Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 07 februari 2007
gepubliceerd op 25 april 2007

Koninklijk besluit met betrekking tot het opstellen van de betalingsbalans, van de externe vermogenspositie en van de statistieken inzake de **** handel in diensten en de buitenlandse directe investeringen van België

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2007003183
pub.
25/04/2007
prom.
07/02/2007
ELI
eli/besluit/2007/02/07/2007003183/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

7 FEBRUARI 2007. - Koninklijk besluit met betrekking tot het opstellen van de betalingsbalans, van de externe vermogenspositie en van de statistieken inzake de **** handel in diensten en de buitenlandse directe investeringen van België


VERSLAG AAN DE KONING ****, **** ontwerp van koninklijk besluit dat **** ter ondertekening wordt voorgelegd, volgt uit de wijzigingen die door de wet van 1 mei 2006 werden aangebracht aan de wet van 28 februari 2002 ter regeling van het opstellen van de betalingsbalans en van de externe vermogenspositie van België en houdende wijziging van de **** van 6 oktober 1944 betreffende de **** en van verschillende wettelijke bepalingen.

**** doel van deze wijzigingen is de Nationale **** van België - die verantwoordelijk is voor het opstellen van de betalingsbalans en de verwante statistieken en voor het verzamelen van daartoe nuttige gegevens - in staat te stellen om een nieuw systeem van verzamelen aan te wenden, dat meer bepaald een beroep doet op methodes van statistische steekproeven ter vervanging van het huidige systeem van verzamelen dat gestoeld is op een ****, hoofdzakelijk via de kredietinstellingen, van alle buitenlandse transacties uitgevoerd door de ingezetenen van België.

Deze aanpak leidt enerzijds tot een grote vermindering van de administratieve last die deze verzameling van gegevens met zich meebrengt voor de ondernemingen en voor de natuurlijke personen die een handelsactiviteit of een vrij beroep uitoefenen. Anderzijds leidt deze aanpak ertoe dat deze verzameling van gegevens wordt opgeheven voor natuurlijke personen die privé handelen.

Vergeleken met de finaliteit van de verzameling, namelijk het opmaken van betrouwbare macro-economische statistieken, is een **** ****, die een niet te verwaarlozen administratief werk met zich meebrengt, zowel voor de economische **** als voor de kredietinstellingen die als tussenpersonen optreden bij de verzameling van de gegevens betreffende het buitenlands betalingsverkeer, niet langer meer te verantwoorden.

Dit ontwerp van koninklijk besluit formuleert de nodige bepalingen voor de toepassing van de nieuwe wetgeving. **** dit ontwerp bedoeld is ter vervanging van het koninklijk besluit van 19 maart 2002 met betrekking tot het opstellen van de betalingsbalans en van de externe vermogenspositie van België, neemt het er vrijwel alle bepalingen van over waarvoor de **** niet gewijzigd is.

**** wordt **** geen besluit tot wijziging van het genoemde koninklijk besluit van 19 maart 2002 ter ondertekening voorgelegd maar wel een nieuw besluit met alle **** van de gewijzigde wetgeving. **** is uitsluitend gedaan om de leesbaarheid van de tekst te bevorderen en om de ingezetenen zo duidelijk mogelijk te informeren over hun statistische verplichtingen.

De nieuwe elementen in vergelijking met het koninklijk besluit van 2002 hebben hoofdzakelijk betrekking op : - de invoering van een expliciete verwijzing naar de statistieken inzake de **** handel in diensten en de buitenlandse directe investeringen die de Nationale **** van België eveneens dient op te stellen; - de vervanging van de **** van het buitenlandse betalingsverkeer door de **** van de buitenlandse transacties; - het opheffen van de bemiddeling van de **** bij de verzameling van de informatie; - het gebruik van methodes van statistische steekproeven bij de verzameling van informatie betreffende buitenlandse transacties en de **** en handelsschulden tegenover niet-ingezetenen; - de uitbreiding van de draagwijdte van de door de Nationale **** van **** verzamelde informatie met de tegoeden van ingezeten rechtspersonen onder de vorm van roerende waarden uitgegeven door ingezetenen, en aangaande hun verbintenissen ten opzichte van andere ingezetenen met betrekking tot deze roerende waarden.

Zo beschrijft dit ontwerp van koninklijk besluit de verplichtingen die op de ingezetenen van België rusten in toepassing van artikel 3 van de wet van 28 februari 2002.

Overeenkomstig § 3 van dit artikel 3 legt dit ontwerp van koninklijk besluit de categorieën informatie vast die de Nationale **** van België aan de ingezetenen mag vragen.

Overeenkomstig § 4 van ditzelfde artikel, en binnen de grenzen bepaald in dit ontwerp van koninklijk besluit, is het de Nationale **** van België toegestaan om, net zoals in 2002, reglementen op te stellen die op meer gedetailleerde wijze de regels inzake de mededeling van de informatie beschrijven.

**** deze zelfde bepaling van voornoemde wet, worden deze reglementen aan de goedkeuring van de **** van **** voorgelegd en in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt.

De technische aard van deze materie enerzijds, en de noodzaak om voldoende flexibel te kunnen optreden anderzijds, verantwoorden deze aanpak.

Artikelsgewijze bespreking **** zoals in het koninklijk besluit van 2002 omschrijft artikel 1, dat hoofdstuk **** vormt, alle nodige definities.

Artikelen 2 en 3, opgenomen in hoofdstuk **** met als titel "**** verplichtingen van de ingezetenen betreffende hun buitenlandse transacties", behandelen voortaan uitsluitend de professionele buitenlandse transacties, ****.****.****. transacties uitgevoerd door rechtspersonen of natuurlijke personen die ingezetenen zijn bij de uitvoering van een handelsactiviteit of een vrij beroep.

Natuurlijke personen die privé handelen, hoeven hun buitenlandse transacties dus niet langer meer bekend te maken.

Artikel 2 vermeldt de informatie die de rechtspersonen of de natuurlijke personen tijdens de uitoefening van een handelsactiviteit of een vrij beroep moeten meedelen aan de Nationale **** van **** voor hun buitenlandse transacties.

**** vergelijking met wat in het koninklijk besluit van 2002 bepaald was, moet de mee te delen informatie door de betrokken ingezetenen altijd rechtstreeks aan de Nationale **** van **** worden gericht en wordt deze niet langer verzameld via de **** die ontslagen wordt van zijn bemiddelende rol op dit vlak.

Met artikel 3 kan de Nationale **** van België haar onderzoeken richten op de categorieën van residenten die zij bepaalt. Zo kan zij specifieke onderzoeken instellen aangaande de buitenlandse activiteiten van elke economische sector.

**** zal het mogelijk zijn om binnen eenzelfde categorie van ingezetenen slechts een gedeelte van de ingezetenen te ondervragen door **** vast te leggen of een steekproef te nemen.

Wanneer er statistische **** worden gehanteerd, dan zal de verplichting om de vragenlijsten te beantwoorden slechts betrekking hebben op een gedeelte van de ingezetenen van eenzelfde categorie. **** worden de ingezetenen die hun buitenlandse transacties moeten aangeven daarvan vooraf op de hoogte gebracht; daartoe is voorzien in een termijn van drie maanden vóór de aanvang van het jaar waarvoor ze hun buitenlandse transacties dienen bekend te maken.

Artikelen 4 tot 9, opgenomen in hoofdstuk **** met als titel "Specifieke statistische verplichtingen van bepaalde categorieën ingezetenen betreffende buitenlandse transacties waarvoor ze hun medewerking aan de verwezenlijking ervan verlenen", behandelen drie situaties waarin informatie over buitenlandse transacties niet wordt verzameld bij de ingezetenen die ze hebben verwezenlijkt, maar bij derden.

Artikel 4 beschrijft de enige informatie die nog bij de kredietinstellingen kan worden opgevraagd betreffende de buitenlandse betalingen van hun ingezeten cliënten in zover deze rechtspersonen zijn of ingezeten natuurlijke personen die een handelsactiviteit of een vrij beroep uitoefenen. **** informatie betreft de identiteit van elke cliënt, het aantal uit het buitenland ontvangen betalingen, en het aantal naar het buitenland verrichte betalingen.

**** in vergelijking met 2002 is de verzameling van informatie bij maatschappijen die betaalkaarten uitgeven of die een **** beheren; daarover handelt artikel 6.

De mee te delen informatie betreft globale gegevens inzake de bedragen die deze maatschappijen aan niet-ingezetenen overschrijven ter dekking van de uitgaven in het buitenland door titularissen van betaalkaarten uitgegeven in België of in opdracht van niet-ingezetenen ontvangen ingevolge uitgaven in **** door titularissen van betaalkaarten uitgegeven in het buitenland.

Artikel 8 betreft de transfers van geldmiddelen tussen België en het buitenland die tegen betaling werden uitgevoerd door ingezetenen die geen kredietinstellingen zijn. De mogelijkheid om bij deze categorie van bemiddelaars informatie te verzamelen over de uitvoering van betalingen met het buitenland was reeds opgenomen in het koninklijk besluit van 2002, met name in de artikelen 21 tot 23.

**** **** met als titel "Specifieke statistische verplichtingen van bepaalde categorieën transacties of tegoeden en verbintenissen" beschrijft in de artikelen 10 tot 17 de informatie - voornamelijk **** - die in de eerste plaats bedoeld is om de externe vermogenspositie van België te berekenen. **** verzamelde gegevens hebben betrekking op de **** en handelsschulden en op de verschillende vormen van investeringen tussen België en de rest van de wereld.

Artikel 10 preciseert welke informatie de ingezetenen die verrichtingen van professionele aard met het buitenland uitvoeren dienen mee te delen voor wat betreft hun **** en handelsschulden. Een nieuwigheid op dat vlak is de invoering, in artikel 11, van de mogelijkheid voor de Nationale **** van België om statistische **** aan te wenden. Ook hier wordt bepaald dat de ingezetenen die de informatie moeten verstrekken hierover minstens drie maanden vóór het betrokken jaar door de Nationale **** van België moeten worden ingelicht.

Artikelen 12 en 13 behandelen de verzameling van gegevens in verband met de directe investeringen in het buitenland van ingezeten rechtspersonen en de directe investeringen die ze vanwege niet-ingezetenen genieten. **** **** hier ook om bepalingen die reeds opgenomen waren in het koninklijk besluit van 2002.

Het onderzoek dat de Nationale **** van België elk jaar zal uitvoeren betreffende de "investeringen tussen niet-verwante ingezetenen en niet-ingezetenen, met uitzondering van roerende waarden" is nieuw; de informatie die daaromtrent van de ingezeten rechtspersonen zal worden gevraagd wordt in de artikelen 14 en 15 beschreven. **** worden investeringen bedoeld die niet vallen onder de eerder genoemde directe investeringen of de investeringen in roerende waarden die besproken worden in de volgende artikelen.

Artikelen 16 en 17 preciseren de gegevens die ingezeten rechtspersonen dienen mee te delen aangaande hun tegoeden onder de vorm van roerende waarden, en aangaande hun verbintenissen ten gevolge van de emissie, de levering of de bewaring van roerende waarden.

**** in vergelijking met de bepalingen van het koninklijk besluit van 2002 is dat de toegestane periodiciteit van het onderzoek is opgetrokken en dat de informatie ook betrekking heeft op de tegoeden van ingezeten rechtspersonen onder de vorm van roerende waarden uitgegeven door ingezetenen en op hun verbintenissen met betrekking tot de roerende waarden ten opzichte van andere ingezetenen.

Maandelijkse onderzoeken zullen het mogelijk maken om, door een vergelijking van de opeenvolgende ****, de **** met het buitenland in verband met roerende waarden die in de betalingsbalans opgenomen moeten worden, af te leiden waardoor het niet langer nodig is om een permanente **** van deze stromen te maken.

**** uitgelegd in de memorie van toelichting van de wet van 1 mei 2006, volgt de verruiming van de draagwijdte van de door de Nationale **** van **** verzamelde informatie over de tegoeden in de vorm van roerende waarden uitgegeven door ingezetenen en verbintenissen in verband met roerende waarden ten opzichte van andere ingezetenen uit de berekeningswijze die ze zal gebruiken om de verbintenissen inzake roerende waarden van de **** economie ten opzichte van het buitenland te evalueren.

**** is immers gebleken dat het over het algemeen eenvoudiger is de verbintenissen tegenover het buitenland van de ingezeten institutionele operatoren die effecten uitgeven of erin handelen, te ramen aan de hand van het verschil, ****.****.****. door van het totale bedrag van hun verbintenissen het deel in mindering te brengen dat aangegaan werd tegenover andere ingezetenen.

Artikel 18, dat een bepaling van het koninklijk besluit van 2002 herhaalt, geeft de Nationale **** van **** de bevoegdheid om van de betrokken ingezetenen elke aanvullende informatie te vorderen die elders niet werd gepreciseerd. De finaliteit van de stappen die de Nationale **** van **** daarbij mag nemen is duidelijk afgebakend : zij mag dit alleen doen om zich te verzekeren van de juistheid en volledigheid van de ingezamelde gegevens.

Artikel 19 regelt de procedure van uitvoering van **** op kosten van de overtreder die weigert aan zijn meldingsplicht te voldoen, overeenkomstig artikel 7, § 3 van de wet van 28 februari 2002 ter regeling van het opstellen van de betalingsbalans en van de externe vermogenspositie van België en houdende wijziging van de **** van 6 oktober 1944 betreffende de **** en van verschillende wettelijke bepalingen.

Paragraaf 1 van dit artikel bepaalt de omstandigheden waarin een **** in gebreke blijft ten opzichte van de **** omschreven hetzij in de wet van 28 februari 2002, hetzij in dit ontwerp van koninklijk besluit, hetzij in de reglementen van de Nationale **** van België. Deze toestand van in gebreke blijven is beperkt tot het niet naleven van de voorgeschreven ****, of het verstrekken van foutieve informatie.

Paragraaf 2 regelt het **** in gebreke stellen, door de Nationale **** van ****, van de ingezetene die geen aangifte doet of foutieve informatie verstrekt. **** de aangetekende ingebrekestelling beschikt de **** over een laatste termijn van één maand om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen. **** weigering hieraan gevolg te geven, wordt tot de uitvoering van **** overgegaan.

Paragraaf 3 beschrijft in detail de verschillende concrete maatregelen en handelingen die de uitvoering van **** kan bevatten.

**** valt onder meer het zich laten verstrekken of ter beschikking stellen van alle boekhoudkundige of andersoortige documenten die nodig zijn voor het opstellen van de statistische staten.

**** **** somt paragraaf 4 de kosten op die ten laste van de overtreder vallen.

Artikel 20 bevat een overgangsbepaling : om eventuele vertragingen te ondervangen in de **** met de ondernemingen, waarvan het merendeel voor het eerst hun buitenlandse transacties rechtstreeks aan de Nationale **** van België moet meedelen, werd het wenselijk geacht om, gedurende het eerste jaar van het nieuwe ****, nog altijd te kunnen beschikken over gegevens betreffende de betalingen met het buitenland die via de **** worden verzameld.

Artikel 21 bepaalt dat het koninklijk besluit van 19 maart 2002 met betrekking tot het opstellen van de betalingsbalans en van de externe vermogenspositie van België en waarvan de meeste bepalingen in dit ontwerp van koninklijk besluit zijn opgenomen, wordt opgeheven.

Ik heb de eer te zijn, ****, van Uwe ****, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, **** Vice-Eerste Minister en **** van ****, ****. ****

7 FEBRUARI 2007. - Koninklijk besluit met betrekking tot het opstellen van de betalingsbalans, van de externe vermogenspositie en van de statistieken inzake de **** handel in diensten en de buitenlandse directe investeringen van **** **** ****, **** der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 28 februari 2002 ter regeling van het opstellen van de betalingsbalans, van de externe vermogenspositie en van de statistieken inzake de **** handel in diensten en de buitenlandse directe investeringen van België en houdende wijziging van de **** van 6 oktober 1944 betreffende de **** en van verschillende wettelijke bepalingen, inzonderheid op artikel 3, § 1, tweede lid, § 3 en § 4, gewijzigd bij de wet van 1 mei 2006, en op artikel 7, § 3;

Gelet op het koninklijk besluit van 19 maart 2002 met betrekking tot het opstellen van de betalingsbalans en van de externe vermogenspositie van België Gelet op het advies van de **** **** Bank, gegeven op 29 mei 2006;

Gelet op het advies ****. 41.197/2/**** van de **** van State, gegeven op 6 september 2006, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de **** van State;

**** de voordracht van Onze **** van Financiën, **** Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK ****. - Definities

Artikel 1.**** de zin van dit artikel wordt verstaan onder : - «*****» : de wet van 28 februari 2002 ter regeling van het opstellen van de betalingsbalans, van de externe vermogenspositie en van de statistieken inzake de **** handel in diensten en de buitenlandse directe investeringen van België en houdende wijziging van de **** van 6 oktober 1944 betreffende de **** en van verschillende wettelijke bepalingen; - «*****» : 1° elke natuurlijke persoon die zijn **** in België heeft, hierbij inbegrepen de ambtenaren van een organisatie naar internationaal of **** recht, gevestigd in België.Elke persoon die in de bevolkingsregisters van een gemeente ingeschreven is, wordt geacht daar zijn **** te hebben; 2° elke natuurlijke persoon van **** nationaliteit die in een **** diplomatieke of consulaire vertegenwoordiging in het buitenland een zending vervult, alsook de familieleden die deel uitmaken van zijn gezin en die hem vergezellen;3° elke rechtspersoon naar Belgisch publiekrecht en alle diensten daarvan in België, alsook de **** diplomatieke en consulaire vertegenwoordigingen in het buitenland;4° elke rechtspersoon naar Belgisch privaatrecht, voor de activiteiten van zijn maatschappelijke zetel, van zijn bijkantoren en **** gevestigd in België;5° elke rechtspersoon naar buitenlands recht, voor de activiteiten van zijn bijkantoren en **** gevestigd in België;6° elke natuurlijke persoon die, ofschoon hij zijn **** in het buitenland heeft of niet in de bevolkingsregisters van een **** gemeente is ingeschreven, op duurzame wijze een onderneming uitbaat in België, en dat voor de activiteiten van die onderneming; - «*****» : 1° elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die niet als een ingezetene mag beschouwd worden;2° elke natuurlijke persoon van buitenlandse nationaliteit die een betrekking uitoefent in een diplomatieke of consulaire vertegenwoordiging van zijn land die gevestigd is in België, alsook de familieleden die deel uitmaken van zijn gezin en die hem vergezellen;3° de organisaties naar internationaal of **** recht die gevestigd zijn in België;4° de diplomatieke en consulaire vertegenwoordigingen die in België gevestigd zijn; - «*****» : 1° elke in België gevestigde kredietinstelling in de zin van artikel 1 van de wet van 22 maart 1993 op het statuut van en het toezicht op de kredietinstellingen, die een monetaire financiële instelling is overeenkomstig artikel 2.1 van de verordening ****/2001/13 van 22 november 2001 met betrekking tot de geconsolideerde balans van de sector monetaire financiële instellingen; 2° de Nationale **** van België;3° de financiële diensten van «*****»; - «*****» : 1° elk feit dat vorderingen of schulden tussen een ingezetene en een niet-ingezetene geheel of gedeeltelijk doet ontstaan of ****;2° elk feit dat de overdracht van een zakelijk recht tussen een ingezetene en een niet-ingezetene veroorzaakt; - «*****» : 1° elke buitenlandse transactie van ingezeten natuurlijke personen in de uitoefening van een handelsactiviteit of van een vrij beroep;2° elke buitenlandse transactie van ingezeten rechtspersonen; - «*****» : de economische aard van een buitenlandse transactie volgens de categorieën bepaald bij reglement van de Nationale **** van België; - «*****» : 1° het land van verblijf van de niet-ingezeten **** voor de buitenlandse transacties voortvloeiend uit de uitvoering van een contract;2° het land waar de directe investering zich bevindt voor de buitenlandse transacties betreffende directe investeringen in het buitenland;3° het land van verblijf van de niet-ingezetene die verbonden is in een transactie met de ingezetene voor de andere buitenlandse transacties; - «*****» : elke band tussen een rechtspersoon of een natuurlijke persoon en een onderneming, die deze rechtspersoon of natuurlijke persoon - «*****» - in staat stelt een significante invloed uit te oefenen op het bestuur van de bedoelde onderneming - «*****» - en die getuigt van een duurzaam belang van de directe investeerder in die onderneming.

Deze band kan al dan niet tot stand komen door tussenkomst van andere rechtspersonen of natuurlijke personen waarmee een gelijkwaardige band bestaat.

Er bestaat een vermoeden van directe-**** wanneer een directe investeerder op directe of indirecte wijze een deelneming van minimaal tien procent aanhoudt in het kapitaal van de onderneming waarin direct wordt geïnvesteerd; - «*****» : elke directe-**** tussen een ingezetene directe investeerder en een onderneming gevestigd in het buitenland of tussen een niet-ingezetene directe investeerder en een onderneming gevestigd in België; - «*****» : 1° elke transactie die tot doel heeft een directe-**** met het buitenland te doen ontstaan;2° elke transactie waardoor een directe investeerder middelen ter beschikking stelt of terugtrekt, ontvangt van of terugbetaald aan een onderneming waarmee hij een directe-**** met het buitenland heeft; - «*****» : 1° het geheel van de middelen die een directe investeerder op een gegeven ogenblik via directe-**** met het buitenland ter beschikking stelt van ondernemingen waarmee hij een directe-****;2° elk in het buitenland gelegen onroerend goed of deel daarvan dat eigendom van een ingezetene is, alsmede elk in België gelegen onroerend goed, of deel daarvan, dat eigendom van een niet-ingezetene is; - «*****» : elke transactie waardoor een ingezetene middelen met uitzondering van deze onder de vorm van roerende waarden ter beschikking stelt van een niet-ingezetene waarmee hij een relatie heeft waarbij hij geen significante invloed uitoefent op het bestuur van deze niet-ingezetene en waarbij hij geen duurzaam belang laat blijken, of omgekeerd.

Er bestaat een vermoeden van een dergelijke relatie wanneer de ingezetene een deelneming van minder dan tien procent aanhoudt in het kapitaal van de niet-ingezetene of omgekeerd; - «*****» : het geheel van de middelen, met uitzondering van deze onder de vorm van roerende waarden, die een ingezetene op een bepaald ogenblik ter beschikking stelt of ontvangt van een niet-ingezeten waarmee hij een relatie heeft waarbij hij geen significante invloed uitoefent op het bestuur van deze niet-ingezetene en waarbij hij geen duurzaam belang laat blijken. HOOFDSTUK ****. - **** verplichtingen van de ingezetenen betreffende hun buitenlandse transacties

Art. 2.§ 1. **** ingezetenen dienen de Nationale **** van **** in kennis te stellen van al hun professionele buitenlandse transacties.

Daartoe notificeren ze aan de Nationale **** van **** voor elke professionele buitenlandse transactie : - de datum van de transactie of de periode tijdens dewelke de transactie werd verwezenlijkt; - het inkomende of uitgaande karakter van deze transactie; - de waarde van de ****- of zakelijke rechten waarop ze betrekking heeft; - de valuta waarin die waarde is uitgedrukt; - de aard van de transactie; - het land van de niet-ingezeten tegenpartij bij de transactie.

**** de buitenlands transacties betreffende directe investeringen notificeren de ingezetenen daarenboven de identiteit van de niet-ingezeten tegenpartij bij de transactie. § 2. Wanneer een ingezetene aan een andere ingezetene volmacht geeft om in zijn naam een buitenlandse transactie te verrichten, geschiedt de notificatie, bepaald in § 1, door de gevolmachtigde handelend in naam en onder de verantwoordelijkheid van de lastgever.

Art. 3.De Nationale **** van België bepaalt bij reglement de wijze waarop artikel 2 wordt toegepast.

**** de categorieën ingezetenen die ze omschrijft bepaalt de Nationale **** van België of alle ingezetenen hun transacties dienen te notificeren of indien slechts een deel van hen ze dienen te notificeren.

**** dit laatste geval bepaalt ze of de ingezetenen die hun buitenlandse transacties dienen te notificeren vastgesteld worden volgens statistische **** of in functie van **** die ze omschrijft.

Wanneer niet alle ingezetenen van een categorie hun buitenlandse transacties dienen te notificeren brengt de Nationale **** van **** die ingezetenen die hun transacties dienen te notificeren, ten minste drie maand vóór de aanvang van het jaar waarvoor **** ze hun transacties dienen te notificeren, daarvan op de hoogte.

De Nationale **** van België stelt daarenboven per categorie ingezetenen vast of bepaalde transacties of bepaalde informatie-elementen die er betrekking op hebben niet moeten genotificeerd worden.

Zij stelt eveneens de vorm, de **** en de termijnen vast binnen dewelke de notificaties worden verricht evenals de codes en afkortingen die bij de notificaties moeten gebruikt worden. **** vormen, **** en termijnen kunnen verschillen naargelang de categorie ingezetenen. HOOFDSTUK ****. - Specifieke statistische verplichtingen van bepaalde categorieën ingezetenen betreffende buitenlandse transacties waarvoor ze hun medewerking aan de verwezenlijking ervan verlenen

Art. 4.De Nationale **** van **** vordert van de ingezeten kredietinstellingen dat ze haar informatie overmaken betreffende de betalingen die ze naar het buitenland verrichten of die ze uit het buitenland ontvangen.

Het betreft alle transfers van gelden op rekening tussen België en het buitenland in opdracht van een ingezeten rechtspersoon of van een ingezeten natuurlijke persoon bij de uitoefening van een handelsactiviteit of een vrij beroep en ten gunste van een niet-ingezetene, of omgekeerd, met uitzondering van de betalingen in **** binnen de **** **** tot een individueel bedrag van 12.500 ****. De mee te delen informatie voor iedere ingezeten cliënt, rechtspersoon of natuurlijke persoon in de uitoefening van een handelsactiviteit of van een vrij beroep, bestaat uit het aantal betalingen ontvangen uit het buitenland en het aantal betalingen verricht naar het buitenland, evenals zijn identiteit.

Art. 5.De Nationale **** van België bepaalt bij reglement de wijze waarop de informatie waarvan sprake in artikel 4 overgemaakt wordt.

Zij stelt meer bepaald de periodiciteit, de vorm en de **** vast voor de informatie die haar moet worden overgemaakt.

Art. 6.De Nationale **** van **** vordert van de ingezeten rechtspersonen die betaalkaarten uitgeven of een **** beheren dat ze haar periodiek de bedragen meedelen : - die aan niet-ingezetenen verschuldigd zijn of die ze aan niet-ingezetenen betalen ingevolge transacties met niet-ingezetenen vanwege titularissen van betaalkaarten uitgegeven in België; - die niet-ingezetenen hun verschuldigd zijn of die ze van niet-ingezetenen ontvangen ingevolge transacties met ingezetenen vanwege titularissen van betaalkaarten uitgegeven in het buitenland.

De mee te delen bedragen worden samengevoegd per land van de niet-ingezeten tegenpartij en volgens de aard van de transactie.

Art. 7.De Nationale **** van België bepaalt bij reglement de wijze waarop artikel 6 wordt toegepast.

Zij stelt meer bepaald de periodiciteit, de vorm en de **** vast voor de informatie die haar moet worden overgemaakt.

Art. 8.**** ingezetene, kredietinstellingen uitgezonderd, die ten bezwarende titel voor rekening van derden transfers van geldmiddelen tussen België en het buitenland verwezenlijkt dient deze transfers periodiek aan de Nationale **** van **** de bedragen mee te delen.

Het betreft alle transfers van gelden tussen België en het buitenland in opdracht of ten gunste van iedere ingezetene, met uitzondering van de betalingen in **** binnen de **** **** tot een individueel bedrag van 12.500 ****. De mee te delen bedragen worden opgesplitst per land van de niet-ingezeten tegenpartij.

Art. 9.De Nationale **** van België bepaalt bij reglement de wijze waarop artikel 8 wordt toegepast.

Zij stelt meer bepaald de periodiciteit, de vorm en de **** vast voor de informatie die haar moet worden overgemaakt. HOOFDSTUK ****. - Specifieke statistische verplichtingen van bepaalde categorieën transacties of tegoeden en verbintenissen

Art. 10.De Nationale **** van **** vordert van de ingezetenen die buitenlandse professionele transacties verrichten, informatie over hun **** op hun niet-ingezeten tegenpartijen en over hun handelsschulden tegenover hun niet-ingezeten tegenpartijen.

Art. 11.De Nationale **** van België bepaalt bij reglement de wijze waarop artikel 10 wordt toegepast.

**** de categorieën ingezetenen die ze omschrijft bepaalt de Nationale **** van België of alle ingezetenen of slechts een deel van hen de informatie dienen te notificeren.

**** dit laatste geval bepaalt ze of de ingezetenen die de informatie dienen te notificeren vastgesteld worden volgens statistische **** of in functie van **** die ze omschrijft.

Wanneer niet alle ingezetenen van een categorie de informatie dienen te notificeren verwittigt de Nationale **** van **** de ingezetenen die de informatie dienen te notificeren ten minste drie maanden vóór de aanvang van het jaar waarvoor **** ze hun transacties dienen te notificeren.

Ze stelt daarboven met name de periodiciteit, de vorm en de termijnen vast binnen dewelke de informatie haar moet worden meegedeeld.

Art. 12.De Nationale **** van **** vordert van de ingezeten rechtspersonen dat ze haar informatie overmaken inzake hun directe investeringen met het buitenland, uitgesplitst per onderneming waarin wordt geïnvesteerd en per valuta, alsook informatie aangaande de directe investeringen die ze vanwege niet-ingezetenen genieten, uitgesplitst per niet-ingezeten directe investeerder en per valuta.

De over te maken gegevens bevatten, naast informatie van algemene economische aard, een waardering van de rechten die deze ingezeten rechtspersonen of de niet-ingezeten investeerder op grond hiervan bezitten evenals de bijbehorende opbrengsten en ze vermelden eveneens de veranderingen ten opzichte van de vorige situatie en de oorzaken ervan.

Art. 13.De Nationale **** van België bepaalt bij reglement de wijze waarop artikel 12 wordt toegepast.

**** de categorieën ingezeten rechtspersonen die ze omschrijft met name in functie van **** bepaalt de Nationale **** van België of alle ingezeten rechtspersonen de informatie dienen te notificeren of slechts een deel van hen ze dienen te notificeren.

Zij stelt met name de periodiciteit, de vorm, de termijnen binnen dewelke de informatie haar moet worden meegedeeld, de aard van de rechten en de aard van de **** vast die deze informatie moet bevatten.

Art. 14.De Nationale **** van **** vordert van de ingezeten rechtspersonen dat ze haar informatie overmaken inzake hun investeringen tussen niet-verwante ingezetenen en niet-ingezetenen, met uitzondering van roerende waarden, uitgesplitst per land en per valuta.

Art. 15.De Nationale **** van België bepaalt bij reglement de wijze waarop artikel 14 wordt toegepast.

**** de categorieën ingezeten rechtspersonen die ze omschrijft met name in functie van **** bepaalt de Nationale **** van België of alle ingezeten rechtspersonen de informatie dienen te notificeren of slechts een deel van hen ze dienen te notificeren.

Zij stelt met name de periodiciteit, de vorm, de termijnen binnen dewelke de informatie haar moet worden meegedeeld, de aard van de rechten en de aard van de **** vast die deze informatie moet bevatten.

Art. 16.De Nationale **** van **** vordert van de ingezeten rechtspersonen dat ze informatie overmaken aangaande hun tegoeden onder de vorm van roerende waarden, aangaande hun verbintenissen ten gevolge van de emissie, de levering of de bewaring van roerende waarden evenals aangaande de kenmerken van deze roerende waarden.

De mee te delen informatie inzake de tegoeden en verbintenissen omvat voor elke roerende waarde : - het nummer van de **** waaronder ze is opgenomen; - de bedragen in nominale waarde of in aantal, in boekwaarde en in marktwaarde; - het percentage van de ****, verbonden aan de aangehouden aandelen en ****; - het land van bewaring en, voor de roerende waarden aangehouden in ****, de identiteit van de ingezetene bij wie de roerende waarden zijn neergelegd; - het geschat percentage van de uitgegeven effecten die worden aangehouden door niet-ingezetenen; - de economische of institutionele sector waartoe de derde-**** van roerende waarden behoren.

De mee te delen informatie inzake de kenmerken van de roerende waarden omvat voor elke roerende waarde : - de benaming en het type van de roerende waarde; - de ****; - de ****-code ((**** **** **** ****) van de roerende waarde of, wanneer geen ****-code werd toegekend aan de roerende waarde, haar **** in een ander identificatiesysteem van roerende waarden dat toegelaten wordt door de Nationale **** van België.

**** zulke **** voor de roerende waarde niet bestaan, omvat de mee te delen informatie bovendien alle andere elementen die noodzakelijk zijn voor haar identificatie.

Art. 17.De Nationale **** van België bepaalt bij reglement de wijze waarop artikel 16 wordt toegepast.

**** de categorieën ingezeten rechtspersonen die ze omschrijft met name in functie van **** bepaalt de Nationale **** van België of alle ingezeten rechtspersonen de informatie dienen te notificeren of slechts een deel van hen ze dienen te notificeren.

Zij stelt met name de periodiciteit vast die niet lager mag zijn dan een maand, de vorm en de termijnen binnen dewelke de informatie haar moet worden meegedeeld.

Zij bepaalt daarenboven de toegelaten systemen voor de identificatie van de roerende waarden. HOOFDSTUK ****. - **** van aanvullende informatie

Art. 18.**** zich te verzekeren van de juistheid en volledigheid van de ingezamelde gegevens, mag de Nationale **** van **** van de betrokken ingezetenen elke aanvullende informatie vorderen met betrekking tot de gegevens die ze moeten notificeren, inzonderheid de volledige identificatie van de niet-ingezetene die tegenpartij is bij de buitenlandse transacties. HOOFDSTUK ****. - **** van ****

Art. 19.§ 1. **** **** blijft in gebreke wanneer hij weigert zich te onderwerpen aan de verplichtingen bepaald in artikel 3 van de wet van 28 februari 2002 en van de besluiten en reglementen die ter uitvoering ervan werden genomen, inzonderheid wanneer hij de informatie die hij dient te verstrekken niet binnen de reglementair voorgeschreven termijnen aan de Nationale **** van België overmaakt, of wanneer hij foutieve informatie verstrekt. § 2. **** de **** in gebreke blijft, stelt de Nationale **** van België hem bij aangetekend schrijven in gebreke.

Deze aanmaning bevat, naast de integrale tekst van de artikelen 2, 3 en 7, § 3 en § 4 van de wet van 28 februari 2002 en de tekst van onderhavig artikel, een beknopte beschrijving van de statistische verplichtingen en hun wettelijke of reglementaire basis, de waarschuwing van de kostprijs van de procedure van uitvoering van ****, en legt een termijn van een maand vast binnen dewelke de **** aan zijn statistische verplichtingen moet voldoen.

De procedure van uitvoering van **** wordt ingesteld tegen de **** die binnen deze termijn van een maand geen gevolg geeft aan de ingebrekestelling. § 3. Met het oog tot het opstellen van de statistische staten overeenkomstig de wet van 28 februari 2002, dit besluit en de reglementen die ter uitvoering ervan werden genomen kan de procedure van uitvoering van **** de volgende maatregelen en handelingen omvatten : 1° het zich laten verstrekken of ter beschikking stellen van alle relevante boekhoudkundige of andersoortige documenten en informatie;2° het ter **** in de lokalen van de **** die in gebreke blijft gaan inkijken van de documenten bedoeld in het eerste lid, al dan niet gedwongen mits voorafgaande machtiging van de vrederechter conform artikel 7, § 4 van de wet van 28 februari 2002;3° de **** die in gebreke blijft horen en ondervragen;4° een proces-verbaal opstellen met de beschrijving van de vastgestelde tekortkomingen en, voorzover van toepassing, met de vermelding van de opgegeven redenen voor de tekortkoming, de intenties van de **** die in gebreke blijft met betrekking tot zijn verplichtingen, de niet-verstrekte documenten, de inhoud van een verhoor en/of alle andere nuttige inlichtingen of opmerkingen;5° het (zelf) opstellen van de bedoelde statistische staten in de plaats van de **** die in gebreke blijft;6° het aanstellen van externe deskundigen en derde om de afgevaardigden van de Nationale **** van België bij te staan. De afgevaardigden van de Nationale **** van België beslissen in functie van de medewerking van de **** die in gebreke blijft welke van vermelde handelingen dienen gesteld te worden voor de uitvoering van hun opdracht. § 4. De kosten ten laste gelegd van de **** die in gebreke blijft, omvatten : 1° de kosten van de arbeidsprestaties van de afgevaardigden van de Nationale **** van België, forfaitair geraamd op 100 **** per uur en per afgevaardigde, waarbij elk begonnen uur volledig wordt gerekend; dit geldt voor prestaties zowel binnen als buiten de Nationale **** van België; 2° de ****- en verblijfkosten van de afgevaardigden, forfaitair vastgesteld op 125 **** per dag en per afgevaardigde, ongeacht de verblijfplaats of zetel van de ****; 3° de ****, forfaitair bepaald op 1.000 **** per uitvoering van ****; 4° de kosten en honoraria aangerekend door deskundigen of derden, die optreden om de Nationale **** van België bij te staan. § 5. **** in § 1 opgenomen kosten worden op 1 januari van elk jaar aangepast aan het indexcijfer van de ****. Het basis-indexcijfer hiervoor is dat van de maand januari 2006 en het referentie-indexcijfer voor de aanpassing is dat van de maand december voorafgaand aan het jaar waarin de kosten verschuldigd zijn. § 6. **** **** worden opgesteld door de Nationale **** van België. De kosten moeten worden vereffend binnen de vijftien dagen na overmaking van de **** aan de **** die in gebreke blijft. § 7. **** wanbetaling binnen de in § 6 gestelde termijn, brengen de verschuldigde sommen ten bate van de Nationale **** van ****, voor het duur van het verwijl, van rechtswege een interest op die **** **** vastgesteld is op 1 % per maand. § 8. De procedure van uitvoering van **** dooft uit wanneer de betrokken statistische staten door de **** aan de Nationale **** van **** werden overgemaakt en wanneer de erop voorkomende informatie conform werd beoordeeld.

Dit laat evenwel het recht van de Nationale **** van België onverlet om de kosten opgesomd in § 4 te verhalen op de ****. HOOFDSTUK ****. - Overgangsbepaling

Art. 20.**** de professionele buitenlandse betalingen die door hun tussenkomst verwezenlijkt worden in de loop van het jaar 2006 maken de ingezeten kredietinstellingen aan de Nationale **** van België, buiten informatie bepaald bij artikel 4, volgende informatie over : - het inkomende of uitgaande karakter van de betaling; - het bedrag van de betaling; - de valuta van de betaling; - het land van de niet-ingezeten tegenpartij. HOOFDSTUK ****. - Slotbepalingen

Art. 21.Het koninklijk besluit van 19 maart 2002 met betrekking tot het opstellen van de betalingsbalans en van de externe vermogenspositie van **** wordt opgeheven.

Art. 22.Onze **** van **** is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te ****, 7 februari 2007.

**** **** **** : **** Vice-Eerste Minister en **** van ****, ****. ****

^