Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 18 december 2015
gepubliceerd op 23 december 2015

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 juli 2014 tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2015014276
pub.
23/12/2015
prom.
18/12/2015
ELI
eli/besluit/2015/12/18/2015014276/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

18 DECEMBER 2015. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 juli 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/07/2014 pub. 12/08/2014 numac 2014014351 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden sluiten tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het voorliggende ontwerp van koninklijk besluit heeft tot doel om de bijlage aan het koninklijk besluit van 1 juli 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/07/2014 pub. 12/08/2014 numac 2014014351 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden sluiten tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden te wijzigen.

Het voorliggende ontwerp heeft zijn juridische basis in artikel 68, § 2, alinea 3 van de Spoorcodex.

Het heeft tot voornaamste doel de datum uit te stellen vanaf dewelke het klasse B-systeem genoemd Memor-krokodil definitief buiten dienst gesteld zal worden op de lijnen van de Belgische spoorweginfrastructuur waarop het controle-commando-systeem ETCS niveau 1 v2.3.0d is in dienst gesteld, datum vanaf de welke het dus niet meer mogelijk zal zijn voor spoorwegondernemingen om op de bedoelde lijnen te rijden met rollend materieel dat niet uitgerust is met de systemen ETCS of TBL1+.

Bij de wijziging, door het koninklijk besluit van 9 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 09/07/2013 pub. 25/07/2013 numac 2013014393 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot wijziging van de bijlage bij het ministerieel besluit van 30 juli 2010 tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden type koninklijk besluit prom. 09/07/2013 pub. 22/10/2013 numac 2013014607 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot wijziging van de bijlage bij het ministerieel besluit van 30 juli 2010 tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden. - Addendum sluiten, van het ministerieel besluit van 30 juli 2010 tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden, werd deze datum vastgesteld op 1 januari 2016.

De beslissing om het klasse B-systeem Memor-krokodil buiten dienst te stellen werd genomen in overeenstemming met de artikel 7.3.3 van bijlage III aan de Beslissing 2012/88/EU van de Commissie van 25 januari 2012, betreffende de technische specificatie voor interoperabiliteit van de subsystemen "controle-commando en signalisatie" van het trans-Europese spoorwegsysteem, dat bepaalt dat de Lidstaten nieuwe vereisten op het nationale niveau kunnen instellen, met als doel het verkeer met voertuigen uitgerust met ERTMS te bevorderen en om de bestaande nationale systemen buiten dienst te stellen.

Evenwel, nu de datum van 1 januari 2016 nadert, is gebleken dat de spoorwegondernemingen voor goederenvervoer die de Belgische spoorweginfrastructuur gebruiken er niet in zullen slagen om tijdig hun rollend materieel uit te rusten met de controle-commando-systemen ETCS of TBL1+, zodat deze voertuigen geïmmobiliseerd zouden zijn vanaf 1 januari 2016.

Daarenboven, zal een deel van de vloot gebruikt voor het internationale reizigersvervoer ook geïmmobiliseerd zijn vanaf 1 januari 2016.

Teneinde een immobilisatie van deze voertuigen, die zeer schadelijk zou zijn voor de sector van het spoorvervoer en een risico inhoudt op een modale verschuiving van het goederenvervoer per spoor naar de weg, te vermijden, is het noodzakelijk om gevolg te geven aan de vraag van de spoorwegsector en zijn leveranciers om de voorgenoemde limietdatum uit te stellen.

Er wordt verwacht dat de spoorondernemingen en hun leveranciers alles in het werk zullen stellen om de nieuwe datum, vastgelegd op 12 december 2016, te respecteren.

Daarenboven zal de installatie van de controle-commando-systemen ETCS of TBL1+ progressief gerealiseerd worden tot 12 december 2016, en zal zo een constante vooruitgang van het veiligheidsniveau op het Belgische spoorwegnetwerk toelaten.

Commentaar per artikel Artikel 1 Dit artikel heeft tot doel om, in de punten 12.2.1a tot 12.2.1.c van de bijlage aan het koninklijk besluit van 1 juli 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/07/2014 pub. 12/08/2014 numac 2014014351 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden sluiten tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden, de data aan te passen die erin voorkomen : 1° de datum 31/12/2015 wordt elke keer vervangen door de datum 11 december 2016;2° de datum 1/01/2016 wordt elke keer vervangen door de datum 12 december 2016. Artikel 2 1° Dit artikel heeft tot doel om, enerzijds, de limietdatum op dewelke het klasse B-systeem Memor-krokodil definitief buiten dienst wordt gesteld op die lijnen van het Belgische spoorwegnetwerk waarop ETCS-niveau 1 v2.3.0d in dienst is, te vervangen; 2° Anderzijds heeft dit artikel tot doel om toe te laten dat voertuigen besteld voor 1 januari 2012 of in dienst gesteld voor 1 januari 2015 uitgerust zijn met TBL1+ en niet met ETCS, met inbegrip na 12 december 2016. Deze bepaling is geënt op de termijnen voorzien in de beslissing van de Commissie 2012/88/EU die voorziet, in de versie van toepassing voor 1 januari 2015 (punt 7.3.3), dat "nieuwe locomotieven, autorails en andere spoorwegvoertuigen in staat om te rijden zonder tractie, uitgerust met een stuurcabine, besteld na 1 januari 2012 of in dienst gesteld na 1 januari 2015, uitgerust moeten zijn met ERTMS.".

De overeenstemmende bepaling in het nationale recht is dus dat alle spoorwegvoertuigen besteld vóór 1 januari 2012 of in dienst genomen vóór 1 januari 2015, kunnen ontsnappen aan de verplichting om ETCS te installeren en dus uitgerust kunnen worden met TBL1+.

Artikel 3 Dit artikel voorziet dat het voorliggend voorontwerp in werking treedt op de dag van zijn bekendmaking in het Belgisch Staatsblad. Deze bepaling laat toe om ervoor te zorgen dat het voorliggende besluit inwerking treedt vóór de limietdatum van 1 januari 2016, die gewijzigd wordt door het voorliggende besluit.

Ten einde de juridische zekerheid van deze inwerkingtreding te waarborgen, is de spoorwegsector (spoorondernemingen en infrastructuurbeheerder) op de hoogte gebracht van de inwerkingtreding van het voorliggende besluit.

Artikel 4 De artikel behoeft geen commentaar.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Mobiliteit, Mevr. J. GALANT

18 DECEMBER 2015. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 juli 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/07/2014 pub. 12/08/2014 numac 2014014351 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden sluiten tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de Spoorcodex, artikel 68, § 2, derde lid;

Gelet op het koninklijk besluit van van 1 juli 2014 tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden;

Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;

Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de nabijheid van de datum van 1 januari 2016 en de omstandigheid dat dit koninklijk besluit absoluut vóór die datum goedgekeurd en gecommuniceerd moet worden aan de spoorwegsector, teneinde een immobilisatie te vermijden van de voertuigen toebehorend aan de spoorwegondernemingen voor goederenvervoer die de Belgische spoorweginfrastructuur gebruiken en van een deel van de vloot gebruikt voor het internationale reizigersvervoer, hetgeen zeer schadelijk zou zijn voor de sector van het spoorvervoer, en een risico inhoudt een modale verschuiving van de activiteiten van het goederenvervoer per spoor naar de weg te veroorzaken;

Gelet op advies nr. 58.428/4 van de Raad van State, gegeven op 12 november 2015, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In het deel A van de bijlage van het koninklijk besluit van 1 juli 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/07/2014 pub. 12/08/2014 numac 2014014351 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden sluiten tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° In de bepalingen onder 12.2.1.a en 12.2.1.b worden de woorden "Vereisten van toepassing tot en met 31/12/2015" vervangen door de woorden "Vereisten van toepassing tot en met 11/12/2016"; 2° In de bepalingen onder 12.2.1.c en 12.2.1.d worden de woorden "Vereisten van toepassing vanaf 01/01/2016" vervangen door de woorden "Vereisten van toepassing vanaf 12/12/2016".

Art. 2.In de bepaling onder 12.2.1.c van deel A van dezelfde bijlage worden de volgende wijzigingen aangebracht in de derde kolom van de het tabel : 1° de woorden "Vanaf 1 januari 2016" worden vervangen door de woorden "Vanaf 12 december 2016"; 2° de bepaling onder e) wordt vervangen door : "e) elk verkeer uitgevoerd door een voertuig besteld vóór 1/01/2012 of in dienst gesteld, voor de eerste keer, vóór 1/01/2015.".

Art. 3.Dit besluit treedt in werking op de dag van zijn bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.

Art. 4.De minister bevoegd voor het spoorwegvervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 18 december 2015.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, Mevr. J. GALANT

^