Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 10 augustus 2015
gepubliceerd op 17 september 2015

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 19 juni 2014, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, betreffende de functieclassificatie van het rijdend personeel in de ondernemingen in de subsector voor het goederenvervoer te lande voor rekening van derden en de subsector van de goederenbehandeling voor rekening van derden

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2015012145
pub.
17/09/2015
prom.
10/08/2015
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

10 AUGUSTUS 2015. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 19 juni 2014, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, betreffende de functieclassificatie van het rijdend personeel in de ondernemingen in de subsector voor het goederenvervoer te lande voor rekening van derden en de subsector van de goederenbehandeling voor rekening van derden (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 19 juni 2014, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, betreffende de functieclassificatie van het rijdend personeel in de ondernemingen in de subsector voor het goederenvervoer te lande voor rekening van derden en de subsector van de goederenbehandeling voor rekening van derden.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Poitiers, 10 augustus 2015.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, K. PEETERS _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek Collectieve arbeidsovereenkomst van 19 juni 2014 Functieclassificatie van het rijdend personeel in de ondernemingen in de subsector voor het goederenvervoer te lande voor rekening van derden en de subsector van de goederenbehandeling voor rekening van derden (Overeenkomst geregistreerd op 19 augustus 2014 onder het nummer 123033/CO/140) HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied

Artikel 1.§ 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers ressorterend onder het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek en behorend tot de subsector voor het goederenvervoer ten lande voor rekening van derden en/of tot de subsector van de goederenbehandeling voor rekening van derden alsook op hun werknemers, conform het koninklijk besluit van 7 mei 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/05/2007 pub. 31/05/2007 numac 2007201532 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 maart 1973 tot oprichting en tot vaststelling van de benaming en van de bevoegdheid van het Paritair Comité voor het vervoer en van het koninklijk besluit van 6 april 1995 tot oprichting en tot vaststelling van de benaming en de bevoegdheid van het Paritair Comité voor de bedienden uit de internationale handel, het vervoer en de aanverwante bedrijfstakken sluiten tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 maart 1973 tot oprichting en tot vaststelling van de benaming en van de bevoegdheid van het Paritair Comité voor het vervoer en van het koninklijk besluit van 6 april 1995 tot oprichting en tot vaststelling van de benaming en de bevoegdheid van het Paritair Comité voor de bedienden uit de internationale handel, het vervoer en de aanverwante bedrijfstakken (verschenen in het Belgisch Staatsblad van 31 mei 2007). § 2. Onder "subsector voor het goederenvervoer ten lande voor rekening van derden" wordt bedoeld : de werkgevers die ressorteren onder het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek en die zich inlaten met : 1° Het goederenvervoer over de weg voor rekening van derden door middel van een voertuig met of zonder motor voor hetwelk een vervoervergunning vereist is welke door de bevoegde overheid afgeleverd werd;2° Het goederenvervoer over de weg voor rekening van derden door middel van een voertuig met of zonder motor voor hetwelk geen vervoervergunning vereist is;3° Het verhuren met chauffeur van voertuigen met of zonder motor bestemd voor het goederenvervoer ten lande, voertuigen voor dewelke een vervoervergunning vereist is welke door de bevoegde overheid afgeleverd werd;4° Het verhuren met chauffeur van voertuigen met of zonder motor bestemd voor het goederenvervoer ten lande, voertuigen voor dewelke geen vervoervergunning vereist is. Voor de toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst worden de taxibestelwagens, met name de voertuigen waarvan het laadvermogen gelijk is aan of kleiner is dan 500 kilogrammen en uitgerust met een taximeter, beschouwd als voertuigen voor dewelke geen vervoervergunning vereist is. § 3. Onder "subsector van de goederenbehandeling voor rekening van derden" wordt bedoeld : de werkgevers die ressorteren onder het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek en die, buiten de havenzones, zich inlaten met : 1° alle behandeling van goederen voor rekening van derden ter voorbereiding van het vervoer en/of ter afwerking van het vervoer, ongeacht het gebruikte vervoermiddel;2° en/of alle logistieke diensten ter voorbereiding van het vervoer van goederen voor rekening van derden en/of ter afwerking van dit vervoer, ongeacht het gebruikte vervoermiddel. Onder "logistieke activiteiten" wordt verstaan : ontvangst, opslag, weging, verpakking, etikettering, voorbereiding van bestellingen, beheer van voorraden of verzending van grondstoffen, goederen of producten in de verschillende stadia van hun economische cyclus, zonder dat er nieuwe halfafgewerkte of afgewerkte producten worden voortgebracht.

Onder "voor rekening van derden" wordt verstaan : het uitvoeren van logistieke activiteiten voor andere natuurlijke of rechtspersonen en onder voorwaarde dat de ondernemingen, die voor rekening van derden logistieke activiteiten uitoefenen, op geen enkel ogenblik eigenaar van de betrokken grondstoffen, goederen of producten worden.

Met ondernemingen die voor rekening van derden logistieke activiteiten uitoefenen, worden gelijkgesteld de ondernemingen die bij verbonden vennootschappen van de groep grondstoffen, goederen of producten aankopen en deze grondstoffen, goederen of producten verkopen aan verbonden vennootschappen van de groep en in zoverre deze grondstoffen, goederen of producten tevens het voorwerp zijn van logistieke activiteiten.

Onder "een groep van verbonden vennootschappen" wordt verstaan : de verbonden vennootschappen die tevens voldoen aan de voorwaarden gesteld in artikel 11, 1° van de wet van 7 mei 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/05/1999 pub. 20/08/1999 numac 1999021323 bron diensten van de eerste minister Wet houdende oprichting van het Paleis voor Schone Kunsten in de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden en tot wijziging van de wet van 30 maart 1995 betreffende de netten voor distributie voor omroepuitzendingen en de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad type wet prom. 07/05/1999 pub. 29/06/1999 numac 1999009706 bron ministerie van justitie Wet tot wijziging van sommige bepalingen van het Strafwetboek, van het Wetboek van Strafvordering, van de wet van 17 april 1878 houdende de voorafgaande titel van het Wetboek van Strafvordering, van de wet van 9 april 1930 tot bescherming van de maatschappij tegen de abnormalen en de gewoontemisdadigers, vervangen door de wet van 1 juli 1964, van de wet van 29 juni 1964 betreffende de opschorting, het uitstel en de probatie, van de wet van 20 juli 1990 betreffende de voorlopige hechtenis, van de wet van 5 maart 1998 betreffende de voorwaardelijke invrijheidsstelling en tot wijziging van de wet van 9 april 1930 tot bescherming van de maatschappij tegen de abnormalen en de gewoontemisdadigers, vervangen door de wet van 1 juli 1964 sluiten betreffende het Wetboek van vennootschappen.

Het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek is niet bevoegd voor de ondernemingen die voor rekening van derden uitsluitend logistieke activiteiten uitoefenen en de daarmee gelijkgestelde ondernemingen wanneer deze logistieke activiteiten een onlosmakelijk onderdeel vormen van een productie- of handelsactiviteit waarbij deze logistieke activiteiten opgenomen zijn in de bevoegdheid van een specifiek paritair comité. § 4. Onder "arbeiders" wordt verstaan : de arbeiders en arbeidsters, aangegeven in de RSZ-categorie 083.

Onder "rijdend personeel" wordt begrepen : elke functie die met een voertuig of ander vervoermiddel goederen vervoert over de weg voor rekening van derden. Het omvat het uitvoeren van transporten (en mogelijk gerelateerde taken) met een vervoermiddel ((motor)fiets, auto, bestel- of vrachtwagen,...), op een efficiënte en verantwoorde manier en rekening houdend met specifieke randvoorwaarden (zoals wetgeving en/of interne afspraken).

Concreet gaat dit over een hulparbeider, begeleider, vrachtwagenchauffeur, chauffeur besteldiensten, fietskoerier, skater, enz. HOOFDSTUK II. - Functieclassificatie

Art. 2.De functie van het rijdend personeel Kerntaken (van toepassing op elke betrokken werknemer) : - Het in ontvangst nemen en zich eigen maken van de werkopdrachten en het treffen van de nodige voorbereidingen (vb. tanken, route bepalen, zien welke administratie dient uitgevoerd te worden,...) om die tot een goed einde te kunnen brengen; - Uitvoeren van een voorafgaandelijke inspectie van het voertuig (van zowel trekker als trailer indien van toepassing) (vb. staat van de banden, olie- en brandstofniveau, werking tachograaf, eventuele schade, netheid, benodigde sleutels, aanwezigheid van eventuele benodigde kleding,...); - Voorbereiden van de rit : verzekeren dat alle benodigde (boord- en persoonlijke) documenten aanwezig zijn (vb. verzekeringspapieren, transportlicentie, inschrijvingsbewijs, geldig rijbe-wijs,...); correct instellen GPS en boordcomputer; - Zich vergewissen van de ladingveiligheid (vb. goederen of vrachtwagenonderdelen correct (laten) vastzetten, vormvereisten volgen, diefstalpreventie, eventuele aanwezigheid toxische gassen,...); - Controleren van goederen op schade/volledigheid bij in ontvangstname en gepast reageren bij vaststelling van onregelmatigheden (vb. vermelden op CMR,...); - Klaarmaken van de wagen voor laden en lossen (vb. zeilen afhalen, dichtmaken en/of opendoen, twistlocks controleren); - Rijden (economisch, efficiënt, ecologisch, verantwoord, defensief, gevolg gevend aan instructies van politie- en/of controlediensten (vb. door scanner rijden wanneer aangegeven), met inachtneming van de verkeersregels); - Te allen tijde respecteren van de relevante vervoerswetgevingen met specifieke nadruk op het respecteren van rij- en rusttijden en verzekeren dat dit kan gecontroleerd worden (vb. correct gebruik (digitale) tachograaf,...); - Uitvoeren van alle vereiste administratie (vb. CMR, prestatiebladen, ongevalsaangifte wanneer nodig,...) teneinde te allen tijde in orde te zijn; verzekeren dat eventuele trajectinefficiënties (vb. verkeersomleiding, ongeval,...) administratief kunnen verantwoord worden; - Behandelen van het voertuig en bijhorende materieel "als goede huisvader"; problemen onmiddellijk melden (bij overste, garage, dispatching of andere aangeduide instanties); - Zichzelf beschermen en dragen van aangepaste kleding waar nodig en/of indien verplicht (vb. handschoenen aandoen, helm opzetten, veiligheidsschoenen of -bril dragen,...); - Overmaken van documenten en gegevens (schijven, CMR, sleutels,...) na het beëindigen van de taken.

Voorbeelden van mogelijke bijkomende taken (niet van toepassing op elke betrokken werknemer) (lijst is niet exhaustief) : - Laden en lossen; - Aansluitingen maken tussen het voertuig (vb. trekker en/of trailer) en installaties die niet tot het voertuig behoren; - Checken van installaties die niet tot het voertuig behoren; - Detecteren van toxische gassen of andere gevaarlijke producten en desgevallend gepast reageren; - Maken van vereiste bijkomende moeilijke berekeningen (vb. capaciteit van een opslagtank berekenen in verhouding tot het geladen volume en hierbij de veiligheidsmarges (vb. uitzetting van de goederen) in acht nemen); - Dragen van specifieke kleding (vb. klant-specifiek uniform) bovenop de vereiste veiligheidsuitrusting; - Bedienen van machines of installaties eventueel los van het voertuig (vb. kraan, heftruck, computersysteem, installatie zelflossers,...); - Uitvoeren van eventuele nazorg (bijkomende) taken (vb. slangen spoelen, containers leegmaken, druk in installaties checken,...); - Opleiden van andere chauffeurs (= "chauffeurinstructeur" functie); - In acht nemen van de procedures omtrent veiligheidsvereisten en aangaande het welzijn van (meereizende) collega's en/of derden; - Zich moeten uitdrukken in een andere taal/talen dan die van de arbeidsovereenkomst; - Zelf plannen van de bestemmingsvolgorde en bijhorende laadorganisatie (in functie van ef-ficiëntie en leverbehoeften); - Uitvoeren van bijkomende administratieve taken (vb. administratie aan machines of toestellen bij derden,...); - Beheren van en omgaan met geld (in functie van de werkopdracht); - Uitvoeren van shiftoverdrachten van de wagens met inzicht in lading; - Uitvoeren van activiteiten die niet rechtstreeks met rijden te maken hebben ("handling") (vb. werven opkuisen, tanks spoelen, laadplaatsen opruimen, goederen verplaatsen vanaf of tot op plaatsen die verder reiken dan het "normale" transport,...); - Zorg dragen voor materiaal van derden (vb. scantoestellen, sleutels (toegang) beheren van winkels waar 's nachts geleverd wordt). HOOFDSTUK III. - Weging van de functie

Art. 3.Differentiërende factoren De functieklassen (= functieniveaus) van het rijdend personeel kunnen van elkaar verschillen op grond van de invulling van de volgende 10 criteria, die een beeld geven van hun normaal (= meestal) uit te voeren activiteiten binnen de functie : 1. Type van voor de functie vereist rijbewijs : rijbewijs B/BE/C/CE;2. Graad van autonomie en planning;3. Aantal leveringsadressen per dag;4. Fysische inspanningen;5. Vereiste kundigheid in manipulatie van bijkomende hulpmiddelen of technische toepassingen of installaties;6. Mate waarin de lading moet gecontroleerd worden (of niet);7. Mate van complexiteit van het laad- en losproces (door het rijdend personeel zelf uit te voeren);8. Mate van vereiste technische of reglementaire kennis;9. Mate waarin bijkomende randtaken dienen uitgevoerd te worden;10. Mentorship of opleiden van andere chauffeurs.

Art. 4.Weging van differentiërende factoren voor rijdende functies De weging gebeurt aan de hand van de bijgevoegde wegingstabel (zie in bijlage).

De werkgever bepaalt het functieniveau van de chauffeur door voor elk van de 10 differentiërende criteria aan te duiden welk niveau het best overeenkomt met wat er normaal (= meestal) het geval is voor de betreffende functie.

In de bijgevoegde tabel heeft elk aangeduid niveau een cijferscore (in de tabel aan te duiden in de rechterkolom). De som van deze cijferscores in de rechterkolom geeft een totaal aan.

Het totaal van bekomen punten wordt opgenomen in de onderverdeling in artikel 5.

Art. 5.Verschillende klassen van het rijdend personeel

Classe

Fonction

Klasse

Functie

R1 10-14 points

Personnel roulant niveau 1

R1 10-14 punten

Rijdend personeel niveau 1

R2 15-18 points

Personnel roulant niveau 2

R2 15-18 punten

Rijdend personeel niveau 2

R3 19-25 points

Personnel roulant niveau 3

R3 19-25 punten

Rijdend personeel niveau 3

R4 26-36 points

Personnel roulant niveau 4

R4 26-36 punten

Rijdend personeel niveau 4


Art. 6.Sectorale functieclassificatie-commissie De partijen komen overeen een sectorale functieclassificatie-commissie op te richten, die zal belast zijn met het opmaken, het evalueren en het actualiseren van : - de procedures die moeten gevolgd worden bij invoering van de functieclassificatie in de onderneming; - het functiehandboek; - de procedures die moeten gevolgd worden in het geval de werknemer van oordeel is dat de werkgever zijn functie verkeerd heeft ingeschaald. HOOFDSTUK IV. - Geldigheidsduur

Art. 7.Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt gesloten onder de opschortende voorwaarde dat de nog op te maken collectieve arbeidsovereenkomst betreffende de koppeling van de lonen aan de nieuwe sectorale functieclassificatie door de partijen wordt ondertekend.

Zij is afgesloten voor onbepaalde duur en kan door elk van de contracterende partijen worden opgezegd.

Deze opzegging moet minstens drie maanden op voorhand geschieden bij een ter post aangetekende brief, gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, die zonder verwijl de betrokken partijen in kennis zal stellen.

De termijn van drie maanden begint te lopen vanaf de datum van verzending van bovengenoemde aangetekende brief.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 10 augustus 2015.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 19 juni 2014, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, betreffende de functieclassificatie van het rijdend personeel in de ondernemingen in de subsector voor het goederenvervoer te lande voor rekening van derden en de subsector van de goederenbehandeling voor rekening van derden Transportsector : Rijdende functies - differentiërende criteria en puntenscores per niveau

Criteria Niveau

A

B

C

Pun- ten

1

Type van vereist rijbewijs

Rijbewijs BE of lager

1

Rijbewijs C

5

Rijbewijs CE

7


2

Autonomie & planning

Activiteiten worden grotendeels gepland voor de chauffeur (via dispatchers, computersystemen,...)

1

Plant en optimaliseert zelf de activiteiten (soms rechtstreeks in samenspraak met de klant) : volgorde van bestemmingen, spreiding in de tijd (meerdere dagen), hoe (vb. volgorde lading van te leveren auto's) en wanneer laden en lossen),...

2


3

Aantal leveringsadressen per dag

Beperkt (enkele)

1

Uitgebreid (vaak 10 of meer)

2


4

Fysische inspanningen

Eerder licht (voornamelijk rijden, eventueel lossen en laden met gepaste hulpmiddelen)

1

Eerder zwaar (goederen of hulpmiddelen fysisch versleuren, op trappen dragen,...)

2


5

Vereiste kundigheid in manipulatie van bijkomende hulpmiddelen of technische toepassingen of installaties

Laag (vb. transpallet, computerscherm,...)

1

Medium (vb. kooiaap, auto's, korte kraanarm, eenvoudige technische aansluitingen zelf maken, minder complexe installaties bij klanten bedienen,...)

3

Hoog (vb. complexe hoogtewerkers, multifunctionele bulldozer, complexe technische aansluitingen (zuren, brandstoffen) zelf maken, complexe installaties bij klanten bedienen,...)

6


6

Mate waarin de lading moet gecontroleerd worden (of niet)

Zeer beperkt (basis = CMR) (vb. basiscontrole van hoeveelheden en eventuele schade)

1

Wat bredere controle vereist (basis = aard van de goederen) (vb. controleren van complexe hoeveelheden, van diverse laad- en losplaatsen waar match goederen/adres moet gebeuren, volledigheid,...)

3

Uitgebreide ladingcontrole vereist (basis = specifieke contractuele verplichtingen van de klant) (vb. grondige en interne controle van de vervoerde goederen - zoals gedetailleerde schade of volledigheid van vervoerde auto's en hun interne onderdelen,...)

5


7

Mate van complexiteit van het laad- en losproces zelf

Eenvoudig (wordt door anderen gedaan of is aan- en oppikken)

1

Complex (vb. moeilijk te plaatsen containers of wissellaadbakken, zoveel mogelijk wagens laden op beperkte ruimte zonder schade aan te richten, druk checken bij tankinstallaties,...)

2


8

Mate van vereiste technische of reglementaire kennis

Beperkt (normaal)

1

Breed (vb. "kleine" ADR (collies), complexe administratie (incidenten), ATP, HACCP,...)

3

Zeer uitgebreid (vb. "grote" ADR, LZV, uitzonderlijk vervoer (diverse soorten vergunningen kennen en begrijpen), zelf berekeningen maken voor veilige loshoeveelheden,...)

5


9

Mate waarin bijkomende randtaken dienen uitgevoerd te worden

Geen of quasi geen

1

Vaak voorkomend (vb. computers aansluiten, laadtanken vakkundig spoelen, leverplek beveiligen, werf opruimen,...)

3


10

Mentorship/opleiden van andere chauffeurs

Neen

1

Ja

2

Totaal punten :


Puntentelling : 10-14 punten = niveau 1 15-18 punten = niveau 2 19-25 punten = niveau 3 26-36 punten = niveau 4 Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 10 augustus 2015.

De Minister van Werk, K. PEETERS

^