Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 09 december 1998
gepubliceerd op 25 december 1998

Koninklijk besluit tot wijziging van : 1° het koninklijk besluit van 4 augustus 1981 houdende politie en scheepvaartreglement voor de Belgische territoriale zee, de havens en de stranden van de Belgische kust, gewijzigd door het koninklijk besluit van 9 februari 1996, 2° het koninklijk besluit van 23 september 1992 houdende politiereglement van de Beneden-Zeeschelde, gewijzigd door het koninklijk besluit van 9 februari 1996, 3° het koninklijk besluit van 23 september 1992 houdende scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen, gewijzigd door het koninklijk besluit van 9 februari 1996

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
1998014332
pub.
25/12/1998
prom.
09/12/1998
ELI
eli/besluit/1998/12/09/1998014332/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

9 DECEMBER 1998. - Koninklijk besluit tot wijziging van : 1° het koninklijk besluit van 4 augustus 1981 houdende politie en scheepvaartreglement voor de Belgische territoriale zee, de havens en de stranden van de Belgische kust, gewijzigd door het koninklijk besluit van 9 februari 1996, 2° het koninklijk besluit van 23 september 1992 houdende politiereglement van de Beneden-Zeeschelde, gewijzigd door het koninklijk besluit van 9 februari 1996, 3° het koninklijk besluit van 23 september 1992 houdende scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen, gewijzigd door het koninklijk besluit van 9 februari 1996


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 24 november 1975 houdende goedkeuring en uitvoering van het Verdrag inzake de internationale bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee 1972, bijgevoegd Reglement en zijn Bijlagen, opgemaakt te Londen op 20 oktober 1972, inzonderheid op artikel 2, § 4;

Gelet op het koninklijk besluit van 4 augustus 1981 houdende politie- en scheepvaartreglement voor de Belgische territoriale zee, de havens en de stranden van de Belgische kust, gewijzigd door het koninklijk besluit van 9 februari 1996;

Gelet op het koninklijk besluit van 23 september 1992 houdende politiereglement van de Beneden-Zeeschelde, gewijzigd door het koninklijk besluit van 9 februari 1996;

Gelet op het koninklijk besluit van 23 september 1992 houdende scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen, gewijzigd door het koninklijk besluit van 9 februari 1996;

Gelet op de richtlijn 98/55/EG van de Raad van 17 juli 1998 houdende wijziging van Richtlijn 93/75/EEG betreffende de minimumeisen voor schepen die gevaarlijke of verontreinigende goederen vervoeren en die naar of uit de zeehavens van de Gemeenschap varen;

Overwegende dat de Gewestregeringen zijn betrokken bij het ontwerpen van dit besluit;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen door de wet van 4 juli 1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat richtlijn 98/55 E.G. d.d. 17 juli 1998 houdende wijziging van richtlijn 93/75 E.E.G. betreffende de minimumeisen voor schepen die gevaarlijke of verontreinigende goederen vervoeren en die naar of uit de zeehavens van de Gemeenschap varen, bepaalt dat het vervoer van bestraalde splijtstoffen, plutonium en hoogradioactieve afvalstoffen in vaten aan boord van een schip onder bepaalde veiligheidsvoorwaarden dient te gebeuren; dat deze richtlijn op 31 december 1998 in werking treedt; dat zowel de vervoerders als de ontvangers van dergelijke stoffen over de nodige tijd moeten beschikken om de bepalingen van de richtlijn te kunnen uitvoeren; dat bijgevolg dringend de bestaande politie- en scheepvaartreglementen voor de kust, de Beneden-Zeeschelde en het Kanaal van Gent naar Terneuzen moeten worden aangepast;

Op de voordracht van Onze Minister van Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK I. - Wijziging van het koninklijk besluit van 4 augustus 1981 houdende politie- en scheepvaartreglement voor de Belgische territoriale zee, de havens en de stranden van de Belgische kust, gewijzigd door het koninklijk besluit van 9 februari 1996

Artikel 1.In artikel 3, 12°, tweede lid van het koninklijk besluit van 4 augustus 1981 houdende politie- en scheepvaartreglement voor de Belgische territoriale zee, de havens en de stranden van de Belgische kust, worden tussen de woorden « IMDG Code » en « in hoofdstuk » de woorden « en radioactieve stoffen als omschreven in de INF-code, » ingevoegd.

Art. 2.Artikel 3 van hetzelfde koninklijk besluit wordt aangevuld met het volgende lid : « 18° INF-code : de meest recente versie van de IMO-code van veiligheidsvoorschriften voor het vervoer van bestraalde splijtstoffen, plutonium en hoogradioactieve afvalstoffen in vaten aan boord van een schip. »

Art. 3.Bijlage 5 van het koninklijk besluit van 4 augustus 1981 houdende politie- en scheepvaartreglement voor de Belgische territoriale zee, de havens en de stranden van de Belgische kust wordt vervangen door de bepalingen van bijlage 1 bij dit besluit.

Art. 4.Bijlage 6 van het koninklijk besluit van 4 augustus 1981 houdende politie- en scheepvaartreglement voor de Belgische territoriale zee, de havens en de stranden van de Belgische kust wordt vervangen door de bepalingen van bijlage 2 bij dit besluit. HOOFDSTUK II. - Wijziging van het koninklijk besluit van 23 september 1992 houdende politiereglement van de Beneden-Zeeschelde, gewijzigd door het koninklijk besluit van 9 februari 1996

Art. 5.In artikel 2, 20°, tweede lid van het koninklijk besluit van 23 september 1992 houdende politiereglement van de Beneden-Zeeschelde, worden tussen de woorden « IMDG Code » en « in hoofdstuk » de woorden « en radioactieve stoffen als omschreven in de INF-code, » ingevoegd.

Art. 6.Artikel 2 van hetzelfde koninklijk besluit wordt aangevuld met het volgende lid : « 22° INF- code : de meest recente versie van de IMO-code van veiligheidsvoorschriften voor het vervoer van bestraalde splijtstoffen, plutonium en hoogradioactieve afvalstoffen in vaten aan boord van een schip. »

Art. 7.Bijlage 5 van het koninklijk besluit van 23 september 1992 houdende politiereglement van de Beneden-Zeeschelde wordt vervangen door de bepalingen van bijlage 1 bij dit besluit.

Art. 8.Bijlage 6 van het koninklijk besluit van 23 september 1992 houdende politiereglement van de Beneden-Zeeschelde wordt vervangen door de bepalingen van bijlage 2 bij dit besluit. HOOFDSTUK III. - Wijziging van het koninklijk besluit van 23 september 1992 houdende scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen, gewijzigd door het koninklijk besluit van 9 februari 1996

Art. 9.In artikel 2,§ 2, q), tweede lid van het koninklijk besluit van 23 september 1992 houdende scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen, worden tussen de woorden « IMDG Code » en « in hoofdstuk » de woorden « en radioactieve stoffen als omschreven in de INF-code, » ingevoegd.

Art. 10.Artikel 2, § 2, van hetzelfde koninklijk besluit wordt aangevuld met het volgende lid : « s) INF-code : de meest recente versie van de IMO-code van veiligheidsvoorschriften voor het vervoer van bestraalde splijtstoffen, plutonium en hoogradioactieve afvalstoffen in vaten aan boord van een schip. »

Art. 11.Bijlage 6 van het koninklijk besluit van 23 september 1992 houdende scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen wordt vervangen door de bepalingen van bijlage 1 bij dit besluit.

Art. 12.Bijlage 7 van het koninklijk besluit van 23 september 1992 houdende scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen wordt vervangen door de bepalingen van bijlage 2 bij dit besluit.

Art. 13.Dit besluit treedt in werking op 31 december 1998.

Art. 14.Onze Minister van Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 9 december 1998.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Vervoer, M. DAERDEN

Bijlage 1 Gegevens betreffende de schepen die gevaarlijke of verontreinigende goederen vervoeren 1. Naam en roepnaam van het schip en, eventueel, IMO-identificatienummer 2.Nationaliteit van het schip 3. Lengte en diepgang van het schip 4.Haven van bestemming 5. Vermoedelijke tijd van aankomst in de haven van bestemming of het loodsstation, zoals vereist door de bevoegde instantie 6.Vermoedelijke afvaarttijd 7. Geplande vaarroute 8.De correcte technische benamingen van de gevaarlijke of verontreinigende goederen, de identificatienummers van de Verenigde Naties (UN), indien van toepassing, de IMO-gevarenklasse overeenkomstig de IMDG-, IBC-en IGC-codes en, in voorkomend geval, de klasse van het schip als omschreven in de INF-code, de hoeveelheden van die goederen en hun plaats aan boord en, wanneer zij zich in transporttanks of vrachtcontainers bevinden, de identificatiemerktekens daarvan 9. Bevestiging dat zich aan boord een lijst of een manifest of een passend ladingsplan bevindt met een precieze opgave van de vervoerde gevaarlijke en verontreinigende goederen en hun plaats in het schip 10.Aantal bemanningsleden aan boord.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 9 december 1998.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Vervoer, M. DAERDEN

Bijlage 2 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 9 december 1998.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Vervoer, M. DAERDEN

^