Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 16 november 2006
gepubliceerd op 29 november 2006

Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het eerste bijvoegsel bij het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2006014262
pub.
29/11/2006
prom.
16/11/2006
ELI
eli/besluit/2006/11/16/2006014262/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

16 NOVEMBER 2006. - Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het eerste bijvoegsel bij het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikelen 3 tot 6;

Gelet op het koninklijk besluit van 5 juli 2005 houdende goedkeuring van het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 13 juli 2006;

Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting gegeven naar aanleiding van de beraadslaging op de Ministerraad van 20 juli 2006;

Gelet op het advies van de Nationale paritaire Commissie, gegeven op 23 augustus 2006;

Op de voordracht van Onze Vice-Eerste Minister en Minister van Begroting en Consumentenzaken en van Onze Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het als bijlage bij dit besluit gevoegde bijvoegsel bij het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 3.Onze Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 16 november 2006.

ALBERT Van Koningswege : De Vice-Eerste Minister en Minister van Begroting en Consumentenzaken, Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE De Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, B. TUYBENS

Bijlage bij het koninklijk besluit - Infrabel Eerste bijvoegsel bij het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel Het beheerscontract gesloten tussen de Staat en Infrabel, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 5 juli 2005, wordt gewijzigd door de volgende bepalingen : 1. In artikel 1, 1e alinea, van de Nederlandse tekst, moet de tweede zin als volgt worden gelezen : « In die hoedanigheid waakt elk van de vennootschappen erover, in het raam van een samenhangend groepsbeleid, dat haar activiteiten passen in het kader van het duurzaam mobiliteitsbeleid van de Regering en bijdragen tot het vervullen van de verplaatsingsbehoeften.» 2. Alinea 3 van artikel 9 wordt vervangen door de volgende bepaling : « Een overzichtstabel bij dit plan is opgenomen in bijlage 8 ».3. De alinea's 12, 13 en 14 van datzelfde artikel 9 worden vervangen door de volgende bepaling : « Infrabel stelt alles in het werk opdat de gunning en de contracten met het oog op de concretisering van de publiek-private samenwerking (PPS) aangaande de investeringsprojecten Diabolo en Liefkenshoekspoorverbinding zo snel mogelijk kunnen worden afgerond. Infrabel stelt eveneens alles in het werk opdat de investeringsprojecten met prefinanciering van de Gewesten zo snel mogelijk kunnen worden afgerond.

Voor zover de vereiste vergunningen binnen de gestelde termijnen worden afgeleverd, wordt de financiële montage voor het Diaboloproject uiterlijk afgesloten tegen 31 december 2006 en voor het project Liefkenshoekspoorverbinding uiterlijk tegen 30 juni 2007. » 4. In artikel 10, laatste alinea, van de Nederlandse tekst, moet de eerste zin als volgt worden gelezen : « Eén keer per jaar kan Infrabel het lopende jaarlijkse investeringsprogramma aanpassen om rekening te houden met de evolutie van de uitvoering ervan.» 5. Artikel 19 wordt vervangen door de volgende bepalingen : « Art.19 - Lijnen die buiten de exploitatie blijven voor de behoeften van de Natie Krachtens de bepalingen van artikel 4 verbindt Infrabel zich ertoe om de lijnen en de installaties die niet langer bestemd zijn voor de spoorwegexploitatie, maar waarvan het behoud door de ICS is opgelegd, niet te vervreemden. Infrabel verbindt zich tot het uitvoeren van elke technische interventie die op die lijnen en installaties vereist is, waarbij de kosten ten laste zijn van de Federale Overheidsdienst of het Ministerie welke de aanvraag daartoe heeft ingediend. Voor elke aanvraag wordt een overeenkomst gesloten tussen de betrokken Federale Overheidsdienst of Ministerie en Infrabel, zoals het geval is met het Ministerie van Landsverdediging (Overeenkomst Landsverdediging - N.M.B.S. van 08 november 1965 en haar bijvoegsels van 21 augustus 1972 en 28 oktober 1986). » 6. In artikel 36, 3e alinea, derde gedachtestreepje, worden de woorden « bijlage 5 » vervangen door de woorden « bijlage 6 ».7. Artikel 37, 3° wordt aangevuld met de volgende bepaling : « de 24 hiervoor bedoelde stations zijn opgenomen in bijlage 1 bis ».8. In artikel 39, laatste alinea, worden de woorden « 30 april 2006 » vervangen door de woorden « 31 oktober 2006 ».9. Artikel 48 wordt vervangen door de volgende bepaling : « Art 48. 48.1 Voor de uitvoering van de in het plan 2004-2007 geplande investeringen, bedoeld in artikel 9, ontvangt Infrabel een toelage die ten laste is van de Rijksbegroting. 48.2 De Staat waarborgt een investeringstoelage, waarvan het globale bedrag voor de drie naamloze vennootschappen van publiek recht het volgende is : 2005 : 814.897 duizend euro * waarvan 561.798 duizend euro voor Infrabel * waarvan 119.200 duizend euro voor de N.M.B.S. Holding * waarvan 133.899 duizend euro voor de N.M.B.S. 2006 : 927.579 duizend euro * waarvan 603.493 duizend euro voor Infrabel * waarvan 163.129 duizend euro voor de N.M.B.S. Holding * waarvan 160.957 duizend euro voor de N.M.B.S. 2007 : 962.862 duizend euro * waarvan 610.987 duizend euro voor Infrabel * waarvan 114.395 duizend euro voor de N.M.B.S. Holding * waarvan 237.480 duizend euro voor de N.M.B.S. 2008 : 998.222 duizend euro 2009 : 1.033.656 duizend euro 2010 : 1.069.168 duizend euro 2011 : 1.097.756 duizend euro 2012 : 1.133.425 duizend euro De voorschotten die in 2005 en in 2006 werden gestort aan de N.M.B.S. Holding en, via deze laatste, aan Infrabel en aan de N.M.B.S., worden in mindering gebracht van de bedragen die de Staat verschuldigd is aan de drie naamloze vennootschappen van publiek recht. 48.3 De tussen de Gewesten conform de wet van 22 maart 2002 houdende goedkeuring van het Samenwerkingsakkoord van 11 oktober 2001, overeengekomen verdeelsleutel, wordt op die globale bedragen toegepast. 48.4 Van de aan de N.M.B.S. Holding verschuldigde bedragen voor de dienstjaren 2006 en 2007, wordt een som van 7 mio euro per jaar besteed aan de financiering van de verbetering van het parkeeraanbod voor de reizigers.

Op de bedragen van de globale toelage van de drie vennootschappen van de N.M.B.S.-groep voor de jaren 2008 tot 2010 wordt, vóór enige verdeling, een som afgehouden van 7 mio euro per jaar ten gunste van de N.M.B.S. Holding voor de financiering van de verbetering van het parkeeraanbod voor de reizigers. 48.5 Op de bedragen van de globale investeringstoelage van de drie vennootschappen van de N.M.B.S.-groep worden de sommen afgehouden van 25 mio euro in 2008, 50 mio euro in 2009, 75 mio euro in 2010, 100 mio euro in 2011 en 125 mio euro in 2012. Die sommen worden besteed aan : 1°) de financiering van de gedelokaliseerde infrastructuurwerken voor de modernisering van de as Brussel-Luxemburg (lijnen 161 en 162); 2°) de financiering van de door Infrabel verschuldigde huurgelden in het kader van het project voor de Liefkenshoekspoorverbinding; 3°) de terugbetaling aan de N.M.B.S. Holding van de kosten betreffende de prefinanciering van de vijf infrastructuurprojecten die het onderwerp waren van een akkoord in het Overlegcomité Staat - Gewesten van 07 december 2005, met name : spoorweginstallaties in de Haven van Zeebrugge; spoorweginstallaties in de Haven van Brussel; station Gosselies; parking te Louvain-La-Neuve; verbetering van de verbinding Brussel - Luxemburg (gelokaliseerde werken).

Vanaf 2013 wordt er verder elk jaar een maximumbedrag van 125 mio euro afgehouden van de globale investeringstoelage van de drie vennootschappen van de N.M.B.S.-groep om te worden besteed aan de investeringen van het voorgaande punt tot de volledige voltooiing van het project 1°) hiervoor, voor de betaling van de verschuldigde huurgelden van het project 2°) hiervoor en voor de volledige terugbetaling van het kapitaal en de interesten van de geprefinancierde projecten van 3)° hiervoor. Zodra het kapitaal en de interesten van de geprefinancierde projecten van 3°) hiervoor volledig zijn terugbetaald, wordt die afhouding begrensd tot het bedrag dat vereist is voor de projecten 1°) en 2°) hiervoor.

De beschikbaarheidsvergoeding die door Infrabel verschuldigd is in het kader van de overeenkomst van publiek-private samenwerking voor het project Liefkenshoekspoorverbinding, zal gefinancierd worden door een bijzondere investeringstoelage via een afzonderlijk te creëren basisallocatie. De jaarlijkse kredieten op deze basisallocatie zullen vastgesteld worden in functie van de financiële verbintenissen opgenomen in het betreffende contract, en in mindering worden gebracht van de investeringstoelage van de drie NV's van publiek recht, zoals hierboven uiteengezet.

De interestlasten en kapitaalsaflossingen in het kader van de vijf infrastructuurprojecten bedoeld in paragraaf 1,3°, zullen gefinancierd worden door een bijzondere investeringstoelage via een afzonderlijk te creëren basisallocatie. De jaarlijkse kredieten op deze basisallocatie zullen vastgesteld worden in functie van de financiële verbintenissen opgenomen in het betreffende contract, en in mindering worden gebracht van de investeringstoelage van de drie NV's van publiek recht, zoals hierboven uiteengezet.

Alle projecten waarin de Gewesten tussenkomen zullen zonder uitstel gerealiseerd worden, met inachtname van het principe van gelijktijdigheid zoals bepaald door het Overlegcomité op 7 december 2005, en rekening houdend met de stand van de voorbereiding van de verschillende betrokken projecten. 48.6 De procedure voor de herziening van de verdeling van de globale toelage tussen de drie naamloze vennootschappen van publiek recht valt onder de procedure, beschreven in artikel 10, betreffende de goedkeuring van het jaarlijkse investeringsprogramma en de aanpassing ervan. Ze geeft aanleiding tot een eventuele regularisatie van de betaling tussen de drie vennootschappen. De bewijzen van die overdrachten worden medegedeeld aan het DGVL. Infrabel moet haar programma 2008-2012 uitwerken in overleg met de N.M.B.S. en de N.M.B.S. Holding. Dat programma wordt door de N.M.B.S. Holding voorgesteld aan de Minister van Overheidsbedrijven en de Minister van Mobiliteit tegen 31 maart 2007, met de goedkeuring van Infrabel. » 48.7 Alle in dit artikel vermelde bedragen zijn uitgedrukt in euro's 2005 en worden geïndexeerd volgens het principe dat is beschreven in bijlage 3 punt II. » 10. Artikel 55 wordt vervangen door de volgende bepaling : « Art.55. - GEN-investeringen De bedoelde investeringen, ten laste van Infrabel, zijn de volgende : * viersporig maken van de L50A (baanvak Denderleeuw-Brussel-Zuid), L124 (baanvak Nijvel-Brussel-Zuid) en L161 (baanvak Ottignies-Brussel-Luxemburg) * Tunnel Schuman - Josaphat * Aanleg van de bocht van Nossegem * Inrichting van perrons, onderdoorgangen en voetbruggen in de stations die zich, binnen de GEN-perimeter, bevinden op de drie lijnen die op vier sporen zullen worden gebracht (L50A, L124 en L161) alsook op de L36 (baanvak Leuven - Brussel-Noord) Ten laste van de in artikel 54 voorziene financiering wordt aan de Infrabel een bedrag ter beschikking gesteld van : * 75.400 duizend euro in 2005 * 190.300 duizend euro in 2006 * 221.300 duizend euro in 2007.

Die bedragen, uitgedrukt in euro's 2005, kunnen worden herzien in het kader van de onder artikel 10 beschreven procedure betreffende de goedkeuring van het jaarlijkse investeringsprogramma en de aanpassing ervan. Infrabel moet haar programma 2008-2012 uitwerken in overleg met de N.M.B.S. en de N.M.B.S. Holding. Dat programma wordt door de N.M.B.S. Holding voorgesteld aan de Minister van Overheidsbedrijven tegen 31 maart 2007, met de goedkeuring van de N.M.B.S. en Infrabel. » 11. Artikel 57 wordt vervangen door de volgende bepaling : « Art.57. - Infrabel ontvangt, ten laste van de Rijksbegroting, een jaarlijkse exploitatietoelage van 457.684 duizend euro 2005 in 2005 en van 417.101 duizend euro 2005 vanaf 2006, teneinde de kosten te compenseren ten gevolge van de realisatie van haar opdracht van openbare dienst bepaald in artikel 3, 2° tot 6°, alsook voor het onderhoud en het beheer van de spoorweginfrastructuur bedoeld in artikel 3, 1°.

De exploitatietoelage wordt geïndexeerd overeenkomstig bijlage 3 punt I. Deze toelage wordt evenwel verminderd ten belope van, enerzijds, 65,95 % van de kosten betreffende het personeel van de Technische Steundienst voor Spoorvervoer tot het einde van zijn activiteiten in 2005 en, anderzijds, van 65,95 % van het geheel van de kosten van de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen, voor een maximaal effectief van 25 voltijdse equivalenten, zoals beschreven in bijlage 9. De werkingskosten van DVIS mogen niet hoger zijn dan 35.000 euro 2005 per voltijds equivalent. Het DGVL zal de taken van de DVIS en zijn behoeften nader bepalen in overleg met Infrabel. De compensatie op de toelage van Infrabel zal, op deze wijze, beter worden afgebakend in het kader van het volgende beheerscontract.

Het in de eerste paragraaf voorziene bedrag werd vastgesteld op basis van de toekomstige ontvangsten en uitgaven van Infrabel zoals opgenomen in het geconsolideerd ondernemingsplan 2006-2007 van de N.M.B.S.-Groep dat aan de Minister van Overheidsbedrijven werd overgemaakt op 9 februari 2006. Deze omvatten meer bepaald de diensten verleend in toepassing van artikel 2 van het huidige beheerscontract.

Infrabel engageert zich om deze contracten verder te blijven beheren in overeenstemming met het vermelde artikel. 12. Alinea 4 van artikel 58 wordt vervangen door de volgende bepaling : Voor de jaren 2006 tot 2010 is de raming van dit bedrag in euro's 2005 voor de drie overheidsbedrijven van de groep als volgt : 2006 : 4.404 duizend euro 2007 : 13.592 duizend euro 2008 : 13.592 duizend euro 2009 : 36.445 duizend euro 2010 : 50.760 duizend euro. » Van die globale bedragen, en vóór enige verdeling, wordt een som van 4.404 duizend euro 2005 jaarlijks gereserveerd ten gunste van de N.M.B.S. om het rollend materieel te financieren. » 13. In alinea 6 van artikel 58 worden de woorden « 31 december 2005 » vervangen door de woorden « 31 oktober 2006 ».14. In artikel 60, 1e alinea, 4e gedachtestreepje, worden de woorden « artikel 65 » vervangen door de woorden « artikel 64 ».15. Ditzelfde artikel 60 wordt als volgt aangevuld : « De storting van de schijf van december is beperkt tot 75 %, waarbij het saldo wordt gestort door de Staat, overeenkomstig de bepalingen van artikel 64.» 16. Artikel 68 wordt aangevuld met de volgende bepalingen : « Infrabel onderschrijft de gemeenschappelijke doelstelling om tegen 30 juni 2009 en voor de latere dienstjaren, ten opzichte van 30 juni 2008, de geconsolideerde netto financiële schuld van de N.M.B.S.-groep te stabiliseren volgens de in 2008 geldende boekhoudnormen, buiten de impact van de HST-financiering (saldo van de vordering van Infrabel met betrekking tot de bijdrage van Nederland en het saldo van HST-Fin + de HST-lening 282,5 mio), buiten de impact van de alternatieve prefinancieringen zoals beslist door het Overlegcomité van 11 oktober 2005 en van 7 december 2005 alsook buiten de impact van elke eventuele schuld die op de balans van Infrabel of van de Holding zou moeten worden geboekt ingevolge de toepassing van de IFRS-normen wat de publiek-private samenwerkingsoperaties betreft voor de projecten Diabolo en Liefkenshoekspoorverbinding. Deze doelstelling kadert in de naleving van het geconsolideerd ondernemingsplan 2006-2007 van de N.M.B.S.-groep, dat werd goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Infrabel van 6 februari 2006, en van het ondernemingsplan « BRIO » van Infrabel. » De laatste zin van artikel 68 wordt geschrapt. 17. Artikel 71 wordt aangevuld met de volgende bepalingen : « Infrabel verleent vrije toegang tot haar domein aan de degelijk gemandateerde leden van de dienst Regulering van het Spoorvervoer en van de exploitatie van de luchthaven Brussel-Nationaal, in het kader van hun opdracht voor regulering van het spoorvervoer, overeenkomstig de veiligheidsconsignes.» 17bis. In artikel 74, 5e, doelstelling, worden de woorden « in de loop van 2005 » vervangen door « in de loop van 2006 » 18. Een artikel 76bis, luidend als volgt, wordt ingevoegd : « Art.76bis. - In het geval dat de Staat gehouden zou zijn tot een gedeeltelijke of volledige terugbetaling van een door de Europese Commissie gestorte subsidie ten gunste van de Infrabel, gaat deze laatste zelf over tot de terugbetaling en tot de uitvoering van enige andere beschikking die daaraan zou verbonden zijn. » 19. Een bijlage 1bis, luidend als volgt, wordt ingevoegd : BIJLAGE 1bis LIJST VAN DE STATIONS DIE IN TE RICHTEN ZIJN VOLGENS HET CONCEPT VAN VOLLEDIGE TOEGANKELIJKHEID - Aalst - Antwerpen-Centraal - Brugge - Brussel-Centraal - Brussel-Luxemburg - Brussel-Zuid - Brussel-Nationaal-Luchthaven - Brussel-Noord - Charleroi-Sud - Etterbeek - Gent-Dampoort - Gent-St.-Pieters - Halle - Leuven - Liège-Guillemins - Lokeren - Louvain-la-Neuve - Mons - Namur - Oostende - Roeselare - Sint-Niklaas - Torhout - Verviers-Central » 20. Een bijlage 8, luidend als volgt, wordt ingevoegd : BIJLAGE 8 GEHARMONISEERD GEMEENSCHAPPELIJK INVESTERINGSPLAN 2005-2007 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 21.Een bijlage 9, luidend als volgt, wordt ingevoegd : BIJLAGE 9 HET KADER VAN DVIS IN VOLTIJDSE EQUIVALENTEN Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^