Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 04 juli 2013
gepubliceerd op 16 juli 2013

Koninklijk besluit tot wijziging van sommige bepalingen betreffende de overgang naar het niveau A

bron
federale overheidsdienst personeel en organisatie
numac
2013002026
pub.
16/07/2013
prom.
04/07/2013
ELI
eli/besluit/2013/07/04/2013002026/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

4 JULI 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van sommige bepalingen betreffende de overgang naar het niveau A


ALBERT II, Roi des Belges, A tous, présents et à venir, Salut.

Gelet op de artikelen 37 en 107, tweede lid, van de Grondwet;

Gelet op de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut, artikel 11, § 1, tweede lid, vervangen door de wet van 22 juli 1993 en gewijzigd door de wet van 24 december 2002;

Gelet op het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel;

Gelet op het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut;

Gelet op het koninklijk besluit van 22 december 2000Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2000 pub. 09/01/2001 numac 2000002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de selectie en de loopbaan van het rijkspersoneel sluiten betreffende de selectie en de loopbaan van het rijkspersoneel.

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 30 oktober 2012;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 14 november 2012;

Gelet op het protocol nr. 677 van het Comité voor de federale, de gemeenschaps- en de gewestelijke overheidsdiensten van 3 januari 2013;

Gelet op advies 55.494/2 van de Raad van State, gegeven op 27 december 2012, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister belast met Ambtenarenzaken en van de Staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen aangebracht aan het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel

Artikel 1.In titel II van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel, wordt het opschrift van hoofdstuk III vervangen als volgt : « HOOFDSTUK III. - Bevordering door overgang naar de niveaus B en C »

Art. 2.In artikel 29 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 28 oktober 1988, 31 juli 1991, 15 maart 1993, 14 september 1994, 30 maart 1995, 15 april 1996, 16 november 2001, 5 september 2002, 18 maart 2004, 3 augustus 2004, 4 augustus 2004, 22 november 2006 en 19 november 2008 worden de volgende wijzigingen aangebracht : a) § 1 wordt opgeheven;b) in § 2 wordt de bepaling onder 1° opgeheven;c) in § 3 worden de woorden « §§ 1 en 2 » vervangen door de woorden « § 2 »;d) in § 4 wordt het tweede lid opgeheven.

Art. 3.In artikel 29bis van hetzelfde besluit, hersteld bij het besluit van 22 november 2006 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 juni 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/06/2007 pub. 14/06/2007 numac 2007002106 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit houdende wijziging van verscheidene reglementaire bepalingen betreffende de loopbaan sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : a) in § 1 wordt het tweede lid opgeheven;b) in § 2, eerste lid, worden de woorden « of de klasse » geschrapt;c) in § 2, tweede lid, worden de woorden « of de klasse » en de woorden « of zijn nieuwe klasse » geschrapt;d) in § 2, derde lid, worden de woorden « of de klasse » en de woorden « of zijn nieuwe klasse » geschrapt;e) in § 3, tweede lid, worden de woorden « of de klasse » geschrapt;f) in § 3, derde lid, worden de woorden « of de klasse » en de woorden « of zijn nieuwe klasse » geschrapt;g) in § 5, worden de woorden « of de klasse » geschrapt.

Art. 4.In titel II van hetzelfde besluit wordt een hoofdstuk IIIbis ingevoegd, dat de artikelen 30 tot 31sexies bevat, luidende : « HOOFDSTUK IIIbis. - Bevordering door overgang naar niveau A

Art. 30.De rijksambtenaar kan bevorderd worden van de niveaus B of C naar het niveau A. De overgang naar het niveau A vindt plaats in de eerste of de tweede klasse, al naargelang de toe te kennen functie tot de ene of de andere klasse behoort.

De overgang vindt plaats in de eerste weddeschaal van de klasse.

Art. 31.§ 1. Om aan de proeven voor de overgang naar niveau A deel te nemen moet de rijksambtenaar zich in een administratieve stand bevinden waarin hij zijn aanspraken op bevordering kan laten gelden, en bij zijn laatste evaluatie de vermelding « uitstekend » of « voldoet aan de verwachting » hebben gekregen en behouden. § 2. De proeven voor de overgang naar het niveau A zijn in drie reeksen ingedeeld. § 3. De eerste reeks wordt georganiseerd door SELOR. De proeven van die reeks beogen een evaluatie van het vermogen van een ambtenaar om in niveau A te functioneren. Ze worden afgesloten met een attest van slagen of een verslag van het niet-slagen. Het attest van slagen is onbeperkt in de tijd geldig.

De afgevaardigd bestuurder kan een vrijstelling toekennen voor proeven waarvoor men reeds geslaagd is.

Een ambtenaar die niet geslaagd is voor een proef wordt gedurende een periode van zes maanden, te rekenen vanaf de datum van het afleggen van deze proef, uitgesloten van de mogelijkheid van het opnieuw afleggen ervan. § 4. De tweede reeks omvat vier proeven die een evaluatie van de verwerving van kennis beogen. Elk van de vier proeven bestaat in het volgen van en slagen voor cursussen van minstens vier ECTS-studiepunten van een masterprogramma van een universiteit of hogeschool van de Europese Economische Ruimte. De tweede reeks proeven is alleen toegankelijk voor de geslaagden van de eerste reeks proeven.

Een van die proeven dient gekozen te worden binnen de vakgebieden economie, recht of overheidsfinanciën.

De drie andere proeven worden gekozen in onderling akkoord tussen de kandidaat en de directeur Personeel en Organisatie van zijn federale overheidsdienst of van zijn programmatorische federale overheidsdienst of zijn afgevaardigde.

Elke federale overheidsdienst of programmatorische federale overheidsdienst kan ook zelf de in het derde lid bedoelde proeven organiseren, mits gunstig advies van twee hoogleraren, één van elke taalrol, gespecialiseerd in het vakgebied van die proeven. Het advies zal gunstig zijn indien en alleen indien de proeven tot het niveau van een master behoren en indien elke proef met minstens vier ECTS-studiepunten overeenkomt. De federale overheidsdienst of programmatorische federale overheidsdienst kan de toegang tot deze proeven verlenen aan de ambtenaren van de andere diensten bedoeld in artikel 1 van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken.

Kandidaten die houder zijn van een master of van een ander diploma dat toegang verleent tot het niveau A, die is uitgereikt door een universiteit of hogeschool van de Europese Economische Ruimte worden beschouwd als geslaagden van de proeven van deze reeks.

Voor elke proef van deze reeks is het slagen onbeperkt in de tijd geldig.

De proeven van de huidige reeks worden ambtshalve beschouwd als proeven die voldoen aan de voorwaarden vastgesteld door artikelen 69 en 70 van het besluit van 19 november 1998 betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen.

De inschrijvingskosten voor de proeven van de huidige reeks worden ten laste genomen door de administratie waaronder het rijkspersoneelslid ressorteert. § 5. De derde reeks is een vergelijkende selectie voor een functie van de cartografie. Ze wordt georganiseerd door SELOR. Selor kan ze geheel of gedeeltelijk toevertrouwen aan de federale overheidsdienst of programmatorische federale overheidsdienst die om de organisatie van de vergelijkende selectie vraagt. Ze is alleen toegankelijk voor de geslaagden van de eerste en de tweede reeks proeven.

De vergelijkende selectie kan meerdere proeven omvatten, waarvan de eerste een uitsluitingsproef kan zijn.

De vergelijkende selectie wordt afgesloten met een rangschikking van de kandidaten die geschikt zijn bevonden om de functie uit te oefenen.

De resultaten van de vergelijkende selectie zijn twee jaar geldig. Die termijn kan een keer worden verlengd met maximum twee jaar, door de voorzitter van het directiecomité van de federale overheidsdienst of de voorzitter van de programmatorische federale overheidsdienst die om de organisatie van die selectie heeft gevraagd.

Art. 31bis.De geslaagden, onder voorbehoud dat ze de vermelding « uitstekend » of « voldoet aan de verwachtingen » hebben behouden of teruggekregen, worden in dienst geroepen in de openstaande betrekkingen in hun federale overheidsdienst of in hun programmatorische federale overheidsdienst, volgens de volgorde van hun rangschikking.

Ze kunnen ook ingaan op een aanbod van een andere dienst bedoeld in artikel 1 van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken. Die dienst kan de geslaagden aan een bijkomende proef onderwerpen. Na afloop van die proef wordt een nieuwe rangschikking opgesteld.

Art. 31ter.§ 1. De in dienst geroepen geslaagden volgen een aanpassingsperiode van een jaar. Tijdens de aanpassingsperiode worden ze rechtstreeks bezoldigd in de eerste weddeschaal van de klasse waarvoor ze het examen hebben afgelegd.

Voor de berekening van de aanpassingsperiode worden alle periodes waarin de ambtenaar in dienstactiviteit is in aanmerking genomen.

De verloven en afwezigheden die niet bedoeld zijn in paragraaf 2 brengen echter een verlenging ervan met zich mee wanneer ze langer duren dan dertig prestatiedagen met uitzondering van : a) het jaarlijks verlof, de feestdagen en de periode tussen 27 en 31 december, de omstandigheidsverloven, het uitzonderlijk verlof wegens overmacht;b) de artikelen 81, §§ 1 en 2 en 82 van het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;c) het verlof voor de uitoefening van een ambt binnen een kabinet van een lid van de federale regering. De eventuele verlenging neemt de dertig prestatiedagen bedoeld in het derde lid niet in aanmerking. § 2. Wanneer de geslaagde deeltijds werkt tijdens de aanpassingsperiode, dan wordt deze periode naar rato verlengd.

Art. 31quater.§ 1. De aanpassingsperiode wordt gesuperviseerd door de P & O-directeur of zijn afgevaardigde, die drie driemaandelijkse verslagen en een eindverslag opstelt. De P & O-directeur kan ook de aanpassingsperiode met maximaal vier maanden verlengen op eensluidend advies van de bevoegde beroepscommissie bedoeld in artikel 22 van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/08/2002 pub. 13/08/2002 numac 2002002233 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit tot invoering van een evaluatiecyclus in de federale overheidsdiensten sluiten tot invoering van een evaluatiecyclus in de federale overheidsdiensten en in het Ministerie van Defensie. Hij kan de leidend ambtenaar eveneens een verandering van aanwijzing voorstellen. § 2. Het eindverslag concludeert hetzij tot de benoeming van de geslaagde, hetzij tot zijn terugkeer naar het niveau waarop hij benoemd was en, in voorkomend geval, in de federale overheidsdienst of in de programmatorische federale overheidsdienst waar hij benoemd was.

In het geval het eindverslag besluit tot een weigering tot benoeming kan het personeelslid een beroep instellen bij de in § 1 bedoelde beroepscommissie binnen een termijn van twintig werkdagen, door bemiddeling van de leidend ambtenaar, zoals bepaald in artikel 2 van hetzelfde besluit. Het beroep wordt behandeld volgens de modaliteiten bepaald in de artikelen 23 tot 24 van hetzelfde besluit.

Het beroep is opschortend.

De voorzitter van de beroepscommissie bezorgt het advies van de commissie aan de leidend ambtenaar. Deze neemt de definitieve beslissing. § 3. De geslaagde die niet benoemd werd na afloop van een aanpassingsperiode, of die tijdens deze periode een einde aan een aanpassingsperiode maakt, kan opnieuw kandidaat zijn voor een openstaande betrekking van het niveau A door middel van overgang naar het hoger niveau. Hij kan echter slechts tweemaal gebruik maken van deze mogelijkheid. Na de derde aanpassingsperiode verliest hij het voordeel van zijn slagen voor de vergelijkende selectie. § 4. De geslaagde die een einde aan een aanpassingsperiode maakt om in te gaan op een andere oproep tot indiensttreding krijgt een nieuwe volledige aanpassingsperiode.

Art. 31quinquies.Wat de berekening van de anciënniteiten betreft wordt de ambtenaar die na de aanpassingsperiode in het niveau A benoemd wordt beschouwd als daadwerkelijk zijn klasse en niveau genietend vanaf de eerste dag van de aanpassingsperiode.

Indien hij echter niet slaagt of een einde aan een aanpassingsperiode maakt, wordt hij voor de berekening van de anciënniteiten beschouwd als in dienstactiviteit geweest te zijn in zijn vroegere graad.

Art. 31sexies.Geslaagden die in een andere dienst of instelling dan hun federale overheidsdienst of programmatorische federale overheidsdienst in dienst worden geroepen, worden ambtshalve in verlof voor stage geplaatst. » HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen aangebracht aan het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut

Art. 5.Artikel 3, § 1, van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut, wordt aangevuld als volgt : « 46° artikelen 10 en 11 van het koninklijk besluit van 4 juli 2013 tot wijziging van sommige bepalingen betreffende de overgang naar niveau A. » HOOFDSTUK 3. - Wijzigingen aangebracht aan het koninklijk besluit van 22 december 2000Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2000 pub. 09/01/2001 numac 2000002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de selectie en de loopbaan van het rijkspersoneel sluiten betreffende de selectie en de loopbaan van het rijkspersoneel

Art. 6.In titel I van het koninklijk besluit van 22 december 2000Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2000 pub. 09/01/2001 numac 2000002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de selectie en de loopbaan van het rijkspersoneel sluiten betreffende de selectie en de loopbaan van het rijkspersoneel, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 5 september 2002 en 4 augustus 2004, wordt het opschrift van hoofdstuk V vervangen als volgt : « HOOFDSTUK V. - Vergelijkende selecties voor de overgang naar niveaus B en C ».

Art. 7.In artikel 10 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 5 september 2002 en 4 augustus 2004, wordt het tweede lid vervangen als volgt : « De ambtenaren die voor de proeven van de twee eerste reeksen van de overgang naar het niveau A worden vrijgesteld van de algemene proef bepaald in artikel 15. »

Art. 8.In artikel 13, eerste lid, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 4 augustus 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/08/2004 pub. 16/08/2004 numac 2004002088 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de loopbaan van niveau A van het Rijkspersoneel sluiten worden de woorden « klasse of » en de woorden « die klasse of » geschrapt.

Art. 9.De artikelen 14, 14bis en 17 van hetzelfde besluit worden opgeheven. HOOFDSTUK 4. - Overgangs- en slotbepalingen

Art. 10.Een vrijstelling van één of meerdere proeven van de tweede reeks wordt ambtshalve verleend aan de rijksambtenaren die bij de inwerkingtreding van dit besluit houder zijn van brevetten, uitgereikt overeenkomstig de vroegere bepalingen, over de vakken vastgesteld door de afgevaardigd bestuurder van SELOR, na advies van het bestuur waartoe de kandidaat behoort. Het brevet dat het slagen in een algemene vorming bewijst wordt niet in dit artikel bedoeld.

Art. 11.Ambtenaren die een evaluatie kregen zonder eindvermelding op basis van de bepalingen die vooraf gingen aan die van het koninklijk besluit van 20 september 2012 houdende wijziging van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/08/2002 pub. 13/08/2002 numac 2002002233 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit tot invoering van een evaluatiecyclus in de federale overheidsdiensten sluiten tot invoering van een evaluatiecyclus in de federale overheidsdiensten en in het Ministerie van Defensie worden gedurende een jaar toegelaten tot de proeven, te rekenen vanaf hun laatste evaluatie volgens die oude bepalingen.

Art. 12.De Ministers en de Staatssecretarissen zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 4 juli 2013.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Ambtenarenzaken, K. GEENS De Staatssecretaris voor Ambtenarenzaken, H. BOGAERT

^