Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 11 oktober 2002
gepubliceerd op 13 januari 2003

Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Zaventem van algemeen nut wordt verklaard

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2002014291
pub.
13/01/2003
prom.
11/10/2002
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

11 OKTOBER 2002. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Zaventem van algemeen nut wordt verklaard


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 23 juli 1926 houdende oprichting van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, inzonderheid op artikel 1bis , vervangen bij de wet van 21 maart 1991;

Gelet op de wet van 26 juli 1962 gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid op artikel 5;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 10, § 2, 2°;

Gelet op het meerjarig investeringsplan 2001-2012 van de NMBS gehecht aan de wet van 22 maart 2002 houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 11 oktober 2001 tussen de Federale Staat, het Vlaams, het Waals en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Overwegende dat de aanleg van een bijkomende verbindingsbocht vanaf de spoorlijn 36, komende uit de richting Leuven, en de spoorlijn 36C nodig is teneinde een rechtstreekse spoorverbinding te bekomen tussen Leuven en de luchthaven te Zaventem;

Overwegende dat een rechtstreekse spoorverbinding een gunstig gevolg heeft voor de reistijd tussen de stations ten oosten van Brussel, namelijk op de lijnen 35 en 36 en de luchthaven;

Overwegende dat een snelle IC-verbinding over deze verbindingsbocht te Zaventem de bediening van de Luchthaven Brussel-Nationaal ten goede komt;

Overwegende dat de inbezitneming van de op het plan nr. L36C1-11.1 aangeduide percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Zaventem nodig is voor de aanleg van bewuste verbindingsbocht;

Overwegende dat het technisch aangewezen is deze verbindingsbocht te realiseren tegelijkertijd met de werken op de spoorlijn 36 waar voor het ogenblik de verbinding tussen Brussel en Leuven op vier sporen wordt gebracht;

Overwegende dat wegens de vooropstaande duurtijd van de vereiste werkzaamheden derhalve de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemene nutte onontbeerlijk is;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de aanleg van een verbindingsbocht tussen de spoorlijn 36 en de spoorlijn 36C, de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Zaventem en opgenomen in het plan nr L36C1-11.1, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken benodigde en op voormeld plan aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid artikel 5.

Art. 3.Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 11 oktober 2002.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevr. I. DURANT

BIJLAGE BIJ HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 11 OKTOBER 2002 - ANNEXE A L'ARRETE ROYAL DU 11OCTOBRE 2002 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^