Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 17 augustus 2018
gepubliceerd op 06 september 2018

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 4 december 2017, gesloten in het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer, betreffende de statuten van het "Sociaal Fonds van het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer"

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2018202929
pub.
06/09/2018
prom.
17/08/2018
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

17 AUGUSTUS 2018. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 4 december 2017, gesloten in het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer, betreffende de statuten van het "Sociaal Fonds van het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer" (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 4 december 2017, gesloten in het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer, betreffende de statuten van het "Sociaal Fonds van het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer".

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 17 augustus 2018.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, K. PEETERS _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer Collectieve arbeidsovereenkomst van 4 december 2017 Statuten van het "Sociaal Fonds van het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer" (Overeenkomst geregistreerd op 8 februari 2018 onder het nummer 144380/CO/315.03)

Artikel 1.Benaming Vanaf 1 januari 2018 werd er voor onbepaalde duur een fonds voor bestaanszekerheid opgericht voor het personeel van de ondernemingen die ressorteren onder het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer.

Het fonds wordt "Sociaal Fonds van het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer" genoemd.

Art. 2.Zetel De zetel van het fonds is gevestigd te 1000 Brussel, Congresstraat 35.

Deze kan worden overgeplaatst naar iedere andere plaats in België bij beslissing van het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer.

Art. 3.Het fonds heeft tot doel : 1° de bijdragen te innen die noodzakelijk zijn voor de werking ervan en die ten laste vallen van de werkgevers bedoeld in artikel 4, 1°;2° de betaling van een jaarlijkse premie te verzekeren aan het personeel bedoeld in artikel 4, 2°, voor zover het lid is van één van de organisaties die te verenigde werknemers vertegenwoordigen binnen het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer.Het bedrag en de betalingsmodaliteiten worden bepaald door een collectieve arbeidsovereenkomst van het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer.

Art. 4.Deze statuten zijn van toepassing op : 1° de werkgevers van de ondernemingen die onder de bevoegdheid vallen van het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer;2° het personeel tewerkgesteld door de in 1° bedoelde werkgevers.

Art. 5.Beheer Het fonds wordt beheerd door een raad van beheer die paritair is samengesteld uit vertegenwoordigers van werkgevers en van werknemers.

Deze raad is samengesteld uit 10 leden, met name 5 vertegenwoordigers van de werkgevers en 5 vertegenwoordigers van de werknemers, die worden aangewezen door het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer.

De leden van de raad van beheer worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Hun mandaat kan worden hernieuwd.

Een beheerder die verhinderd is waakt erover volmacht te geven aan een andere bestuurder.

De raad van beheer kan slechts geldig beraadslagen voor zover alle organisaties lid van het paritair subcomité vertegenwoordigd zijn.

In geval van overlijden, ontslag of herroeping van een beheerder, voorziet het paritair subcomité in zijn vervanging. Het nieuw aangeduid lid beëindigt het mandaat van zijn voorganger.

Art. 6.Voorzitterschap en ondervoorzitterschap De raad van beheer wijst elke 2 jaar in zijn midden een voorzitter en ondervoorzitter aan. Er is voor elk van beide functies een beurtrol tussen de organisaties die vertegenwoordigd zijn binnen het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer. Zo zal het voorzitterschap beurtelings worden waargenomen door de werkgevers voor een periode van 2 jaar, en door de vakbonden voor de volgende 2 jaar. De vakbonden die vertegenwoordigd zijn, hebben onder elkaar ook een beurtrol. Als het voorzitterschap wordt waargenomen door één bank, duidt de andere bank de vicevoorzitter aan.

De raad van beheer duidt eveneens de personen aan die worden belast met het secretariaat.

Art. 7.Dagelijks beheer De raad van beheer kan het dagelijks beheer van het fonds en het gebruik van de handtekening die te maken heeft met dit beheer, delegeren aan zijn of haar voorzitter en aan zijn of haar ondervoorzitter, die gezamenlijk handelen.

Het dagelijks beheer kan zo ook gedelegeerd worden aan een derde, bij unanieme beslissing van de raad van beheer. De perso(o)n(en) of instelling(en) belast met het dagelijks beheer, moeten hier verslag van uitbrengen ten minste éénmaal per jaar en telkens wanneer ten minste één derde van de raadsleden dat verzoekt.

Voor alle andere verrichtingen dan deze die onder het dagelijks beheer vallen en voor wie een speciaal mandaat gegeven werd met aan de twee derde meerderheid door de raad, zal het fonds geldig vertegenwoordigd worden ten aanzien van derden, door gezamenlijke handtekeningen van de voorzitter en van de vicevoorzitter.

De raad van beheer wordt geldig vertegenwoordigd voor het gerecht, hetzij als eiser hetzij als verdediger, door de voorzitter en de ondervoorzitter, die samen handelen.

Art. 8.Bijeenroeping van de raad en besluitvorming De raad van beheer vergadert op uitnodiging van de voorzitter. De voorzitter is verplicht de raad ten minste éénmaal per jaar bijeen te roepen en telkens wanneer ten minste één derde van de leden van de raad het vragen.

De uitnodigingen moeten de agenda bevatten.

In geval van afwezigheid van de voorzitter, wordt de zitting van de raad van beheer voorgezeten door de ondervoorzitter en, bij afwezigheid van deze laatste, door de ouderdomsdeken.

De bestuurders die verhinderd zijn om deel te nemen aan een vergadering van de raad van beheer, waken erover volmacht te verlenen aan een andere bestuurder.

De raad van beheer kan slechts geldig beslissen over de punten die op de agenda vermeld staan indien ten minste de helft van de leden die behoren tot de werknemersafvaardiging en ten minste de helft van de leden die behoren tot de werkgeversafvaardiging, aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

De beslissingen worden bij unanimiteit genomen.

De notulen worden opgesteld door de secretaris, die door de raad van beheer wordt aangeduid, en ondertekend door de persoon die de vergadering voorzat.

Ze worden verzonden naar de leden van de raad van beheer binnen de vijftien werkdagen van de vergadering waarvoor ze zijn opgesteld, tenzij anders beslist door de raad. De raadsleden beschikken over een termijn van 15 werkdagen om hun opmerkingen schriftelijk over te maken, tenzij er spoed verzocht wordt door de raad. De notulen van een vergadering worden goedgekeurd tijdens de daaropvolgende raad.

Art. 9.Beheer en bestuur van het fonds De raad van beheer heeft tot opdracht het fonds te beheren en alle maatregelen te nemen die noodzakelijk zijn voor de goede werking. Hij beschikt over de meest uitgebreide bevoegdheden voor het beheer en de administratie van het fonds.

De raad van beheer bepaalt in zijn jaarlijks budget de beheers- en werkingskosten die moeten aangerekend worden op de inkomsten van het fonds.

De raad van beheer duidt de instellingen aan die belast zijn met het vereffenen van de sociale voordelen die bepaald zijn in deze statuten, en de beheerskosten die aangerekend moeten worden op de inkomsten van het fonds, om de betrokken instellingen te vergoeden.

De raad mag een reglement van inwendige orde opstellen.

Art. 10.Aansprakelijkheid De aansprakelijkheid van de beheerders is beperkt tot de uitoefening van hun mandaat en zij kunnen in hun beheer niet aansprakelijk worden gesteld wat de verplichtingen van het fonds betreft.

Art. 11.Financiering Het fonds beschikt over de bijdragen die door de werkgevers verschuldigd zijn en bedoeld worden in artikel 4, 1°, evenals de interesten van de geplaatste of geïnvesteerde fondsen.

Het fonds is belast met de inning en de invordering van deze bijdrage waarvan het bedrag bij collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer wordt vastgelegd.

Art. 12.Budget en boekhouding Het dienstjaar gaat in op 1 januari en eindigt op 31 december.

Elk jaar wordt uiterlijk tijdens het tweede semester en ten laatste in de loop van december een begroting voor het lopend jaar opgemaakt en ter goedkeuring voorgelegd aan het paritair subcomité.

Op 31 december worden de rekeningen van het verlopen jaar afgesloten.

De raad van beheer, alsmede de revisor of de accountant die door het paritair subcomité aangewezen worden krachtens artikel 12 van de wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, brengen jaarlijks een schriftelijk verslag uit over het vervullen van hun opdracht tijdens het verlopen jaar.

De rekeningen van het afgelopen dienstjaar, alsook de in het voorgaand lid vermelde schriftelijke verslagen, moeten uiterlijk tijdens het eerste semester ter goedkeuring worden voorgelegd aan het paritair subcomité.

Art. 13.Syndicale premie - bedrag en modaliteiten - werkgeversbijdrage Het bedrag en de modaliteiten van de syndicale premie worden vastgesteld door een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in de schoot van het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer.

Het bedrag en de modaliteiten van de werkgeversbijdrage worden vastgelegd door een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in de schoot van het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer.

Art. 14.Ontbinding en vereffening Het fonds kan enkel worden ontbonden door een éénparige beslissing van het paritair subcomité, die slechts van kracht wordt op het einde van het tweede semester dat volgt op het semester waarin de beslissing is genomen.

Op voorstel van de raad van beheer van het fonds, wijst het paritair subcomité één of meerdere vereffenaars aan, bepaalt hun machten, stelt hun beloning vast en duidt de bestemming van het vermogen aan.

Art. 15.Geldigheidsduur van de collectieve arbeidsovereenkomst Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking vanaf 1 januari 2018 en wordt gesloten voor onbepaalde duur.

Deze kan door één van de ondertekenende partijen zes maanden vóór de vervaldatum worden opgezegd. De opzegging moet per aangetekende brief betekend worden aan de voorzitter van het Paritair Subcomité voor het luchthavenbeheer.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 17 augustus 2018.

De Minister van Werk, K. PEETERS

^