Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 05 september 2001
gepubliceerd op 12 oktober 2001

Koninklijk besluit betreffende de beschikbaarheid van consumenteninformatie over het brandstofverbruik en de COainfera2bendinferb-uitstoot bij het op de markt brengen van nieuwe personenauto's

bron
ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu, ministerie van economische zaken en ministerie van middenstand en landbouw
numac
2001022659
pub.
12/10/2001
prom.
05/09/2001
ELI
eli/besluit/2001/09/05/2001022659/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

5 SEPTEMBER 2001. - Koninklijk besluit betreffende de beschikbaarheid van consumenteninformatie over het brandstofverbruik en de COainfera2bendinferb-uitstoot bij het op de markt brengen van nieuwe personenauto's


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en de bescherming van de consument, laatst gewijzigd door de wet van 25 mei 1999, inzonderheid op de artikelen 14, § 1, a, en 28, § 1;

Gelet op de wet van 21 december 1998 betreffende productnormen ter bevordering van duurzame productie- en consumptiepatronen en ter bescherming van het leefmilieu en de volksgezondheid, inzonderheid op artikel 5, § 1, eerste lid, 6° en 13°;

Gelet op de Richtlijn 1999/94/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 december 1999 betreffende de beschikbaarheid van consumenteninformatie over het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot bij het op de markt brengen van nieuwe personenauto's;

Gelet op de omstandigheid dat de gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;

Gelet op het advies van de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling, gegeven op 6 februari 2001;

Gelet op het advies van de Hoge Gezondheidsraad, gegeven op 5 december 2000;

Gelet op het advies van de Raad voor het Verbruik, gegeven op 30 januari 2001;

Gelet op het advies van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven, gegeven op 21 februari 2001;

Gelet op het advies van de Hoge Raad voor de zelfstandigen en de kleine en middelgrote ondernemingen, gegeven op 19 januari 2001;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 11 december 2000;

Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting, gegeven op 12 februari 2001;

Gelet op de beslissing van de Ministerraad om aan de Raad van State te vragen om zijn advies te geven met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid, gemotiveerd door de omstandigheid dat de termijn voor de omzetting van richtlijn 1999/94/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 december 1999 betreffende de beschikbaarheid van consumenteninformatie over het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot bij het op de markt brengen van nieuwe personenauto's, gesteld op 18 januari 2001, overschreden is en dat de Europese Commissie met haar brief van 6 april laatstleden aan België een ingebrekestelling heeft betekend.

Daarenboven wordt dit gemotiveerd door het feit dat de betrokken sector grote inspanningen moet leveren om het informatie- en reclamemateriaal aan te passen of aan te maken dat nodig is om te voldoen aan de bepalingen van genoemde richtlijn zodat een spoedige publicatie van de teksten tot omzetting van genoemde richtlijn van zeer groot belang is;

Gelet op advies 31.770/3 van de Raad van State, gegeven op 1 juni 2001, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van Onze Minister van Consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmilieu, van Onze Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties, belast met Middenstand en van onze Minister van Economie en op advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° Het koninklijk besluit van 15 maart 1968 : het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;2° Het koninklijk besluit van 26 februari 1981 : het koninklijk besluit van 26 februari 1981 houdende uitvoering van de richtlijnen van de Europese Gemeenschappen betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan, landbouw- of bosbouwtrekkers op wielen, hun bestanddelen alsook hun veiligheidsonderdelen;3° "personenauto" : elk motorvoertuig van categorie M1, zoals gedefinieerd in het koninklijk besluit van 15 maart 1968, op ten minste vier wielen en met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 25 km/h en dat onder de toepassing valt van de bepalingen inzake brandstofverbruik van motorvoertuigen vastgesteld onder het koninklijk besluit van 26 februari 1981;en dit inclusief de door de constructeur opgegeven typen, varianten en uitvoeringen zoals omschreven in bijlage V bij dit besluit. Deze laatsten worden individueel onderscheiden door een typegoedkeuringsnummer, variantcode en uitvoeringscode.

Hieronder vallen niet : - de twee of driewielige motorvoertuigen, - de als bromfietsen beschouwde lichte vierwielers met een lege massa van minder dan 350 kg, exclusief de massa van de batterijen in electrische voertuigen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/h en met een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 voor motoren met een electrische ontsteking (of met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW voor andere typen motoren), - de als driewielers beschouwde andere, dan de hiervoor bedoelde, vierwielers met een lege massa van ten hoogste 400 kg (550 kg voor voertuigen gebruikt in het goederenvervoer), exclusief de massa van de batterijen in electrische voertuigen, met een motor met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 15 kW, welke vallen onder het koninklijk besluit van 4 augustus 1996 houdende uitvoering van de richtlijnen van de Europese Gemeenschappen betreffende de goedkeuring van twee of driewielige motorvoertuigen, hun toebehoren en technische onderdelen alsook hun veiligheidstoebehoren; - voertuigen die zich over rails bewegen, alsmede landbouwtrekkers en -machines; - voertuigen voor speciale doelen : kampeerauto's, gepantserde voertuigen, ziekenauto's en lijkwagens als omschreven in artikel 1, § 2, van het voornoemde koninklijk besluit van 15 maart 1968; 4° "nieuwe personenauto" : iedere personenauto die nog niet eerder aan een persoon is verkocht voor een ander doel dan verkoop of levering aan een derde.Wordt voor de toepassing van dit besluit in elk geval beschouwd als nieuwe personenauto, een personenauto die op het ogenblik van zijn eerste inschrijving in het land, nog niet door een gebruiker gebruikt is, noch in België noch in het buitenland. Een gebruiker is in dit geval elke persoon die een personenauto privé gebruikt of voor andere beroepsactiviteiten dan de verkoop van personenauto's; 5° "certificaat van overeenstemming" : het in artikel 10 van het voornoemde koninklijk besluit van 15 maart 1968 bedoelde document;6° "verkooppunt" : een plaats, zoals een autotoonzaal of een terrein buiten, waar één of meer nieuwe personenauto's zijn uitgestald of aan potentiële klanten voor verkoop of leasing worden aangeboden.Beurzen waar nieuwe personenwagens aan het publiek worden gepresenteerd, vallen ook onder deze definitie; 7° "officieel brandstofverbruik" : het door de typegoedkeuringsinstantie aangenomen brandstofverbruik overeenkomstig het koninklijk besluit van 26 februari 1981 en dat is vermeld in de « beproevingsresultaten » gehecht bij het EG-typegoedkeuringsformulier of in het certificaat van overeenstemming.Wanneer verscheidene varianten en/of uitvoeringen onder één model zijn gegroepeerd, is de op te geven waarde voor het brandstofverbruik van dat model gebaseerd op de uitvoering en/of versie met het hoogste officiële brandstofverbruik binnen die groep; 8° "officiële specifieke CO2-uitstoot van een personenauto" : de uitstoot gemeten overeenkomstig het koninklijk besluit van 26 februari 1981 en dat is vermeld in de « beproevingsresultaten » gehecht bij het EG-typegoedkeuringsformulier of in het certificaat van overeenstemming.Wanneer verscheidene varianten en/of uitvoeringen onder één model zijn gegroepeerd, zijn de op te geven CO2-waarden van dat model gebaseerd op de variante en/of uitvoering met de hoogste officiële CO2-uitstoot binnen die groep; 9° "brandstofverbruiksetiket" : een etiket met gegevens ten behoeve van de consument over het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO2-uitstoot van de auto waarop het is aangebracht;10° « brandstofverbruiksgids » : een verzameling van de officiële brandstofverbruiksgegevens en de officiële specifieke CO2-uitstoot voor ieder model dat op de markt voor nieuwe auto's verkrijgbaar is;11° « reclamemateriaal » : alle drukwerk dat wordt gebruikt bij de afzet van, het adverteren voor en het bevorderen van de verkoop van voertuigen aan het publiek.Hieronder vallen ten minste technische handboeken, brochures, reclame in kranten en tijdschriften, in de vakpers en op affiches; 12° « Ander reclamemiddel » : elk af te drukken medium dat wordt gebruikt bij de afzet, het adverteren voor en het bevorderen van de verkoop van voertuigen aan het publiek.Hieronder vallen ten minste diskette, CD-rom en de internetpagina's met Belgische domeinnaam waarin verwezen wordt naar modellen die op de Belgische markt worden aangeboden; 13° « merk » : het handelsmerk van de constructeur dat op het certificaat van overeenstemming en in de typegoedkeuringsdocumentatie is vermeld;14° « model » : de handelsbenaming van het merk, het type en, indien voorhanden en dienstig, de variant en uitvoering van een personenauto. HOOFDSTUK I. - Verplichte etiketten en brandstofverbruiksgids

Art. 2.De fabrikanten, invoerders en andere personen die nieuwe personenauto's op de Belgische markt aanbieden met het oog op de verkoop of leasing moeten hun agenten of concessiehouders bevoorraden met de brandstofverbruiksetiketten en de brandstofverbruiksgids voorzien in dit besluit.

Art. 3.Eenieder die nieuwe personenauto's voor verkoop of leasing aanbiedt zorgt ervoor, dat een brandstofverbruiksetiket, dat aan de vereisten van bijlage I voldoet, in het verkooppunt op duidelijk zichtbare wijze op elk desbetreffend model van nieuwe personenauto wordt aangebracht. Mits elke verwarring omtrent het model uitgesloten is, mag het etiket ook in de nabijheid daarvan worden aangebracht.

Art. 4.De Dienst voor het Leefmilieu van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu zal het nodige doen opdat ten minste eenmaal per jaar, in overeenstemming met de vereisten van bijlage II, in overleg met de constructeurs een brandstofverbruiksgids wordt uitgebracht. Deze gids is draagbaar en compact.

De brandstofverbruiksgids is op aanvraag van de consument gratis verkrijgbaar bij de Dienst voor het Leefmilieu van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu op het adres : Vesaliusgebouw, Rijksadministratief Centrum, Pachecolaan 19, bus 5, 1010 Brussel, of kan door de consument geraadpleegd worden op de website van die dienst : « http ://environment.fgov.be ».

De brandstofverbruiksgids wordt, eveneens gratis op een goed zichtbare en toegankelijke plaats, aan de consument ter beschikking gesteld door de personen die nieuwe personenauto's in een verkooppunt voor verkoop of leasing aanbieden.

Art. 5.Eenieder die nieuwe personenauto's voor verkoop of leasing aanbiedt zorgt ervoor dat voor elk automerk, een affiche (dan wel een display) aanwezig is met een lijst van officiële brandstofverbruiksgegevens en officiële specifieke CO2-uitstoot-gegevens voor alle in of via het betrokken verkooppunt uitgestalde of te koop of voor leasing aangeboden nieuwe modellen personenauto's. Deze gegevens worden op een duidelijk zichtbare plaats aangebracht en voldoen aan de omschrijving in bijlage III.

Art. 6.Het aanbrengen, op in de artikelen 3, 4, 5 bedoelde etiketten, gidsen of affiches, van andere merktekens, symbolen of opschriften betreffende het brandstofverbruik of de CO2-uitstoot, welke niet met de voorschriften van dit besluit in overeenstemming zijn, is verboden, wanneer dit bij potentiële klanten voor nieuwe personenauto's verwarring kan wekken. HOOFDSTUK II. - Reclamemateriaal

Art. 7.Al het reclamemateriaal en de andere reclamemiddelen moet het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO2-uitstootgegevens bevatten van de modellen personenauto's waarop het betrekking heeft, zulk in overeenstemming met bijlage IV.

Art. 8.Het aanbrengen, op of in het in artikel 7 bedoelde reclamemateriaal of de andere reclamemiddelen, van andere merktekens, symbolen of opschriften betreffende het brandstofverbruik of de CO2-uitstoot, welke niet met de voorschriften van dit besluit in overeenstemming zijn, is verboden, wanneer dit bij potentiële klanten voor nieuwe personenauto's verwarring kan wekken. HOOFDSTUK III. - Gemeenschappelijke bepalingen

Art. 9.De Dienst voor het Leefmilieu van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu is de bevoegde autoriteit die verantwoordelijk is voor de uitvoering en werking van het in hoofdstuk I beschreven consumenteninformatiesysteem.

Art. 10.De overtredingen op de bepalingen van hoofdstuk I van dit besluit worden opgespoord, vervolgd en bestraft overeenkomstig de bepalingen van de wet van 21 december 1998 betreffende productnormen ter bevordering van duurzame productie- en consumptiepatronen en ter bescherming van het leefmilieu en de volksgezondheid.

Overeenkomstig artikel 15, § 1, van voornoemde wet van 21 december 1998 zijn de ambtenaren en beambten van de Dienst voor het Leefmilieu van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu en de ambtenaren en beambten van het Bestuur Economische Inspectie van het Ministerie van Economische Zaken aangesteld voor het toezicht op de naleving en het vaststellen van de overtredingen op de bepalingen van hoofdstuk I van dit besluit.

Art. 11.De overtredingen op de bepalingen van hoofdstuk II van dit besluit worden opgespoord, vervolgd en bestraft overeenkomstig de bepalingen van de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en de bescherming van de consument.

Overeenkomstig artikel 113 van voornoemde wet van 14 juli 1991 zijn de ambtenaren en beambten aan gesteld door de Minister tot wiens bevoegdheid de Economische Zaken behoren bevoegd voor het opsporen en vaststellen van de inbreuken op de bepalingen van hoofdstuk II van dit besluit.

Art. 12.De Minister bevoegd voor Leefmilieu kan het model van het standaard-brandstofverbruiksetiket, opgenomen in bijlage I wijzigen, inzonderheid voor het aanpassen van het daarin te vermelden gemiddelde van het brandstofverbruik aan de evolutie van de technische gegevens en om het model aan te passen aan andere brandstoffen.

Art. 13.Dit besluit treedt in werking drie maanden nadat het in het Belgisch Staatsblad werd bekendgemaakt.

Art. 14.De Minister bevoegd voor Leefmilieu, de Minister bevoegd voor Economie en de Minister bevoegd voor Middenstand zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 5 september 2001.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmilieu, Mevr. M. AELVOET De Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties, belast met Middenstand, R. DAEMS De Minister van Economie, Ch. PICQUE

Bijlage I Beschrijving van het brandstofverbruiksetiket Alle brandstofverbruiksetiketten op grondgebied van België moeten : 1. beantwoorden aan het gestandaardiseerd model opgenomen in deze bijlage, om zo gemakkelijker door de consument te kunnen worden herkend;2. het A4-formaat (297 mm x 210 mm) hebben;3. een verwijzing bevatten naar model en brandstoftype van de personenauto waarop zij bevestigd zijn;4. het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO2-uitstoot vermelden (het officiële brandstofverbruik wordt uitgedrukt in liters per 100 km ( l/100 km) tot op één decimaal nauwkeurig;de officiële specifieke CO2-uitstoot wordt tot het dichtstbijzijnde gehele getal in gram per kilometer (g/km) afgerond). 5. de volgende tekst bevatten over de beschikbaarheid van de brandstofverbruiksgids « Een gids betreffende het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met gegevens voor alle nieuwe modellen personenauto's is gratis verkrijgbaar in elk verkooppunt.» evenals de zin : « Een regelmatig en goed onderhoud van de wagen volgens de voorschriften van de constructeur bevordert ook een vermindering van het brandstofverbruik en van de CO2-uitstoot »; 6. de volgende tekst bevatten : « Naast de brandstofefficiëntie van een auto zijn ook het rijgedrag en andere, niet-technische factoren bepalend voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van een auto. CO2 is het broeikasgas dat bij de wereldwijde klimaatsverandering de belangrijkste rol speelt. » Modellen van gestandaardiseerde etiketten : - voor benzinewagens; - voor dieselwagens : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld De wijzer duidt op de gekleurde schaal de waarden aan van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot die van toepassing zijn voor de betrokken wagen.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 5 september 2001.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmilieu, M. AELVOET De Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties, belast met Middenstand, R. DAEMS De Minister van Economie, Ch. PICQUE

Bijlage II Beschrijving van de brandstofverbruiksgids De gids betreffende het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot bevat minimaal de volgende informatie : 1. een jaarlijks overzicht van alle nieuwe modellen personenauto's die in België te koop worden aangeboden, gegroepeerd per merk in alfabetische volgorde;indien de gids meer dan eens per jaar wordt bijgewerkt, moet de gids een overzicht bevatten van alle nieuwe modellen personenauto's die verkrijgbaar zijn op de dag dat deze bijwerking wordt gepubliceerd; 2. voor elk model dat in de gids komt het brandstoftype, het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO2-uitstoot (het officiële brandstofverbruik wordt uitgedrukt in liters per 100 kilometer (l/100 km) tot op één decimaal nauwkeurig;de officiële specifieke CO2-uitstoot wordt op het dichtstbijzijnde gehele cijfer in gram per kilometer (g/km) afgerond); 3. een duidelijk overzicht van de tien meest brandstofefficiënte nieuwe modellen personenauto's, in volgorde van toenemende specifieke CO2-uitstoot voor elk brandstoftype (in deze lijst moeten het model, de in cijfers uitgedrukte gegevens van het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO2-uitstoot worden vermeld);4. adviezen aan de automobilisten dat correct gebruik en regelmatig onderhoud van het voertuig en rijgedrag zoals niet agressief rijden, langzamer rijden, anticiperend remmen, correcte bandenspanning, minder stationair draaien, geen overbelading van het voertuig, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van hun personenauto doen dalen;5. een uitleg van de effecten van broeikasgasuitstoot, potentiële klimaatveranderingen en de rol die motorvoertuigen hierbij spelen, alsmede een verwijzing naar de verschillende, voor de consument beschikbare brandstofopties en het milieueffect hiervan, een en ander gebaseerd op de jongste wetenschappelijke bevindingen en wettelijke vereisten;6. een verwijzing naar het communautaire streefcijfer voor de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto's en de datum waarop dat cijfer bereikt moet zijn;7. indien beschikbaar : een verwijzing naar de gids van de Commissie betreffende het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot op Internet. Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 5 september 2001.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmilieu, M. AELVOET De Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties, belast met Middenstand, R. DAEMS De Minister van Economie, Ch. PICQUE

Bijlage III Beschrijving van de in het verkooppunt aan te brengen affiche of display De affiche of display moet aan de volgende minimale vereisten voldoen. 1. Minimale afmetingen : 70 cm x 50 cm.2. De informatie op de affiche of display moet gemakkelijk leesbaar zijn.3. De modellen personenauto's moeten per brandstoftype (bijv.benzine of diesel) worden gegroepeerd. Voorts moeten voor elk brandstoftype de modellen in volgorde van toenemende CO2-uitstoot worden gerangschikt, waarbij het model met het laagste officiële brandstofverbruik bovenaan komt te staan. 4. Voor elk model personenauto op de lijst worden het merk, de in cijfers uitgedrukte waarde van het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO2-uitstoot gegeven.De waarde van het officiële brandstofverbruik moet worden uitgedrukt in liters per 100 kilometer (l/100 km en tot op één decimaal nauwkeurig) zijn. De officiële specifieke CO2-uitstoot moet op het dichtstbijzijnde gehele cijfer in gram per kilometer (g/km) worden afgerond.

Bovengenoemde lijst zou de volgende vorm kunnen krijgen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 5. De affiche of display dient de volgende tekst over de beschikbaarheid van een brandstofverbruiksgids te bevatten : « Een gids betreffende het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met gegevens voor alle nieuwe modellen personenauto's is gratis verkrijgbaar op elk verkooppunt.». 6. De affiche moet verder van de volgende tekst zijn voorzien : « Naast de brandstofefficiëntie van een auto zijn ook het rijgedrag en andere, niet-technische factoren bepalend voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van een auto.CO2 is het broeikasgas dat bij de wereldwijde klimaatverandering de belangrijkste rol speelt. ». 7. De affiche of display moet ten minste elke zes maanden worden bijgewerkt.Tussen twee bijwerkingen in worden nieuwe auto's onderaan de lijst toegevoegd.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 5 september 2001.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmilieu, M. AELVOET De Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties, belast met Middenstand, R. DAEMS De Minister van Economie, Ch. PICQUE

Bijlage IV De opneming van gegevens betreffende het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot in reclamemateriaal en in andere reclamemiddelen In al het reclamemateriaal en de afdruk of afbeelding van andere reclamemiddelen moeten de gegevens betreffende het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO2-uitstoot van de betrokken voertuigen worden vermeld. Deze informatie zou minimaal aan de volgende vereisten moeten voldoen. 1. Zij moet gemakkelijk leesbaar zijn en mag niet minder opvallen dan het hoofdbestanddeel van de in het reclamemateriaal of de afdruk of afbeelding van andere reclamemiddelen verstrekte informatie.2. Zij moet, zelfs bij vluchtige inzage, gemakkelijk te begrijpen zijn.3. Officiële brandstofverbruiksgegevens moeten worden verschaft voor alle verschillende automodellen waarop het reclamemateriaal of de afdruk of afbeelding van andere reclamemiddelen betrekking heeft. Indien het om meer dan één model gaat, worden óf de officiële brandstofverbruiksgegevens voor alle vermelde modellen óf een reeks gegevens variërend van het slechtste tot het beste brandstofverbruik opgenomen. Het brandstofverbruik moet worden uitgedrukt in liters per 100 kilometer (l/100km). Alle cijfergegevens moeten tot op één decimaal nauwkeurig zijn.

Indien het reclamemateriaal of de afdruk of afbeelding van andere reclamemiddelen alleen betrekking heeft op het merk en niet op bepaalde modellen in het bijzonder, behoeven geen brandstofverbruiksgegevens te worden vermeld. Dit geldt in het bijzonder indien in een reclame voor een bepaalde handelaar of garagist geen tekstuele verwijzing gebeurt naar het model.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 5 september 2001.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmilieu, M. AELVOET De Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties, belast met Middenstand, R. DAEMS De Minister van Economie, Ch. PICQUE

Bijlage V Definitie van voertuigtype Met betrekking tot categorie M1 : Een "type" bestaat uit voertuigen die ten minste op de volgende essentiële punten niet van elkaar verschillen : - de fabrikant; - de typeaanduiding van de fabrikant; - essentiële aspecten van de constructie en het ontwerp : - chassis/bodemplaat (duidelijke en fundamentele verschillen), - motor (verbranding/elektrisch/hybride).

Onder "variant" van een type worden tot een type behorende voertuigen verstaan die tenminste op de volgende essentiële punten niet van elkaar verschillen : - carrosserievorm (bij voorbeeld sedan, coupé, cabriolet, stationcar, enz.); - motor : - werkingsbeginsel (elektrische ontsteking/compressieontsteking, viertakt/tweetakt) - aantal en opstelling van de cilinders, - vermogensverschillen van meer dan 30 % (het hoogste vermogen is meer dan 1,3 maal het laagste vermogen), - verschillen in cilinderinhoud van minder dan 20 % (de grootste cilinderinhoud is meer dan 1,2 maal de kleinste); - aangedreven assen (aantal, plaats, onderlinge verbinding); - gestuurde assen (aantal en plaats).

Onder « uitvoering » van een variant worden voertuigen verstaan die bestaan uit toegestane combinaties van overeenkomstig het « Inlichtingenformulier voor de goedkeuring van een type voertuig » en de « Beproevingsresultaten » in het informatiepakket vermelde punten.

De volledige identificatie van een voertuig door middel van alleen maar de aanduidingen van het type, de variant en de uitvoering, moet corresponderen met één enkele nauwkeurige definitie van alle technische kenmerken die nodig zijn voor het in het verkeer brengen van het voertuig, met name de parameters die nodig zijn voor de vaststelling van de op dit voertuig toepasselijke belastingen. Deze parameters worden vastgesteld in de relevante bijlagen betreffende de informatie die met het oog op de goedkeuring moet worden verstrekt.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 5 september 2001.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmilieu, M. AELVOET De Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties, belast met Middenstand, R. DAEMS De Minister van Economie, Ch. PICQUE

^