Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 07 januari 2018
gepubliceerd op 24 januari 2018

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 februari 2017, gesloten in het Paritair Comité voor de socio-culturele sector, tot bepaling van de functieclassificaties en de loonvoorwaarden voor de sector van de sportcentra en tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 oktober 1999 betreffende de toepassingsvoorwaarden inzake arbeidsduur, nachtwerk, zondagwerk en werk op feestdagen

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2017013473
pub.
24/01/2018
prom.
07/01/2018
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

7 JANUARI 2018. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 februari 2017, gesloten in het Paritair Comité voor de socio-culturele sector, tot bepaling van de functieclassificaties en de loonvoorwaarden voor de sector van de sportcentra en tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 oktober 1999 betreffende de toepassingsvoorwaarden inzake arbeidsduur, nachtwerk, zondagwerk en werk op feestdagen (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de socio-culturele sector;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 20 februari 2017, gesloten in het Paritair Comité voor de socio-culturele sector, tot bepaling van de functieclassificaties en de loonvoorwaarden voor de sector van de sportcentra en tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 oktober 1999 betreffende de toepassingsvoorwaarden inzake arbeidsduur, nachtwerk, zondagwerk en werk op feestdagen.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 7 januari 2018.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, K. PEETERS _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor de socio-culturele sector Collectieve arbeidsovereenkomst van 20 februari 2017 Bepaling van de functieclassificaties en de loonvoorwaarden voor de sector van de sportcentra en wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 oktober 1999 betreffende de toepassingsvoorwaarden inzake arbeidsduur, nachtwerk, zondagwerk en werk op feestdagen (Overeenkomst geregistreerd op 21 april 2017 onder het nummer 138776/CO/329) HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied

Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en de werknemers die werkzaam zijn in de organisaties die onder de bevoegdheid vallen van het Paritair Comité voor de socio-culturele sector die deel uitmaken van de sector van de sportcentra en die hetzij : - hun hoofdkantoor hebben in het Waalse Gewest; - hun hoofdkantoor hebben in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) op de Franstalige taalrol zijn ingeschreven.

Art. 2.§ 1. Deze overeenkomst is niet van toepassing op de werkgevers en de werknemers die gebonden zijn door : - de collectieve arbeidsovereenkomst van 1 juli 2002 (registratienr. 64812/CO/329) tot bepaling van de functieclassificatie en de loonvoorwaarden voor sommige sectoren van het Paritair Comité voor de socio-culturele sector (Brussels Hoofdstedelijk Gewest); - de collectieve arbeidsovereenkomst van 16 september 2002 (registratienr. 64571/CO/329) tot bepaling van de functieclassificatie en de loonvoorwaarden voor de sectoren van het Paritair Comité voor de socio-culturele sector die afhangen van het Waalse Gewest; - de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 december 2003 (registratienr. 70729/CO/329) tot bepaling van de functieclassificatie voor de sectoren van het Paritair Comité voor de socio-culturele sector die afhangen van de Franse Gemeenschap; - de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 december 2003 (registratienr. 70172/CO/329) tot bepaling van de loonvoorwaarden voor sommige sectoren van het Paritair Comité voor de socio-culturele sector die afhangen van de Franse Gemeenschap; - de collectieve arbeidsovereenkomst van 18 februari 2013 (registratienr. 121727/CO/329.02) tot bepaling van de functieclassificatie voor sommige sectoren van het paritair subcomité voor de socio-culturele sector die afhangen van de Duitse Gemeenschap; - de collectieve arbeidsovereenkomst van 18 februari 2013 (registratienr. 113965/CO/329.02) tot bepaling van de loonvoorwaarden voor sommige sectoren van het paritair subcomité voor de socio-culturele sector die afhangen van de Duitse Gemeenschap. § 2. Ze is niet van toepassing op : - de instellingen die niet uitsluitend of hoofdzakelijk bestemd zijn louter voor sportbeoefening of de organisatie van sportevenementen; - de instellingen waarvan geen enkel zwembad volledig of ten dele bestemd is voor sportbeoefening.

Art. 3.Onder "werknemers" verstaat men : de mannelijke en vrouwelijke bedienden en arbeiders. HOOFDSTUK II. - Beroepenclassificatie

Art. 4.De functies van de werknemers worden bepaald in bijlage 1 die noodzakelijk deel uitmaakt van deze collectieve arbeidsovereenkomst.

Art. 5.De beschrijvingen in bijlage 1 sommen de elementen op die het kader vormen van de functie die kan geëist worden van de werknemers.

De permanente en essentiële aard van de uitgevoerde taken en de graad van verantwoordelijkheid bepalen de positionering in de beroepenclassificatie en bijgevolg de graad en het loon die ermee overeenstemmen.

De werknemers mogen niet verplicht worden activiteiten uit te voeren die overeenstemmen met de functies van een hogere graad of met een grotere verantwoordelijkheid dan de functie die hen werd toegekend.

Als de werknemers op vraag van de werkgever aanvaarden dergelijke activiteiten uit te voeren, raden de ondertekenende partijen aan hiermee rekening te houden bij de bepaling van het loon.

Art. 6.In het kader van de toepassing van dit hoofdstuk overhandigt de werkgever elke werknemer vóór 1 mei 2017 een voorstel dat het volgende inhoudt : - de functie uit de beroepenclassificatie waarin is voorzien in artikel 4 die in overeenstemming wordt gebracht met de functie die momenteel wordt uitgevoerd door de werknemer, rekening houdend met de taken en verantwoordelijkheden die eruit voortvloeien; - de overeenkomstige loonschaal; - en de loonanciënniteit zoals beschreven in artikel 9 van deze overeenkomst.

Indien nodig overhandigt de directie de vakbondsafvaardiging tezelfdertijd de voorstellen die gedaan werden aan de werknemers.

De werknemer beschikt over een termijn van 15 kalenderdagen vanaf de ontvangst van dit voorstel om schriftelijk in te stemmen. Indien de werknemer niet antwoordt binnen deze termijn, wordt ervan uitgegaan dat hij instemt.

Indien nodig overhandigt de werkgever de vakbondsafvaardiging binnen de 8 kalenderdagen die volgen, een kopie van de akkoorden, onenigheden en eventuele opmerkingen.

Voor de punten van onenigheid wordt bij voorkeur een oplossing gezocht binnen de onderneming. HOOFDSTUK III. - Lonen

Art. 7.De minimumlonen per categorie van personeelsleden die voltijds tewerkgesteld zijn, zoals beschreven in bijlage 1 van deze collectieve arbeidsovereenkomst, zijn vanaf 1 juli 2017 gebaseerd op de minimumloonschalen die beschreven worden in bijlage 2; deze bijlage maakt een noodzakelijk deel uit van deze collectieve arbeidsovereenkomst.

Art. 8.De werknemer die deeltijds werkt, moet voor hetzelfde werk of een werk van dezelfde waarde een loon ontvangen in verhouding tot het loon van de werknemer die voltijds werkt, dit conform artikel 9 van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 35 van 27 februari 1981 betreffende sommige bepalingen van het arbeidsrecht inzake deeltijds werk die algemeen verbindend is verklaard door het koninklijk besluit van 21 september 1981.

Art. 9.De anciënniteit die in aanmerking wordt genomen om het loon van de werknemers te bepalen op het moment waarop dit hoofdstuk in werking treedt, zal de anciënniteit zijn die is erkend in de arbeidsovereenkomst en ten minste de anciënniteit in de onderneming.

Art. 10.De aanpassingen aan de loonschaal die gekoppeld zijn aan de anciënniteit, hebben plaats de eerste dag van de maand die volgt op de verjaardagdatum van de inwerkingtreding.

Art. 11.De minimumlonen zijn gekoppeld aan de afgevlakte gezondheidsindex die maandelijks wordt bepaald door het Ministerie van Economische Zaken en wordt bekend gemaakt in het Belgisch Staatsblad.

De lonen worden aangepast volgens de voorwaarden die zijn bepaald in de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 maart 1997 (registratienr. 44410/CO/329).

De referte-index voor de bedragen die zijn opgenomen in bijlage 2 is de afgevlakte gezondheidsindex van de maand januari 2017 (102,05 op basis 2013 = 100).

Art. 12.Dit hoofdstuk is van toepassing zonder afbreuk te doen aan de voordelen die zowel individueel als collectief zijn verworven binnen de onderneming. HOOFDSTUK IV. - Eindejaarspremie

Art. 13.Er wordt aan de werknemers bedoeld in artikel 2 die op 31 december van het refertejaar tewerkgesteld zijn in de onderneming, een eindejaarspremie toegekend volgens de voorwaarden die zijn bepaald in dit hoofdstuk.

De eindejaarspremie is niet verschuldigd : - in geval van ontslag om dringende redenen; - voor werknemers die niet gebonden waren door een arbeidsovereenkomst bij dezelfde werkgever gedurende ten minste 3 maanden gedurende de referteperiode bedoeld in artikel 15.

Art. 14.De werknemer die voltijds is tewerkgesteld tijdens de hele referteperiode bedoeld in artikel 15, ontvangt een eindejaarspremie die gelijk is aan het bedrag van het loon van de maand december van het refertejaar.

Art. 15.§ 1. Het bedrag van de eindejaarspremie wordt berekend in verhouding tot de tewerkstelling van de werknemer tijdens een referteperiode van 365 dagen die loopt van 1 januari tot 31 december van het jaar waarvoor de premie is verschuldigd.

Elke dag binnen de periode van tewerkstelling bij de werkgever of elke dag die wordt gelijkgesteld met een dag tewerkstelling, geeft recht op een fractie van 1/365ste van de eindejaarspremie. § 2. Voor de bedienden wier arbeidsregeling veranderd is in de loop van het refertejaar, wordt de premie berekend door de som van alle basismaandlonen van het refertejaar te delen door twaalf (met uitzondering van de premie bedoeld in artikel 13, van het dubbel vakantiegeld, van elk overloon ter compensatie van oncomfortabele uren, overuren of bijkomende uren, van elk variabel of vast loonelement dat de loonschaal bedoeld in artikel 7 overschrijdt zonder regelmatig en permanent te worden toegekend). Wanneer de arbeidsregeling wordt gewijzigd in de loop van het jaar, wordt er geen rekening gehouden met de verhoging of de verlaging tijdens een periode die minder lang duurt dat 15 opeenvolgende kalenderdagen. § 3. Worden gelijkgesteld met een tewerkstellingsperiode : - de periode van afwezigheid die gedekt wordt door een gewaarborgd loon omwille van ziekte of een ongeval dat geen beroepsongeval is; - de periode van afwezigheid die recht geeft op de betaling van een loon door de werkgever (bijvoorbeeld : het klein verlet, de eerste 3 dagen van het vaderschapsverlof, alle dagen van het jaarlijkse verlof, ook wanneer de werkgever er maar een deel van betaalt,...); - de jaarlijkse vakantieperiode voor de arbeiders; - de periode van afwezigheid voor prenatale of postnatale rust zoals bedoeld in hoofdstuk 4 van de arbeidswet van 16 maart 1976.

Art. 16.De eindejaarspremie wordt aan de werknemers betaald op hetzelfde moment als het loon van de maand december van het refertejaar. HOOFDSTUK V. - Wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 oktober 1999 betreffende de toepassingsvoorwaarden inzake arbeidsduur, nachtwerk, zondagwerk en werk op feestdagen (registratienr. 55991/CO/329)

Art. 17.Aan bovengenoemde collectieve arbeidsovereenkomst van 25 oktober 1999 wordt een artikel 5 bis toegevoegd dat als wordt opgemaakt : "

Art. 5bis.§ 1. In afwijking van artikel 11bis van de wet van 3 juli 1978 over de arbeidsovereenkomsten kan de wekelijkse arbeidsduur minder bedragen dan één derde van de arbeidsduur bedoeld door de collectieve arbeidsovereenkomst van 31 maart 1999 (registratienr. 51076/CO/329) betreffende de bepaling van de arbeidsduur en de voorwaarden ervan in de socio-culturele sector voor de werkgevers van sportinstellingen en sportcentra die vallen onder de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 februari 2017 tot bepaling van de functieclassificaties en de loonvoorwaarden voor de sector van de sportcentra en tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 oktober 1999 betreffende de bepaling van de modaliteiten van de arbeidsduur en de tewerkstelling 's nachts en op zon- en feestdagen en de werknemers belast met korte, opeenvolgende sportactiviteiten die ze te werk stellen. § 2. In afwijking van artikel 21 van de arbeidswet van 16 maart 1971 kan de duur van elke arbeidsperiode minder bedragen dan drie uur zonder minder te mogen bedragen dan één uur en dertig minuten voor de werkgevers die vallen onder de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 februari 2017 tot bepaling van de functieclassificaties en de loonvoorwaarden voor de sector van de sportcentra en tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 oktober 1999 betreffende de bepaling van de modaliteiten van de arbeidsduur en de tewerkstelling 's nachts en op zon- en feestdagen en de werknemers belast met korte, opeenvolgende sportactiviteiten die ze te werk stellen.".

Art. 18.Aan artikel 8 van de bovengenoemde collectieve arbeidsovereenkomst van 25 oktober 1999 wordt een paragraaf 3bis toegevoegd die als volgt wordt opgemaakt : " § 3bis. Dit aantal zondagen kan op vrijwillige basis op 35 worden gebracht voor de werkgevers bedoeld in de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 februari 2017 tot bepaling van de functieclassificaties en de loonvoorwaarden voor de sector van de sportcentra en tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 oktober 1999 betreffende de bepaling van de modaliteiten van de arbeidsduur en de tewerkstelling 's nachts en op zon- en feestdagen en de werknemers met de volgende functies : - onthaalpersoneel en omkadering van het publiek; - schoonmaakpersoneel; - animatoren.

Hiertoe overhandigt de werknemer een gedateerde en ondertekende aanvraag aan de werkgever.

De werknemer kan deze vraag herroepen met een gedateerd en ondertekend aangetekend schrijven dat wordt betekend aan de werkgever mits een opzeggingstermijn van 6 maanden die van start gaat op de eerste dag van de maand die volgt op de betekening. Het aangetekend schrijven heeft kracht van werking op de derde werkdag die volgt op de verzending ervan.

Na het verstrijken van de opzeggingstermijn bevindt de werknemer die zijn aanvraag heeft herroepen zich terug in zijn vroegere situatie of één van de conventionele stelsels die van kracht zijn binnen de onderneming.".

Art. 19.§ 1. Aan artikel 10, § 1 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 oktober 1999 wordt een tweede lid toegevoegd als volgt : "Bij wijze van afwijking geeft voor de werkgevers bedoeld door de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 februari 2017 tot bepaling van de functieclassificaties en de loonvoorwaarden voor de sector van de sportcentra en tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 oktober 1999 betreffende de bepaling van de modaliteiten van de arbeidsduur en de tewerkstelling 's nachts en op zon- en feestdagen en de werknemers die ze te werk stellen, het werk dat wordt gepresteerd op zondag met toepassing van artikel 8, § 3bis boven het maximum dat wordt bepaald in artikel 8, § 3, aanleiding tot een compensatie van 35 pct. per uur.". § 2. Artikel 10, § 2 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 oktober 1999 wordt vervangen door de volgende tekst : "De werkgever kan de in artikel 10, § 1 voorziene compensatie toekennen hetzij als inhaalrust, hetzij als overloon na overleg met de werknemer.

De inhaalrust die wordt toegekend op basis van artikel 10, § 1 wordt beschouwd als normale arbeidstijd, zowel voor de berekening van het loon als van de arbeidstijd.". § 3. Aan artikel 10, § 5 van bovengenoemde collectieve arbeidsovereenkomst van 25 oktober 1999 wordt een tweede lid toegevoegd als volgt : "Bij wijze van afwijking worden voor de werkgevers bedoeld door de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 februari 2017 tot bepaling van de functieclassificaties en de loonvoorwaarden voor de sector van de sportcentra en tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 oktober 1999 betreffende de bepaling van de modaliteiten van de arbeidsduur en de tewerkstelling 's nachts en op zon- en feestdagen en de werknemers die ze te werk stellen, de prestaties die worden geleverd op zondag met toepassing van artikel 8, § 3bis boven het maximum dat wordt bepaald in artikel 8, § 3, uitgesloten van de berekening van het plafond waarin is voorzien in het eerste lid.". HOOFDSTUK VI. - Geldigheidsduur

Art. 20.Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1 maart 2017.

Ze wordt gesloten voor onbepaalde duur.

Ze kan opgezegd worden aan de hand van een aangetekend schrijven dat wordt gericht aan het voorzitterschap van het Paritair Comité voor de socio-culturele sector mits een opzeggingstermijn van 6 maanden.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 7 januari 2018.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 1 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 februari 2017, gesloten in het Paritair Comité voor de socio-culturele sector, tot bepaling van de functieclassificaties en de loonvoorwaarden voor de sector van de sportcentra en tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 oktober 1999 betreffende de toepassingsvoorwaarden inzake arbeidsduur, nachtwerk, zondagwerk en werk op feestdagen Beroepenclassificatie Functiebeschrijvingen en classificatie voor het personeel van sportinrichtingen Inleiding De beroepenclassificatie van het personeel van de sportinrichtingen wordt verdeeld over 5 functiecategorieën, waarvan de meeste specifiek zijn voor de sportieve sector : - Zwembadpersoneel; - Zaalpersoneel; - Coördinatie- en directiepersoneel dat gekoppeld is aan het sociaal oogmerk; - Technisch en onderhoudspersoneel; - Administratief personeel.

Wanneer het mogelijk was (vooral bij de administratieve posten) werden de functies beschreven op basis van de formuleringen van de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 december 2003 die van toepassing is op sommige sectoren van het Paritair Comité voor de socio-culturele sector die afhangen van de Franse Gemeenschap.

Bij elke beschreven functie wordt de algemene beschrijving van de functie gegeven, de beschrijving van de taken en het profiel, dat als voorbeeld wordt gegeven.

De positionering van een werknemer in één van de beschreven functies houdt niet noodzakelijk in dat alle taken die worden opgesomd, gelijktijdig moeten worden uitgevoerd.

De werkgever behoudt steeds de mogelijkheid de werknemer een hogere graad toe te kennen dan diegene die wordt voorgesteld in dit document.

Behalve wanneer de wettelijke bepalingen dit vereisen, wordt de werknemer niet gevraagd over een bijzonder diploma te beschikken voor de uitoefening van een functie : de ervaring, de verworven competenties en de uitgeoefende verantwoordelijkheden bepalen de classificatie en de functie van de werknemer.

Er wordt echter bepaald dat de houders (op het moment van de aanwerving) van een diploma van niet-universitair hoger onderwijs ten minste in de loonschaal 10 worden ingedeeld, voor zover hun diploma een rechtstreeks verband heeft met de uitgeoefende functie.

Er wordt ook bepaald dat de houders (op het moment van de aanwerving) van een diploma van universitair hoger onderwijs ten minste in de loonschaal 13 worden ingedeeld, voor zover hun diploma een rechtstreeks verband heeft met de uitgeoefende functie.

De hiërarchie van de functies is gekoppeld aan twee criteria die samen worden toegepast en die de overgang mogelijk maken van de ene graad naar de andere, zodra de drempel van één van de graden overschreden wordt.

Criterium 1. Het aantal werknemers onder de verantwoordelijkheid van de beheerder wordt als volgt bepaald : - van 0 tot 5 werknemers uitgedrukt in VTE; - van 6 tot 15 werknemers uitgedrukt in VTE; - meer dan 15 werknemers uitgedrukt in VTE. De berekening van het aantal werknemers gebeurt op basis van het gemiddelde van de werknemers dat wordt uitgedrukt in voltijds equivalenten op de laatste dag van de 4 trimesters van het jaar dat eraan voorafgaat.

Wordt beschouwd als "werknemer" : elke persoon die aan de onderneming is verbonden met een arbeidsovereenkomst of een leerovereenkomst : arbeiders, bedienden (met inbegrip van de kaderleden, het directiepersoneel en de werknemers met een studentenovereenkomst).

Wordt ook in overweging genomen, de werknemer die ter beschikking gesteld wordt via een tripartiete overeenkomst met de gemeentebesturen.

Zijn uitgesloten : - de vrijwilligers; - de werknemers met een vervangingscontract dat werd gesloten conform artikel 11ter van de wet van 3 juli 1978 over de arbeidsovereenkomsten; - de uitzendkrachten, als ze werknemers vervangen wier uitvoering van arbeidsovereenkomst opgeschort is.

Criterium 2. De omvang van de infrastructuur waarop de vzw het eigendomsrecht of genot heeft conform artikel 9, 4° van het decreet van 27 februari 2003 houdende erkenning en subsi-diëring van de plaatselijke sportcentra en de geïntegreerde plaatselijke sportcentra (1) : 1.Kleine sportinfrastructuur Deze omvat : - hetzij alleen een zwembad; - hetzij één of meerdere buitenruimtes om een specifieke sport te beoefenen (bijvoorbeeld : tennisvelden, hockeyterreinen, rugbyvelden, voetbalvelden, petanqueterreinen,....); - hetzij één of meerdere binnenruimtes om een specifieke sportactiviteit te beoefenen (bijvoorbeeld : tafeltennis, schietstanden, danszalen, zalen waar de psychomotoriek geoefend wordt, zalen voor gevechtsporten, fitness-zalen,...); - hetzij één of meerdere omnisportzalen, waaraan eventueel het volgende kan worden toegevoegd : - één of meerdere buitenruimten om een specifieke sportactiviteit te beoefenen; - één of meerdere binnenruimten om een specifieke sportactiviteit te beoefenen. 2. Middelgrote sportinfrastructuur Deze omvat : - hetzij een zwembad en een kleine sportinfrastructuur (zoals hierboven bepaald); - hetzij meerdere zwembaden, al dan niet gegroepeerd in het aquacenter.

NB : een zelfstandig aquacenter wordt beschouwd als een middelgrote sportinfrastructuur. 3. Grote sportinfrastructuur Deze omvat : - één of meerdere zwembaden en één of meerdere omnisportzalen, en meerdere buitenruimten om een specifieke sportactiviteit te beoefenen. Classificatie/ Classification

Klein sportcentrum/ Petit centre sportif

Middelgroot sportcentrum/Centre sportif moyen

Groot sportcentrum/ Grand centre sportif

1. Specifieke functies voor zwembadpersoneel/ Fonctions spécifiques au personnel de piscine

Kleedkamerpersoneel/ Vestiairiste de piscine

1

2

3

Toezichthouder in zwembad/ Surveillant de piscine

1

2

3

Redder (hoger redderbrevet)/ Sauveteur (BSSA)

7

8

9

Redder-animator/ Sauveteur animateur

10

11

12

Technisch redder/ Sauveteur technicien

10

11

12

Hoofd zwembad/ Chef de piscine

-

16

17

Beheerder van zelfstandig aquacenter/ Gestionnaire de centre aquatique autonome

-

17

2.Specifieke functies voor zaalpersoneel/ Fonctions spécifiques au personnel de salle

Toezichthouder in sportzaal/ Surveillant de salle de sport

1

2

3

Adjunct-sportanimator/ Animateur sportif adjoint

4

5

6

Sportanimator/ Animateur sportif

7

8

9

Hoofdsportanimator/ Animateur sportif en chef

10

11

12

3. Specifieke coördinatiefuncties die gekoppeld zijn aan het sociaal oogmerk/ Fonctions spécifiques de coordination liées à l'objet social

Beheerder van een kleine sportinfrastructuur/ Gestionnaire de petite infrastructure sportive

19


Beheerder van een middelgrote sportinfrastructuur/ Gestionnaire d'une infrastructure sportive moyenne

20


Beheerder van een grote sportinfrastructuur/ Directeur d'une grande infrastructure sportive

21

4.Technische en onderhoudsfuncties/ Fonctions techniques et d'entretien

Onderhoudspersoneel/ Agent d'entretien

1

2

3

Ongeschoolde werkman/arbeider/ Manoeuvre/ouvrier

6

7

8

Technicus/ Ouvrier technicien

7

8

9

Gespecialiseerd technicus/ Technicien spécialisé

8

9

10

Adjunct-opzichter/ Contremaître adjoint

9

10

11

Hoofdopzichter/ Contremaître en chef

10

11

12

Logistiek en technisch coördinator/ Coordinateur logistique et technique

13

16

18

5. Administratieve functies/ Fonctions d'administration

Administratief assistent/ Auxiliaire administratif

1

2

3

Kassier-receptionist/ Caissier réceptionniste

7

8

9

Secretaris/ Secrétaire

10

11

12

Directiesecretaris/ Secrétaire de direction

13

14

15

Boekhouder/ Comptable

13

14

15

Communicatieverantwoordelijke/ Chargé de communication

10

11

12

Verantwoordelijke voor de reservaties/ Responsable des réservations

10

11

12

Administratief en financieel verantwoordelijke/ Responsable administratif et financier

16

17

18


1.Specifieke functies voor het zwembadpersoneel Kleedkamerpersoneel A. Algemene beschrijving van de functie - Het kleedkamerpersoneel staat in voor de orde en het toezicht op de kledij van de zwemmers onder het gezag van zijn hiërarchische overste (hoofd zwembad of directie); - Hij ziet toe op de toepassing van het huishoudelijk reglement.

B. Beschrijving van de taken - De zwemmers onthalen en hen de nodige praktische informatie geven; - De kledij opbergen en er toezicht op houden; - Toezicht houden op de onmiddellijke omgeving en de kleedkamers onderhouden.

C. Profiel - Communicatievaardig en zin voor organisatie; - Verzorgd uiterlijk; - Discretie.

Toezichter in het zwembad A. Algemene beschrijving van de functie - Hij staat in voor het toezicht in het zwembad onder het gezag van een redder en/of het hoofd van het zwembad; - Hij mag nooit alleen werken, het gaat om een omkaderde en ondergeschikte post.

B. Beschrijving van de taken - De zwemmers onthalen en informeren, hun kledij, hun uitrusting en hun hygiëne controleren; - Toezicht houden in het zwembad/de zwembaden; - De discipline behouden en erop toezien dat het huishoudelijk reglement wordt nageleefd; - Instaan voor de veiligheid van de zwemmers in geval van een chemisch of technisch ongeval; - De redder of het hoofd van het zwembad bijstaan tijdens de redding of reanimatie; - Indien nodig deelnemen aan het onderhoud van het zwembad of de zwembaden.

C. Profiel - Zin voor verantwoordelijkheid en naleven van de instructies die worden gegeven; - Communicatievaardig.

Redder (hoger redderbrevet) A. Algemene beschrijving van de functie - De redder staat in voor het toezicht op en de veiligheid van de zwemmers in het zwembad op basis van de instructies van het hoofd van het zwembad of de directie; - Hij neemt nauwgezet deel aan de animatie en het onderhoud van het zwembad, het gaat om een ondergeschikte functie.

B. Beschrijving van de taken - De zwemmers onthalen en informeren, hun kledij, hun uitrusting en hun hygiëne controleren; - Toezicht houden op het zwembad/de zwembaden; - De discipline behouden en erop toezien dat het huishoudelijk reglement wordt nageleefd; - Instaan voor de redding en de reanimatie bij een ongeval; - Instaan voor de veiligheid van de zwemmers in geval van een chemisch of technisch ongeval; - Het veiligheidsmateriaal controleren en de specifieke parameters voor de goede werking van het zwembad; - Indien nodig deelnemen aan het onderhoud van het zwembad of de zwembaden.

C. Profiel - Houder zijn van het hoger reddersbrevet (2) en minstens één keer per jaar een verplichte opleiding inzake eerste hulp-, reanimatie- en reddingstechnieken (waarbij ook het gebruik van een defibrillator wordt aangeleerd); - Zin voor verantwoordelijkheid en naleven van de veiligheidsvoorschriften; - Communicatievaardig, makkelijk contacten kunnen leggen met het publiek en de groepen.

Redder-animator A. Algemene beschrijving van de functie - Afgezien van zijn taken als redder, is de redder-animator ermee belast de animatie van het zwembad te bedenken, voor te bereiden en te organiseren onder de verantwoordelijkheid van zijn hiërarchische overste (het hoofd van het zwembad of de directie).

B. Beschrijving van de taken - De zwemmers onthalen en informeren, hun kledij, hun uitrusting en hun hygiëne controleren; - Toezicht houden in het zwembad/de zwembaden; - De discipline behouden en erop toezien dat het huishoudelijk reglement wordt nageleefd; - Instaan voor de redding en de reanimatie bij een ongeval; - Instaan voor de veiligheid van de zwemmers in geval van een chemisch of technisch ongeval; - Het veiligheidsmateriaal controleren; - Indien nodig kan hij deelnemen aan het onderhoud van het zwembad of de zwembaden en bij het opnemen van de specifieke parameters voor de goede werking van het zwembad; - De diverse activiteiten bedenken, voorbereiden en organiseren die deel uitmaken van de animatie van het zwembad : zwemlessen, watergewenning, bepaalde evenementen (schoolstages en buitenschoolse stages, sportdagen,....), wateranimatie.

C. Profiel - Houder zijn van het hoger reddersbrevet (3) en minstens één keer per jaar een verplichte opleiding inzake eerste hulp-, reanimatie- en reddingstechnieken (waarbij ook het gebruik van een defibrillator wordt aangeleerd); - Houder zijn van een specifiek opleidingscertificaat dat volgens de regels is gevalideerd door de bevoegde overheid en waarin meer bepaald een cursus omgaan met publiek, wetgeving inzake zwembaden en materiaal vervat zit; - Houder zijn van een certificaat van een opleiding inzake animatie in zwembaden, dat volgens de regels is gevalideerd door de bevoegde overheid; - Zin voor verantwoordelijkheid en naleven van de veiligheidsvoorschriften; - Communicatievaardig, makkelijk contacten kunnen leggen met het publiek en de groepen.

Technisch redder A. Algemene beschrijving van de functie - Afgezien van zijn taken als redder neemt de technisch redder deel aan het technisch onderhoud van het zwembad onder de verantwoordelijkheid van zijn hiërarchische overste (het hoofd van het zwembad of de directie).

B. Beschrijving van de taken - De zwemmers onthalen en informeren, hun kledij, hun uitrusting en hun hygiëne controleren; - Toezicht houden in het zwembad/de zwembaden; - De discipline behouden en erop toezien dat het huishoudelijk reglement wordt nageleefd; - Instaan voor de redding en de reanimatie bij een ongeval; - Instaan voor de veiligheid van de zwemmers in geval van een chemisch of technisch ongeval; - Het veiligheidsmateriaal controleren; - Het technisch onderhoud bedenken, voorbereiden en uitvoeren, meer bepaald de controles en analyses van water, lucht, het filteren en de desinfectering van het zwembad/de zwembaden en de traceerbaarheid ervan waarborgen.

C. Profiel - Houder zijn van het hoger reddersbrevet (4) en minstens één keer per jaar een verplichte opleiding inzake eerste hulp-, reanimatie- en reddingstechnieken (waarbij ook het gebruik van een defibrillator wordt aangeleerd); - Houder zijn van een specifiek opleidingscertificaat dat volgens de regels is gevalideerd door de bevoegde overheid en waarin meer bepaald een cursus omgaan met publiek, wetgeving inzake zwembaden en materiaal vervat zit; - Houder zijn van een certificaat van een opleiding dat volgens de regels is gevalideerd door de bevoegde overheid en betrekking heeft op de technische en veiligheidsmateries die eigen zijn aan zwembaden; - Eventueel beschikken over een basiskennis duiktechnieken in het kader van het onderhoud van de kuipen; - Zin voor verantwoordelijkheid en naleven van de veiligheidsvoorschriften; - Communicatievaardig, makkelijk contacten kunnen leggen met het publiek en de groepen.

Hoofd van het zwembad A. Algemene beschrijving van de functie - Het hoofd van het zwembad staat in voor het beheer van de waterinstallatie op alle vlakken (administratief, veiligheid, pedagogisch en technisch); - Hij coördineert zijn team onder de verantwoordelijkheid van de directie.

B. Beschrijving van de taken - De werking beheren en deelnemen aan de ontwikkeling van het zwembad of de zwembaden; - De functies van redder, redder-animator en technisch redder kunnen waarnemen; - Kan deelnemen aan het onderhoud van het zwembad of de zwembaden.

C. Profiel - Houder zijn van het hoger reddersbrevet (5) en minstens één keer per jaar een verplichte opleiding inzake eerste hulp-, reanimatie- en reddingstechnieken (waarbij ook het gebruik van een defibrillator wordt aangeleerd); - Houder zijn van een specifiek opleidingscertificaat dat volgens de regels is gevalideerd door de bevoegde overheid en waarin meer bepaald een cursus omgaan met publiek, wetgeving inzake zwembaden en materiaal vervat zit; - Houder zijn van een certificaat van een opleiding inzake animatie in zwembaden, dat volgens de regels is gevalideerd door de bevoegde overheid; - Houder zijn van een certificaat van een opleiding op technisch en veiligheidsvlak betreffende de technische en veiligheidsmateries die eigen zijn aan de zwembaden en dat volgens de regels is gevalideerd door de bevoegde overheid; - Beschikken over een bewezen ervaring in zwembaden, waardoor hij het veiligheidsplan doeltreffend kan uitvoeren; - Zin voor verantwoordelijkheid; - Communicatievaardig, gemakkelijk contacten kunnen leggen met het publiek en de groepen.

Beheerder van een zelfstandig aquacenter A. Algemene beschrijving van de functie - De beheerder van een zelfstandig aquacenter staat in voor het beheer van de installaties in alle facetten ervan; - Hij coördineert zijn team onder de verantwoordelijkheid van de voogdij-instantie die hem de machtiging verleent.

B. Beschrijving van de taken - Instaan voor het administratieve en budgettaire beheer alsook voor de follow-up van de dossiers; - De bezetting van de installaties en uitrustingen coördineren; - De activiteiten en animaties programmeren; - Het personeel van het centrum beheren en controleren; - Toezien op de werking van de technische installaties; - Instaan voor de bevordering en de vertegenwoordiging van het aquacenter.

C. Profiel - Een grondige kennis hebben van de wetgeving inzake waterinstallaties en deze kunnen toepassen; - Over een bewezen ervaring op het vlak van zwembaden beschikken met meer bepaald de volgende facetten : - het administratieve en financiële beheer; - het beheer van het publiek en het personeel; - de animatie in het water; - het technisch beheer; - de doeltreffende toepassing van het veiligheidsplan; - Zin voor communicatie, makkelijk contacten kunnen leggen met het publiek en de groepen. 2. Specifieke functies voor het zaalpersoneel Opzichter in de sportzaal A.Algemene beschrijving van de functie - De opzichter in de sportzaal ziet erop toe dat het huishoudelijk reglement wordt toegepast tijdens het gebruik van de lokalen onder het gezag van de hiërarchische overste (sportief hoofdanimator of directie). Het gaat om een omkaderd en ondergeschikt werk.

B. Beschrijving van de taken - Toezien op de werking van de installaties en het gebruik dat ervan gemaakt wordt; - Toezien op de naleving van het huishoudelijk reglement door de gebruikers : aangepaste schoenen, correct gedrag; - De directie op de hoogte brengen van situaties waarvoor een tussenkomst vereist is (voor de veiligheid van de gebruikers).

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - Zin voor organisatie; - Zich kunnen integreren en in teamverband werken; - Zin voor communicatie; - Verzorgd voorkomen.

Adjunct-sportief animator A. Algemene beschrijving van de functie - De adjunct-sportief animator handelt onder het gezag van de sportief animator, de hoofdanimator of de directie van het centrum en heeft alleen uitvoerende taken; - Zijn rol is ondersteunend bij de voorbereiding en praktische organisatie van de sportieve activiteiten. Het gaat om een omkaderd en ondergeschikt werk.

B. Beschrijving van de taken - De taken uitvoeren in het kader van de materiële organisatie van activiteiten; - Beperkte animatietaken uitvoeren die elders zijn uitgedacht; - Administratieve en logistieke taken uitvoeren in het kader van zijn competenties; - Een groep begeleiden; - Sportieve activiteiten animeren en/of omkaderen; - Deelnemen aan de organisatie van evenementen; - Instaan voor de aanleunende taken die voor de uitvoering van activiteiten noodzakelijk zijn.

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - Goede kennis van de activiteitensector; - Makkelijk contacten kunnen leggen met het publiek en de groepen; - Zich schikken naar de richtlijnen die worden gegeven.

Sportief animator A. Algemene beschrijving van de functie - De sportief animator staat in voor de voorbereiding en organisatie van de sportieve en recreatieve activiteiten van het centrum onder het gezag van de sportief hoofdanimator of de directie.

B. Beschrijving van de taken - De activiteiten van het centrum voor het publiek voorbereiden, organiseren en animeren; - Een groep animeren; - Deelnemen aan de evaluatie van de activiteiten; - Instaan voor de aanleunende taken die voor de uitvoering van de activiteiten noodzakelijk zijn.

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - Organisatievermogen; - Een groep kunnen leiden en animeren; - Goede kennis van de activiteitensector; - De pedagogische basismethodes beheersen; - Indien nodig specifieke technieken beheersen.

Sportief hoofdanimator A. Algemene beschrijving van de functie - De sportief hoofdanimator coördineert het hele animatieprogramma van het sportcentrum; - Hij werkt eventueel samen met een team van animatoren, wier taken hij organiseert; - Hij voert zijn taken uit onder de verantwoordelijkheid van de directie.

B. Beschrijving van de taken - De activiteiten van het sportcentrum uitvoeren, animeren en evalueren in samenwerking met de directie; - Het werk van het animatieteam organiseren; - Het specifieke budget beheren.

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - Animatietechnieken beheren; - Organisatietalent hebben en contactvaardig zijn; - Kennis van de activiteitensector en de aangepaste pedagogie; - Indien nodig specifieke technieken beheersen; - Projecten kunnen opzetten en uitvoeren in functie van de verscheidene situaties; - Het werk van een team animatoren kunnen organiseren. 3. Specifieke coördinatiefuncties die gekoppeld zijn aan het sociaal oogmerk Beheerder van een kleine sportinfrastructuur A.Algemene beschrijving van de functie - Hij staat in voor alle facetten van het beheer van een kleine sportinfrastructuur onder de verantwoordelijkheid van de voogdij-instantie die hem de machtiging geeft.

B. Beschrijving van de taken - Instaan voor het administratieve en budgettaire beheer en de follow-up van de dossiers; - De bezetting van de installaties en de uitrustingen coördineren; - De activiteiten en de animaties programmeren; - Het personeel van het centrum beheren en controleren; - Toezicht houden op de werking van de technische installaties; - Instaan voor de bevordering en de vertegenwoordiging van het sportcentrum.

C. Profiel - Zin voor verantwoordelijkheid en grote beschikbaarheid; - Het werk van zijn personeel kunnen organiseren en leiden; - Zeer polyvalent; - Goede kennis van het sportieve milieu en het doelpubliek; - Blijk geven van initiatief inzake animatie en marketing; - Indien nodig en in geval van erkenning van het centrum als PSC (6) of GPSC, houder zijn van het "brevet de gestionnaire d'infrastructure sportive" dat is gehomologeerd door ADEPS. Beheerder van een middelgrote sportinfrastructuur A. Algemene beschrijving van de taken - Hij staat in voor alle facetten van het beheer van een middelgrote sportinfrastructuur onder de verantwoordelijkheid van de voogdij-instantie die hem de machtiging geeft.

B. Beschrijving van de taken - Instaan voor het administratieve en budgettaire beheer en de follow-up van de dossiers; - De bezetting van de installaties en de uitrustingen coördineren; - De activiteiten en de animaties programmeren; - Het personeel van het centrum beheren en controleren; - Toezicht houden op de werking van de technische installaties; - Instaan voor de bevordering en de vertegenwoordiging van het sportcentrum.

C. Profiel - Zin voor verantwoordelijkheid en grote beschikbaarheid; - Het werk van zijn personeel kunnen organiseren en leiden; - Zeer polyvalent; - Goede kennis van het sportieve milieu en het doelpubliek; - Blijk geven van initiatief inzake animatie en marketing; - Indien nodig en in geval van erkenning van het centrum als PSC (7) of GPSC houder zijn van het "brevet de gestionnaire d'infrastructure sportive" dat is gehomologeerd door ADEPS. Directeur van een grote sportinfrastructuur A. Algemene beschrijving van de functie - Hij staat in voor alle facetten van het beheer van één of meerdere grote sportinfrastructuren onder de verantwoordelijkheid van de voogdij-instantie die hem de machtiging geeft.

B. Beschrijving van de taken - Het volledige beheer van het complex of de complexen coördineren; - Het personeel beheren en controleren; - Instaan voor het administratieve en financiële beheer en de follow-up van de dossiers; - Toezicht houden op de coördinatie en de planning van de bezetting van de lokalen en de technische installaties; - Toezicht houden op het beheer van de technische installaties; - Instaan voor de bevordering en de vertegenwoordiging van het sportcentrum of de sportcentra.

C. Profiel - Zin voor verantwoordelijkheid en grote beschikbaarheid; - Het werk van zijn personeel kunnen organiseren en leiden; - Zijn macht kunnen delegeren; - Zeer polyvalent; - Goede kennis van het sportieve milieu en het doelpubliek; - Goede kennis van de verscheidene machten; - Blijk geven van initiatief inzake animatie en marketing; - Indien nodig en in geval van erkenning van het centrum als PSC (8) of GPSC houder zijn van het "brevet de gestionnaire d'infrastructure sportive" dat is gehomologeerd door ADEPS. 4. Technische functies Onderhoudswerkman (9) A.Algemene beschrijving van de functie - De onderhoudswerkman reinigt de lokalen en/of de uitrusting en beheert de gebruikelijke onderhoudsproducten; - Hij is belast met het onderhoud van het klein materieel en de lokalen (bijvoorbeeld : kleine verbouwingen, kleine herstellingen, enz.). Deze functie houdt niet het onderhoud in van de werktuigen.

B. Beschrijving van de taken - Schoonmaken van lokalen en halls; - Schoonmaken van meubelen en toebehoren; - Onderhoud en verbouwing van lokalen; - Onderhoud van het materiaal.

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - Bekwaam om de bij de functie horende regels inzake hygiëne en veiligheid toe te passen; - Bekwaam om basiswerktuigen (hamer, ladder, enz.) te gebruiken.

Arbeider/Ongeschoolde werkman A. Algemene beschrijving van de functie - De ongeschoolde werkman neemt deel aan de onderhoudswerkzaamheden binnen de gebouwen en de uitrustingen; - Hij helpt mee om het gereedschap in goede staat te houden onder het gezag van de opzichter of zijn hiërarchische overste.

B. Beschrijving van de taken - De gevraagde manuele taken uitvoeren en de gekregen richtlijnen toepassen; - Deelnemen aan de regelmatige controle van de gebouwen en de uitrustingen; - Deelnemen aan het onderhoud; - De verantwoordelijke op de hoogte brengen van de risicosituaties.

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - Manueel handig zijn; - Kunnen werken in teamverband.

Technisch arbeider A. Algemene beschrijving van de functie - De technisch arbeider staat in voor de werkzaamheden betreffende de installaties en het onderhoud van de gebouwen en uitrustingen om deze te behouden in goede staat, onder de verantwoordelijkheid van de opzichter of de hiërarchische overste.

B. Beschrijving van de taken - Instaan voor het onderhoud van de gebouwen en uitrustingen; - De gedane vaststellingen nauwgezet meedelen en op vraag instaan voor de follow up ervan; - Deelnemen aan de preventieve en systematische onderhoudswerkzaamheden; - De verantwoordelijke op de hoogte brengen van de risicosituaties; - Instaan voor de veiligheid van de gebruikers.

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - Beschikken over de vereiste minimale technische kennis; - Voldoende manueel handig zijn; - Bereidheid zijn kennis bij te schaven; - In teamverband kunnen werken.

Gespecialiseerd technicus A. Algemene beschrijving van de functie - De gespecialiseerde technicus staat in voor de werkzaamheden in het kader van het beheer van de technische installaties; - Hij zorgt ervoor dat de uitrusting in goede staat blijft onder de verantwoordelijkheid van de opzichter of de hiërarchische meerdere.

B. Beschrijving van de taken - Instaan voor de regelmatige controle en het onderhoud van de technische installaties, de gebouwen en uitrustingen; - De gedane vaststellingen nauwgezet meedelen en op vraag instaan voor de follow up ervan; - Preventieve en systematische onderhoudswerkzaamheden uitvoeren; - De verantwoordelijke op de hoogte brengen van de risicosituaties; - Instaan voor de veiligheid van de gebruikers.

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - Beschikken over de specifieke technische kennis en de noodzakelijke handigheid om ze toe te passen; - Bereidheid zijn kennis bij te schaven; - In teamverband kunnen werken.

Adjunct opzichter A. Algemene beschrijving van de functie - De adjunctopzichter voert zijn taken in een specifiek domein uit onder de verantwoordelijkheid van de opzichter; - Hij is verantwoordelijk voor een team dat instaat voor de technische followup van een infrastructuur en de bijhorende uitrustingen; - Hij ziet erop toe dat de wettelijke normen inzake hygiëne en veiligheid worden nageleefd.

B. Beschrijving van de taken - Instaan voor het beheer van de dienst en het werk van het technisch probleem organiseren; - De uitvoering van het werk controleren; - Toezien op de regelmatige controle van de staat van de installaties; - Instaan voor de followup van de vaststellingen; - Een preventief en systematisch onderhoud organiseren, de noden evalueren en de gepaste technische oplossingen voorstellen; - Zijn rechtstreekse overste op de hoogte brengen van de risicosituaties.

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - De taken kunnen organiseren van een team van arbeiders en/of technici; - Beschikken over de noodzakelijke technische kennis; - Bereid zijn bij te leren; - Zin voor verantwoordelijkheid; - Zin voor organisatie.

Hoofdopzichter A. Algemene beschrijving van de functie - De hoofdopzichter voert zijn taken uit onder de verantwoordelijkheid van zijn hiërarchische overste; - Hij neemt deel aan de organisatie en de coördinatie van de technische diensten van de sportinfrastructuur; - Hij is verantwoordelijk voor de infrastructuur en de bijhorende uitrustingen, waarvan hij de technische followup waarborgt; - Hij ziet erop toe dat de wettelijke normen inzake hygiëne en veiligheid worden nageleefd en blijft op de hoogte van de evolutie ervan en van het goede begrip ervan door de teams.

B. Beschrijving van de taken - Instaan voor het beheer van de dienst en de organisatie van het werk van de technische teams; - De uitvoering van het werk controleren; - De staat van de installaties controleren en laten controleren; - Instaan voor de followup van de gedane vaststellingen; - Het preventieve onderhoud organiseren; - De directie op de hoogte brengen van risicosituaties, een lijst opmaken van de abnormale situaties en de noodzakelijke behoeften evalueren.

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - Eén of meerdere teams van arbeiders en/of technici kunnen leiden; - Beschikken over de vereiste technische kennis; - Bereid zijn bij te leren; - Zin voor verantwoordelijkheid; - Zin voor organisatie.

Logistiek en technisch coördinator A. Algemene beschrijving van de functie - De logistiek en technisch coördinator voert zijn functies uit onder de verantwoordelijkheid van de directie; - Hij organiseert en beheert de materiële organisatie van de projecten die hem opgedragen worden; - Hij is verantwoordelijk voor de organisatie en de coördinatie van de logistieke en technische diensten van de sportinfrastructuur; - Hij ziet erop toe dat de wettelijke normen inzake hygiëne en veiligheid worden nageleefd en blijft op de hoogte van de evolutie ervan en van het goede begrip ervan door de teams.

B. Beschrijving van de taken - Instaan voor het beheer van de dienst en de organisatie van het werk van de technische teams; - De technische dossiers voorbereiden en de noodzakelijke investeringen inschatten; - De uitvoering van het werk controleren; - Het preventieve onderhoud organiseren; - De directie op de hoogte brengen van risicosituaties, een lijst opmaken van de abnormale situaties en de noodzakelijke behoeften evalueren; - Op gepaste wijze de menselijke en materiële hulpmiddelen verdelen; - De technische prestaties van de installaties evalueren en de oplossingen ter verbetering ervan voorstellen.

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - Eén of meerdere technische en logistieke teams kunnen leiden; - Beschikken over precieze technische kennis en deze updaten; - Kennis hebben van de procedures inzake overheidsopdrachten; - Bekwaam zijn om bij te leren en meer specifiek technische dossiers op te maken; - Zin voor verantwoordelijkheid; - Beschikken over organisatietalent. 5. Administratieve functies - Administratief assistent A.Algemene beschrijving van de functie - De administratief assistent staat in voor de logistieke steun die noodzakelijk is voor de administratieve dienst (fotokopies, telefonisch onthaal, enz.); - Hij voert een eenvoudig werk op basis van nauwkeurige richtlijnen en onder de leiding van zijn hiërarchische overste.

B. Beschrijving van de taken - Telefonische oproepen beantwoorden; - Fotokopies maken; - Data invoeren; - Elementaire dactylografische werkzaamheden; - Documenten klasseren.

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - Beschikken over organisatietalent; - De basis inzake informatica beheersen; - Zin voor communicatie.

Kassierreceptionist A. Algemene beschrijving van de functie - De kassierreceptionist staat in voor het onthaal van de gebruikers en ontvangt het inkomgeld; - Hij staat in voor de logistieke steun aan de administratieve dienst op basis van nauwkeurige richtlijnen; - Hij kijkt de bezettingen van de dag na onder de verantwoordelijkheid van zijn hiërarchische overste.

B. Beschrijving van de taken - De gebruikers onthalen en hen naar de plaats van hun sportactiviteit leiden; - De klanten inlichten; - De reservatieaanvragen registreren; - De verschuldigde bedragen innen en het dagelijkse overzicht maken; - De bezettingen van de dag beheren; - De telefoon beantwoorden, eenvoudige administratieve werkzaamheden uitvoeren.

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - Verzorgd voorkomen; - Zin voor communicatie; - Organisatietalent en naleving van de gekregen richtlijnen; - De kassa correct beheren.

Secretaris (10) A. Algemene beschrijving van de functie - De secretaris tikt de documenten in en stelt ze voor (brieven en verslagen) voor een dienst of een hiërarchische meerdere, met behulp van bureauticatechnieken en in het bijzonder tekstverwerking. Hij sorteert, bestudeert en klasseert de documenten, verdeelt de post en organiseert materieel, de verplaatsingen en afspraken van zijnhiërarchische chef. Hij geeft de telefoonoproepen door of filtert ze en waarborgt het eerste contactniveau tussen de dienst en de buitenwereld.

B. Beschrijving van de taken - De documenten intikken en voorstellen (brieven, verslagen); - De informatie die nodig is voor de dienst registreren en intikken met behulp van het informaticamiddel en ze klasseren; - De telefoonoproepen ontvangen, bepalen en doorgeven; - De post doornemen en de verdeling ervan waarborgen; - Meewerken aan de organisatie van de vergaderingen (zalen huren, notities nemen); - Instaan voor het tijdsbeheer (agenda, verplaatsingen, vergaderingen, reservaties).

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - Zich kunnen aanpassen en integreren in een team; - Polyvalent zijn; - Verantwoordelijkheidszin hebben; - Kennis van courante software; - Organisatietalent, stiptheid; - Opleiding kunnen volgen (wetgeving, software,...); - Open staan voor problemen van het publiek, vaardigheden eigen aan de sector.

Directiesecretaris (11) A. Algemene beschrijving van de functie - De directiesecretaris organiseert en coördineert voor een hiërarchische meerdere de overdracht en de redactie van informatie van de dienst of van de vereniging. Hij tikt nota's en documenten in, al dan niet met een vertrouwelijk karakter, en stelt deze voor. Hij behandelt, beheert, volgt een deel van de informatie van de dienst (courante briefwisseling, specifieke zaken). Hij organiseert de informatiestroom. Hij onderhoudt rechtstreeks contact met zijn hiërarchische meerdere en met de buitenwereld. Hij kan ook een ploeg medewerkers omkaderen en opleiden.

B. Beschrijving van de taken - De verschillende secretariaatstaken verzamelen en klaarzetten (instrumenten, grafieken, enz.); - Op vraag van de hiërarchische meerdere het geheel van de bijzondere informatiebehandeling waarborgen (tikwerk, opslaan op computer, verspreiding); - Nota's, briefwisseling, notulen, dossiers, verslagen opstellen vanaf mondelinge of schriftelijke instructies; - De informatiestroom beheren en er de filtering en de overdracht van waarborgen; - Materieel de contacten beheren van zijn hiërarchische meerdere (afspraken maken, vergaderingen organiseren, verplaatsingen), agenda; - Administratief beheer van de dossiers "deelnemers", "personeel", "subsidies"; - Het administratief personeel omkaderen in samenwerking met de hiërarchische meerdere; - De samenhang waarborgen van het administratief systeem.

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - Zich kunnen aanpassen en integreren in een team; - Polyvalent zijn; - Verantwoordelijkheidszin hebben; - De courante softwarepakketten kennen; - Kunnen organiseren en streng zijn; - Kennis bijschaven (wetgeving, software).

Communicatieverantwoordelijke A. Algemene beschrijving van de functie - De communicatieverantwoordelijke ontwikkelt de creatie en de kwaliteit van de vorm en inhoud van de interne of externe communicatie in het kader van de strategie die is bepaald door de beheerder; - Hij ontwerpt of past elk middel, elke actie toe of maakt gebruik van elk communicatienetwerk om de relaties van de vereniging met haar omgeving te vergemakkelijken. Hij kan alle of een deel van de technische communicatieactiviteiten uitvoeren.

B. Beschrijving van de taken - De meest efficiënte communicatieacties uitvoeren; - De middelen voorstellen en/of de communicatiedragers kiezen; - De inhoud van de boodschappen bedenken met een aangepast taalgebruik en een aangepaste stijl; - Instaan voor de contacten met de gesprekspartners van de vereniging (intern, extern) en de media (journalisten); - Onderhandelen met de dienstverleners en de leveranciers en de productie van de documenten volgen; - De materiële activiteiten organiseren en beheren, alsook de administratieve (relatiefiches) en budgettaire dossiers van de communicatieacties.

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - Een netwerk van professionele relaties ontwikkelen en onderhouden; - De informatie doorspelen aan de hiërarchische lijn in functie van het belang en de dringendheid ervan; - Kunnen argumenteren, weerleggen, overtuigen; - Kunnen dialogeren met verschillende soorten gesprekspartners; - Informatie bedenken die is aangepast aan de situatie; - De resultaten van de communicatieacties evalueren.

Boekhouder (12) A. Algemene beschrijving van de functie - De boekhouder registreert en verwerkt informatie omtrent de financiële bewegingen van de vereniging; - Hij verzamelt, klasseert, analyseert, naargelang het geval, de cijfergegevens (kosten, rendabiliteit) om het beheer van de vereniging te optimaliseren of vast te leggen, hij houdt zich bezig met btwaangiften, maakt de resultatenrekening en de balans van de vereniging op, eventueel in samenwerking met de hiërarchische meerdere; - Hij is verantwoordelijk voor de validering van de rekeningen.

B. Beschrijving van de taken - De boekhoudkundige verrichtingen boeken en ze registreren; - Periodiek de vergelijkende staten, de saldi registreren en uitvoeren in de vormen die hun authenticiteit waarborgen; - De specifieke boekhoudkundige werkzaamheden verrichten (lonen, lasten, fiscale aangiften); - De synthesedocumenten verzamelen en uitgeven betreffende financiële informatie van de vereniging (afschrijvingen, ramingen, regularisatie, belastingen op de winsten); - De resultatenrekeningen en de balansen van de vereniging opmaken.

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - De cijfergegevens methodisch en nauwgezet uitvoeren; - Fouten opsporen en de informatiebronnen zoeken; - De vertrouwelijkheid van de behandelde informatie naleven; - Globaal de toestand of de problemen inschatten.

Reservatieverantwoordelijke A. Algemene beschrijving van de functie - De reservatieverantwoordelijke coördineert het personeel van de recepties en de reservaties van de hele sportinfrastructuur.

B. Beschrijving van de taken - Reservatie van de gebruikers vastleggen; - Commerciële contacten met het publiek; - Beheer van het informaticaprogramma van de reservaties; - Beheer van het werk van de receptie (uurrooster, informatie,...) en leiden van het personeel dat te maken krijgt met reservaties; - Coördinatie met de andere functies.

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - Flexibel zijn en de noden van de verschillende gebruikers op elkaar kunnen afstemmen; - Organisatietalent hebben en prognoses kunnen maken; - Verantwoordelijkheidszin hebben en in grote mate beschikbaar zijn; - Goede kennis van de informaticamiddelen; - Commercieel talent hebben; - Perfecte kennis van de plaatsen, hulpbronnen en noden van de verscheidene activiteiten; - Perfecte kennis van de gebruikers, hun noden en projecten; - Oplossen van problemen in verband met de veiligheid van de gebruikers, onmiddellijke reactie in geval van problemen en tussenkomst in de veiligheidsprocedure in crisissituaties.

Administratief en financieel verantwoordelijke A. Algemene beschrijving van de functie - De administratief en financieel verantwoordelijke superviseert, organiseert en coördineert de administratieve, boekhoudkundige en financiële diensten, soms de informatica en de algemene diensten. Hij verzamelt de informatie bij de operationele verantwoordelijken, structureert de representatieve gegevens in de stappen die de vereniging moet zetten om beslissingen te nemen (balansen, resultatenrekeningen, boordtabellen); - Hij stelt de sterke en zwakke punten van de activiteit vast. Hij vestigt de aandacht van de directie op de prognoses op korte termijn en geeft haar hierover raad; - Hij formuleert voorstellen over de strategieën op middellange termijn; - Op basis van de richtlijnen van de directie voert hij zijn taken uit waarbij de verantwoordelijkheid van de vereniging betrokken is (zoektocht naar en onderhandeling over de financiële hulpbronnen) en staat hij in voor de personeelsadministratie.

B. Beschrijving van de taken - Een administratief team beheren en coördineren; - De subsidiedossiers en de financiële stromen van de vereniging beheren; - Instaan voor de administratieve banden met de partners van de vereniging en de subsidiërende overheden en organisatoren; - Het personeelsbeleid ontwikkelen op een manier die overeenstemt met het beleid van de vereniging; - Administratieve en financiële procedures invoeren en de followup ervan waarborgen; - Voorstellen formuleren over de strategieën op middellange termijn.

C. Profiel (bij wijze van voorbeeld) - Een situatie in haar geheel kunnen analyseren; - Kunnen onderhandelen; - Een financiële analyse kunnen maken; - Beschikken over noties inzake boekhouding; - Kennis hebben van het administratief beheer van het personeel.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 7 januari 2018.

De Minister van Werk, K. PEETERS _______ Nota's (1) "Art.9. Om te worden erkend moet een plaatselijk sportcentrum of een geïntegreerd plaatselijk sportcentrum volgende taken volbrengen en voldoen aan onderstaande voorwaarden : (...) 4° ) het eigendomsrecht of genot hebben over de infrastructuur van het centrum voor minstens de duur van de erkenning (NVDR : 10 jaar). Wat de geïntegreerde plaatselijke sportcentra betreft, is het bezit van de schoolsportinfrastructuur slechts vereist voor de perioden buiten schooltijden (...).". (2) 13 juni 2013 - Besluit van de Waalse Regering tot bepaling van de sectorale voorwaarden betreffende de open en overdekte zwembaden voor een niet louter privatief gebruik in het kader van het gezin. 10 oktober 2002 - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de exploitatievoorwaarden voor zwembaden. (3) 13 juni 2013 - Besluit van de Waalse Regering tot bepaling van de sectorale voorwaarden betreffende de open en overdekte zwembaden voor een niet louter privatief gebruik in het kader van het gezin. 10 oktober 2002 - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de exploitatievoorwaarden voor zwembaden. (4) 13 juni 2013 - Besluit van de Waalse Regering tot bepaling van de sectorale voorwaarden betreffende de open en overdekte zwembaden voor een niet louter privatief gebruik in het kader van het gezin. 10 oktober 2002 - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de exploitatievoorwaarden voor zwembaden. (5) 13 juni 2013 - Besluit van de Waalse Regering tot bepaling van de sectorale voorwaarden betreffende de open en overdekte zwembaden voor een niet louter privatief gebruik in het kader van het gezin. 10 oktober 2002 - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de exploitatievoorwaarden voor zwembaden. (6) PSC - GPSC : Plaatselijk Sportcentrum - Geïntegreerd Plaatselijk Sportcentrum krachtens het decreet van 27 februari 2003 houdende erkenning en subsidiëring van de plaatselijke sportcentra en de geïntegreerde plaatselijke sportcentra, zoals gewijzigd door het decreet van 19 juli 2011 en het decreet van 13 september 2012.(7) PSC - GPSC : Plaatselijk Sportcentrum - Geïntegreerd Plaatselijk Sportcentrum krachtens het decreet van 27 februari 2003 houdende erkenning en subsidiëring van de plaatselijke sportcentra en de geïntegreerde plaatselijke sportcentra, zoals gewijzigd door het decreet van 19 juli 2011 en het decreet van 13 september 2012.(8) PSC - GPSC : Plaatselijk Sportcentrum - Geïntegreerd Plaatselijk Sportcentrum krachtens het decreet van 27 februari 2003 houdende erkenning en subsidiëring van de plaatselijke sportcentra en de geïntegreerde plaatselijke sportcentra, zoals gewijzigd door het decreet van 19 juli 2011 en het decreet van 13 september 2012.(9) Beschrijving conform de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 december 2003 tot bepaling van de functieclassificatie in de Franse Gemeenschap.(10) Beschrijving conform de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 december 2003 tot bepaling van de functieclassificatie in de Franse Gemeenschap.(11) Beschrijving conform de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 december 2003 tot bepaling van de functieclassificatie in de Franse Gemeenschap.(12) Beschrijving conform de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 december 2003 tot bepaling van de functieclassificatie in de Franse Gemeenschap. Bijlage 2 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 februari 2017, gesloten in het Paritair Comité voor de socioculturele sector, tot bepaling van de functieclassificaties en de loonvoorwaarden voor de sector van de sportcentra en tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 oktober 1999 betreffende de toepassingsvoorwaarden inzake arbeidsduur, nachtwerk, zondagwerk en werk op feestdagen - Loonschalen op 20 februari 2017 Loonschalen sector sportcentra (20 februari 2017, referteindexcijfer : 102,05, basis 2013 = 100)

Anciënniteit/ Ancienneté

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

0

1 626,98

1 642,00

1 657,00

1 680,00

1 722,78

1 757,14

1 805,00

1 881,90

1 932,86

2 038,98

1

1 640,47

1 656,50

1 672,50

1 696,50

1 739,78

1 774,64

1 822,90

1 900,90

1 953,36

2 062,48

2

1 653,97

1 671,00

1 688,00

1 713,00

1 756,78

1 792,14

1 840,80

1 919,90

1 973,86

2 085,98

3

1 667,46

1 685,50

1 703,50

1 729,50

1 773,78

1 809,64

1 858,70

1 938,90

1 994,36

2 109,48

4

1 680,96

1 700,00

1 719,00

1 746,00

1 790,78

1 827,14

1 876,60

1 957,90

2 014,86

2 132,98

5

1 694,45

1 714,50

1 734,50

1 762,50

1 807,78

1 844,64

1 894,50

1 976,90

2 035,36

2 156,48

6

1 707,95

1 729,00

1 750,00

1 779,00

1 824,78

1 862,14

1 912,40

1 995,90

2 055,86

2 179,98

7

1 721,44

1 743,50

1 765,50

1 795,50

1 841,78

1 879,64

1 930,30

2 014,90

2 076,36

2 203,48

8

1 734,94

1 758,00

1 781,00

1 812,00

1 858,78

1 897,14

1 948,20

2 033,90

2 096,86

2 226,98

9

1 748,43

1 772,50

1 796,50

1 828,50

1 875,78

1 914,64

1 966,10

2 052,90

2 117,36

2 250,48

10

1 761,93

1 787,00

1 812,00

1 845,00

1 892,78

1 932,14

1 984,00

2 071,90

2 137,86

2 273,98

11

1 775,42

1 801,50

1 827,50

1 861,50

1 909,78

1 949,64

2 001,90

2 090,90

2 158,36

2 297,48

12

1 788,91

1 816,00

1 843,00

1 878,00

1 926,78

1 957,14

2 019,80

2 109,90

2 178,86

2 320,98

13

1 802,41

1 830,50

1 858,50

1 894,50

1 943,78

1 984,64

2 037,70

2 128,90

2 199,36

2 344,48

14

1 815,90

1 845,00

1 874,00

1 911,00

1 960,78

2 002,14

2 055,60

2 147,90

2 219,86

2 367,98

15

1 829,40

1 859,50

1 889,50

1 927,50

1 977,78

2 019,64

2 073,50

2 166,90

2 240,36

2 391,48

16

1 842,89

1 874,00

1 905,00

1 944,00

1 994,78

2 037,14

2 091,40

2 185,90

2 260,86

2 414,98

17

1 856,39

1 888,50

1 920,50

1 960,50

2 011,78

2 054,64

2 109,30

2 204,90

2 281,36

2 438,48

18

1 869,88

1 903,00

1 936,00

1 977,00

2 028,78

2 072,14

2 127,20

2 223,90

2 301,86

2 461,98

19

1 883,38

1 917,50

1 951,50

1 993,00

2 045,78

2 089,64

2 145,10

2 242,90

2 322,36

2 485,48

20

1 896,87

1 932,00

1 967,00

2 010,00

2 062,78

2 107,14

2 163,00

2 261,90

2 342,86

2 508,98

21

1 910,36

1 946,50

1 982,50

2 026,50

2 079,78

2 124,64

2 180,90

2 280,90

2 363,36

2 532,48

22

1 923,86

1 961,00

1 998,00

2 043,00

2 096,78

2 142,14

2 198,80

2 299,90

2 383,86

2 555,98

23

1 937,35

1 975,50

2 013,50

2 059,50

2 113,78

2 159,64

2 216,70

2 318,90

2 404,36

2 579,48

24

1 950,85

1 990,00

2 029,00

2 076,00

2 130,78

2 177,14

2 234,60

2 337,90

2 424,86

2 602,98

25

1 964,34

2 004,50

2 044,50

2 092,50

2 147,78

2 194,64

2 252,50

2 356,90

2 445,36

2 626,48

26

1 977,84

2 019,00

2 060,00

2 109,00

2 164,78

2 212,14

2 270,40

2 375,90

2 465,86

2 649,98

27

1 991,33

2 033,50

2 075,50

2 125,50

2 181,78

2 229,64

2 288,30

2 394,90

2 486,36

2 673,48


Anciënniteit/ Ancienneté

11

12

13

14

15

16

17

18

0

2 162,40

2 193,00

2 308,00

2 340,00

2 394,96

2 521,92

2 720,00

3 300,00

1

2 186,40

2 219,00

2 335,00

2 369,00

2 426,96

2 568,92

2 772,00

3 357,00

2

2 210,40

2 245,41

2 362,00

2 398,00

2 458,96

2 615,92

2 824,00

3 414,00

3

2 234,40

2 271,62

2 389,00

2 427,00

2 490,96

2 662,92

2 876,00

3 471,00

4

2 258,40

2 297,83

2 416,00

2 456,00

2 522,96

2 709,92

2 928,00

3 528,00

5

2 282,40

2 324,03

2 443,00

2 485,00

2 554,96

2 756,92

2 980,00

3 585,00

6

2 306,40

2 350,24

2 470,00

2 514,00

2 586,96

2 803,92

3 032,00

3 642,00

7

2 330,40

2 376,45

2 497,00

2 543,00

2 618,96

2 850,92

3 084,00

3 699,00

8

2 354,40

2 402,66

2 524,00

2 572,00

2 650,96

2 897,92

3 136,00

3 756,00

9

2 378,40

2 428,86

2 551,00

2 601,00

2 682,96

2 944,92

3 188,00

3 813,00

10

2 402,40

2 455,07

2 578,00

2 630,00

2 714,96

2 991,92

3 240,00

3 870,00

11

2 426,40

2 481,28

2 605,00

2 659,00

2 746,96

3 038,92

3 292,00

3 927,00

12

2 450,40

2 507,48

2 632,00

2 688,00

2 778,96

3 085,92

3 344,00

3 984,00

13

2 474,40

2 533,69

2 659,00

2 717,00

2 810,96

3 132,92

3 396,00

4 041,00

14

2 498,40

2 559,90

2 686,00

2 746,00

2 842,96

3 179,92

3 448,00

4 098,00

15

2 522,40

2 586,10

2 713,00

2 775,00

2 874,96

3 226,92

3 500,00

4 155,00

16

2 546,40

2 612,31

2 740,00

2 804,00

2 906,96

3 273,92

3 552,00

4 212,00

17

2 570,40

2 638,52

2 767,00

2 833,00

2 938,96

3 320,92

3 604,00

4 269,00

18

2 594,40

2 664,72

2 794,00

2 862,00

2 970,96

3 367,92

3 656,00

4 326,00

19

2 618,40

2 690,93

2 821,00

2 891,00

3 002,96

3 414,92

3 708,00

4 383,00

20

2 642,40

2 717,14

2 848,00

2 920,00

3 034,96

3 461,92

3 760,00

4 440,00

21

2 666,40

2 743,34

2 875,00

2 949,00

3 066,96

3 508,92

3 812,00

4 497,00

22

2 690,40

2 769,55

2 902,00

2 978,00

3 098,96

3 555,92

3 864,00

4 554,00

23

2 714,40

2 795,76

2 929,00

3 007,00

3 130,96

3 602,92

3 916,00

4 611,00

24

2 738,40

2 821,98

2 956,00

3 036,00

3 162,96

3 649,92

3 968,00

4 668,00

25

2 762,40

2 848,17

2 983,00

3 065,00

3 194,96

3 696,92

4 020,00

4 725,00

26

2 786,40

2 874,38

3 010,00

3 094,00

3 226,96

3 743,92

4 072,00

4 782,00

27

2 810,40

2 900,59

3 037,00

3 123,00

3 258,96

3 790,92

4 124,00

4 839,00


Directies/Directions

Anciënniteit/ Ancienneté

19

20

21

0

2 800,00

4 000,00

5 043,00

1

2 871,00

4 085,00

5 134,55

2

2 942,00

4 170,00

5 226,10

3

3 013,00

4 255,00

5 317,65

4

3 084,00

4 340,00

5 409,20

5

3 155,00

4 425,00

5 500,75

6

3 226,00

4 510,00

5 592,30

7

3 297,00

4 595,00

5 683,85

8

3 368,00

4 680,00

5 775,40

9

3 439,00

4 765,00

5 866,95

10

3 510,00

4 850,00

5 958,50

11

3 581,00

4 935,00

6 050,05

12

3 652,00

5 020,00

6 141,60

13

3 723,00

5 105,00

6 233,15

14

3 794,00

5 190,00

6 324,70

15

3 865,00

5 275,00

6 416,25

16

3 936,00

5 360,00

6 507,80

17

4 007,00

5 445,00

6 599,35

18

4 078,00

5 530,00

6 690,90

19

4 149,00

5 615,00

6 782,45

20

4 220,00

5 700,00

6 874,00

21

4 291,00

5 785,00

6 965,55

22

4 362,00

5 870,00

7 057,10

23

4 433,00

5 955,00

7 148,65

24

4 504,00

6 040,00

7 240,20

25

4 575,00

6 125,00

7 331,75

26

4 646,00

6 210,00

7 423,30

27

4 717,00

6 295,00

7 514,85


Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 7 januari 2018.

De Minister van Werk, K. PEETERS

^