Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 16 december 2015
gepubliceerd op 06 januari 2016

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 23 oktober 2014, gesloten in het Paritair Comité voor de orthopedische technologieën, betreffende de beroepenclassificatie

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2015012203
pub.
06/01/2016
prom.
16/12/2015
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

16 DECEMBER 2015. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 23 oktober 2014, gesloten in het Paritair Comité voor de orthopedische technologieën, betreffende de beroepenclassificatie (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van Paritair Comité voor de orthopedische technologieën;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 23 oktober 2014, gesloten in het Paritair Comité voor de orthopedische technologieën, betreffende de beroepenclassificatie.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 16 december 2015.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, K. PEETERS _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor de orthopedische technologieën Collectieve arbeidsovereenkomst van 23 oktober 2014 Beroepenclassificatie (Overeenkomst geregistreerd op 24 november 2014 onder het nummer 124309/CO/340) Voorwoord : Overwegende dat het Paritair Comité voor de orthopedische technologieën (PC 340) werd opgericht bij het koninklijk besluit van 20 september 2009 (Belgisch Staatsblad van 7 oktober 2009), dat in werking is getreden op 1 april 2014;

Overwegende dat vóór die datum de bedienden van de werkgevers behorende tot het Paritair Comité voor de orthopedische technologieën gedekt waren door de bepalingen betreffende de beroepenclassificatie vervat in de collectieve arbeids overeenkomst van 28 september 2009Relevante gevonden documenten type overeenkomst prom. 28/09/2009 pub. 15/10/2009 numac 2009022488 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Verordening tot wijziging van de verordening van 28 juli 2003 tot uitvoering van artikel 22, 11°, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 sluiten tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 29 mei 1989 betreffende de arbeids- en beloningsvoorwaarden, afgesloten binnen het Aanvullend Nationaal Paritair Comité voor de bedienden (nr. 94722/CO/218);

De ondertekenende partijen bevestigen dat zij er de toepassing van willen verderzetten en nemen de volgende beschikkingen. HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied

Artikel 1.§ 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en bedienden van de ondernemingen die tot de bevoegdheid van het Paritair Comité voor de orthopedische technologieën behoren. § 2. Onder "bedienden" wordt verstaan : de mannelijke en vrouwelijke bedienden. HOOFDSTUK II. - Beroepsindeling

Art. 2.De functies van de bedienden worden in vier klassen ingedeeld welke door de hierna vermelde algemene maatstaven worden bepaald : Klasse A Uitvoerend : functies gekenmerkt door het verrichten van een beperkt aantal zich herhalende eenvoudige taken.

Klasse B Ondersteunend : welke een bijdrage levert tot de realisatie van een grotere opdracht.

Klasse C Beherend : functies gekenmerkt door het realiseren van een afgerond geheel van taken die samen één opdracht vormen.

Klasse D Adviserend : functies gekenmerkt door het bewaken en ontwikkelen van één bedrijfsproces in het kader van een bepaalde doelstelling.

De niveau-onderscheidende criteria per klasse evenals de lijst van voorbeeldfuncties per klasse zijn bovendien opgenomen in bijlage aan deze collectieve arbeidsovereenkomst. Deze bijlage maakt integraal deel uit van de collectieve arbeidsovereenkomst.

Art. 3.§ 1. Deze indeling van de bediendenfuncties in klassen heeft tot doel, de ondernemingen een richtlijn mee te geven om de toepassing te vergemakkelijken van de bepaalde beloningsminima vervat in de collectieve arbeidsovereenkomst afgesloten binnen dit paritair comité.

Daarom steunt deze functieclassificatie op niveau-onderscheidende criteria, zoals complexiteit, probleemoplossing, impact van fouten, bijdrage, autonomie, werkindeling, toezicht, kennis, opleiding, informatieoverdracht, contacten en kennis van vreemde talen. § 2. De werkgever draagt de verantwoordelijkheid voor de indeling in klassen van de functies op basis van de reële functie-inhoud in de onderneming. § 3. De functies die in elke klasse zijn aangegeven gelden uitsluitend als voorbeeld. De benaming van de functie geldt slechts als indicatie voor de inhoud ervan. § 4. Inschaling van de concrete functies Elke functie dient beoordeeld te worden op basis van de concrete functie-inhoud in de onderneming in vergelijking met de niveau-onderscheidende criteria en de functie-inhoud van de voorbeeldfunctie.

Bij de vergelijking van de functie-inhoud zijn verschillende hypothesen mogelijk : a) De functie in de onderneming stemt volledig overeen met de functie-inhoud en de niveau-onderscheidende criteria van de voorbeeldfunctie : indeling in de sectoraal voorziene klasse;b) De functie in de onderneming wijkt minimaal af van de functie-inhoud en de niveau-onderscheidende criteria van de voorbeeldfunctie : Indeling in de sectoraal voorziene klasse.Het gaat hier om volgende gevallen : - de uitoefening van de functie in de onderneming omvat minder of meer activiteiten zonder dat daardoor de algemene doelstelling van de functie, zoals beschreven in de voorbeeldfunctie, wordt aangetast; - de afwijkingen bij één of meerdere beoordelingscriteria (kennis, verantwoordelijkheid, leidinggeven, enz.) zijn op zichzelf niet niveaubepalend voor de functie; c) De functie in de onderneming wijkt in ernstige mate af van de functie-inhoud en de niveau-onderscheidende criteria van de voorbeeldfunctie : Het gaat hier om de situatie waarbij de essentie van de functie wordt aangetast en de doelstelling, opgenomen in de voorbeeldfunctie, stemt niet met de concrete ondernemingsfunctie overeen. In dit geval moet de werkgever ofwel : A. de intrinsieke waarde van de functie zoals uitgeoefend in de onderneming vergelijken respectievelijk met een andere referentiefunctie in dezelfde klasse, van een lagere klasse en van een hogere klasse. Indien overeenstemming wordt gevonden met een andere voorbeeldfunctie, dan geldt het resultaat van deze vergelijking als inschaling voor de afwijkende functie;

B. de intrinsieke waarde van de functie zoals uitgeoefend in de onderneming vergelijken met alle niveau-onderscheidende criteria. Is de overeenkomst met deze criteria voor het grootste deel gerealiseerd ter attentie van een bepaalde voorbeeldfunctie, dan geldt deze laatste als referentiepunt; d) De functie in de onderneming werd niet opgenomen in de sectorale functieclassificatie : In dit geval moet de werkgever ofwel : A.in de bestaande sectorale functiebeschrijvingen een functie zoeken waarvan de intrinsieke waarde overeenstemt met de niet-opgenomen functie. Bestaat een dergelijke functie dan wordt de nieuwe functie in dezelfde klasse ondergebracht;

B. zich uitsluitend verlaten op de niveauonderscheidende criteria. § 5. Wanneer een gebaremiseerde bediende de bekwaamheid bezit om een hogere functie uit te oefenen, houdt dit niet in dat hij in de overeenstemmende weddecategorie wordt geplaatst. Dit kan enkel gebeuren indien de betreffende functie effectief ook wordt uitgeoefend. § 6. Wanneer een gebaremiseerde bediende gelijktijdig en bestendig meerdere functies van diverse klassen vervult dient hiermee rekening te worden gehouden bij de vaststelling van zijn loon. § 7. De verwezenlijking van deze classificatie mag geen aanleiding geven tot een herziening van de classificaties die op ondernemingsvlak zijn overeengekomen en opgesteld volgens andere normen. § 8. De werkgever is ertoe gehouden elke gebaremiseerde bediende schriftelijk mee te delen in welke klasse zijn functie werd ondergebracht. § 9. De toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst in de onderneming maakt het voorwerp uit van een informatie en overleg met de syndicale delegatie. Bij ontstentenis, met de werknemers zelf.

De gebruikelijke overlegkanalen en -procedures zijn van toepassing.

Art. 4.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is gesloten voor onbepaalde duur vanaf 1 april 2014 en kan door één der partijen opgezegd worden mits een opzegging van 3 maanden, gericht bij een ter post aangetekende brief aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de orthopedische technologieën en aan de ondertekenende organisaties.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 16 december 2015.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 23 oktober 2014, gesloten in het Paritair Comité voor de orthopedische technologieën, betreffende de beroepenclassificatie

ANPCB PC 218

Klasse A

Klasse B

Klasse C

Klasse D

Klassegrenzen

0 - 89,5 ORBA-punten

90,0 - 119,5 ORBA-punten

120,0 - 149,5 ORBA-punten

150,0 - 179,5 ORBA-punten

Voorbeeldfuncties

Aanvuller

Administratief medewerker

Baliemedewerker verkoop

Aankoper

Administratief medewerker redactie

Administratief medewerker aankoop

Bediende boekhouding

Analist labo

Bediende debiteuren-crediteurenadministratie

Assistent personeelszaken

Chauffeur bestelwagen

Bediende economaat

Bediende planning en voorbereiding (bouw)

Facturencontroleur

Bediende gegevensverwerking

Bediende expeditie


Huisbewaarder

Hulplaborant

Bediende personeelsadministratie

Boekhouder

Kassamedewerker

Kassier

Commercieel administratief medewerker binnendienst

Calculator

Medewerker verzending/post

Kwaliteitsassistent

Communicatiemedewerker

Typist/gegevensinbrenger

Medewerker logistiek

Dispatcher

Consultant werving en selectie (selectiebureau)

Merchandiser

Documentalist


Telefonist/receptionist

Helpdesk operator

Databasebeheerder

Technicus buitendienst

Kwaliteitscontroleur

Diensthoofd

Tele-operator (call center)

Laborant

Kostprijsanalist

Magazijnchef

Marketing analist

Medewerker dienst na verkoop

Medewerker directiesecretariaat

Medewerker lay-out

Meestergast

Meet- en regeltechnicus

Ontwerptekenaar

Magazijnier

Preventieadviseur

Operator ICT

Programmeur

PC technicus

Redacteur

Reisbegeleider

Systeembeheerder

Reisconsulent

Team leader (call center)

Search assistant

Technisch-commercieel medewerker

Secretariaatsmedewerker


Technisch bediende werkplaats

Vertaler

Tele-adviseur

Vertegenwoordiger

Verantwoordelijke gebouwen

Webmaster

Generieke typering

Functies gekenmerkt door het verrichten van een beperkt aantal zich herhalende eenvoudige taken.

Functies gekenmerkt door het vervullen van duidelijk omlijnd takenpakket welke een bijdrage levert tot de realisatie van een grotere opdracht.

Functies gekenmerkt door het realiseren van een afgerond geheel van taken die samen één opdracht vormen.

Functies gekenmerkt door het bewaken en ontwikkelen van één bedrijfsproces in het kader van een bepaalde doelstelling.

Uitvoerend

Ondersteunend

Beherend

Adviserend

Niveau-onderscheidende criteria :

Complexiteit

a. Behandelt concrete, steeds terugkerende routineproblemen. a. Behandelt concrete, gelijkaardige problemen en vragen binnen een duidelijk afgelijnd takenpakket. a. Behandelt minder concrete en regelmatig wisselende problemen en vragen binnen een afgelijnde opdracht. a. Behandelt concrete en abstracte problemen en vragen binnen een ruim gestelde doelstelling. Probleemoplossing

b. Routinematige probleembehandeling : lost problemen op door gebruik te maken van strikte instructies en regels. b. Vergelijkende probleembehandeling : lost problemen op aan de hand van uitvoerende voorschriften en maakt keuzes uit gekende reeds gehanteerde oplossingsaanpak. b. Interpolerende probleembehandeling : behandelt problemen vanuit de beheersing van een vakgebied en op grond van door ervaring verkregen inzichten. b. Afwegende probleembehandeling : behandelt problemen door middel van het analyseren, interpreteren van situaties en het ontwikkelen (binnen gestelde normen) van oplossingen. Impact van fouten

c. Fouten in de taakvervulling verstoren beperkt de werkprocessen van anderen (intern). c. Fouten worden niet onmiddellijk bemerkt en kunnen leiden tot beperkt tijdsverlies, geldverlies of imagoverlies (extern). c. Fouten hebben duidelijke consequenties op vlak van tijds-, geld- en/of imagoverlies. c. Foutieve beslissingen en adviezen kunnen leiden tot aanzienlijk tijds-, geld- en/of imagoverlies. Bijdrage

d. De bijdrage zit hem in het werkverlichtend karakter van de functie ten behoeve van andere werknemers. d. De bijdrage van de functies is te situeren in het voorbereiden van werkzaamheden en het partieel realiseren van een resultaatsgebied. d. De toegevoegde waarde van de functie situeert zich in de interne en (beperkt) externe klanttevredenheid dank zij het op kwalitatieve en creatieve wijze afhandelen van opdrachten. d. De toegevoegde waarde van de functie situeert zich op het nemen van beslissingen of verstrekken van adviezen (intern/extern) die op langere termijn een positief effect hebben. Autonomie

e. Taken zijn duidelijk gesteld.Er is geen tot weinig vrijheid inzake de wijze van uitvoering.

e. Opdrachten zijn duidelijk gesteld.Maakt keuzes binnen duidelijke normen.

e. Doelstellingen zijn duidelijk gesteld.Neemt op creatieve wijze beslissingen binnen een duidelijk kader.

e. Doelstellingen zijn mede voorbereid en vastgesteld.Neemt innoverende beslissingen binnen een ruim kader (budget).

Werkindeling

f. Voert de taken uit overeenkomstig de opgedragen werkprocedure. f. Voert opdrachten uit in de aangegeven volgorde.Kan per opdracht de taakvolgorde bepalen. Bepaalt zelf de volgorde van de uitvoering van de taken binnen de opgegeven tijdslimiet.

f. Bepaalt mede de werkprioriteiten in overleg met de chef. f. Bepaalt, in functie van de opgedragen doelstelling, naast de eigen werkprioriteiten ook deze van andere werknemers. Toezicht

g. De werkzaamheden worden door een chef gecontroleerd en beoordeeld op basis van vooraf gedefinieerde taakelementen. g. Controle van de eigen werkzaamheden is ingebouwd in de werkprocedures.Wordt gecontroleerd en beoordeeld op basis van tussenresultaten.

g. Controle van de eigen werkzaamheden is ingebouwd in de werkprocedures.Wordt gecontroleerd en beoordeeld op basis van het eindresultaat van de opdracht.

g. Wordt voornamelijk gecontroleerd en beoordeeld op grond van de realisatie van vooraf gesteld doelstellingen. Kennis

h. Bezit praktische basiskennis met betrekking tot een beperkt aantal toe te passen procedures en technieken. h. Bezit praktische kennis met betrekking tot de diverse toe te passen procedures en technieken. h. Bezit praktische en theoretische kennis met betrekking tot het eigen vakgebied.Moet inzicht hebben inzake de raakvlakken met andere disciplines.

h. Bezit grondige praktische en theoretische kennis van het eigen vakgebied en van de aanverwante vakgebieden. Ervaringskennis

Geschoolde en ervaringskennis

Vaktechnische kennis

Specialistische of multidisciplinaire professionele kennis

Opleiding

i. Er is geen specifieke vakopleiding vereist.Opleiding in de reële bedrijfssituatie volstaat.

i. Een specifieke beroepsscholing is noodzakelijk.Via ervaring wordt de bedrijfsspecifieke kennis opgebouwd.

i. Een specifieke technische opleiding is vereist.Periodieke bijscholing in de veranderende wetgevingen en/of technologieën is noodzakelijk.

i. Gespecialiseerde disciplinaire voortgezette hogere opleiding. Constante bijkomende vorming en zelfstudie is noodzakelijk.

Informatieoverdracht

j. Signaleert voornamelijk concrete vaststellingen en problemen aan collega en chef. j. Informeert betrokkenen en belanghebbenden inzake de stand van zaken en eventuele problemen. j. Informeert en overlegt met betrokkenen en belanghebbenden inzake stand van zaken en eventuele (concrete) problemen.Tracht via luisteren en informatieverstrekking tot een gezamenlijke zienswijze te komen.

j. Informeert, overlegt en onderhandelt met contactpersonen met het oog op het veranderen van opinies.Moet ingewikkelde en vaak abstracte materie verklaren.

Contacten

k. Heeft voornamelijk mondelinge contacten met interne medewerkers. Contacten met externen blijven oppervlakkig.

k. Heeft mondelinge en (routinematig) schriftelijke contacten met interne en externe contactpersonen. k. Heeft mondelinge en schriftelijke contacten met interne en externe contactpersonen. k. Heeft diepgaande mondelinge en schriftelijke contacten met interne en externe contactpersonen. Vreemde talen

l. Communiceert (mondeling) in de eigen taal.Hanteert in een vreemde taal standaardzinnen.

l. Communiceert (mondeling en schriftelijk) in de eigen taal. Communiceert in een vreemde taal met behulp van standaardzinnen.

l. Communiceert (mondeling en schriftelijk) in de eigen taal en een vreemde taal. l. Communiceert (mondeling en schriftelijk) in de eigen taal en in één of meerdere talen.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 16 december 2015.

De Minister van Werk, K. PEETERS

^