Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 13 maart 2002
gepubliceerd op 28 maart 2002

Koninklijk besluit tot toekenning van een eenmalige toelage aan sommige uitkeringsgerechtigde werkloze piloten

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
2002014071
pub.
28/03/2002
prom.
13/03/2002
ELI
eli/besluit/2002/03/13/2002014071/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

13 MAART 2002. - Koninklijk besluit tot toekenning van een eenmalige toelage aan sommige uitkeringsgerechtigde werkloze piloten


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 24 december 2001 houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2002;

Gelet op de gemotiveerde beraadslaging van de Ministerraad van 22 februari 2002 waar de Ministerraad uitgaven toegestaan heeft ten belope van een bedrag van 400.000 EUR teneinde een eenmalige toelage te betalen aan uitkeringsgerechtigde werkloze piloten;

Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de administratieve en begrotingscontrole, inzonderheid op artikel 14;

Overwegende dat er een uitzonderlijk hoge werkloosheid heerst onder de Belgische piloten tengevolge van de faling van Sabena en City Bird en dat het voor deze piloten noodzakelijk is houder te zijn van een geldige typebevoegdverklaring voor meerpiloot vliegtuigen indien zij een andere betrekking wensen te bekomen;

Overwegende dat voor het afleggen van de bekwaamheidsproef met het oog op het behouden van deze bevoegdverklaring het gebruik van een vluchtsimulator noodzakelijk is en dat de kostprijs van deze simulatoren bijzonder hoog is voor werklozen;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 4 februari 2002;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 22 februari 2002;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen bij de wet van 4 juli 1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid gemotiveerd door de omstandigheid dat, het toekennen van deze toelagen slechts zinvol is indien de uitkering van de toelage op korte termijn kan gestart worden. Aangezien de werkloze piloten een geldige bevoegdverklaring op hun vliegvergunning nodig hebben om hun kansen te vergroten op de arbeidsmarkt zijn zij bijgevolg genoodzaakt om zelf de investering te doen voor het huren van een vluchtsimulator om deze bevoegdverklaring geldig te houden.

Het is dus nodig om op korte termijn te kunnen starten met de betaling van de toelagen;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Een eenmalige toelage wordt toegekend : 1° als eenmalige tussenkomst in de onkosten voor de huur in een erkende opleidingsinstelling van een vluchtsimulator voor een sessie van ten hoogste twee uur voor het afleggen van de bekwaamheidsproef of de vaardigheidstest met het oog op het bekomen, hernieuwen of wedergeldigmaken van een typebevoegdverklaring voor meerpiloot vliegtuigen;2° aan de piloten die op datum van simulatorsessie uitkeringsgerechtigde werkloze zijn en houder zijn van een Belgische vliegvergunning met een typebevoegdverklaring voor meerpiloot vliegtuigen;3° op voorwaarde dat de simulatorsessie plaats heeft tussen 1 oktober 2001 en 31 maart 2003.

Art. 2.Het bedrag per uur van de toelage wordt, naargelang de gebruikte simulator, bepaald als volgt : B 737 285 EUR B 757-767 454 EUR A300-600 363 EUR A310-200 363 EUR A320 405 EUR A330-340 525 EUR AVRO RJ85/100 525 EUR Voor de vliegtuigtypes die niet in de tabel zijn opgenomen zal een toelage toegekend worden ten bedrage van de kostprijs van de simulatorsessie zoals voorzien in artikel 1, met een maximum van 455 EUR per uur.

Art. 3.De toelage zoals voorzien in artikel 1 zal worden betaald op grond van een schriftelijke, gedateerde en ondertekende aanvraag van de betrokkene die ten laatste op 31 mei 2003 bij het Bestuur van de Luchtvaart dient toe te komen en waarop de naam, het adres, het nummer van de vliegvergunning en de bankrekening van de aanvrager moet worden vermeld.

Art. 4.De aanvraag zoals voorzien in artikel 3 dient vergezeld te zijn van de volgende documenten : 1° een voor voldaan ondertekende factuur uitgeschreven door de opleidingsinstelling als bewijs van uitvoering en betaling van de simulatorsessie met vermelding van de naam van de betrokkene, de datum, de duur en de kostprijs van de sessie, de identiteit van de examinator en het vliegtuigtype;2° een attest uitgereikt door de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening waaruit blijkt dat de aanvrager uitkeringsgerechtigde werkloze was op de datum van de simulatorsessie zoals voorzien in artikel 1.

Art. 5.Onrechtmatig verkregen toelagen kunnen teruggevorderd worden overeenkomstig de artikelen 94 en volgende van het koninklijk besluit van 17 juli 1991 houdende coördinatie van de wetten op de Rijkscomptabiliteit. De controle op de naleving van de voorwaarden wordt uitgeoefend door de ambtenaren van het Bestuur van de Luchtvaart.

Art. 6.Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 13 maart 2002.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevr. I. DURANT

^