Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 17 maart 2008
gepubliceerd op 14 april 2008

Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen nodig voor de bouw van de Liefkenshoekspoorverbinding L10 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Beveren van algemeen nut wordt verklaard

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2008014100
pub.
14/04/2008
prom.
17/03/2008
ELI
eli/besluit/2008/03/17/2008014100/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

17 MAART 2008. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen nodig voor de bouw van de Liefkenshoekspoorverbinding L10 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Beveren van algemeen nut wordt verklaard


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 10, § 2, 2°;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 juni 2004 tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, inzonderheid op artikel 4;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 oktober 2004 houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel;

Overwegende dat de aanleg van een tweede spoorverbinding onder de Schelde nodig is met het oog op de groei van het goederenvervoer van en naar de linkeroever van de Schelde;

Overwegende dat de aanleg van deze spoorverbinding, onder andere, een groot grondoverschot en toename van de geluidsbelasting tot gevolg zal hebben en overwegende dat milderende maatregelen voorzien zijn in de milieueffectenrapportage;

Overwegende dat, meer bepaald, geluidsreducerende maatregelen noodzakelijk zijn langs de spoorlijn evenwijdig met de E34/N49, langs de spoorlijn L211 en voor de geluidsemissies ten gevolge van het wegverkeer op de E34 en de R2;

Overwegende dat het voor de uitvoering van bovengenoemde werken vereist is om de percelen aangeduid op de plannen L10-11.4 en L10-14.5 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Beveren in bezit te nemen;

Overwegende dat het technisch aangewezen is deze geluidsreducerende maatregelen te realiseren op hetzelfde ogenblik als de aanleg van de Liefkenshoekspoorverbinding L10;

Overwegende dat de Liefkenshoekspoorverbinding L10 tegen 2012 in gebruik dient genomen en dat, derhalve, de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemenen nutte onontbeerlijk is;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de bouw van de Liefkenshoekspoorverbinding L10 en bijhorende milderende maatregelen, de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Beveren en opgenomen in de plannen L10-11.4 en L10-14.5, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken benodigde en op de in artikel 1 vermelde plannen aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 3.Onze Minister van Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 17 maart 2008.

De Minister van Mobiliteit, Y. LETERME Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^