Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 11 november 2014
gepubliceerd op 02 december 2014

Koninklijk besluit tot vaststelling van de weging van de betrekkingen van niveau A van de Algemene Inspectie van de federale politie en van de lokale politie

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2014000886
pub.
02/12/2014
prom.
11/11/2014
ELI
eli/besluit/2014/11/11/2014000886/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

11 NOVEMBER 2014. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de weging van de betrekkingen van niveau A van de Algemene Inspectie van de federale politie en van de lokale politie


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 15/06/2007 numac 2007000560 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op de Algemene Inspectie en houdende diverse bepalingen betreffende de rechtspositie van sommige leden van de politiediensten sluiten op de Algemene Inspectie en houdende diverse bepalingen betreffende de rechtspositie van sommige leden van de politiediensten, de artikelen 11, § 2 en 14;

Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/03/2001 pub. 31/03/2001 numac 2001000327 bron ministerie van binnenlandse zaken en ministerie van justitie Koninklijk besluit tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten sluiten houdende de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, artikel II.III.14;

Gelet op het ministerieel besluit van 5 juni 2007Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 05/06/2007 pub. 29/06/2007 numac 2007000623 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten sluiten betreffende de weging van de functies van niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten, artikel 2;

Gelet op het advies 52.093 van de Raad van State, gegeven op 22 oktober 2012;

Gelet op het advies van de Inspecteur-generaal van Financiën, gegeven op 16 januari 2014;

Gelet op de aanvraag die op 26 maart 2014 bij de Minister van Begroting is ingediend, in toepassing van artikel 17, § 1 van het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de administratieve en begrotingscontrole;

Overwegende dat geen advies is verstrekt binnen de gestelde termijn;

Gelet het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de administratieve en begrotingscontrole, artikel 17, § 2;

Overwegende dat het wegingsvoorstel voor de betrekkingen van niveau A van de Algemene Inspectie van de federale politie en van de lokale politie, uitgevoerd door de Inspecteur-generaal op 3 april 2009;

Overwegende het advies van de Wegingscommissie van 14 juli 2010;

Overwegende het protocolakkoord nr. 106 van 14 december 2011 van het Hoog overlegcomité voor de politiediensten;

Overwegende dat de functies van niveau A van het administratief en logistiek kader worden ingedeeld in 5 klassen, genummerd van A1 tot A5 na een weging op basis van een matrix met twee assen die de volgende criteria bevat : 1. As « omkadering » : -Hiërarchie in dalende lijn (criterium 1), - Hiërarchie in stijgende lijn (criterium 2), - Budgettaire verantwoordelijkheid (criterium 3), - Autonomie in het personeelsbeheer (criterium 4);2. As « bijdrage » : - Opleidingsniveau vereist voor de uitoefening van de functie (criterium 1), - Ervaring vereist voor de uitoefening van de functie (criterium 2), - Complexiteit van de behandelde problemen (criterium 3), - Invloed van de functie (criterium 4); Overwegende dat er aan elk criterium een score wordt gegeven en dat die het resultaat is van een waarde vermenigvuldigd met een coëfficiënt (1,2,4) die het gewicht weergeeft dat aan elk criterium wordt toegewezen;

Overwegende dat op elk van de twee assen zich vier niveaus in stijgende lijn bevinden op basis waarvan de toewijzing van een klasse gebeurt volgens een matrixlogica, dit wil zeggen door rekening te houden met de niveaus op elk van de assen (horizontale as « omkadering » en verticale as « bijdrage »), met name :

0 > 9

10 > 14

15 > 22

23 en +

0 > 9

10 > 14

15 > 22

23 et +

4 > 12

KLA1

KLA2

KLA3

KLA4

4 > 12

CLA1

CLA2

CLA3

CLA4

13 > 16

KLA2

KLA2

KLA3

KLA4

13 > 16

CLA2

CLA2

CLA3

CLA4

17 > 20

KLA2

KLA3

KLA4

KLA5

17 > 20

CLA2

CLA3

CLA4

CLA5

21 en +

KLA3

KLA3

KLA4

KLA5

21 et +

CLA3

CLA3

CLA4

CLA5


Overwegende dat de Inspecteur-generaal van de federale politie en van de lokale politie verzocht werd om zijn gemotiveerd wegingsvoorstel van de betrekkingen van niveau A van de Algemene Inspectie mee te delen aan de Directie van mobiliteit en het personeelsbeheer van de algemene directie van de ondersteuning en het beheer van de federale politie (DGS/DSP);

Overwegende dat DGS/DSP ermee werd belast een advies uit te brengen over het gemotiveerde voorstel van de Inspecteur-generaal teneinde erop toe te zien dat de principes inzake weging coherent en eenduidig worden toegepast binnen de geïntegreerde politie;

Dat DGS/DSP daartoe een technische commissie, « Wegingscommissie » genaamd, heeft samengesteld, die betrokken werd bij alle wegingen die binnen de geïntegreerde politie werden uitgevoerd en in dit opzicht een globaal overzicht heeft van de functies van niveau A waardoor zij ze onderling kan vergelijken met een volledige relevantie inzake de waarden die aan hen moeten worden toegewezen in het kader van de weging;

Overwegende dat het advies van de Wegingscommissie wordt gevoegd bij het gemotiveerde advies van de Inspecteur-generaal met het oog op het overleg met de vakorganisaties om hun akkoord te verkrijgen en dat de benoemingsoverheid het voorstel, het advies en het protocolakkoord vergelijkt met het oog op het toewijzen van de wegingen aan de betrekkingen van niveau A van de Algemene Inspectie;

Overwegende dat het organiek kader van de Algemene Inspectie van de federale politie en van de lokale politie bestaat uit zeven categorieën van betrekkingen van niveau A : - Adviseur algemeen beleid ICT-raadgever (AIG01), - Adviseur algemeen beleid jurist-raadgever (AIG02), - Adviseur algemeen beleid financiën/logistiek-raadgever (AIG03), - Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer HRM-raadgever (AIG04), - Adviseur algemeen beleid vorser-raadgever (AIG05), - Adviseur junior Auditor (AIG06), - Adviseur senior Auditor (AIG07);

Overwegende dat wat de betrekking van Adviseur algemeen beleid ICT-raadgever (AIG01) betreft, de Inspecteur-generaal (IG) en de Wegingscommissie (WC) het eens zijn over een voorstel van klasse 3;

Dat dit resultaat als volgt wordt gespecificeerd :

As « omkadering »

Axe « encadrement »

IG

WC

IG

CP

Criterium 1

0

0

Critère 1

0

0

Criterium 2

3

3

Critère 2

3

3

Criterium 3

0

0

Critère 3

0

0

Criterium 4

0

0

Critère 4

0

0

Totaal

6

6

Total

6

6


As « bijdrage »

Axe « contribution »

IG

WC

IG

CP

Criterium 1

2

2

Critère 1

2

2

Criterium 2

2

2

Critère 2

2

2

Criterium 3

2

2

Critère 3

2

2

Criterium 4

3

3

Critère 4

3

3

Totaal

22

22

Total

22

22


Overwegende dat wat de betrekking van Adviseur algemeen beleid jurist-raadgever (AIG02) betreft, de Inspecteur-generaal (IG) de klasse 3 heeft voorgesteld, terwijl de Wegingscommissie (WC) de klasse 2 heeft voorgesteld;

Dat dit resultaat als volgt wordt gespecificeerd :

As « omkadering »

Axe « encadrement »

IG

WC

IG

CP

Criterium 1

0

0

Critère 1

0

0

Criterium 2

3

2

Critère 2

3

2

Criterium 3

0

0

Critère 3

0

0

Criterium 4

0

0

Critère 4

0

0

Totaal

6

4

Total

6

4


As « bijdrage »

Axe « contribution »

IG

WC

IG

CP

Criterium 1

2

2

Critère 1

2

2

Criterium 2

2

2

Critère 2

2

2

Criterium 3

2

1

Critère 3

2

1

Criterium 4

3

2

Critère 4

3

2

Totaal

22

16

Total

22

16


Overwegende dat wat het criterium 2 van de as « omkadering » betreft, de Adviseur algemeen beleid jurist-raadgever, hoewel hij juridische ondersteuning kan bieden aan de Inspecteur-generaal, voornamelijk rekenschap aflegt aan het Diensthoofd van de statuten (IGST) ; dat er dientengevolge een score van 2 punten aan dit criterium moet worden toegekend;

Dat wat het criterium 3 van de as « bijdrage » betreft, de complexiteit vermeld door dit criterium, veeleer betrekking heeft op de te nemen beslissingen en niet op de behandelde materie; dat de tactische beslissingnames zijn voorbehouden aan de leden van de dienst waarvan het de hoofdfunctie, zoniet enige functie, is (diensthoofd of adviseur bij de Inspecteur-generaal); dat de complexiteit van de beslissingen van de betrekking van Adviseur algemeen beheer jurist-raadgever voornamelijk van operationele aard is (juridische ondersteuning, reactieve taken), zonder ontwikkelingsautonomie of kennelijke beslissing; dat dientengevolge een score van 1 punt aan dit criterium moet worden toegekend;

Dat wat het criterium 4 van de as « bijdrage » betreft, de impact tot uiting komt door de rechtstreekse invloed van de betrekking op de organisatie zelf; dat de impact van de betrekking van Adviseur algemeen beheer jurist-raadgever intern wordt erkend (gelijkwaardig aan 150 personeelsleden PL); dat de betrekking ter ondersteuning komt van de auditors en de realisatie en implementatie opvolgt van de actieplannen die zij aanbevelen; dat ofschoon het een daadwerkelijke functionele impact betreft, deze echter niet structureel betrekking heeft op meer dan 2.000 PL; dat het gaat over een impact dossier per dossier betreffende, voor deze betrekking, veel kleinere entiteiten; dat dientengevolge een score van 2 punten aan dit criterium moet worden toegekend;

Dat bijgevolg het advies van de Wegingscommissie waarin de klasse 2 is voorgesteld voor de betrekking van Adviseur algemeen beheer jurist-raadgever de overhand moet hebben;

Overwegende dat wat de betrekking van Adviseur algemeen beleid financiën/logistiek-raadgever (AIG03) betreft, de Inspecteur-generaal (IG) en de Wegingscommissie (WC) het eens zijn over een voorstel van klasse 3;

Dat dit resultaat als volgt wordt gespecificeerd :

As « omkadering »

Axe « encadrement »

IG

WC

IG

CP

Criterium 1

1

1

Critère 1

1

1

Criterium 2

3

3

Critère 2

3

3

Criterium 3

3

1

Critère 3

3

1

Criterium 4

1

1

Critère 4

1

1

Totaal

12

10

Total

12

10


As « bijdrage »

Axe « contribution »

IG

WC

IG

CP

Criterium 1

2

2

Critère 1

2

2

Criterium 2

2

2

Critère 2

2

2

Criterium 3

2

2

Critère 3

2

2

Criterium 4

3

2

Critère 4

3

2

Totaal

22

20

Total

22

20


Overwegende dat wat de betrekking van Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer HRM-raadgever (AIG04) betreft, de Inspecteur-generaal (IG) de klasse 3 heeft voorgesteld, terwijl de Wegingscommissie (WC) de klasse 2 heeft voorgesteld;

Dat dit resultaat als volgt wordt gespecificeerd :

As « omkadering »

Axe « encadrement »

IG

WC

IG

CP

Criterium 1

1

1

Critère 1

1

1

Criterium 2

3

3

Critère 2

3

3

Criterium 3

0

0

Critère 3

0

0

Criterium 4

1

1

Critère 4

1

1

Totaal

9

9

Total

9

9


As « bijdrage »

Axe « contribution »

IG

WC

IG

CP

Criterium 1

1

0

Critère 1

1

0

Criterium 2

3

2

Critère 2

3

2

Criterium 3

2

2

Critère 3

2

2

Criterium 4

3

2

Critère 4

3

2

Totaal

22

16

Total

22

16


Overwegende dat wat het criterium 1 van de as « bijdrage » betreft, geen enkel diploma vereist is voor de functies van personeelsbeheer (HRM) in de hele geïntegreerde politie; dat de betrekking van Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer een HRM-betrekking is; dat er dientengevolge geen enkele score aan dit criterium kan worden toegekend;

Dat wat het criterium 2 van de as « bijdrage » betreft, de vereiste ervaring over het algemeen, geval per geval, wordt beoordeeld op grond van het niveau van bijdrage en specialiteit van de betrekking, naargelang de behandelde materies en het gewenste expertiseniveau; dat de betrekking van Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer niet meer vereist dan een nuttige ervaring van meer dan zes jaar op grond van de taken toegekend aan deze betrekking; dat er dientengevolge een score van 2 punten aan dit criterium moet worden toegekend;

Dat wat het criterium 4 van de as « bijdrage » betreft, de impact tot uiting komt door de rechtstreekse invloed van de betrekking op de organisatie zelf; dat de impact van de betrekking van Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer intern wordt erkend (gelijkwaardig aan 150 PL); dat de betrekking ter ondersteuning komt van de auditors en de realisatie en implementatie opvolgt van de actieplannen die zij aanbevelen; dat ofschoon het een daadwerkelijke functionele impact betreft, deze echter niet structureel betrekking heeft op meer dan 2.000 PL; dat het gaat over een impact dossier per dossier betreffende, voor deze betrekking, veel kleinere entiteiten; dat dientengevolge een score van 2 punten aan dit criterium moet worden toegekend;

Dat bijgevolg het advies van de Wegingscommissie waarin de klasse 2 is voorgesteld voor de betrekking van Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer in aanmerking moet worden genomen;

Overwegende dat wat de betrekking van Adviseur algemeen beleid vorser-raadgever (AIG05) betreft, de Inspecteur-generaal (IG) de klasse 3 heeft voorgesteld, terwijl de Wegingscommissie (WC) de klasse 2 heeft voorgesteld;

Dat dit resultaat als volgt wordt gespecificeerd :

As « omkadering »

Axe « encadrement »

IG

WC

IG

CP

Criterium 1

0

0

Critère 1

0

0

Criterium 2

3

3

Critère 2

3

3

Criterium 3

0

0

Critère 3

0

0

Criterium 4

0

0

Critère 4

0

0

Totaal

6

6

Total

6

6


As « bijdrage »

Axe « contribution »

IG

WC

IG

CP

Criterium 1

2

1

Critère 1

2

1

Criterium 2

2

2

Critère 2

2

2

Criterium 3

2

2

Critère 3

2

2

Criterium 4

3

2

Critère 4

3

2

Totaal

22

18

Total

22

18


Overwegende dat wat het criterium 1 van de as « bijdrage » betreft, de vereiste voor het bezit van een universitair diploma om meer technische of complexe betrekkingen uit te oefenen, wordt aanvaard; dat naar analogie met andere betrekkingen binnen de geïntegreerde politie waarvan het de taak is om actief bij te dragen tot het beleidsbeheer van een entiteit, de vereiste van een universitair diploma voor de betrekking van Adviseur algemeen beleid vorser kan worden aanvaard, maar niet die van een specifiek universitair diploma, overigens niet vermeld in het voorstel van de Inspecteur-generaal, gelet op de verscheidenheid en de aard van de taken toegekend aan de functie; dat dientengevolge een score van 1 punt aan dit criterium moet worden toegekend;

Dat wat het criterium 4 van de as « bijdrage » betreft, de impact tot uiting komt door de rechtstreekse invloed van de betrekking op de organisatie zelf; dat de Adviseur algemeen beleid vorser-raadgever op het vlak van de Algemene Inspectie en de kabinetten waar hij van afhangt, relevante informatie en verslagen die een impact kunnen hebben op het statuut/werking van een bepaald aantal PL, verzamelt en verspreidt; dat echter, aangezien die impact niet structureel is en soms onrechtstreeks, daaraan slechts een mediane impact van 600 tot 2.000 PL kan worden erkend; dat dientengevolge een score van 2 punten aan dit criterium moet worden toegekend;

Dat bijgevolg het advies van de Wegingscommissie waarin de klasse 2 is voorgesteld voor de betrekking van Adviseur algemeen beheer vorser-raadgever in aanmerking moet worden genomen;

Overwegende dat wat de betrekking van Adviseur junior Auditor (AIG06) betreft, de Inspecteur-generaal (IG) de klasse 3 heeft voorgesteld, terwijl de Wegingscommissie (WC) de klasse 2 heeft voorgesteld;

Dat dit resultaat als volgt wordt gespecificeerd :

As « omkadering »

Axe « encadrement »

IG

WC

IG

CP

Criterium 1

0

0

Critère 1

0

0

Criterium 2

2

2

Critère 2

2

2

Criterium 3

0

0

Critère 3

0

0

Criterium 4

0

0

Critère 4

0

0

Totaal

4

4

Total

4

4


As « bijdrage »

Axe « contribution »

IG

WC

IG

CP

Criterium 1

2

2

Critère 1

2

2

Criterium 2

1

1

Critère 2

1

1

Criterium 3

3

2

Critère 3

3

2

Criterium 4

4

2

Critère 4

4

2

Totaal

26

18

Total

26

18


Overwegende dat wat het criterium 3 van de as « bijdrage » betreft, de complexiteit betrekking heeft op de te nemen beslissingen en niet op de materie ervan; dat de Adviseur junior Auditor operationele en tactische beslissingen neemt in termen van analyse van een te controleren probleem en oplossingspistes voorstelt; dat de Adviseur junior Auditor geen enkele eindbeslissing neemt betreffende de strategie van de Algemene inspectie of van een lokale politiezone; dat de lokale overheden vrij en verantwoordelijk blijven om te beslissen; dat dientengevolge een score van 2 punten aan dit criterium moet worden toegekend;

Dat wat het criterium 4 van de as « bijdrage » betreft, de impact tot uiting komt door de rechtstreekse invloed van de betrekking op de organisatie zelf; dat de impact van de betrekking van Adviseur junior Auditor intern wordt erkend (gelijkwaardig aan 150 PL); dat de betrekking ter ondersteuning komt van de Adviseurs senior Auditor en de realisatie en implementatie opvolgt van de actieplannen die zij aanbevelen; dat ofschoon het een daadwerkelijke functionele impact betreft, deze echter niet structureel betrekking heeft op meer dan 2.000 PL; dat het gaat over een impact dossier per dossier betreffende, voor deze betrekking, veel kleinere entiteiten; dat dientengevolge een score van 2 punten aan dit criterium moet worden toegekend;

Dat bijgevolg het advies van de Wegingscommissie waarin de klasse 2 is voorgesteld voor de betrekking van Adviseur junior Auditor in aanmerking moet worden genomen;

Overwegende dat wat de betrekking van Adviseur senior Auditor (AIG07) betreft, de Inspecteur-generaal (IG) en de Wegingscommissie (WC) het eens zijn over een voorstel van klasse 3;

Dat dit resultaat als volgt wordt gespecificeerd :

As « omkadering »

Axe « encadrement »

IG

WC

IG

CP

Criterium 1

0

0

Critère 1

0

0

Criterium 2

2

2

Critère 2

2

2

Criterium 3

0

0

Critère 3

0

0

Criterium 4

0

0

Critère 4

0

0

Totaal

4

4

Total

4

4


As « bijdrage »

Axe « contribution »

IG

WC

IG

CP

Criterium 1

2

3

Critère 1

2

3

Criterium 2

1

2

Critère 2

1

2

Criterium 3

3

2

Critère 3

3

2

Criterium 4

4

3

Critère 4

4

3

Totaal

26

24

Total

26

24


Overwegende dat het advies van de Wegingscommissie werd gevalideerd door het Hoog Overlegcomité voor de politiediensten op 14 december 2011;

Op de voordracht van de Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De klasse 3 wordt toegewezen aan de betrekking van Adviseur algemeen beleid ICT-raadgever (AIG01) van de Algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie.

Art. 2.De klasse 2 wordt toegewezen aan de betrekking van Adviseur algemeen beleid jurist-raadgever (AIG02) van de Algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie.

Art. 3.De klasse 3 wordt toegewezen aan de betrekking van Adviseur algemeen beleid financiën/logistiek-raadgever (AIG03) van de Algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie.

Art. 4.De klasse 2 wordt toegewezen aan de betrekking van Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer HRM-raadgever (AIG04) van de Algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie.

Art. 5.De klasse 2 wordt toegewezen aan de betrekking van Adviseur algemeen beleid vorser-raadgever (AIG05) van de Algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie.

Art. 6.De klasse 2 wordt toegewezen aan de betrekking van Adviseur junior Auditor (AIG06) van de Algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie.

Art. 7.De klasse 3 wordt toegewezen aan de betrekking van Adviseur senior Auditor (AIG07) van de Algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie.

Art. 8.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2007.

Art. 9.De minister bevoegd voor Veiligheid en Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 11 november 2014.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, J. JAMBON

^