Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 07 april 2005
gepubliceerd op 12 mei 2005

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 13 januari 2003, gesloten in het Paritair Subcomité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, betreffende de oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid genaamd "Fonds des établissements et services de santé francophones pour la formation"

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2005200688
pub.
12/05/2005
prom.
07/04/2005
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

7 APRIL 2005. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 13 januari 2003, gesloten in het Paritair Subcomité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, betreffende de oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid genaamd "Fonds des établissements et services de santé francophones pour la formation" (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten;

Op de voordracht van Onze Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 13 januari 2003, gesloten in het Paritair Subcomité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, betreffende de oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid genaamd "Fonds des établissements et services de santé francophones pour la formation".

Art. 2.Onze Minister van Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 7 april 2005.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werk, Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Subcomité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten Collectieve arbeidsovereenkomst van 13 januari 2003 Oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid genaamd "Fonds des établissements et services de santé francophones pour la formation" (Overeenkomst geregistreerd op 18 juli 2003 onder het nummer 66925/CO/305.02) HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied

Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werknemers en op de werkgevers van de franstalige en duitstalige gezondsheidsinrichtingen en -diensten die ressorteren onder het Paritair Subcomité voor de gezonheidsinrichtingen en -diensten en gevestigd zijn in het Waalse Gewest of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, met uitzondering van de diensten voor thuisverpleging en van de rusthuizen en de rust- en verzorgingstehuizen.

Art. 2.Onder "werknemers" worden de mannelijke en vrouwelijke bedienden en de werklieden en werksters verstaan. HOOFDSTUK II. - Benaming, maatschappelijke zetel, doel

Art. 3.Vanaf 1 oktober 2002 wordt binnen het Paritair Subcomité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten een fonds voor bestaanszekerheid opgericht genaamd "Fonds des établissements et services de santé francophones pour la formation".

Art. 4.De maatschappelijke zetel van het fonds is gevestigd te 1000 Brussel, 48, Handelskaai. Deze zetel kan elders worden verplaatst bij besluit van het paritair beheerscomité waarin voorzien is in artikel 7.

Art. 5.De doelstelling van het fonds bestaat erin bedragen te innen die voortkomen van het "Terugvorderingsfonds van de privé non-profitsector", zoals bepaald in artikel 4 van de programmawet van 30 december 2001, deze te beheren en te besteden aan doelstellingen inzake opleiding. HOOFDSTUK III. - Financiering

Art. 6.De financiële middelen van het fonds bestaan uit : - bedragen gestort door het terugvorderingsfonds bedoeld in artikel 5 van deze overeenkomst, intresten inbegrepen; - andere financiële middelen die zouden worden besteed krachtens andere collectieve arbeidsovereenkomsten. HOOFDSTUK IV. - Administratie en beheer

Art. 7.Het fonds wordt beheerd door een beheerscomité van zestien effectieve leden. Deze leden worden aangewezen door het Paritair Subcomité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten.

De aanwijzing gebeurt voor de helft op de voordracht van de representatieve werkgeversorganisaties en voor de andere helft, van de representatieve werknemersorganisaties.

Art. 8.De beheerders van het fonds gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan in verband met verbintenissen van het fonds. Hun verantwoordelijkheid beperkt zich tot de uitvoering van het mandaat van beheer dat zij ontvangen hebben.

Art. 9.Het beheerscomité kiest per periode van twee jaar een voorzitter en een ondervoorzitter onder zijn leden, beurtelings uit de werknemers- en de werkgeversafvaardiging. Het wijst eveneens de perso(o)n(en) aan die met het secretariaat wordt(worden) belast.

Art. 10.1. Het beheerscomité beschikt over de meest uitgebreide bevoegdheden voor het beheer en de administratie van het fonds, binnen de limieten gesteld door de wet of deze statuten. Het is de taak van het comité een huishoudelijk reglement op te stellen. 2. Het beheerscomité is geldig vertegenwoordigd in al zijn handelingen en voor alle doeleinden, alle rechtshandelingen inbegrepen, zowel als eiser of als verweerder, door de voorzitter van het beheerscomité of het lid dat wordt afgevaardigd voor deze vertegenwoordiging.

Art. 11.Het beheerscomité heeft onder meer als opdracht : a) het personeel van het fonds eventueel aan te werven en te ontslaan;b) controle te doen en alle nodige maatregelen te treffen voor de uitvoering van deze statuten;c) de administratiekosten alsmede het aandeel van de jaarlijkse inkomsten die deze dekken, jaarlijks vast te stellen;d) tijdens de maand juni van elk jaar schriftelijk verslag uit te brengen over de vervulling van zijn opdracht aan het Paritair Subcomité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten.

Art. 12.1. Het beheerscomité vergadert ten minste éénmaal per semester ten zetel van het fonds, ofwel op uitnodiging van de voorzitter ambtshalve handelend, ofwel op vraag van ten minste de helft van de leden van het beheerscomité, evenals op vraag van een der vertegenwoordigde organisaties. 2. De uitnodigingen moeten de agenda bevatten.De notulen worden opgemaakt door de secretaris en ondertekend door degene die de vergadering heeft voorgezeten. Uittreksels uit deze notulen worden door de voorzitter en de ondervoorzitter ondertekend.

Art. 13.1. Het beheerscomité kan slechts geldig vergaderen en beslissen indien ten minste de helft zowel van de leden van de werknemersafvaardiging als van de leden van de werkgeversafvaardiging aanwezig is. 2. De beslissingen van het beheerscomité worden genomen bij meerderheid van stemmen in elke afvaardiging.

Art. 14.Balans en rekeningen De balans en de rekeningen worden afgesloten op 31 december en de eerste keer, op 31 december 2003. HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen

Art. 15.Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1 oktober 2002 en vervangt de collectieve arbeidsovereenkomst van 9 september 2002 houdende oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid genaamd "Fonds intersectoriel de formation francophone" afgekort F.I.Fr., geregistreerd op 11 december 2002 onder het nummer 64741/CO/305.02.

Zij is gesloten voor onbepaalde duur en kan opgezegd worden door één van de partijen mits een opzegging van zes maanden betekend bij een ter post aangetekende brief gericht aan de voorzitter van het Paritair Subcomité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten. De opzeggingstermijn van zes maanden neemt een aanvang vanaf de verzendingsdatum van de aangetekende brieven.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 7 april 2005.

De Minister van Werk, Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE

^