Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 06 juli 2016
gepubliceerd op 02 september 2016

Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de V.Z.W. IDA ter ondersteuning van de verlenging van een pilootproject "liaison functie alcohol, en detectie en kortinterventie bij personen met een alcoholprobleem in urgentiediensten"

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2016024167
pub.
02/09/2016
prom.
06/07/2016
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

6 JULI 2016. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de V.Z.W. IDA ter ondersteuning van de verlenging van een pilootproject "liaison functie alcohol, en detectie en kortinterventie bij personen met een alcoholprobleem in urgentiediensten"


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 18 december 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/12/2015 pub. 30/12/2015 numac 2015003459 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole Wet houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2016 sluiten houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2016, artikel 2.25.2 Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën gegeven op 13 april 2016 en op 18 mei 2016;

Overwegende het koninklijk besluit van 31 mei 1933 betreffende de verklaringen af te leggen in verband met subsidies, vergoedingen en toelagen, artikel 1, vervangen bij de wet van 7 juni 1994;

Overwegende de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende de organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124;

Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.§ 1. Een toelage van 267.250 € aan te rekenen ten laste van basisallocatie BA 25 51 42 33 00 01, van de begroting van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, begrotingsjaar 2016, wordt toegekend aan de V.Z.W. IDA, Vanderlindenstraat 15, 1030 Brussel, rekeningnummer : IBAN : BE79 7350 1631 9933; BIC : KREDBEBB, (ondernemingsnummer : BE 0885.147.368) voor haar opdracht beschreven in artikel 4. § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 januari 2016 tot en met 31 december 2016 in vier ziekenhuizen. Deze ziekenhuizen zijn bepaald in artikel 4 van dit koninklijk besluit. § 3. De doelstellingen, de fasering en de budgettering van het project zijn beschreven in de aanvraag voor het jaar 2016 zoals ingediend op 6 juni 2016 door IDA V.Z.W. bij de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid.

Art. 2.§ 1er. De betaling van het in artikel 1, § 1 bedoelde bedrag zal gebeuren in drie schijven : 1/ Maximum 50 % van het in artikel 1 bedoelde bedrag. Voor deze betaling moet de begunstigde een gehandtekende en gedagtekende schuldvordering indienen bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget en Beheerscontrole, Eurostation blok 2, Victor Hortaplein 40/10, 1060 Brussel, en dit ten vroegste na publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad. 2/ Maximum 25 % van het in artikel 1 bedoelde bedrag. Voor deze betaling moet de begunstigde een gehandtekende en gedagtekende schuldvordering indienen en een staat van inkomsten en uitgaven met de bijhorende bewijsstukken, voorzien van de formule "waar en echt verklaard", bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget en Beheerscontrole, Eurostation blok 2, Victor Hortaplein 40/10, 1060 Brussel en een activiteitenrapport zoals bedoeld in artikel 5 bij het Directoraat-generaal Gezondheidszorg, FOD VVVL, Victor Hortaplein 40/10, 1060 Brussel, en dit ten vroegste op 1 juli 2016 en ten laatste op 1 januari 2017. 3/ Maximum 25 % van het in artikel 1 bedoelde bedrag. Voor deze betaling moet de begunstigde een gehandtekende, gedagtekende en voorzien van de formule "waar en echt verklaard" schuldvordering indienen en de totaliteit aan stukken voor de verantwoording van reeds ontvangen bedragen, als bedoeld in 1/ en 2/, en het aangevraagde bedrag, als bedoeld in dit 3/ bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget en Beheerscontrole, Eurostation blok 2, Victor Hortaplein 40/10, 1060 Brussel en een activiteitenrapport zoals bedoeld in artikel 5 bij het Directoraat-generaal Gezondheidszorg, FOD VVVLVictor Hortaplein 40/10, 1060 Brussel, en dit ten vroegste op 1januari 2017 en ten laatste op 1 april 2017. § 2. De betaling van de derde schijf gebeurt uitsluitend voor het door de bevoegde titularis goedgekeurde bedrag op basis van de ingediende stukken, en op basis van de budgettering opgenomen in het voorstel als bedoeld in artikel 1, § 3. De bevoegde titularis kan bijkomende stukken opvragen voor de verantwoording van de bedragen. § 3. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten van dit besluit voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan de vereisten van dit besluit, dan moet de vraag om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, DG Gezondheidszorg gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal onderzoeken en kan goedkeuren. § 4. Overeenkomstig het artikel 123 van de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten betreffende de algemene organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale staat, zal in het kader van het hierboven vermelde project het niet benutte gedeelte door de begunstigde worden terugbetaald aan de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, op het bankrekeningnummer 679-2005917-54 of IBAN rekening BE42 6792 0059 1754 geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT : PCHQBEBB) op naam van `Diverse Ontvangsten'.

Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit de leden van de Cel Drugs van het DG Gezondheidszorg van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, en de projectverantwoordelijken van het project "liaison functie alcohol, en detectie en kortinterventie bij personen met een alcoholprobleem in urgentiediensten". Deskundigen ter zake kunnen ook uitgenodigd worden om deel te nemen aan dit comité. § 2. De twee coördinatoren (één Franstalige en één Nederlandstalige) hebben onder andere tot opdracht actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden georganiseerd door het begeleidingscomité.

De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om : 1° de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende diensten van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu en de acht betrokken ziekenhuizen te faciliteren;2° over de stand van de werkzaamheden te waken. Met dat doel worden er regelmatig vergaderingen georganiseerd.

Art. 4.§ 1. De specificaties van het project zijn : Het doel is om een gespecialiseerde ondersteunende cel « alcohol » te creëren in 4 algemene ziekenhuizen met zicht op een optimale opvang van personen met een alcoholproblematiek.

Dit koninklijk besluit heeft betrekking op de ziekenhuizen die reeds in 2015 geïmplementeerd zijn. 1/ C.H.U. Saint-Pierre Bruxelles (site Porte de Hal et César de Paepe) Interstices C.H.U. Saint-Pierre asbl Rue Haute, 322. 1000 Bruxelles 2/ Centre de Santé des Fagnes Chimay Boulevard Louise, 18. 6460 Chimay 3/ C.H.R. Citadelle de Liège Boulevard du 12e de Ligne, 1. 4000 Liège 4/ AZ Groeninge President Kennedylaan 4, 8500 Kortrijk De opdrachten zijn de volgende : 1° onderzoeken van de verpleegkundige, medische en sociale competenties, van de « tradities » van opname -of niet opname- alsook van de aard van de problemen en de frequentie ervan.2° bewustmaking, opleiding en/of continue opleiding van het medisch/paramedisch opvang- en verzorgingspersoneel om samenwerkingen te bevorderen;3° directe teamondersteuning via gespecialiseerde interventies bij « moeilijke » en/of « complexe » situaties;4° vastleggen van procedures en guidelines (tools voor « good practices ») voor de behandeling van patiënten met een alcohol gerelateerde problematiek in algemene ziekenhuizen;5° creëren en beheren van een netwerk « alcohol » : inventariseren van de nodige en beschikbare middelen rond het ziekenhuis, overlegvergaderingen, samenwerkingsovereen-komsten opstellen voor de pre- en posthospitalisatie, gemeenschappelijk dossier, themavergaderingen organiseren, symposia, intervisies, enz;6° evaluatie van de activiteit : opvolging van de indicatoren, aantal patiënten, oriëntering, follow-up;7° vroegdetectie door middel van een gestandaardiseerde vragenlijst voor personen in de urgentiediensten, en die een alcoholgebruik hebben dat potentieel schadelijk is voor de gezondheid.Indien nodig zal een korte interventie worden voorgesteld; 8° coördinatie tussen de betrokken ziekenhuizen . § 2. Belangrijk is het om te benadrukken dat de belangrijkste doelstelling van de "Alcohol-Liaison" niet het vervangen is van de zorgverlener van het ziekenhuis bij de opname van patiënten met een alcohol- problematiek, maar integendeel, via ondersteunende middelen de nodige basis aan te bieden voor een aangepaste en autonome opvang van de zorgteams. Naast de aanwezigheid van de "Alcohol-Liaison" bij de teams is netwerken één van de aangewezen fundamenten om dit doel te bereiken.

Art. 5.Het activiteitenrapport omvat minstens de volgende punten : 1° een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen hiervan in de loop van het project;2° de realisaties van het project; 3° een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, opleidingen, ...; 4° een beschrijving van de manier waarop het project zich intern (in de instellingen) en eventueel extern (onder andere naar andere instellingen) bekend maakt;5° een gedetailleerde beschrijving van het personeel, met minstens volgende punten : a.opleiding b. soort overeenkomst c.anciënniteit d. relevante kwalificaties;6° een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het kader van dit project;7° beleidsaanbevelingen;8° een samenvatting van bovenstaande punten.

Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 6 juli 2016.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Mevr. M. DE BLOCK

^