Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 08 juni 2009
gepubliceerd op 25 juni 2009

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de Dienst Vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, &****; 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2009000424
pub.
25/06/2009
prom.
08/06/2009
ELI
eli/besluit/2009/06/08/2009000424/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode
<****>****_title">8 JUNI 2009. - **** besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de **** Vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen****><****>
VERSLAG AAN DE KONING ****, **** 74/8, § 2, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen stelt de **** in staat om het regime en de **** te bepalen, toepasbaar op de plaats waar de vreemdeling wordt vastgehouden, met toepassing van de bepalingen bedoeld in artikel 74/8, § 1.****><****>**** het arrest ****. 188.705 van 10 december 2008 van de **** van ****, afdeling ****, werden de artikelen 2, 21, 29, 35, 36, 72, 98,3°,115 en 127 van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de **** Vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, om de volgende redenen vernietigd : - Artikel 2, omdat een specifiek besluit voor de ****-centra niet werd voorzien. Artikel 2 voorzag de aanname van een afzonderlijk koninklijk besluit, omwille van het specifiek karakter van deze centra en de infrastructuur, die totaal verschillend is van de andere centra.****><****>Bijgevolg werd een koninklijk besluit houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op **** plaatsen, gesitueerd in het grensgebied, voorzien in artikel 74/5, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, uitgewerkt om het regime en de regels die toepasbaar zijn op de ****-centra te bepalen; - Artikel 21, omdat dit het briefgeheim tussen de vastgehouden bewoner en zijn advocaat niet garandeert en omdat er geen reden is om de briefwisseling die bestemd is voor of die afkomstig is van personen die geen relatie hebben met de bewoner en die uit hoofde van hun functie belast zijn met het verzekeren van het respect voor de wettelijkheid te controleren; - Artikel 29, omdat het geen individueel ongestoord bezoek voorziet, met name met familieleden; - Artikel 35, omdat de noodzaak van het maken van een afspraak vóór elk bezoek niet afdoende gerechtvaardigd wordt; - Artikel 36, omdat het verbod om bezoeken te ontvangen opgelegd aan vreemdelingen die worden vastgehouden in het **** 127, dat gelegen is op het grondgebied van de luchthaven van ****-****, een **** inmenging in hun privé- en gezinsleven is; - Artikel 72, omdat het artikel de manier waarop de toegang tot informatie van de bewoners van de centra kan worden beperkt in geval van «*****», niet preciseert; - Artikel 98, 3°, omdat het aan de **** de **** geeft om sancties in verband met de voordelen die door het huishoudelijk reglement worden toegekend te bepalen; - Artikel 115, daar er geen duidelijke voorwaarden bepaald zijn om de afzondering van de bewoners voor wie een risico op zelfmoord bestaat, als maatregel te rechtvaardigen; - Artikel 127, daar het bepalingen bevat die opgenomen zijn in het burgerlijk wetboek, aangezien zij betrekking hebben op de begrafenis van de bewoners. **** betreft bijgevolg een burgerlijke materie die niet in dit besluit kan geregeld worden.****><****>**** heeft dit besluit dat aan **** wordt voorgelegd tot doel nieuwe bepalingen te voorzien in overeenstemming met het arrest van de **** van State.****><****>**** besluit vult eveneens de inbreuken aan die kunnen gesanctioneerd worden. **** bepaalt het besluit limitatief de gunsten die als **** kunnen ingetrokken worden en breidt het de bepalingen van de afzondering als **** uit, om de waaier van **** van de **** uit te breiden en meer gradaties te voorzien.****><****>**** aanleiding van de conclusies van een ad hoc werkgroep zijn de regels van de **** van de bewoner, de bezoeker en de **** van het centrum, in nieuwe artikelen uiteengezet.****><****>**** **** heeft dit besluit bepaalde artikelen gewijzigd, om erover te waken dat de **** en de **** tekst met elkaar in overeenstemming zijn.****><****>**** commentaar **** 1 tot 3 Artikel 1 definieert de **** centra teneinde ze te onderscheiden van het begrip van centrum zoals dit in artikel 1, 3°, is omschreven.****><****>Artikel 2 bepaalt het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen bedoeld in artikel 74/8, § 2, van de wet en is, behoudens uitdrukkelijke tegengestelde bepaling, niet van toepassing op de ****-centra en de **** die bedoeld worden door het koninklijk besluit van 14 mei 2009 houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de ****, als bedoeld in artikel 74/8, § 2, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.****><****>**** betrekking tot de ****-centra bepaalt een afzonderlijk koninklijk besluit het regime en de **** die aangepast zijn aan hun specifiek karakter en hun infrastructuur.****><****>Dit specifiek koninklijk besluit wordt gelijktijdig met dit besluit voorgelegd aan de **** van **** en het is de bedoeling deze twee besluiten ook gelijktijdig te publiceren.****><****>De wijziging van artikel 4, 1°, is aangebracht om nauwkeurig de **** in het grensgebied gesitueerde plaatsen te bepalen die zijn voorgeschreven door artikel 74/5, § 1, van de wet, en ook de plaatsen bedoeld in artikel 74/5, § 2, van deze wet, te weten de andere plaatsen in het **** die gelijkgesteld worden met de plaatsen bedoeld in het eerste lid van dit artikel.****><****>Artikelen 4 en 5 **** artikelen 10 en 11 werden aangepast omdat de regels betreffende de **** en de bewaargeving volledig herzien werden en gegroepeerd werden onder **** ****- **** en handhaving openbare orde.****><****>Artikelen 6 en 7 De wijziging aan de artikelen 14 en 15 werd aangebracht om te verzekeren dat de **** en **** tekst taalkundig met elkaar overeenstemmen en om rekening te houden met de mogelijkheid om ook de vingerafdrukken te nemen van de vreemdelingen die bedoeld worden door artikel 30bis van de wet van 15 december 1980, gewijzigd door de **** van 27 december 2004.****><****>Artikelen 8 tot 10 Het nieuwe artikel 21/1 maakt het mogelijk om de vrijheid van briefwisseling tussen de bewoner en zijn advocaat te verzekeren. De briefwisseling tussen de bewoner en de advocaat van zijn keuze is niet onderworpen aan de in de artikelen 20 en 21 bepaalde controle van de ****. **** de praktijk zal het onderscheid tussen brieven aan en van de advocaat en andere brieven kunnen gemaakt worden door de vermelding van de hoedanigheid en het **** van de advocaat en de identiteit van de bewoner op de briefomslag.****><****>**** de **** trouwens ernstige gronden heeft om aan te nemen dat deze briefwisseling een gevaar kan vormen voor de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of de openbare orde, kan hij dit aan de controle onderwerpen van de **** van de **** van advocaten van het gerechtelijk arrondissement waar het centrum gelegen is.****><****>**** controle van de briefwisseling voor personen die geen relatie hebben met de bewoner en die uit hoofde van hun functie belast zijn met het verzekeren van het respect voor de reglementering is eveneens afgeschaft.****><****>Artikel 11 Artikel 24 werd gewijzigd om te vermijden dat de organisatie van de maaltijden verstoord wordt. **** **** het erom dat alle bewoners in staat worden gesteld om te eten, zonder door een telefoongesprek te worden gestoord, anderzijds **** het erom het personeel van het centrum in staat te stellen om gemakkelijker de **** te vervullen, door heen- en-**** van de bewoners in de eetzaal te vermijden.****><****>Artikel 12 **** artikel bepaalt de modaliteiten waaronder de bezoeker aan een **** kan worden onderworpen.****><****>Artikel 13 **** artikel voorziet om **** in de mogelijkheid om de bezoeken aan een bewoner te laten plaatsvinden achter een transparante wand die de bezoekers van de bewoner scheidt. De maatregel is mogelijk in de volgende gevallen : ofwel op verzoek van de bezoeker of de bewoner, ofwel om **** en handhaving van de openbare orde, ofwel als de bezoeker of de bewoner eerder het huishoudelijk reglement van het centrum niet heeft nageleefd.****><****>Artikelen 14 tot 18 Voortaan wordt in het artikel 36 bepaald dat de bewoner die sedert ten minste één maand in een centrum verblijft, het recht heeft om ten minste één keer per maand gedurende ten minste twee uren een intiem bezoek te ontvangen.****><****>**** advies uitgebracht door de afdeling wetgeving van de **** van State met betrekking tot de afschaffing van de vereiste dat de bewoner sedert drie maanden in het centrum moet verblijven om een intiem bezoek te ontvangen, werd niet gevolgd omwille van de volgende redenen : ****_list">1) **** de ministeriële omzendbrief **** 1715 van 5 juli 2000 betreffende de bescherming van de affectieve relaties van de gedetineerden met hun omgeving, wordt inzake de intieme bezoeken in punt ****, 1, bepaald dat de gedetineerden ten minste gedurende een periode van drie maanden moeten vastgehouden geweest zijn om te kunnen genieten van een dergelijk bezoek;****_list">2) de termijn van één maand is vereist om gedurende een minimale periode het gedrag van de bewoner te kunnen observeren; **** dat de termijn van drie maanden vereist is voor diegenen die worden vastgehouden in een gevangenis, lijkt het niet buiten verhouding te zijn om te eisen dat de bewoner ten minste één maand moet verbleven hebben in een centrum om een intiem bezoek te kunnen ontvangen. **** impliceert dat de maatregel die toegepast wordt op de bewoner gunstiger is dan deze die wordt toegepast op de gedetineerde.****><****>**** bezoek vindt plaats buiten de aanwezigheid van een **** gedurende minimum 2 uur. **** bezoek kan slechts eenmaal per maand plaatsvinden en moet om praktische redenen worden aangevraagd bij de ****.****><****>**** intiem bezoek kan plaatsvinden indien de bezoeker het bewijs levert van zijn huwelijksband, wettige **** of zijn duurzame relatie van minimum 6 maanden met de bewoner. **** bewijs kan geleverd worden met alle rechtsmiddelen.****><****>Er werd uitdrukkelijk voorzien dat de bewoner elk bezoek kan weigeren.****><****>**** bezoek van de diplomatieke of consulaire vertegenwoordiger in het kader van een administratieve procedure kan echter niet geweigerd worden.****><****>**** **** en redenen van openbare orde kan een bezoek achter glas plaatsvinden.****><****>**** het bezoek verplicht achter glas kan plaatsvinden overeenkomstig artikel 31, 1**** lid, 1°/1, is een maatregel die wordt genomen wanneer er ernstige aanwijzingen zijn dat het contact een gevaar vormt voor de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of de openbare orde of wanneer preventie van strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden, de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen of de veiligheid van het centrum dit noodzakelijk maken. Deze maatregel is verschillend van de **** bepaald in artikel 28/1, 1°, aangezien hij kan worden genomen door de **** als er alleen reden bestaat om te vrezen dat er tijdens het bezoek zich incidenten voordoen die de orde of de veiligheid in gevaar kunnen brengen.****><****>**** individueel bezoek van een advocaat vindt plaats in een apart lokaal, buiten de aanwezigheid van personeelsleden van het centrum.****><****>**** dit bezoek mag alleen een visueel toezicht worden uitgeoefend gedurende het gesprek van de advocaat met de bewoner.**** dergelijk toezicht wordt enkel uitgeoefend omwille van ****.****><****>**** bezoek van de familieleden wordt georganiseerd met naleving van de artikelen 8 en 9 van het **** **** tot bescherming van de **** van de **** en de fundamentele vrijheden van 4 november 1950.****><****>**** familielid moet een geldig **** voorleggen. **** bezoek van de familieleden bepaald in artikel 34 vindt plaats indien hetzij het bewijs van de familieband of van de uitoefening van de ouderlijke macht, hetzij het bewijs van hun geregistreerd **** met de bewoner wordt geleverd. **** bewijs kan met alle rechtsmiddelen worden geleverd. **** ****, zijn plaatsvervanger of het personeelslid dat hij daartoe aanwijst kan een uitzondering op die voorwaarde toestaan.****><****>**** **** **** **** (****) heeft zijn goedkeuring gegeven opdat bezoekers voor de bewoners van het **** 127 toegang kunnen krijgen tot het ****.****><****>Artikel 19 Het tweede lid van artikel 50 wordt geschrapt, aangezien men in de praktijk niet met alle eisen die door de religies worden opgelegd rekening kan houden, zoals het voorzien van **** en koosjer voedsel of indien een bewoner verklaart dat hij een dergelijk gerecht moet eten omdat zijn religie dat oplegt. **** de praktijk worden vegetarische maaltijden steeds als alternatief aangeboden. Er wordt trouwens steeds rekening gehouden met medische en dieet vereisten.****><****>Artikel 20 De wijziging van dit artikel wordt uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de **** en **** tekst taalkundig met elkaar overeenstemmen.****><****>Artikel 21 Dit nieuw artikel voorziet dat de geneesheer, die verbonden is aan het centrum, de bewoner onderzoekt na elke poging tot verwijdering.****><****>Artikel 22 **** de wijziging van artikel 63 wordt verwezen naar het commentaar in het kader van artikel 11.****><****>Artikel 23 **** bepaalt dit artikel de manier waarop de informatie van diverse media aan de bewoners wordt verstrekt. In geval van misbruik kan dit door de **** of zijn plaatsvervanger worden beperkt. De voorwaarden van deze beperking worden duidelijk voorzien en zijn enkel van toepassing op de bewoner die zich schuldig heeft gemaakt aan misbruik.****><****>**** beperking inzake erotische en pornografische geschriften werd opgelegd teneinde alle filosofische, godsdienstige en culturele overtuigingen van alle bewoners te respecteren. Verder moet deze beperking de bewoners, die een verschillende nationale herkomst hebben, toelaten samen te leven.****><****>Artikel 24 De wijziging van dit artikel maakt het voortaan mogelijk dat de schade die de bewoners opzettelijk aanrichten en de kosten veroorzaakt door hun gedrag niet conform de regels onmiddellijk op hen kunnen verhaald worden. Deze wijziging aangebracht in artikel 88, 3**** lid, geeft de autoriteit echter niet de mogelijkheid af te wijken van de **** regels die inzake burgerrechtelijke aansprakelijkheid van toepassing zijn.****><****>Artikel 25 **** een volledige lijst te hebben van de inbreuken die overeenkomen met de inbreuken in de gesloten centra werd deze lijst aangevuld met : - de overtredingen die betrekking hebben op seksuele handtastelijkheden die de eerbaarheid van het personeel van het centrum, daarmee gelijk te stellen personen of andere bewoners aantasten; - het in het bezit hebben of het gebruik van toestellen, werktuigen, gereedschappen of andere snijdende, stekende of **** voorwerpen die men heeft ter hand genomen om te doden, te verwonden, te slaan of te dreigen.****><****>Artikel 26 **** artikel somt de gunsten op die kunnen worden ingetrokken als ****. De wijziging van het artikel houdt eveneens rekening met de hervorming van de statuten van de ambtenaren. **** **** bepaalt het artikel de gevallen waarin een **** kan worden genomen.****><****>Artikel 27 **** artikel bepaalt de gradatie van de ****, in functie van het gedrag van de bewoner.****><****>Artikel 28 Deze wijziging maakt het mogelijk om de matras en het toiletpapier gedurende drie uur, in plaats van een uur, weg te nemen indien een bewoner blijft misbruik maken van dit materiaal (blokkeren van het kijkgat van de cel, verstoppen van het toilet,...).****><****>Artikel 29 **** artikel werd aangepast omdat de regels betreffende de **** volledig herzien werden en gegroepeerd werden onder **** ****- **** en handhaving openbare orde.****><****>Artikelen 30 Dit nieuw hoofdstuk bepaalt de regels van de **** van de bewoner, de bezoeker en de **** van het centrum.****><****>**** **** die ten opzichte van de bewoner toegelaten zijn worden opgesomd. Deze technieken mogen enkel gebruikt worden om gevaarlijke voorwerpen of verboden stoffen op drie zeer belangrijke momenten op te sporen : de aankomst op de plaats waar de bewoner wordt vastgehouden, na het ontvangen van bezoekers en vóór een overbrenging.****><****>**** **** op deze drie momenten maakt het mogelijk om te garanderen dat de bewoner gedurende de totale duur van de **** niet in het bezit is van gevaarlijke voorwerpen, en zorgt ervoor dat de **** op andere momenten onnodig is.****><****>Er zal een specifieke opleiding voorzien worden voor de personeelsleden die de **** zullen uitvoeren.****><****>**** het belang van de handhaving van de orde en de veiligheid, kunnen de woonruimtes en de persoonlijke bezittingen van de bewoners worden gecontroleerd door het **** van het centrum, om na te gaan of er verboden of gevaarlijke voorwerpen of stoffen aanwezig zijn. **** houdend met het ****, mag deze **** niet verder gaan dan nodig is voor het bereiken van het beoogde doel.****><****>Indien gevaarlijke of verboden voorwerpen of stoffen ontdekt worden, worden die, overeenkomstig de regels gedefinieerd in artikel 111/3, in bewaring genomen of ter beschikking gesteld van de bevoegde overheden, met het oog op de voorkoming of vaststelling van strafbare feiten.****><****>**** **** die ten opzichte van de bezoeker en hun bagage toegelaten, zijn worden opgesomd in artikel 111/4. Indien bij de **** voorwerpen of substanties worden aangetroffen die niet in het bezit van de bezoeker mogen zijn, moeten deze in de daarvoor voorziene ruimtes worden opgeborgen voor de duur van het bezoek.****><****>**** de bezoeker hieraan zijn medewerking niet verleent, wordt de toegang tot het centrum geweigerd.****><****>Artikel 31 **** artikel voorziet dat een medisch of psychologisch advies moet worden gegeven vooraleer een bewoner die een **** vertoont in afzondering mag worden geplaatst.****><****>Artikel 32 De wijzigingen aangebracht in artikel 132 zijn bedoeld om de **** de mogelijkheid te geven de directeur-generaal aanbevelingen te bezorgen inzake de ****-centra zoals bepaald in artikel 1,7°, en de **** als bedoeld in het koninklijk besluit van 14 mei 2009.****><****>**** is het ook bij de vernietiging van de beslissing inzake de **** de ondersteunende ambtenaar, die de medewerker is die de contacten onderhoudt met de gezinnen die er zijn gehuisvest, die ervoor zorgt dat de situatie van het gezin overeenstemt met de beslissing.****><****>**** de vernietiging van de beslissing met betrekking tot de ****-centra betreft, is het de **** of de politie in de ****-centra van de regionale luchthavens die voor de conformiteit van de beslissing zorgt.****><****>**** de wijziging van § 5 kunnen de ondersteunende ambtenaar en de directeur-generaal door het permanent secretariaat worden geïnformeerd over het gevolg dat de **** aan de klacht heeft gegeven.****><****>Artikel 33 De wijziging van artikel 8, 2**** lid, van het koninklijk besluit van 8 december 2008 houdende vaststelling van het regime en de regels toepasbaar op de overbrenging, uitgevoerd door ****-chauffeur van de **** Vreemdelingenzaken, van de vreemdelingen bedoeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, is noodzakelijk wegens de aanpassing van het nieuwe artikel 10 van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002.****><****>Artikel 34 **** artikel vereist geen bijzondere commentaar.****><****>**** is het onderwerp van dit ontwerp van koninklijk besluit.****><****>**** hebben de eer te zijn, ****, van Uwe ****, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, **** **** van Migratie- en ****, ****. ****. ********><****> Advies 46.497/4 van 18 mei 2009 van de afdeling wetgeving van de **** van State **** Raad van ****, afdeling wetgeving, vierde kamer, op 21 april 2009 door de **** van Migratie- en **** verzocht haar, binnen een termijn van dertig dagen, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit « tot wijziging van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de **** Vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen », heeft het volgende advies gegeven : **** de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de **** van State, zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten, haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande ****.****><****>**** die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.****><****>Voorafgaande opmerkingen ****_list">1. Opzet van het ontworpen besluit is het wijzigen van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de **** Vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen (hierna te noemen het «*****»). **** artikelen 1, 6 tot 8, 12, 14, 21, 24 en 29 van het ontwerp voegen nieuwe bepalingen in, ter vervanging van die welke vernietigd zijn bij arrest ****. 188.705 van 10 december 2008 van de **** van **** (hierna te noemen «*****»), met de bedoeling om onder meer recht te laten wedervaren aan de draagwijdte van dat arrest. (1).****><****>**** die bepalingen, bevat het onderzochte ontwerp enige aanpassingen van de huidige lezing, inzonderheid die aangaande **** aan het lichaam, aangaande bezoeken en nopens sancties.****><****>**** de afdeling Wetgeving van de **** van **** is eveneens voorgelegd een ontwerp van besluit « houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op **** plaatsen, gesitueerd in het grensgebied, voorzien in artikel 74/5, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen », hetwelk, evenals het ontworpen besluit, zijn rechtsgrond haalt uit artikel 74/8, § 2, van de voormelde wet van 15 december 1980 (hierna te noemen : de «*****»).****><****>**** dat ontwerp is heden advies 46.498/4 gegeven (2). 2. **** er in de brief met de adviesaanvraag omtrent ontwerp 46.498/4 op gewezen wordt, is over een derde ontwerp van koninklijk besluit « houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de ****, als bedoeld in artikelen 51/5, § 3, 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen », dat ook zijn rechtsgrond haalt uit artikel 74/8, § 2, van de wet van 15 december 1980, advies 46.137/4 gegeven op 9 maart 2009 (hierna te noemen «*****»).****><****>**** in dat advies al is opgemerkt (3), moet de steller van de onderscheiden ontwerpen zorgen voor onderlinge samenhang tussen die ontwerpen, onder meer door rekening te houden met de wijzigingen die door het voorliggende ontwerp in het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 worden aangebracht.****><****>Algemene opmerkingen ****_list">1. **** de werkingssfeer van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 betreft, heeft de afdeling **** van de **** van **** artikel 2 van dat koninklijk besluit vernietigd en er in haar arrest ****.188.705 op geattendeerd dat «*****» **** haar advies 31.086/4 van 7 februari 2001 over een ontwerp dat het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 geworden is, had de afdeling Wetgeving van de **** van State trouwens op het volgende gewezen (4) : « **** al is het goed mogelijk dat de ****, zij het dan in afzonderlijke besluiten, **** vaststelt die variëren naar gelang van het type centrum of naargelang van de rechtstoestand van de personen die er verblijven, voor zover de verschillende behandeling die daaruit voortvloeit op redelijke wijze kan worden gerechtvaardigd, toch kan niet worden aanvaard dat de **** verzuimt de **** voor bepaalde centra te definiëren.****><****>Zulks geldt des te meer daar, zoals de afdeling **** erop had gewezen in haar advies 26.967/2, gegeven op 8 juli 1998 over een ontwerp van koninklijk besluit « houdende vaststelling van de algemene principes betreffende het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gesitueerd op het Belgisch grondgebied, beheerd door de **** Vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen », de **** overheid de positieve verplichting heeft om, wegens het risico van schending van de fundamentele rechten die elke vrijheidsberoving inhoudt, om maatregelen voor de werking vast te stellen die de werkzaamheid van de rechten die aan de gedetineerden verleend worden, waarborgen.****><****>Tenzij wordt aangetoond dat de centra die buiten de werkingssfeer van het onderhavige ontwerp worden gehouden, onder een fundamenteel afzonderlijke regeling moeten vallen, is artikel 2, eerste lid, discriminerend, aangezien de personen die verblijven in die centra geen waarborgen worden geboden inzake de eerbiediging van hun fundamentele rechten, die gelijkwaardig zijn aan die waarvan sprake is in het ontwerp. » **** het onderhavige geval beperkt de steller van het ontwerp de werkingssfeer van het ontworpen besluit, zoals het vernietigde artikel 2 van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 deed, met dat verschil dat ontwerp 46.498/4 tot doel heeft het regime en de **** van de «*****» te bepalen en het «*****» (5).****><****>**** het lezen van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002, zoals het gewijzigd wordt door het ontworpen besluit, en van ontwerp 46.498/4, blijkt dat het laatstgenoemde ontwerp op menig punt afwijkt van het regime dat en de **** die van toepassing zijn op de overige centra, zonder dat in de artikelsgewijze bespreking uit het verslag aan de **** betreffende dat ontwerp, de precieze redenen voor die verschillen worden aangegeven.****><****>**** de steller van het ontwerp besluiten tot uitvoering van eenzelfde wetgeving doch met een verschillende werkingssfeer **** **** en **** **** uitwerkt, moet hij in het bijzonder **** op naleving van het **** van gelijkheid en niet-discriminatie en bij machte zijn om in het verslag aan de **** over ontwerp 46.498/4 de redenen op te geven voor ieder verschil in behandeling zoals dat tussen die beide besluiten bestaat.****><****>Dienaangaande wordt verwezen naar het advies over ontwerp 46.498/4. 2. **** haar advies 26.967/2 van 8 juli 1998 over een ontwerp dat aanleiding heeft gegeven tot het koninklijk besluit van 4 mei 1999 houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de **** Vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, had de afdeling **** het volgende opgemerkt (6). « ****. **** de steller het nieuwe ontwerp opstelt door er de nodige verduidelijkingen in aan te brengen, moet hij een aantal principes in acht nemen.****><****>Artikel 74/8, § 1, van de voormelde wet van 15 december 1980 bepaalt : «*****».****><****>**** is alleen bedoeld en gewettigd om te voorkomen dat de gedetineerde zonder toestemming het grondgebied betreedt (artikelen 74/5 en 74/6 van de wet van 15 december 1980), of wanneer die persoon geen gevolg geeft aan een bevel om het grondgebied te verlaten (artikelen 7 en 27) of aan een ****- of ****.****><****>**** beperking van de persoonlijke vrijheid waarin opsluiting bestaat, heeft niet tot gevolg dat de gedetineerde de andere rechten verliest die de **** en de **** overeenkomsten hem waarborgen (7).****><****>**** het in het bijzonder **** om personen die geenszins worden vastgehouden naar aanleiding van een veroordeling of tenlastelegging, kunnen de beperkingen die op hun rechten gesteld worden alleen gewettigd zijn vanwege de wil om te voorkomen dat zij de plaats waar zij opgesloten zijn verlaten en vanwege de noodzakelijke **** die eigen is aan het leven in een gesloten bestel.****><****>Artikel 22 van de **** bepaalt overigens het volgende : «*****».****><****>De wet stelt geen andere beperkingen op het privé- en gezinsleven dan die welke gevormd wordt door de opsluiting van de betrokkenen. » De meeste bepalingen van het besluit van 2 augustus 2002 die bij arrest ****. 188.705 vernietigd zijn, zijn bepaaldelijk vernietigd wegens schending van het ****, gelet op diverse beperkingen gesteld op sommige grondrechten van de bewoners van de centra. **** dat opzicht heeft de afdeling **** van de **** van **** er meermaals op gewezen dat de meeste vernietigde bepalingen aanzienlijker beperkingen bevatten dan die voorgeschreven bij de **** van 12 januari 2005 betreffende het gevangeniswezen en de rechtspositie van de gedetineerden (hierna te noemen de «*****»).****><****>**** het gebied van inzonderheid briefwisseling (artikelen 6 tot 8 van het ontwerp), intiem bezoek (artikel 16 van het ontwerp) en toegang tot informatie (artikel 21 van het ontwerp), sluit het voorliggende besluit **** aan bij verscheidene bepalingen van de wet van 12 januari 2005.****><****>**** dat opzicht moet er evenwel op worden gewezen dat ten aanzien van sommige bepalingen van die wet van 12 januari 2005 (waaronder de artikelen 55, § 4, 56, § 4, en 58, § 4) nog een of meer uitvoeringsbesluiten moeten worden vastgesteld. **** is dus niet uitgesloten dat ten gevolge van het in de toekomst uitvaardigen van die uitvoeringsbesluiten, de besluiten die ingevolge artikel 74/8, § 2, van de wet van 15 december 1980 worden vastgesteld op hun beurt herzien moeten worden, tenzij mogelijke verschillen in behandeling die tussen die beide categorieën van besluiten aan het licht zouden komen, gerechtvaardigd kunnen worden uit het oogpunt van het ****. ****_list">3. Artikel 74/8, § 5, van de wet van 15 december 1980 luidt aldus : « Een vreemdeling, bedoeld in § 1, [een vreemdeling opgenomen in een centrum] kan onderworpen worden aan een **** om er zich van te vergewissen dat hij geen wapen of enig voorwerp draagt dat gevaarlijk is voor de fysieke integriteit van hemzelf of van derden of voor de openbare orde, in elk van de volgende gevallen : 1° bij aankomst van de vreemdeling in een plaats bedoeld in § 1;****_list">2° nadat de vreemdeling bezoek heeft ontvangen;****_list">3° voorafgaand aan de overbrenging van de vreemdeling. Bij zijn aankomst in een plaats, bedoeld in § 1, kan de bezoeker van een vreemdeling, bedoeld in § 1, eveneens onderworpen worden aan deze ****.****><****>**** **** gebeurt door het betasten van het lichaam en de kleding van de gefouilleerde, alsook door de controle van zijn bagage. Zij mag niet langer duren dan de daartoe noodzakelijk tijd.****><****>Zij wordt uitgevoerd door een gemachtigde van de minister van hetzelfde geslacht als de gefouilleerde. » **** artikelen 2 en 10 van het ontwerp (ontworpen artikelen 10 en 27) schrijven voor dat in de centra opgenomen vreemdelingen gefouilleerd worden, zoals bepaald in de ontworpen artikelen 111/1 en 111/2 (artikel 28 van het ontwerp), en dat bezoekers gefouilleerd kunnen worden zoals bepaald in het ontworpen artikel 111/4 (artikel 28 van het ontwerp).****><****>**** afdeling Wetgeving van de **** van **** heeft in haar voornoemde advies 31.086/4 het volgende onder de aandacht gebracht : « **** de **** afbreuk doet aan het recht op de eerbiediging van het ****, moet daarin worden voorzien bij de wet, die de voorwaarden ervan behoort vast te stellen overeenkomstig artikel 22, eerste lid, van de ****.****><****>Zo zijn de gevallen waarin en de voorwaarden waaronder de **** of personen die optreden onder hun verantwoordelijkheid, **** mogen uitvoeren, door de wetgever vastgesteld (8).****><****>De **** van **** stelt vast dat bij de huidige stand van de wetgeving, de wet zulk een bevoegdheid niet heeft opgedragen aan «*****» en dat die leden niet de hoedanigheid hebben van **** in de zin van artikel 3 van de voormelde wet van 5 augustus 1992. Bijgevolg wordt voorgesteld de wet te wijzigen, zodat hen die bevoegdheid op rechtsgeldige wijze wordt verleend.****><****>**** diezelfde gelegenheid zou de wetgever het specifieke doeleinde van de **** in kwestie moeten verduidelijken. » **** aanleiding van dat advies is paragraaf 5 van artikel 74/8 ingevoegd bij de wet van 25 april 2007. **** de parlementaire voorbereiding van die wet is gepreciseerd dat : « (de) verdere regels inzake de **** kunnen geregeld worden door de ****, op grond van artikel 74/8, § 2 en § 3, van de vreemdelingenwet » (9).****><****>De ontworpen bepalingen hebben dan ook voldoende rechtsgrond; voorbehoud op dat stuk moet evenwel worden gemaakt voor de opmerking over het ontworpen artikel 111/2 (artikel 28 van het ontwerp) (10).****><****>Bijzondere opmerkingen **** **** 1 1. **** eerste lid van het ontworpen artikel 2 is voor zover het stelt dat het besluit niet toepasselijk is op ****, alleen toelaatbaar als het wordt uitgelegd overeenkomstig het voornoemde advies 31.086/4 en het voornoemde arrest 188.705. 2. **** het eerste lid van het ontworpen artikel 2 dient het begrip «*****» (11) te worden omschreven en, gelet op ontwerp 46.137/4 moet ook worden verduidelijkt dat het besluit, behoudens uitdrukkelijk anders bepaald, geen toepassing vindt op ****-centra en op **** bedoeld in het besluit van... » (12).****><****>**** **** dient acht te worden geslagen op de definitie van «*****» die staat in artikel 1 van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002.****><****>Dat lid moet bijgevolg grondig worden herzien. ****_list">3. **** het derde lid van het ontworpen artikel 2 behoren de woorden «*****» te vervallen. Immers, zoals de afdeling Wetgeving van de **** van **** er dikwijls op heeft gewezen, is het opdragen van **** aan een ambtenaar die niet politiek verantwoordelijk is tegenover een verkozen vergadering slechts geoorloofd als de **** de politieke verantwoordelijkheid op zich neemt voor de verordeningen die door die ambtenaar worden uitgevaardigd, bijvoorbeeld via de techniek van goedkeuring (13), opdat de uitgevaardigde bepalingen bindend zijn voor de burgers (14).****><****>Artikel 2 (nieuw) **** de respectieve werkingssfeer van het voorliggende ontwerp en die van ontwerp 46.498/4, welke sferen zouden worden getoetst aan de opmerkingen gemaakt in de desbetreffende adviezen, zouden in artikel 4, 1°, van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 de woorden « artikel 74/5, § 1, 2° van de wet » vervangen moeten worden door de woorden « artikel 74/5, § 2, van de wet » (15) of, vanwege de opmerking die in het advies over ontwerp 46.498/4 gemaakt is bij artikel 1, 3°, ervan, vervangen moeten worden door de woorden « artikel 74/5, §§ 1, 2°, en 2 van de wet ».****><****>Artikel 3 **** het ontworpen artikel 11 moeten de gevaarlijke of verboden voorwerpen of substanties in bewaring genomen worden «*****». **** het laatstgenoemde ontworpen artikel (zie artikel 28 van het ontwerp) is er echter ook sprake van andere mogelijkheden dan de bewaring, namelijk de vernietiging met de goedkeuring van de bewoner of de terbeschikkingstelling van de bevoegde overheden.****><****>**** behoort voor samenhang gezorgd te worden tussen beide bepalingen.****><****>Artikel 6 De woorden «*****» behoren vervangen te worden door de woorden «*****».****><****>Artikel 7 **** bespreking van de artikelen 6 tot 8 in het verslag aan de **** moet worden herzien, met het oog op de overeenstemming met het geval bedoeld in het ontworpen artikel 21/2, § 2, (artikel 7 van het ontwerp), dat zelf ingegeven is door artikel 66 van de wet van 12 januari 2005.****><****>Artikel 8 ****_list">1. **** de **** tekst van paragraaf 1, 11°, van het ontworpen artikel 21/2, moeten de woorden «*****» vervangen worden door de woorden «*****», teneinde op die wijze ook de ombudsmannen van de parlementen mee in aanmerking te nemen.****_list">2. **** punt 15° van dezelfde paragraaf moeten de woorden «*****» vervangen worden door de woorden «*****». Artikel 11 **** artikel voegt in het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 een nieuw artikel 28/1 in, dat betrekking heeft op de nadere regels voor de bezoeken in een lokaal voorzien van een transparante wand, welk artikel ingegeven is door artikel 60, § 3, van de wet van 12 januari 2005.****><****>**** behoort eveneens verduidelijkt te worden naar welke «*****» verwezen wordt in het ontworpen artikel 28/1, 4°(16).****><****>Artikel 12 **** artikel 29, tweede lid, van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002, vernietigd door arrest ****. 188.705, werd bepaald dat het individueel bezoek van een advocaat diende plaats te vinden in een afzonderlijke ruimte, zonder de aanwezigheid van personeelsleden van het centrum.****><****>De ontworpen bepaling bevat die regel echter niet meer. **** leemte moet worden aangevuld (17).****><****>Artikel 13 **** is geen grond om de onderverdelingen van een artikel te vernummeren (18). **** punt 1° dienen de woorden « punt 2° » vervangen te worden door de woorden « punt 1°/1 » en behoort punt 2° te vervallen.****><****>**** is de afdeling Wetgeving overigens niet duidelijk wat het verschil is tussen het aldus voorgestelde artikel 31, eerste lid, 1°/1, en het ontworpen artikel 28/1, 1°, (artikel 11 van het ontwerp).****><****>Artikel 14 **** artikel 35 van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002, dat vernietigd is door arrest ****. 188.705, werd bepaald dat de **** of zijn plaatsvervanger een uitzondering kan toestaan op de regel volgens welke het aantal bezoekers beperkt is tot 2 personen.****><****>**** de ontworpen bepaling wordt die regel niet meer overgenomen en in de artikelsgewijze bespreking wordt daarover ook niets gezegd. Het ontworpen artikel 35 behoort dus te worden **** ofwel dient in de artikelsgewijze bespreking te worden verduidelijkt om welke reden niet meer in die mogelijkheid wordt voorzien.****><****>Artikel 15 Het zou beter zijn artikel 34, tweede lid, van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002, dat reeds over dat probleem handelt, aan te passen, in plaats van in het besluit een nieuw artikel 36 in te voegen waarvan de inhoud deels strijdig zou blijken te zijn met hetgeen reeds bepaald wordt in artikel 34, tweede lid.****><****>Artikel 16 ****_list">1. Gelet op de opmerking die geformuleerd is met betrekking tot artikel 15, zou de nieuwe ontworpen bepaling het artikel 36 van het besluit moeten vormen, welk artikel ingevoegd wordt in de plaats van hetzelfde artikel dat vernietigd is door arrest ****.188.705. ****_list">2. Het ontworpen artikel 36/1 lijkt een schending in te houden van het **** in zoverre alleen de bewoner die drie opeenvolgende maanden in een gesloten centrum verblijft, het recht heeft op intiem bezoek. **** dat punt wordt verwezen naar algemene opmerking ****. 2.****><****>Artikel 21 ****_list">1. Het ontworpen artikel 72 neemt de inhoud over van artikel 77 van de wet van 12 januari 2005, op één uitzondering na : paragraaf 1 ervan eindigt met de woorden «*****». **** algemene opmerking ****. 2, behoort deze beperking te worden gerechtvaardigd onder andere in het licht van artikel 10 van het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden. ****_list">2. **** de **** versie van het eerste lid van de ontworpen paragraaf 4, moeten de woorden «*****» vervangen worden door de woorden «*****». Artikel 22 De verduidelijking die wordt aangebracht in artikel 88, derde lid, van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002, volgens welke de schade en de kosten «*****» op de bewoner verhaald kunnen worden, mag niet zo worden geïnterpreteerd dat de overheid mag afwijken van de **** regels die gelden inzake burgerrechtelijke aansprakelijkheid.****><****>Artikel 24 ****_list">1. De woorden « artikel 98, 3° » behoren telkens vervangen te worden door de woorden « artikel 98, § 1, 3° ».****_list">2. **** de ontworpen paragraaf 2, vierde lid, van artikel 98 van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002, moet in het ontworpen punt 2° « een inbreuk bepaald in 1° » gelezen worden in plaats van «*****». Artikel 28 ****_list">1. **** het ontworpen artikel 111/2, § 1, 4°, wordt bepaald dat de **** van de bewoner onder andere kan uitgevoerd worden door «*****». **** een manier van fouilleren (19) kan niet worden toegestaan in het licht van artikel 74/8, § 5, derde lid, van de wet van 15 december 1980, waarin bepaald wordt dat de «*****».****><****>Wegens ontstentenis van enige uitdrukkelijke rechtsgrond, dient punt ****_list">4° te vervallen.****_list">2. **** de **** versie van het ontworpen artikel 111/4, § 2 (lees : «*****»), moet het nevenschikkend voegwoord «*****» ingevoegd worden tussen het woord «*****» en het woord «*****». Artikel 31 **** er een specifieke reden bestaat om af te wijken van de gangbare termijn van inwerkingtreding bepaald door artikel 6, eerste lid, van de wet van 31 mei 1961 betreffende het gebruik der talen in ****, het opmaken, bekendmaken en **** van wetten en verordeningen, dient in beginsel te worden afgezien van de onmiddellijke inwerkingtreding teneinde elkeen een redelijke termijn te geven om kennis te nemen van de nieuwe regels.****><****>Slotopmerkingen van **** aard ****_list">1. **** de inleidende zin van artikel 1 van het ontwerp moet de verwijzing naar het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 **** worden met de opgave van het opschrift ervan.**** dienen in de **** versie de woorden «*****» in verschillende inleidende zinnen, naar analogie met de **** versie van het ontwerp, vervangen te worden door de woorden «*****» (20). ****_list">2. **** in een artikel van een besluit verwezen wordt naar een ander artikel van hetzelfde besluit, kan ermee worden volstaan dat artikel te vernoemen, zonder die verwijzing te laten volgen door de woorden «*****» of «*****» (21). Die opmerking geldt inzonderheid voor het ontworpen artikel 10 (artikel 2 van het ontwerp), het ontworpen artikel 11 (artikel 3 van het ontwerp) en het ontworpen artikel 21/2, § 1 (lees : «*****»), 15° (artikel 8 van het ontwerp). ****_list">3. **** is geen grond om een artikel in paragrafen in te delen wanneer elke paragraaf slechts uit één lid bestaat (22). Die opmerking geldt inzonderheid voor het ontworpen artikel 21/2 (artikel 8 van het ontwerp). ****_list">4. **** eerste paragraaf van een artikel moet in de **** versie van het ontwerp aangegeven worden als volgt : « § 1er » en niet « § 1 » (23). Die opmerking geldt inzonderheid voor de ontworpen artikelen 111/3 en 111/4 (artikel 28 van het ontwerp). ****_list">5. **** in een bestaande tekst voor het eerst een nieuwe indeling moet worden ingevoegd, verdient het aanbeveling om aan de ingevoegde indeling het nummer te geven van de indeling die eraan voorafgaat in de gewijzigde tekst, gevolgd door een schuine streep («*****» in het ****) en een aanvullend nummer in **** cijfers (Bijvoorbeeld : «*****» en niet «*****») (24). Die opmerking geldt inzonderheid voor de artikelen 16 en 28 van het ontwerp. ****_list">6. De vervanging van een artikel of de invoeging van een nieuw artikel in een bestaand besluit geschiedt door de opgave van het nummer van het artikel in de voorgestelde tekst (Art.«*****» ) (25).****><****>Die opmerking geldt voor het hele ontwerp.****><****>De kamer was samengesteld uit : de heren : ****. ****, ****.****><****>****. ****, ****. ****, staatsraden.****><****>Mevr. ****. ****, griffier.****><****>Het verslag werd uitgebracht door de ****. ****. ****, auditeur.****><****>De overeenstemming tussen de **** en de **** tekst werd nagezien onder toezicht van de ****. ****. ****.****><****>De griffier, ****. ****.****><****>De voorzitter, ****. ****. _______ Nota's ****_list">(1) **** betreft de artikelen 2, 21, 29, 35, 72, 98, § 1, 3°, en 115 van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002.**** inhoud van het ontworpen artikel 36 houdt evenwel geen verband met de vernietigde bepaling. Artikel 127 van het besluit wordt **** niet hersteld door het ontworpen besluit, gelet op de reikwijdte van arrest ****. 188.705. (2) **** in dit advies wordt naar dat ontwerp verwezen als : «*****». ****_list">(3) Opmerking 2 onder de artikelen 49 tot 54.****_list">(4) Belgisch **** van 12 september 2002, tweede editie, ****. 40.470 ****_list">(5) **** de commentaar op artikel 1 in het verslag aan de **** over het voorliggende ontwerp.****_list">(6) Belgisch **** van 5 oktober 1999, ****.37410. Dat koninklijk besluit is vernietigd bij arrest 96.807 van 21 juni 2001, want op grond van de talrijke wijzigingen die als gevolg van het voormelde advies 26.967/2 in het ontwerp waren aangebracht, had het aldus aangevulde en verbeterde ontwerp wederom om advies moeten worden voorgelegd aan de afdeling Wetgeving van de **** van State. ****_list">(7) Voetnoot 1 in het aangehaalde advies : **** daaromtrent onder meer arrest **** van 21 februari 1975 van **** **** **** voor de rechten van de mens.****_list">(8) Voetnoot 1 in het aangehaalde advies : **** artikel 28 van de wet van 5 augustus 1992 op het ****. **** eveneens, wat de **** betreft, artikel 25 van de organieke wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdienst. ****_list">(9) Memorie van toelichting (****.****. Kamer 2006-2007, ****. 51-2845/001, 74). ****_list">(10) **** dat verband moet ook een aanpassing tot stand worden gebracht van artikel 8, tweede lid, van het koninklijk besluit van 8 december 2008 houdende vaststelling van het regime en de regels toepasbaar op de overbrenging, uitgevoerd door ****-chauffeur van de **** Vreemdelingenzaken, van vreemdelingen bedoeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, welk artikel verwijst naar artikel 10, tweede lid, van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002, zoals het thans geldt.Die verwijzing zal evenwel irrelevant worden als gevolg van de aanneming van het voorliggende ontwerpbesluit (zie het nieuwe artikel 10 van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002, zoals vervangen bij artikel 2 van het ontwerp). (11) **** in dat verband artikel 1, 3°, van ontwerp 46.498/4 en het desbetreffende advies. (12) Zie ontwerp 46.137/4 (13) Vergelijk met artikel 2, tweede en derde lid, van het ontwerp en met artikel 2 van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 voordat het is vernietigd bij arrest 188.705. (14) **** evenzo opmerking 2 bij artikel 2 in het advies over ontwerp 46.137/4. ****_list">(15) **** de verwijzing naar die bepaling in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 wordt verwezen naar het ontwerp van wet houdende diverse bepalingen (****) (zie artikel 192 van het wetsontwerp) (****.****. Kamer 2009, ****. 1786/24) en naar het desbetreffende advies 45.540/4 (****. ****. Kamer 2008-2009, ****. 1786/1). **** eveneens opmerking 3 onder het onderdeel «*****» in het advies over ontwerp 46.137/4. ****_list">(16) Vergelijk met artikel 60, § 1, van de wet van 12 januari 2005.****_list">(17) **** artikel 67, § 3, van de wet van 12 januari 2005 kan tijdens het gesprek van de advocaat met de gedetineerde geen ander dan visueel toezicht uitgeoefend worden.****_list">(18) **** Beginselen van de **** - **** voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, 2008, tab «*****», aanbeveling ****.125, (****.****-****.****) (18/05/2009). ****_list">(19) Waarin thans niet wordt voorzien in artikel 10, eerste lid, van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002.****_list">(20) **** Beginselen van de **** - **** voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, 2008, tab «*****», aanbeveling ****.112, (****.****-****.****) (18/05/2009). ****_list">(21) **** ****.72. ****_list">(22) **** ****.57.3. ****_list">(23) **** ****.57.1.2. ****_list">(24) **** ****.124.1. ****_list">(25) **** **** 4-2-10-1 tot **** 4-2-10-4. 8 JUNI 2009. - **** besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de **** Vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen **** ****, **** der ****, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze ****.****><****>Gelet op de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, met name gewijzigd bij de wetten van 15 juli 1996, 15 september 2006 en 25 april 2007, inzonderheid op artikel 74/8, § 2;****><****>Gelet op het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de **** Vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;****><****>Gelet op het koninklijk besluit van 8 december 2008 houdende vaststelling van het regime en de regels toepasbaar op de overbrenging, uitgevoerd door ****-chauffeur van de **** Vreemdelingenzaken, van vreemdelingen bedoeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;****><****>Gelet op het advies van de **** van Financiën, gegeven op 30 april 2009;****><****>Gelet op het advies ****. 46.497/4 van de **** van State, gegeven op 18 mei 2009, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de **** van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;****><****>**** de voordracht van Onze **** van Migratie- en ****, **** **** besloten en besluiten Wij : <****>****_article">Artikel 1.Artikel 1 van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de **** Vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, wordt aangevuld met een 7°, **** : « 7° ****-centra : plaatsen bedoeld in de artikelen 74/5,§ 1, 1° en 74/8,§ 1. » <****>****_article">Art. 2.**** hetzelfde koninklijk besluit wordt in plaats van artikel 2, vernietigd door arrest ****. 188.705 van de **** van ****, een artikel 2 ingevoegd, **** : « <****>****_article">Art. 2.**** besluit bepaalt het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen bedoeld in artikel 74/8, § 2, van de wet en is, behoudens uitdrukkelijk tegengestelde bepaling, niet van toepassing op de ****-centra en de **** die bedoeld worden in het koninklijk besluit van 14 mei 2009 houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de ****, als bedoeld in artikel 74/8, § 2, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.****><****>**** huishoudelijk reglement regelt de **** van de bepalingen van dit besluit die betrekking hebben op de dagelijkse werking van het centrum. **** reglement mag geen bepalingen bevatten die de draagwijdte van dit besluit beperken.****><****>**** huishoudelijk reglement wordt goedgekeurd door de ****. » <****>****_article">Art. 3.**** artikel 4, 1° van hetzelfde koninklijk besluit worden de woorden « Artikel 74/5, § 1, 2° van de wet » vervangen door » de artikelen 74/5, §§ 1, 2° en 2 van de wet ». <****>****_article">Art. 4.Artikel 10 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «*****» <****>****_article">Art. 5.Artikel 11 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «*****» <****>****_article">Art. 6.**** artikel 14 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : « Art. 14.1° het eerste lid wordt aangevuld met de woorden «*****»; ****_list">2° in het derde lid worden de woorden «*****» vervangen door de woorden «*****». <****>****_article">Art. 7.**** artikel 15 van hetzelfde besluit wordt in de **** versie het woord «*****» ingevoegd na de woorden «*****». <****>****_article">Art. 8.**** hetzelfde besluit wordt in plaats van artikel 21, vernietigd door arrest ****. 188.705 van de **** van ****, een artikel 21 ingevoegd, **** : «*****» <****>****_article">Art. 9.**** hetzelfde besluit wordt een artikel 21/1 ingevoegd, **** : «*****» <****>****_article">Art. 10.**** hetzelfde besluit wordt een artikel 21/2 ingevoegd, **** : « Art. 21/2.De brieven afkomstig van of gericht aan de volgende personen of overheden zijn niet onderworpen aan de in de artikelen 20 en 21 bepaalde controle : ****_list">1° de ****;****_list">2° de voorzitter van de ****, de **** van volksvertegenwoordigers, het **** ****, het Parlement van de **** ****, het Parlement van het **** ****, het Parlement van de **** **** en het Parlement van het **** **** Gewest;****_list">3° de ministers en staatssecretarissen van de federale regering;de ministers en staatssecretarissen van de ****- en ****; ****_list">4° de voorzitter van het **** van de **** **** zaken, de directeur-generaal, de adviseurs-generaal;****_list">5° de ****;****_list">6° de voorzitters van het ****;****_list">7° de rechterlijke overheden;****_list">8° de eerste voorzitter van de **** van ****, de auditeur-generaal bij de **** van ****, de **** van de **** van State;****_list">9° de syndicus van de gerechtsdeurwaarders en de voorzitters van de **** van notarissen van het arrondissement waar het centrum gelegen is;****_list">10° de voorzitter van het **** **** ter voorkoming van foltering en onmenselijke of vernederende behandeling of bestraffing;****_list">11° de federale, **** en gewestelijke ombudsmannen;****_list">12° de stafhouder van de **** van advocaten van het arrondissement waar het centrum gelegen is;****_list">13° de directeur en de adjunct-directeur van het Centrum voor **** van kansen en voor ****;****_list">14° de voorzitter van het **** Comité van toezicht op de ****;****_list">15° de **** en het Permanent Secretariaat van de klachtencommissie bedoeld in artikel 130; Om van deze mogelijkheid gebruik te maken, moeten de bewoners hun brieven richten aan het adres waar deze personen of overheden hun ambt uitoefenen. » <****>****_article">Art. 11.**** artikel 24 van hetzelfde besluit wordt de eerste zin aangevuld met de woorden «*****»; <****>****_article">Art. 12.Artikel 27 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «*****» <****>****_article">Art. 13.**** hetzelfde besluit wordt een artikel 28/1 ingevoegd, **** : « <****>****_article">Art. 28/1.**** **** kan beslissen dat de bezoeken aan een bewoner plaatsvinden in een lokaal voorzien van een transparante wand die de bezoekers van de bewoner scheidt, in de volgende gevallen : ****_list">1° wanneer er ernstige redenen bestaan om te vrezen dat er zich tijdens het bezoek incidenten kunnen voordoen die de orde of de veiligheid in het gedrang kunnen brengen;****_list">2° op verzoek van de bezoeker;****_list">3° op verzoek van de bewoner;****_list">4° als de bezoeker of de bewoner eerder de bezoekregeling als bepaald in het huishoudelijk reglement van het centrum niet heeft nageleefd en er redenen bestaan om aan te nemen dat deze inbreuk zich kan herhalen. » <****>****_article">Art. 14.**** hetzelfde besluit wordt in plaats van artikel 29, vernietigd door arrest ****. 188.705 van de **** van ****, een artikel 29 ingevoegd, **** : «*****» <****>****_article">Art. 15.**** artikel 31 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : « 1° een punt 1° /1wordt ingevoegd, **** : 2°een bezoek achter glas opleggen. » <****>****_article">Art. 16.**** artikel 34 van hetzelfde besluit wordt het tweede lid vervangen door de volgende tekst : «*****» <****>****_article">Art. 17.**** hetzelfde besluit wordt in de plaats van artikel 35, vernietigd door arrest ****. 188.705 van de **** van ****, een artikel 35 ingevoegd, **** : «*****». <****>****_article">Art. 18.**** de **** ****, **** ****, afdeling 2 van het besluit wordt een punt 2.2.3/1, ingevoegd,dat een artikel 36 bevat ingevoegd op dezelfde plaats als hetzelfde artikel dat werd vernietigd door arrest ****. 188.705 van de **** van ****, **** : «*****» «*****» <****>****_article">Art. 19.**** artikel 50 van hetzelfde besluit wordt het tweede lid opgeheven. <****>****_article">Art. 20.**** artikel 52, § 1 van hetzelfde besluit wordt in de **** versie het woord «*****» ingevoegd na de woorden «*****». <****>****_article">Art. 21.**** hetzelfde besluit wordt een artikel 61/1 ingevoegd, **** : «*****» <****>****_article">Art. 22.**** artikel 63 van hetzelfde besluit worden het eerste en het tweede lid aangevuld met de woorden «*****». <****>****_article">Art. 23.**** hetzelfde besluit wordt in de plaats van artikel 72, vernietigd door arrest ****. 188.705 van de **** van ****, een artikel 72 ingevoegd, **** : « <****>****_article">Art. 72.§ 1 **** bewoner heeft het recht door bemiddeling van het centrum, voor eigen rekening, kranten, tijdschriften en andere publicaties te ontvangen waarvan de verspreiding niet wettelijk of bij rechterlijke beslissing is verboden, met uitzondering van erotisch en pornografisch materiaal.****><****>**** het centrum wordt aan de bewoner de mogelijkheid gegeven een beroep te doen op **** die de bewoner in de gelegenheid stellen, overeenkomstig de in het huishoudelijk reglement bepaalde regels, een keuze van lectuur te maken uit een voldoende groot aanbod. § 2. **** **** kan een bewoner alleen de kennisneming van bepaalde publicaties of gedeelten van publicaties ontzeggen, wanneer dit voor de handhaving van de orde of de veiligheid volstrekt noodzakelijk is.****><****>In voorkomend geval wordt de beslissing tot ontzegging met redenen omkleed en schriftelijk ter kennis gebracht van de bewoner. § 3. **** bewoner heeft het recht om radio- en televisieprogramma's te volgen, overeenkomstig de door het huishoudelijk reglement vastgestelde regels.****><****>**** dit voor de handhaving van de orde of de veiligheid volstrekt noodzakelijk is, kan de **** de bewoners het volgen van bepaalde programma's ontzeggen. In voorkomend geval wordt de beslissing tot ontzegging met redenen omkleed en schriftelijk ter kennis gebracht van de bewoner. » <****>****_article">Art. 24.**** artikel 88 van hetzelfde besluit wordt het derde lid vervangen door «*****». <****>****_article">Art. 25.Artikel 96, § 1 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met de punten 14° en 15°, **** : « 14° seksuele handtastelijkheden die de eerbaarheid van het personeel van het centrum, daarmee gelijk te stellen personen of andere bewoners aantasten; ****_list">15° het in het bezit hebben of het gebruik van toestellen, werktuigen, gereedschappen of andere snijdende, stekende of **** voorwerpen die men heeft ter hand genomen heeft om te doden, te verwonden, te slaan of te dreigen.» <****>****_article">Art. 26.Artikel 98 van hetzelfde besluit wordt als volgt gewijzigd : « 1° **** de plaats van artikel 98, § 1, 3°, vernietigd door arrest ****. 188/705 van de **** van State, wordt een artikel 98, § 1, 3° ingevoegd, **** : 3 °De intrekking van de volgende gunsten : - de toegang tot de bibliotheek, de recreatieve ruimte of de kantine; - de deelname aan culturele, sport- of ontspanningsactiviteiten; - de deelname aan fysieke activiteiten; - de deelname aan lessen; - het gebruik van persoonlijk ****; - het uitvoeren van taken tegen vergoeding; - de mogelijkheid om te roken; - het tussendoortje; - het ****-gebruik. ****_list">2° In § 2, tweede lid worden de woorden «*****» vervangen door de woorden «*****»;****_list">3° In § 2 wordt het vierde lid vervangen door : « **** plaatsing in een **** kan enkel worden opgelegd : 1° in geval van een inbreuk bepaald in artikel 96, § 1, 7°, 9°, 10°, 11°, 12°, 14° en 15°;****_list">2° in geval van poging tot of een deelneming aan een inbreuk bepaald in 1°;****_list">3° wanneer een bewoner een derde maal een inbreuk begaat overeenkomstig artikel 96.» <****>****_article">Art. 27.Artikel 101 van hetzelfde besluit wordt vervangen door : « <****>****_article">Art. 101.§ 1.**** **** van de plaatsing in een **** is vierentwintig uur. **** het gedrag van de bewoner de integratie in de **** onmogelijk maakt, kan de directeur-generaal tweemaal beslissen deze termijn met vierentwintig uur te verlengen.****><****>**** de volgende gevallen kan de **** onmiddellijk aan de directeur-generaal voorstellen om de bewoner in een **** te plaatsen, voor een termijn van **** uur : ****_list">1° bedreigingen met aantasting van de fysieke integriteit van personen of met vernieling of beschadiging van goederen;****_list">2° het opzettelijk toebrengen van slagen en het opzettelijk toebrengen van verwondingen;****_list">3° het stellen van handelingen met het oog op ontvluchting of het vergemakkelijken van een ontvluchting;****_list">4° het in het bezit hebben of het gebruik van toestellen, werktuigen, gereedschappen of andere snijdende, stekende of **** voorwerpen die men heeft ter hand genomen om te doden, te verwonden, te slaan of te dreigen. **** het gedrag van de bewoner de integratie in de **** onmogelijk maakt, kan de directeur-generaal tweemaal beslissen deze termijn met vierentwintig uur te verlengen. § 2. In geval van opzettelijke slagen en het opzettelijk toebrengen van verwondingen aan personen, kan de **** onmiddellijk aan de directeur-generaal voorstellen de bewoner voor een termijn van **** uur in een **** te plaatsen.****><****>**** het gedrag van de bewoner de integratie in de **** onmogelijk maakt, kan de directeur-generaal tweemaal beslissen deze termijn met vierentwintig uur te verlengen.****><****>**** de termijn als bepaald in het tweede lid, verstreken is, kan enkel de **** beslissen de plaatsing in een **** te verlengen en dit tot maximaal zeven dagen. » <****>****_article">Art. 28.**** artikel 102, tweede lid, van hetzelfde besluit worden de woorden «*****» vervangen door de woorden «*****». <****>****_article">Art. 29.Artikel 108 van hetzelfde besluit wordt vervangen door : « **** doorzoeken van de **** gebeurt overeenkomstig artikel 111/2, § 3. » <****>****_article">Art. 30.In **** **** van hetzelfde besluit wordt een **** **** /1 met als titel «*****» ingevoegd die de artikelen 111/1 tot 111/4 bevat, **** : « <****>****_article">Art. 111/1.**** bewoner evenals zijn kledij, bagage en persoonlijke bezittingen kunnen onderworpen worden aan een **** bij de aankomst in het centrum, na het ontvangen van bezoek en op andere ogenblikken tijdens zijn verblijf.****><****>**** **** heeft tot doel na te gaan of de bewoner in het bezit is van voorwerpen of stoffen die verboden zijn of die gevaarlijk zijn voor hemzelf, de andere bewoners, voor het personeel of voor de veiligheid van het centrum. **** **** mag niet langer duren dan de daartoe noodzakelijke tijd en wordt uitgevoerd in opdracht van de **** of zijn plaatsvervanger.****><****>**** **** mag geen tergend karakter hebben en dient te geschieden met eerbiediging van de waardigheid van de bewoner.****><****>**** bewoner is verplicht hieraan zijn volledige medewerking te verlenen. <****>****_article">Art. 111/2.§ 1. **** **** van een bewoner kan uitgevoerd worden als volgt : ****_list">1° door het gebruik van een systeem voor **** of andere ****;****_list">2° door het grondig betasten van het boven- en onderlichaam over de kledij;****_list">3° door het volledig laten uitkleden van een bewoner om het grondig doorzoeken van de kledij mogelijk te maken. § 2. De kledij, bagage en bezittingen kunnen op volgende wijzen onderzocht worden : 1°door het gebruik van een systeem voor **** of andere ****; ****_list">2° door het grondig met de hand doorzoeken. **** het oog op de handhaving van de orde en de veiligheid worden de **** van de bewoner overeenkomstig de richtlijnen van de **** door daartoe door de **** aangeduide personeelsleden geregeld doorzocht op de conformiteit met de in het gesloten centrum geldende regels. **** **** mag niet verder gaan dan nodig is voor het bereiken van het beoogde doel. § 3. **** **** als bepaald in § 1, 2° en 3° wordt uitgevoerd door twee leden van het personeel van hetzelfde geslacht als de bewoner.****><****>**** **** als bepaald in § 1,3° moet plaatsvinden in een ruimte waar geen andere bewoners of derden aanwezig zijn of kunnen ****. <****>****_article">Art. 111/3.**** ingevolge de **** als bepaald in het artikel 111/2, §§ 1 en 2 gevaarlijke of verboden voorwerpen of substanties worden aangetroffen, worden deze in bewaring genomen, ter beschikking gesteld van de bevoegde overheden of met goedkeuring van de bewoner vernietigd.****><****>**** bewoner heeft het recht de hem toebehorende voorwerpen waarvan het bezit niet onverenigbaar is met de orde en de veiligheid in zijn **** onder te brengen dan wel bij zich te hebben of in bewaring te geven overeenkomstig de door het huishoudelijk reglement te bepalen regels.****><****>**** bewaargeving valt onder toezicht en verantwoordelijkheid van de ****. Er wordt een inventaris opgemaakt van de in bewaring gegeven goederen. **** betrokken bewoner ontvangt een afschrift van de inventaris die hijzelf en twee daartoe bevoegde personeelsleden ondertekenen. <****>****_article">Art. 111/4.§ 1. **** bezoekers en hun bagage kunnen in het belang van de handhaving van de orde of de veiligheid, gefouilleerd worden door daartoe door de **** aangeduide leden van het personeel.****><****>Dit onderzoek heeft tot doel na te gaan of de bezoeker in het bezit is van voorwerpen of substanties die verboden of gevaarlijk kunnen zijn.****><****>**** **** mag geen tergend karakter hebben en dient te geschieden met eerbiediging van de waardigheid van de bezoeker. **** bezoeker is verplicht hieraan zijn volledige medewerking te verlenen. § 2. **** **** van de bezoeker en zijn bagage kan uitgevoerd worden op een van de volgende wijzen : ****_list">1° het gebruik van een systeem voor **** of andere ****;****_list">2° het oppervlakkig betasten van het boven- en onderlichaam over de kledij;****_list">3° het doorzoeken van de persoonlijke bagage. § 3. Indien bij de **** voorwerpen of substanties worden aangetroffen die niet in het bezit van de bezoeker mogen zijn, moeten deze in de daarvoor voorziene ruimtes worden opgeborgen voor de duur van het bezoek.****><****>**** de bezoeker hieraan zijn medewerking niet verleent, wordt hem de toegang tot het centrum geweigerd. » <****>****_article">Art. 31.**** hetzelfde besluit wordt, in de plaats van artikel 115, vernietigd door arrest ****. 188.705 van de **** van ****, een artikel 115 ingevoegd, **** : «*****» <****>****_article">Art. 32.**** artikel 132 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : « 1° § 3,1°/1wordt ingevoegd, **** : zij kan elke aanbeveling die zij nuttig acht met betrekking tot de ****-centra als bedoeld in het koninklijk besluit houdende vaststelling van het regime en de ****, gesitueerd in het grensgebied, bedoeld in artikel 74/5, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, en met betrekking tot de **** bedoeld in het koninklijk besluit van 14 mei 2009, richten tot de directeur-generaal; ****_list">2° In § 4 worden de woorden « de ondersteunende ambtenaar bedoeld in artikel 1,4°, van het koninklijk besluit van 14 mei 2009 of de politie in de ****-centra van de regionale luchthavens » ingevoegd tussen de woorden «*****» en «*****»;****_list">3° In § 5 worden de woorden «*****» ingevoegd tussen de woorden «*****» en «*****». <****>****_article">Art. 33.**** artikel 8, tweede lid, van het koninklijk besluit van 8 december 2008 houdende vaststelling van het regime en de regels toepasbaar op de overbrenging, uitgevoerd door ****-chauffeur van de **** Vreemdelingenzaken, van de vreemdelingen bedoeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, worden de woorden «*****» vervangen door de woorden «*****». <****>****_article">Art. 34.Onze minister die de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen onder zijn bevoegdheid heeft, is belast met de uitvoering van dit besluit.****><****>Gegeven te ****, 8 juni 2009.****><****>**** **** **** : De **** van Migratie- en ****, ****. ****. ****
^