Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 03 augustus 2016
gepubliceerd op 29 augustus 2016

Koninklijk besluit tot uitvoering van het artikel 57/6/1, vierde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, houdende de vastlegging van de lijst van veilige landen van herkomst

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2016000489
pub.
29/08/2016
prom.
03/08/2016
ELI
eli/besluit/2016/08/03/2016000489/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

3 AUGUSTUS 2016. - Koninklijk besluit tot uitvoering van het artikel 57/6/1, vierde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, houdende de vastlegging van de lijst van veilige landen van herkomst


VERSLAG AAN DE KONING ****, **** besluit heeft tot doel de lijst met veilige landen vast te leggen, zoals bedoeld in het artikel 57/6/1 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen (hierna: de Vreemdelingenwet), ingevoegd bij de wet van 19 januari 2012.

De wet voorziet een specifieke procedure tot niet-**** met kortere termijnen voor de behandeling van **** van personen afkomstig uit landen die zijn aangemerkt als veilig land van herkomst.

Een individueel en effectief onderzoek blijft noodzakelijk, maar het vermoeden geldt dat er in hoofde van de **** geen vrees voor vervolging of een reëel risico op ernstige schade aanwezig is, gezien zijn afkomst uit een veilig land van herkomst.

Het koninklijk besluit van 11 mei 2015 (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 15 mei 2015) beoogde de uitvoering van het artikel 57/6/1, vierde lid van de ****, dat voorziet in de vastlegging van een lijst van veilige landen van herkomst op gezamenlijk voorstel van de minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en de minister van buitenlandse zaken.

Op 18 juli 2013 sprak het Grondwettelijk Hof zich uit bij arrest ****. 107/2013 over de vordering tot vernietiging van het artikel 57/6/1 van de Vreemdelingenwet. Het Hof besloot tot de verwerping van het beroep (onder voorbehoud van twee interpretaties met betrekking tot de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen en de andere kwetsbare personen), waardoor de regeling van de lijst van veilige landen van herkomst gehandhaafd blijft.

De Vreemdelingenwet voorzag ook een korte **** voor de Raad voor **** (twee maanden), waarbij er enkel een **** (binnen de 30 dagen) openstond voor deze **** afkomstig uit veilige landen van herkomst, dus zonder automatisch schorsende werking.

Het Grondwettelijk Hof vernietigde in arrest ****. 1/2014 van 16 januari 2014 de wetsbepalingen die de beroepsprocedure voor **** uit een veilig land van herkomst bepalen. Dit arrest heeft echter enkel effect met betrekking tot de behandeling van de beroepen voor de Raad voor ****, maar heeft voor het beleid van het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de **** en het bestaan van de lijst van veilige landen geen direct effect. Het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de **** kan dan ook verder beslissingen van niet-**** nemen met toepassing van de regeling van de lijst van veilige landen van herkomst. De lijst blijft een sterk **** effect hebben.

De wetswijziging van 10 april 2014 voorzag in navolging van het voornoemde arrest van het Grondwettelijk Hof in de noodzakelijke aanpassingen aan de beroepsprocedure voor **** afkomstig uit een veilig land van herkomst.

**** ****-**** (Richtlijn 2005/85/EG van 1 december 2005) laat in zijn artikelen 30 en 31 toe de lijst veilige landen van herkomst in te voeren, maar geeft wel strikt omlijnde criteria mee voor de beoordeling (thans de artikelen 36 en 37 van de Richtlijn 2013/32/****).De wetsbepalingen rond de veilige **** verwijzen naar deze criteria, met name de rechtstoestand in het land van herkomst, de toepassing van de **** en de algemene politieke omstandigheden en de mate waarin bescherming wordt geboden tegen vervolging en mishandeling.

**** deze beoordeling moet volgens de wet met een aantal informatiebronnen rekening worden gehouden, waaronder in het bijzonder informatie uit andere lidstaten van de **** ****, informatie van de Hoge Commissaris van de Verenigde Naties voor de ****, de Raad van **** en andere relevante **** organisaties.

De wet voorziet eveneens dat het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de **** een niet-bindend advies opstelt over welke landen op deze lijst kunnen worden opgenomen. De minister bevoegd voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen heeft aan de Commissaris-generaal een goed onderbouwd advies gevraagd over welke landen op de lijst dienen te worden geplaatst.

Het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de **** is een onafhankelijke instantie en is omwille van haar (asiel- en landen)expertise bijzonder goed geplaatst om de **** van een land te kunnen inschatten als het over bescherming ****.

In haar arresten van 23 oktober 2014 (met nummers 228.901 en 228.902) ging de Raad van State over tot een gedeeltelijke vernietiging van de koninklijke besluiten van 26 mei 2012 en 7 mei 2013, in zoverre **** werd ingeschreven op de lijst van veilige landen. In haar arrest van 7 mei 2015 (met nummer 231.157) werd het koninklijk besluit van 24 april 2014 door de Raad van State eveneens gedeeltelijk vernietigd, in zoverre **** werd ingeschreven op de lijst van veilige landen. Ook het beroep tot vernietiging tegen het koninklijk besluit van 11 mei 2015 werd op 23 juni 2016 door de Raad van State afgesloten met een beslissing tot een gedeeltelijke vernietiging, in zoverre **** werd ingeschreven op de lijst van veilige landen. De Raad van State baseerde zich bij deze beslissingen op het hoger **** voor **** en de vaststelling dat de meeste beslissingen tot toekenning van de **** bescherming aan **** te maken hebben met de problematiek van bloedwraak.

**** de eerste plaats kan er hierbij worden gewezen op het feit dat het **** in art. 57/6/1, tweede lid, van de Vreemdelingenwet niet als een criterium voor de beoordeling wordt vermeld. **** dit artikel moet die beoordeling gebeuren op basis van een inschatting van de situatie in het betrokken land. **** **** is hierbij een slechte graadmeter. Dit percentage kan immers afhankelijk zijn van tal van toevallige, niet noodzakelijk representatieve of relevante factoren. Zo kan een beperkt aantal situaties van bloedwraak resulteren in een relatief groot aantal beslissingen tot erkenning van de status van vluchteling, omdat door de aard van de problematiek voor één situatie een groot aantal personen of familieleden in aanmerking komen voor erkenning. Voor 2015 bedraagt het **** 8,3 % voor de **** van personen afkomstig uit ****. Dit percentage geeft de verhouding weer van het aantal beslissingen van erkenning van de status van vluchteling of subsidiaire bescherming in verhouding tot het totaal aantal eindbeslissingen (inclusief de beslissingen tot weigering van **** voor meervoudige ****, maar exclusief de beslissingen tot **** voor meervoudige ****), en is aanzienlijk gedaald in vergelijking met 2014 toen het **** voor wat betreft de eindbeslissingen nog op 12, 97 % (afgerond op 13 %) lag. Het lager **** bevestigt de vaststellingen in het advies van de Commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en de **** dat er steeds minder gevallen van "echte" bloedwraak voorkomen die een toekenning van een internationaal **** kan rechtvaardigen.

Daarenboven kan er rekening worden gehouden met het feit dat de situatie in ****, zoals blijkt uit het advies van het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de **** (****) van 31 maart 2016, op tal van domeinen sinds het aantreden van de nieuwe regering sterk en duurzaam verbeterd is. Zo blijkt dat de **** autoriteiten het afgelopen jaar sterke inspanningen hebben geleverd om de problematiek van bloedwraak verder aan te pakken. **** **** werden verhoogd, verschillende betrokkenen werden gearresteerd, de strijd tegen valse **** werd opgevoerd en er is een groeiende samenwerking tussen de verschillende ****, politionele en judiciële diensten en de bestaande ****. In maart 2015 werd nog een resolutie aangenomen door het **** parlement om de inspanningen te verhogen om niet alleen zaken te onderzoeken en daders te vervolgen, maar tevens om preventief op te treden om conflicten te vermijden. **** **** besluit in haar advies dan ook dat **** "nog meer dan werd vastgesteld in het advies van 13 maart 2015" beantwoordt aan de criteria zoals vastgelegd in artikel 57/6/1 van de Vreemdelingenwet, waaruit kan afgeleid worden dat de conclusies met betrekking tot **** van voormelde arresten van de Raad van State hun actualiteit verloren hebben, te meer daar de beschermingsgraad voor **** sterk is gedaald. Deze beoordeling werd bevestigd door het advies van Buitenlandse Zaken van 8 juli 2016.

Deze lijst met veilige landen zal minstens één keer per jaar **** worden, maar kan afhankelijk van de veranderingen in de situatie in de landen van herkomst ook sneller worden herzien. Het feit dat de vastlegging van de lijst dient te gebeuren bij een besluit, vastgesteld na overleg in de Ministerraad, en niet bij wet, laat toe om op flexibele wijze in te spelen op de veranderende situatie.

Deze lijst moet meegedeeld worden aan de **** ****.

Artikelsgewijze commentaar Artikel 1 De minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en de minister van buitenlandse zaken hebben besloten om volgende landen voor te dragen als veilig land van herkomst.

**** **** om volgende landen: - **** - ****-**** - **** - **** - **** - De **** **** **** **** - **** - **** **** Regering is van oordeel dat deze landen in principe moeten worden beschouwd als veilige landen van herkomst, gezien deze beantwoorden aan de criteria die worden beschreven in artikel 57/6/1, tweede lid van de Vreemdelingenwet.

Deze criteria hebben niet alleen betrekking op aspecten van algemene politieke aard (bijvoorbeeld het bestaan van democratische instellingen, de politieke stabiliteit), maar ook op de rechtstoestand en de naleving van mensenrechten, zowel betreffende de formele verplichtingen die een land op zich heeft genomen (partij bij het ****) als de naleving daarvan in de praktijk. De beoordeling of er algemeen gezien en op duurzame wijze geen sprake is van vervolging in de zin van de **** of van foltering of onmenselijke of vernederende behandeling of bestraffing, is gebaseerd op een diepgaande analyse door het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de ****, die een aanzienlijke expertise daarover heeft opgebouwd.

Naast een advies over de landen die reeds waren opgenomen in het koninklijk besluit van 11 mei 2015 werd aan Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de **** ook het bijkomende advies gevraagd over de ****, ****, ****, **** en ****.

De regering is, op basis van deze adviezen van de Commissaris-generaal, de adviezen van Buitenlandse Zaken en de samenstelling van de lijsten van veilige landen in andere **** lidstaten, van mening dat ook **** aan de lijst veilige landen kan worden toegevoegd.

Er werd nauwe aansluiting gezocht bij het beleid van de overige **** landen.

Op een moment dat er binnen de **** naar een toenemende harmonisatie van de **** wordt gestreefd en er wordt gewerkt aan een gemeenschappelijke lijst van veilige landen, moet worden opgemerkt dat ook **** terug te vinden is op de nationale lijsten van andere landen binnen de **** **** zoals **** en ****. Dat we **** terugvinden op de nationale lijsten van andere landen duidt er op dat volgens hun analyse de criteria zoals bepaald in artikel 57/6/1 vervuld zijn. Bovendien voert de **** **** sinds 2012 met **** onderhandelingen over ****. **** **** **** is van oordeel dat **** aan alle **** voor **** voldoet en stelde in maart 2016 aan de **** **** voor om deze **** toe te kennen. Criteria bij **** zijn ****. ook het functioneren van de rechtsstaat en het waarborgen van fundamentele rechten en vrijheden.

Bovendien bevestigt ook de informatie waarover buitenlandse zaken via haar diplomatieke posten beschikt dat **** beantwoordt aan de criteria zoals opgenomen in artikel 57/6/1 van de **** vreemdelingenwet.

Niettegenstaande ook uit het advies van de Commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en de **** duidelijk blijkt dat er enige kanttekeningen zouden kunnen worden geplaatst bij bepaalde situaties in bepaalde landen, vormt deze vaststelling geen bezwaar om deze landen op de lijst te plaatsen, rekening houdende met alle relevante feiten en omstandigheden. Deze afweging gebeurde op zeer voorzichtige wijze.

Bovendien wordt de **** afkomstig van deze veilige landen steeds in de gelegenheid gesteld om substantiële redenen aan te geven waaruit blijkt dat in zijn specifieke omstandigheden, zijn land van herkomst niet als veilig kan worden beschouwd en dit dus in afwijking van de algemene situatie aldaar. Het loutere feit dat een **** afkomstig is uit een veilig land van herkomst zal in geen geval automatisch tot gevolg hebben dat diens **** niet in overweging wordt genomen. Slechts indien, na individueel onderzoek, blijkt dat de **** geen of onvoldoende elementen naar voren brengt waaruit blijkt dat hij in zijn land van herkomst daadwerkelijk vervolgd wordt of een reëel risico op ernstige schade loopt, zal zijn **** niet in overweging worden genomen.

Artikel 2 Artikel 2 vermeldt de inwerkingtreding van het koninklijk besluit.

Artikel 3 Dit artikel vereist geen bijzondere commentaar.

Dit is het onderwerp van dit ontwerp van koninklijk besluit.

****, 3 augustus 2016.

Wij hebben de eer te zijn, ****, **** Uwe ****, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Minister van Buitenlandse ****, ****. **** **** Minister van Veiligheid en Binnenlandse ****, ****. **** **** Staatssecretaris voor Asiel en ****, ****. ****

3 AUGUSTUS 2016. - Koninklijk besluit tot uitvoering van het artikel 57/6/1, vierde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, houdende de vastlegging van de lijst van veilige landen van herkomst ****, **** der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, artikel 57/6/1, vierde lid, ingevoegd bij de wet van 19 januari 2012;

Gelet op het advies van de Commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en de ****, gegeven op 31 maart 2016;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 12 juli 2016;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 14 juli 2016;

Gelet op het artikel 8 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is dit besluit vrijgesteld van een **** omdat het een formele beslissing betreft.

**** dat artikel 57/6/1 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, voorschrijft dat de lijst van veilige landen van herkomst ten minste eenmaal per jaar door de Koning wordt bepaald.

**** dat het koninklijk besluit van 11 mei 2015 tot uitvoering van het artikel 57/6/1, vierde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, houdende de vastlegging van de lijst van veilige landen van herkomst, op 15 mei 2015 in het Belgisch Staatsblad werd gepubliceerd en diezelfde dag in werking trad.

**** de voordracht van de Minister van Buitenlandse ****, de Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken en de Staatssecretaris voor Asiel en Migratie en op het advies van de in Raad vergaderde ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De volgende landen worden aangewezen als veilig land van herkomst in de zin van artikel 57/6/1, vierde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen : - **** - ****-**** - **** - **** **** **** **** - **** - **** - **** - ****

Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 3.De minister die de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen onder zijn bevoegdheid heeft, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te ****, 3 augustus 2016.

**** **** **** : De Minister van Buitenlandse ****, ****. **** **** Minister van Veiligheid en Binnenlandse ****, ****. **** **** Staatssecretaris voor Asiel en **** ****. ****

^