Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 15 februari 2012
gepubliceerd op 08 maart 2012

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 juni 2002 tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2012014054
pub.
08/03/2012
prom.
15/02/2012
ELI
eli/besluit/2012/02/15/2012014054/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

15 FEBRUARI 2012. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 juni 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 05/06/2002 pub. 21/11/2002 numac 2002014176 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen sluiten tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, inzonderheid op artikel 5, § 1, gewijzigd bij de wet van 2 januari 2001;

Gelet op het koninklijk besluit van 5 juni 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 05/06/2002 pub. 21/11/2002 numac 2002014176 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen sluiten tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 13 mei 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/05/2009 pub. 22/07/2009 numac 2009014139 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 juni 2002 tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen sluiten;

Gelet op de omstandigheid dat de gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;

Gelet op het voorafgaand onderzoek met betrekking tot de noodzaak om een effectbeoordeling uit te voeren, waarin besloten wordt dat een effectbeoordeling niet vereist is;

Gelet op het advies 50.538/4 van de Raad van State, gegeven op 28 november 2011, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende het Verdrag inzake de internationale burgerlijke luchtvaart, ondertekend te Chicago op 7 december 1944, en goedgekeurd door de wet van 30 april 1947, inzonderheid bijlage 1;

Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen en de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 1 van het koninklijk besluit van 5 juin 2002 tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 13 mei 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/05/2009 pub. 22/07/2009 numac 2009014139 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 juni 2002 tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen sluiten, worden volgende wijzigingen aangebracht : 1° in de Nederlandse tekst, de woorden « Onderzoek klasse 1 : geneeskundig onderzoek dat de aanvrager of houder van een : « worden vervangen door « Onderzoek klasse 1 : geneeskundig onderzoek dat ondergaan wordt door de aanvrager of houder van een : »;2° de woorden « Onderzoek klasse 2 : geneeskundig onderzoek dat de aanvrager of houder van een vergunning van privaat vliegtuigbestuurder of privaat helikopterbestuurder ondergaat » worden vervangen door de woorden : « Onderzoek klasse 2 : geneeskundig onderzoek dat ondergaan wordt door de aanvrager of de houder van een : - oefenvergunning vliegtuigbestuurder; - oefenvergunning helikopterbestuurder; - vergunning van privaat vliegtuigbestuurder; - vergunning van privaat helikopterbestuurder. »; 3° de definitie van « Algemeen geneeskundig onderzoek » wordt opgeheven;4° de definitie van « Grondig geneeskundig onderzoek » wordt opgeheven;5° na de definitie « Initieel geneeskundig onderzoek » worden volgende definities ingevoegd : « Standaard geneeskundig onderzoek : geneeskundig onderzoek ondergaan door een aanvrager die zich aanbiedt voor een onderzoek van een bepaalde klasse met het oog op het verkrijgen van de hernieuwing van een vergunning of toelating waarvan hij houder is.» « Uitgebreid geneeskundig onderzoek : geneeskundig onderzoek waarbij, naar omstandigheid, naast de standaard geneeskundige onderzoeken bijkomende geneeskundige onderzoeken moeten uitgevoerd worden. »; 6° na de definitie « Wedergeldigmaking » wordt volgende definitie ingevoegd : « Directeur-generaal : de Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Luchtvaart.».

Art. 2.In artikel 2 van hetzelfde besluit worden de woorden « het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur » vervangen door de woorden « de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. ».

Art. 3.In artikel 3 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 december 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/12/2007 pub. 02/01/2008 numac 2007014357 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 juni 2002 tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 1, eerste lid, worden de woorden « belast met het Bestuur van de Luchtvaart » vervangen door de woorden « bevoegd voor de luchtvaart »;2° in paragraaf 1, tweede lid, worden de woorden « bevoegd voor het Bestuur van de Luchtvaart » vervangen door de woorden « bevoegd voor de luchtvaart »;3° paragraaf 3, 5° wordt vervangen als volgt : « 5° het aanduiden van de geneesheren-specialisten belast met het uitvoeren van uitgebreid geneeskundig onderzoeken;».

Art. 4.In artikel 4 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 1, eerste lid, worden de woorden « van het Bestuur van de Luchtvaart » opgeheven;2° in paragraaf 1, tweede lid, worden de woorden « van het Bestuur van de Luchtvaart » opgeheven;3° in paragraaf 4 worden de woorden « ,die ondertekend worden door alle aanwezige leden » opgeheven.

Art. 5.In artikel 6 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 1 worden de woorden « belast met het Bestuur van de Luchtvaart » vervangen door de woorden « bevoegd voor de luchtvaart »;2° in paragraaf 2 worden de woorden « belast met het Bestuur van de Luchtvaart » vervangen door de woorden « bevoegd voor de luchtvaart ».

Art. 6.In artikel 9 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 13 mei 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/05/2009 pub. 22/07/2009 numac 2009014139 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 juni 2002 tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 2, eerste lid, worden de woorden « Om te voldoen aan het algemeen, grondig of initieel geneeskundig onderzoek, » vervangen door de woorden « Om te voldoen aan het standaard, uitgebreid of initieel geneeskundig onderzoek »;2° in paragraaf 3, eerste lid, worden de woorden « Het algemeen, grondig of initieel geneeskundig onderzoek, » vervangen door de woorden « Het standaard, uitgebreid of initieel geneeskundig onderzoek ».

Art. 7.In artikel 18 van hetzelfde besluit worden de woorden « van het Bestuur van de Luchtvaart » vervangen door de woorden « van het Directoraat-generaal Luchtvaart ».

Art. 8.In artikel 31, § 3, van hetzelfde besluit worden de woorden « belast met het Bestuur van de Luchtvaart » vervangen door de woorden « bevoegd voor de luchtvaart ».

Art. 9.Artikel 32 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 10.Artikel 33 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 13 mei 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/05/2009 pub. 22/07/2009 numac 2009014139 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 juni 2002 tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen sluiten, wordt als vervangen als volgt : «

Art. 33.Indien een bevoegdverklaring instrumentvliegen (IFR) gevoegd is bij de vergunning moet een zuiver tonale audiometrie worden uitgevoerd binnen de laatste zestig maanden indien de houder van de vergunning jonger dan 40 jaar is, en binnen de laatste vierentwintig maanden indien hij ouder is dan 40 jaar. ».

Art. 11.Artikel 34 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 13 mei 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/05/2009 pub. 22/07/2009 numac 2009014139 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 juni 2002 tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen sluiten, wordt vervangen als volgt : «

Art. 34.§ 1. Indien de houder van een medisch attest van klasse 1 dit laat vervallen sinds : 1° meer dan vijf jaar, dan vereist de hernieuwing, naar het oordeel van de Sectie luchtvaartgeneeskunde, een initieel geneeskundig onderzoek of een uitgebreid geneeskundig onderzoek.Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde nadat het in het bezit werd gesteld van het medisch dossier; 2° meer dan twee jaar maar minder dan vijf jaar, dan vereist de hernieuwing, naar het oordeel van de Sectie luchtvaartgeneeskunde, een standaard geneeskundig onderzoek of een uitgebreid geneeskundig onderzoek.Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde, nadat het in bezit werd gesteld van het medisch dossier; 3° meer dan 90 dagen maar minder dan twee jaar, dan vereist de hernieuwing, naar het oordeel van de Sectie luchtvaartgeneeskunde, een standaard geneeskundig onderzoek of een uitgebreid geneeskundig onderzoek.Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde; 4° minder dan 90 dagen, dan vereist de hernieuwing, naar het oordeel van de Sectie luchtvaartgeneeskunde, een standaard geneeskundig onderzoek of een uitgebreid geneeskundig onderzoek. § 2. Indien de houder van een medisch attest van klasse 2 of klasse 4 dit laat vervallen sinds : 1° meer dan vijf jaar, dan vereist de hernieuwing een initieel geneeskundig onderzoek.Dit onderzoek wordt uitgevoerd nadat de geneesheerexaminator in het bezit wordt gesteld van het medisch dossier; 2° meer dan twee jaar maar minder dan vijf jaar, dan vereist de hernieuwing, naar het oordeel van de Sectie luchtvaartgeneeskunde, een standaard geneeskundig onderzoek of een uitgebreid geneeskundig onderzoek.Dit onderzoek wordt uitgevoerd nadat de geneesheerexaminator in het bezit is van het medisch dossier; 3° minder dan twee jaar, dan vereist de hernieuwing, naar het oordeel van de Sectie luchtvaartgeneeskunde, een standaard geneeskundig onderzoek of een uitgebreid geneeskundig onderzoek.».

Art. 12.In artikel 35, § 2, van hetzelfde besluit worden in het eerste en in het tweede lid de woorden « van het Bestuur van de Luchtvaart » opgeheven.

Art. 13.In artikel 36, 2°, van hetzelfde besluit worden de woorden « van het Bestuur van de Luchtvaart » opgeheven.

Art. 14.In artikel 38 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 13 mei 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/05/2009 pub. 22/07/2009 numac 2009014139 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 juni 2002 tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen sluiten, worden volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 1 worden de woorden « van het Bestuur van de Luchtvaart » opgeheven;2° paragraaf 5 wordt vervangen als volgt : « § 5.De Directeur-generaal schorst of trekt de erkenning van de Expertisecentra voor luchtvaartgeneeskunde in, na advies ingewonnen te hebben van de Sectie luchtvaartgeneeskunde. ».

Art. 15.In artikel 39 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 13 mei 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/05/2009 pub. 22/07/2009 numac 2009014139 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 juni 2002 tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen sluiten, wordt paragraaf 1 vervangen als volgt : « § 1. Voor zover zij voldoen van de voorwaarden bepaald in § 4 erkent de Directeur-generaal de geneesheren-examinatoren na advies van : 1° de Sectie luchtvaartgeneeskunde;en 2° de Raad van luchtvaartgeneeskunde.».

Art. 16.Artikel 40 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «

Art. 40.De Directeur-generaal schorst of trekt de erkenning van de erkende geneesheren-examinatoren in, na advies ingewonnen te hebben van de Sectie luchtvaartgeneeskunde. ».

Art. 17.In artikel 42 van hetzelfde besluit worden de woorden « ieder jaar » ingevoegd tussen de woorden « moet de erkende geneesheer-examinator » en « tenminste 10 luchtvaartgeneeskundige onderzoeken ».

Art. 18.In artikel 44 van hetzelfde besluit worden de woorden « van het Bestuur van de Luchtvaart » opgeheven.

Art. 19.In artikel 45, § 3, van hetzelfde besluit worden de woorden « van het Bestuur van de Luchtvaart » opgeheven.

Art. 20.In artikel 48 van hetzelfde besluit worden de woorden « van het Bestuur van de Luchtvaart » opgeheven.

Art. 21.Onze Minister bevoegd voor de Luchtvaart is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 15 februari 2012.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, Mevr. J. MILQUET De Staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, M. WATHELET

^