Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 18 februari 2002
gepubliceerd op 17 mei 2002

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 5 mei 1997, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, voor officieren ingeschreven in de Belgische Pool der Zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Luxemburgse maatschappij (1)

bron
ministerie van tewerkstelling en arbeid
numac
2002012331
pub.
17/05/2002
prom.
18/02/2002
ELI
eli/besluit/2002/02/18/2002012331/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

18 FEBRUARI 2002. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 5 mei 1997, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, voor officieren ingeschreven in de Belgische Pool der Zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Luxemburgse maatschappij (1997) (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de koopvaardij;

Op de voordracht van Onze Minister van Werkgelegenheid, ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 5 mei 1997, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, voor officieren ingeschreven in de Belgische Pool der Zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Luxemburgse maatschappij (1997).

Artikel 1.Onze Minister van Werkgelegenheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 18 februari 2002.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werkgelegenheid, Mevr. L. ONKELINX _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor de koopvaardij Collectieve arbeidsovereenkomst van 5 mei 1997 Voor officieren ingeschreven in de Belgische Pool der Zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Luxemburgse maatschappij (1997) (Overeenkomst geregistreerd op 4 november 1997 onder het nr. 45821/CO/316) Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op : a) de werkgevers van de ondernemingen waarvan de activiteit tot de bevoegdheid van dit paritair comité behoort;b) de officieren ingeschreven in de Belgische Pool der Zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Luxemburgse maatschappij van de ondernemingen die ressorteren onder het Paritair Comité voor de koopvaardij (1997). A . Definities

Artikel 1.1. Onder "scheepsofficieren" wordt in het huidig contract verstaan de zeelieden, die in het bezit zijn van een brevet en een geldig STCW-certificaat (Standarts Training, Certification and Watchkeeping of Seafares) en die de verantwoordelijkheid van een wacht dragen.

Worden in dit contract gelijkgesteld met de officieren, de andere stuurlieden en werktuigkundigen die niet de verantwoordelijkheid van een wacht dragen, de elektriciens, de aspirant-officieren dek en machine alsook de cadetten. 2. Onder "jaarlijkse bezoldiging" wordt verstaan, het bedrag vermeld in kolom 2 van de bijgevoegde loonroosters.3. Onder "dagbedrag" wordt verstaan, het bedrag vermeld in kolom 3 van de bijgevoegde loonroosters.4. Onder "dagbedrag zonder betaald verlof" wordt verstaan, het bedrag vermeld in kolom 4 van de bijgevoegde loonroosters.5. Onder "betaald verlof per dag dienst" wordt verstaan, het bedrag vermeld in kolom 5 van de bijgevoegde loonroosters.6. Onder "normaal uurloon" wordt verstaan, het bedrag vermeld in kolom 6A van de bijgevoegde loonroosters.7. Onder "maand" wordt verstaan een kalendermaand.8. Onder "etmaal" wordt verstaan een periode van middernacht tot de volgende middernacht.9. Onder "lange omvaart" wordt verstaan de vaart op alle zeeschepen, behalve die welke worden gebruikt voor de kustvaart.10. Onder "kustvaart" wordt verstaan de vaart op de havens van Europa, inclusief alle Middellandse-Zee-havens.11. Onder "passagiersschepen" worden schepen verstaan, die normaal meer dan 12 passagiers vervoeren. B . Loonvoorwaarden Loonroosters

Art. 2.De bijgevoegde loonroosters omvatten voor cargo-, tank- en passagiersschepen : in kolom 2 de jaarlijkse bezoldiging, in kolom 3 de dagbedragen, in kolom 4 de dagbedragen zonder betaald verlof, in kolom 5 het bedrag voor betaald verlof per dag dienst, in kolom 6A de uurlonen en in kolom 6B en 6C de overwerklonen. Kolommen 7 en 8 omvatten de dagbedragen uit hoofde van de gezinstoestand.

Overplaatsing

Art. 3.Bij overplaatsing van een officier op een schip van kleinere tonnenmaat of geringer motorvermogen van dezelfde rederij, zal deze laatste - indien de overplaatsing het gevolg is van een beslissing van de rederij - de door de betrokkene op het groter schip genoten gages handhaven gedurende de hierna bepaalde tijd : - van 1 tot en met 3 jaar dienst op een groter schip : 6 maanden handhaving van de gages; - van 4 tot en met 5 jaar dienst op een groter schip : 12 maanden handhaving van de gages; - van 6 tot en met 10 jaar dienst op een groter schip : 18 maanden handhaving van de gages; - van 11 tot en met 15 jaar dienst op een groter schip : 24 maanden handhaving van de gages.

Hetzelfde principe zal toegepast worden wanneer een officier aangeduid wordt om een lagere rang in dezelfde rederij te bekleden.

Het hierboven vermelde is niet van toepassing indien dit het gevolg is van een welomschreven en aan de officier vooraf bekendgemaakte sanctie.

Reisduur

Art. 4.1. Na 6 maanden ononderbroken afwezigheid uit een BLEU-haven mag de contractuele reisduur door de reder of door de officier beëindigd worden in gelijk welke haven met redelijke transportfaciliteiten. In beide gevallen heeft de zeeman recht op repatriëring op kosten van de reder met inbegrip van het vervoer van zijn persoonlijke bagage met een maximum van 50 kg. Indien de reder of officier de contractuele reisduur krachtens voormelde bepalingen wenst te beëindigen, moet hij de andere partij hiervan ten minste 2 weken voor de aankomst in de eerstvolgende haven, die het schip zal binnenlopen, in kennis stellen. 2. Indien de periode van 6 maanden een einde neemt in een niet-Europese haven en het schip op terugreis is naar een BLEU-haven of in een Europese haven binnen de maand verwacht wordt, dan mag de reder de contractuele reisduur verlengen tot bij aankomst in de BLEU-haven of Europese haven.3. Indien het schip voor het verstrijken van de periode van 6 maanden een Europese haven aandoet, en naar een niet-Europese bestemming vertrekt, mag na vijf maanden een einde gesteld worden aan de contractuele reisduur en gelden de bepalingen van paragraaf 1 inzake vooropzeg, kosten van repatriëring en vervoer van bagage.4. Indien de periode van 6 maanden ononderbroken afwezigheid uit een BLEU-haven op verzoek van de rederij overschreden wordt, wordt het dagbedrag zoals vermeld in kolom 3 van de loonroosters verhoogd met 10 pct. Premie springstoffen

Art. 5.Een speciale premie van 12,5 pct. op het dagloon zonder betaald verlof zoals vermeld in kolom 4 van de loonroosters, wordt toegestaan voor het vervoer van springstoffen en voor zolang deze aan boord zijn.

Zowel naar de geest als naar de letter van dit artikel, worden hier springstoffen bedoeld, die ingevolge de bestaande internationale voorschriften, in speciaal ingerichte ruimen dienen vervoerd en gelost of geladen worden op speciaal daartoe aangewezen plaatsen.

Verblijf aan de wal in het buitenland

Art. 6.Wanneer een officier in dienst in het buitenland in opdracht van de rederij, tijdelijk aan de wal moet blijven, zullen de onkosten daarvan door de rederij worden gedragen.

C . Arbeidsvoorwaarden Wachtenstelsel

Art. 7.Op zee wordt het driewachtenstelsel toegepast. Uitzondering wordt enkel gemaakt voor bepaalde vaartuigen van kleine tonnenmaat waarop het speciaal regime voorzien in artikel 39 wordt toegepast.

Art. 8.Voor de toepassing van de collectieve arbeidsovereenkomst wordt een schip beschouwd als zijnde op zee vanaf het ogenblik en zolang de zeewachten in alle departementen met volledige of onvolledige personeelsbezetting doorlopen.

Arbeidsduur op weekdagen. Wachtlopende officieren

Art. 9.a) Op zee en in de haven, wanneer de wachten doorlopen : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag volgens wachtenstelsel; - 's zaterdags : 8 uur volgens wachtenstelsel. b) Op dagen van aankomst en vertrek : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag; - 's zaterdags : 8 uur. c) In de haven, wanneer de wachten geschorst zijn : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag tussen 7 uur en 17 uur; - 's zaterdags : 8 uur tussen 7 uur en 17 uur.

In de havens waar een andere werkregeling bestaat, kunnen deze uren gewijzigd worden, zonder dat de hierboven vermelde duur mag overschreden worden in een tijdspanne van 12 uur.

Arbeidsduur op weekdagen. Dagofficieren

Art. 10.Onder "dagofficieren" wordt verstaan de officieren, die niet ingedeeld zijn in het wachtenstelsel of die gedurende de dag werken en 's nachts vrij zijn. a) Op zee en in de haven, wanneer de wachten doorlopen : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag te verrichten tussen 6 uur en 18 uur; - 's zaterdags : 8 uur te verrichten tussen 6 uur en 18 uur. b) Op dagen van aankomst en vertrek : Zonder rekening te houden met de begrenzingen vermeld onder a) : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag; - 's zaterdags : 8 uur. c) In de haven, wanneer de wachten geschorst zijn : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag tussen 7 uur en 17 uur; - 's zaterdags : 8 uur tussen 7 uur en 17 uur.

In de havens waar een andere werkregeling bestaat, kunnen deze uren gewijzigd worden, zonder dat de hierboven vermelde duur mag overschreden worden in een tijdspanne van 12 uur.

Werkzaamheden op zon- en feestdagen

Art. 11.Met uitzondering van de veiligheidswachten in de havens, waarvoor artikel 14 van dit contract geldt, zijn de bepalingen van dit artikel van kracht voor werkzaamheden op zon- en feestdagen. a) De eerste 8 effectief gewerkte uren op zon- en feestdagen, zijn begrepen in het dagloon, zoals vermeld in kolom 3 van de bijgevoegde loonroosters;b) vanaf het negende uur wordt, per uur, het bedrag zoals vermeld in kolom 6C van de bijgevoegde loonroosters uitbetaald;c) wanneer de uren zoals vermeld in artikel 11, a) niet effectief gewerkt worden, dan wordt het loon verminderd met het aantal niet-gewerkte uren maal het bedrag in kolom 6A van de bijgevoegde loonroosters.Dit is nochtans niet van toepassing voor de officieren waarvan het overwerk en eventuele veiligheidswachten begrepen zijn in het dagbedrag zoals vermeld in kolom 3 van de bijgevoegde loonroosters.

Beperkingen werkzaamheden op zon- en feestdagen

Art. 12.Het in artikel 11, a) bepaalde werk op zon- en feestdagen mag slechts opgedragen worden binnen volgende beperkingen en tijdsbegrenzingen : 1. Wachtlopende officieren a) Op zee en in de haven, wanneer de wachten doorlopen, wordt op zondagen gewerkt volgens het wachtenstelsel. Op de feestdagen, zoals bepaald bij artikel 17, mogen slechts de voor het voeren van het schip, de dienst van de opvarenden, de bescherming van het milieu, de veiligheid en de gezondheid noodzakelijke werkzaamheden opgedragen worden. b) Op zon- en feestdagen van aankomst kunnen er : A .vóór de aankomst, werkzaamheden opgelegd worden, zoals hierboven vermeld onder a) ;

B . na de aankomst, enkel werkzaamheden opgelegd worden in verband met de aankomst en de reden waarom het schip is binnengelopen. c) Op zon- en feestdagen van vertrek kunnen er : A.vóór het vertrek, slechts werkzaamheden opgelegd worden in verband met het vertrek en de reden waarom het schip is binnengelopen of zal afvaren;

B. na het vertrek kunnen er evenwel werkzaamheden opgelegd worden zoals vermeld onder 1. a) . d) Op zon- en feestdagen in de haven, wanneer de wachten geschorst zijn, kunnen er alleen werkzaamheden gevergd worden in verband met : - veiligheidswachten; - het verzekeren van de veiligheid; - de bescherming van het milieu; - het laden en lossen; - de aankomst en het vertrek; alsook in verband met dringende werkzaamheden, die noodzakelijk zijn voor de normale exploitatie van het schip, dit ter beoordeling van de kapitein. 2. Dagofficieren a) Op zee en in de haven, wanneer de wachten doorlopen, kunnen er : - op zondagen, arbeidsprestaties gevergd worden tussen 6 en 18 uur; - op de feestdagen, zoals bepaald bij artikel 17, slechts de voor het voeren van het schip, de dienst van de opvarenden, de bescherming van het milieu, de veiligheid en de gezondheid noodzakelijke werkzaamheden opgedragen worden. b) Op zon- en feestdagen van aankomst kunnen er : - vóór de aankomst, de werkzaamheden opgelegd worden zoals hierboven vermeld onder 2.a) ; - na de aankomst, enkel werkzaamheden opgelegd worden in verband met de aankomst en de reden waarom het schip is binnengelopen. c) Op zon- en feestdagen van vertrek, kunnen er : - vóór het vertrek, slechts werkzaamheden opgelegd worden in verband met het vertrek en de reden waarom het schip is binnengelopen of zal afvaren; - na het vertrek, kunnen evenwel de werkzaamheden opgelegd worden zoals vermeld onder 2. a) . d) Op zon- en feestdagen in de haven, wanneer de wachten geschorst zijn, kunnen er alleen werkzaamheden gevergd worden in verband met : - veiligheidswachten; - het verzekeren van de veiligheid; - de bescherming van het milieu; - het laden en lossen; - de aankomst en het vertrek; alsook in verband met dringende werkzaamheden, die noodzakelijk zijn voor de normale exploitatie van het schip, dit ter beoordeling van de kapitein.

Personeel

Art. 13.1. Voor de lange omvaart : Er zal voldoende personeel aan boord zijn om de wachten zodanig in te richten dat noch de kapitein, noch de hoofdwerktuigkundige regelmatig wacht moeten lopen. 2. Voor de kustvaart : Er moet voldoende personeel aan boord zijn om de wacht zodanig in te richten dat noch de kapitein, noch de hoofdwerktuigkundige regelmatig wacht moeten lopen, behalve voor die schepen die uitsluitend voor de kustvaart aangewend worden en onder voorbehoud van een paritair akkoord. Veiligheidswachten in de havens A. Veiligheidswachten :

Art. 14.Onder veiligheidswachten in de havens wordt verstaan, periodes van maximum 12 uren verplichte aanwezigheid aan boord, die geen enkele arbeid met zich brengen, met uitzondering nochtans van het toezicht en de werkzaamheden in verband met de veiligheid van het schip en de bemanning, de lading en de bescherming van het milieu.

Er mag geen beroep gedaan worden op de officieren, die de veiligheidswacht lopen, om effectieve arbeid te verrichten.

Veiligheidswachten worden steeds volledig vergoed, zelfs indien zij minder dan 12 uren bedragen.

Een aaneensluitende periode van effectieve arbeid en "veiligheidswacht" mag, berekend aan de werkelijke duur, 16 uren niet overschrijden per 24 uur.

B . Vergoeding van de veiligheidswachten : a) Veiligheidswacht tijdens de nacht : Voor een veiligheidswacht van maximum 12 uren, gaande van 18 of 19 uur tot 6 of 7 uur de volgende dag, wordt, als de werkzaamheden dit toelaten, een halve arbeidsdag vrijaf toegestaan in de haven waar de veiligheidswacht gehouden werd ofwel een vergoeding gelijk aan 4 maal het uurloon zoals vermeld in kolom 6A van de bijgevoegde loonroosters, volgens de mogelijkheden van de dienst en mits toelating van de kapitein.b) Veiligheidswacht tijdens de dag : Alleen op zon- en feestdagen kunnen dag-veiligheidswachten uitgevoerd worden, die maximum 12 uren bedragen en aanvangen 's morgens om 6 of 7 uur en eindigen 's avonds om 18 of 19 uur. Een dag-veiligheidswacht op een zon- of een feestdag geeft recht op 4 maal het uurloon zoals vermeld in kolom 6A van de bijgevoegde loonroosters.

Art. 15.Veiligheidswachten onbemande machinekamer op zee (UMS) Indien in een onbemande machinekamer een werktuigkundige wordt aangeduid om in geval van alarm en opgelegde controle, een prestatie te leveren, dan worden de effectieve prestaties alleen betaald als overwerk. De betreffende werktuigkundige moet gekwalificeerd zijn.

Overwerk

Art. 16.a) Alle uren gewerkt buiten diegenen vermeld in de artikelen 9, 10, 11 en 14 zullen als overuren beschouwd en als dusdanig vergoed worden, behalve deze vermeld in dit artikel onder e) . b) Overwerk zal steeds vergoed worden met schijven van één half uur.c) Voor de kapitein, de hoofdwerktuigkundige, de 2e werktuigkundige en de 1e officier is het overwerk en eventuele veiligheidswachten begrepen in het dagbedrag zoals vermeld in kolom 3 van de bijgevoegde loonroosters.d) Wijze van vergoeding der overuren : Weekdagen van maandag tot en met zaterdag : - Dagelijkse grens van 8 effectief gepresteerde uren : alle overuren, die deze dagelijkse grens overschrijden, worden vergoed aan 150 pct. van het normaal uurloon. - Wekelijkse grens van 40 effectief gepresteerde uren : alle overuren, die deze wekelijkse grens overschrijden, worden vergoed aan 150 pct. van het normaal uurloon.

Voor het berekenen van de grens van 40 effectief gepresteerde uren komen de prestaties op zaterdagen en zondagen niet in aanmerking.

Voor het berekenen van de dagelijkse en wekelijkse grens worden de periodes van veiligheidswachten in aanmerking genomen à rato van 4 uren effectieve arbeid per 12 uren wacht.

Werkzaamheden op zon- en feestdagen worden vergoed krachtens de bepalingen van artikel 11. e) Heirkracht : Er worden geen overuren, noch enige andere vergoeding, betaald voor arbeid : - in verband met de veiligheid van het schip, de lading en de ingescheepte personen; - in verband met het verlenen van hulp aan andere in nood zijnde schepen of personen; - in verband met brandweer-, sloep- en alle gelijkaardige oefeningen, die door internationale conventies zijn voorgeschreven; - in verband met formaliteiten voor tol-, quarantaine en medische aangelegenheden; - in verband met het bepalen van het bestek van het schip en alle andere meteorologische observaties; - in verband met het aflossen van de wachten; - in de havens, gedurende de zondagsrust, voor het verrichten van de normale voorkomende bezigheden, waarin het toezicht op het reinigen van het schip is begrepen, zonder dat zulks meer dan twee uren mag duren; - in verband met de milieubescherming en de oefeningen hiervoor.

Feestdagen

Art. 17.a) De volgende dagen worden als officiële feestdagen beschouwd : 1 januari, 2e Paasdag, 1 mei, O.H. Hemelvaart, 2e Pinksterdag, 21 juli, O.-L.-V.-Hemelvaart, Allerheiligen, 11 november en Kerstdag. b) Wanneer een feestdag op een zaterdag of een zondag valt, wordt de feestdag vervangen door de eerste gewone activiteitendag die op die feestdag volgt. D. Vakantie

Art. 18.De officier heeft recht op 18,4 kalenderdagen vakantie per 30 dagen, pro rata het aantal dagen dienst aan boord. De vakantie wordt in volledige dagen opgenomen.

Op jaarbasis is de vakantie als volgt samengesteld : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld De vakantiedagen worden in principe opgenomen in het 6-dagenstelsel.

De zon- en feestdagen worden niet beschouwd als vakantiedagen.

De keuzemogelijkheid om de vakantie in het 5-dagenstelsel op te nemen ligt bij de officier. Volgens de noodwendigheden van de dienst kan de rederij hiervan afwijken in onderling overleg met de officier.

Indien de officier dit wenst kan de jaarlijkse vakantie opgeschort worden voor de periode dat hij, in opdracht van de reder, specialisatiecursussen volgt.

Toepassingsmodaliteiten van de vakantie

Art. 19.Voor de in artikel 18 voorziene jaarlijkse vakantie ontvangen de officieren een vakantiegeld per dag dienst gelijk aan het bedrag vermeld in kolom 5 van de loonschalen. Dit bedrag vertegenwoordigt 17 pct. van het totale dagbedrag zoals vermeld in kolom 3 van de loonschalen.

Voor de gelijkgestelde dagen wordt het vakantiegeld berekend zoals voorgeschreven in de sociale zekerheidswetgeving.

Art. 20.De vakantie onderbreekt het dienstverband niet.

Art. 21.Na verloop van de vakantie moet de rederij de officier terug in effectieve dienst nemen, tenzij uitzonderlijke omstandigheden, vastgesteld door de twee contracterende partijen, dit niet toelaten.

Studieverlof

Art. 22.Aan de officieren die de voorwaarden vervullen tot deelneming aan een examen voor het verwerven van een brevet zal op hun aanvraag, zo spoedig mogelijk, studieverlof zonder gages worden toegestaan, indien de vereisten van de dienst het toelaten.

De verlofaanvraag moet ingediend worden bij de rederij ten minste 2 maanden vóór de datum van het gevraagde verlof.

De aanvraag, alsmede de toelating, moeten schriftelijk geschieden. De inwilliging van de aanvraag mag niet langer dan één jaar verdaagd worden.

Bij onderbreking van de dienst, uit oorzaak van studie, met toestemming van de rederij, worden de diensttijden vóór en onmiddellijk na het studieverlof geacht aaneen te sluiten.

Repatriëring

Art. 23.Bij repatriëring, behalve bij wederzijdse overeenkomst om de contractuele reisduur te verbreken, hebben de officieren recht op vrije overbrengst naar de haven waar ze aangeworven werden, op voorwaarde dat zij de reisweg en de wijze van repatriëring volgen door de reder of zijn vertegenwoordiger aangeduid. Hierin is begrepen het vervoer van zijn persoonlijke bagage met een maximum van 50 kg.

De reder of zijn vertegenwoordiger zorgt er voor dat de officieren overeenkomstig hun rang behandeld worden.

De belanghebbende heeft recht op zijn gages tot zijn aankomst in de plaats van aanwerving; dit op voorwaarde dat hij de terugreis ondernomen heeft langs de weg en binnen de termijn door de reder of zijn vertegenwoordiger vastgesteld.

Indien betrokkene echter ontscheept is op grond van tuchtmaatregelen, verliest hij het recht op zijn gages.

Indien betrokkene recht heeft op zijn gages, dan heeft hij eveneens recht op de vergoeding voor een met die periode overeenstemmend aantal vakantiedagen zoals voorzien in artikel 18.

E . Beeindiging van het dienstverband Opzeg van het ononderbroken dienstverband

Art. 24.Na een periode van 12 maanden dienst is de officier in dienst van de reder voor onbepaalde tijd. a) De opzeg van het ononderbroken dienstverband door de reder zal geschieden met inachtname van de hierna vermelde termijnen : Kapitein, 1e officier en hoofdwerktuigkundige : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Alle officieren behalve de kapitein, de 1e officier en de hoofdwerktuigkundige : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld De vakantie kan door de reder niet als opzegtermijn gebruikt worden. De reder behoudt zich nochtans het recht voor de officier, kapitein of hoofdwerktuigkundige in effectieve dienst te houden gedurende 75 pct. van de opzegtermijn. b) De opzeg van het ononderbroken dienstverband door de officier zal geschieden met inachtname van de hierna vermelde termijnen : Kapitein, 1e officier en hoofdwerktuigkundige : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Alle officieren behalve de kapitein, de 1e officier en de hoofdwerktuigkundige : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld De officier kan zijn vakantie gebruiken als opzegtermijn.Indien de officier onvoldoende vakantie heeft voor zijn opzegtermijn kan de reder eisen dat de officier voor de resterende opzegtermijn effectieve prestaties uitvoert. In dit geval is de repatriëring ten laste van de reder.

Art. 25.Bij opzeg van het dienstverband, zoals hierboven bepaald, door de rederij is de rederij verplicht de daglonen zoals vermeld in kolom 3 van de bijgevoegde loonroosters te betalen voor het gedeelte van de opzegperiode dat er effectief prestaties verricht worden. Voor het gedeelte van de opzegperiode dat er van de officier geen prestaties verwacht worden is de rederij verplicht de stand-by daglonen te betalen zoals voorzien in kolommen 8 en 10 van de stand-by lonen.

Art. 26.Bij ontslag van een officier op grond van tuchtmaatregel is de rederij niet gehouden de in artikel 24 gestelde opzegtermijn te eerbiedigen.

Getuigschrift

Art. 27.Officieren hebben, bij beëindiging van het dienstverband, recht op een getuigschrift.

Art. 28.Rapporten van departementsoversten aan de rederij over officieren Iedere officier heeft het recht inzage te nemen van de rapporten, die door de kapitein en zijn departementsoverste over hem bij de rederij werden ingediend.

De rederij is gehouden deze rapporten op haar kantoor voor te leggen, op eenvoudige of schriftelijke aanvraag van de betrokkene.

F . Speciale clausules Beddengoed en eetgerei

Art. 29.Beddengoed, zoals matrassen, hoofdkussens, overtrekken, lakens en dekens, zullen door de rederij ter beschikking van de officieren worden gesteld. Eveneens wordt hun degelijk eetgerei in bruikleen gegeven.

De lakens en kussenslopen zullen, om de 2 weken, door zuivere worden vervangen.

Dekens en matrasovertrekken zullen in reine toestand worden gehouden.

De officieren verbinden zich de in bruikleen ontvangen artikelen, alsmede hun verblijfplaatsen, in goede staat te behouden. Bij bewezen verwaarlozing, vernieling of verlies van artikelen in kwestie zal de betrokkene hiervoor vergoeding verschuldigd zijn. De vergoeding zal op de gages verhaald worden. Onder die omstandigheden kan te allen tijde gedurende de reis het verstrekken van bedoelde artikelen aan de schuldigen ingetrokken worden, dit ter beoordeling van de kapitein.

Maaltijden

Art. 30.De voedselvoorziening aan boord mag niet als een economisch probleem beschouwd worden en alle leden van de bemanning zijn in principe gelijkgesteld voor wat de maaltijden betreft.

Op schepen, die passagiers aan boord hebben, kan hiervoor nochtans uitzondering bestaan voor officieren die samen met de passagiers hun eetmalen gebruiken.

Eetwaren zullen in geen geval, zonder toelating van de reder, door leden van de bemanning aan wal mogen gebracht worden.

Voedselvoorraden en -verbruik

Art. 31.De controle op de voedselvoorraden en -verbruik wordt waargenomen door het Comité voor veiligheid en gezondheid zoals voorzien in artikel 32.

Comité voor veiligheid en gezondheid

Art. 32.1. a) Aan boord van alle schepen varende onder Luxemburgse vlag wordt per schip één Comité voor veiligheid en gezondheid aangesteld. b) Dit comité bestaat uit één opvarende officier en één opvarende scheepsgezel beiden ingeschreven in de Belgische Pool der Zeelieden.c) De aanstelling van de in b) vermelde officier en scheepsgezel gebeurt aan boord in aanwezigheid van de kapitein of zijn afgevaardigde en in onderling overleg tussen de opvarende officieren en scheepsgezellen.d) Indien in de loop van de reis het in a) vermeld comité onvolledig wordt, gebeurt de aanvulling onmiddellijk.e) De in b) vermelde officier en scheepsgezel worden aangeduid in het logboek.Deze aanduiding vermeldt de begindatum van de aanstelling. 2. Het in 1.a) vermeld comité heeft tot taak de voedselvoorraden aan boord regelmatig te controleren. Deze controles grijpen minstens een- maal per week plaats op niet vooraf bepaalde dagen in aanwezigheid van de kapitein of zijn afgevaardigde.

Indien één der leden van dit comité, of beiden samen, aanmerkingen of vaststellingen als gevolg van deze controle of over de verstrekte levensmiddelen of hun bereiding hebben, dan moet de kapitein deze aanmerkingen of vaststellingen opnemen in het logboek. De tijd aan deze controle besteed geldt als arbeidstijd. 3. a) Het in paragraaf 1.a) vermeld comité heeft bovendien tot taak een bijdrage te leveren tot het terugdringen van het aantal arbeidsongevallen aan boord en het beperken van deze ongevallen tot een minimum : 1) door het adviseren van de kapitein over de te nemen maatregelen ter voorkoming van arbeidsongevallen aan boord, bijvoorbeeld in verband met het onderkennen en signaleren van onveilige constructies, materialen en situaties, het oordeelkundig en adequaat gebruik van beschermende middelen, kledij, enz.; 2) door het informeren van de overige bemanningsleden teneinde hen veiligheidsbewust te maken.b) Teneinde zich van de in paragraaf 3 vermelde taak te kwijten, maakt het comité om de maand een veiligheidsronde aan boord in aanwezigheid van de kapitein of zijn afgevaardigde.c) De tijd besteed aan deze veiligheidsronde geldt als arbeidstijd.d) Van de in 3 a) 1) voorziene adviezen wordt melding gemaakt in het logboek.e) De commissie ingesteld bij § 4 is gerechtigd eventueel afschrift van deze meldingen in het logboek op te vragen.4. a) Er wordt een Commissie voor veiligheid en gezondheid opgericht.b) Deze commissie is samengesteld uit 3 redersafgevaardigden en 3 zeeliedenafgevaardigden.c) De in a) vermelde commissie heeft tot taak : 1) onderzoeken te wijden aan de aard, de ernst en de eventuele maatregelen ter voorkoming van arbeidsongevallen overkomen aan boord;2) adviezen en voorstellen in te dienen bij de bevoegde instanties, organismen, instellingen en rederijen in verband met de veiligheid en de gezondheid van de bemanningen aan boord.5. De leden van het in 1.a) vermeld comité worden beschermd tegen ontslag voor een reden inherent aan de werking van het comité.

De commissie ingesteld bij § 4 zal in voorkomend geval oordelen over de gegrondheid van het ontslag. In geval van ongegrondheid zal aan de betrokkene een morele schadevergoeding toegekend worden ten bedrage van 30 maal het dagbedrag vermeld in kolom 4 van de bijgevoegde loonroosters.

Werk- en Beschermingskledij

Art. 33.Buiten de overalls die de reder de officieren moet bezorgen, moet hij bovendien de volgende beschermingskledij ter beschikking stellen : a) Individuele voorzieningen : Dek : - regenpak bestaand uit broek en vest; - werkhandschoenen; - veiligheidswerkschoenen.

Machine : - werkhandschoenen; - veiligheidswerkschoenen.

Algemene diensten : - veiligheidswerkschoenen. b) Collectieve voorzieningen : - één waterdichte overall en hoofddeksel voor carterwerk; - één ademhalingstoestel volgens voorschriften van het zeevaartinspectiereglement; - beschermingsrubberhandschoenen in voldoende mate; - rubberlaarzen in voldoende mate; - frigovesten in voldoende mate (minimum één); - veiligheidshelmen in voldoende mate; - oorstoppen; - beschermingsbrillen voor bikken in voldoende mate; - beschermingsbrillen voor lassen zoveel als er lasposten zijn; - beschermingsbrillen voor slijpen zoveel als er slijpmolens zijn; - één schildersmasker per pistool; - één beschermingsschort per laspost; - één aangezichtsscherm per laspost; - beschermingshandschoenen voor lassen zoveel als er lasposten zijn; - stofmaskers in voldoende mate.

Brevet

Art. 34.De officieren die een hoger STCW-certificaat bezitten dan vereist voor de rang die zij bekleden, krijgen hiervoor een vergoeding ten belope van 100 LUF per dag uitgekeerd.

Reiskosten

Art. 35.Wanneer een officier reist voor rekening van de rederij, zal deze hem de nodige reisbiljetten bezorgen.

Aanvaardbare kosten, mits voorlegging van een rekening aan de kapitein bij aanmonstering en aan de rederij bij afmonstering, worden terugbetaald.

Administratieve kosten door de officier gemaakt om geldige documenten, zoals internationaal paspoort en visum, te verkrijgen, worden eveneens vergoed door de reder.

Art. 36.De officier heeft : - bij vertrek wanneer de contractuele reisduur aanvangt; - bij aankomst na het beëindigen van de contractuele reisduur; recht op een vergoeding ten belope van telkens 1 000 LUF als vergoeding voor zijn lokale verplaatsingsuitgaven.

Deze vergoeding wordt niet toegekend indien de reder een individueel of gemeenschappelijk vervoermiddel ter beschikking stelt voor de verplaatsing van het "Maritiem Huis" naar het schip en omgekeerd.

Bij aankomst van het schip kan het ter beschikking stellen van een individueel of gemeenschappelijk vervoermiddel de betaling van de in het eerste alinea vermelde vergoeding slechts vervangen indien dit vervoermiddel van het schip vertrekt binnen de twee uur na aankomst van het schip.

Indien door de noodwendigheden van de dienst, departementsoversten aan boord moeten blijven na vertrek van het in de tweede alinea vermelde vervoermiddel en indien de rederij geen alternatief vervoermiddel ter beschikking stelt, dan krijgen deze departementsoversten de in het 1e alinea vermelde vergoeding toegekend.

Art. 37.Bij aanwerving hebben de officieren bovendien recht op een tussenkomst door de reder in hun overige verplaatsingskosten, ten belope van tweemaal 54 pct. van de kostprijs van een ticket 2e klas Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen van de hoofdplaats van de provincie, waar ze hun verblijfplaats hebben, tot aan het centraal station te Antwerpen.

Voor de officieren, die hun verblijfplaats in de provincie Antwerpen hebben, beloopt deze tussenkomst 54 pct. van de kostprijs van een ticket 2e klas Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen Mechelen - centraal station Antwerpen.

Indien de aanwerving plaats heeft bij aankomst of vertrek, wordt enkel de bij aankomst of vertrek voorziene vergoeding uitbetaald. Deze tussenkomst wordt eveneens toegekend aan de officieren, die een stand-by verrichten. Indien de officieren, die stand-by verrichten, aangeworven worden, hebben zij recht op éénmaal deze tussenkomst; indien zij niet aangeworven worden op tweemaal deze tussenkomst.

Verlies van plunje

Art. 38.De vergoeding voor verlies of vernieling van plunje (persoonlijke bagage) aan boord van het schip of gedurende de reis van en naar het schip zal maximum 200 000 LUF bedragen.

Voorwerpen met een waarde hoger dan 10 000 LUF worden enkel vergoed indien ze vooraf bij de reder of kapitein door middel van een lijst werden aangegeven.

G . Bijzondere regeling Tweewachtenstelsel

Art. 39.Het tweewachtenstelsel kan worden ingevoerd op schepen die het driewachtenstelsel niet kunnen toepassen, daar hun technische installatie niet toelaat een voldoende aantal bemanningsleden in te schepen. Dit kan slechts geschieden na paritair overleg.

Art. 40.Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met ingang van 1 januari 1997 en wordt gesloten voor onbepaalde tijd.

Zij kan door elk van de partijen worden opgezegd, met een opzeggingstermijn van zes maanden, per aangetekende brief gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de koopvaardij en aan de ondertekenende partijen.

De termijn van zes maanden begint te lopen vanaf de datum waarop de aangetekende brief aan de voorzitter van het paritair comité is toegestuurd.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 18 februari 2002.

De Minister van Werkgelegenheid, Mevr. L. ONKELINX

Bijlage Bijlage aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 5 mei 1997 voor officieren ingeschreven in de Belgische Pool der Zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Luxemburgse maatschappij (1997) 1. Oorlogszone Wanneer de « Institute of London Underwriters » een bepaald grondgebied als oorlogszone verklaart, worden onmiddellijk de modaliteiten dienaangaande in verband met de loon- en arbeidsvoorwaarden paritair overeengekomen. 2. Kolommen 7 en 8 van de loonschalen Verwijzend naar de kolommen 7 en 8 van de loonschalen, werd overeengekomen dat, naar analogie met de Belgische fiscaliteit, de vergoeding voor kinderen ten laste verdubbeld wordt indien het een gehandicapt kind (+ 66 pct.) betreft. 3. Aspiranten De reders verbinden zich ertoe een maximaal aantal aspiranten tewerk te stellen, ook aan boord van de door hen beheerde vreemde vlagschepen. De sociale partners verbinden zich ertoe aan te dringen bij de werkgroep « STCW » om de opgedane ervaring (simulator + vaart a/b AZYMUT) maximaal te laten gelden als vaartijd.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 18 februari 2002.

De Minister van Werkgelegenheid, Mevr. L. ONKELINX Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^