Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 14 april 2002
gepubliceerd op 17 april 2002

Koninklijk besluit houdende verbod op nachtvluchten van sommige burgerlijke subsonische straalvliegtuigen

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
2002014094
pub.
17/04/2002
prom.
14/04/2002
ELI
eli/besluit/2002/04/14/2002014094/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

14 APRIL 2002. - Koninklijk besluit houdende verbod op nachtvluchten van sommige burgerlijke subsonische straalvliegtuigen


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 30 april 1947 tot goedkeuring van het Verdrag inzake de internationale burgerlijke luchtvaart, ondertekend te Chicago op 7 december 1944, inzonderheid op bijlage 16;

Gelet op de verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad van 23 juli 1992 betreffende de toegang van communautaire luchtvaartmaatschappijen tot intracommunautaire luchtroutes, inzonderheid op artikel 8;

Gelet op de verordening (EG) nr. 925/1999 van de Raad van 29 april 1999 betreffende de inschrijving en het gebruik in de Gemeenschap van bepaalde typen civiele subsonische straalvliegtuigen die werden aangepast en gerecertificeerd als zijnde in overeenstemming met de normen van boekdeel I, deel II, hoofdstuk 3, van bijlage 16 van het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, derde uitgave (juli 1993);

Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, inzonderheid op artikel 5;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 8 november 2000 tot beperking van de opstijgingen en landingen op de luchthavens die onder het Waalse Gewest ressorteren;

Gelet op artikel 84, § 1, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State en de dringende noodzaak om de juridische onzekerheid te vermijden die voor de operatoren zou voortvloeien uit de opheffing op 1 april 2002 van de verordening (EG) nr. 925/1999 van de Raad van 29 april 1999;

Overwegende immers dat de opheffing van deze EG-verordening zou de operatoren kunnen laten denken dat het in de toekomst mogelijk zal zijn bepaalde burgerlijke subsonische straalvliegtuigen op ons grondgebied te gebruiken, dat deze verwachting moet worden vermeden aangezien de regering de openlijke bedoeling heeft het gebruik ervan zo snel mogelijk te verbieden en dat de continuïteit tussen de regels van de verordening en het ingediende koninklijk besluit moet worden verzekerd, dat de termijn van drie dagen derhalve volledig gerechtvaardigd is;

Overwegende de beslissingen van de ministerraad van 11 februari 2000 met betrekking tot de luchthaven van Brussel-Nationaal en de problematiek van de nachtvluchten en van 22 maart 2000 betreffende de problematiek van de « gerecertificeerde » maar « niet-geremotoriseerde » vliegtuigen;

Overwegende dat het noodzakelijk is een verslechtering van de totale geluidsoverlast van gerecertificeerde burgerlijke subsonische straalvliegtuigen te voorkomen en tegelijkertijd andere milieuschade te beperken;

Overwegende de verschillende maatregelen die reeds in deze zin werden genomen door de gewesten in het kader van hun bevoegdheden;

Overwegende de zorg om voor alle vliegtuigen die zijdelings overeenstemmen met hoofdstuk 3 van bijlage 16 van het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, derde uitgave (juli 1993) te komen tot een op nationaal vlak geharmoniseerd reglementair kader Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit en hun tijdens de ministerconferentie van 25 maart 2002 bekendgemaakte goedkeuring;

Gelet op het advies 33.223/4 van 28 maart 2002 van de Raad van State;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Tijdens de nachtelijke periodes van 23 uur tot 6 uur, plaatselijke tijd, zijn vluchten van subsonische burgerlijke straalvliegtuigen enkel toegelaten wanneer deze vliegtuigen vluchten uitvoeren in kruisvluchtconfiguratie (landingsgestel en draagkrachtvergrotende kleppen ingetrokken).

Art. 2.Artikel 1 is niet van toepassing : 1° op vliegtuigen die het Belgisch grondgebied overvliegen middels een vlucht waarvan het vertrekpunt en de bestemming op vreemd grondgebied zijn gelegen, 2° op burgerlijke subsonische straalvliegtuigen die : a) ofwel uitgerust zijn met motoren met een omloopverhouding van 3 of meer en voldoen aan de normen van de derde uitgave (juli 1993) van boekdeel I, deel II, hoofdstuk 3 van bijlage 16 van het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, of aan strengere normen, b) ofwel oorspronkelijk, d.i. zonder gerecertificeerd te zijn, voldoen aan de door bovenstaande a) bedoelde normen, of aan strengere normen.

Art. 3.Dit besluit geldt onverminderd de toepassing van de bepalingen van de verordening (EG) nr. 925 van de Raad van 29 april 1999 betreffende de inschrijving en het gebruik in de Gemeenschap van bepaalde typen civiele subsonische straalvliegtuigen die werden aangepast en gerecertificeerd als zijnde in overeenstemming met de normen van boekdeel I, deel II, hoofdstuk 3, van bijlage 16 van het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, derde uitgave (juli 1993).

Art. 4.Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2003.

Art. 5.Onze Minister bevoegd voor de luchtvaart is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 14 april 2002.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevr. I. DURANT

^