Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 19 april 2014
gepubliceerd op 14 mei 2014

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 juli 2013 ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2014014232
pub.
14/05/2014
prom.
19/04/2014
ELI
eli/besluit/2014/04/19/2014014232/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

19 APRIL 2014. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013014041 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de Voertuigen sluiten ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit waarvan wij de eer hebben het U ter ondertekening voor te leggen, strekt tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013014041 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de Voertuigen sluiten ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen. Deze wijziging strekt tot gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2011/82/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen.

Richtlijn 2011/82/EU beoogt een verbetering van de verkeersveiligheid door een vermindering van het aantal doden, gewonden en de materiële schade ten gevolge van verkeersongevallen. Een belangrijk onderdeel van dat beleid is de consequente toepassing van sancties voor in de Europese Unie begane verkeersovertredingen, die de verkeersveiligheid in aanzienlijke mate in het gedrang brengen.

Bij gebreke echter van passende procedures, en onverminderd de bestaande mogelijkheden, worden sancties in de vorm van geldboeten voor bepaalde verkeersovertredingen vaak niet toegepast wanneer die overtredingen worden begaan met een voertuig dat is ingeschreven in een andere lidstaat dan de lidstaat waar de overtreding heeft plaatsgevonden. Vandaar dat Richtlijn 2011/82/EU beoogt ervoor te zorgen dat ook in dergelijke gevallen de doeltreffendheid van het onderzoek van verkeersveiligheids-gerelateerde verkeersovertredingen wordt gewaarborgd.

Ter verbetering van de verkeersveiligheid in de gehele EU en ter waarborging van een gelijke behandeling van bestuurders, namelijk van binnen- en buitenlandse overtreders, moet de toepassing van sancties worden vergemakkelijkt, ongeacht de lidstaat waar het voertuig is ingeschreven. Daartoe moet een systeem van grensoverschrijdende uitwisseling van informatie worden opgezet voor bepaalde, welomschreven verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen, ongeacht de administratieve of strafrechtelijke aard ervan in de wetgeving van de betrokken lidstaat, waardoor de lidstaat van de overtreding toegang krijgt tot gegevens uit kentekenregisters van de lidstaat van inschrijving.

Een doeltreffender uitwisseling van gegevens uit kentekenregisters, die de identificatie van personen die ervan verdacht worden een verkeersveiligheidsgerelateerde verkeers-overtreding te hebben begaan, gemakkelijker moet maken, kan het ontradende effect verhogen en de bestuurder van een voertuig dat is ingeschreven in een andere lidstaat dan de lidstaat van de overtreding, daardoor aanzetten tot voorzichtiger rijgedrag, waardoor slachtoffers als gevolg van verkeersongevallen worden voorkomen.

Bijgevolg is het de bedoeling dat de lidstaten elkaar toegang verlenen tot hun gegevens uit kentekenregisters teneinde de uitwisseling van informatie te verbeteren en de van kracht zijnde procedures sneller te laten verlopen.

In de praktijk gaat het om de gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2011/82/EU, in de zin dat een Belgisch nationaal contactpunt wordt aangeduid dat bevoegd is voor de uitwisseling van gegevens uit kentekenregisters.

Dit kadert dan ook geheel binnen de reeds in artikel 5 van de wet van 19 mei 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen voorziene finaliteiten, daar het in casu in het bijzonder gaat om "het mogelijk maken van de opsporing, de strafrechtelijke vervolging en de strafuitvoering van de misdrijven", "het vergemakkelijken van de uitvoering van de opdrachten van de politie over het wegverkeer en de verkeersveiligheid, met inbegrip van de veiligheid van de motorvoertuigen en aanhangwagens", "het vergemakkelijken van de inning van belastingen, retributies, of vergoedingen voor het parkeren van voertuigen" en "het mogelijk maken om administratieve sancties op te leggen".

In die zin wordt overeenkomstig de Europese verplichting opgenomen in Richtlijn 2011/82/EU uitdrukkelijk gesteld dat ook de nationale contactpunten van de andere EU-lidstaten toegang kunnen hebben tot de gegevens uit het Belgisch DIV-repertorium voor de opsporing, vervolging en strafuitvoering van verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen. Bijgevolg wordt ingevolge de omzetting van Richtlijn 2011/82/EU de Kruispuntbank van de voertuigen, niet enkel het aanspreekpunt van de Belgische politie, maar als het ware ook van de politiediensten uit andere EU-lidstaten voor overtredingen begaan door titularissen van Belgische kentekenplaten.

Richtlijn 2011/82/EU wordt omgezet in de bestaande reglementering inzake de Kruispuntbank van de voertuigen, zijnde de wet van 19 mei 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen en het koninklijk besluit van 8 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013014041 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de Voertuigen sluiten ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen.

De reden hiervoor is te vinden in het feit dat de Kruispuntbank van de voertuigen reeds het aanspreekpunt, als het ware het contactpunt, is voor de nationale diensten, waaronder de politie, ... die gegevens inzake voertuigen, waaronder de gegevens uit het DIV-repertorium, wensen op te vragen.

Aangezien de uitwisselingen van deze DIV-gegevens nationaal dus via de Kruispuntbank van de voertuigen verlopen, is het niet meer dan logisch dat ook de uitwisselingen van diezelfde DIV-gegevens van en naar de nationale contactpunten van de andere EU-lidstaten, evenzeer via de Kruispuntbank van de voertuigen verlopen. Deze uitwisselingen betreffen gegevens met betrekking tot de ingeschreven voertuigen en de eigenaars of houders van deze voertuigen, zoals opgenomen in bijlage 1 bij Richtlijn 2011/82/EU en in de bijlage bij dit ontwerp van koninklijk besluit. Voor de andere Verdragen bestaan er soms kleine verschillen met betrekking tot de uit te wisselen gegevens.

Aangezien de reglementering inzake de Kruispuntbank van de voertuigen reeds heel wat bepalingen bevat inzake onder meer de bewaringsduur, de toegangsprocedure, de kosteloze rechtzetting, ... werden niet opnieuw specifieke bepalingen dienaangaande uitgewerkt. Immers zijn de reeds in de reglementering inzake de Kruispuntbank van de voertuigen opgenomen bepalingen onverminderd van toepassing.

Zoals voor alle gegevensuitwisselingen via de Kruispuntbank, zal ook hier rekening worden gehouden met logging en traceerbaarheid.

Voor wat betreft de verwerking van de gegevens die via de Kruispuntbank van de voertuigen, als Belgisch nationaal contactpunt, kunnen worden opgevraagd bij de nationale contactpunten van andere landen, is het zo dat de diensten, alsook natuurlijke en rechtspersonen die deze gegevens via de Kruispuntbank opvragen, deze pas daadwerkelijk zullen kunnen consulteren als zij beschikken over de vereiste machtiging en protocolovereenkomst.

In navolging van de wijzigingen aan de wet van 19 mei 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen, beoogt dit ontwerp van koninklijk besluit het koninklijk besluit van 8 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013014041 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de Voertuigen sluiten ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen te wijzigen.

Tot slot moet nog worden opgemerkt dat hiermee niet enkel de gegevensuitwisselingen in het kader van Richtlijn 2011/82/EU wenst te integreren in de Kruispuntbank van de voertuigen, maar tevens de internationale verdragen inzake de grensoverschrijdende uitwisseling van gegevens met het oog op het identificeren van personen die ervan verdacht worden inbreuken te hebben begaan in het kader van het gebruik van de weg.

Daarbij wordt in de eerste plaats gedacht aan de volgende verdragen : - Verdrag van Prüm van 27 mei 2005 inzake de intensivering van de grensoverschrijdende samenwerking, in het bijzonder ter bestrijding van het terrorisme, de grensoverschrijdende criminaliteit en de illegale immigratie, in de mate dat dit verdrag betrekking heeft op de inbreuken in het kader van het gebruik van de weg; - Het Besluit 2008/615/JBZ van de Raad van 23 juni 2008 inzake de intensivering van de grensoverschrijdende samenwerking, in het bijzonder ter bestrijding van terrorisme en grensoverschrijdende criminaliteit, in de mate dat dit besluit betrekking heeft op de inbreuken in het kader van het gebruik van de weg; - Het Besluit 2008/616/JBZ van de Raad van 23 juni 2008 betreffende de uitvoering van Besluit 2008/615/JBZ inzake de intensivering van de grensoverschrijdende samenwerking, in het bijzonder ter bestrijding van terrorisme en grensoverschrijdende criminaliteit, in de mate dat dit besluit betrekking heeft op de inbreuken in het kader van het gebruik van de weg; - Het Verdrag van 13 oktober 2008 tussen de Regering van het Koninkrijk België en de Regering van de Franse Republiek betreffende de uitwisseling van informatie en van persoonsgegevens over houders van een inschrijvingsbewijs van voertuigen opgenomen in de nationale inschrijvings- en kentekenregisters, teneinde verkeersovertredingen te bestraffen; - Het Verdrag van 25 april 2013 tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Koninkrijk België over de grensoverschrijdende uitwisseling van gegevens met het oog op het identificeren van personen die ervan verdacht worden inbreuken te hebben begaan in het kader van het gebruik van de weg.

Aangezien deze verdragen betrekking hebben op de uitwisselingen van gegevens inzake de inschrijving van voertuigen, zoals nader bepaald in de verdragen, en de DIV dus optreedt als nationaal contactpunt, is het voortaan de bedoeling om deze uitwisselingen via de Kruispuntbank van de voertuigen te laten verlopen, daar het DIV-repertorium deel uitmaakt van deze Kruispuntbank. Deze uitwisselingen betreffen gegevens met betrekking tot de ingeschreven voertuigen en de eigenaars of houders van deze voertuigen, zoals opgesomd in de bijlage van dit ontwerp van koninklijk besluit.

Hierbij moet wel worden opgemerkt dat het Verdrag van 13 oktober 2008 tussen de Regering van het Koninkrijk België en de Regering van de Franse Republiek betreffende de uitwisseling van informatie en van persoonsgegevens over houders van een inschrijvingsbewijs van voertuigen opgenomen in de nationale inschrijvings- en kentekenregisters, teneinde verkeersovertredingen te bestraffen, niet spreekt over "nationale contactpunten", maar over de "verzoekende overheid" en de "aangezochte overheid". Echter mag deze "verzoekende overheid" en "aangezochte overheid" eveneens worden gelezen als nationaal contactpunt, daar de intentie en werking uiteindelijk identiek zijn.

Echter bestaat de mogelijkheid dat in de toekomst nog andere gelijkaardige internationale verdragen tot stand komen. Het is de bedoeling om ook de gegevensuitwisselingen in het kader van deze toekomstige verdragen, die uiteraard dezelfde finaliteiten moeten hebben, via de Kruispuntbank van de voertuigen te laten plaatsvinden.

Artikelsgewijze bespreking Artikel 1 bepaalt dat dit besluit voorziet in de gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2011/82/EU. Artikel 2 voegt de nationale contactpunten toe aan de in artikel 4 van het koninklijk besluit van 8 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013014041 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de Voertuigen sluiten ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen opgesomde natuurlijke en rechtspersonen, betrokken bij de werking van de Kruispuntbank van de voertuigen.

Overeenkomstig artikel 5 van het koninklijk besluit van 8 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013014041 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de Voertuigen sluiten ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen, zijn deze nationale contactpunten vrijgesteld van de voorafgaande machtiging van het Sectoraal Comité voor de Federale Overheid om toegang te hebben tot de gegevens vereist voor de verwezenlijking van de in artikel 5 van dit besluit opgesomde doeleinden, namelijk het mogelijk maken van de opsporing, de strafrechtelijke vervolging en de strafuitvoering van de misdrijven, het vergemakkelijken van de uitvoering van de opdrachten van de politie over het wegverkeer en de verkeersveiligheid, met inbegrip van de veiligheid van de motorvoertuigen en aanhangwagens en het vergemakkelijken van de inning van belastingen, retributies, of vergoedingen voor het parkeren van voertuigen.

De reden waarom ervoor wordt geopteerd om een machtiging te verlenen bij koninklijk besluit in plaats van een specifieke machtiging van het Sectoraal Comité voor de Federale Overheid, is voornamelijk van praktische aard. Immers is het niet wenselijk dat alle EU-lidstaten en verdragsluitende landen afzonderlijk een machtigingsaanvraag moeten indienen bij het Sectoraal Comité voor de Federale Overheid. Voor hen moet de omzetting van Richtlijn 2011/82/EU en de ondertekening en ratificatie van de verdragen voldoende zijn. Zodoende is het aan België om zijn Europese en internationale verplichtingen na te komen en ervoor te zorgen dat de bepalingen van de Richtlijn 2011/82/EU en de internationale verdragen worden nageleefd, met respect voor de nationale reglementering.

Artikel 3 voegt een kleine precisering toe in de artikelen 21, 24 en 27 van het koninklijk besluit van 8 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013014041 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de Voertuigen sluiten ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen.

Artikel 4 wenst artikel 23 van het koninklijk besluit van 8 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013014041 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de Voertuigen sluiten ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen, te wijzigen, zodat geen onderlinge protocolovereenkomsten dienen te worden afgesloten met de nationale contactpunten van de andere EU-lidstaten en de verdragsluitende landen.

Aangezien de uitwisseling van gegevens wordt opgelegd door Richtlijn 2011/82/EU en internationale verdragen, kunnen de uiteindelijke gegevensuitwisselingen moeilijk worden onderworpen aan de voorwaarde van het ondertekenen van protocolovereenkomsten.

Artikel 5 voegt een bijlage toe aan het koninklijk besluit van 8 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013014041 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de Voertuigen sluiten ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen. Deze bijlage somt de gegevens op die het voorwerp uitmaken van de gegevensuitwisselingen in het kader van Richtlijn 2011/82/EU en de internationale verdragen inzake de grensoverschrijdende uitwisseling van gegevens met het oog op het identificeren van personen die ervan verdacht worden inbreuken te hebben begaan in het kader van het gebruik van de weg.

Artikel 6 bepaalt de datum van inwerkingtreding. Deze werd vastgelegd op 7 november 2013 omdat dit de uiterste datum van omzetting van Richtlijn 2011/82/EU was.

Krachtens artikel 12 van de Richtlijn 2011/82/EU waren de Lidstaten immers verplicht om naast de wettelijke ook de nodige bestuursrechtelijke maatregelen te nemen om uiterlijk 7 november 2013 aan de Richtlijn te voldoen. Lidstaten waren verplicht om elkaar toegang te verlenen tot hun kentekenregisters vanaf die datum. Het verlenen van terugwerkende kracht aan deze wet is derhalve noodzakelijk voor de goede en continue werking van de diensten.

Op 7 november 2013 had België op het vlak van informatica alles in gereedheid gebracht om aan de nationale contactpunten van de andere Lidstaten de nodige gegevens te kunnen verstrekken. Sedert die datum hebben bepaalde Lidstaten toegang gevraagd en gekregen tot de Belgische gegevens.

We hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Vice-Eerste minister, de minister van Binnenlandse Zaken en van Gelijke Kansen, Mevr. J. MILQUET De Staatssecretaris voor Mobiliteit, M. WATHELET

ADVIES 55.342/4 VAN 10 MAART 2014 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `TOT WIJZIGING VAN HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 8 JULI 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013014041 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de Voertuigen sluiten TER UITVOERING VAN DE WET VAN 19 MEI 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten HOUDENDE OPRICHTING VAN DE KRUISPUNTBANK VAN DE VOERTUIGEN' Op 10 februari 2014 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Minister van Binnenlandse Zaken verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013014041 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de Voertuigen sluiten ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen'.

Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 10 maart 2014 .

De kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter, Jacques Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, en Colette Gigot, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Wanda Vogel, eerste auditeur .

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Pierre Liénardy .

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 10 maart 2014 .

Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.

Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.

Onderzoek van het ontwerp Aanhef 1. De wet waarnaar wordt verwezen in het tweede lid, over het voorontwerp waarvan de Raad van State heden advies 55.341/4 heeft verstrekt, is nog niet aangenomen en kan dus niet dienen als rechtsgrond voor het ontworpen koninklijk besluit.

Het tweede lid dient bijgevolg te worden weggelaten. 2. De Inspecteurs van Financiën hebben hun advies gegeven, niet enkel op 11 juni 2013 en 20 juni 2013, maar ook op 22 juli 2013. Die laatste datum dient eveneens te worden vermeld. 3. Naar de adviezen van de Raad van State dient te worden verwezen als volgt : "Gelet op advies 54.880/4, gegeven op 15 januari 2014 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, en advies 55.342/4, gegeven op 10 maart 2014 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van dezelfde gecoördineerde wetten".

De griffier, C. Gigot.

De voorzitter, P. Liénardy.

19 APRIL 02014. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013014041 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de Voertuigen sluiten ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 19 mei 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten houdende oprichting van de Kruispuntbank van de Voertuigen, artikelen 13 en 18, paragraaf 2;

Gelet op het advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer nr. 40/2013, gegeven op 4 september 2013;

Gelet op het advies van het Sectoraal Comité voor de Federale Overheid nr. 01/2013, gegeven op 14 november 2013;

Gelet op de adviezen van de Inspecteurs van Financiën, gegeven op 11 juni 2013 en 20 juni 2013;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 28 juni 2013;

Gelet op de omstandigheid dat de Gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;

Gelet op het advies 54.880/4, gegeven op 15 januari 2014 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, en het advies 55.342/4, gegeven op 10 maart 2014 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van dezelfde gecoördineerde wetten;

Gezien de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd overeenkomstig artikels 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en de Staatssecretaris voor Mobiliteit en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Dit besluit voorziet in de gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2011/82/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over verkeers-veiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen.

Art. 2.Artikel 4 van het koninklijk besluit van 8 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013014041 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de Voertuigen sluiten ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen wordt aangevuld met de bepaling onder 8°, luidende : "8° De nationale contactpunten in het bijzonder met het oog op : - Het mogelijk maken van de opsporing, de strafrechtelijke vervolging en de strafuitvoering van de misdrijven; - Het vergemakkelijken van de uitvoering van de opdrachten van de politie over het wegverkeer en de verkeersveiligheid, met inbegrip van de veiligheid van de motorvoertuigen en aanhangwagens; - Het vergemakkelijken van de inning van belastingen, retributies, of vergoedingen voor het parkeren van voertuigen; - Het opleggen van administratieve sancties mogelijk te maken.

Voor onderzoek naar verkeersveiligheids-gerelateerde verkeersovertredingen ter uitvoering van Richtlijn 2011/82/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over verkeers-veiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen, of van internationale verdragen inzake de grensoverschrijdende uitwisseling van gegevens met het oog op het identificeren van personen die ervan verdacht worden inbreuken te hebben begaan in het kader van het gebruik van de weg, verlenen de nationale contactpunten elkaar toegang tot hun gegevens met betrekking tot voertuigen en de eigenaar of houder van het voertuig, opdat het land van overtreding zou kunnen vaststellen wie persoonlijk aansprakelijk is voor de verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertreding. In die zin verleent het Belgisch nationaal contactpunt de nationale contactpunten van het land van overtreding, toegang tot de gegevens uit het repertorium van de voertuigen zoals bepaald in de artikelen 6, 7, 8 en 9 van het koninklijk besluit van 20 juli 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 08/08/2001 numac 2001014153 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen sluiten betreffende de inschrijving van voertuigen en zoals opgesomd in de bijlage.".

Art. 3.In de artikelen 21, 24 en 27 van hetzelfde koninklijk besluit worden de woorden "artikel 18 van de wet" vervangen door de woorden "artikel 18, § 1, van de wet".

Art. 4.Artikel 23 van hetzelfde koninklijk besluit wordt aangevuld met een lid, luidende : "In uitzondering op hetgeen is bepaald in het eerste lid, dienen geen protocolovereenkomsten te worden afgesloten met de buitenlandse nationale contactpunten voor de gegevensuitwisselingen zoals bedoeld in artikel 4, 8°. ".

Art. 5.Hetzelfde koninklijk besluit wordt aangevuld met een bijlage, overeenkomstig de bijlage bij dit besluit.

Art. 6.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 7 november 2013.

Art. 7.De minister bevoegd voor het wegverkeer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 19 april 2014.

FILIP Van Koningswege : De Vice-Eerste Minister, de Minister van Binnenlandse Zaken en van Gelijke Kansen, Mevr. J. MILQUET De Staatssecretaris voor Mobiliteit, M. WATHELET

Bijlage van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013014041 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de Voertuigen sluiten ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen Bijlage - de gegevens die het voorwerp uitmaken van de gegevensuitwisselingen als bedoeld in artikel 4, 8°.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013014041 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de Voertuigen sluiten ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/05/2010 pub. 28/06/2010 numac 2010014128 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen sluiten houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen.

Gegeven te Brussel, 19 april 2014.

FILIP Van Koningswege : De Vice-Eerste minister, de minister van Binnenlandse Zaken en van Gelijke Kansen, Mevr. J. MILQUET De Staatssecretaris voor Mobiliteit, M. WATHELET

^