Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 12 november 2017
gepubliceerd op 01 december 2017

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 december 2016, gesloten in het Paritair Comité voor de makelarij en verzekeringsagentschappen, betreffende de loon- en arbeidsvoorwaarden

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2017040389
pub.
01/12/2017
prom.
12/11/2017
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

12 NOVEMBER 2017. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 december 2016, gesloten in het Paritair Comité voor de makelarij en verzekeringsagentschappen, betreffende de loon- en arbeidsvoorwaarden (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de makelarij en verzekeringsagentschappen;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 20 december 2016, gesloten in het Paritair Comité voor de makelarij en verzekeringsagentschappen, betreffende de loon- en arbeidsvoorwaarden.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 12 november 2017.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, K. PEETERS _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor de makelarij en verzekeringsagentschappen Collectieve arbeidsovereenkomst van 20 december 2016 Loon- en arbeidsvoorwaarden (Overeenkomst geregistreerd op 21 februari 2017 onder het nummer 138098/CO/307) HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied

Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en op de werknemers van de ondernemingen die ressorteren onder het Paritair Comité voor de makelarij en verzekeringsagentschappen.

Onder "werknemers" wordt verstaan : de mannelijke en vrouwelijke werknemers.

Art. 2.Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt de collectieve arbeidsovereenkomst van 24 juni 2008 betreffende de loon- en arbeidsvoorwaarden, registratienummer 89179/CO/307.

De collectieve arbeidsovereenkomsten van 9 december 2003 (registratienummer 70343/CO/307) betreffende de koppeling van de lonen aan het gezondheidsindexcijfer, en van 22 augustus 2007 (registratienummer 85002/CO/307) tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 9 december 2003 betreffende de koppeling van de lonen aan het gezondheidsindexcijfer en van de collectieve arbeidsovereenkomst van 24 juni 2008 betreffende de loon-en arbeidsvoorwaarden, worden vervangen.

Art. 2bis.§ 1. De ervaring houdt rekening met de wettelijke schoolplicht. Deze keuze is terecht, aangezien zij gebaseerd is op de Belgische opleidingsstructuur (middelbare schoolopleiding). § 2. Om rekening te houden met de specifieke eisen van de verschillende categorieën is er voor de onderscheiden categorieën een verschillend aantal voorafgaande ervaringsjaren.

In geval men een werknemer aanneemt die het voor de functie benodigde aantal ervaringsjaren niet zou bezitten, wordt een degressieve coëfficiënt toegepast. Deze coëfficiënt werd verrekend in de baremieke verloning.

In geval men een werknemer aanneemt die vóór zijn/haar indiensttreding over meer ervaring zou beschikken dan nodig voor de functie, zal deze eveneens worden verrekend. § 3. Periodes van gelijkgeschakelde ervaring De sociale partners komen overeen om de volgende periodes met ervaring gelijk te schakelen : a) de periodes in een professionele omgeving (onder meer periodes van stage, interimopdrachten, contracten van bepaalde duur, periode dat werknemers het statuut van zelfstandige hadden en vrijwilligerswerk);b) de periodes van studies en eventuele legerdienst, burgerdienst of gemeenschapsdienst;c) de periodes tijdens dewelke men geen arbeidscontract heeft (we denken hier ook zeer zeker aan de periodes van schorsing van het arbeidscontract, opnemen van tijdskrediet, ouderschapsverlof, loopbaanonderbreking, onbetaald verlof, periodes gedekt door de sociale zekerheid en de sociale wetgeving zoals werkloosheid en ziekte-invaliditeit). Voor zover als nodig wordt verduidelijkt dat het allemaal periodes betreft die doorgebracht werden in België, in een ander land van de Europese Unie of buiten de Europese Unie. § 4. De sociale partners benadrukken dat ze door het invoeren van het begrip ervaring op geen enkel vlak voor enige (of nieuwe) discriminatie willen zorgen, zoals ze dit ook verwoorden in de voorbereidingen van het akkoord van 24 juni 2008 (terug te vinden in de notulen en bijlagen van het Paritair Comité voor de makelarij en verzekeringsagentschappen). HOOFDSTUK II. - Functieclassificatie

Art. 3.Sectie 1. Uitvoerend personeel De classificatie van het uitvoeringspersoneel van de ondernemingen voor de makelarij en de verzekeringsagentschappen wordt als volgt bepaald : Studenten Studenten worden hier beschouwd als personen die nog onder de wettelijke Belgische schoolplicht vallen. Er wordt verwezen naar de wettelijke regeling voor jobstudenten.

Jobstudenten die niet meer schoolplichtig zijn worden ingeschakeld in klasse 1 volgens de opgebouwde competenties.

Klasse 1 Als nulpunt voorde opbouw van competenties wordt het einde van de wettelijke Belgische schoolplicht genomen.

Normale aanvang : 3 jaar ervaring. - Kennis : Bezit praktische basiskennis. Geen specifieke vakopleiding vereist. - Autonomie : Taken zijn duidelijk gesteld. Er is geen tot weinige vrijheid inzake de wijze van uitvoering. De werkzaamheden worden gecontroleerd. - Complexiteit : Behandelt concrete, steeds terugkerende problemen.

Routinematige probleembehandeling : lost problemen op door gebruik te maken van strikte instructies en regels. - Verantwoordelijkheid : Fouten in de taakvervulling verstoren beperkt de interne werkprocessen van anderen. De bijdrage van de functie is van werkverlichtende aard voor de interne werkzaamheden. - Communicatie : Heeft voornamelijk mondelinge contacten met interne medewerkers. Contacten met externen blijven oppervlakkig. Signaleert voornamelijk concrete vaststellingen en problemen. - Leiding geven : Niet van toepassing.

Voorbeelden functies : - A1 Onderhoudsmedewerker; - SS4 Medewerker archief/klassement.

Klasse 2 Als nulpunt voor de opbouw van competenties wordt het einde van de wettelijke Belgische schoolplicht genomen.

Normale aanvang : 4 jaar ervaring. - Kennis : Bezit enige theoretische kennis. Een specifieke beroepsopleiding is noodzakelijk. Via ervaring wordt de bedrijfsspecifieke kennis opgebouwd. - Autonomie : Opdrachten zijn duidelijk gesteld. Maakt keuzes binnen strikte procedures. Werkt volledig volgens mondelinge instructies/procedure en controle op basis van tussenresultaten. - Complexiteit : Behandelt concrete, gelijkaardige problemen en vragen binnen een duidelijk afgelijnd takenpakket. Vergelijkende probleembehandeling : lost problemen op aan de hand van voorschriften en maakt keuzes uit gekende oplossingsaanpak. - Verantwoordelijkheid : Fouten zijn niet onmiddellijk waarneembaar en kunnen leiden tot tijdverlies, geldverlies of imagoverlies. De bijdrage van de functie is operationeel. - Communicatie : Heeft mondelinge en routinematige schriftelijke contacten met interne en externe contactpersonen. Informeert betrokkenen en belanghebbenden inzake de stand van zaken en eventuele problemen. - Leiding geven : Niet van toepassing.

Voorbeelden functies : - ICT3 Operator; - SS7 Telefonist/receptionist; - SS2 Administratief bediende A. Klasse 3 Als nulpunt voor de opbouw van competenties wordt het einde van de wettelijke Belgische schoolplicht genomen.

Normale aanvang : 6 jaar ervaring. - Kennis : Bezit theoretische en praktische kennis met betrekking tot het eigen vakgebied. Periodieke bijscholing is vereist. - Autonomie : Doelstellingen zijn duidelijk gesteld. Neemt beslissingen binnen een duidelijk kader. Wordt gecontroleerd en beoordeeld op basis van het einderesultaat. - Complexiteit : Behandelt minder concrete en regelmatig wisselende problemen en vragen binnen een afgelijnde opdracht. Pragmatische probleembehandeling : behandelt problemen vanuit de beheersing van een vakgebied op grond van door ervaring verkregen inzichten. - Verantwoordelijkheid : Fouten hebben duidelijke consequenties op vlak van tijd, geld- en/of imagoverlies. De toegevoegde waarde van de functie situeert zich in de (interne en externe) klantentevredenheid dankzij het op kwalitatieve wijze afhandelen van opdrachten. - Communicatie : Heeft mondelinge en schriftelijke contacten met interne en externe contactpersonen. Informeert en overlegt inzake de stand van zaken en eventuele concrete zaken. - Leiding geven : Niet van toepassing.

Voorbeelden functies : - FIN1 Medewerker algemene boekhouding; - FIN2 Medewerker operationele boekhouding; - ICT2 Medewerker helpdesk; - SS3 Administratief bediende B; - SS6 Afdelingsassistent.

Klasse 4 Als nulpunt voor de opbouw van competenties wordt het einde van de wettelijke Belgische schoolplicht genomen.

Normale aanvang : 8 jaar ervaring. - Kennis : Bezit theoretische en grondige praktische kennis van het eigen vakgebied. Permanente bijkomende vorming is vereist. - Autonomie : Doelstellingen zijn mede voorbereid. Neemt beslissingen binnen een ruimer kader. Wordt voornamelijk gecontroleerd en beoordeeld op grond van de realisatie van vooraf gestelde doelstellingen. - Complexiteit : Behandelt concrete en abstracte problemen en vragen binnen een gedefinieerde doelstelling. Afwegende probleembehandeling : behandelt problemen door middel van het analyseren, interpreteren van situaties en het ontwikkelen binnen gestelde normen van oplossingen. - Verantwoordelijkheid : Foutieve beslissingen en adviezen kunnen leiden tot aanzienlijk tijds-, geld- en/of imagoverlies. De toegevoegde waarde van de functie situeert zich op het nemen van beslissingen of verstrekken van adviezen (intern/extern) die op korte termijn een positief effect hebben. - Communicatie : Heeft diepgaande mondelinge en schriftelijke contacten met interne en externe contactpersonen. Informeert en overlegt met contactpersonen met het oog op het veranderen van opinies. - Leiding geven : Niet van toepassing.

Voorbeelden functies : - ICT1 Technisch analist; - FIN3 Boekhouder; - SS1 Medewerker personeelszaken; - SS5 Directieassistent; - TECH1 Schadebeheerder; - TECH2 Productiebeheerder.

Sectie 2. Stafpersoneel De classificatie van het stafpersoneel van de ondernemingen voor de makelarij en de verzekeringsagentschappen wordt als volgt bepaald.

Als nulpunt voor de opbouw van competenties word het einde van de wettelijke Belgische schoolplicht genomen.

Het stafpersoneel wordt opgedeeld in 3 klassen. Zij hebben de volgende criteria gemeen : - Kennis : Bezit theoretische kennis en professionele praktische kennis met betrekking tot het eigen vakgebied. Kennis hebben van andere vakgebieden. Permanente bijscholing en zelfstudie, ook in de aanverwante domeinen. - Autonomie : Doelstellingen zijn mede gesteld. Stelt eigen prioriteiten en deze van anderen. Wordt beoordeeld op grond van de samen bepaalde doelstellingen. - Complexiteit : Behandelt vragen/problemen in het kader van meerdere gelijkaardige doelstellingen. Afwegende probleembehandeling : behandelt problemen door middel van het analyseren, interpreteren van situaties in verschillende domeinen en het ontwikkelen van oplossingen. - Verantwoordelijkheid : Fouten hebben duidelijke consequenties op vlak van tijd, geld- en/of imagoverlies. De toegevoegde waarde van de functie situeert zich op het nemen van beslissingen of verstrekken van adviezen (intern/extern) die op korte en middellange termijn een positief effect hebben. - Communicatie : Heeft diepgaande mondelinge en schriftelijke contacten met interne en externe contactpersonen met bijzondere aandacht voor de technische en interpersoonlijke aspecten. Informeert, overlegt en onderhandelt met contactpersonen met het oog op het veranderen van opinies. - Leiding geven : Kan van toepassing zijn.

Verder wordt het stafpersoneel van de ondernemingen voor de makelarij en de verzekeringsagentschappen ingedeeld in drie klassen, te weten : Klasse 5 Functies die verantwoordelijk zijn voor de coördinatie en de realisatie van de doelstellingen van een professioneel, gespecialiseerd proces onder toezicht van diensthoofd. Ruime vrijheid; breed kennisdomein; grote actieradius. Hebben een rol in het voorzien van werkkaders.

Vereiste ervaring : 8 jaar.

Voorbeelden functies : - A2 Diensthoofd; - COM1 Accountmanager; - SS8 Medewerker legal.

Klasse 6 Functies die verantwoordelijk zijn voor de coördinatie en de realisatie van de doelstellingen van een professioneel, gespecialiseerd proces. Ruime vrijheid; breed kennisdomein; grote actieradius. Hebben een rol in het voorzien van werkkaders.

Vereiste ervaring : 8 jaar.

Voorbeelden functies : - A3 Regio verantwoordelijke; - FIN4 Compliance officer; - TECH 3 Risk consultant.

Klasse 7 Functies verantwoordelijk voor het aansturen van een werkproces. Ze ondersteunen de realisatie van de strategie van het eigen werkproces of afdeling. Formuleren verbeteringsvoorstellen, ontwerpen en beslissen over innoverende oplossingen op maat van het eigen werkproces of afdeling.

Vereiste ervaring : 11 jaar.

Voorbeelden functie : - A4 Regioverantwoordelijke meerdere kantoren.

Art. 4.Begrip gedane studies Begrip van de gedane studies komt slechts als beoordelingsfactor in aanmerking bij de aanvang van de loopbaan en bij ontstentenis van de andere factoren die het algemeen criterium van elk van de categorieën vormen.

Art. 5.Cumulatie van functies In geval van cumulatie van functies wordt er voor de vaststelling van het loon rekening gehouden met de tijd die door de bediende aan elk van de functies wordt gewijd. In het geval dat een werknemer een functie van een hogere klasse op basis van 60 pct. van zijn werktijd uitoefent, zal deze het loon van de hogere klasse toegekend worden.

Art. 6.Informatieplicht Elke werkgever is verplicht om elke werknemer van de inhoud van de sectorale functieclassificatie op de hoogte te brengen en deelt de titel, de inhoud van de functie mede die de werknemer uitoefent en de desbetreffende klasse. Daartoe zal hij beroep doen op de sectorale referentiefuncties en de daarbij horende beschrijvingen (bijlage 1) en de functieniveaumatrix (bijlage 2) die bij deze overeenkomst worden gevoegd. Bij de vergelijking van de functie-inhoud zijn verschillende hypothesen mogelijk : a) De bedrijfsfunctie stemt volledig overeen met de referentiefunctie : indeling in de sectoraal voorziene klasse waartoe de referentiefunctie behoort;b) De bedrijfsfunctie wijkt minimaal af van de referentiefunctie : indeling in de sectoraal voorziene klasse waartoe de referentiefunctie behoort;c) De bedrijfsfunctie wijkt in ernstige mate af van de referentiefunctie : In dit geval moet de werkgever de intrinsieke waarde van de functie zoals uitgeoefend in de onderneming achtereenvolgens vergelijken met de niveauomschrijvingen van de functieniveaumatrix van dezelfde klasse, van een lagere en een hogere klasse.Het resultaat van deze vergelijking geldt als inschaling voor de afwijkende functie; d) De functie in de onderneming werd niet opgenomen in de sectorale functieclassificatie : in dit geval moet de werkgever de functieniveaumatrix hanteren en een functieklasse toewijzen.

Art. 7.Inwerkingtreding Deze nieuwe functieclassificatie treedt in werking op 1 april 2017 voor alle werknemers van de ondernemingen voor de makelarij en de verzekeringsagentschappen. Zij vervangt de functieclassificatie van 24 juni 2008.

Art. 8.Werkwijze bij invoering Bij indienstneming wordt aan de werknemers de klasse van de functie die zij uitoefenen toegekend. Hun loon wordt bepaald door de loonschalen in bijlage 3 van deze collectieve arbeidsovereenkomst.

Art. 9.De werknemers die in dienst werden genomen voordat het aantal jaren ervaring voor deze functie voorzien in de loonschalen is bereikt, zullen geclassificeerd worden volgens hun werkelijke functie en ervaring, terug te vinden in de loonschalen in bijlage 3 van deze collectieve arbeidsovereenkomst.

Art. 10.Betwistingsprocedure § 1. Elke werknemer heeft het recht de functieclassificatie en/of de klasse die hem wordt toegekend aan te vechten. Daarvoor beschikt hij over een termijn van één maand na de mededeling van zijn functiebeschrijving en zijn klasse om zijn met redenen omkleed bezwaar aan zijn werkgever over te maken. De werkgever beschikt in totaal over één maand om een onderhoud te beleggen met de werknemer en vervolgens een gemotiveerd advies uit te brengen. Op zijn vraag kan de werknemer zich laten bijstaan door een syndicale afgevaardigde. § 2. Indien de werknemer het resultaat van het onderhoud niet aanvaardt, beschikt hij over één maand om zijn met redenen omklede vraag om extern hoger beroep over te maken aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de makelarij en verzekeringsagentschappen, per aangetekend schrijven. De voorzitter van het paritair comité legt deze vraag voor aan de sectorale beroepscommissie van externe experten die de technische opvolging van de functieclassificatie waarborgen. De beroepscommissie is paritair samengesteld en bestaat uit 4 deskundigen van werkgeverszijde en 4 deskundigen van werknemerszijde die de organisaties vertegenwoordigen en zetelen in het paritaire comité. Het voorzitterschap wordt waargenomen door de voorzit(s)ter van het paritair comité. § 3. Teneinde zijn advies uit te brengen, zal de sectorale beroepscommissie beschikken over een summiere functiebeschrijving die, voor zover mogelijk, de goedkeuring gekregen heeft van de vrager en van zijn hiërarchische overste. Het zal eveneens beschikken over elk ander element dat het nuttig acht, met inbegrip van het horen van de vrager en zijn hiërarchische overste. De beslissing van de sectorale beroepscommissie is afdwingbaar. § 4. Commissieleden-deskundigen mogen niet deelnemen aan beraadslagingen waarbij zij zelf rechtstreeks betrokken zijn. § 5. Behoudens afwijkend advies is de aanpassing van een loonschaalklasse ten gevolge van een betwisting verschuldigd met terugwerkende kracht vanaf de datum van inwerkingtreding van de oorspronkelijk toegekende klasse.

Art. 11.Bijwerken van de functieclassificatie De ondertekenende partijen komen overeen een sectorale commissie op te richten ten einde de functieclassificatie periodiek bij te werken zodat de functieclassificatie actueel blijft.

Art. 12.De verhogingen van de lonen "functie van de ervaring" die overeenstemmen met de loonschalen, gaan in de eerste maand die op de verjaardag van de werknemer volgt.

Art. 13.De werknemers die tot een staffunctieklasse worden bevorderd, genieten in deze categorie, vanaf hun bevordering, het maandelijks minimumloon dat met hun ervaring overeenstemt. HOOFDSTUK III. - Barema's

Art. 14.Indien de werkelijke ervaring van de werknemers het maximum aantal jaren ervaring van de loonschaal van de categorie overschrijdt, wordt deze laatste in aanmerking genomen.

Art. 15.Inwerkingtreding De nieuwe loonschalen en classificaties treden in werking op 1 april 2017.

In het geval van een forfaitaire verhoging van het gewaarborgd gemiddeld minimum maandinkomen, buiten die wegens indexering, worden deze loonschalen herzien teneinde een billijk evenwicht te behouden tussen de verschillende categorieën alsook de jaarlijkse procentuele progressie in categorie 1.

Art. 16.In geen geval zal het minimummaandloon na de invoeringsdatum van de nieuwe loonschalen (1 april 2017) lager zijn dan het bruto minimummaandloon vóór die datum.

Art. 17.De loonschalen en classificaties in de ondernemingen met een gunstigere overeenkomst blijven integraal van kracht. HOOFDSTUK IV. - Koppeling van de lonen aan de gezondheidsindex

Art. 18.De minimumloonschalen vastgelegd in bijlage 3 van deze collectieve arbeidsovereenkomst en de reëel uitbetaalde lonen worden gekoppeld aan het viermaandelijks gemiddelde van de gezondheidsindex, maandelijks vastgesteld door de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie en bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Art. 19.Voor de toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt onder "spilindexen" verstaan : de getallen behorende tot een reeks waarvan de eerste 104,14 - september 2006 (basisjaar 2004 = 100) is.

Elk van de spilindexen wordt bekomen door de vorige te vermenigvuldigen met 1,02. De delen van honderdsten van een punt worden afgerond op het naast hogere honderdste of worden verwaarloosd, naargelang zij al dan niet 50 pct. van een honderdste bereiken.

Art. 20.Iedere keer dat het gemiddelde van twee opeenvolgende viermaandelijkse gemiddelden van de gezondheidsindex een spilindex bereikt, worden de minimumloonschalen en de effectief betaalde lonen aangepast volgens de timing zoals voorzien in artikel 22.

De minimumloonschalen en de effectief uitbetaalde lonen worden vermenigvuldigd met 1,02 wanneer een hogere spilindex wordt bereikt of met 0,9804 vermenigvuldigd wanneer een lagere spilindex wordt bereikt.

Art. 21.De loonsverhogingen of -verminderingen worden toegepast vanaf de eerste dag van de tweede maand volgend op de maand die een aanpassing rechtvaardigt.

Rang en spilindex/ Rang et indice-pivot

Verhogings- of verminderingscoëfficiënt/ Coefficient d'augmentation ou de diminution

Vereffingspercentage/ Pourcentage de liquidation

1 - 106,22

1,02(-01) = 0,9804

98,04

0 - 108,34

1

100,00

1 - 110,51

1,02(1) = 1,02

102,00

2 - 112,72

1,02(2) = 1,0404

104,04

3 - 114,97

1,02(3) = 1,0612

106,12


Art. 22.De minimumloonschalen en de effectief betaalde lonen, aangepast volgens artikel 21, worden afgerond tot het naast hogere honderdste of worden verwaarloosd naargelang zij al dan niet 50 pct. van een honderdste bereiken. HOOFDSTUK V. - Arbeidsduur

Art. 23.§ 1. De maximumgrens van de wekelijkse arbeidsduur is vastgesteld op 37 uur en 30 minuten vanaf 1 april 2000. § 2. De ondernemingen waar de gemiddelde wekelijkse arbeidsduur werd berekend op jaarbasis door het toekennen van compensatiedagen, kunnen dit systeem behouden, naar rato van één compensatiedag op jaarbasis per schijf van 10 minuten wekelijkse arbeidstijd boven de grens van 37 u 30.

Art. 24.De wekelijkse arbeidsduur wordt over de eerste vijf dagen van de week verdeeld.

De voor de goede gang van de onderneming onontbeerlijke diensten worden evenwel op zaterdag verzekerd.

De ondernemingsraad of, bij ontstentenis ervan, de syndicale afvaardiging bepaalt welke diensten op zaterdag moeten werken, de getalsterkte van het personeel dat met het verzekeren van de diensten is belast, alsmede de bijzondere toepassingswijzen.

Voor de ondernemingen waar noch een ondernemingsraad, noch een syndicale afvaardiging bestaat, worden in vorig lid bepaalde maatregelen door de werkgever vastgesteld, onder voorbehoud van de instemming van de meerderheid van het personeel. HOOFDSTUK VI. - Bijkomende vakantie voor anciënniteit in de firma

Art. 25.Onverminderd de gunstiger bepalingen die in de onderneming kunnen worden overeengekomen en onverminderd de inachtneming van de verworven toestand, is de regeling voor de bijkomende vakantie voor anciënniteit in de firma als volgt vastgesteld : 1. De anciënniteit wordt berekend op de eerste dag van het kalenderjaar tijdens hetwelk de vakantie wordt toegekend;2. De vakantiedagen ten gevolge van anciënniteit in de onderneming worden op basis van één dag bovenop de 20 wettelijke dagen vanaf 1997 toegekend per schijf van vijf jaar anciënniteit;3. De ondernemingen die reeds bijkomende vakantiedagen, bovenop de 20 wettelijke, toekennen, kunnen deze in mindering brengen van de anciënniteitsdagen waarvan sprake in bovenvermelde paragraaf;4. Voor de deeltijdse werknemers zullen het aantal vermelde vakantiedagen, bepaald in artikel 25, in verhouding tot hun wekelijkse arbeidsduur bepaald worden. HOOFDSTUK VII. - Kort verzuim

Art. 26.Ter gelegenheid van familiegebeurtenissen of voor de vervulling van staatsburgerlijke verplichtingen of van burgerlijke opdrachten, welke hierna zijn opgesomd, hebben de werknemers het recht, met behoud van hun loon, het werk te verzuimen voor een als volgt bepaalde duur :

Motifs de l'absence

Durée de l'absence

Reden van verzuim

Duur van verzuim

1. Mariage du travailleur. Deux jours ouvrables habituellement travaillés à choisir par le travailleur dans la semaine où se situe l'événement ou dans la semaine suivante.

1. Huwelijk van de werknemer. Twee gewoonlijk gepresteerde werkdagen door de werknemer te kiezen tijdens de week waarin de gebeurtenis plaatsgrijpt of tijdens de daaropvolgende week.

2. Mariage d'un enfant du travailleur ou de son/sa compagn(e)on ou épou(x)se, d'un frère, d'une soeur, d'un beau-frère, d'une belle-soeur, du père, de la mère, du beau-père, du père adoptif, de la belle-mère, de la mère adoptive, d'un petit-enfant du travailleur. Un jour ouvrable.

2. Huwelijk van een kind van de werknemer of van zijn/haar echtgeno(o)t(e) of levensgezel(lin), van een broer, zuster, schoonbroer, schoonzuster, van de vader, moeder, schoonvader, stief/pleegvader, schoonmoeder, stief/pleegmoeder, van een kleinkind van de werknemer. Eén werkdag.

3. Ordination ou entrée au couvent d'un enfant du travailleur ou de son/sa épou(x)se ou compagn(e)on, d'un frère, d'une soeur, d'un beau-frère, d'une belle-soeur du travailleur. Le jour de la cérémonie.

3. Priesterwijding of intrede in het klooster van een kind van de werknemer of van zijn/haar echtgeno(o)t(e) of levensgezel(lin), van een broer, zuster, schoonbroer of schoonzuster van de werknemer. De dag van de plechtigheid.

4. Accouchement de l'épou(x)se ou compagne du travailleur. Trois jour à choisir par le travailleur dans les douze jours à dater du jour de l'accouchement.

4. Bevalling van de echtgenote of levensgezel(lin) van de werknemer. Drie dagen door de werknemer te kiezen tijdens de twaalf dagen te rekenen vanaf de dag der bevalling.

5. Décès de l'épou(x)se ou compagn(e)on, d'un enfant du travailleur ou de son épou(x)se ou compagn(e)on, du père, de la mère, du beau-père, du père adoptif, de la belle-mère, de la mère adoptive du travailleur. Trois jours à choisir par le travailleur dans la période commençant le jour du décès et finissant le jour des funérailles.

5. Overlijden van de echtgeno(o)t(e) of levensgezel(lin), van een kind van de werknemer of van zijn of haar echtgeno(o)t(e) of levensgezel(lin), van de vader, moeder, schoonvader, schoonmoeder, stief/pleegvader of stief/pleegmoeder van de werknemer. Drie dagen door de werknemer te kiezen tijdens de periode die begint met de dag van het overlijden en eindigt met de dag van de begrafenis.

6. Décès d'un frère, d'une soeur, d'un beau-frère, d'une belle-soeur, du grand-père, de la grand-mère, d'un petit-enfant, d'un gendre, d'une bru habitant chez le travailleur. Deux jours à choisir par le travailleur dans la période commençant le jour du décès et finissant le jour des funérailles.

6. Overlijden van een broer, zuster, schoonbroer, schoonzuster, van de grootvader, grootmoeder, van een kleinkind, schoonzoon, schoondochter die bij de werknemer inwoont. Twee dagen door de werknemer te kiezen tijdens de periode welke begint met de dag van het overlijden en eindigt met de dag van de begrafenis.

7. Décès d'un frère, d'une soeur, d'un beau-frère, d'une belle-soeur, du grand-père, de la grand-mère, d'un petit-enfant, d'un gendre, d'une bru n'habitant pas chez le travailleur. Un jour ouvrable.

7. Overlijden van een broer, zuster, schoonbroer, schoonzuster, van de grootvader, grootmoeder, van een kleinkind, schoonzoon, schoondochter die niet bij de werknemer inwoont. Eén werkdag.

8. Communion solennelle d'un enfant du travailleur ou de son épou(x)se ou compagn(e)on. Le jour de la cérémonie ou le jour habituel d'activité qui précède ou suit immédiatement l'événement, lorsque celui-ci coïncide avec un dimanche, un jour férié ou un jour habituel d'inactivité.

8. Plechtig communie van een kind van de werknemer of van zijn/haar echtgeno(o)t(e) of levensgezel(lin). De dag van de plechtigheid of de gewone activiteitsdag die de gebeurtenis onmiddellijk voorafgaat of volgt, wanneer deze met een zondag, een feestdag of een gewone inactiviteitsdag samenvalt.

9. Participation d'un enfant du travailleur ou de son/sa compagn(e)on à la fête de la jeunesse laïque là où elle est organisée. Le jour de la fête ou le jour habituel d'activité qui précède ou suit immédiatement l'événement lorsque celui-ci coïncide avec un dimanche, un jour férié ou un jour habituel d'inactivité.

9. Deelneming van een kind van de werknemer of van zijn levensgezel(lin) aan het feest van de vrijzinninge jeugd daar waar dit feest plaats heeft. De dag van het feest of de gewone activiteitsdag die de gebeurtenis onmiddellijk voorafgaat of volgt, wanneer deze met een zondag, een feestdag of een gewone inactiviteitsdag samenvalt.

10. Participation à la réunion d'un conseil de famille convoqué par le juge de paix. Le temps nécessaire avec un maximum d'un jour.

10. Bijwonen van een bijeenkomst van een familieraad, bijeengeroepen door de vrederechter. De nodige tijd met een maximum van één dag.

11. Participation à un jury ou convocation comme témoin devant les tribunaux ou comparution personnelle ordonnée par la juridiction du travail. Le temps nécessaire avec un maximum de cinq jours.

11. Deelneming aan een jury of oproeping als getuige voor de rechtbank of persoonlijke verschijning op aanmaning van de arbeidsrechtbank. De nodige tijd met een maximum van vijf dagen.

12. Exercice des fonctions d'assesseur d'un bureau principal ou d'un bureau unique de vote, lors des élections législatives, provinciales et communales. Le temps nécessaire.

12. Uitoefening van het ambt van bijzitter in een hoofdstembureau of enig stembureau bij de parlements-, provincieraads- en gemeenteraadsverkiezingen. De nodige tijd.

13. Exercice des fonctions d'assesseur d'un bureau principal de dépouillement lors des élections législatives, provinciales et communales. Le temps nécessaire avec un maximum de cinq jour.

13. Uitoefening van een ambt van bijzitter in een hoofdbureau voor stemopneming bij de parlements-, provincieraads- en gemeenteraadsverkiezingen. De nodige tijd met een maximum van vijf dagen.

14. Adoption d'un enfant. Le temps nécessaire pour accomplir les formalités administratives et juridiques.

14. Adoptie van een kind. De nodige tijd om de administratieve en gerechtelijke formaliteiten te vervullen.

15. Déménagement du travailleur de sa résidence principale. Un jour ouvrable; maximum 1 jour ouvrable par an et ce moyennant présentation d'une déclaration sur l'honneur, signée par le travailleur, concernant son changement d'adresse ou moyennant tout autre moyen de justification acceptable pour l'employeur.

15. Verhuis van de werknemer van zijn hoofdverblijfplaats. Eén werkdag; maximaal 1 werkdag per jaar en dit mits voorlegging van een verklaring op eer, ondertekend door de werknemer, met betrekking tot zijn adreswijziging of mits voorlegging van enig ander voor de werkgever aanvaardbaar bewijsmiddel.

Voor de toepassing van de nummers 2, 3, 5, 8 en 9 wordt het adoptie-, pleeg- of natuurlijk erkend kind gelijkgesteld met het wettig of gewettigd kind.

Voor de toepassing van de nummers 6 en 7 worden de schoonbroer, de schoonzuster, de grootvader en de grootmoeder van de echtgeno(o)t(e) van de werknemer gelijkgesteld met de schoonbroer, de schoonzuster, de grootvader en de grootmoeder van de werknemer. HOOFDSTUK VIII. - Ontslag en wederindienstneming

Art. 27.Zonder afbreuk te doen aan het principe van het werkgeversgezag en ten einde, naar gelang van de economische mogelijkheden van de onderneming, de stabiliteit van de arbeidskrachten te verzekeren, geschiedt het eventueel ontslag met inachtneming van sommige regels van billijkheid.

Art. 28.Bij het ontslag dat aan bijzondere economische omstandigheden is te wijten, wordt een orde van voorrang voorzien met inachtneming van de bevoegdheid, de verdienste, de specialisatie, de leeftijd, de anciënniteit en de gezinslast.

Art. 29.Evenzo, wordt, bij wederindienstneming, de voorrang van de ontslagen werknemers verleend in dezelfde volgorde als bij het ontslag, doch omgekeerd. HOOFDSTUK IX. - Verlof voor syndicale vorming

Art. 30.Elke representatieve werknemersorganisatie beschikt over een krediet in dagen voor de vorming buiten de onderneming van haar afgevaardigden in de ondernemingsraad, het comité voor preventie en bescherming op het werk en de vakbondsafvaardiging. Dat krediet bedraagt, voor elke representatieve werknemersorganisatie, 6 dagen voor 4 jaar effectief mandaat uitgeoefend door één van haar aangeslotenen in de ondernemingsraad, het comité voor preventie en bescherming op het werk en de vakbondsafvaardiging.

Dat krediet in dagen kan gebruikt worden door de effectieve of plaatsvervangende leden van die organen zonder dat één van zijn leden daarvoor, en voor het geheel van zijn dagenkrediet voor syndicale vorming, meer dan 28 dagen kan gebruiken over een periode van 4 jaar. HOOFDSTUK X. - Slotbepalingen

Art. 31.Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2017 en wordt gesloten voor een onbepaalde tijd.

Iedere ondertekenende partij mag deze collectieve arbeidsovereenkomst opzeggen mits een opzegging van zes maanden. Deze opzegging wordt gericht, bij een ter post aangetekende brief, aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de makelarij en verzekeringsagentschappen.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 12 november 2017.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 1 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 december 2016, gesloten in het Paritair Comité voor de makelarij en verzekeringsagentschappen, betreffende de loon- en arbeidsvoorwaarden A1. Onderhoudsmedewerker (m/v) klasse 1 Andere functietitels Missie (doel van de functie) Uitvoeren van onderhoudswerken en schoonmaken van burelen.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Uitvoeren van eenvoudige onderhoudswerken, bijvoorbeeld aansluiten van elektrische apparaten, vervangen van lampen en uitvoeren van reparaties; - Uitvoeren van schoonmaaktaken; - Signaleren van defecten en specifieke technische problemen aan verantwoordelijke.

Technische expertise - Praktische kennis van apparaten, sanitair en inrichting; - Basiskennis van veiligheids- en hygiëneregels; - Praktische kennis van schoonmaakproducten en gebruiksaanwijzing.

A2. Diensthoofd (m/v) klasse 5 Andere functietitels Coördinator, teamleader.

Missie (doel van de functie) Motiveren van de medewerkers, coördineren en begeleiden van de dienstactiviteiten met als doel de kwaliteit en de operationele doelstellingen te realiseren.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Opstellen van de planning op korte termijn (prioriteiten bepalen) in overleg met de hiërarchische verantwoordelijke; - Waken over de goede functionering, de opleiding en de ontwikkeling van de medewerkers; - Optreden als aanspreekpunt voor dossiers op maat; - Bepalen van objectieven, medewerkers evalueren en deelnemen aan rekrutering; - Regelmatig rapporteren aan de verantwoordelijke over de activiteiten in termen van productiviteit en kwaliteit.

Technische expertise - Professionele kennis van één domein of basiskennis van meerdere domeinen; - Grondige kennis van interne procedure.

A3. Regioverantwoordelijke (m/v) klasse 6 Andere functietitels Missie (doel van de functie) - Coördineren en begeleiden van de activiteiten van één bijkantoor; - Zorgen voor de ontwikkeling en de implementatie van een coherent beleid binnen het toegewezen bijkantoor.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Coördineren, organiseren en plannen (prioriteiten bepalen) van de activiteiten van het bijkantoor; - Waken over de goede functionering, de opleiding en de ontwikkeling van de medewerkers; - Bepalen van objectieven, medewerkers evalueren en deelnemen aan rekrutering met als doel een goed werkend team te garanderen; - Verantwoordelijk voor goede organisatie en werkt strategisch.

Verbeteringen voorstellen om de afdeling efficiënt te organiseren en de ontwikkeling en verbetering van de kwaliteit in de processen; - Maatregelen treffen op korte en middellange termijn met als doel een service te garanderen op basis van de KPI's (Key Perfomance Indicators) en de reportinganalyses.

Technische expertise - Professionele kennis van meerdere domeinen (generalist); - Grondige kennis van interne procedures.

A4. Regioverantwoordelijke meerdere kantoren (m/v) klasse 7 Andere functietitels Missie (doel van de functie) - Coördineren en begeleiden van de activiteiten van meerdere bijkantoren; - Zorgen voor de ontwikkeling en de implementatie van een coherent beleid binnen de toegewezen bijkantoren.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Coördineren, organiseren en plannen (prioriteiten bepalen) van de activiteiten van de bijkantoren; - Waken over de goede functionering, de opleiding en de ontwikkeling van de medewerkers; - Bepalen van objectieven, medewerkers evalueren en deelnemen aan rekrutering met als doel een goed werkend team te garanderen; - Verantwoordelijk voor goede organisatie en werkt strategisch.

Verbeteringen voorstellen om de afdelingen efficiënt te organiseren en de ontwikkeling en verbetering van de kwaliteit in de processen in de toegewezen regio; - Maatregelen treffen op korte en middellange termijn met als doel een service te garanderen op basis van de KPI's (Key Perfomance Indicators) en de reportinganalyses.

Technische expertise - Professionele kennis van meerdere domeinen (generalist); - Grondige kennis van interne procedures.

COM1. Account manager (m/v) klasse 5 Alternatieve functietitel Missie (doel van de functie) Prospecteren en vaststellen van klantenbehoeften. Adviseren en aanbieden van verzekeringsproducten en diensten in functie van de noden van klant.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Verantwoordelijk voor een verzekeringsportefeuille en de rol van de centrale tussenpersoon vertolken tegenover de klanten; - Aangaan, onderhouden en ontwikkelen van commerciële relaties; - Analyseren van de behoeften en adviseren van de meeste geschikte verzekeringstechnische oplossing; - Intern coördineren en samenwerken met de specialisten van de branche; - Opstellen van rapporten en voorbereiden van de vergaderingen; - Bijstand bij het beheer van complexe schadedossiers in de sleutelmomenten; - Waken over de tevredenheid van de klantenportefeuille.

Technische kennis - Grondige verzekeringstechnische kennis; - Grondige commerciële kennis; - Kennis van bedrijfseigen IT. FIN1. Medewerker operationele boekhouding (m/v) klasse 3 Andere functietitels Beheerder boekhouding verzekeringen.

Missie (doel van de functie) Het opvolgen en het beheren van de boekhoudkundige relaties met ten eerste de klanten en ten tweede de verzekeringsbedrijven.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) Tegenover de "verzekeringsbedrijven" : - Het verwerken van de afschriften van de verzekeraars; - Het verzoenen van de rekeningen van de "verzekeringsmakelaars" met de rekeningen van de "bedrijven"; - Het betalen van de saldo's voorbereiden; - De boekhoudingsverrichtingen opslaan in het systeem om de exploitatie van de algemene boekhouding te verwezenlijken.

Tegenover de "klanten" : - Het opslaan en het versturen van vervalberichten aan klanten; - Het maximaliseren van de vorderingen op de vastgelegde termijnen met de verzekeringsbedrijven door de nodige herinneringen te versturen; - Het opslaan van de ontvangen premies; - Het terugsturen van de onbetaalde kwitantie in de contractuelen termijnen; - De premies terugbetalen aan klanten net als de schadevergoedingen verkregen door de verzekeraars ter attentie van de klanten; - Het beheren van de "boekhoudkundige" klachten van de klanten.

Technische expertise - Grondige kennis van de boekhoudkundige procedures en informaticaprogramma's; - Basis- en praktische kennis van boekhouding.

FIN2. Medewerker algemene boekhouding klasse 3 Alternatieve functietitel Bediende boekhouding, hulpboekhouder.

Missie (doel van de functie) Registreren en/of controleren van de boekhoudkundige gegevens.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Verzamelen, controleren en bewaren van bewijsstukken van de boekhoudkundige verrichtingen; - Controleren van de rekeningen; - Inwinnen van informatie en van ontbrekende gegevens bij interne en/of externe diensten; - Rechtzetten van facturen en/of verkeerde invoeringen; - Opvolgen van open of verkeerde registraties alsook van uitstaande verrichtingen; - Registreren van gegevens in de boekhoudkundige systemen; - Controleren of de verrichtingen correct zijn geregistreerd in de boekhouding; - Onderhouden van regelmatige contacten met collega's, medewerkers en/of andere interne diensten teneinde informatie uit te wisselen; - Uitvoeren van taken volgens specifieke procedures en methoden; - Werken onder strikt toezicht (supervisie).

Technische expertise - Basiskennis van de algemene boekhouding; - Praktische kennis van de interne procedures en regels; - Praktische kennis van de basis boekhoudkundige verrichtingen (eenvoudige registraties).

FIN3. Boekhouder (m/v) klasse 4 Andere functietitels Missie (doel van de functie) Uitvoeren van boekingen, opmaken van eenvoudige financiële reportings en controleren van de boekhouding volgens de voorgeschreven procedures om een correcte en tijdige boekhouding te garanderen.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Opvolgen van openstaande of niet-correcte boekingen, hangende verrichtingen; - Inboeken van gegevens in boekhoudkundige systemen; - Controleren of alle verrichtingen op een correcte manier zijn opgenomen in de boekhouding; - Controleren van interne rekeningen en inventarissen; - Opvolgen, analyseren van en/of corrigeren van foutmeldingen in boekhoudkundige systemen; - Het inzamelen, vervolledigen en ter beschikking stellen van automatisch gegenereerde financiële informatielijsten; - Opzoeken en informeren aangaande gevraagde saldi en gegevens.

Technische expertise - Kennis van algemene boekhouding; - Kennis van interne procedures, regels; - Goede kennis boekhoudkundige verrichtingen; - Goede kennis van de gebruikte boekhoudkundige software; - Basiskennis financiële reporting; - Cijfermatige nauwkeurigheid.

FIN4. Compliance officer (m/v) klasse 6 Alternatieve functietitel Staffunctie compliance.

Missie (doel van de functie) Uitwerken van zowel de wettelijke als de interne organisatorische gedragsregels en zorgen, op autonome en verantwoordelijke wijze, voor de implementatie en de controle ervan.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Opstellen, onderzoeken, beoordelen, bevorderen van het integriteitsbeleid; - Zorgen voor het laten naleven van wettelijke en reglementaire normen van statutaire, deontologische en ethische regels en het beheersen van compliance risico's; - Genieten van een initiatiefrecht om vrij onderzoeken en controles uit te voeren en van recht op informatie die nodig is voor het uitvoeren van zijn/haar opdracht; - Rapporteren aan de eindverantwoordelijke; - Verlenen van advies met betrekking tot compliance aangelegenheden en compliance risico's.

Technische expertise - Grondige kennis van het recht; - Grondige kennis van de deontologische praktijk; - Grondige kennis van het uitoefenen van controle.

ICT1. Technisch analist (m/v) klasse 4 Andere functietitels Missie (doel van de functie) Uitvoeren van beperkte technische analyses, programmeren, testen en onderhouden met als doel de gewenste computersoftware te ontwikkelen binnen de vooraf bepaalde doelstellingen.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Programmeren en technisch beheer van de bestaande ICT bedrijfs- en webtoepassingen; - Assisteren bij technische analyse en eventueel uitvoeren van beperkte technische analyses; - Ontwikkelen en onderhouden van programma's; - Testen van programma's en formuleren van bijsturingsvoorstellen in zelf ontwikkelde applicaties die moeten voldoen aan de kwaliteitsnorm; - Mee uitrollen van bedrijfseigen (document management) systeem; - Opstellen van gebruikershandleidingen.

Technische expertise Grondige kennis van toepassingsgebied van de geprogrammeerde applicaties.

ICT2. Medewerker helpdesk (m/v) klasse 3 Andere functietitels Missie (doel van de functie) Verlenen van ondersteuning aan de eindgebruikers bij ICT-technische problemen met softwareproducten, -programma's of -systemen om de problemen op te lossen en de continuïteit van de activiteiten te garanderen.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Geven van technische ondersteuning aan gebruikers van computers en informaticatoepassingen, telefonisch en/of op afstand via beeldscherm; - Zoeken van oplossingen voor gebruikers en, indien nodig, doorverwijzen naar gespecialiseerde technieker; - Helpen bij optimaliseren van computertoepassingen, communiceren van problemen en de oplossingen.

Technische expertise Kennis van hardware en software informaticatoepassingen.

ICT3. Operator (m/v) klasse 2 Andere functietitels Missie (doel van de functie) Uitvoeren van routinetaken op vlak van hardware teneinde de beschikbaarheid van de informatica-apparatuur en infrastructuur te garanderen.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Installeren van systeem- en gebruikersprogrammatuur; - Beheren van lokaal netwerk (servers, pc's, printers,...); inclusief gebruikersbeheer in functie van goed werken van het computerpark en de randapparatuur; - Onderhouden van koppeling van lokaal netwerk met internet; - Melden van storingen en assistentie inroepen van interne specialisten bij terugkerende problemen; - Adviseren bij aanschaf van hardware.

Technische expertise Praktische kennis van installatie en onderhoud van informatica en randapparatuur.

SS1. Medewerker personeelszaken (m/v) klasse 4 Alternatieve functietitel Missie (doel van de functie) Bieden van organisatorische en administratieve ondersteuning aan personeelsdienst met als doel de personeels- en payroll te garanderen.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Informeren van werknemers en vragen beantwoorden over arbeidsvoorwaardenbeleid; - Registreren en verwerken van alle gegevens met betrekking tot prestaties en afwezigheden van het personeel, bijvoorbeeld Dimona-aangifte; - Controleren van de loonverwerkingen door het sociaal secretariaat; - Verzamelen en updaten van personeelsgegevens en inschrijven hiervan in HR in overeenstemming met de wettelijke vereisten; - Genereren van rapporten/statistieken op vraag van de directie; - Organiseren en werk plannen op zelfstandige basis in functie van de prioriteiten en vragen; - Werken onder algemene supervisie.

Technische expertise - Grondige kennis van één domein of basiskennis van meerdere HR-domeinen; - Grondige kennis van interne werkprocedures en regels.

SS2. Administratief bediende A (m/v) klasse 2 Alternatieve functietitel Missie (doel van de functie) Uitvoeren van gelijkaardige operatonele en administratieve taken met een repetitief karakter met als doel een administratie te ondersteunen.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Uitvoeren van meerdere gelijkaardige taken, bijvoorbeeld : - correct en tijdig invoeren van administratieve gegevens in databanken (zoals documenten), en ontvangen, nakijken en registreren van gegevens; - uitvoeren van routine archiveringstaken; documenten en dossiers klasseren en archiveren; - voorbereiden van eenvoudige documenten op basis van standaardformuleringen of combinaties van verschillende gegevensbronnen; - uitvoeren van algemeen secretariaatswerk zoals het voorbereiden en verzenden van de standaardcorrespondentie, documenten scannen, kopiëren en opstellen en interne documenten verdelen; - bieden van operationele ondersteuning aan de dienst; - Uitvoeren van duidelijk omlijnde en gestandaardiseerde taken, met respect voor operationele regels en procedures en volgens duidelijke instructies en richtlijnen; - Werken onder nauwe supervisie en met beperkte zelfstandigheid om doelstellingen te bereiken.

Kennisvereisten Beperkte ervaring op het gebied van de betrokken activiteit(en).

SS3. Administratief bediende B (m/v) klasse 3 Alternatieve functietitel Administratief dossierbeheerder productie/schade.

Missie (doel van de functie) Uitvoeren van diverse operationele en administratieve taken met een repetitief karakter.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Uitvoeren van operationele en administratieve taken die verbonden zijn aan het beheer van productie- en/of schadedossiers teneinde de opvolging en een goed beheer van de diensten te verzekeren; - Beantwoorden van vragen van cliënten en verzekeringsmaatschappijen in functie van de samenstelling van het administratieve dossier; - Afhandelen van de gewone correspondentie, mailen of faxen van documenten; - Bijhouden van een agenda van de kantoordirecteur, maken van afspraken, treffen van de nodige schikkingen op basis van ontvangen instructies; - Archiveren : klasseren van correspondentie en documenten; - Werken volgens gestandaardiseerde methoden en procedures; - Onderhouden van contacten met collega's en interne klanten; - Werken onder algemene supervisie.

Technische expertise - Grondige kennis van interne werkprocedures en regels; - Basiskennis van verzekeringsproducten.

SS4. Medewerker archief/klassement (m/v) klasse 1 Alternatieve functietitel Missie (doel van de functie) Uitvoeren van repetitieve taken met betrekking tot documentenverwerking, gegevensbewaring en klassement, met het oog op een optimale werking van de dienst(verlening).

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) Uitvoeren van een beperkt aantal gelijkaardige taken, bijvoorbeeld : - sorteren van materiaal/documenten; - verdelen van materiaal/documenten (bijvoorbeeld postverdeling intern/extern) en scanning van bestaande documenten; - coderen van materiaal/documenten/informatie; - registeren van eenvoudige gegevens (adres, rekeningnummer,...); - klasseren van materiaal/courante documenten in een vooraf bepaalde volgorde; - uitvoeren van eenvoudig archiefwerk; - uitvoeren van eenvoudig bureauwerk met betrekking tot het updaten van archieven; - uitvoeren van duidelijk omlijnde en gestandaardiseerde taken, met respect voor operationele regels en procedures en volgens duidelijke instructies en richtlijnen; - werken onder zeer nauwe supervisie en controle.

Kennisvereisten - Basiskennis van de procedures betreffende de eigen taken; - Praktische kennis van de gebruikte toepassingen en van computertoepassingen.

SS5. Directieassistent (m/v) klasse 4 Alternatieve functietitel Missie (doel van de functie) Ondersteunen van de directie vanuit administratief en organisatorisch oogpunt.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Uitvoeren van een geheel van administratieve en secretariaatstaken (zoals de verzameling van documenten en informatie, PowerPointpresentaties, logistieke organisatie, bijhouden van notulen van interne vergaderingen, vertrouwelijke taken uitvoeren); - Beheren van de agenda van de hiërarchische verantwoordelijke; - Ontvangen en selecteren van briefwisseling, e-mails, faxen en telefoon; - Zorgen voor de correspondentie, op basis van summiere instructies; - Voorbereiden van de update van periodieke rapporten. Centraliseren en verwerken van de vereiste gegevens (verschillende bronnen).

Ontwerpen van de documenten; - Voorbereiden en organiseren van vergaderingen; - Zelfstandig uitvoeren van taken volgens algemene richtlijnen; - Werken volgens vastgelegde regels en best practices. Oordeelkundig kiezen tussen verschillende opties.

Technische expertise - Goede operationele kennis van de lokale werkomgeving (processen, structuren, producten,...); - Kennis van de sector.

SS6. Afdelingsassistent (m/v) klasse 3 Alternatieve functietitel Missie (doel van de functie) Uitvoeren van secretariaatswerkzaamheden ter ondersteuning van een afdeling.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Ontvangen en ordenen van briefwisseling, e-mails, faxen en telefoons van de afdeling; - Opmaken van de correspondentie van de afdeling; - Bijhouden van de agenda van de leidinggevende en medewerkers; - Voorbereiden en organiseren van vergaderingen; - Instaan voor de goede uitvoering van een aantal administratieve taken; - Reserveren van de lokalen en andere benodigdheden in voorbereiding van een ingeplande vergadering, printen van de documentatie voor de deelnemers en deze ter beschikking stellen gedurende de vergadering; - Archiveren : klasseren van correspondentie en documenten van meerdere(n) en/of van een afdeling; - Werken volgens gestandaardiseerde methoden en procedures; - Werken onder algemene supervisie.

Technische expertise Praktische kennis van de lokale werkomgeving.

SS7. Telefonist/Receptionist (m/v) klasse 2 Andere functietitel Onthaalmedewerker.

Missie (doel van de functie) Instaan voor een correct en efficiënt onthaal van interne en externe klanten en fungeren als eerste aanspreekpunt van de organisatie of kantoor met het oog op een correct en klantvriendelijk onthaal.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Instaan voor de ontvangst van bezoekers, klanten; - Identificeren en registreren van de bezoekers; - Doorverwijzen of doorverbinden van personen naar de juiste contactpersoon; - Bijhouden van relevante gegevens aangaande onthaal (bijvoorbeeld inkomende telefoons, gegevens van bezoekers,...); - Nauwkeurig uitvoeren van routinetaken; - Omgaan met onvoorziene omstandigheden en moeilijke bezoekers; - Uitvoeren van eenvoudige administratieve en logistieke taken; - Werken onder nauwe supervisie.

Technische expertise Praktische kennis van de kwaliteitstandaarden.

SS8. Medewerker legal (m/v) klasse 5 Andere functietitels Verantwoordelijke juridische aangelegenheden, juridisch adviseur.

Missie (doel van de functie) - Verlenen van adviezen betreffende juridische ontwikkelingen op vraag van directie; - Ondersteunen van interne diensten op juridisch vlak.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Opstellen van advies en rapporten gevraagd door directie; - Waken over afsluiting van betwiste zaken; - Onderhouden van contacten met externe consultants (advocaat, experten,...); - Bijdragen aan oplossing van juridisch probleem waarmee interne diensten worden geconfronteerd; - Opvolgen van betwiste zaken.

Technische expertise Grondige kennis van het recht.

TECH1. Schadebeheerder (m/v) klasse 4 Alternatieve functietitel Administratief beheerder schadedossiers.

Missie (doel van de functie) Behandelen en beheren van alle binnenkomende schadegevallen volgens de interne procedures eigen aan de organisatie teneinde de klant te vergoeden via de verzekeraar, met oog voor de kwaliteit, de dienst en de termijnen.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Analyseren van de schadeverklaring en nakijken van de toepassing van de voorwaarden van de verzekeringspolis; - Identificeren van de mogelijke problemen en zoeken naar oplossingen in samenwerking met de verantwoordelijke; - Communiceren en uitwisselen van informatie met de verzekeraars, de advocaten en de experten, in samenwerking met de verantwoordelijke; - Opstellen van de bezoekrapporten; - Behandelen en beheren van de dagelijkse en administratieve opvolging van de schadedossiers; - Verzekeren van de betalingsopvolging; - Verzekeren van de klantcontacten voor het beheer van het schadedossier; - Opmaken en controleren van de schadestatistieken; - Organiseren van het eigen werk en vastleggen van prioriteiten.

Technische expertise - Grondige kennis van het beroepsdomein van de verzekeringen; - Grondige kennis van de interne werkprocedures.

TECH2. Productiebeheerder (m/v) klasse 4 Alternatieve functietitel Administratief beheerder productie.

Missie (doel van de functie) Beheren van de verzekeringspolissen en zoeken naar de beste verzekeringsoplossing in functie van de behoeften en de verwachtingen van de klant, met in acht name van de interne procedures.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Analyseren van de klantbehoeften in samenwerking met de verantwoordelijke; - Opstellen en uitschrijven van de offertes, conform het verzekeringsbeleid; - Identificeren van de beste offertes bij de geselecteerde verzekeraars en ze aan de klant voorleggen; - Zorgen voor het plaatsen van de verzekeringsdekking bij de verzekeringsmaatschappij; - Beheren en opvolgen van de dossiers; - Controleren en factureren van de premieregularisaties; - Contact nemen met de klanten en andere interne (externe) diensten ten bate van de dossierbehandeling; - Organiseren van het eigen werk en vastleggen van prioriteiten.

Technische expertise - Grondige kennis van het beroepsdomein van de verzekeringen; - Grondige kennis van de interne werkprocedures.

TECH3. Risk consultant (m/v) klasse 6 Andere functietitels Adviseur risk management.

Missie (doel van de functie) Technisch advies verstrekken aan de klanten. Identificeren, evalueren en preventie met betrekking tot de risico's.

Resultaatsgebieden (verantwoordelijkheden) - Opstellen van studies en rapporten inherent aan de risico's; - Aanbevelingen formuleren; - Optimaliseren van de transfer van risico's (ART, Alternative Risk Transfer); - Ontwerpen van oplossingen op basis van klantenbehoefte en geïdentificeerd risico; - Berekenen van premies op maat.

Technische expertise - Diepgaande kennis van technieken met modellering en kwantificering van de risico's; - Technisch inzicht in de sector van de verzekeringsindustrie.

PC 307

Functie inventarislijst

07/2016

Klasse

A1

Onderhoudsmedewerker

1

SS4

Medewerker archief/klassement

1

ICT3

Operator

2

SS2

Administratief bediende A

2

SS7

Telefonist/Receptionist

2

FIN1

Medeweker operationele boekhouding

3

FIN2

Medewerker algemene boekhouding

3

ICT2

Medewerker helpdesk

3

SS3

Administratief bediende B

3

SS6

Afdelingsassistent

3

FIN3

Boekhouder

4

ICT1

Technisch analist

4

SS1

Medewerker personeelszaken

4

SS5

Directieassistent

4

TECH1

Schadebeheerder

4

TECH2

Productiebeheerder

4

A2

Diensthoofd

5

COM1

Accountmanager

5

SS8

Medewerker legal

5

A3

Regioverantwoordelijke

6

FIN4

Compliance officer

6

TECH3

Risk consultant

6

A4

Regioverantwoordelijke meerdere kantoren

7


Niet analytische classificatie PC 307 : Criteria functieniveaumatrix Autonomie = vrijheid van handelen Hoe regelmatig worden de resultaten van de functie gecontroleerd door de leidinggevende ? Welke regels of procedures gelden er ? Complexiteit = vrijheid van denken en moeilijkheidsgraadvereiste In welke mate wordt beroep gedaan op zelfstandige inbreng van betrokkene, op zijn oordeelkundigheid en welke graad van initiatiefname wordt verwacht ? Functievereisten inzake het verwerken van informatie en hoe vrij is men in het uitdenken van oplossingen.

Met welke problemen en uitdagingen wordt men geconfronteerd en hoe worden deze aangepakt ? Kennis Omvat 2 subaspecten : Welk opleidingsniveau of gelijkwaardige ervaring vereist de functie (= basiskennis waarvan diploma enkel richtinggevend kan zijn) ? Hoe snel kan men zich inwerken in de functie en in welke mate is ervaring en assimilatievermogen vereist (= inwerktijd) ? Verantwoordelijkheid Wat is het afbreuK.ico van de functie, met andere woorden welk is de impact van fouten op het geheel van de organisatie (= negatieve impact) ? Welk is de bijdrage tot de organisatiedoelstellingen (= positieve impact) ? Communicatie Functievereisten inzake interpersoonlijke relaties. Wat is de aard van de contacten en welke graad van communicatievermogen is vereist ? Leidinggeven Functievereisten voor het managen en leiden van medewerkers binnen een hiërarchische/functionele/operatio-nele context rekening houdende met het aantal medewerkers en de aard van de activiteiten van de medewerkers.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 12 november 2017.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 2 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 december 2016, gesloten in het Paritair Comité voor de makelarij en verzekeringsagentschappen, betreffende de loon- en arbeidsvoorwaarden Functieniveaumatrix voor de makelarij en verzekeringsagentschappen

Klasse 1

Klasse 2

Voorbeeldfuncties

- A1 Onderhoudsmedewerker. - SS4 Medewerker archief/klassement.

- ICT3 Operator. - SS7 Telefonist/receptionist. - SS2 Administratief bediende A. Kennis

- Bezit praktische basiskennis. - Geen specifieke vakopleiding vereist. Opleiding in de reële bedrijfssituatie volstaat.

- Bezit enige geschoolde kennis. - Een specifieke beroepsopleiding is noodzakelijk. Via ervaring wordt de bedrijfsspecifieke kennis opgebouwd.

Autonomie

- Taken zijn duidelijk gesteld. Er is geen tot weinige vrijheid inzake de wijze van uitvoering. - De werkzaamheden worden gecontroleerd.

- Opdrachten zijn duidelijk gesteld. Maakt keuzes binnen strikte procedures. - Werkt volledig volgens mondelinge instructies/procedure en controle op basis van tussenresultaten.

Complexiteit

- Behandelt concrete, steeds terugkerende problemen. - Routinematige probleembehandeling : lost problemen op door gebruik te maken van strikte instructies en regels.

- Behandelt concrete, gelijkaardige problemen en vragen binnen een duidelijk afgelijnd takenpakket. - Vergelijkende probleembehandeling : lost problemen op aan de hand van voorschriften en maakt keuzes uit gekende oplossingsaanpak.

Verantwoordelijkheid

- Fouten in de taakvervulling verstoren beperkt de interne werkprocessen van anderen. - De bijdrage van de functie is van werkverlichtende aard voor de interne werkzaamheden.

- Fouten zijn niet onmiddellijk waarneembaar en kunnen leiden tot tijdverlies, geldverlies of imagoverlies. - De bijdrage van de functie is operationeel.

Communicatie

- Heeft voornamelijk mondelinge contacten met interne medewerkers.

Contacten met externen blijven oppervlakkig. - Signaleert voornamelijk concrete vaststellingen en problemen.

- Heeft mondelinge en routinematige schriftelijke contacten met interne en externe contactpersonen. - Informeert betrokkenen en belanghebbenden inzake de stand van zaken en eventuele problemen.

Leiding geven

- Niet van toepassing.

- Niet van toepassing.

Klasse 3

Klasse 4

Voorbeeldfuncties

- FIN1 Medewerker algemene boekhouding. - FIN2 Medewerker operationele boekhouding. - ICT2 Medewerker helpdesk. - SS3 Administratief bediende B. - SS6 Afdelingsassistent.

- ICT1 Technisch analist. - FIN3 Boekhouder. - SS1 Medewerker personeelszaken. - SS5 Directieassistent. - TECH1 Schadebeheerder. - TECH2 Productiebeheerder.

Kennis

- Bezit theoretische en praktische kennis met betrekking tot het eigen vakgebied. - Periodieke bijscholing is vereist.

- Bezit theoretische en grondige praktische kennis van het eigen vakgebied. - Permanente bijkomende vorming is vereist.

Autonomie

- Doelstellingen zijn duidelijk gesteld. Neemt beslissingen binnen een duidelijk kader. - Wordt gecontroleerd en beoordeeld op basis van het eindresultaat.

- Doelstellingen zijn mede voorbereid. Neemt beslissingen binnen een ruimer kader. - Wordt voornamelijk gecontroleerd en beoordeeld op grond van de realisatie van vooraf gestelde doelstellingen.

Complexiteit

- Behandelt minder concrete en regelmatig wisselende problemen en vragen binnen een afgelijnde opdracht. - Pragmatische probleembehandeling : behandelt problemen vanuit de beheersing van een vakgebied op grond van door ervaring verkregen inzichten.

- Behandelt concrete en abstracte problemen en vragen binnen een gedefinieerde doelstelling. - Afwegende probleembehandeling : behandelt problemen door middel van het analyseren, interpreteren van situaties en het ontwikkelen binnen gestelde normen van oplossingen.

Verantwoordelijkheid

- Fouten hebben duidelijke consequenties op vlak van tijd, geld- en/of imagoverlies. - De toegevoegde waarde van de functie situeert zich in de (interne en externe) klantentevredenheid dankzij het op kwalitatieve wijze afhandelen van opdrachten.

- Foutieve beslissingen en adviezen kunnen leiden tot aanzienlijk tijds-, geld- en/of imagoverlies. - De toegevoegde waarde van de functie situeert zich op het nemen van beslissingen of verstrekken van adviezen (intern/extern) die op korte termijn een positief effect hebben.

Communicatie

- Heeft mondelinge en schriftelijke contacten met interne en externe contactpersonen. - Informeert en overlegt inzake de stand van zaken en eventuele concrete zaken.

- Heeft diepgaande mondelinge en schriftelijke contacten met interne en externe contactpersonen. - Informeert en overlegt met contactpersonen met het oog op het veranderen van opinies.

Leiding geven

- Niet van toepassing.

- Niet van toepassing.

Klasse 5

Klasse 6

Klasse 7

Voorbeeldfuncties

- A2 Diensthoofd. - COM1 Accountmanager. - SS8 Medewerker legal.

- A3 Regioverantwoordelijke. - FIN4 Compliance officer. - TECH3 Risk consultant.

- A4 Regioverantwoordelijke meerdere kantoren.

Klasse en typering klasse

Klasse 5 : Functies die verantwoordelijke zijn voor de coördinatie en de realisatie van de doelstellingen van een professioneel, gespecialiseerd proces onder toezicht van diensthoofd.

Ruime vrijheid; breed kennisdomein; grote actieradius. Hebben een rol in het voorzien van werkkaders.

Vereiste ervaring : 8 jaar.

Klasse 6 : Functies die verantwoordelijk zijn voor de coördinatie en de realisatie van de doelstellingen van een professioneel, gespecialiseerd proces.

Ruime vrijheid; breed kennisdomein; grote actieradius. Hebben een rol in het voorzien van werkkaders.

Vereiste ervaring : 8 jaar.

Klasse 7 : Functies verantwoordelijk voor het aansturen van een werkproces. Ze ondersteunen de realisatie van de strategie van het eigen werkproces of afdeling.

Formuleren verbeteringsvoorstellen, ontwerpen en beslissen over innoverende oplossingen op maat van het eigen werkproces of afdeling.

Vereiste ervaring : 11 jaar.

Kennis

- Bezit theoretische kennis en professionele praktische kennis met betrekking tot het eigen vakgebied. Kennis hebben van andere vakgebieden. - Permanente bijscholing en zelfstudie, ook in de aanverwante domeinen.

Autonomie

- Doelstellingen zijn mede gesteld. Stelt eigen prioriteiten en deze van anderen. - Wordt beoordeeld op grond van de samen bepaalde doelstellingen.

Complexiteit

- Behandelt vragen/problemen in het kader van meerdere gelijkaardige doelstellingen. - Afwegende probleembehandeling : behandelt problemen door middel van het analyseren, interpreteren van situaties in verschillende domeinen en het ontwikkelen van oplossingen.

Verantwoordelijkheid

- Fouten hebben duidelijke consequenties op vlak van tijd, geld- en/of imagoverlies. - De toegevoegde waarde van de functie situeert zich op het nemen van beslissingen of verstrekken van adviezen (intern/extern) die op korte en middellange termijn een positief effect hebben.

Communicatie

- Heeft diepgaande mondelinge en schriftelijke contacten met interne en externe contactpersonen met bijzondere aandacht voor de technische en interpersoonlijke aspecten. - Informeert, overlegt en onderhandelt met contactpersonen met het oog op het veranderen van opinies.

Leiding geven

- Kan van toepassing zijn.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 12 november 2017.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 3 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 december 2016, gesloten in het Paritair Comité voor de makelarij en verzekeringsagentschappen, betreffende de loon- en arbeidsvoorwaarden Uitvoeringspersoneel

Jaren ervaring

CATEGORIE

1

2

3

4

Normale aanvang : 3 jaar ervaring

Normale aanvang : 4 jaar ervaring

Normale aanvang : 6 jaar ervaring

Normale aanvang : 8 jaar ervaring

Studenten

1 152,51


0

1 302,96

1 376,14

1 457,72

1 526,05

1

1 378,19

1 455,68

1 533,18

1 605,11

2

1 453,41

1 535,21

1 612,61

1 688,32

3

1 528,64

1 598,84

1 696,21

1 775,90

4

1 546,68

1 614,74

1 713,45

1 794,35

5

1 564,97

1 638,64

1 730,67

1 812,78

6

1 583,47

1 662,84

1 747,92

1 831,23

7

1 605,29

1 687,41

1 773,78

1 849,68

8

1 627,44

1 710,73

1 800,02

1 868,11

9

1 649,87

1 734,31

1 826,69

1 904,99

10

1 674,28

1 758,27

1 853,71

1 942,60

11

1 699,01

1 784,28

1 881,17

1 990,56

12

1 720,78

1 810,69

1 909,01

2 039,73

13

1 742,85

1 833,93

1 946,73

2 090,11

14

1 761,73

1 857,45

1 975,55

2 141,77

15

1 780,87

1 877,60

2 014,58

2 184,14

16

1 798,43

1 897,98

2 044,43

2 227,31

17

1 816,20

1 916,73

2 064,64

2 271,41

18

1 825,14

1 926,20

2 085,06

2 305,09

19

1 834,14

1 935,72

2 105,66

2 339,30

20

1 843,18

1 945,26

2 126,49

2 374,05

21

1 852,31

1 954,89

2 147,50

2 397,51

22

1 861,43

1 964,53

2 168,71

2 421,29

23

1 876,12

1 974,22

2 190,20

2 445,25

24

1 876,12

1 993,71

2 211,84

2 469,43

25

1 889,09

1 993,71

2 233,73

2 493,89

26

1 889,09

2 013,42

2 255,82

2 518,61

27

1 902,17

2 013,42

2 255,82

2 543,56

28

1 902,17

2 033,34

2 278,14

2 593,94

29

1 913,44

2 033,34

2 278,14

2 593,94

30

1 913,44

2 053,40

2 300,67

2 626,07

31

1 924,75

2 053,40

2 300,67

2 626,07

32

1 924,75

2 073,71

2 323,44

2 654,66

33

1 934,28

2 073,71

2 323,44

2 654,66

34

1 934,28

2 094,21

2 346,45

2 683,62

35

1 943,82

2 094,21

2 346,45

2 683,62

36

1 943,82

2 114,90

2 369,65

2 712,90

37

1 953,40

2 114,90

2 369,65

2 712,90

38

1 953,40

2 135,82

2 393,12

2 739,77

39

1 963,05

2 135,82

2 393,12

2 739,77

40

1 933,05

2 156,95

2 416,78

2 766,92

41

1 972,75

2 156,95

2 416,78

2 766,92

42

1 972,75

2 178,26

2 440,71

2 794,36

43

1 982,47

2 178,26

2 440,71

2 794,36

44

1 982,47

2 199,79

2 464,88

2 822,06

45

1 992,29

2 199,79

2 464,88

2 822,06

46

1 992,29

2 221,58

2 489,32

2 850,03

47

2 002,12

2 221,58

2 489,32

2 850,03


Uitvoeringsstafpersoneel

Jaren ervaring

CATEGORIE

Lager kader

Midden kader

Hoger kader

Normale aanvang : 8 jaar ervaring

Normale aanvang : 8 jaar ervaring

Normale aanvang : 11 jaar ervaring

0

1 598,41

1 753,38

2 420,37

1

1 638,77

1 797,72

2 481,81

2

1 680,16

1 843,19

2 544,83

3

1 722,64

1 889,85

2 609,47

4

1 771,17

1 943,15

2 690,27

5

1 819,68

1 996,46

2 771,06

6

1 868,23

2 049,78

2 851,87

7

1 916,75

2 103,08

2 932,65

8

1 965,29

2 156,39

3 013,44

9

2 048,82

2 240,20

3 094,25

10

2 132,58

2 323,62

3 175,03

11

2 216,30

2 407,35

3 255,83

12

2 299,94

2 491,02

3 327,54

13

2 383,62

2 574,86

3 399,18

14

2 467,24

2 658,54

3 471,10

15

2 550,94

2 742,13

3 542,77

16

2 634,70

2 825,88

3 614,47

17

2 718,36

2 909,62

3 686,28

18

2 802,04

2 993,27

3 757,97

19

2 802,04

2 993,27

3 829,59

20

2 802,04

2 993,27

3 901,23

21

2 802,04

2 993,27

3 973,13

22

2 802,04

2 993,27

3 973,13

23

2 802,04

2 993,27

3 973,13

24

2 802,04

2 993,27

3 973,13

25

2 802,04

2 993,27

3 973,13

26

2 802,04

2 993,27

3 973,13

27

2 802,04

2 993,27

3 973,13

28

2 802,04

2 993,27

3 973,13

29

2 802,04

2 993,27

3 973,13

30

2 802,04

2 993,27

3 973,13

31

2 802,04

2 993,27

3 973,13

32

2 802,04

2 993,27

3 973,13

33

2 802,04

2 993,27

3 973,13

34

2 802,04

2 993,27

3 973,13

35

2 802,04

2 993,27

3 973,13

36

2 802,04

2 993,27

3 973,13

37

2 802,04

2 993,27

3 973,13

38

2 802,04

2 993,27

3 973,13

39

2 802,04

2 993,27

3 973,13

40

2 802,04

2 993,27

3 973,13

41

2 802,04

2 993,27

3 973,13

42

2 802,04

2 993,27

3 973,13

43

2 802,04

2 993,27

3 973,13

44

2 802,04

2 993,27

3 973,13

45

2 802,04

2 993,27

3 973,13

46

2 802,04

2 993,27

3 973,13

47

2 802,04

2 993,27

3 973,13


Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 12 november 2017.

De Minister van Werk, K. PEETERS

^