Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 07 april 2005
gepubliceerd op 18 mei 2005

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 14 februari 2000, gesloten in het Paritair Comité voor de socio-culturele sector, tot vaststelling van de loon- en arbeidsvoorwaarden voor het personeel in de "centres de formation et/ou de réadaptation professionnelle" erkend door "l'Agence wallonne pour l'intégration professionnelle des personnes handicapées" (1)

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2005200679
pub.
18/05/2005
prom.
07/04/2005
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

7 APRIL 2005. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 14 februari 2000, gesloten in het Paritair Comité voor de socio-culturele sector, tot vaststelling van de loon- en arbeidsvoorwaarden voor het personeel in de "centres de formation et/ou de réadaptation professionnelle" erkend door "l'Agence wallonne pour l'intégration professionnelle des personnes handicapées" (AWIPH) (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de socio-culturele sector;

Op de voordracht van Onze Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 14 februari 2000, gesloten in het Paritair Comité voor de socio-culturele sector, tot vaststelling van de loon- en arbeidsvoorwaarden voor het personeel in de "centres de formation et/ou de réadaptation professionnelle" erkend door "l'Agence wallonne pour l'intégration professionnelle des personnes handicapées" (AWIPH).

Art. 2.Onze Minister van Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 7 april 2005.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werk, Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor de socio-culturele sector Collectieve arbeidsovereenkomst van 14 februari 2000 Vaststelling van de loon- en arbeidsvoorwaarden voor het personeel in de "centres de formation et/ou de réadaptation professionnelle" erkend door "l'Agence wallonne pour l'intégration professionnelle des personnes handicapées" (AWIPH) (Overeenkomst geregistreerd op 11 mei 2000 onder het nummer 54873/CO/329) HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied

Artikel 1.§ 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en de werknemers die activiteiten uitoefenen in de "centres de formation et/ou de réadaptation professionnelle" erkend door "l'Agence wallonne pour l'intégration professionnelle des personnes handicapées" en die vallen onder de bevoegdheid van het Paritair Comité voor de socio-culturele sector. § 2. Voor deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt verstaan onder werknemer, het mannelijk en vrouwelijk bediende- en arbeiderspersoneel, ongeacht het soort contract dat hen aan de werkgever bindt. § 3. Deze overeenkomst is eveneens van toepassing op de werknemers die ter beschikking gesteld zijn van centra binnen de grenzen van de bevoegdheid van de centra ten opzichte van deze werknemers.

Art. 2.§ 1. De bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst leggen de regels vast die van toepassing zijn op alle werknemers vermeld in artikel 1. § 2. De toepassing van de regels die door deze overeenkomst zijn vastgelegd kan echter in geen geval de werknemers in dienst in de centra benadelen. Er wordt dus aan ieder van hen een jaarlijkse brutovergoeding gewaarborgd die ten minste gelijk is aan deze die momenteel van kracht is met inbegrip van de evolutie gekoppeld aan de index en aan de loonschalen. In dit bijzonder geval treedt de betrokken werknemer in de nieuwe loonschaal wanneer die voordelig wordt voor hem. § 3. Sommige loonschalen die van kracht zijn op het moment van de toepassingsdatum van deze overeenkomst blijven van toepassing op het personeel in functie en tot het vertrek (tijdens of op het einde van de carrière) ervan. Op elke nieuwe persoon die in dienst treedt na de inwerkingtreding hiervan zullen de regels vastgelegd in deze overeenkomst van toepassing zijn.

De overgang van een functie naar een andere van het personeel dat momenteel is aangeworven beantwoordt aan deze laatste bepaling. § 4. Deze collectieve arbeidsovereenkomst legt de minimumregels vast inzake loon- en arbeidsvoorwaarden en laat, desgevallend, aan de partijen de mogelijkheid om een voordeligere bepaling overeen te komen. HOOFDSTUK II. - Classificatie van het personeel

Art. 3.Eerste categorie : onderhoudstechnicus Functiebeschrijving : schoonmaken van lokalen en uitrusting; beheer van onderhoudsproducten.

Profiel : aanpassingsvermogen en integratievermogen in een team; vermogen om het werk te organiseren; een passend gedrag vertonen tegenover personen met een handicap.

Minimum vereiste kwalificatie : geen.

Loonschaal : schaal 1.

Art. 4.Tweede categorie : polyvalent arbeider Functiebeschrijving : onderhoud van gebouwen en lokalen; onderhoud van klein materiaal en opvolging van het eventuele wagenpark; toepassing van de naleving van de normen (meer bepaald veiligheid en hygiëne); opvolging en/of onderhoud van de arbeidskledij; actieve deelname aan de doelstellingen van het centrum; vervoer van personen en goederen.

Profiel : aanpassingsvermogen en integratievermogen in een team; rijbewijs C en/of D (indien het wagenpark dit rechtvaardigt); gevoel voor verantwoordelijkheid, autonomie en vermogen om initiatief te nemen; een passend gedrag vertonen tegenover personen met een handicap.

Minimum vereiste kwalificaties : Getuigschrift van Middelbaar Onderwijs van de tweede graad (MOTG).

Loonschaal : schaal 2.

Art. 5.Derde categorie : administratief assistent Functiebeschrijving : courante administratieve taken : onthaal, telefoon, klassement; behandelen en verzenden van de post; algemene administratie; beheer bureaubenodigdheden; dossierbeheer; agendabeheer.

Profiel : aanpassingsvermogen en integratievermogen in een team; veelzijdigheid; verantwoordelijkheidszin; kennis van courante software; organisatievermogen, stiptheid; beroepsethiek; vermogen om zich te vormen (software, wetgeving,...); open voor problemen van mensen in moeilijkheden en kennis van de gehandicaptenwereld.

Minimaal vereiste kwalificaties : getuigschrift van hoger secundair onderwijs of getuigschrift van 7de kwalificatiejaar.

Loonschaal : schaal 3.

Art. 6.Vierde categorie : A. Technicus.

Functiebeschrijving : verzekeren van het beheer van het machinepark - installatie; - onderhoud; - herstelling.

Administratief beheer van dit park - inventaris; - vervanging; - programmering.

Profiel : aanpassingsvermogen en integratievermogen in een team; rijbewijs C en/of D (indien het autopark dit rechtvaardigt); verantwoordelijkheidszin, zelfstandigheid en vermogen tot het nemen van initiatief; een passend gedrag hebben tegenover personen met een handicap.

Minimaal vereiste kwalificaties : graduaat.

Loonschaal : schaal 4.

B. Boekhouder.

Functiebeschrijving : stockbeheer; opvolging en behandeling van transacties (bank, kassa, diverse transacties, facturen,...) van de algemene boekhouding (controle, boeking, codering, saldo, balans, resultatenrekening); analytisch boekhouden; balans, resultatenrekening van de vzw.

Profiel : aanpassingsvermogen en integratievermogen in een team; polyvalentie; verantwoordelijkheidszin; kennis van courante software; organisatievermogen, stiptheid; beroepsethiek, vermogen om zich te vormen (software, wetgeving, ...); open voor problemen van mensen in moeilijkheden en kennis van de gehandicaptenwereld.

Minimaal vereiste kwalificaties : graduaat boekhouden.

Loonschaal : schaal 4.

C. Administratief secretaresse.

Functiebeschrijving : courante boekhouding van het centrum : - opvolging en behandeling van het geheel van de transacties; - controle, boeking, codering, saldo, enz.; - balans, resultatenrekening van de vzw met de buitendienst boekhouding.

Berekening van de lonen van de stagiairs, uitkeringen, vervoerskosten; voorbereiding van de vergaderingen en de dossiers; collationering van de gegevens voor "AWIPH", het sociaal secretariaat, enz.; opvolging van de administratieve dossiers.

Profiel : aanpassingsvermogen en integratievermogen in een team; polyvalentie; verantwoordelijkheidszin; kennis van courante software; organisatievermogen, stiptheid; beroepsethiek, vermogen om zich te vormen (software, wetgeving, ...); open voor problemen van mensen in moeilijkheden en kennis van de gehandicaptenwereld.

Minimaal vereiste kwalificaties : graduaat directiesecretariaat/administratie.

Loonschaal : schaal 4.

Art. 7.Vijfde categorie : A. Opleider.

Functiebeschrijving : onderricht in know-how en beschaafdheid : - de stagiair voorbereiden op een professioneel gedrag.

Pedagogische activiteit van personen met een handicap : - de inhoud van de vorming uitwerken; - de inhoud van de vorming laten evolueren in functie van de evolutie van de technieken en van de arbeidsmarkt; - meewerken aan de uitwerking van de evaluatiewerktuigen en hun evolutie; - de vorming aanpassen aan de mogelijkheden van de stagiair en aan zijn project; - deelnemen aan de globale evaluatie van de stagiair (in verhouding tot het geheel van zijn programma); - het programma en de methode aanpassen in functie van de evaluaties; - deelnemen aan de observatie en de oriëntatie van de kandidaat-stagiair.

Contacten buiten het centrum : - de opvolging van de stagiair verzorgen in de onderneming en er zijn vooruitgang evalueren; - deelnemen aan het zoeken naar vormingsperiodes in de onderneming; - bedrijfsbezoeken organiseren of andere bezoeken overeenkomstig de vorming.

Deelname aan de werking van het centrum : - de pedagogische opvolging van de stagiair met "inschakelingscontract" verzorgen; - de voorraad van de materialen beheren nodig voor de opleiding; - de bestellingen opvolgen; - deelnemen aan de socio-professionele inschakeling van de stagiair.

Profiel : openheid voor de problemen van mensen in moeilijkheden en kennis van de wereld van personen met een handicap; kennis van de onderwezen materie; vermogen om een gedifferentieerde pedagogie naar voren te brengen (geïndividualiseerde vorming en/of in kleine groep); vermogen om samen te werken aan een groepswerk; autonomie - verantwoordelijkheid; aanpassingsvermogen; beroepsethiek.

Minimaal vereiste kwalificaties : graduaat; getuigschrift hoger middelbaar onderwijs (hmo) of getuigschrift van 7de kwalificatiejaar; getuigschrift middelbaar onderwijs van de tweede graad (motg).

Minimale nuttige ervaring : voor hmo en 7de jaar : 5 jaar ervaring; voor motg : 10 jaar ervaring.

Verplichte bijkomende voorwaarden : getuigschrift pedagogische bekwaamheid of studies opvoeder of gelijkgestelde pedagogische vorming zo vlug mogelijk aan te vatten met een maximum van 4 jaar vanaf de datum van indiensttreding.

Loonschaal : schaal 5.

B. Integratieambtenaar.

Functiebeschrijving : contacten buiten het centrum : - contractueel beheer van de opleiding in de onderneming; - promotie van de tewerkstellingsmaatregelen bij de ondernemingen; - zoeken naar partnerondernemingen (in het kader van het traject opleiding-inschakeling) en toegang tot de job; - plaatsing van stagiairs; - samenwerking met plaatsingsorganismen; - begeleiding van stagiairs in hun zoektocht naar een job en hun socio-professionele inschakeling.

Deelname aan de werking van het centrum : - samenbrengen van het traject opleiding-inschakeling; - uitwerken, samen met de stagiair, van een realistisch professioneel project (in samenwerking met het team); - voorbereiding van de stagiairs voor het zoeken naar werk; - kennis en opvolging van de arbeidsmarkt; - informatie aan het centrum over de evolutie van de beroepen.

Profiel : openheid voor de problemen van mensen in moeilijkheden en kennis van de wereld van personen met een handicap; bekwaamheid als animator, bemiddelaar en onderhandelaar; kennis van de onderhoudstechnieken; zin voor organisatie; noties van marketing, arbeidswetenschappen; vermogen om een groot deel informatie op te slaan (vooral op juridisch en sociaal vlak), die te behandelen en ze door te geven aan verschillende mensen door de gepaste taal te gebruiken; beroepservaring hebben (kennis van de bedrijfswereld); commerciële zin; aanpassingsvermogen en beschikbaarbeid; beroepsethiek; commerciële ervaring.

Minimaal vereiste kwalificaties : ofwel graduaat marketing, ofwel graduaat menswetenschappen, ofwel hogere niet-universitaire studies in één of meer professionele doelstellingen in de "centres de formation professionnelles" (CFP).

Loonschaal : schaal 5.

C. Sociaal assistent.

Functiebeschrijving : informatie van de diensten in contact met het gehandicaptenpubliek over vormingsaanbod en de toegangsvoorwaarden tot het centrum; deelname aan de oriëntatie en de interne selectie van de kandidaat-stagiairs; sociale en familiale opvolging van de stagiairs; opvolging van de evolutie van de stagiairs inzake opleiding (op sociaal vlak); contact met het gewestelijk bureau van de "AWIPH" in het raam van de opleidingsaanvragen (introductieformulier van de aanvraag, contract, enz); sensibilisering van het team naar de noden van de personen met een handicap; informatie aan de stagiairs over hun rechten en plichten en meer bepaald als personen met een handicap; de toegang van de stagiair vergemakkelijken tot het genot van zijn rechten; begeleiding van de stagiair bij de organismen of personen van buitenaf (forem, huisvesting, enz); de integratie van de stagiair vergemakkelijken bij de "CFP"; de relaties tussen stagiairs en tussen stagiairs en leden van het omkaderingsteam vergemakkelijken; stipt een pedagogische functie waarnemen (sociale wetgeving, enz).

Profiel : juridische en sociale bekwaamheid; luistervermogen; animatie; vermogen om te bemiddelen; openheid voor problemen van de mensen in moeilijkheden en kennis van de gehandicaptenwereld; beroepsethiek.

Minimaal vereiste kwalificaties : graduaat sociaal assistent.

Loonschaal : schaal 5.

Art. 8.Zesde categorie : directeur Functiebeschrijving : pedagogische animatie in het centrum : - opvatting, uitwerking en toezicht van de opleidingsprogramma's; - evaluatie en aanpassing van de opleidingsprogramma's; - animatie van het opleidingsteam.

Directie en dagelijks beheer van het centrum - begroting en boekhoudkundige opvolging; - administratief beheer en administratieve opvolging, met inbegrip van de Europese steun; - beheer van de human ressources.

Contacten buiten het centrum : - verantwoordelijke persoon tegenover de overheden (inrichtende en subsidiërende); - het leggen en opvolgen van contacten met het plaatselijk en subregionaal socio-economisch milieu.

Studies en prospectie : - opzoeken van nieuwe arbeidsmethoden, nieuwe afzetmogelijkheden en uitdenken van bruikbare strategieën over de evolutie van de centra; - beheer van eventuele bijkomende projecten (Europese, verenigingen met een sociaal oogmerk, enz.).

Profiel : directie- en beheersvermogen (administratie, boekhouding en human resources); kennis met betrekking tot de georganiseerde doelstellingen; pedagogische capaciteiten; openheid voor problemen van mensen in moeilijkheden en kennis van de gehandicaptenwereld.

Minimaal vereiste kwalificaties : ofwel licenciaat (of graduaat) op het vlak van pedagogische wetenschappen of licenciaat (of graduaat) op het vlak van de technische en/of economische en/of menswetenschappen met opvoedkundig getuigschrift.

Nuttige ervaring : 3 jaar.

Loonschaal : schaal 6. HOOFDSTUK III. - Lonen

Art. 9.De loonschalen op 1 januari 2000 worden vastgelegd in overeenstemming met de hieronder vermelde tabel : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Art. 10.Koppeling van de lonen aan het indexcijfer van de consumptieprijzen § 1. Alle minimum- en reële lonen worden gekoppeld aan het indexcijfer van de consumptieprijzen, maandelijks opgemaakt door het Ministerie van Economische Zaken en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. § 2. De minimum- en reële lonen van toepassing op 1 januari 2000 worden geacht overeen te stemmen met de spilindex 124,36 (basis 1998 = 100), liquidatie tot 121,90 pct. § 3. Onder spilindex wordt verstaan de getallen die behoren tot een reeks waarvan de eerste 102,2 is (basis 2000 = 100) en waarvan elk van de volgende wordt verkregen door dit te vermenigvuldigen met 1,02. § 4. Voor de berekening van elke spilindex, worden de honderdsten afgerond tot op het grotere honderdste of weggelaten al naar gelang zij al dan niet 50 pct. van een honderdste bereiken. § 5. Telkens als de index van de consumptieprijzen één van de spilindexen bereikt of wordt gereduceerd tot één van hen, worden de minimum- en reële lonen die op dat moment van toepassing zijn opnieuw berekend door ze te vermeerderen of te verminderen met 2 pct. De effectieve berekening wordt gerealiseerd door de toepassing van de coëfficiënt 1,02 als vermenigvuldiger of deler. § 6. De loonaanpassingen die voortkomen uit de koppeling aan het indexcijfer van de consumptieprijzen worden als volgt berekend : a) voor de jaarlijkse en maandelijkse bedragen wordt er rekening gehouden met een decimaal.Het resultaat wordt naar boven afgerond als de decimaal gelijk is aan of groter is dan 5 en naar beneden als de decimaal kleiner is dan 5; b) voor de uurbedragen wordt rekening gehouden met 3 decimalen.Het resultaat wordt afgerond tot op de halve decimaal als de twee laatste decimalen groter zijn dan 24 en kleiner dan 75. In de andere gevallen wordt er naar de dichtstbijzijnde decimaal afgerond. § 7. De loonsverhoging of -vermindering, volgens de berekening bepaald in § 5, wordt toegepast vanaf de eerste dag van de tweede maand die volgt op die waarop het indexcijfer van de consumptieprijzen de spilindex, die de wijziging rechtvaardigt, bereikt.

Art. 11.Als het loon van de werknemer moet worden berekend op uurbasis, moet, om het loon te bepalen dat betrekking heeft op een arbeidsuur in het raam van een arbeidsduur van 38 uren, het maandloon gedeeld worden door 164,67. Dit quotiënt moet aangepast worden in functie van de arbeidsduur van elk centrum. HOOFDSTUK IV. - Berekening van de anciënniteit

Art. 12.§ 1. Berekening van de interne anciënniteit 1. Wordt gevaloriseerd tegen 100 pct., de anciënniteit verworven binnen het centrum of in één of meerdere centra voor beroepsopleiding erkend door "AWIPH", bij een verandering van functie van een personeelslid, behalve bij een promotie naar de directie van het centrum. 2. Wordt gevaloriseerd tegen 75 pct., de anciënniteit verworven binnen het centrum of in één of meerdere centra voor beroepsopleiding erkend door "AWIPH", bij de promotie van een personeelslid naar een directiefunctie. § 2. Berekening van de externe anciënniteit. 1. Geven enkel toegang tot de anciënniteitsjaren, de vroegere prestaties in verband met de functie die uitgeoefend zal worden in het centrum.2. De eventuele erkenning van de anciënniteit zal gebeuren vanaf 22 jaar. HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen

Art. 13.Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2000 en is gesloten voor onbepaalde tijd.

Zij kan door één van de partijen worden opgezegd, mits een opzeggingstermijn van 6 maanden wordt nageleefd, betekend bij een ter post aangetekende brief aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de socio-culturele sector.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 7 april 2005.

De Minister van Werk, Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE

^