Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 02 juli 2008
gepubliceerd op 22 augustus 2008

Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen nodig voor de bouw van de spoorlijn 51B/1 van de vertakking Ter Doest tot de vertakking Boudewijnkanaal, en gelegen op het grondgebied van de gemeente Brugge van algemeen nut wordt verklaard

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2008014243
pub.
22/08/2008
prom.
02/07/2008
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

2 JULI 2008. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen nodig voor de bouw van de spoorlijn 51B/1 van de vertakking Ter Doest tot de vertakking Boudewijnkanaal, en gelegen op het grondgebied van de gemeente Brugge van algemeen nut wordt verklaard


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, artikel 10, § 2, 2°;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 juni 2004 tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, artikel 4;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 oktober 2004 houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel;

Overwegende dat, om de verschillende deelgebieden van de haven van Zeebrugge te verbinden, alle treinbewegingen tussen de linker- en de rechteroever van het Boudewijnkanaal momenteel gebruik maken van de vertakking Dudzele en van de spoorlijn 51 tussen Dudzele en Brugge om een keerbeweging te maken;

Overwegende dat dit niet alleen hinderlijk is voor het betreffende goederenverkeer, maar ook voor het overige goederenverkeer en het personenverkeer op de spoorlijn 51;

Overwegende dat het belang van het spoor voor duurzame mobiliteit in het algemeen en voor de ontsluiting van de haven van Zeebrugge in het bijzonder, een optimaal gebruik van de spoorinfrastructuur noodzakelijk maakt;

Overwegende dat het voorstel van Infrabel, zoals weergegeven in de plans L51B100001VP01 en L51B100001VY01, een directe verbinding tussen de deelgebieden van de haven mogelijk maakt en de benutting van de spoorlijn 51 optimaliseert;

Overwegende dat het voor de uitvoering van bovengenoemde werken vereist is om de percelen aangeduid op het plan L51B100001TP01 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Brugge in bezit te nemen;

Overwegende de resultaten van het openbaar onderzoek waaraan voornoemde plans werden onderworpen en het feit dat daarbij kon tegemoetgekomen worden aan de ingediende bezwaren;

Overwegende dat de start der werken voorzien is midden 2009 en de lijn 51B/1 in 2011 in gebruik dient genomen te worden en dat, derhalve, de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemenen nutte onontbeerlijk is;

Op de voordracht van de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de bouw van de spoorlijn 51B/1 van de vertakking Ter Doest tot de vertakking Boudewijnkanaal, de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Brugge en opgenomen in het plan L51B100001TP01, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken benodigde en op het in artikel 1 vermeld plan aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 3.De Minister bevoegd voor Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 2 juli 2008.

ALBERT Van Koningswege : De Staatssecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^