Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 02 augustus 2002
gepubliceerd op 02 januari 2003

Koninklijk besluit waarbij de « Association liégeoise du Gaz », afgekort : « A.L.G. », gemachtigd wordt toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2002000678
pub.
02/01/2003
prom.
02/08/2002
ELI
eli/besluit/2002/08/02/2002000678/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

2 AUGUSTUS 2002. - Koninklijk besluit waarbij de « Association liégeoise du Gaz », afgekort : « A.L.G. », gemachtigd wordt toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van besluit dat wij de eer hebben ter ondertekening aan Uwe Majesteit voor te leggen, strekt ertoe de « Association liégeoise du Gaz », afgekort : « A.L.G. », te machtigen toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen, overeenkomstig artikel 5, tweede lid, a) , van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

De « A.L.G. » is een intercommunale die opgericht is in de vorm van een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid en onderworpen is aan het decreet van de Waalse Gewestraad van 5 december 1996 betreffende de waalse intercommunales.

De « A.L.G. » heeft als maatschappelijk doel de studie, de opstelling en de uitbating van openbare diensten inzake distributie van gas of van andere energievormen die het gas kunnen vervangen.

Zij kan derhalve beschouwd worden als een instelling van publiek recht die een opdracht van algemeen belang vervult in de zin van artikel 5, tweede lid, a) , van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

In het kader van haar activiteit betreffende de gasdistributie, wenste de « A.L.G. » toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister voor de vervulling van de hieronder opgesomde taken : - het bijhouden en bijwerken van haar klantenbestand; - de facturering van het gasverbruik; - de informatie van de huurders of de eigenaars met betrekking tot de gevaarlijke installaties die vastgesteld zouden zijn bij het opnemen van de stand van de meettoestellen; - het innen, ten gunste van de Federale Staat, van de energiebijdrage die ingesteld is door de wet van 22 juli 1993 ter vrijwaring van het concurrentievermogen en de werkgelegenheid - de « A.L.G. » is immers belast, door een omzendbrief van de Minister van Financiën van 30 juli 1993, met de inning van deze bijdrage.

De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer is echter van mening, in haar advies uitgebracht op 12 november 2001, dat enkel de opdracht betreffende het innen, ten gunste van de Federale Staat, van de energiebijdrage, beschouwd kan worden als een opdracht van algemeen belang, ten aanzien van het finaliteitsprincipe dat vermeld wordt in artikel 4, § 1, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens. Dit ontwerp van koninklijk besluit geeft bijgevolg enkel machtiging tot toegang tot het Rijksregister voor de uitvoering van dit enige doeleinde.

De gevraagde toegang heeft betrekking op de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1° tot 3°, 5° en 6°, van de voormelde wet van 8 augustus 1983. Die aanvraag wordt als volgt gemotiveerd : De informatiegegevens bedoeld in 1° (naam en voornaam) en in 5° (hoofdverblijfplaats) maken de identificatie van de abonnee mogelijk.

De informatiegegevens betreffende de geboortedatum (2°) en het geslacht (3°) maken het mogelijk iedere verwarring tussen personen met dezelfde naam te vermijden.

De kennis van de datum van overlijden van de abonnee (6°) is eveneens noodzakelijk om het verschuldigde bedrag te innen bij de erfgenamen.

De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer herinnert eraan dat de informatie betreffende het beroep (7°) van weinig betrouwbare aard is, voor zover er geen wettelijke verplichting bestaat om beroepswijzigingen te melden aan de gemeenten.

Artikel 1, tweede lid, van het ontworpen besluit heeft betrekking op de aanwijzing van de personeelsleden die gemachtigd kunnen worden om toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister, namelijk de Directeur-generaal van de « A.L.G. » en de personeelsleden van de Intercommunale die hij bij naam en schriftelijk aanwijst, omwille van hun functie en binnen de grenzen van hun respectieve bevoegdheden.

Artikel 2 bepaalt dat de lijst van die personen jaarlijks opgesteld wordt en volgens dezelfde periodiciteit bezorgd wordt aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Bovendien hebben die personeelsleden een verklaring ondertekend waarin zij zich ertoe verbinden de veiligheid en de vertrouwelijkheid van de informatiegegevens die hen meegedeeld worden, te bewaren.

Artikel 3 bepaalt dat die informatiegegevens uitsluitend gebruikt mogen worden voor de doeleinden vermeld in artikel 1 en dat zij niet meegedeeld mogen worden aan derden. Die bepaling omschrijft tevens de personen, overheden en instellingen die, in het kader van dit verbod, niet beschouwd moeten worden als derden.

Er werd rekening gehouden met hetgeen bepaald is in artikel 11 van de wet van 8 augustus 1983 en artikel 4, § 1, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens. Zo wordt er verwezen naar de wet van 8 december 1992 in de aanhef van het besluit, en in het bijzonder naar artikel 4, § 1, ervan, dat betrekking heeft op de naleving van het finaliteitsprincipe.

De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer heeft haar advies nr. 40/2001 uitgebracht op 12 november 2001. Er werd rekening gehouden met de door deze Commissie geformuleerde opmerkingen, in het bijzonder met die betreffende de doeleinden waarvoor de toegang toegekend kan worden.

Bovendien wenst de Commissie dat de lijst van de personen die gemachtigd zijn om toegang te hebben tot het Rijksregister, haar niet meer opgestuurd zou worden, maar permanent ter haar beschikking gesteld en bijgewerkt zou worden.

In talrijke adviezen is de Raad van State nochtans van mening dat, ten opzichte van het gelijkheidsbeginsel, deze wens enkel zou kunnen worden ingewilligd op voorwaarde dat het geheel van koninklijke besluiten tot machtiging om toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister in die zin gewijzigd wordt.

Bovendien meent de Raad van State dat de periodieke overdracht van lijsten van gemachtigde personen het voordeel heeft aan de Commissie een eerste beeld te geven van de administratieve praktijken die zich ontwikkelen; het gebrek aan overdracht van de lijsten biedt de Commissie de mogelijkheid eventuele onregelmatigheden of nalatigheden snel te ontdekken en dienovereenkomstig te handelen.

De Raad van State heeft zijn advies 33.229/2 uitgebracht op 10 juni 2002.

Wij hebben de eer te zijn, Sire, van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Minister van Binnenlandse Zaken, A. DUQUESNE De Minister van Justitie, M. VERWILGHEN

ADVIES 33.229/2 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 27 maart 2002 door de Minister van Binnenlandse Zaken verzocht hem, binnen een termijn van ten hoogste een maand, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit "waarbij de « Association liégeoise du Gaz », afgekort « A.L.G. », gemachtigd wordt toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen", heeft op 10 juni 2002 het volgende advies gegeven : Onderzoek van het ontwerp Dispositief Artikel 1 1. Het genoemde decreet moet vermeld worden met het volledige opschrift.Men schrijve dus : « ... die geregeld wordt door het decreet van de Waalse Gewestraad van 5 december 1996 betreffende de Waalse intercommunales, wordt gemachtigd ... ». 2. In de Franse versie van het derde lid, dient het woord "visé" vervangen te worden door de woorden "aux informations visées". Taalopmerkingen in verband met de Nederlandse tekst van het ontwerp Aanhef Vijfde lid Men schrijve : "Gelet op advies nr. 40/2001 ... ».

Zesde lid Men schrijve "energiebijdrage" in plaats van "bijdrage op de energie".

Deze opmerking geldt voor heel het ontwerp.

Elfde lid Men schrijve : "Gelet op advies... van de Raad van State" in plaats van "Gelet op het advies ... van de Raad van State".

Dispositief Artikel 1 Het zou beter zijn het artikel als volgt te stellen : «

Artikel 1.De « Association liégeoise du Gaz » (afgekort : als « A.L.G. »), een intercommunale... van 5 december 1996 betreffende de Waalse intercommunales, wordt gemachtigd om, als instelling naar Belgisch recht die taken van algemeen belang vervult, toegang te hebben tot de informatiegegevens genoemd in ... natuurlijke personen.

De « A.L.G. » wordt gemachtigd om de informatiegegevens van ... te raadplegen, uitsluitend voor het vervullen van haar taak van inning... van de energiebijdrage ingesteld bij ... werkgelegenheid.

De in het eerste lid bedoelde informatiegegevens zijn alleen toegankelijk voor : 1° de directeur-generaal ... 2° de personeelsleden ..., die door hem bij name ... aangewezen zijn wegens ... bevoegdheden. » De kamer was samengesteld uit de heren : Y. Kreins, kamervoorzitter;

J. Jaumotte, M. Baguet, staatsraden;

B. Vigneron, griffier.

Het verslag werd uitgebracht door de heer J. Regnier, eerste auditeur-afdelingshoofd. De nota van het coördinatiebureau werd opgesteld en toegelicht door de Mevr. G. Martou, adjunct-referendaris.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd nagezien onder toezicht van de heer J. Jaumotte.

De griffier, B. Vigneron.

De voorzitter, Y. Kreins.

ADVIES NR 40/2001 VAN 12 NOVEMBER 2001 VAN DE COMMISSIE VOOR DE BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSFEER Ontwerp van koninklijk besluit waarbij de « Association liégeoise du Gaz », afgekort : A.L.G., gemachtigd wordt toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, Gelet op de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, inzonderheid op artikel 29;

Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, inzonderheid op artikel 5, tweede lid;

Gelet op het verzoek om advies van de minister van Binnenlandse Zaken d.d. 31 juli 2001 en de bij de brieven van 3 en 28 september 2001 verstrekte aanvullende informatie van het ministerie;

Gelet op het verslag van de heer J. Berleur, Brengt op 12 november 2001 het volgende advies uit : I. Onderwerp van het verzoek om advies Het ontwerp van koninklijk besluit dat voor advies aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer is voorgelegd, strekt ertoe de « Association liégeoise du Gaz », afgekort : « A.L.G. », toegang te verlenen tot bepaalde informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen die zijn bedoeld in artikel 3 van de wet van 8 augustus 1983.

Om deze machtiging wordt verzocht met het oog op de vervulling van diverse taken bedoeld in artikel 1, eerste lid, van het ontwerp-besluit : 1° de bijwerking en de actualisering van haar klantenbestand;2° de facturering van het gasverbruik en eventueel van de terugbetalingen;3° de voorlichting van de klanten en van de eigenaars met betrekking tot gevaarlijke situaties vastgesteld bij de controle van de stand van de meettoestellen;4° de inning, voor rekening van de Federale Staat, van de bijdrage op de energie ingesteld bij de wet van 22 juli 1993 tot instelling van een bijdrage op de energie ter vrijwaring van het concurrentievermogen en de werkgelegenheid. In hetzelfde artikel 1 is in het tweede lid nader bepaald welke personen toegangsrecht hebben. In artikel 2 worden de modaliteiten inzake de opmaak van de lijst van deze personen en betreffende de bezorging van deze lijst aan de Commissie nader omschreven. Er is ook bepaald dat de personen die toegang hebben tot het Rijksregister een verklaring moeten ondertekenen die de veiligheid en de vertrouwelijkheid van de gegevens waarborgt.

Artikel 3 voorziet erin dat de gegevens verkregen overeenkomstig artikel 1 uitsluitend voor voornoemde doeleinden mogen worden gebruikt en niet aan derden mogen worden meegedeeld. In het tweede lid wordt nader bepaald welke personen en overheden niet als derden worden beschouwd.

Onderzoek van het verzoek A. Wettelijke grond en finaliteitsbeginsel Krachtens artikel 5, tweede lid, a) , van de wet van 8 augustus 1983, kan de Koning, na advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, bij in Ministerraad overlegd besluit de toegang uitbreiden tot instellingen van Belgisch recht die opdrachten van algemeen belang vervullen. De Koning wijst deze instellingen nominatief aan.

De « A.L.G. » is een intercommunale vereniging geregeld door de wet van 22 december 1986 en door het decreet van het Waalse Gewest van 5 december 1996 betreffende de Waalse intercommunales. Krachtens de mogelijkheden geboden door artikel 4 van dit decreet heeft de « A.L.G. » gekozen voor het statuut van coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid. Bij de circulaire van de minister van Financiën (1) int de « A.L.G. » voor rekening van de Federale Staat de bijdrage op de energie ingesteld bij de wet van 22 juli 1993 tot instelling van een bijdrage op de energie ter vrijwaring van het concurrentievermogen en de werkgelegenheid. De Commissie erkent dat deze doelstelling moet worden beschouwd als een opdracht van algemeen belang van de « A.L.G. ».

In de wet van 8 december 1992, gewijzigd bij de wet van 11 december 1998, worden de algemene beginselen op het stuk van de bescherming van persoonsgegevens vastgesteld. Deze wet is van toepassing op alle verwerkingen van gegevens. De beslissing om al dan niet toegang te verlenen tot het Register moet dus ook beschouwd worden in het licht van de beginselen van deze wet, zoals de Commissie heeft onderstreept in advies nr. 8/2000 van 3 april 2000 betreffende het ontwerp van koninklijk besluit waarbij de "Intercommunale d'oeuvres sociales" voor de regio Charleroi, coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, afgekort I.O.S., gemachtigd wordt toegang te hebben tot het Rijksregister van de natuurlijke personen. De Commissie heeft daarin gesteld dat krachtens het nieuwe artikel 5 de verwerking van persoonsgegevens alleen mag worden verricht wanneer zij noodzakelijk is voor de vervulling van een taak van openbaar belang opgedragen aan de verantwoordelijke voor de verwerking aan wie de gegevens worden verstrekt (punt e), alsook wanneer de verwerking noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de verantwoordelijke voor de verwerking of van de derde aan wie de gegevens worden verstrekt (punt f ).

De Commissie bracht toen met betrekking tot de toegang van de I.O.S. tot het Rijksregister van de natuurlijke personen een ongunstig advies uit omdat zij meende dat indien toegang wordt gevraagd tot het Rijksregister voor een doeleinde van invordering (factureren en invorderen van gefactureerde bedragen), daarbij geen rekening wordt gehouden met het functioneel criterium ("opdrachten van algemeen belang") dat zij toegepast wenst te zien in het kader van de aanvragen tot toegang tot het Rijksregister. De commissie verwees in dit verband naar de opmerkingen geformuleerd in de adviezen nr. 30/98 betreffende het Rijksregister en nr. 28/99 inzake het voorontwerp van wet tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

Ook de doelstellingen bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° tot 3°, van het onderzochte ontwerp-besluit vormen duidelijk geen opdrachten van algemeen belang in de zin bedoeld door de Commissie in advies nr. 8/2000 en meer recent nog in advies 28/2001 van 22 augustus 2001 in verband met het administratieve en geldelijke beheer van de leden van het Agence wallonne à l'exportation.

De Commissie is daarentegen van oordeel dat toegang kan worden verleend met betrekking tot de doelstelling bedoeld in 4° van het artikel 1, eerste lid, aangezien het gaat om de vervulling van een opdracht van algemeen belang.

B. Proportionaliteitsbeginsel.

Met betrekking tot de gegevens bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, van het ontwerp-besluit moet ook de toepassing van het proportionaliteitsbeginsel bedoeld in artikel 4 van de wet van 8 december 1992 worden onderzocht.

Het verslag aan de Koning blijkt volgens ons een verantwoording te bieden met betrekking tot de gegevens die voornamelijk noodzakelijk zijn voor de ten uitvoerlegging van de doelstellingen bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° tot 3°, aangezien verzocht wordt om toegang tot de gegevens 1° tot 3° (te weten naam en voornamen, geboortedatum, geslacht) en 5° tot 9° (hoofdverblijfplaats, plaats en datum van overlijden, beroep, burgerlijke stand, samenstelling van het gezin) van artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983. In het verslag aan de Koning is sprake van de gegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1° tot 3° en 5° tot 8° ! De Commissie heeft de « A.L.G. » dan ook gevraagd een meer precieze verantwoording te geven met betrekking tot de gegevens die zij absoluut nodig heeft in het kader van de opdracht van algemeen belang bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, van het ontwerp-besluit. Vreemd genoeg verantwoordt de « A.L.G. » de toegang tot bepaalde gegevens niet alleen op grond van de haar toevertrouwde opdracht, te weten de inning, maar ook voor de vaststelling van het verbruik op grond van objectieve gegevens, zoals de samenstelling van het gezin.

De Commissie is van oordeel dat alleen de gegevens 1° tot 3°, 5° en 6° van artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 noodzakelijk zijn voor de vervulling van haar opdracht van algemeen belang.

De Commissie wijst overigens erop dat het gegeven met betrekking tot het beroep (7°) in het kader van het Rijksregister weinig betrouwbaar is aangezien geen enkele wettelijke verplichting bestaat de gemeente op de hoogte te brengen van veranderingen ter zake.

C. Andere opmerkingen De andere artikelen behoeven geen bijzonder commentaar, behalve dat met betrekking tot artikel 2, eerste lid, eens te meer erop moet worden gewezen dat de lijst van personen gemachtigd toegang te hebben tot het Rijksregister van de natuurlijke personen niet naar de Commissie moet worden overgezonden, maar haar permanent ter beschikking moet worden gehouden en voortdurend moet worden bijgewerkt.

Vervolgens brengt de praktijk bepaalde verdelers ertoe op dezelfde factuur de bedragen betreffende de doeleinden bedoeld in artikel 1, eerste lid, 2° en 4° te vermelden. De machtiging om toegang te hebben tot het Rijksregister van de natuurlijke personen voor de doelstelling bedoeld in 4° mag niet worden gebruikt voor andere dan de vastgestelde doeleinden. Deze belasting wordt over het algemeen slechts een keer per jaar gefactureerd en de factuur kan heel goed afzonderlijk worden opgemaakt.

De Commissie legt ten slotte de nadruk erop dat de gegevens noodzakelijk voor de uitvoering van de beheerstaken kunnen worden verkregen op grond van de contractuele band tussen de klant en de « A.L.G. » Om deze redenen, Brengt de Commissie een ongunstig advies uit met betrekking tot de toegang van de « A.L.G. » tot de gegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen voor de tenuitvoerlegging van de doelstellingen bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° tot 3°, van het koninklijk besluit.

Met betrekking tot het verzoek om toegang tot de gegevens voor de doelstelling bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4° brengt de Commissie een gunstig advies uit, maar vraagt zij dat de toegang beperkt blijft tot de gegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1° tot 3° en 5° en 6°, van de wet van 8 augustus 1983 en dat een en ander op zodanige wijze wordt geregeld dat de toegang niet kan worden omgevormd tot een toegang voor andere doeleinden.

Voor de secretaris, wettig verhinderd, (get.) D. GHEUDE, Adviseur De voorzitter, (get.) P. THOMAS (1) Circulaire van 30 juli 1993 van de minister van Financiën aan de Administratie der Douane en Accijnzen DA41600 (CD 709.20) : informatie verschaft door de « A.L.G. »

2 AUGUSTUS 2002. - Koninklijk besluit waarbij de « Association liégeoise du Gaz », afgekort : « A.L.G. », gemachtigd wordt toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, inzonderheid op artikel 5, tweede lid, a) , gewijzigd bij de wetten van 19 juli 1991 en 8 december 1992;

Overwegende dat de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, gewijzigd bij de wet van 11 december 1998, inzonderheid artikel 4, van toepassing is;

Overwegende dat de wet van 22 juli 1993 tot instelling van een bijdrage op de energie ter vrijwaring van het concurrentievermogen en de werkgelegenheid van toepassing is;

Overwegende dat het decreet van de Waalse Gewestraad van 5 december 1996 betreffende de Waalse intercommunales van toepassing is;

Gelet op advies nr. 40/2001 van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, gegeven op 12 november 2001;

Overwegende dat de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in haar advies van mening is dat enkel de opdracht betreffende het innen, ten gunste van de Federale Staat, van de energiebijdrage, beschouwd kan worden als een opdracht van algemeen belang, ten aanzien van het finaliteitsprincipe dat vermeld wordt in artikel 4, § 1, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;

Overwegende dat deze Commissie immers vindt dat de andere opdrachten waarvoor de « Association liégeoise du Gaz » eveneens de toegang tot de informatiegegevens van het Rijksregister gevraagd heeft, namelijk het bijhouden en bijwerken van het klantenbestand, de facturering en de inning van de facturen, evenals de informatie van de huurders of de eigenaars met betrekking tot de gevaarlijke installaties, niet beschouwd kunnen worden als opdrachten van algemeen belang;

Overwegende dat het advies van de Commissie gevolgd dient te worden;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 20 december 2001;

Gelet op het besluit van de Ministerraad over het verzoek aan de Raad van State om advies te geven binnen een termijn van een maand;

Gelet op advies 33.229/2 van de Raad van State, gegeven op 10 juni 2002, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Onze Minister van Justitie en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De « Association liégeoise du Gaz » (afgekort als « A.L.G. »), een intercommunale die geregeld wordt door het decreet van de Waalse Gewestraad van 5 december 1996 betreffende de Waalse intercommunales, wordt gemachtigd om, als instelling naar Belgisch recht die taken van algemeen belang vervult, toegang te hebben tot de informatiegegevens genoemd in artikel 3, eerste lid, 1° tot 3°, 5° en 6°, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

De « A.L.G. » wordt gemachtigd om de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen te raadplegen, uitsluitend voor het vervullen van haar taak van inning, ten gunste van de Federale Staat, van de energiebijdrage ingesteld bij de wet van 22 juli 1993 tot instelling van een bijdrage op de energie ter vrijwaring van het concurrentievermogen en de werkgelegenheid.

De in het eerste lid bedoelde informatiegegevens zijn alleen toegankelijk voor : 1° de directeur-generaal van de « A.L.G. »; 2° de personeelsleden van de « A.L.G. », die door hem bij name en schriftelijk aangewezen zijn wegens hun functie en binnen de grenzen van hun respectieve bevoegdheden.

Art. 2.De lijst van de personeelsleden van de « A.L.G. », aangewezen overeenkomstig artikel 1, tweede lid, wordt jaarlijks opgesteld en met dezelfde regelmaat bezorgd aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

De personeelsleden van de « A.L.G. » die toegang krijgen tot het Rijksregister, ondertekenen een verklaring waarmee zij zich ertoe verbinden de veiligheid en de vertrouwelijkheid van de informatiegegevens die hen meegedeeld worden, te waarborgen.

Art. 3.De met toepassing van artikel 1 verkregen informatiegegevens van het Rijksregister mogen uitsluitend gebruikt worden voor de doeleinden vermeld in dat artikel. Zij mogen niet meegedeeld worden aan derden Voor de toepassing van het eerste lid worden niet als derden beschouwd : 1° de natuurlijke personen waarop deze informatiegegevens betrekking hebben, of hun wettelijke vertegenwoordigers; 2° de openbare overheden en instellingen aangewezen krachtens artikel 5 van de voormelde wet van 8 augustus 1983, voor de informatiegegevens die hen meegedeeld kunnen worden krachtens hun aanwijzing en in het kader van de betrekkingen die zij onderhouden met de « A.L.G. », bij de vervulling van hun wettelijke en reglementaire bevoegdheden.

Art. 4.Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Onze Minister van Justitie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Punat, 2 augustus 2002.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, A. DUQUESNE De Minister van Justitie, M. VERWILGHEN

^