Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 04 maart 2001
gepubliceerd op 15 maart 2001

Koninklijk besluit tot goedkeuring van de eerste wijziging van het beheerscontract tussen de Staat en Belgocontrol

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
2001014044
pub.
15/03/2001
prom.
04/03/2001
ELI
eli/besluit/2001/03/04/2001014044/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

4 MAART 2001. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de eerste wijziging van het beheerscontract tussen de Staat en Belgocontrol


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid artikels 3 tot 6;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 15 februari 2001;

Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting, gegeven op 15 februari 2001;

Op de voordracht van Onze Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De eerste wijziging van het beheerscontract gesloten tussen de Staat en Belgocontrol, opgenomen in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit en zijn bijlage treden in werking de dag van hun publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Art. 3.Onze Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrij- ven en Participaties is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 4 maart 2001.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties, R. DAEMS

Bijlage Eerste wijziging van het beheerscontract afgesloten op 14 augustus 1998 tussen de Belgische Staat en Belgocontrol en goedgekeurd bij koninklijk besluit van 25 augustus 1998 Gelet op het koninklijk besluit van 25 augustus 1998 houdende goedkeuring van het beheerscontract afgesloten op 14 augustus 1998 tussen de Belgische Staat en Belgocontrol;

Gelet op het advies van het paritair comité van Belgocontrol van 13 en 15 februari 2001;

Gelet op de goedkeuring van de Raad van Bestuur van 19 februari 2001;

Wordt het volgende overeengekomen : Tussen de Belgische Staat, vertegenwoordigd door de Minister onder wie het autonoom overheidsbedrijf Belgocontrol ressorteert, hierna « de Staat » genoemd; en het autonoom overheidsbedrijf Belgocontrol, met zetel Vooruitgangstraat 80, te 1030 Brussel, vertegenwoordigd door haar Directiecomité, hierna « Belgocontrol » genoemd.

Artikel 1.Artikel 11 van het beheerscontract afgesloten op 14 augustus 1998 tussen de Staat en Belgocontrol wordt aangevuld als volgt : « Met inachtneming van de grondregelen en de grenzen bepaald door dit beheerscontract zal Belgocontrol ten laatste voor de aanvang van het winterseizoen 2001-2002 een service level agreement afsluiten met B.I.A.C., na advies van het BIASCC, met als voorwerp onder andere de capaciteit, punctualiteit, informatie-uitwisseling, infrastructuur, terreinen en gebouwen en andere cruciale aspecten van dienstverlening van Belgocontrol en B.I.A.C. Het Bestuur van de Luchtvaart kan door B.I.A.C. of Belgocontrol geroepen worden op te treden als bemiddelaar in het kader van de onderhandeling van dit service level agreement. »

Art. 2.Artikel 19 van hetzelfde beheerscontract wordt vervangen door volgende bepaling : «

Art. 19.§ 1. Belgocontrol heft voor elke landing en elke opstijging te Brussel-Nationaal een vergoeding waarvan het product gelijk is aan het product van de formule U x W x E x D waarin : - U het eenheidstarief is; - W het hoogst toegelaten startgewicht van het luchtvaartuig is, uitgedrukt in ton (waarbij elke fractie van een ton voor een volledige ton wordt gerekend), zoals vermeld in het bewijs van luchtwaardigheid, de vlieghandleiding of elk ander bij het bewijs van luchtwaardigheid behorend bescheid; - E de milieufactor is; - D de dag/nachtfactor is.

Het eenheidstarief (U) bedraagt : maximum 50 frank vanaf 1 april 2001; maximum 55,5 frank vanaf 1 april 2002; maximum 62 frank vanaf 1 april 2003.

Het gewicht (W) bedraagt minimum 25 ton. Het gewicht (W) bedraagt maximum 175 ton.

De milieufactor (E) wordt bepaald volgens de hierna weergegeven tabel : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld De luchtvaartuigen worden ingedeeld in vier geluidscategorieën door toedoen van B.I.A.C., overeenkomstig de bepalingen van het beheerscontract tussen de Staat en B.I.A.C. De dag/nachtfactor (D) wordt bepaald volgens de hierna weergegeven tabel : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Het voor de landing in aanmerking te nemen uur is dat van het tijdstip waarop het luchtvaartuig de grond raakt. Het voor de opstijging in aanmerking te nemen te uur is dat van het tijdstip waarop het luchtvaartuig de grond verlaat. § 2. In afwijking van de vorige paragraaf wordt voor een hefschroefvliegtuig het gewicht (W) minimum 5 ton. De vergoeding voor elke landing en opstijging van een hefschroefvliegtuig bedraagt minimum 450 frank. Deze paragraaf is enkel van toepassing voor zover het hefschroefvliegtuig geen gebruik maakt van een aan- of uitvliegroute van een startbaan, tussen 06.00 en 22.59 uur landt of opstijgt en op gebied van geluid de « best practice » volgt voorgesteld door de luchthavenautoriteiten. § 3. Voor luchtvaartuigen die door de Minister opgelegde vluchten uitvoeren met het oog op de training van de bemanning en voor de luchtvaartuigen die proefvluchten uitvoeren met het oog op de uitreiking, de hernieuwing of de teruggave van het bewijs van luchtwaardigheid, worden de in §§ 1 en 2 bepaalde vergoedingen met 80 procent verminderd. Deze vermindering wordt niet toegekend van maandag tot en met vrijdag, tussen 8 uur en 11 uur en tussen 17 uur en 20 uur (lokale tijd). § 4. Belgische militaire luchtvaartuigen of buitenlandse militaire luchtvaartuigen worden van vergoeding vrijgesteld indien de Staat waaronder deze luchtvaartuigen ressorteren een gelijkaardige behandeling verleent aan Belgische militaire luchtvaartuigen op basis van behoorlijk vastgestelde wederkerigheid. § 5. Van vergoeding worden vrijgesteld de luchtvaartuigen : 1° aangewend voor het uitsluitend vervoer van Staatshoofden of Regeringsleden in functie, met hun gevolg;2° ter gelegenheid van niet-commerciële vluchten met een uitzonderlijk humanitair karakter of met een luchtvaartpropagandisch karakter zonder winstoogmerk;3° die vluchten uitvoeren op verzoek van de Minister of van zijn gemachtigde;4° bestuurd door personeelsleden van Belgocontrol of van het Bestuur van de Luchtvaart;5° die noodgedwongen terugkeren;6° die vluchten uitvoeren met het doel ijkingen of metingen te verrichten voor rekening van Belgocontrol. § 6. Indien het jaarlijks inflatiepercentage 2,5 % of meer is, wordt het maximum eenheidstarief aangepast met het verschil tussen het vastgestelde inflatiepercentage en het voorziene inflatiepercentage van 1,5 waarmee rekening gehouden werd bij de tariefzetting.

De aldus verkregen bedragen worden afgerond op de hogere of de lagere frank.

Deze eventuele aanpassing wordt uitgevoerd op 1 januari 2002 en 2003. § 7. Indien de uitvoering van de investeringsprojecten, die een effect hebben op de kostenbasis van de terminal, significant afwijkt van de planning kan het maximum eenheidstarief hiervoor herzien worden.

Indien een belangrijke operator op de luchthaven verdwijnt, kan het maximum eenheidstarief herzien worden. § 8. Belgocontrol maakt haar vergoedingen bekend in het Belgisch Staatsblad en in de A.I.P. § 9. Belgocontrol licht B.I.A.C. in over de toepassing van elke procedure tot wijziging van haar vergoedingsstelsel.

Art. 3.In hetzelfde beheerscontract wordt een artikel 22bis luidend als volgt ingevoegd :

Artikel 22bis.Belgocontrol zal al het mogelijke doen om op 31 december 2003 ten laatste een systeem voor budgettair beheer in te stellen dat vergelijkbaar is met wat bestaat in het merendeel van de grote bedrijven.

Dit houdt onder meer in : - een opleiding van economische aard voor het kaderpersoneel (afdelingshoofden en managers); - de verhoging van de frequentie van de periodieke afsluitingen om een systematische opvolging mogelijk te maken van de variaties ten opzichte van het budget; - de uitvoering van de budgetten per kostencentrum wat een herziening van de analytische boekhouding en de verdeelsleutels tot gevolg heeft; - het uitwerken van een verbindingsprocedure van de investeringsvoorstellen met het budget; - een intensifiëring van de economische analyse van de investeringsvoorstellen.

Een vorderingsstaat van het implementeringsproces van dit systeem zal ieder jaar aan de Minister worden meegedeeld samen met het jaarverslag bedoeld in art. 23, § 5 van de wet van 21 maart 1991.

Uiterlijk 30 juni 2001, zal de Raad van Bestuur aan de Minister een lijst voorleggen met de indicatoren van de sleutelperformanties (tenminste voor de financiële, technische en operationele domeinen) alsook een planning voor hun implementatie.

Art. 4.De huidige wijziging van hetzelfde beheerscontract is toepasselijk vanaf 1 april 2001.

Gedaan te Brussel op 21 februari 2001 in twee originele exemplaren en waarvan elke partij erkent een exemplaar te hebben ontvangen.

De Belgische Staat R. DAEMS, Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties Belgocontrol B. MARTENS, Voorzitter van de Raad van Bestuur J.-C. TINTIN, Afgevaardigd Bestuurder

^