Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 02 februari 2010
gepubliceerd op 18 februari 2010

Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen nodig voor de bouw van de spoorbypass van de spoorlijn 25N en voor de heraanleg van de stationsomgeving te Mechelen en gelegen op het grondgebied van de gemeente Mechelen van algemeen nut wordt verklaard

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2010014035
pub.
18/02/2010
prom.
02/02/2010
ELI
eli/besluit/2010/02/02/2010014035/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

2 FEBRUARI 2010. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen nodig voor de bouw van de spoorbypass van de spoorlijn 25N en voor de heraanleg van de stationsomgeving te Mechelen en gelegen op het grondgebied van de gemeente Mechelen van algemeen nut wordt verklaard


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, artikel 10, § 2, 2°;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 juni 2004 tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, artikel 4;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 oktober 2004 houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel;

Overwegende dat de verhoging van de spoorcapaciteit ter hoogte van het station van Mechelen noodzakelijk is voor het te verwachten bijkomende verkeer ten gevolge van de nieuwe luchthavenverbinding (Diaboloproject), de GEN-projecten en het doorgaande HST-verkeer;

Overwegende dat de doorrijsnelheid in het station van Mechelen, momenteel beperkt tot 100 km/u, een nadelige factor vormt voor het hogesnelheidsnet, zoals vastgelegd in het verdrag tussen België en Nederland van 21 december 1996;

Overwegende dat de capaciteits- en de snelheidsverhoging bij voorkeur uitgevoerd worden in een totaalproject voor het station en zijn omgeving;

Overwegende dat het voor de uitvoering van de werken en voor de aanleg van de werfzones en van de tijdelijke parking vereist is om de percelen aangeduid op het plan 108-14.0 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Mechelen in bezit te nemen;

Overwegende dat de werken voor de bouw van de spoorbypass starten in september 2010 en dat de indienststelling voorzien is tegen eind 2013 en dat de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemenen nutte derhalve onontbeerlijk is;

Op de voordracht van de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de bouw van de spoorbypass van de spoorlijn 25N te Mechelen en voor de heraanleg van de stationsomgeving te Mechelen de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Mechelen en opgenomen in het plan 108-14.0, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken benodigde en op het in het artikel 1 vermelde plan aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 3.De Minister bevoegd voor Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 2 februari 2010.

ALBERT Van Koningswege : De Staatssecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^