Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 25 april 2016

Incompetitiestelling in de klasse A2 Attaché bij de centrale diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6 bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, worden de v 1° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Operationele logistiek - Teamve(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2016003137
pub.
25/04/2016
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Incompetitiestelling in de klasse A2 Attaché bij de centrale diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6 bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, worden de volgende betrekkingen waaraan de titel is verbonden van attaché (A2), in competitie gesteld bij de centrale diensten : 1° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Operationele logistiek - Teamverantwoordelijke (functieclassificatie : IIS008) bij de centrale diensten van de Stafdienst Logistiek (Afdeling Ondersteuning en productie);2° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Analyse reglementering en opvolging (functieclassificatie : DFI095) bij de Stafdienst voor Beleidsexpertise en -ondersteuning (Studiedienst);3° - 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Wetgeving (functieclassificatie : DJU378) bij de Stafdienst voor Beleidsexpertise en -ondersteuning (Dienst Reglementering);4° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Attaché OCC (functieclassificatie : ICO005) bij de Stafdienst voor Beleidsexpertise en -ondersteuning;5° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Multilaterale financiële en monetaire betrekkingen (functieclassificatie : DIS520) bij de Algemene Administratie van de Thesaurie (Administratie Internationale en Europese Financiële Aangelegenheden - Afdeling Multilaterale financiële en monetaire betrekkingen);6° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Europese strategie en coördinatie (functieclassificatie : DIS620) bij de Algemene Administratie van de Thesaurie (Administratie Internationale en Europese Financiële Aangelegenheden - Afdeling Europese strategie en coördinatie);7° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché van Attaché A2 - Program management office (functieclassificatie : DPO089) bij de Algemene Administratie van de Thesaurie (Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie);8° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Wetgeving (functieclassificatie : DJU378) bij de Algemene Administratie van de Thesaurie (Administratie Financiering van de Staat en Financiële Markten);9° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Federale accountant - Teamverantwoordelijke (functieclassificatie : DBB050) bij de Koninklijke Munt van België;10° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Managementondersteuning (functieclassificatie : DFI005) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie Particulieren of Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen);11° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Diensthoofd operationele ondersteuning (functieclassificatie : DSA610) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Rechtszekerheid);12° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Managementondersteuning (functieclassificatie : ISA003) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Rechtszekerheid). II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : -het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 19 juli 2013 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel; - het koninklijk besluit van 25 oktober 2013 betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt; - het koninklijk besluit van 10 april 2015 tot vaststelling van de taalkaders van de Federale Overheidsdienst Financiën;

De benoemingen worden toegekend binnen de limieten van het personeelsplan.

III. BENOEMINGSVOORWAARDEN De benoemingsvoorwaarden dienen vervuld te zijn op datum van de publicatie in het Belgisch Staatsblad van deze incompetitiestelling.

Kunnen zich kandidaat stellen voor de betrekkingen waaraan de titel is verbonden van attaché (A2) : de ambtenaren van de FOD Financiën die menen te beantwoorden aan de voorwaarden vermeld in het functieprofiel en die op voormelde datum bekleed zijn met de klasse A1 en minstens twee jaar anciënniteit tellen in de klasse A1 (toepassing van artikel 41, paragraaf 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel).

IV. SELECTIEPROCEDURE 1. Hoe naar een betrekking solliciteren ? De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van het bijgevoegde formulier (bijlage 1). Teneinde de kandidaten toe te laten hun titels beter te doen gelden, zijn de functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2).

Per functieprofiel moeten een afzonderlijke kandidatuur en een aparte motivering worden opgesteld.

Tussen de verschillende gepostuleerde betrekkingen mag door de kandidaat geen orde van voorkeur worden uitgedrukt.

De behoorlijk ingevulde, gedateerde en ondertekende kandidatu(u)r(en) moet(en), op straffe van nietigheid, binnen een termijn van tien werkdagen (de poststempel geldt als bewijs) die begint te lopen op de eerste werkdag volgend op de publicatie van deze incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad, worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op volgend adres : Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B 16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contact : 0257 257 60 (Informatiecentrum P&O) De kandidaten dienen hun kandidatu(u)r(en) te motiveren en hun persoonlijke verwachtingen met betrekking tot de gesolliciteerde betrekking(en) aan te geven door de vragenlijst in te vullen die deel uitmaakt van de bijlage 1.

De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de personeelsleden en het gebruik van een administratieve briefomslag is hierbij verboden.

Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren, en wel zo dat deze nummering toelaat om het totaal aantal stukken vast te stellen (stuk 1 van ..., stuk 2 van ... ).

Sollicitaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen per e-mail naar het professionele e-mailadres (xx.xx@minfin.fed.be) of naar het e-mailadres dat werd opgegeven in bijlage 1. 2. Welke verschillende fasen volgen er na de sollicitatie ? Eenmaal de kandidaturen ontvangen zijn, doorlopen ze de volgende stappen : Fase 1 - Onderzoek naar de ontvankelijkheid van de kandidatuur In deze fase wordt de ontvankelijkheid van de kandidatuur nagegaan. Indien uit het onderzoek blijkt dat de kandidatuur niet ontvankelijk is, wordt zij verworpen. Een brief ter kennisgeving hiervan, met vermelding van de motieven van de verwerping, zal aan de kandidaat worden toegezonden (naar zijn woonplaats).

Fase 1 is dus eliminerend.

Fase 2 - Onderzoek van de elementen die deel uitmaken van de kandidatuur van de kandidaten die niet uitgesloten werden in fase 1 De elementen die deel uitmaken van de kandidatuur hebben tot doel de inlichtingen te verzamelen zodat kan nagegaan worden in welke mate de capaciteiten en de kennis van het personeelslid overeenstemmen met de vereisten van de gepostuleerde functie.

Fase 3 - Verslag over de kandidaatstelling Een individueel rapport houdende de analyse van de kandidatuur wordt opgesteld. Deze analyse wordt uitgevoerd op basis van drie krachtlijnen : - 1ste krachtlijn van de analyse : onderzoek van de visie op de functie; - 2de krachtlijn van de analyse : onderzoek van de motivatie voor de gepostuleerde functie; - 3de krachtlijn van de analyse : onderzoek van het in praktijk brengen van de kennis.

Om een algemeen beeld te krijgen, kunnen hieraan elementen uit het persoonlijk dossier van de kandidaat worden toegevoegd.

Fase 4 - Evaluatie van het algemeen functioneren De overblijvende kandidaten zullen worden uitgenodigd voor een mondeling onderhoud om door middel van open vragen het voor de functie vereiste algemeen functioneren te evalueren. Tijdens dit onderhoud zullen worden onderzocht : de motivatie van de kandidaat, zijn visie op de functie alsook de generieke en technische competenties zoals die in het functieprofiel worden vereist.

Dit onderhoud zal plaatshebben voor de leidinggevend ambtenaar of zijn afgevaardigde, die zich kan laten bijstaan door een secretaris en door één of meerdere medewerkers benoemd in een zelfde of een hogere klasse dan die van de te begeven betrekking.

De deelname hieraan is verplicht voor de overblijvende kandidaten. In geval van afwezigheid wordt de kandidaat uitgesloten van het vervolg van de procedure.

Ingevolge van deze evaluatie, worden de kandidaten die 60 % hebben behaald, op basis van de bekomen punten geklasseerd.

Indien de kandidaten over identieke verdiensten blijken te beschikken, worden zij als volgt gerangschikt : 1° de ambtenaar met de grootste klassenanciënniteit (A1);2° bij gelijke klassenanciënniteit, de ambtenaar met de grootste dienstanciënniteit;3° bij gelijke dienstanciënniteit, de oudste ambtenaar. Onverminderd de elementen vervat in het persoonlijk dossier van de kandidaten, worden de benoemingsvoorstellen opgesteld op grond van de hierboven bedoelde rangschikking.

De Voorzitter van het Directiecomité, H. D'HONDT

FOD FINANCIEN

Bijlage 1

Stafdienst

bij de dienstorder

Personeel & Organisatie

nr. 7 van 25-04-16


KANDIDATUUR A2 - Attaché (A2) Ik heb de eer te solliciteren naar de volgende betrekking :


A. LUIK PERSOONLIJKE INLICHTINGEN 1. PERSOONLIJKE GEGEVENS

NAAM, voornaam : .. . . .

Geboortedatum : . . . . .

Stamnummer : . . . . .

Adres : . . . . .

Correspondentieadres indien anders dan de woonplaats : . . . . .

E-mailadres : . . . . .

Telefoonnummer (kantoor) : . . . . .

Gsm : . . . . .

Administratie : . . . . .

Huidige titel : . . . . .

Huidige dienst : . . . . .


2. DiplOmA's / VorminGEN

Begin- en einddatum

Instelling

Titel

Opmerkingen (oriëntatie, resultaat, enz.)


3. ANDERE VORMINGEN OF PERTINENTE GETUIGSCHRIFTEN VOOR DE GEPOSTULEERDE BETREKKING

Begin- en einddatum

Instelling

Titel

Opmerkingen (oriëntatie, resultaat, enz.)


B. LUIK VISIE OP DE FUNCTIE Beschrijf uw visie op de functie (opdrachten, doelstellingen, werking, impact op de organisatie, enz.).

C. LUIK MOTIVATIE Beschrijf uw motivatie en uw persoonlijke verwachtingen in verband met de gepostuleerde betrekking.

D. LUIK KENNIS 1. professionele ERVARING eN het AANWENDEN DAARvan Detailleer duidelijk en concreet de relevante functies die moeten toelaten uw professionele ervaring te evalueren. Onder de generieke competenties die vereist zijn voor de functie die u postuleert, beschrijf de 3 voornaamste competenties beschreven in het profiel, die u in het kader van uw huidige functie gebruikt. Voor elk van hen, illustreer aan de hand van een gerealiseerde opdracht, de manier waarop u deze opdracht vervuld hebt, alsook het behaalde resultaat.

Huidige functie :

Sinds : __ / __ / ____

Administratie / Dienst :

Inhoud van deze functie :

Competentie 1 :

Concreet voorbeeld van een gerealiseerde opdracht, de manier waarop de opdracht vervuld werd en het behaalde resultaat/de behaalde resultaten :

Competentie 2 :

Concreet voorbeeld van een gerealiseerde opdracht, de manier waarop de opdracht vervuld werd en het behaalde resultaat/de behaalde resultaten :

Competentie 3 :

Concreet voorbeeld van een gerealiseerde opdracht, de manier waarop de opdracht vervuld werd en het behaalde resultaat/de behaalde resultaten :


Detailleer duidelijk en concreet een vorige relevante functie die moet toelaten uw professionele ervaring te evalueren.

Onder de generieke competenties die vereist zijn voor de functie die u postuleert, beschrijf de 3 voornaamste competenties beschreven in het profiel, die u in het kader van uw vorige functie hebt gebruikt. Voor elk van hen, illustreer aan de hand van een gerealiseerde opdracht, de manier waarop u deze opdracht vervuld hebt, alsook het behaalde resultaat.

Vorige functie :

Van : __ / __ / ____ Tot : __ / __ / ____

Werkgever of Administratie / Dienst :

Inhoud van deze functie :

Competentie 1 :

Concreet voorbeeld van een gerealiseerde opdracht, de manier waarop de opdracht vervuld werd en het behaalde resultaat/de behaalde resultaten :

Competentie 2 :

Concreet voorbeeld van een gerealiseerde opdracht, de manier waarop de opdracht vervuld werd en het behaalde resultaat/de behaalde resultaten :

Competentie 3 :

Concreet voorbeeld van een gerealiseerde opdracht, de manier waarop de opdracht vervuld werd en het behaalde resultaat/de behaalde resultaten :


2. technisCHE COMPETENTIES Preciseer de domeinen waarin u beschikt over technische competenties die in verband staan met de betrekking die u postuleert.Beschrijf een concreet voorbeeld van relevante ervaring waarbij het aanwenden van deze technische competenties wordt aangetoond.

Competentie

Relevante ervaring


DUID UW KENNISNIVEAU AAN (1 = NOTIES, 2 = GOED, 3 = ZEER GOED)

Buroticatoepassingen

Niveau

Tekstverwerkingsprogramma's (Word, Word perfect, Works, ...)


Communicatiesystemen (Outlook, Internet Explorer, ...)


Databanken (Access, ...)


Rekenbladprogramma's (Excel, ...)


Presentatieprogramma's (PowerPoint, ...)


Andere :


3. TE ONTWIKKELEN COMPETENTIES Som de competenties op waarvan u vindt dat u ze nog verder moet ontwikkelen om de functie waarnaar u solliciteert uit te oefenen. Preciseer om welke aspecten van de functie het gaat.

Te ontwikkelen competentie

Aspecten van de functie


JA - NEE (enkel van toepassing voor de betrekkingen bij de buitendiensten gevestigd in Brussel) : Geslaagd voor taalexamens (Selor). Indien ja, gelieve een afschrift bij te voegen van de betreffende attesten.  Voor de gepostuleerde betrekkingen bij de buitendiensten : ik verklaar dat er zich geen belangenconflict voordoet in de zin van artikel 12, § 2 van het statuut van het Rijkspersoneel.

Datum :

Handtekening :


FOD FINANCIEN

Bijlage 2

Stafdienst

bij de dienstorder

Personeel & Organisatie

nr. 7 van 25-04-16


1) Attaché (A2) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Operationele logistiek - Teamverantwoordelijke (Functieclassificatie : DLO064) bij de centrale diensten van de Stafdienst Logistiek (Afdeling Ondersteuning en productie) Doel en context van de functie Organiseren, coördineren en superviseren van de dagelijkse activiteiten van de Afdeling "Ondersteuning en productie" van de Stafdienst Logistiek ter beschikking van de interne klanten van de FOD Financiën (de algemene administraties en de stafdiensten van de FOD Financiën) en in voorkomend geval, de externe klanten teneinde een optimale werking van de organisatie mogelijk te maken. De Attaché A2 Operationele logistiek - Teamverantwoordelijke werkt onder de leiding van de verantwoordelijke van de Afdeling Ondersteuning en productie van de Stafdienst Logistiek. Hij geeft leiding aan een team van 10 tot 150 medewerkers van niveau A, B, C en D. Opdrachten en taken De Attaché A2 Operationele logistiek - Teamverantwoordelijke heeft, onder andere, volgende opdrachten en taken : ? coördineren van de gewone en de uitzonderlijke activiteiten van de dienst teneinde een optimale werking ervan mogelijk te maken (bv. het bepalen van de strategie alsmede het actieprogramma dat eruit voortvloeit, en ze plannen, het verdelen van de activiteiten onder de cellen, het nagaan van de effectieve uitvoering van de programma's, ...); ? steunen van de klanten door steeds terugkerende en dagelijkse taken op het vlak van de dienst ten laste te nemen teneinde een optimale werking van de dienst mogelijk te maken (bv. het informeren van de medewerkers en de klanten over de te volgen procedures, het voorstellen van oplossingen voor de logistieke problemen van de klanten, het implementeren van de met de klanten afgesproken oplossingen, ...); ? controleren van de kwaliteit van de geleverde diensten en de tevredenheid van de gebruikers; ? analyseren van de noden van de dienst teneinde logistieke oplossingen ad hoc voor te stellen en toe te passen; ? zorgen voor operationele processen die het mogelijk maken om informatie in te winnen en efficiënt in te spelen op de behoeften (door aan te geven wie wat doet en hoe), het voorstellen van ontwerpen van logistieke oplossingen voor de operationele problemen van de verschillende klanten en het coördineren van de verschillende actoren, zowel intern binnen de entiteit als extern (klanten), om ervoor te zorgen dat het op te lossen probleem (ten gronde) goed wordt begrepen en dat de oplossing ervan goed wordt uitgevoerd, via overleg en op een gecoördineerde wijze; ? geven van leiding aan alle cellen en personen die de dienst vormen teneinde te zorgen voor een optimaal niveau van competenties en prestaties (bv. het bepalen van de rol, de taken en de doelstellingen van de verschillende leden van de dienst, het zorgen, door coaching of opleiding, voor een optimaal niveau van de competenties van de leden van de dienst, het coördineren van de evaluatie van de ambtenaren en de dienstchefs evalueren en het ondersteunen van de interne veranderingsprocessen bij de Logistiek); ? opstellen en coördineren van het operationeel actieplan binnen de budgettaire grenzen teneinde de activiteiten binnen de grenzen van de uitgaven te organiseren (bv. het controleren van de bestellingen, het goedkeuren van de facturen, het nagaan of de bestellingen van de goederen en diensten conform de behoeften zijn, ...).

Functievereisten De Attaché A2 Operationele logistiek - Teamverantwoordelijke heeft de onderstaande generieke en technische competenties : - op het vlak van de generieke competenties : Voornaamste generieke competenties ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor de correctheid van ondernomen acties.

Andere generieke competenties ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben in : - de structurele en organisatorische aspecten van de stafdienst logistiek, van de interne en externe partners van de stafdienst logistiek, - het operationeel plan van de stafdienst logistiek, - de processen van de afdeling Ondersteuning en Productie van de Stafdienst Logistiek; ? een gebruikerskennis hebben in : - Fedcom, - contractbeheer, - beheerscontrole en interne controle.

Troef Gelet op tewerkstelling in een tweetalige omgeving, is de kennis van de tweede landstaal een pluspunt. 2) Attaché (A2) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Analyse reglementering en opvolging (A2 - functieclassificatie IIS008) bij de Stafdienst voor Beleidsexpertise en -ondersteuning (Studiedienst) Doel en context van de functie ? opvragen en analyseren van gegevens, criteria en indicatoren, evalueren van (nieuwe) reglementering (bv.fiscale wetgeving, commentaren, instructies, antwoorden op parlementaire vragen) teneinde na te gaan of deze beantwoorden aan de doelstellingen van het beleid en verbeteren van de kwaliteit van de reglementering of van de commentaar. ? uitvoeren van budgettaire studies en kosten-batenanalyses teneinde na te gaan wat de toekomstige budgettaire impact is van de nieuwe reglementering en de Minister en de regering de nodige technische en cijfermatige ondersteuning te bieden bij de beslissingen omtrent nieuwe fiscale en niet-fiscale maatregelen. ? uitvoeren van analyses en het opstellen van eindverslagen teneinde een basis te bieden aan het beleid om de werking van de FOD Financiën te evalueren en de reglementering of de commentaar te verbeteren.

De Attaché A2 - Analyse reglementering en opvolging werkt onder de leiding van de Adviseur-generaal - Coördinator van de Studiedienst van de Stafdienst Beleidsexpertise en -ondersteuning.

Opdrachten en taken De Attaché A2 - Analyse reglementering en opvolging heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? verzamelen en analyseren van alle relevante gegevens met betrekking tot een nieuwe of bestaande reglementering (bv. fiscale wetgeving, commentaren, instructies, antwoorden op parlementaire vragen); ? uitvoeren van een budgettaire studie en van een kosten-batenanalyse (opmaken van de studie, het rapport betreffende de budgettaire impact, de nota voor de Inspectie van Financiën en de Minister van Begroting, ...) van de voorgestelde fiscale maatregelen teneinde de minister en de Beleidscel toe te laten een beleidsbeslissing te nemen inzake nieuwe maatregelen en over een verantwoording te beschikken in functie van de begrotingsprocedure; ? becijferen van de budgettaire impact van de bestaande maatregelen en het bezorgen van de nodige statistieken en cijfermatige gegevens (berekenen en toelichten van diverse budgettaire scenario's, bezorgen van de nodige cijfergegevens aan de Inspectie van Financiën en aan de Minister van Begroting); ? opmaken van analyserapporten betreffende de realisatie van de doelstellingen van genomen maatregelen en het formuleren van conclusies en aanbevelingen inzake de materie; ? toetsen van de vooraf bepaalde en gewenste doelmatigheid evenals van de budgettaire impact van de maatregel (evaluatie van de indicatoren, criteria kwalitatieve meting van het resultaat); ? ontwerpen van nieuwe concepten voor de opvolging van maatregelen (testen van nieuwe indicatoren, bepalen van nieuwe indicatoren en criteria, bepalen en implementeren van nieuwe opvolgingsmethodes).

Vereisten van de functie De Attaché A2 - Analyse reglementering en opvolging bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van generieke competenties : Voornaamste generieke competenties ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties.

Andere generieke competenties ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben in : - de methodologieën voor de raming van de fiscale ontvangsten, inbegrepen de budgettaire impact van de fiscale maatregelen; ? een gebruikerskennis hebben in : - de openbare financiën en meer in het bijzonder de inkomsten van de Staat; ? een basiskennis hebben in : - de structuur en de werking van de Hoge Raad van Financiën, - de fiscale Belgische wetgeving. 3) Attaché (A2) : 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Wetgeving (functieclassificatie : DJU378) bij de Stafdienst voor Beleidsexpertise en -ondersteuning (Dienst Reglementering) Doel en inhoud van de functie ? ontwerpen, uitwerken en aanpassen van normatieve, hoofdzakelijk wetgevende teksten, in alle fasen van het redactieproces zowel in nationaal recht als in internationaal en Europees recht teneinde mee te werken, op een niveau dat meer ervaring vereist, aan de ontwikkeling van het recht binnen de domeinen waarvoor de FOD Financiën bevoegd is, op basis van de beleidsdoelstellingen, de sociaaleconomische context en het nationaal en internationaal juridisch kader in het bijzonder. ? deelnemen aan onderhandelingen over diverse internationale instrumenten teneinde de invoering van optimale normen te bevorderen en de standpunten van België in verschillende instellingen te verdedigen. ? beheren van dossiers betreffende de, soms delicate, interpretatie van de wetten die onder de bevoegdheid van de FOD Financiën vallen en voorbereiden van adviezen, scripties of voorstellen doen om het betrokken recht te wijzigen teneinde de minister en zijn kabinet, instanties en organisaties pertinent advies te geven over de toepasbaarheid van de behandelde rechtsmateries, in te spelen op de behoeften van de maatschappij op basis van ervaring die verworven werd in de toepassing en de interpretatie van het behandelde recht, steeds rekening houdend met het algemeen belang.

De Attaché A2 - Wetgeving werkt onder de leiding van de Adviseur-generaal - Coördinator Reglementering van de Stafdienst Beleidsexpertise en -ondersteuning.

Opdrachten en taken De Attaché A2 - Wetgeving heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken; ? opstellen en/of aanpassen van normatieve teksten in het (de) betrokken rechtsgebied(en), analyseren van de doelstellingen en de context waarin de redactie of de aanpassing van een normatieve tekst plaatsvindt, analyseren van de bestaande teksten (aan te passen teksten of nationale en internationale teksten die een impact hebben op een tekst die opgesteld moet worden); ? opstellen van nieuwe normatieve teksten, aanpassen van normatieve teksten in functie van nieuwe doelstellingen, institutionele eisen en de ontwikkeling van het recht en van de legistiek in het algemeen; ? beantwoorden van algemene of specifieke vragen van de minister en zijn kabinet, van parlementsleden, het management, openbare organisaties en diverse overheden (nationaal en internationaal) betreffende de concrete interpretatie van normatieve teksten die meer ervaring vereist; ? deelnemen aan vergaderingen met diverse instanties (meer bepaald het kabinet en het management) waarin over de oriëntaties en de concretisering van de normatieve teksten op een hoog niveau van gedachten gewisseld of beslist wordt, en dit zowel op nationaal als op internationaal vlak (geven van een deskundig legistiek standpunt, bespreken van de haalbaarheid en de eisen bij de redactie en de aanpassing van de normatieve teksten, voorstellen van de opgestelde en/of aangepaste teksten, ...); ? zich proactief op de hoogte houden wat de kennis van het rechtsgebied betreft en van de sociaaleconomische context ervan; ? behandelen van vragen en dossiers van organisaties en diverse overheden, betreffende de toepassing van de normatieve teksten en in naam van de minister het meest geschikte antwoord of de meest geschikte oplossing ten aanzien van het algemeen wettelijk kader geven.

Vereisten van de functie De Attaché A2 - Wetgeving bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : Voornaamste generieke competenties ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties.

Andere generieke competenties ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de technische competenties : ? een gebruikerskennis hebben in de wetgevingstechniek in één van de volgende domeinen : - BTW, - personenbelasting, - vennootschapsbelasting; ? een basiskennis hebben in : - de structuur, - de werking van de FOD Financiën, - de verdeling van de bevoegdheden tussen de verschillende niveaus van de organisatie. 4) Attaché (A2) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Attaché OCC (functieclassificatie : ICO005) bij de Stafdienst voor Beleidsexpertise en -ondersteuning Doel en context van de functie De Stafdienst Beleidsexpertise en -ondersteuning is verantwoordelijk voor het opstellen, coördineren, implementeren en het opvolgen van de regelgeving in de materies die tot de bevoegdheid van de FOD Financiën behoren.Hij verzorgt de beleidsvoorbereiding en realiseert de studies over de impact van de beleidsopties en de analyse van het gevoerde beleid, met inbegrip van de macro-economische aspecten van het begrotings- en belastingbeleid. Hij beheert alle relevante informatie en informatiebronnen en stelt die ter beschikking zowel binnen als buiten de FOD. Hij verzekert een integraal risicobeleid en een goed gecoördineerde doelgroepenstrategie en hij coördineert de internationale relaties van de FOD. De dienst Operationele Coördinatie en Communicatie coördineert en controleert de operationalisering van de diensten en de verschillende acties inzake communicatie bij de Stafdienst Beleidsexpertise en -ondersteuning.

De attaché A2 OCC hangt af van de directeur van de Stafdienst voor Beleidsexpertise en -ondersteuning.

Opdrachten en taken Als attaché A2 OCC, zal u de volgende taken moeten uitvoeren : ? uitvoeren van de operationele planning van het OCC en opnemen van de verantwoordelijkheid van de doelstellingen; ? ondersteunen van de directeur van de stafdienst en het beheerscomité bij het bepalen van de strategie binnen de stafdienst en bij het ontwikkelen van de operationele plannen en beheersplannen; ? opvolgen van de realisatie van die plannen en daarbij ondersteunen van de diensthoofden; ? verzorgen van de interactie met de dienst Strategische Coördinatie en Communicatie en het overleg met die dienst opvolgen; ? regelmatig en stipt aan de directeur van de stafdienst feedback geven over de activiteiten en de resultaten van zijn team, teneinde hem toe te laten om ze te evalueren en te integreren in zijn beheerspolitiek; ? ontwikkelen en beheren van een interne en externe professionele communicatie gebaseerd op uniformiteit en transparantie; ? opstellen van nota's voor het kabinet en het directiecomité; ? coördineren en opvolgen van de antwoorden op parlementaire vragen; ? opvolgen van processen en projecten.

Vereisten van de functie De Attaché A2 OCC bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van generieke competenties : Voornaamste generieke competenties ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling.

Andere generieke competenties ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op vlak van de technische competenties : ? een gebruikerskennis hebben in de volgende domeinen : - de structuur van de FOD Financiën, - veranderingsmanagement, - projectbeheer.

Troeven ? De dienst OCC behandelt zowel Nederlandstalige als Franstalige dossiers, de kennis van het Frans is een belangrijke troef voor de uitoefening van de functie, ? Graag netwerken en persoonlijke contacten onderhouden, ? Flexibiliteit. 5) Attaché (A2) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Multilaterale financiële en monetaire betrekkingen (functieclassificatie : DIS520) bij de Algemene Administratie van de Thesaurie (Administratie Internationale en Europese financiële aangelegenheden - Afdeling Multilaterale financiële en monetaire betrekkingen) Doel en context van de functie ? Opvolgen en analyseren van de activiteiten betreffende de toegewezen materies of multilaterale instellingen (IMF, Wereldbankgroep, Regionale ontwikkelingsbanken, G10 en G4, financiële sancties, ...) teneinde bij te dragen tot het identificeren van de Belgische belangen en tot het bepalen van de strategie om die belangen te behartigen. ? Meewerken aan de beleidsvoorbereiding en aan de bepaling van de standpunten van de FOD en van België in de specifieke materies die aan de dienst zijn toevertrouwd, alsook als Desk Officer instaan voor de beleidsuitvoering met betrekking tot de toegewezen materie of multilaterale instelling teneinde een coherente, gecoördineerde en concrete actie te bewerkstelligen met het oog op de uitvoering van het algemeen beleid van de minister van Financiën en de doelstellingen beschreven in het managementplan van de "Internationale en Europese Financiële Aangelegenheden" (IEFA) van de Algemene Administratie van de Thesaurie.

De Attaché A2 - Multilaterale financiële en monetaire betrekkingen werkt onder de leiding van het diensthoofd van de afdeling "Multilaterale financiële en monetaire betrekkingen".

Opdrachten en taken De Attaché A2 - Multilaterale financiële en monetaire betrekkingen heeft, onder andere, volgende opdrachten en taken : ? formuleren van adviezen en voorstellen aan de hiërarchie en de minister van Financiën om hen de mogelijkheid te geven om gefundeerde standpunten in te nemen en beslissingen te nemen op basis van degelijk voorbereide dossiers; ? verzekeren van de opvolging van complexe dossiers met betrekking tot de thema's die worden toegewezen (bv. IMF, Wereldbankgroep, Regionale ontwikkelingsbanken, G10 en G4, financiële sancties, ...) om te verzekeren dat de taken worden uitgevoerd die opgelegd zijn aan België als lid van de desbetreffende multilaterale instellingen en dat de impact van de standpunten van België in die instellingen wordt gemaximaliseerd (bv. voorbereiden en behandelen van dossiers, zorgen voor de opvolging van het dossier en opzoeken van daarmee verband houdende informatie, opstellen van synthesenota's, opstellen en toelichten van standpunten, ...); ? continu opsporen en verzamelen van informatie omtrent de te beheren materie en thema's om de evolutie in dit domein op te volgen en expertise op te bouwen en/of te vergroten; ? deelnemen aan en interveniëren tijdens vergaderingen op nationaal, Europees en internationaal vlak met betrekking tot de toegewezen materie (meer bepaald in nationale en Europese coördinatievergaderingen, vergaderingen van de multilaterale instellingen, GAFI/FATF, ...) om het standpunt van de directie of de FOD inzake de relaties met de multilaterale instellingen en inzake financiële sancties te vertegenwoordigen en te verdedigen (bv. voorbereiden van dossiers, onderhouden en versterken van een internationaal netwerk, voorbereiden van tussenkomsten en argumentaties, onderhandelen over standpunten en posities, nauwgezet rapporteren, ...); ? verzamelen, behandelen en opstellen van informatie onder de vorm van volledige en gedetailleerde verslagen en standpuntennota's om de verantwoordelijken de mogelijkheid te geven om hun keuzes en beslissingen te baseren op adequate, concrete, precieze en samenhangende elementen (bv. opstellen en actualiseren van beleidsnota's en standpuntennota's omtrent de toegewezen materie, antwoorden opstellen ter ondertekening van de hiërarchie of de minister, vergaderingen bijwonen en verslagen opstellen, ...); ? fungeren als aanspreekpunt voor de toegewezen materie voor interne en externe diensten (andere diensten FOD Financiën, Beleidscel, andere FOD's, buitenlandse collega's, multilaterale instellingen en de Belgische vertegenwoordigers in die instellingen) om te waarborgen dat deze voldoende en correct geïnformeerd zijn (bv. ontvangen en beantwoorden van vragen, opzoeken van de nodige informatie, onderhouden van contacten met de desk officers in de multilaterale instellingen, andere FOD's en externe diensten, ...); ? ondersteunen en opleiden van nieuwe medewerkers om kwaliteitsvol werk en uniformiteit in de werkmethodes te verzekeren (bv. nieuwe medewerkers adviseren en informeren over de gebruikte werkmethodes, nieuwe medewerkers begeleiden bij het beheer van hun dossiers, de complexere dossiers beheren en superviseren, ...).

Vereisten van de functie Als Attaché A2 - Multilaterale financiële en monetaire betrekkingen beschik je over volgende vaardigheden en competenties : - op het vlak van de generieke competenties : Voornaamste generieke competenties ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's.

Andere generieke competenties ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de technische competenties : ? een gebruikerskennis hebben in : - de werking en doelstellingen van de multilaterale financiële instellingen (IMF, multilaterale ontwikkelingsbanken), - de structuur, de werking van de Algemene Administratie van de Thesaurie en van de verdeling van de bevoegdheden van de Administratie Internationale en Europese Financiële Aangelegenheden.

Troef ? Een goede mondelinge en schriftelijke kennis hebben van het Frans en Engels. 6) Attaché (A2) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Europese strategie en coördinatie (functieclassificatie : DIS620) bij de Algemene Administratie van de Thesaurie (Administratie Internationale en Europese financiële aangelegenheden - Afdeling Europese strategie en coördinatie) Doel en context van de functie ? Opvolgen en analyseren van de activiteiten betreffende de toegewezen materie (verband houdend met dossiers behandeld door Ecofin, het EFC, werkgroepen van het EFC, de EIB, ...) teneinde bij te dragen tot het identificeren van de Belgische belangen en tot het bepalen van de strategie om die belangen te behartigen. ? Meewerken aan de beleidsvoorbereiding en aan de bepaling van de standpunten van de FOD en van België in de specifieke materies die aan de dienst zijn toevertrouwd, alsook als Desk Officer instaan voor de beleidsuitvoering met betrekking tot de toegewezen materie teneinde een coherente, gecoördineerde en concrete actie te bewerkstelligen met het oog op de uitvoering van het algemeen beleid van de minister van Financiën en de doelstellingen beschreven in het managementplan van de "Internationale en Europese Financiële Aangelegenheden" (IEFA) van de Algemene Administratie van de Thesaurie.

De Attaché A2 - Europese strategie en coördinatie werkt onder de leiding van het diensthoofd van de afdeling "Europese strategie en coördinatie".

Opdrachten en taken De Attaché A2 - Europese strategie en coördinatie heeft, onder andere, volgende opdrachten en taken : ? formuleren van adviezen en voorstellen aan de hiërarchie en de minister van Financiën om hen toe te laten om gefundeerde standpunten in te nemen en beslissingen te nemen op basis van degelijk voorbereide dossiers (bv. het overleggen met de leden uit het nationaal en internationaal netwerk, het voorbereiden van dossiers voor de hiërarchie, de vertegenwoordiger in het EFC en/of de minister, ...); ? verzekeren van de opvolging van complexe dossiers met betrekking tot de thema's die worden toegewezen (bv. onderwerpen behandeld door Ecofin, het EFC, werkgroepen van het EFC, de EIB, ...), om te verzekeren dat de belangen van België binnen de Europese instellingen optimaal worden behartigd en dat de impact van de standpunten van België wordt gemaximaliseerd; ? continu opsporen en verzamelen van informatie omtrent de te beheren materie en thema's om de evolutie in dit domein op te volgen en expertise op te bouwen en/of te vergroten; ? deelnemen aan en interveniëren tijdens vergaderingen op nationaal, Europees en internationaal vlak met betrekking tot de toegewezen materie (meer bepaald in nationale en Europese coördinatievergaderingen, vergaderingen van Europese werkgroepen, ...) om het standpunt van de directie of de FOD te vertegenwoordigen en te verdedigen (bv. voorbereiden van dossiers, onderhouden en versterken van een internationaal netwerk, voorbereiden van tussenkomsten en argumentaties, onderhandelen over standpunten en posities, ...); ? verzamelen, behandelen en opstellen van informatie onder de vorm van volledige en gedetailleerde verslagen en standpuntennota's om de verantwoordelijken de mogelijkheid te geven om hun keuzes en beslissingen te baseren op adequate, concrete, precieze en samenhangende elementen (bv. opstellen en actualiseren van beleidsnota's en standpuntennota's omtrent de toegewezen materie, antwoorden opstellen ter ondertekening van de hiërarchie of de minister, ...); ? fungeren als aanspreekpunt voor de toegewezen materie voor interne en externe diensten (andere diensten FOD Financiën, Beleidscel, andere FOD's, buitenlandse collega's, Europese instellingen en de Belgische vertegenwoordigers in die instellingen) om te waarborgen dat deze voldoende en correct geïnformeerd zijn; ? ondersteunen en opleiden van de nieuwe medewerkers om kwaliteitsvol werk en eenvormigheid in de werkmethodes te verzekeren (bv. nieuwe medewerkers adviseren en informeren over de gebruikte werkmethodes, nieuwe medewerkers begeleiden bij het beheer van hun dossiers, de complexere dossiers beheren en superviseren, ...).

Vereisten van de functie Als Attaché A2 - Europese strategie en coördinatie beschik je over volgende vaardigheden en competenties : - op het vlak van de generieke competenties : Voornaamste generieke competenties ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's.

Andere generieke competenties ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de technische competenties : ? een gebruikerskennis hebben in : - de werking van de Economische Monetaire Unie, - de structuur, de werking van Algemene Administratie van de Thesaurie en van de verdeling van de bevoegdheden van de Administratie "Internationale en Europese Financiële Aangelegenheden".

Troef ? Een goede mondelinge en schriftelijke kennis hebben van het Frans en Engels. 7) Attaché (A2) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Program Management Office (functieclassificatie : DPO089) bij de Algemene Administratie van de Thesaurie (Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie) Doel en context van de functie ? Ontwikkelen en invoeren van een projectmethodologie en het opvolgen, begeleiden, ondersteunen en integreren van meerdere programma's om de initiatieven die worden genomen voor het realiseren van het veranderingstraject binnen de FOD Financiën methodologisch te sturen, te beheren en op te volgen binnen de Algemene Administratie van de Thesaurie. De Attaché A2 - Program Management Office werkt onder de leiding van het diensthoofd van Operationele Coördinatie en Communicatie.

Opdrachten en taken De Attaché A2 - Program Management Office heeft, onder andere, volgende opdrachten en taken : ? opvolgen, begeleiden, ondersteunen en integreren van meerdere programma's om het veranderingstraject binnen de FOD Financiën methodologisch te sturen, te beheren en op te volgen binnen de Algemene Administratie van de Thesaurie (bv. initiëren en opvolgen van interacties tussen programma's, evalueren van de diverse fases binnen de programmawerking : vergelijken met de bepalingen uit het projectontwerp en het programmaplan, evalueren van het programma (uitvoeren van de evaluatieprocedure, opmaken van de eindbalans), adviseren van oplossingen bij probleemstelling, ...); ? uitvoeren van statusrapportering teneinde de voortgang van het veranderingstraject te meten (bv. uitvoeren van de beheersprocessen voor de opvolging van de programma's, verzamelen van de benodigde informatie, analyseren van de informatie, ...); ? verzamelen, structureren en verwerken van relevante informatie om het beheer van de programma's mogelijk te maken (bv. uittekenen van een informatie-inzamelingsprocedure, verzamelen van informatie, analyseren van de bekomen informatie, bijsturen van het veranderingstraject door verbeteringsacties voor te stellen, communiceren van iedere verandering / aanpassing aan de betrokken doelgroepen, ...); ? nemen en/of ondersteunen van initiatieven om alle stakeholders van de programma's / de projecten op gecoördineerde wijze te laten samenwerken (bv. identificeren van alle stakeholders (bepalen van de stakeholders van het programma, in kaart brengen van de rol van de verschillende stakeholders, in kaart brengen van de verwachtingen van alle stakeholders), communiceren van iedere verandering / aanpassing aan de betrokken doelgroepen, organiseren van coördinatievergaderingen, de programma's / projecten in lijn brengen met de globale aanpak van het veranderingstraject, ...); ? uitwerken van een programma- en projectmethodologie om de activiteiten binnen het veranderingstraject van de FOD Financiën op een coherent gestructureerde wijze tot de gewenste resultaten te leiden (bv. opstellen van een 'aanpak op maat' voor de opvolging van het programma (verfijnen van de beheersprocessen en hun procedures, regels en standaarden om ze aan te passen aan de specifieke opvolgingsnoden van het programma), bepalen van de globale rapporterings- en escalatieprocedure voor het veranderingstraject (beslissingsorganen, rapporteringslijnen, meetbare indicatoren, effecten van de verandering), omschrijven van de rol en verantwoordelijkheden van programmamanagers, projectleiders en PMO-consultants (rollen), ...); ? verzorgen van een regelmatige en/of punctuele feedback over de realisaties binnen het veranderingstraject van de FOD Financiën aan het management van de Algemene Administratie van de Thesaurie en (via de dienst `Communicatie') aan interne en/of externe stakeholders van de organisatie om alle betrokkenen een duidelijk beeld te verstrekken van de vernieuwingen die binnen de FOD Financiën plaatsgrijpen, aangepast aan hun noden. (bv. uitvoeren van de rapporteringsprocedure naar het management, verstrekken van de informatie aan de dienst `Communicatie' voor het opstellen en onderhouden van ad hoc communicatiecampagnes, ...); ? stimuleren van de bewustwording, aanvaarding, betrokkenheid en toe-eigening van de veranderingsinitiatieven om de implementatie van het veranderingstraject te vergemakkelijken en stimuleren van de projectwerking binnen de FOD Financiën (bv. uitvoeren van activiteiten op communicatief vlak gericht op het welslagen van het programma / project door mee te werken aan het informeren van alle betrokkenen met relevante informatie van algemene aard, verschaffen van uitleg over de doelstellingen en aanpak, opbouwen van toewijding ten opzichte van de verandering en het opvangen en afbouwen van bestaande weerstanden, doen verdwijnen van misverstanden of misvattingen, ...).

Vereisten van de functie Als Attaché A2 - Program Management Office beschik je over volgende vaardigheden en competenties : - op het vlak van de generieke competenties : Voornaamste generieke competenties ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden.

Andere generieke competenties ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de technische competenties : ? een gebruikerskennis hebben in : - de projectmethodologie (PMFin), - de methodologie van de beheerscyclus, - de structuur en de werking van de Algemene Administratie van de Thesaurie en van de verdeling van bevoegdheden van de verschillende Administraties. 8) Attaché (A2) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Wetgeving (functieclassificatie : DJU378) bij de Algemene Administratie van de Thesaurie (Administratie Financiering van de Staat en Financiële Markten) Doel en context van de functie ? Ontwerpen, uitwerken en aanpassen van complexe of delicate normatieve, hoofdzakelijk wetgevende teksten in alle fasen van het redactieproces, zowel in nationaal, internationaal als Europees recht teneinde mee te werken op een niveau dat meer ervaring vereist, aan de ontwikkeling van het recht in sterk uiteenlopende domeinen waarvoor de FOD Financiën bevoegd is, op basis van de beleidsdoelstellingen, de sociaaleconomische context en het nationaal en internationaal juridisch kader. ? Deelnemen aan onderhandelingen over diverse internationale instrumenten teneinde de invoering van optimale normen te bevorderen en de standpunten van België in de verschillende instellingen te verdedigen. ? Beheren van individuele dossiers betreffende de -soms delicate- toepassing van de wetten die onder de bevoegdheid van de FOD Financiën vallen en voorbereiden van adviezen of het doen van voorstellen om het betrokken recht te wijzigen teneinde de instanties, organisaties en burgers relevant advies te geven over de toepasbaarheid van de behandelde rechtsmateries of in te spelen op behoeften van de maatschappij op basis van de ervaring die verworven werd in de toepassing van het recht of in te spelen op individuele behoeften, maar steeds rekening houdend met het algemeen belang.

De Attaché A2 - Wetgeving werkt onder leiding van het diensthoofd van de dienst Financiële Markten en Diensten.

Opdrachten en taken De Attaché A2 - Wetgeving heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? opstellen en/of aanpassen van normatieve teksten in het (de) betrokken rechtsgebied(en) om deel te nemen aan de ontwikkeling van het recht ten aanzien van de beleidsdoelstellingen en de sociaaleconomische en wetgevende context (bv. analyseren van de doelstellingen en de context waarin de redactie of de aanpassing van een normatieve tekst plaatsvindt, analyseren van de bestaande teksten (aan te passen teksten of nationale en internationale teksten die een impact hebben op de op te stellen tekst), opstellen van nieuwe normatieve teksten, aanpassen van de normatieve teksten afhankelijk van nieuwe doelstellingen, institutionele eisen en de ontwikkeling van het recht en van de legistiek in het algemeen, ...); ? beantwoorden van algemene of specifieke vragen van particulieren, ondernemingen, openbare organisaties, diverse overheden (nationaal en internationaal), het kabinet, parlementsleden en het management betreffende de concrete toepassing van de normatieve teksten die meer ervaring vereist om hen zo goed mogelijk te adviseren over de pistes die zij moeten volgen in het kader van de toepasbaarheid van het recht; ? deelnemen aan vergaderingen met diverse instanties (meer bepaald het kabinet en het management) in dewelke de oriëntaties en concretisering van de normatieve teksten die meer ervaring vereisen, worden bediscussieerd of beslist, en dit zowel op nationaal als op internationaal vlak om de deskundige kennis van het rechtsgebied en de procedures betreffende de redactie van normatieve teksten in de wetgevende benadering op te nemen; ? proactief helemaal op de hoogte zijn wat de kennis van het rechtsgebied betreft en van de sociaaleconomische context ervan, om voorstellen te kunnen formuleren om de normatieve teksten te verbeteren en te ontwikkelen, op basis van meer expertise-ervaring (bv. voorstellen van verbetermogelijkheden voor bestaande teksten, identificeren van leemtes in het rechtsgebied, vergelijken van normatieve teksten van Belgisch recht met normatieve teksten van buitenlands en/of internationaal recht, ...); ? behandelen van vragen en dossiers van particulieren, ondernemingen, organisaties en diverse overheden, betreffende de toepassing van de normatieve teksten om in naam van de minister het meest geschikte antwoord of de meest geschikte oplossing ten aanzien van het algemeen wettelijk kader te geven (bv. in ontvangst nemen van het dossier/ het verzoek/ de vraag, ter analyse van de graad van dringendheid of belangrijkheid ervan ter bepaling van de prioriteiten in de behandeling, zo nodig opzoeken van de contextuele en specifieke informatie waarmee het dossier kan worden aangevuld, analyseren van de bijzonderheden van het dossier, (in naam van de minister) antwoord geven op een verzoek / vraag of tot een oplossing beslissen in verband met een dossier, op basis van bestaande elementen, ...).

Vereisten van de functie De Attaché A2 - Wetgeving bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : Voornaamste generieke competenties ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden.

Andere generieke competenties ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van de technische competenties : ? een gebruikerskennis hebben in : - de financiële markten en van de nationale en internationale wetgeving terzake en in het bijzonder in de strijd tegen witwassen en de financiering van het terrorisme, - de internationale en nationale instellingen, hun bevoegdheden en hun functionering, - de structuur en de werking van de FOD Financiën en van de verdeling van de bevoegdheden onder de verschillende organisatieniveaus.

Troef ? Beschikken over een goede kennis van het Engels. 9) Attaché (A2) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Federale accountant - Teamverantwoordelijke (functieclassificatie : DBB050) bij de Koninklijke Munt van België Doel en context van de functie ? Meewerken aan het uittekenen, operationaliseren, coördineren, opvolgen en evalueren van processen binnen de federale boekhouding om bij te dragen tot de uitbouw van een correct en adequaat boekhoudkundig beleid in lijn met de doelstellingen op vlak van begroting en boekhouding voor de Koninklijke Munt. De Attaché A2 - Federale accountant - Teamverantwoordelijke werkt onder leiding van de Muntmeester.

Opdrachten en taken De Attaché A2 - Federale accountant - Teamverantwoordelijke heeft, onder andere, volgende opdrachten en taken : ? coördineren van de werkzaamheden van een team verantwoordelijk voor een proces binnen de federale boekhouding van de Koninklijke Munt, op basis van zijn/haar expertise over deze federale boekhoudkundige processen om met het team bij te dragen tot de meest adequate implementatie van het proces of de processen, rekening houdend met de budgettaire, technische en reglementaire beperkingen; ? opmaken, nazien en begeleiden van procesmatige- en behoefteanalyses om de functionele specificaties en de gebruikersbehoeften voor de algemene, budgettaire en analytische boekhouding van de Koninklijke Munt in kaart te brengen. (bv. analyseren van specifieke vragen van klanten : uitdiepen en concretiseren van de vraag, identificeren en analyseren van de noden van de eindgebruikers en aansluitend voorstellen formuleren, ...); ? bestuderen van de oorspronkelijke bedrijfsprocessen, verbonden met de uitvoering van de begroting en het voeren van de boekhouding, en de processen die men wil bekomen via de nieuwe toepassing. Beschrijven van deze processen via functionele procesdocumenten en specificatiedocumenten; ? continu op peil houden van de eigen kennis en vaardigheden over de processen, systemen, methodes en software gebruikt binnen de Koninklijke Munt en deze ter beschikking stellen aan de teamleden en gebruikers, om de gebruikers en collega's steeds correct te informeren en adviseren over procesgerelateerde interne en externe vragen en de kennis van de dienst actueel te houden; ? adviseren van de gebruikers, en dit zowel proactief als vraaggestuurd, om een efficiënte en effectieve federale boekhouding, afgestemd op de behoeften van de klant, te garanderen; ? uitvoeren van deeltaken gerelateerd aan (een) proces(sen) van de federale boekhouding om de globale doelstellingen van de dienst Boekhouding van de Koninklijke Munt binnen de vooropgestelde termijnen mee te helpen bereiken. (bv. evalueren van de uitgevoerde activiteiten, opvolgen van processen en informatie aanleveren, adviseren van de verschillende partijen (technici, gebruikers, projectleider) aangaande de prioriteiten en over eventuele knelpunten, de budgettaire beperkingen en de vooropgestelde tijdslimiet in acht nemen, ...); ? faciliteren van de aanvaarding en aansluitend het efficiënt en correct gebruik van de toepassing teneinde ervoor te zorgen dat de toepassing optimaal functioneert en de gewenste resultaten oplevert.

Vereisten van de functie Als Attaché A2 - Federale accountant - Teamverantwoordelijke beschik je over volgende vaardigheden en competenties : - op het vlak van de generieke competenties : Voornaamste generieke competenties ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden.

Andere generieke competenties ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de technische competenties : ? een gebruikerskennis hebben in : - een dubbele boekhouding en een analytische boekhouding, - beheerscontrole, - de structuur en de werking van de FOD Financiën en meer in het bijzonder van het Staatsbedrijf van de Koninklijke Munt van België. 10) Attaché (A2) : 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Managementondersteuning (functieclassificatie : DFI005) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie Particulieren of Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen) Doel en context van de functie Het betreft een functie bij de dienst Managementondersteuning van hetzij de Administratie Particulieren (P), hetzij de Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen (KMO). De Administratie Particulieren is binnen de nieuwe organisatiestructuur belast met de behandeling van dossiers inzake personenbelasting voor zijn specifieke doelgroep. De doelgroep bestaat uit loontrekkenden, gepensioneerden en bedrijfsleiders.

De Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen is binnen de nieuwe organisatiestructuur belast met de behandeling van dossiers inzake personenbelasting, vennootschapsbelasting, rechtspersonenbelasting, BNI (natuurlijke personen en vennootschappen), BTW, alle voorheffingen en de speciale en diverse taksen voor zijn specifieke doelgroep. De doelgroep bestaat uit zelfstandigen, vrije beroepen, rechtspersonen, verenigingen zonder rechtspersoonlijkheid en BTW-eenheden die geen grote onderneming zijn.

Binnen de Administraties P en KMO is de dienst Managementondersteuning verantwoordelijk voor de organisatie en de opvolging van de werking van de operationele buitendiensten. Daarnaast is de dienst betrokken bij projecten voor de doelgroep.

De dienst managementondersteuning houdt zich bezig met : ? de organisatie van de taxatiewerkzaamheden en het opstellen van het jaarlijkse werkplan van de operationele diensten; ? het uitwerken en updaten van de processen i.v.m. de werkmethodes van de operationele buitendiensten alsook het verbeteren van deze werkmethodes; ? de voorbereiding van instructies, mededelingen, ...; ? onderzoeken van de door het management verwachte resultaten; ? het opvolgen van de werking van de operationele buitendiensten (opstellen SLA, opvolgen beheercyclus, reorganisatie/hergroepering van de diensten, ...); ? het meewerken aan de operationaliseringsprojecten van de doelgroep (voorbereiding, oprichting en opvolgen van de centra P of KMO); ? analyses uitvoeren en input geven om de business IT-toepassingen te verbeteren/optimaliseren; ? contact met stakeholders; ? samenwerking met andere administraties en interne/externe partners.

Opdrachten en taken Deelnemen en ondersteunen van projecten die betrekking hebben op de hierboven vermelde taken en opdrachten.

Functievereisten De Attaché - Managementondersteuning beschikt over de volgende generieke- en technische competenties : - op het vlak van generieke competenties : Voornaamste generieke competenties ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling.

Andere generieke competenties ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de technische competenties : ? gebruikerskennis hebben in : -de belastingen van de doelgroep (personenbelasting, vennootschapsbelasting, BTW), -de structuur en de organisatie van de AAFisc; ? basiskennis hebben in : -het fiscaal recht, -werking van de buitendiensten, -projectwerking.

Troef ? Minstens een passieve kennis van het Frans hebben. 11) Attaché (A2) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Diensthoofd operationele ondersteuning (functieclassificatie : DSA610) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Rechtszekerheid) Doel en context van de functie De Dienst Operationele Ondersteuning : ? staat in voor de operationele ondersteuning van de buitendiensten voor de verschillende toepassingen en projecten; ? geeft ondersteuning bij het bijwerken van de patrimoniumdocumentatie; ? geeft ondersteuning bij het behandelen van bezwaren betreffende onroerende voorheffing; ? fungeert als Accountmanager Data Quality; ? staat in voor het beantwoorden van externe vragen (van parlement, burgers, ombudsman, ...) betreffende de operationele aspecten.

De Attaché A2 - Diensthoofd Operationele Ondersteuning wordt tewerkgesteld binnen de centrale diensten van de administratie Rechtszekerheid en stuurt hierbij een team aan van ongeveer 24 medewerkers.

Taken en opdrachten De Attaché A2 - Diensthoofd Operationele Ondersteuning A2 heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : ? bepalen van de doelstellingen van het team en deze meedelen aan de medewerkers; ? motiveren, evalueren en leiden van de verschillende teamleden; ? opleiden en coachen van de medewerkers zodat ze de verschillende mailboxen (DER, STIPAD, VLABEL) kunnen beheren; ? vragen beantwoorden van interne en externe klanten; ? juridisch advies verlenen; ? beheren van de Data quality; ? meewerken aan de realisatie van de operationele doelstellingen van administratie Rechtszekerheid; ? regelmatig en stipt feedback geven over de activiteiten en de resultaten van zijn team aan het afdelingshoofd.

Functievereisten De Attaché A2 - Diensthoofd Operationele ondersteuning A2, bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van generieke competenties : Voornaamste generieke competentie ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's.

Andere generieke competenties ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben in : -de reglementering inzake evaluatiecycli; ? een basiskennis hebben in : - de structuur en van de werking van de Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie en meer specifiek van de administratie Rechtszekerheid, - de patrimoniumdatabanken van het kadaster en de registratie voor de onroerende goederen, - informatica-applicaties ontwikkeld binnen de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie.

Troeven ? een basiskennis hebben in : - de verwerkingsprocedure registratie, hypotheken en bijwerking documentatie in het algemeen, - de procedures betreffende bezwaardossiers, - de vertaling van operationele doelen in concrete, operationele taken. ? Gegeven dat u zal werken binnen een tweetalige omgeving is een functionele kennis van het Frans een pluspunt. 12) Attaché (A2) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché A2 - Managementondersteuning (functieclassificatie : ISA003) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Rechtszekerheid) Doel en context van de functie ? Vergemakkelijken, ondersteunen, verspreiden en opvolgen van de invoering van het beleid van de Adviseur-generaal Strategische en Operationele Ondersteuning en van de Administrateur Rechtszekerheid; ? Ondersteunen en begeleiden van de verschillende teams bij het tot stand brengen van de nieuwe strategische doelstellingen en de nieuwe procedures; ? Plannen en organiseren van de beheerscyclus bij Rechtszekerheid en de opvolging verzekeren; ? Deelnemen aan de uitwerking van de verschillende plannen (strategisch-, operationeel-, personeels-, ontwikkelings- en communicatieplan); ? Analyseren, uitvoeren van de acties en opvolgen van de meest complexe dossiers binnen specifieke domeinen; ? Opnemen van de eindverantwoordelijkheid over deze dossiers.

De Attaché A2 - Managementondersteuning werkt onder de leiding van de Adviseur-generaal Strategische en Operationele Ondersteuning en staat ten dienste van de Administrateur Rechtszekerheid.

Opdrachten en taken De Attaché A2 - Managementondersteuning heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? communiceren van de strategische doelstellingen aan de verschillende teams en hen coachen bij het tot stand brengen van deze doelstellingen door een verbinding te zijn tussen deze teams en de Adviseur-generaal Strategische en Operationele Ondersteuning en de Administrateur Rechtszekerheid; ? ondersteunen van de Adviseur-generaal Strategische en Operationele Ondersteuning en de Administrateur Rechtszekerheid door deel te nemen aan de opstelling van de verschillende plannen (strategisch-, operationeel-, personeels-, ontwikkelings- en communicatieplan); ? verzekeren van de beheerscyclus binnen Rechtszekerheid door het organiseren van strategische seminaries en colleges, en dit, vanaf de planning via de opvolging tot de evaluatie; ? analyseren en behandelen van de meest complexe dossiers door het opstellen van nota's voor de Administrateur-generaal en de minister, door te antwoorden op parlementaire vragen, ...; ? geven van advies aan de andere collega's van het team; ? geven van regelmatige en punctuele feedback van de activiteiten en de resultaten, verbonden aan de strategische doelstellingen, aan de Adviseur-generaal Strategische en Operationele Ondersteuning en de Administrateur Rechtszekerheid teneinde hen in staat te stellen om deze te evalueren en te integreren in hun beheerspolitiek; ? leggen van de benodigde formele en informele, interne en externe contacten met de cliënten en de partners; ? contactpersoon zijn die de externe aanvragen centraliseert.

Vereisten van de functie De Attaché A2 - Managementondersteuning bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van generieke competenties : Voornaamste generieke competenties ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's.

Andere generieke competenties ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken. - op het vlak van technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben in : - de strategische doelstellingen van de Administrateur-generaal, - de beheerscyclus bij de Algemene Administratie van Patrimoniumdocumentatie; ? een gebruikerskennis hebben in : - de moderne managementtechnieken in een grote organisatie (dienst), - performantiemanagement; ? een basiskennis hebben (in minstens 2 van de volgende domeinen) in : - communicatie (communicatieplan), - vorming (ontwikkelingsplan), - logistiek (verhuisbeheer), - P&O (personeelsplan).

Troef ? Een positieve houding hebben ten opzichte van veranderingen.

^