Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 01 februari 2018
gepubliceerd op 09 februari 2018

Koninklijk besluit betreffende de statuten en de procedure voor de vaststelling van de Technische Specificaties

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2018030367
pub.
09/02/2018
prom.
01/02/2018
ELI
eli/besluit/2018/02/01/2018030367/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

1 FEBRUARI 2018. - Koninklijk besluit betreffende de statuten en de procedure voor de vaststelling van de Technische Specificaties


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2013 pub. 20/01/2014 numac 2014011012 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet tot uitvoering van de Verordening Nr. 305/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2011 tot vaststelling van geharmoniseerde voorwaarden voor het verhandelen van bouwproducten en tot intrekking van Richtlijn 89/106/EEG van de Raad, en tot opheffing van diverse bepalingen (1) sluiten tot uitvoering van de Verordening (EU) nr. 305/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2011 tot vaststelling van geharmoniseerde voorwaarden voor het verhandelen van bouwproducten en tot intrekking van Richtlijn 89/106/EEG van de Raad, en tot opheffing van diverse bepalingen, artikel 11, § 2;

Gelet op het ministerieel besluit van 6 september 1991 tot opstelling van typevoorschriften in de bouwsector;

Gelet op het advies van de Technische Commissie van de Bouw, gegeven op 18 januari 2016;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 3 mei 2016;

Gelet op advies 62.478/1 van de Raad van State, gegeven op 15 december 2017, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Economie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° Technische Specificaties, afgekort als "STS": referentiedocumenten, bestemd voor de voorschrijvers en bouwheren, die de kwaliteit in de bouw ondersteunen en een specifieke bijdrage leveren voor de realisatie van bouwwerken volgens de regels van de kunst en goed vakmanschap; 2° Secretariaat: het secretariaat van de Technische Commissie van de Bouw, afgekort als "TCB", waargenomen door de Dienst die binnen de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie bevoegd is voor de toepassing van de Verordening (EU) nr. 305/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2011 tot vaststelling van geharmoniseerde voorwaarden voor het verhandelen van bouwproducten en tot intrekking van Richtlijn 89/106/EEG van de Raad. HOOFDSTUK 2. - Statuut en inhoud van de STS

Art. 2.De STS zijn publiekelijk beschikbare referentiedocumenten, welke opgesteld worden op basis van een consensus tussen alle, voor desbetreffend technisch onderwerp, belanghebbende partijen in de bouwsector vermeld in artikel 7, § 2.

De STS kunnen op zich verwijzingsdocumenten zijn, dan wel leidraden op basis waarvan voorschriften voor de realisatie van bouwwerken opgesteld kunnen worden.

De eisen opgenomen in de STS zijn verantwoordbaar en proportioneel met de risico's die ze afdekken en zijn dusdanig geformuleerd dat de bewijsvoering aangaande de conformiteit op een efficiënte wijze kan gebeuren.

Art. 3.De naleving van de STS, of van bepaalde elementen uit de STS, gebeurt op vrijwillige basis, tenzij de naleving ervan is opgelegd door : 1° een reglementaire, administratieve of contractuele bepaling;2° een privaat of publiek bestek voor bouwwerken.

Art. 4.De toepassing van, de verwijzing naar of de vermoedelijke conformiteit met de voorschriften van de STS : 1° ontslaan de voorschrijvers, de ontwerpers, de uitvoerders en de andere betrokken partijen niet van hun aansprakelijkheid;2° behelzen geen waarborg van de TCB of van het secretariaat, noch van de opstellers van de STS;3° verlenen geen enkele partij het alleenrecht op het gebruik, productie of verkoop van producten of systemen.

Art. 5.Een STS omvat de onderstaande aspecten, indien van toepassing en relevant voor het beoogde doel : 1° de keuze van producten of systemen in functie van de gebruiksgeschiktheid d.m.v. het vastleggen van prestatiekenmerken, functionele kenmerken of beschrijvende kenmerken; 2° de ontwerp- en berekeningsmethodes, waar mogelijk door verwijzing naar genormaliseerde methodes;3° de verwijzing naar de bestaande bouwregelgeving of voorschriften die er rekening mee houden;4° de uitvoeringsmethodes en -procedés, waar mogelijk door verwijzing naar publieke referentiedocumenten;5° de organisatieaspecten voor de processen bij de uitvoering/bij het verwezenlijken van de bouwwerken;6° de voorschriften voor methodes van onderhoud en herstelling. Voor zover er regelgeving van toepassing is op bouwproducten of bouwwerken, duiden de STS aan welke de prestatie-eisen zijn, en hoe hieraan voldaan kan worden.

De STS kunnen een informatief luik bevatten betreffende de principes voor de geschiktheids- of conformiteitbeoordeling, waarin beschreven is op welke manier de betrokken partijen de overeenkomstigheid met de gestelde eisen kunnen aantonen, rekening houdend met de vereiste betrouwbaarheid.

Art. 6.In afwijking van artikel 5 kunnen de belanghebbende partijen bedoeld in artikel 7, § 2, de inhoud beperken tot sommige van de toepasselijke en relevante aspecten, bepaald in artikel 5, eerste lid, in functie van de stand van ontwikkeling van bepaalde technologieën of de verantwoording van bepaalde eisen van gebouwen, en kunnen zij een beperkt referentiedocument opstellen, met name de STS-P. De STS-P behandelt de deelaspecten die een specifieke bijdrage leveren aan de realisatie van bouwwerken. HOOFDSTUK 3. - De aanvraag, het akkoord voor de ontwikkeling, de goedkeuring, de publicatie en de actualisatie van de STS

Art. 7.§ 1. De aanvraag tot toekenning van een mandaat voor de ontwikkeling van de STS wordt ingediend door een conformiteitbeoordelingsinstelling, een overheid, een onderzoekcentrum of een onderwijsinstelling met aantoonbare competentie in het domein.

Deze aanvraag wordt gericht aan het secretariaat. § 2. De belanghebbende partijen, waarvan sprake in paragraaf 3 zijn : 1° de federaties van architecten;2° de federaties of bij ontstentenis vertegenwoordigers van aannemers (uitvoerders);3° de federaties of bij ontstentenis vertegenwoordigers van fabrikanten;4° de organisaties die private en/of publieke bouwheren vertegenwoordigen;5° de huisvestingsmaatschappijen;6° de conformiteitbeoordelingsinstellingen;7° de onderzoekscentra;8° de onderwijsinstellingen;9° de federale, gewestelijke of andere overheden;10° de studiebureaus;11° de normalisatieactoren;12° de maatschappijen die nutsvoorzieningen beheren;13° overige partijen, te bepalen in functie van het toepassingsgebied van de STS. § 3. De instelling, kandidaat voor de ontwikkeling van de STS : 1° identificeert voorafgaandelijk aan de aanvraag welke van deze belanghebbende partijen, die een significant belang hebben of een significante bijdrage kunnen leveren bij de ontwikkeling van de STS, uitgenodigd worden;2° consulteert de belanghebbende partijen over hun bereidheid om deel te nemen, over de haalbaarheid van het opstellen van een STS en de draagkracht ervan;3° bereikt een consensus over het onderwerp, de inhoudelijke aspecten, het toepassingsgebied van de STS en de afwerkingsdatum van de STS. Na akkoord van de belanghebbende partijen, stelt de instelling hieromtrent een proces-verbaal op dat opgestuurd wordt naar het secretariaat. § 4. De beoordeling van de aanvraag door het secretariaat en het proces-verbaal worden voorgelegd aan de TCB die een beslissing neemt omtrent de ontvankelijkheid van de aanvraag en het mandaat.

Art. 8.Het secretariaat informeert de bouwsector via zijn website over de identiteit van de gemandateerde instelling en over de ontwikkeling van de STS. Een lid van de TCB of van het secretariaat kan op zijn verzoek aan de vergaderingen van de werkgroep deelnemen.

Het secretariaat ontvangt alle uitnodigingen en documenten van de vergaderingen.

Art. 9.Na het bereiken van een consensus binnen de werkgroep, wordt het ontwerp van de STS naar het secretariaat opgestuurd dat het beoordeelt. Het secretariaat legt de beoordeling en het ontwerp voor aan de TCB. De TCB neemt een beslissing over de validiteit van de STS.

Art. 10.Het secretariaat publiceert de gevalideerde STS op zijn website.

Art. 11.De gemandateerde instelling, wordt in principe bereid gevonden om de actualisatiebehoeften tijdig in te vullen. Elke vraag betreffende de inhoud wordt behandeld door de gemandateerde instelling. Deze instelling behoudt het recht en de verantwoordelijkheid voor het doorlopend actueel houden van de STS, voor zover de instelling aan de criteria van dit besluit blijft voldoen.

Ten laatste vijf jaar na publicatie of vijf jaar na elke herziening en wanneer een actualisatie zich opdringt omwille van technisch gegronde redenen of naar aanleiding van de evolutie of innovatie in het domein, wordt de noodzaak tot herziening van een STS geëvalueerd door de gemandateerde instelling.

Bij elke herziening worden de eisen van dit besluit doorlopen.

Zodoende wordt de TCB via het proces-verbaal, waarvan sprake in artikel 7, § 3 ingelicht. Deze herziening wordt binnen een termijn van maximaal één jaar doorlopen.

Wanneer de voorwaarden van dit besluit met betrekking tot de gemandateerde instelling niet meer nageleefd worden of wanneer de instelling de actualisatie niet meer op zich wenst te nemen, kan een andere instelling die aan de criteria voldoet en die bereid is om het werk over te nemen, gemandateerd worden.

Art. 12.De STS blijft op de website gepubliceerd, met de melding dat ze niet meer actueel is, ingeval de STS: 1° vijf jaar na de eerste publicatie niet in herziening is;of 2° vijf jaar na de publicatie van de laatste revisie niet in herziening is;of 3° in herziening is overeenkomstig artikel 11, derde lid, maar dat de termijn van één jaar is overschreden.

Art. 13.De TCB kan mits gegronde technische redenen of wanneer de eisen van dit besluit niet meer gerespecteerd worden, beslissen om de STS in te trekken. HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen

Art. 14.De TCB bepaalt de instructies met betrekking tot dit besluit.

Deze richtlijnen worden gepubliceerd op de website bedoeld in artikel 10 en zijn van toepassing op alle betrokken partijen.

Art. 15.Het ministerieel besluit van 6 september 1991 tot opstelling van typevoorschriften in de bouwsector, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 28 september 2009 en bij de wet van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2013 pub. 20/01/2014 numac 2014011012 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet tot uitvoering van de Verordening Nr. 305/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2011 tot vaststelling van geharmoniseerde voorwaarden voor het verhandelen van bouwproducten en tot intrekking van Richtlijn 89/106/EEG van de Raad, en tot opheffing van diverse bepalingen (1) sluiten, wordt opgeheven.

Art. 16.De minister bevoegd voor Economie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 1 februari 2018.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Economie, K. PEETERS

^