Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 10 september 2009
gepubliceerd op 12 oktober 2009

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2009014249
pub.
12/10/2009
prom.
10/09/2009
ELI
eli/besluit/2009/09/10/2009014249/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

10 SEPTEMBER 2009. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit dat ik de eer heb aan Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, wijzigt het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

De voorgestelde wijzigingen zijn noodzakelijk omwille van de invoering van twee nieuwe bepalingen in het Europees verdrag betreffende het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen over de weg, met name het artikel 1.9.5 en het hoofdstuk 8.6 over de beperkingen inzake de doorgang van voertuigen die gevaarlijke goederen door wegtunnels vervoeren.

Artikel 1.9.5. van het Europees Verdrag betreffende het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen over de weg bepaalt dat wanneer de bevoegde overheid beperkingen oplegt aan de doorgang door wegtunnels van voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren, ze deze wegtunnel moet indelen in één van de in dit artikel voorziene categorieën.

Zo geldt voor de wegtunnels van categorie B bijvoorbeeld een beperking voor het vervoer van de gevaarlijke goederen die een zeer grote ontploffing kunnen veroorzaken; voor de wegtunnels behorend tot categorie C geldt dan weer een beperking voor het vervoer van de gevaarlijke goederen die een zeer grote ontploffing, een grote ontploffing of het vrijkomen van een belangrijke hoeveelheid giftige stoffen kunnen veroorzaken. Voor de wegtunnels behorend tot categorie A geldt geen enkele toegangsbeperking.

Meer in het bijzonder, bepaalt artikel 1.9.5.3. de aard van de verkeerssignalisatie die moet worden gebruikt om aan te geven welke toegangsbeperkingen voor de wegtunnels gelden.

Op grond van dit artikel, moeten de verdragspartijen de verbodsbepalingen en alternatieve reiswegen voor de tunnels aangeven met behulp van verkeerstekens op een plaats waar de keuze voor een alternatieve reisweg nog mogelijk is.

Wanneer de toegang tot tunnels bovendien aan beperkingen onderhevig is, of wanneer er alternatieve reiswegen voorgeschreven zijn, dan moeten de verkeerstekens aangevuld worden met de letters B, C, D of E naargelang van de categorie waartoe de tunnel wordt gerekend.

Hiervoor werden de artikelen 65 en 68 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer gewijzigd. Nieuwe onderborden ter aanvulling van het verkeersbord C24a, die de toegang verbieden voor bestuurders van voertuigen die de gevaarlijke goederen vervoeren, worden in het verkeersreglement opgenomen. Het onderbord bij het verkeersbord C24a waarop de letter B, C, D of E is aangebracht, duidt erop dat het verbod geldt voor voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren en waarvoor de toegang tot wegtunnels van categorie B, C, D of E verboden is.

Met artikel 69 wordt een nieuw verkeersbord ingevoerd dat dient om een alternatieve reisweg aan te duiden die door de voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren, moet worden gevolgd. Indien dit verkeersbord aanvullend de letters B, C, D of E vermeldt, dan geldt de verplichting om de alternatieve reisweg te volgen voor alle voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren en waarvoor de toegang tot wegtunnels behorend tot de categorie B, C, D of E verboden is. Er werd gekozen voor dit verkeersbord, dat conform is aan de Conventie van Wenen inzake verkeerstekens, en tevens het voordeel heeft dat het in verschillende andere Europese landen wordt gebruikt, zoals Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en ook Italië.

Aanvullend wordt ook het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens vervolledigd, zodat de wegbeheerder over de nodige aanwijzingen beschikt inzake de plaatsing en de afmetingen van de nieuwe bewegwijzering.

Tenslotte dienen in artikel 8.2, 1° d) van het koninklijk besluit de woorden « en de subcategorieën D1 en D1 + E » te worden geschrapt om deze bepaling in overeenstemming te brengen met punt 1° b) van hetzelfde artikel, dat recentelijk werd gewijzigd door het koninklijk besluit van 16 juli 2009.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar.

De Eerste Minister, H. VAN ROMPUY De Staatssecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE

10 SEPTEMBER 2009. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 1, eerste lid;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Gelet op de omstandigheid dat de Gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;

Gelet op advies 46.942/4 van de Raad van State, gegeven op 13 juli 2009, omtrent de artikelen 2, 3, 4, 5 en 6, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1° van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid wat betreft artikel 1;

Overwegende dat een wijziging zich zonder verwijl opdringt van de leeftijd waarop een voertuig van de categorieën D1 en D1 + E mag worden bestuurd, voorzien in artikel 8.2, 1°, d) met als doel deze bepaling in overeenstemming te brengen met artikel 8.2, 1° b) en zo een einde te maken aan de tegenstrijdigheid tussen de twee bepalingen;

Op de voordracht van de Eerste Minister en de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 8.2, 1°, d), van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 4 mei 2007, worden de woorden « en de subcategorieën D1 en D1 + E » opgeheven.

Art. 2.Het artikel 65.2 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 20 juli 1990 en 18 december 2002, wordt aangevuld met het volgende lid : « De onderborden bij de verkeersborden C24a en D4 dragen de letters B, C, D of E in zwart opschrift op een witte ondergrond en zien eruit als volgt : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Art. 3.In artikel 68 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 20 juli 1990, 18 september 1991, 18 december 2002, 4 april 2003 en 26 april 2004, wordt de volgende wijziging aangebracht : De legende van het verkeersbord C24a wordt aangevuld als volgt : « Een onderbord met vermelding van de letter B, C, D of E duidt aan dat het verbod geldt voor alle voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren waarvoor de toegang tot wegtunnels van respectievelijk categorie B, C, D of E verboden is, zoals deze categorieën voorzien zijn in artikel 1.9.5.2 van bijlage A van het Europees verdrag betreffende het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen over de weg (ADR), ondertekend te Genève op 30 september 1957. »

Art. 4.In artikel 69 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 20 juli 1990, 9 oktober 1998 en 4 april 2003, wordt het volgende verkeersbord toegevoegd : « D4 Verplichting voor voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren om de door de pijl aangeduide richting te volgen.

De plaatsgesteldheid bepaalt de stand van de pijl.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Een onderbord met vermelding van de letter B, C, D of E duidt erop dat de verplichting geldt voor voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren en waarvoor de toegang tot wegtunnels van respectievelijk categorie B, C, D of E verboden is, zoals deze categorieën voorzien zijn in artikel 1.9.5.2 van bijlage A van het Europees verdrag betreffende het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen over de weg (ADR.), ondertekend te Genève op 30 september 1957 ».

Art. 5.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2010, met uitzondering van artikel 1, dat in werking treedt de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 6.De Minister bevoegd voor Wegverkeer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 10 september 2009.

ALBERT Van Koningswege : De Eerste Minister, H. VAN ROMPUY De Staatsecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE

^