Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 07 maart 2017
gepubliceerd op 29 maart 2017

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 9 juli 2015, gesloten in het Paritair Comité voor de bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten, betreffende de algemene classificatie en het verloningsbeleid

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2016012298
pub.
29/03/2017
prom.
07/03/2017
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

7 MAART 2017. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 9 juli 2015, gesloten in het Paritair Comité voor de bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten, betreffende de algemene classificatie en het verloningsbeleid (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 9 juli 2015, gesloten in het Paritair Comité voor de bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten, betreffende de algemene classificatie en het verloningsbeleid.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 7 maaart 2017.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, K. PEETERS _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor de bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten Collectieve arbeidsovereenkomst van 9 juli 2015 Algemene classificatie en verloningsbeleid (Overeenkomst geregistreerd op 8 oktober 2015 onder het nummer 129680/CO/341) HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied en draagwijdte van de overeenkomst Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en de werknemers van de ondernemingen die tot de bevoegdheid van het Paritair Comité voor de bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten behoren.

Zij heeft tot doel de minimale loon- en arbeidsvoorwaarden vast te leggen voor alle werknemers tewerkgesteld in de zelfstandige bankbemiddeling inzonderheid met betrekking tot van toepassing zijnde classificatie en overeenstemmende minimumlonen.

HOOFDSTUK II. - Algemene classificatie 2.1. Functieniveaus Alle functies worden ondergebracht in 7 categorieën. 2.2. Indelingscriteria van de functies Alle functies worden beschreven en getoetst op basis van volgende criteria : - Kennis; - Autonomie; - Communicatie; - Verantwoordelijkheid; - Leidinggeven.

Een omschrijving van deze criteria staat beschreven in de bijlage 1 "Functieniveaumatrix zelfstandige bankbemiddeling". 2.3. Functiebeschrijvingen Binnen de sector van de bankbemiddeling werden 6 generieke functies beschreven met name : - Medewerker front office (m/v) (bijlage 2.1); - Commercieel adviseur (m/v) (bijlage 2.2); - Product specialist (m/v) (bijlage 2.3); - Vestiging manager (m/v) (bijlage 2.4); - Medewerker onderhoud (m/v) (bijlage 2.5); - Medewerker administratie (m/v) (bijlage 2.6). 2.4. Toepassingsprocedures Binnen de sector zijn procedures vastgelegd om : - in te staan voor het beheer van de classificatie (sectorale expertencommissie); - concrete bedrijfsfuncties in te schalen; - classificatiegeschillen op te lossen; - beroepsprocedures te behandelen (sectorale beroepscommissie).

Al deze procedures zijn vastgelegd in bijlage 3 (invoeringsprocedures van de functieclassificatie in het Paritair Comité voor de bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten).

Wijzigingen aan deze procedures van welke aard ook kunnen enkel op beslissing van het Paritair Comité voor de bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten. HOOFDSTUK III. - Sectoraal minimum barema 3.1. Overgangsmaatregel Voor de periode van 9 juli 2015 tot 31 december 2015, zullen de volgende collectieve overeenkomsten gesloten op het niveau van het Aanvullend Paritair Comité voor de bedienden integraal van toepassing aan de werkgevers en werknemers die ressorteren onder het Paritair Comité voor de bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten : - Collectieve arbeidsovereenkomst van 29 mei 1989 betreffende de loon- en arbeidsvoorwaarden (registratienummer : 23740/CO/218) opgenomen bij de collectieve arbeidsovereenkomst van 1 april 2015 met betrekking tot de continuïteit van de collectieve arbeidsovereenkomsten en akkoorden gesloten op het niveau van het Paritair Comité nr. 218, en gesloten op het niveau van het Paritair Comité nr. 200 (registratienummer : 126638/CO/200); - Collectieve arbeidsovereenkomst van 28 september 2009 tot vaststelling van de sectorale minimumloonschalen op basis van beroepservaring (registratienummer : 94721/CO/218) opgenomen bij de collectieve arbeidsovereenkomst van 1 april 2015 met betrekking tot de continuïteit van de collectieve arbeidsovereenkomsten en akkoorden gesloten op het niveau van het Paritair Comité nr. 218, en gesloten op het niveau van het Paritair Comité nr. 200 (registratienummer : 126638/CO/200). 3.2. Opbouw van het barema Het sectoraal minimum barema van de zelfstandige bankbemiddeling is opgebouwd in 7 loonklassen (zie bijlage 4).

Elke loonklasse telt 46 ervaringsjaren.

De minimumlonen van toepassing op de in hoofdstuk I bepaalde werknemers, worden op 1 januari 2016 vastgesteld volgens de bij deze collectieve arbeidsovereenkomst opgenomen ervaringsbarema's en opgenomen in bijlage 4 van deze overeenkomst.

Dit ervaringsbarema bepaalt de minimumlonen in elke categorie volgens de ervaring die de werknemer heeft. 3.3. De aanvangslonen § 1. De aanvangslonen zijn de lonen die in het ervaringsbarema worden voorzien voor 0 ervaringsjaren. § 2. Voor de categorieën 1 tot 4 wordt het aanvangsloon vastgesteld op niveau 3 van het ervaringsbarema, rekening houdend met een voltooide opleiding van het niveau "bachelor". Indien de werknemer niet over een dergelijke opleiding beschikt, is het ervaringsniveau 0 van toepassing. § 3. Voor de categorieën 5 tot 7 wordt het aanvangsloon vastgesteld minimaal op niveau 4 van het ervaringsbarema, rekening houdend met een voltooide opleiding van het niveau "master".

Indien de werknemer niet over een dergelijke opleiding beschikt, wordt eventueel niveau 3 toegepast als de opleiding van het niveau "bachelor" is, zo niet is het ervaringsniveau 0 van toepassing.

Indien het behaalde masterdiploma een normaal langere studieperiode dan 4 jaar betreft, wordt daar eveneens mee rekening gehouden, en wel zo dat elk bijkomend afgewerkt opleidingsjaar recht geeft op een bijkomend ervaringsjaar, met een maximum van 7 jaar. § 4. Voor werknemers die geen houder zijn van een bachelor- of mastergetuigschrift, wordt beroepsopleiding die aanleiding geeft tot een diploma en/of een getuigschrift in aanmerking genomen voor de aanrekening van ervaringsjaren en dit met een maximum van 3 jaar. § 5. Voor de aanrekening van ervaringsjaren is geen cumul mogelijk tussen studieperiodes en andere ervaringsperiodes. § 6. In geval een werknemer bij de aanwerving al over ervaring beschikt, kan deze volgens de bepalingen van artikel 3.3. in aanmerking worden genomen. 3.4. Evolutie van de lonen in functie van de ervaring § 1. Vanaf het aanvangsloon verhogen de minimum maandlonen naar gelang de ervaring van de werknemer toeneemt, en volgens het schema dat in het ervaringsbarema is bepaald. § 2. Onder "ervaring" wordt verstaan : de uitoefening van de beroepsactiviteit bij de werkgever waar hij werd aangeworven.

Voor de toekenning van ervaringsjaren wordt geen onderscheid gemaakt tussen voltijdse of deeltijdse prestaties.

Wordt met ervaring, zoals bedoeld in § 2, gelijkgesteld : a) de beroepservaring verworven in andere ondernemingen, vallend onder de Paritaire Comités nr.310 (banken), 308 (spaarbanken), 309 (beursvennootschappen), 325 (openbare kredietinstellingen), 306 (verzekeringen) of 307 (verzekeringsmakelaars), evenals bedrijven uit andere paritaire comités die bankactiviteiten verrichten; b) de beroepservaring verworven buiten de ondernemingen bedoeld onder a), als loontrekkende, als zelfstandige of als statutair ambtenaar, met een maximum van 20 jaar;c) elke ervaring aanverwant met de sector in een professioneel milieu (zoals werkstages, vrijwilligerswerk) met een maximum van 5 jaar. Voor de toepassing van deze paragraaf wordt de beroepservaring verworven in een gelijkaardige onderneming in een andere Staat op dezelfde wijze in aanmerking genomen als de in België verworven beroepservaring. § 3. Volgende schorsingen van de arbeidsovereenkomst welke gepaard gaan met een vervangingsinkomen uitgekeerd door een sociale zekerheidsregeling in België, of in een andere Staat, worden gelijkgesteld met beroepservaring zoals bedoeld in § 1 : a) de periodes van deeltijdse schorsing wegens tijdskrediet, thematische verloven en arbeidsongeschiktheid, zoals bedoeld in de wetgeving terzake;b) de periodes van voltijdse schorsing wegens ziekte, arbeidsongeval en beroepsziekte, zoals bedoeld in de wetgeving terzake;c) de periodes van voltijdse schorsing wegens thematische verloven inclusief tijdskrediet om thematische redenen, zoals bedoeld in de wetgeving terzake, met een maximum van 3 jaar;d) de andere periodes van voltijdse schorsing wegens tijdskrediet met een maximum van 1 jaar. § 4. De periodes van volledige werkloosheid met uitkeringen, toegekend door een sociale zekerheidsregeling in België of in een andere Staat, worden gelijkgesteld met beroepservaring met een maximum van 3 jaar. § 5. Voor de aanrekening van professionele ervaring mag geen enkele gelijkstellingsperiode gecumuleerd worden met een periode van beroepsactiviteit of met een andere gelijkstellingsperiode. § 6. De toekenning van de loonsverhogingen volgens het ervaringsbarema is afhankelijk van het feit dat de beroepservaring met twaalf maanden toegenomen is sedert de aanwerving of in voorkomend geval, sinds de laatste loonsverhoging ingevolge de ervaringstoename.

Als de werknemer zich in een fase van het ervaringsbarema bevindt waar een loonsverhoging pas wordt toegekend na een toename van de beroepservaring met twee jaar, is dit vierentwintig maanden in plaats van twaalf maanden. 3.5. Koppeling aan het indexcijfer van de consumptieprijzen De bedragen van het ervaringsbarema evenals de effectieve lonen worden aangepast conform de collectieve arbeidsovereenkomst van 9 juli 2015 inzake de koppeling van de lonen aan het indexcijfer van de consumptieprijzen. 3.6. Regel van afronding In geval van baremaverhoging of van de aan index gekoppelde reële lonen worden alle berekeningen uitgevoerd rekening houdend met de derde decimaal en afgerond tot op het honderdste, waarbij het halve honderdste tot het hogere honderdste wordt afgerond. HOOFDSTUK IV. - Geldigheidsduur Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur met ingang van 1 januari 2016 ter uitzondering van hoofdstuk 3.1.

Overgangsmaatregel.

Deze overeenkomst kan worden opgezegd met inachtname van een opzegtermijn van 12 maanden door een aangetekend schrijven gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 7 maart 2017.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 1 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 9 juli 2015, gesloten in het Paritair Comité voor de bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten, betreffende de algemene classificatie en het verloningsbeleid Functieniveaumatrix

Categorie 1

Categorie 2

Categorie 3

Categorie 4

Voorbeeldfuncties

Medewerker onderhoud (m/v)

Medewerker administratie (m/v)

Medewerker front office (m/v)

Commercieel adviseur (m/v)

Kennis

- algemene basiskennis

- praktische kennis

- praktische en theoretische kennis

- grondige praktische en theoretische kennis

Autonomie : hoe vrij is men in het uitdenken van oplossingen of vrijheid van handelen ?

- handelen volgens duidelijke en gestandaardiseerde instructies - geen eigen keuzes - sterk gecontroleerd

- handelen volgens gebruikelijke standaards/procedures en regels - beperkte eigen keuzes - nauw toezicht en controle, werken volgens duidelijke richtlijnen

- werken volgens methoden die grotendeels gestandaardiseerd zijn - kiezen tussen alternatieven op basis van de beschikbare gegevens - eigen werk praktisch organiseren - toezicht van nabij, slechts beperkte zelfstandigheid bij bereiken van doelen

- reikt oplossingen aan vanuit eigen ervaring binnen bestaand kader - opdrachten vereisen een zeker onderzoek, analysevermogen of beoordeling om vanuit verschillende invalshoeken tot een oplossing te komen - doelstellingen opgelegd, zekere autonomie bij verwezenlijking

Communiceren : wat is aard van de contacten en welke graad van communicatievermogen is vereist ?

- heeft soms mondeling contact met interne medewerkers - elementaire uitdrukkingsvaardigheid

- basiscontactvaardigheid - op professionele wijze kunnen doorverwijzen

- vlotte uitdrukkingsvaardigheid - informatie uitwisselen en overleggen binnen zijn vakgebied - op professionele wijze kunnen doorverwijzen

- zeer vlotte uitdrukkingsvaardigheid - behandelen van vragen, kunnen argumenteren

Verantwoordelijkheid : wat is de bijdrage tot de organisatiedoelstelling ?

- onder een strikte supervisie, louter uitvoeren van de opgelegde taken

- onder supervisie, uitvoeren van de opgelegde taken

- onder een algemene supervisie, correcte en tijdige uitvoering van de opgelegde taken

- een zekere zelfstandigheid in de uitvoering van de taken - opnemen van de toevertrouwde dossiers

Leidinggeven ?

- niet van toepassing

- niet van toepassing

- niet van toepassing

- niet van toepassing


PC 341 - Paritair Comité voor de bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten : functieniveaumatrix

Categorie 5

Categorie 6 en Categorie 7

Loontoepassing klasse 6-7

Voorbeeldfuncties

Product specialist (m/v)

Vestiging manager (m/v)


Kennis

- experten praktische en theoretische kennis

- experten praktische en theoretische kennis


Autonomie : hoe vrij is men in het uitdenken van oplossingen of vrijheid van handelen ?

- reikt oplossingen aan vanuit eigen ervaring binnen bestaand kader - opdrachten vereisen een zeker onderzoek, analysevermogen of beoordeling om vanuit verschillende invalshoeken tot een oplossing te komen - doelstellingen opgelegd, autonomie bij verwezenlijking - mogelijks is een oplossing op maat vereist

- maakt strategische keuzes inzake (commercieel) beleid - opdrachten vereisen een onderzoek, analysevermogen of beoordeling om vanuit verschillende invalshoeken tot een oplossing/besluit te komen - bepaalt doelstellingen in overleg met zelfstandige kantoorhouder


Communiceren : wat is aard van de contacten en welke graad van communicatievermogen is vereist ?

- zeer vlotte uitdrukkingsvaardigheid - behandelen van vragen; argumenteren en oplossingen toelichten

- zeer vlotte uitdrukkingsvaardigheid - informeert, overlegt en onderhandelt met contactpersonen met het oog op veranderen van opinies

- kantoorverantwoordelijke zonder personeel of een adjunct-kantoorverantwoordelijke start in categorie 6 waarbij een doorgroei naar categorie 7 mogelijk is na 5 jaar na positieve evaluatie gebaseerd op een aantal objectieve criteria (groei portefeuille, specialisatie)

Verantwoordelijkheid : wat is de bijdrage tot de organisatiedoelstelling ?

- zelfstandigheid in de uitvoering van de taken - opnemen van de commercieel belangrijke dossiers

- realiseren van de gestelde objectieven in overleg met de zelfstandige kantoorhouder

- kantoorverantwoordelijke met minimaal 2 personeelsleden waarvoor hij/zij verantwoordelijk is behoort tot categorie 7

Leidinggeven ?

- niet van toepassing

- kan van toepassing zijn - functies die verantwoordelijk zijn voor de coördinatie en de realisatie van de doelstellingen van een kantoor of meerdere kantoren - organiseren van kantoor


Gezien om te worden gevoegd hij koninklijk besluit van 7 maart 2017.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 2 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 9 juli 2015, gesloten in het Paritair Comité voor de bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten, betreffende de algemene classificatie en het verloningsbeleid Bijlage 2.1.

Front Office medewerk(st)er (categorie 3) Alternatieve functietitels Loketbediende, onthaalbediende Missie (doel van de functie) Instaan voor een correct en efficiënt onthaal van klanten en fungeren als eerste aanspreekpunt van de organisatie met het oog op een correct en klantvriendelijk onthaal;

Registreren van financiële verrichtingen, klanten hierover adviseren en aanbieden van financiële producten (onder andere kredietkaart, kasbon, termijnrekening, lening op afbetaling);

Nakijken en vervolledigen van gegevens en documenten;

Verstrekken van inlichtingen omtrent standaardproducten.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Garanderen van een professioneel onthaal als eerste aanspreekpunt voor de klanten; - Uitvoeren van standaard financiële verrichtingen en beantwoorden van vragen over standaardproducten; - Verkopen van financiële standaardproducten waarvan toekenning volgens procedures; - Begrijpen van verwachtingen van klanten en - wanneer nodig - de klant doorverwijzen naar meer gespecialiseerde collega's; - Openstaan voor signalen van klanten en hierop inspelen zodat commerciële opportuniteiten maximaal benut worden in functie van doorverwijzing naar een specialist; - Uitvoeren van diverse administratieve taken met de nodige aandacht voor risico's; - Informeren van de leidinggevende en/of collega's omtrent specifieke vragen en/of verwachtingen van klanten.

Kennisvereisten - Basiskennis van de standaard financiële producten en de wijze waarop de diverse verrichtingen geregistreerd moeten worden; - Praktische kennis van de front office toepassingen; - Afhankelijk van de hem/haar toegewezen taken, voldoen aan de wet Willems en/of de wet Cauwenberghs; - De bedrijfsstrategie kennen alsook de commer-ciële klemtonen die men binnen het bedrijf legt.

Algemene vereisten voor functie-uitoefening - Werken in teamverband; - Voldoen aan de wet Willems en/of wet Cauwenberghs; - Naleven van de audit- en complianceregels; - Werken op een administratief nauwgezette en risicobewuste manier; - Cliënt- en resultaatgericht handelen; - Aandacht hebben voor productontwikkelingen en wijzigende administratieve procedures; - Omgaan met diverse klantentypes en gepast reageren in zeer uitéénlopende situaties (vragen, problemen, klachten, signalen,...); - Persoon in contact met het publiek (PCP).

Bijlage 2.2.

Commercieel adviseur (categorie 4) Alternatieve functietitels Klantbeheerder, assistent adviseur beleggingen particulieren, product adviseur, adviseur leningen.

Missie (doel van de functie) Doelgerichte groepen van klanten opsporen en benaderen;

Verkopen en registreren van financiële producten (onder andere gestructureerde producten, fondsen) en klanten hierover adviseren;

Beantwoorden van specifieke, zowel technische als productinhoudelijke, vragen van klanten;

Voeren van verkoopgesprekken omtrent financiële producten.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Uitvoeren van bankverrichtingen en beantwoorden van vragen omtrent financiële producten; - Commerciële behoeften detecteren, deze inschatten en klanten spontaan diverse bankproducten voorstellen; - Verstrekken van ondersteunende adviezen over financiële producten; - Verwachtingen van klanten correct inschatten en hierop inspelen zodat commerciële opportuniteiten maximaal benut worden; - Verkopen van financiële producten met de nodige aandacht voor risico's en rendement en de daarbij horende administratieve taken uitvoeren; - Doorgeven van zeer specifieke vragen en/of verwachtingen van klanten aan een expert terzake.

Kennisvereisten - Grondige kennis van diverse financiële producten en de wijze waarop deze aangeboden en geregistreerd moeten worden; - Praktische kennis van de front office toepassingen; - Afhankelijk van de hem/haar toegewezen taken, voldoen aan de wet Willems en/of de wet Cauwenberghs; - De bedrijfsstrategie kennen alsook de commerciële klemtonen die men binnen het bedrijf legt.

Algemene vereisten voor functie-uitoefening - Werken in teamverband; - Voldoen aan de wet Willems en/of wet Cauwenberghs; - Naleven van de audit- en complianceregels; - Omgaan met diverse klantentypes en gepast reageren in zeer uiteenlopende situaties (vragen, problemen, klachten, signalen,...); - Werken op een administratief nauwgezette en risicobewuste manier; - Actief resultaatgericht handelen; - Productontwikkelingen en wijzigende administratieve procedures van nabij opvolgen; - Inzicht hebben in de behoeften van klanten, begrijpen wat klanten willen en erop kunnen inspelen en adviseren en desgevallend doorverwijzen; - Persoon in contact met het publiek (PCP).

Bijlage 2.3.

Product specialist (categorie 5) Alternatieve functietitels Adviseur B2B, private banker, personal financial planner, krediet specialist, specialist KMO. Missie (doel van de functie) Doelgerichte groepen van klanten opsporen en benaderen;

Voorstel van op maat oplossing afhankelijk van de noden van de klanten;

Beantwoorden van specifieke, zowel technische als productinhoudelijke vragen van klanten;

Voeren van verkoopgesprekken omtrent producten op maat.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Commerciële behoeften detecteren, deze inschatten en op maat oplossingen aanbieden; - Verstrekken van ondersteunende adviezen over producten op maat; - Verwachtingen van klanten correct inschatten en de juiste oplossing aanbieden; - Verkopen van financiële producten op maat met de nodige aandacht voor risico's en rendement en de daarbij horende administratieve taken uitvoeren; - Specifieke vragen omtrent producten of oplossingen beantwoorden; - Commercieel netwerk opbouwen.

Kennisvereisten - Grondige kennis van de producten op maat die hem/haar toevertrouwd zijn; - Praktische kennis van de front office en gespecialiseerde toepassingen; - Kennis van private banking en/of personal financial planning technieken; - Afhankelijk van de hem/haar toegewezen taken voldoen aan de wet Willems en/of de wet Cauwenberghs. - De bedrijfsstrategie kennen alsook de commerciële klemtonen die men binnen het bedrijf legt.

Algemene vereisten voor functie-uitoefening - Werken in teamverband; - Voldoen aan de wet Willems en/of wet Cauwenberghs; - Naleven van de audit- en compliance regels; - Commerciële relaties opbouwen en opvolgen; - Werken op een administratief nauwgezette en risicobewuste manier; - Actief resultaatgericht handelen; - Productontwikkelingen en wijzigende administratieve procedures van nabij opvolgen; - Inzicht hebben in de behoeften van klanten, begrijpen wat klanten willen en erop kunnen inspelen en adviseren; - Persoon in contact met het publiek (PCP).

Bijlage 2.4.

Vestiging manager (categorieën 6 en 7) Alternatieve functietitels Kantoorverantwoordelijke, filiaalverantwoordelijke, distributieverantwoordelijke.

Missie (doel van de functie) De vestiging manager van een filiaal leidt en coördineert de verschillende activiteiten van de werknemers en heeft de eindverantwoordelijkheid voor zijn vestiging.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Sturen van de operationele werking van de vestiging; - Leiden, stimuleren en motiveren van een team van medewerkers om de kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen te bereiken zonder daarbij de beheersing van de risico's uit het oog te verliezen; - Verantwoordelijk zijn voor een portefeuille van business en particuliere klanten; - Deelnemen aan de commerciële activiteiten; - Identificeren van de opportuniteiten in haar/zijn regio en ontwikkelt een commercieel plan om een optimale groei van de vestiging(en) te garanderen; - Acties deelnemen aan het sociaal-economische leven.

Kennisvereisten - Grondige kennis van de producten en diensten; - Praktische kennis van de front office en gespecialiseerde toepassingen; - Kennis van de specificiteiten van zijn regio('s); - Afhankelijk van de hem/haar toegewezen taken voldoen aan de wet Willems en/of de wet Cauwenberghs; - De bedrijfsstrategie kennen alsook de commerciële klemtonen die men binnen het bedrijf legt.

Algemene vereisten voor functie-uitoefening - Leiderschapskwaliteiten; - Ondernemingsgeest; - Communicatievaardigheden; - Naleven van de audit- en compliance regels; - Commerciële relaties opbouwen en opvolgen; - Voldoen aan de wet Willems en/of wet Cauwenberghs; - Werken op een administratief nauwgezette en risicobewuste manier; - Actief resultaatgericht handelen; - Productontwikkelingen en wijzigende administratieve procedures van nabij opvolgen; - Inzicht hebben in de behoeften van klanten, begrijpen wat klanten willen en erop kunnen inspelen en adviseren.

Rapporteringslijn Rapporteren aan zelfstandige kantoorhouder.

Bijlage 2.5.

Medewerker onderhoud (categorie 1) Alternatieve functietitels Schoonmaak(st)er.

Missie (doel van de functie) Onderhouden van de lokalen en zorgen voor een nette en hygiënische werkomgeving.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Schoonmaken van de lokalen (bijvoorbeeld : vloeren, deuren, ramen, sanitair, meubilair,...); - Reinigen van schoonmaakmateriaal (dweil, emmer, stofzuiger,...); - Signaleren van problemen of tekorten aan schoonmaakproducten en schoonmaakmateriaal.

Kennisvereisten - Kennis van schoonmaakmethodes en -technieken; - Kennis van onderhoudsmaterieel en -producten; - Kennis van het gebruik van toestellen, materialen en producten.

Algemene vereisten voor functie-uitoefening - Zin voor orde, netheid en hygiëne; - Zorgzaam omspringen met het ter beschikking gestelde materiaal.

Bijlage 2.6.

Administratief medewerker(st)er (categorie 2) Alternatieve functietitels Administratief bediende.

Missie (doel van de functie) Uitvoeren van gelijkaardige administratieve en operationele taken ter ondersteuning van het kantoor, met het oog op een optimale commerciële werking van het kantoor. Aanbieden van eenvoudige financiële producten (onder andere zichtrekening, spaarrekening, bankkaart);

Nakijken en vervolledigen van gegevens en documenten.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) Uitvoeren van meerdere gelijkaardige taken, bijvoorbeeld : - Correct en tijdig invoeren van administratieve gegevens in databanken (zoals documenten), en ontvangen, nakijken en registreren van gegevens; - Uitvoeren van standaard financiële verrichtingen; - Uitvoeren van routine archiveringstaken; documenten en dossiers klasseren en archiveren; - Voorbereiden van eenvoudige documenten op basis van standaardformulieren of combinaties van verschillende gegevensbronnen; - Uitvoeren van algemeen secretariaatswerk zoals het voorbereiden en verzenden van de standaardcorrespondentie, documenten scannen, kopiëren en opstellen en interne documenten verdelen; - Bieden van operationele ondersteuning aan het kantoor; - Signalen van klanten verzamelen en doorverwijzen.

Kennisvereisten - Beperkte ervaring op het gebied van de betrokken activiteit(en); - Praktische kennis van de procedures betreffende de eigen taken; - Praktische kennis van de gebruikte (computer)toepassingen; - Basiskennis van financiële producten; via productfiches.

Algemene vereisten voor functie-uitvoering - Uitvoeren van duidelijk omlijnde en gestandaardiseerde taken, met respect voor operationele regels en procedures en volgens duidelijke instructies en richtlijnen; - Werken onder nauwe supervisie en met beperkte zelfstandigheid om doelstellingen te bereiken; - Heeft occasionele contacten met collega's, klanten en/of leveranciers; - Voldoen aan de wet Willems en/of wet Cauwenberghs; - Naleven van de audit- en complianceregels; - Persoon in contact met het publiek (PCP).

Gezien om gevoegd te worden bij koninklijk besluit van 7 maart 2017.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 3 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 9 juli 2015, gesloten in het Paritair Comité voor de bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten, betreffende de algemene classificatie en het verloningsbeleid Invoeringsprocedures van de functieclassificatie Het paritair comité is verantwoordelijk voor het beheer en het onderhoud van de functieclassificatie en de functieclassificatieprocedures.

Het paritair comité kan bij agendering van de functieclassificatie aangevuld worden door experten van werkgevers- en van werknemerszijde.

I. Commissies Er worden in het Paritair Comité voor de bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten twee werkgroepen opgericht : een sectorale expertencommissie en een beroepscommissie.

Een reglement van interne orde regelt de werkzaamheden van de sectorale experten- en beroepscommissie. Dit reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het paritair comité.

Het reglement van interne orde van de sectorale beroepscommissie wordt hierbij toegevoegd (bijlage a). 1. De sectorale expertencommissie De sectorale expertencommissie werkt in opdracht van het paritair comité en volgt het classificatieproject technisch op. De sectorale expertencommissie bestaat uit classificatiedeskundigen : - 4 classificatiedeskundigen benoemd door de werknemersorganisaties die zetelen in het paritair comité; - 4 classificatiedeskundigen benoemd door de werknemersorganisaties die zetelen in het paritair comité.

De voorzitter van het paritair comité neemt het voorzitterschap waar van deze werkgroep.

De dossiers die dienen te worden voorgelegd aan de sectorale experten worden gecentraliseerd bij de voorzitter van het paritair comité.

Technische opdrachten worden overgemaakt aan de sectorale expertencommissie. De sectorale expertencommissie bezorgt het uitgewerkt dossier terug aan het paritair comité, dat de beslissing neemt.

In het paritair comité kan besloten worden dat volgende opdrachten overgemaakt worden aan de sectorale expertencommissie : - het uitschrijven van nieuwe referentiefuncties; - het indelen van de nieuwe referentiefuncties in de klassen; - het aanpassen of schrappen van bestaande referentiefuncties.

De sectorale expertencommissie wordt samengeroepen op uitnodiging van de voorzitter van het paritair comité, wanneer dossiers ingediend worden door werkgevers- of werknemersvertegenwoordigers van organisaties die zetelen in het paritair comité.

De sectorale expertencommissie onderzoekt de dossiers en beslist unaniem over een advies met betrekking tot de voorgelegde dossiers. 2. De sectorale beroepscommissie De sectorale beroepscommissie bestaat uit classificatiedeskundigen : - 4 classificatiedeskundigen benoemd door de werkgeversorganisaties die zetelen in het paritair comité; - 4 classificatiedeskundigen benoemd door de werknemersorganisaties die zetelen in het paritair comité.

Het voorzitterschap wordt waargenomen door de voorzitter van het paritair comité.

De beroepsdossiers worden gecentraliseerd bij de voorzitter van het paritair comité.

De beroepscommissie wordt samengeroepen op uitnodiging van de voorzitter van het paritair comité wanneer er dossiers ingediend worden door werkgevers- of werknemersvertegenwoordigers van organisaties zetelend in het paritair comité.

Deze beroepscommissie onderzoekt het beroepsdossier en beslist unaniem over het definitieve advies van indeling van de functie in een specifieke sectorklasse.

II. Procedures A. Toepassing van de sectorale functieclassificatie in de bedrijven 1. Informatiedoorstroming via de werkgevers naar de werknemers De werkgever is ertoe gehouden op gepaste wijze de betrokken werknemers van de inhoud van de sectorale classificatie op de hoogte te brengen. De werkgever moet hierover voorafgaandelijk overleg plegen met de werknemersvertegenwoordiging : - via de ondernemingsraad; - bij ontstentenis, via het comité voor preventie en bescherming op het werk; - bij ontstentenis, via de syndicale afvaardiging; - bij ontstentenis, via aanplakking in alle bedrijfszetels van een bericht dat de plaats vermeldt waar de functieniveaumatrix, de referentiefuncties en de procedures kunnen geraadpleegd worden en/of de melding bevat dat de informatie omtrent de classificatie beschikbaar is op het intranet van de onderneming.

De werkgever is verantwoordelijk voor de toepassing van de informatieprocedure en de invoering van de nieuwe functieclassificatie in de onderneming.

Indien er een geschil ontstaat in een onderneming zonder gestructureerde overlegorganen kan er een individuele of collectieve klacht gericht worden tot de voorzitter van het paritair comité. De voorzitter heeft het recht om alle nodige informatie in verband met de functieclassificatie op te vragen bij de werkgever. 2. Inventarisatie en inschaling van de bedrijfsfuncties De sectorale functieclassificatie is gebaseerd op de functieniveaumatrix.Elke functieklasse wordt geïllustreerd met een referentiefunctie.

Elke functie dient ingeschaald te worden op basis van de concrete functie-inhoud in de onderneming door deze te vergelijken met de functie-inhoud van de referentiefunctie en door gebruik van de functieniveaumatrix. Functie-inhouden moeten vergeleken worden en niet enkel de functietitels.

Het is aan te bevelen dat er functiebeschrijven op bedrijfsvlak worden opgemaakt mochten deze niet voorhanden zijn. De bedrijfsfunctie kan op dezelfde wijze beschreven worden als de referentiefuncties van de sectorale classificatie.

De functieinschalingen werden paritair bewaakt door de classificatiedeskundigen van de sectorale expertencommissie. 3. Keuze van de best passende sectorale referentiefunctie bij de bedrijfsfunctie Kies de referentiefunctie die wat de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden betreft het best past voor de vergelijking met de bedrijfsfunctie. Op basis van de functievereisten waaruit de functieniveaumatrix is opgebouwd, kunnen op een objectieve en correcte wijze op ondernemingsvlak de concrete functies worden toegewezen aan een bepaalde klasse. 4. Vergelijking van de inhoud van de bedrijfsfunctie met de inhoud van de sectorale referentiefunctie Bij de vergelijking van de functie-inhoud zijn verschillende hypothesen mogelijk.Dit moet bekeken worden op kantoorniveau : a) De bedrijfsfunctie stemt volledig overeen met de referentiefunctie : - indeling in de sectoraal voorziene klasse waartoe de referentiefunctie behoort;b) De bedrijfsfunctie wijkt minimaal af van de referentiefunctie : - indeling in de sectoraal voorziene klasse waartoe de referentiefunctie behoort. Het gaat hier om volgende gevallen : - de uitoefening van de functie in de onderneming omvat minder of meer activiteiten zonder dat daardoor de algemene doelstelling van de functie, zoals beschreven in de referentiefunctie, wordt aangetast; - de afwijkingen bij één of meerdere beoordelingscriteria (autonomie, communiceren, verantwoordelijkheid, functioneel en/of hiërarchisch leidinggeven) zijn minimaal, zodat deze op zichzelf niet niveaubepalend zijn voor de functie; c) De bedrijfsfunctie wijkt in ernstige mate af van de referentiefunctie : de essentie ervan wordt aangetast : - in dit geval moet de werkgever de intrinsieke waarde van de functie zoals uitgeoefend in de onderneming achtereenvolgens vergelijken met de niveauomschrijvingen van de functieniveaumatrix van dezelfde klasse, van een lagere klasse en van een hogere klasse.Het resultaat van deze vergelijking geldt als inschaling voor de afwijkende functie; d) De functie in de onderneming werd niet opgenomen in de sectorale functieclassificatie : - in dit geval moet de werkgever de functieniveaumatrix hanteren en een functieklasse toewijzen. De concrete functies van de onderneming kunnen objectief en correct in een bepaalde klasse worden ingeschaald door zich te baseren op de functievereisten waaruit de functieniveaumatrix bestaat.

Via de functieniveaumatrix kunnen de kenmerken van elke klasse algemeen beschreven worden door zich te baseren op de verschillende criteria van het systeem. 5. De werkgever informeert de werknemer over zijn indeling De werkgever deelt aan elke werknemer individueel schriftelijk (per brief of email) mee in welke klasse zijn/haar bedrijfsfunctie is ingedeeld en eventueel met welke referentiefunctie deze bedrijfsfunctie is vergeleken vanaf de zes maanden na de ondertekening van de sectorale collectieve arbeidsovereenkomst. De functie van de werknemer en de klasse van zijn functie wordt vermeld op zijn individuele rekening en eventueel op zijn maandelijkse loonbrief.

Elke werknemer moet inzage hebben in de gevolgde indelingsprocedure en moet ingelicht worden over de mogelijkheid tot beroep tegen de indeling.

B. Beroepsprocedure De werknemer die van oordeel is dat de werkgever zijn functie verkeerd heeft ingeschaald kan tegen de inschaling beroep aantekenen.

In voorkomend geval gebruikt de werknemer het beroepsformulier, waarvan een model (in bijlage) wordt bijgevoegd. De beroepsprocedure verloopt als volgt : Indien er na intern overleg geen akkoord tot stand kwam heeft de werknemer de mogelijkheid om via zijn werkgever, zijn vakorganisatie, of rechtstreeks in beroep te gaan bij de sectorale beroepscommissie.

In dat geval moet de werknemer zijn beroep schriftelijk kenbaar maken aan zijn werkgever binnen een termijn van 30 werkdagen te rekenen na communicatie van de classificatie.

Wijze van indiening van beroep ? De werkgever, desgevallend bijgestaan door zijn/haar in het paritair comité erkende beroepsvereniging, beschikt over een termijn van 30 dagen te rekenen vanaf voormelde schriftelijke beroepsaanvraag om het beroep kenbaar te maken bij de voorzitter van het paritair comité.

Het dossier bestaat uit een goedgekeurde functiebeschrijving (met opname van bemerkingen van partij(en) indien er geen consensus is over de inhoud van de functiebeschrijving) en een schriftelijke gemotiveerde beroepsaanvraag.

Indien de werkgever nalaat de voorzitter van het paritair comité te informeren binnen de gestelde termijn, kan de bediende via een vertegenwoordiger van zijn vakorganisatie die zetelt in het paritair comité het beroep indienen bij de voorzitter van het paritair comité.

De voorzitter maakt het dossier over aan de sectorale beroepscommissie.

Binnen de 6 maanden nadat de klacht aanhangig werd gemaakt bij de voorzitter van het paritair comité doet de sectorale beroepscommissie een voor alle partijen bindende uitspraak.

De betrokken werkgever en werknemer worden via de voorzitter van het paritair comité schriftelijk ingelicht over de uitspraak.

Indien de functie in een andere klasse wordt ingedeeld, geldt die andere indeling vanaf de eerste van de maand die volgt op de datum waarop de werknemer zijn klacht schriftelijk indiende, zoals voorzien in de beroepsprocedure.

Bijlage a : reglement van interne orde van sectorale beroepscommissie Sectorale beroepscommissie Reglement van interne orde Overeenkomstig de collectieve arbeidsovereenkomst van 9 juli 2015 betreffende de algemene classificatie en het verloningsbeleid werd een sectorale beroepscommissie opgericht.

Het Paritair Comité voor de bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten heeft het volgende reglement van interne orde goedgekeurd : 1. Zetel Het secretariaat van de sectorale beroepscommissie is gevestigd in de gebouwen van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.2. Doel De beroepscommissie heeft exclusief tot doel enkel en alleen in fase van de beroepsprocedure een geschil betreffende de functieclassificatie (toegekende klasse en daaraan gekoppelde referentiefunctie) als laatste instantie definitief en voor alle betrokken partijen bindend te beslechten in geval van unaniem advies.3. Samenstelling De beroepscommissie is paritair samengesteld en bestaat uit 4 deskundigen van werkgeverszijde en 4 deskundigen van werknemerszijde die de organisaties vertegenwoordigen en zetelen in het paritaire comité.Allen zijn lid van de sectorale expertencommissie.

Het voorzitterschap wordt waargenomen door de voorzitter van het paritair comité. 4. Opvolging en bijeenroeping a) Deze vergadering zal slechts geldig kunnen beraadslagen indien tenminste 3/4de van de deskundigen van werkgeverszijde en 3/4de van de deskundigen van werknemerszijde aanwezig zijn. Indien een mandaat open valt, zal de sectorale commissie voor de functieclassificatie onverwijld een plaatsvervanger benoemen. b) De beroepscommissie vergadert op uitnodiging van de voorzitter die er eveneens toe gehouden is de commissie samen te roepen op verzoek van één van de leden van de beroepscommissie.De schriftelijke uitnodiging, met de agenda en de eventuele dossierstukken gebeurt ten minste 14 kalenderdagen vóór de datum van de vergadering. 5. Notulen en verslaggeving De notulen van de vergaderingen van de commissie worden ondertekend door de voorzitter of bij diens afwezigheid door zijn plaatsvervanger. De secretaris van het paritair comité stelt de notulen op en verzorgt het secretariaat.

Notulen die een beslissing van beroep tot inhoud hebben, worden eigenhandig ondertekend door de voorzitter en door alle leden die deel uitmaken van de beroepscommissie en dit op het einde van de vergadering.

De voorzitter van de beroepscommissie is ertoe gehouden jaarlijks éénmaal verslag uit te brengen aan het paritair comité over de werkzaamheden van het afgelopen jaar. 6. Stemming De beslissingen betreffende beroepsgeschillen worden bij consensus genomen.7. Onverenigbaarheid Commissieleden-deskundigen mogen niet deelnemen aan beraadslagingen waarbij zij zelf rechtstreeks betrokken partij zijn.8. Procedure behandeling van het beroep § 1.De beroepscommissie onderzoekt de klachten die via de werkgevers- of werknemersorganisaties, die zetelen in het paritaire comité, bij de voorzitter van het paritair comité schriftelijk aanhangig worden gemaakt. § 2. Het onderzoek gebeurt op basis van de indiening van een gemotiveerd dossier. Dit dossier dient op zijn minst te bevatten : - de basiscoördinaten van de betrokken partijen : - firma(s) : naam, adres, contactpersoon, telefoon, e-mail en fax; - werknemer(s) : naam, voornaam, adres, telefoon, e-mail en eventueel fax; - departement of afdeling van de onderneming; - de bedrijfsfunctie (titel); - bij voorkeur de beschrijving van de bedrijfsfunctie; - de toegekende klasse en eventueel de sectorale referentiefunctie; - het bezwaarschrift van de werknemer(s) of de werkgever(s); - alle stukken en documenten die in fase A door werknemer(s) en werkgever(s) werden opgesteld of ontvangen aangaande de functieclassificatie, inclusief de ingewonnen adviezen terzake. § 3. Het beroep is slechts ontvankelijk indien het beantwoordt aan de voorwaarden gesteld in artikel 9, § 2. Mocht het ingediend gemotiveerd dossier niet aan de gestelde minimumvereisten beantwoorden, kan de beroepscommissie de partijen verzoeken de nodige stukken bij de voorzitter van het paritair comité in te dienen, dit ten laatste 30 kalenderdagen na vaststelling van het tekort. § 4. De beroepscommissie kan beslissen de betrokken partijen afzonderlijk te horen op verzoek van een deskundig lid en bepaalt een datum voor de hoorzitting.

Zowel de betrokken werknemer als de directe meerdere moeten in eerste instantie gehoord worden. Mocht dit geen objectief beeld van de functie opleveren kunnen hetzij de rechtstreekse collega('s) of de eerstvolgende meerdere van de rechtstreekse chef gehoord worden.

De voorzitter zal de betrokken partijen en de leden-deskundigen van de beroepscommissie hiertoe schriftelijk uitnodigen. § 5. De beraadslagingen zijn geheim en de leden-deskundigen zijn ertoe gehouden dit principe tegenover derden volstrekt te eerbiedigen. § 6. Teneinde de beroepscommissie toe te laten binnen de 6 maanden na schriftelijke indiening tot een unaniem oordeel te komen, kan een onbeperkt aantal beraadslagingen worden belegd. § 7. Vanaf de schriftelijke indiening van het beroep bij de voorzitter van het paritair comité is deze gehouden binnen een termijn van 6 maanden een voor alle partijen bindende uitspraak te formuleren.

Indien de functie in een andere klasse wordt ingedeeld, geldt die nieuwe indeling vanaf de eerste dag van de maand volgend op de schriftelijke indiening van de klacht zoals voorzien in fase A van de beroepsprocedure. § 8. De bindende uitspraak wordt aan alle betrokken partijen schriftelijk medegedeeld.

De beslissing wordt tijdens de eerstvolgende zitting aan de leden van het paritair comité meegedeeld. 9. Wijziging van het reglement van interne orde Het bovenstaande reglement van interne orde kan gewijzigd worden op elk moment door een unanieme beslissing van de leden van het paritair comité. Bijlage b : model van beroepsformulier Beroepsaanvraag Zoals voorzien in de collectieve arbeidsovereenkomst van 9 juli 2015 betreffende de algemene classificatie en het verloningsbeleid, heeft elke werknemer de mogelijkheid om een gemotiveerd beroep in te dienen tegen de classificatie van zijn functie.

De werknemer die van deze mogelijkheid tot beroep wenst gebruik te maken, wordt verzocht dit formulier in te vullen en te bezorgen aan de verantwoordelijke voor personeelsaangelegenheden binnen zijn/haar bedrijf.

Ik, ondergetekende, . . . . . (naam, voornaam) Bedrijf : . . . . . Afdeling : . . . . .

Functietitel : . . . . .

Privéadres : . . . . .

Telefoon : . . . . .

E-mailadres : . . . . . betwist/dien een aanvraag tot beroep in tegen het resultaat van mijn functieclassificatie voor de volgende reden (kruis hierna aan wat van toepassing is) : 0 Ik meen dat de afgesproken procedures niet werden gerespecteerd (bijvoorbeeld de referentiefunctie(s) en/of classificatie werd(en) niet gecommuniceerd); 0 Ik betwist de classificatie (= indeling) van mijn functie in vergelijking met andere gelijkwaardige functies.

Raadpleeg de sectorale functieniveaumatrix en de sectorale referentiefunctiebeschrijving waaraan u eventueel toegewezen bent en uw bedrijfsfunctie. Beschrijf hieronder de reden van uw betwisting/beroepsaanvraag*.

Motivering van het beroep (wees duidelijk en volledig - indien nodig voeg een extra blad toe).

Bevestiging van ontvangst . . . . . Datum + handtekening van de aanvrager voor de werkgever Datum + handtekening Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 7 maart 2017.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 4 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 9 juli 2015, gesloten in het Paritair Comité voor de bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten, betreffende de algemene classificatie en het verloningsbeleid Loonschalen 1 januari 2016

Ervaring Expérience

Cat. 1/ arbeiders Cat 1/ ouvriers

Cat. 1/ bedienden Cat 1/ employés

Cat. 2

Cat. 3

Cat. 4

Cat. 5

Cat. 6

Cat. 7

0

1 739,27

1 739,27

1 849,61

1 909,46

2 009,95

2 142,88

2 267,02

2 432,60

1

1 774,20

1 781,15

1 894,79

1 950,52

2 054,66

2 190,95

2 318,48

2 488,51

2

1 809,08

1 823,09

1 940,00

1 991,60

2 099,40

2 239,08

2 369,94

2 544,46

3

1 844,03

1 864,96

1 985,22

2 049,13

2 144,14

2 287,18

2 421,39

2 600,37

4

1 878,94

1 906,85

2 030,39

2 106,64

2 148,54

2 291,90

2 426,49

2 605,84

5

1 913,85

1 948,76

2 075,62

2 164,17

2 211,37

2 359,43

2 498,67

2 684,36

6

1 948,76

1 990,63

2 120,85

2 221,71

2 274,19

2 426,90

2 570,87

2 762,85

7

1 983,71

2 032,57

2 166,03

2 279,17

2 336,92

2 494,41

2 643,13

2 841,31

8

2 018,63

2 074,46

2 221,29

2 336,70

2 399,77

2 561,89

2 715,31

2 919,81

9

2 053,56

2 116,38

2 256,46

2 349,22

2 462,54

2 629,43

2 787,55

2 998,34

10

2 088,39

2 158,28

2 301,71

2 451,73

2 525,30

2 696,94

2 859,72

3 076,79

11

2 123,33

2 200,22

2 346,92

2 509,27

2 588,12

2 764,41

2 931,95

3 155,32

12

2 158,28

2 242,07

2 392,11

2 566,80

2 650,89

2 831,92

3 004,17

3 233,76

13

2 193,20

2 283,97

2 437,35

2 624,30

2 713,71

2 899,40

3 076,37

3 312,32

14

2 207,20

2 304,94

2 459,91

2 681,83

2 776,48

2 966,94

3 148,60

3 390,75

15

2 221,12

2 325,87

2 482,56

2 739,36

2 839,27

3 043,39

3 220,79

3 469,28

16

2 235,11

2 346,84

2 505,11

2 763,99

2 902,08

3 101,94

3 293,01

3 547,76

17

2 249,03

2 367,80

2 527,76

2 788,61

2 964,85

3 169,41

3 365,20

3 626,20

18

2 263,04

2 388,74

2 550,37

2 813,29

2 991,77

3 198,34

3 396,19

3 659,87

19

2 276,98

2 409,69

2 572,96

2 837,95

3 018,69

3 227,24

3 427,09

3 693,52

20

2 290,97

2 430,66

2 595,56

2 862,60

3 045,58

3 256,23

3 458,05

3 727,15

21

2 304,94

2 451,58

2 618,15

2 887,25

3 072,52

3 272,51

3 475,34

3 745,79

22

2 318,88

2 472,54

2 640,80

2 911,89

3 099,42

3 272,51

3 475,34

3 745,79

23

2 332,85

2 493,50

2 663,36

2 936,54

3 126,34

3 288,87

3 492,72

3 764,51

24

2 332,85

2 514,40

2 685,99

2 961,18

3 153,21

3 288,87

3 492,72

3 764,51

25

2 346,84

2 514,40

2 685,99

2 985,85

3 180,16

3 305,32

3 510,18

3 783,34

26

2 346,84

2 535,42

2 708,62

3 010,48

3 207,07

3 305,32

3 510,18

3 783,34

27

2 360,80

2 535,42

2 708,62

3 010,48

3 233,96

3 321,84

3 527,73

3 802,25

28

2 360,80

2 556,33

2 731,20

3 035,18

3 260,88

3 321,84

3 527,73

3 802,25

29

2 374,80

2 556,33

2 731,20

3 035,18

3 260,88

3 338,45

3 545,37

3 821,27

30

2 374,80

2 577,28

2 753,82

3 059,78

3 287,80

3 338,45

3 545,37

3 821,27

31

2 388,74

2 577,28

2 753,82

3 059,78

3 287,80

3 355,15

3 563,10

3 840,37

32

2 388,74

2 598,24

2 776,41

3 084,45

3 314,69

3 355,15

3 563,10

3 840,37

33

2 402,68

2 598,24

2 776,41

3 084,45

3 314,69

3 371,92

3 580,91

3 859,57

34

2 402,68

2 619,21

2 779,03

3 109,12

3 341,62

3 371,92

3 580,91

3 859,57

35

2 416,66

2 619,21

2 779,03

3 109,12

3 341,62

3 388,78

3 598,82

3 878,87

36

2 416,66

2 640,11

2 821,60

3 133,76

3 368,55

3 388,78

3 598,82

3 878,87

37

2 430,66

2 640,11

2 821,60

3 133,76

3 368,55

3 405,73

3 616,81

3 898,27

38

2 430,66

2 661,07

2 844,22

3 158,41

3 395,45

3 405,73

3 616,81

3 898,27

39

2 444,58

2 661,07

2 844,22

3 158,41

3 395,45

3 422,75

3 634,90

3 917,76

40

2 444,58

2 682,04

2 866,84

3 183,02

3 422,24

3 422,75

3 634,90

3 917,76

41

2 458,56

2 682,04

2 866,84

3 183,02

3 422,34

3 439,87

3 653,07

3 937,35

42

2 458,56

2 703,01

2 889,46

3 207,68

3 449,24

3 439,87

3 653,07

3 937,35

43

2 472,54

2 703,01

2 889,46

3 207,68

3 449,24

3 457,07

3 671,33

3 957,03

44

2 472,54

2 723,94

2 912,05

3 232,36

3 476,19

3 457,07

3 671,33

3 957,03

45

2 486,51

2 723,94

2 912,05

3 232,36

3 476,19

3 474,35

3 689,69

3 976,82

46

2 486,51

2 744,91

2 934,65

3 256,99

3 503,11

3 474,35

3 689,69

3 976,82


Leeftijd/Age

Student/Etudiant

19

1 501,82

18

1 464,27

17

1 426,73

16

1 389,18


Verduidelijking :

Partijen komen volgend principe overeen. Het jaarsalaris is samengesteld uit 12 maandlonen zoals hier overeengekomen in bijlage 4 van de collectieve arbeidsovereenkomst. Het minimum maandloon dat moet gerespecteerd worden is gelijk aan 12 maandlonen gedeeld door 13.

Cijfervoorbeeld :

Categorie 3 met 15 ervaringsjaren = 2 739,36 EUR volgens barema.

Het te respecteren minimum maandloon bedraagt : 2 739,36 x 12/13 = 2 528,64 EUR

Op jaarbasis dient betrokkene wel 2 528,64 x 13 = 32 872,32 EUR te ontvangen.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 7 maart 2017.

De Minister van Werk, K. PEETERS

^