Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 19 april 2010
gepubliceerd op 07 juli 2010

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 30 april 2009, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 14 april 2008 houdende de toepassing van de functieclassificatie in de horecasector

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2010012095
pub.
07/07/2010
prom.
19/04/2010
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 APRIL 2010. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 30 april 2009, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 14 april 2008 houdende de toepassing van de functieclassificatie in de horecasector (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor het hotelbedrijf;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 30 april 2009, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 14 april 2008 houdende de toepassing van de functieclassificatie in de horecasector.

Art. 2.De Minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 19 april 2010.

ALBERT Van Koningswege : De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid, Mevr. J. MILQUET _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor het hotelbedrijf Collectieve arbeidsovereenkomst van 30 april 2009 Wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 14 april 2008 houdende de toepassing van de functieclassificatie in de horecasector (Overeenkomst geregistreerd op 28 mei 2009 onder het nummer 92213/CO/302)

Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en de werknemers van de ondernemingen die ressorteren onder het Paritair Comité voor het hotelbedrijf.

Voor de toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt onder "werknemers" verstaan : de mannelijke en vrouwelijke werknemers die bezoldigd worden op basis van een vast uur- of maandloon.

Art. 2.Voor de toepassing van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst wordt verstaan onder "collectieve arbeidsovereenkomst" : de collectieve arbeidsovereenkomst van 14 april 2008 houdende de toepassing van de functieclassificatie in de horecasector.

Art. 3.De in bijlage 1 gevoegde exhaustieve lijst van referentiefuncties zoals bepaald in artikel 3 van de collectieve arbeidsovereenkomst, wordt aangevuld met de referentiefunctie assistent(e) kwaliteit en preventie met referentienummer 835.

Art. 4.De bijlage 2 van de collectieve arbeidsovereenkomst wordt aangevuld met de functieomschrijving van de referentiefunctie assistent(e) kwaliteit en preventie zoals opgenomen in bijlage van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst.

Art. 5.In artikel 8 van de collectieve arbeidsovereenkomst wordt volgende referentiefunctie en haar weging ingevoegd : in functiecategorie VII : assistent(e) kwaliteit en preventie met 119 wegingspunten.

Art. 6.Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1 oktober 2007. Zij is gesloten voor een onbepaalde tijd. Ze kan worden opgezegd door elk van de partijen, mits een opzeggingstermijn van drie maanden bij een ter post aangetekende brief gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het hotelbedrijf en aan de daarin vertegenwoordigde organisaties.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 19 april 2010.

De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid, Mevr. J. MILQUET

Bijlage 1 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 30 april 2009, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 14 april 2008 houdende de toepassing van de functieclassificatie in de horecasector FUNCTIEOMSCHRIJVING USB Afdeling : Kwaliteit en Preventie

Code : HRC. REF 835 Functie : Assistent Kwaliteit en Preventie (M/V) Functiecategorie : VII Organisatie : Ressorteert rechtstreeks onder de Verantwoordelijke Kwaliteit/Preventieadviseur Doel : Organiseren en uitvoeren van administratieve en operationele werkzaamheden ter ondersteuning van de Verantwoordelijke Kwaliteit/Preventieadviseur Hoofdtaken : - Verwerkt arbeidsongevallendossiers en volgt ze op; - Organiseert en verwerkt medische onderzoeken voor alle werknemers; - Onderzoekt de bezoekrapporten aan de exploitaties van de Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk; - Bezoekt de exploitaties voor het opstellen en verspreiden van de onderhoudsplannen van de verschillende exploitaties; - Organiseert, plant en/of geeft de verscheidene, verplicht te volgen opleidingen (die eigen zijn aan de dienst, HACCP & Veiligheid) door het personeel van de exploitaties; - Organiseert de jaarlijkse controle op wettelijk verplichte parameters (bvb. thermometers) van de verschillende exploitaties en volgt deze op; - Assisteert bij het afnemen van hygiëne-audits en infrastructuur-audits bij het opstarten van een nieuwe exploitatie of op vraag van beheerders van bestaande exploitaties; - Beantwoordt vragen inzake kwaliteit en preventie op het werk; - Voert algemeen administratief ondersteunende taken van de dienst uit.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 19 april 2010.

De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid, Mevr. J. MILQUET

Bijlage 2 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 30 april 2009, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 14 april 2008 houdende de toepassing van de functieclassificatie in de horecasector CRITERIA Code : HRC. REF. 835 Functie : Assistent Kwaliteit en Preventie (M/V) 1. Verantwoordelijkheid 1.1. Invloed Is verantwoordelijk voor : - beheer en opvolging van de arbeidsongevallendossiers; - organiseren van medische onderzoeken voor werknemers; - strikt opvolgen van de bezoekrapporten aan de exploitaties; - opstellen en verspreiden van de onderhoudsplannen van de exploitaties; - het geven van en/of het tijdig en correct inplannen van de verplicht te volgen opleidingen die eigen zijn aan de dienst, HACCP & Veiligheid; - organisatie van de jaarlijkse controle op de thermometers van de exploitaties; - assisteren bij hygiëne- en infrastructuuraudits van nieuwe of bestaande exploitaties; - administratieve ondersteuning van de dienst. 1.2. Gevolgen - werknemersongenoegen veroorzaakt door het niet correct opvolgen van arbeidsongevallen en/of medische onderzoeken; - juridische gevolgen wegens het niet volgen van de reglementeringen inzake controle van de exploitaties (bvb. thermometercontrole); - mogelijk negatieve impact op hygiëne en gezondheid van werknemers en bezoekers van de exploitaties; - juridische impact. 2. Kennis en kunde - kennis van de verschillende wetgevingen terzake; - kennis van regels omtrent hygiëne/HACCP en veiligheid; - praktische kennis administratieve procedures en gebruik van computersystemen. 3. Probleemoplossing - antwoorden op technische vragen inzake kwaliteit en/of preventie; - verkrijgen van informatie uit de exploitaties zonder rechtstreekse aansturing; - volgt interne procedures of doet beroep op verantwoordelijke - zoekt naar alternatieven of werkt volgens operationele en functionele richtlijnen met toezicht van de verantwoordelijke. 4. Communicatie en overleg - mondeling en schriftelijk, verkrijgen en verstrekken van gegevens, met intern en extern betrokken partijen; - dienstverlenend; - kennis van de 2e landstaal, geschreven en gesproken. 5. Vaardigheden 6.Inconvenienten

6.1. Zwaarte

: -

6.1. Poids

: -


6.2. Houding

: -

6.2. Position

: -

6.3. Werksfeer

: -

6.3. Conditions

: -

6.4. Risico

: -

6.4. Risques

: -


Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 19 april 2010.

De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid, Mevr. J. MILQUET

^