Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 02 juni 2013
gepubliceerd op 27 juni 2013

Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van een perceel, gelegen op het grondgebied van de gemeente Doornik, teneinde de bouw van een seinhuis op de spoorlijn nr. 94 te realiseren

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2013014242
pub.
27/06/2013
prom.
02/06/2013
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

2 JUNI 2013. - Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van een perceel, gelegen op het grondgebied van de gemeente Doornik, teneinde de bouw van een seinhuis op de spoorlijn nr. 94 te realiseren


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 12 april 1835 betreffende het tolgeld en de reglementen van de spoorwegpolitie, artikel 2;

Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000;

Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, artikel 10, § 2, 2° ;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 juni 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 24/06/2004 numac 2004014131 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 24/09/2004 numac 2004014193 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur . - Addendum type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 18/10/2004 numac 2004014207 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur . - Tweede addendum sluiten tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, artikel 4;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 oktober 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2004 pub. 20/10/2004 numac 2004014210 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel sluiten houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel;

Overwegende dat een deel van de sein- en veiligheidsuitrustingen van de spoorlijn nr. 94 verouderd zijn en vervangen moeten worden;

Overwegende dat de vervanging van deze uitrustingen nodig is voor de uitvoering van de veiligheids- en stiptheidsdoelstellingen maar ook voor de installatie van de veiligheidssystemen TBL1+/ETCS;

Overwegende dat deze vervanging deel uitmaakt van het project inzake de concentratie van de seinhuizen;

Overwegende dat de bouw van een nieuw seinhuis op het grondgebied van de gemeente Doornik noodzakelijk is voor de uitvoering van de hierboven vermelde punten;

Overwegende dat de bouw van dit seinhuis zal toelaten om het geheel van de spoorlijn nr. 94 beter te beveiligen;

Overwegende dat het voorstel van Infrabel, zoals weergegeven in de plannen met nrs. PU001, PU002, PU003, PU004, PU005 en PU006 toelaat de bouw van dit seinhuis te realiseren;

Overwegende dat de inplanting van het seinhuis, in de buurt van een tractieonderstation en van het Logistiek Centrum Infrastructuur van Doornik, de meest adequate oplossing is omdat deze toestand een ontdubbelde en betrouwbare stroomtoevoer zal mogelijk maken en omdat het de uitvoering van de onderhouds- en herstellingswerken vereenvoudigt wat bijdraagt tot een verhoging van de stiptheid;

Overwegende dat het voor de uitvoering van bovengenoemde werken vereist is om te beschikken over een perceel aangeduid op het plan met nr. 5.0940.0820 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Doornik;

Overwegende dat het bij dit besluit gevoegde plan met nr. 5.0940.0820 betrekking heeft op gronden die behoren tot het domein van de naamloze vennootschap van publiek recht N.M.B.S. Holding, dat het gaat om braakliggende terreinen voor industrieel gebruik die op dit ogenblik geen enkele bestemming hebben en die de uitvoering van de opdrachten van openbare dienst toegewezen aan de N.M.B.S. Holding niet belemmeren, voornamelijk doordat het terrein ver van het station van Doornik ligt, zonder verbinding met dit station;

Overwegende dat de stedenbouwkundige vergunning voor de bouw van bovengenoemd seinhuis werd afgeleverd op 12 juni 2012;

Overwegende dat de gewone onteigeningsprocedure niet toelaat Infrabel de garantie te bieden tijdig eigenaar te worden van het perceel en het dus nodig is om gebruik te maken van de procedure bij hoogdringendheid;

Overwegende dat de hoogdringendheid eveneens gerechtvaardigd wordt door de noodzaak voor Infrabel om alles in het werk te stellen om de veiligheid en de stiptheid van het treinverkeer zo snel mogelijk te waarborgen;

Overwegende dat de aangehaalde motieven tot het rechtvaardigen van het algemeen nut, in het bijzonder de indienststelling van TBL1+/ETCS die actief bijdraagt tot de verbetering van de exploitatieveiligheid, ook de toepassing van de onteigeningsprocedure bij hoogdringendheid rechtvaardigen;

Op de voordracht van de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De werken in het kader van de bouw van een seinhuis op de spoorlijn nr. 94 te Doornik, worden van algemeen nut verklaard.

Art. 2.Machtiging wordt verleend tot onteigening van het perceel, gelegen op het grondgebied van de gemeente Doornik, aangeduid op het plan met nr. 5.0940.0820, gevoegd bij dit besluit, met toepassing van de procedure bij hoogdringendheid overeenkomstig de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 3.Het algemeen nut vordert de onmiddellijke inbezitneming van het perceel opgenomen in het plan met nr. 5.0940.0820.

Art. 4.De minister bevoegd voor Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 2 juni 2013.

ALBERT Van Koningswege : De Staatssecretaris voor Mobiliteit, M. WATHELET

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^