgroepen; ? nemen van initiatieven en zoeken naar oplossingen om de resultaten te verbeteren (kwantitatief en kwalitatief) of zoeken naar een manier om resultaten te verkrijgen; ? scheppen van een werksfeer die gebaseerd is op vertrouwen en bijbrengen van verantwoordelijkheidsbesef bij de medewerkers; ? zorgen voor de naleving van de deontologische code en de waarden van de FOD; ? evalueren van de medewerkers op een oprechte manier en op passende wijze de toegekende vermeldingen rechtvaardigen.

Functievereisten Als Adviseur - Teamchef KMO beschik je over onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van technische competenties : ? Een basiskennis hebben van de bestuursovereenkomst 2016-2018 van de FOD Financiën in het algemeen en meer specifiek van het bestuursplan 2016 van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit; ? Een uitgebreide kennis hebben van de operationele processen P1, P2, P6 et P34; ? Een uitgebreide kennis hebben van BTW. 5) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Teamchef Documentatiecentrum (functieclassificatie : DFI048) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen) Rol van de functie : Leidinggevende Standplaats Tweetalige betrekking : - Brussel (1 betrekking) Doel en context van de functie De Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen is bevoegd voor de vestiging van de personenbelasting, vennootschapsbelasting, rechtspersonenbelasting, belasting der niet-inwoners (BNI-natuurlijke personen en vennootschappen), voor de BTW, voor alle voorheffingen en ook de speciale en diverse taksen voor zijn specifieke doelgroep. De doelgroep bestaat uit zelfstandigen, vrije beroepen, rechtspersonen, verenigingen zonder rechtspersoonlijkheid en BTW-eenheden die geen grote ondernemingen zijn.

Als Adviseur - Teamchef van het documentatiecentrum bedrijfsvoorheffing heb je de leiding over een team dat zich hoofdzakelijk bezighoudt met het beheer van de aangiften, met de naleving van de verplichtingen inzake bedrijfsvoorheffing en tevens met de geschillen die daaruit voortvloeien.

Opdrachten en taken De Adviseur - Teamchef heeft, onder andere, volgende opdrachten en taken : ? samen met de afdelingschef de doelstellingen en de resultaten onderzoeken die het management heeft vooropgesteld; ? op een duidelijke en precieze manier de individuele doelstellingen van je medewerkers ontwikkelen; ? blijk geven van creativiteit in het moderniseren van de werkmethoden; ? alle taken op een efficiënte manier verdelen door prioriteiten te stellen en een precieze timing te bepalen voor de verwezenlijking ervan; ? samen met je team garant staan voor een kwalitatieve dienstverlening; ? organiseren van teammeetings en instaan voor de overdracht van informatie top-down/bottom-up; ? bevorderen van kennisdeling en de ontwikkeling van je medewerkers steunen; ? regelmatig feedback geven en elke medewerker proberen te blijven motiveren; ? systematisch evalueren van de verkregen resultaten, deze overmaken aan je afdelingschef en hem constructieve suggesties meegeven; ? nemen van initiatieven en zoeken naar oplossingen om de resultaten te verbeteren(kwantitatief en kwalitatief) of zoeken naar een manier om resultaten te verkrijgen; ? scheppen van een werksfeer die gebaseerd is op vertrouwen en je medewerkers verantwoordelijkheidsbesef bijbrengen; ? zorgen voor de naleving van de deontologische Code en de waarden van de FOD; ? je medewerkers op een oprechte manier evalueren en op passende wijze de toegekende vermeldingen rechtvaardigen.

Functievereisten Als Adviseur - Teamchef Documentatiecentrum beschik je over onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. ? een uitgebreide kennis hebben van de bestuursovereenkomst 2016-2018 van de FOD Financiën in het algemeen en meer van specifiek het bestuursplan 2016 van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit; ? Een uitgebreide kennis hebben van de operationele processen P1, P2, P6, P34 et P110; ? Een uitgebreide kennis hebben van de inkomstenbelastingen, en meer bepaald van de bedrijfsvoorheffing. 6) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Chef van de Dienst Plan (functieclassificatie : DFI122) bij de buitendiensten (Namen) van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Opmetingen en Waarderingen) Rol van de functie : Leidinggevende Standplaats Eentalig Franstalige betrekking : - Namen (1 betrekking) 7) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Antennehoofd Mutaties (functieclassificatie : DSA804) bij de buitendiensten (Leuven) van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Opmetingen en Waarderingen) Rol van de functie : Leidinggevende Standplaats Eentalig Nederlandstalige betrekking : - Leuven (1 betrekking) Doel en inhoud van de functie De functie bestaat uit het beheren van de antenne Mutaties die bevoegd is voor : ? de bijwerking van de documentatie bestaande uit de kadastrale percelen, het kadastraal ? percelenplan, de schattingsdocumentatie van gebouwde goederen, de database van de ? afbakeningsplannen, de inventaris van het materieel en de outillage en de schalen van de kadastrale inkomens per hectare; ? de vaststelling van het kadastraal inkomen; ? de behandeling van de bezwaren tegen het kadastraal inkomen of betreffende de kadastrale documentatie.

Het antennehoofd werkt onder de leiding van het afdelingshoofd Plan en Mutaties van het betrokken Centrum Mutaties & Waarderingen en verzekert de functionele leiding van een team van 11 tot 50 personen van de niveaus A, B, C en D. Opdrachten en taken De Adviseur - Antennehoofd Mutaties heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? beheer van de dienst (personeelsbeheer, interne en externe contacten); ? teammanagement (opvolging van de prioriteiten, toewijzing en verdeling van het werk, werkmethode en opdrachten binnen het team, respecteren van de procedures, evaluatie van het door het personeel afgeleverde werk (kwalitatief en kwantitatief), organisatie van de interne processen); ? behandelen van bezwaren; ? schatten van uitzonderlijke of industriële gebouwen; ? vorming en technische ondersteuning van de medewerkers van de antenne.

Vereisten van de functie De Adviseur - Antennehoofd Mutaties bezit de onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van technische competenties : voornaamste technische competenties ? een geavanceerde kennis hebben van : - de procedureboeken Opmetingen & Waarderingen, - de wetgeving op het vlak van het vaststellen van het kadastraal inkomen (de perekwatie inbegrepen) en zijn invloed op de invordering van de verschillende belastingen. ? een basiskennis hebben van : - managementstechnieken zoals die gebruikt worden bij Opmetingen en Waarderingen (activiteitenverslagen, boordtabellen, rendement, werklast ...), - de werking van de interne informaticatoepassingen bij de Administratie van de Opmetingen en Waarderingen (Stipad, Urbain/Prodocs, Regondes, CadMap/CadGIS ...), - het Wetboek van de inkomstenbelastingen (WIB 1992) en de daarmee verband houdende bepalingen. andere technische competenties ? een gebruikerskennis hebben van : - software en kantoortoepassingen (Word, Excel ...), - over de werking van de buitendiensten van Opmetingen & Waarderingen, - de reglementering op het vlak van de evaluatiecyclus. ? een basiskennis hebben van : - het Organiek Reglement van de FOD Financiën, - de reglementering op het vlak van tuchtmaatregelen, - het Gebruikershandvest voor de openbare diensten, - de wet op de privacy, - de motivatie van administratieve handelingen, - burgerlijk recht, - de structuur en de werking van de FOD Financiën.

Troeven ? Ervaring in het beheer van een dienst, ? Ervaring bij een dienst van een centrum Mutaties & Waarderingen.

^