Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 19 april 2014
gepubliceerd op 02 juli 2014

Koninklijk besluit houdende de veiligheidsvoorwaarden voor de professionele hengelvisserij op zee in een beperkt vaargebied

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2014014268
pub.
02/07/2014
prom.
19/04/2014
ELI
eli/besluit/2014/04/19/2014014268/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

19 APRIL 2014. - Koninklijk besluit houdende de veiligheidsvoorwaarden voor de professionele hengelvisserij op zee in een beperkt vaargebied


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 juni 1972 op de veiligheid van de vaartuigen, artikel 3, 1° en artikel 4, 1° ;

Gelet op de wet van 21 december 1990 betreffende de registratie van zeeschepen, artikel 34;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën van 5 maart 2014;

Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;

Gelet op advies 55.710/4 van de Raad van State, gegeven op 9 april 2014, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van de Noordzee, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Voor de toepassing onder dit besluit wordt verstaan onder : 1° professionele hengelvisserij op zee : het voor commerciële doeleinden vissen op zee, uitsluitend gebruik makend van vishengels, met uitsluiting van de vaartuigen die gebruikt worden om met passagiers op zee te gaan.2° beperkt vaargebied : een vaargebied dat zich uitstrekt aan de zeezijde tot maximaal 30 zeemijl vanaf de gemiddelde laaglaagwater lijn.

Art. 2.§ 1 Dit besluit is van toepassing op vaartuigen die gerechtigd zijn de Belgische vlag te voeren en met een maximale lengte van 12 meter lengte over alles, 1° die in het bezit zijn van een zeebrief zoals bepaald in artikel 4 van het koninklijk besluit van 4 april 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/04/1996 pub. 16/10/1997 numac 1997022729 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de afneming, de bereiding, de bewaring en de terhandstelling van bloed en bloedderivaten van menselijke oorsprong type koninklijk besluit prom. 04/04/1996 pub. 13/10/2016 numac 2016000605 bron federaal agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten Koninklijk besluit betreffende de afneming, de bereiding, de bewaring en de terhandstelling van bloed en bloedderivaten van menselijke oorsprong. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de registratie van zeeschepen en het in werking treden van de wet van 21 december 1990 betreffende de registratie van zeeschepen;2° die exclusief gebruikt worden voor de professionele hengelvisserij op zee in een beperkt vaargebied;3° die beschikken over een visnummer zoals bedoeld in artikel 39 van het koninklijk besluit van 4 april 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/04/1996 pub. 16/10/1997 numac 1997022729 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de afneming, de bereiding, de bewaring en de terhandstelling van bloed en bloedderivaten van menselijke oorsprong type koninklijk besluit prom. 04/04/1996 pub. 13/10/2016 numac 2016000605 bron federaal agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten Koninklijk besluit betreffende de afneming, de bereiding, de bewaring en de terhandstelling van bloed en bloedderivaten van menselijke oorsprong. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de registratie van zeeschepen en het in werking treden van de wet van 21 december 1990 betreffende de registratie van zeeschepen;4° die in het bezit zijn van een meetbrief, conform het koninklijk besluit van 7 mei 1984 ter uitvoering van de wet van 12 juli 1983 op de scheepsmeting. § 2 Dit besluit is niet van toepassing op de vaartuigen die gebruikt worden om met passagiers op zee te gaan. § 3 Het koninklijk besluit van 20 juli 1973 houdende zeevaartinspectiereglement is niet van toepassing op de vaartuigen gebruikt voor professionele hengelvisserij met uitzondering van artikel 3, 1°, 6, 7 en artikel 10.

Art. 3.Het vaartuig mag uitsluitend varen in een beperkt vaargebied zoals bedoeld in artikel 1, 2°.

Art. 4.De duur van de zeereis mag niet langer zijn dan 24 uur.

Art. 5.Het vaartuig moet in het bezit zijn van een visnummer, zoals bedoeld in artikel 39 van het koninklijk besluit van 4 april 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/04/1996 pub. 16/10/1997 numac 1997022729 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de afneming, de bereiding, de bewaring en de terhandstelling van bloed en bloedderivaten van menselijke oorsprong type koninklijk besluit prom. 04/04/1996 pub. 13/10/2016 numac 2016000605 bron federaal agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten Koninklijk besluit betreffende de afneming, de bereiding, de bewaring en de terhandstelling van bloed en bloedderivaten van menselijke oorsprong. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de registratie van zeeschepen en het in werking treden van de wet van 21 december 1990 betreffende de registratie van zeeschepen.

Art. 6.Het vaartuig moet in het bezit zijn van een zeebrief zoals bepaald in artikel 4 van het koninklijk besluit van 4 april 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/04/1996 pub. 16/10/1997 numac 1997022729 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de afneming, de bereiding, de bewaring en de terhandstelling van bloed en bloedderivaten van menselijke oorsprong type koninklijk besluit prom. 04/04/1996 pub. 13/10/2016 numac 2016000605 bron federaal agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten Koninklijk besluit betreffende de afneming, de bereiding, de bewaring en de terhandstelling van bloed en bloedderivaten van menselijke oorsprong. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de registratie van zeeschepen en het in werking treden van de wet van 21 december 1990 betreffende de registratie van zeeschepen.

Art. 7.Het totale maximale vermogen dat door de voortstuwingsmachines van het vaartuig kan geleverd worden is 221 kW.

Art. 8.§ 1 Het vaartuig voldoet aan de technische voorschriften bepaald in het koninklijk besluit van 23 februari 2005Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/02/2005 pub. 02/03/2005 numac 2005014018 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende vaststelling van essentiële veiligheidseisen en van essentiële eisen in verband met de geluids- en uitlaatemissies voor pleziervaartuigen sluiten houdende vaststelling van essentiële veiligheidseisen en van essentiële eisen in verband met de geluids- en uitlaatemissies voor pleziervaartuigen.

Het vaartuigontwerp voldoet aan de eisen van categorie A of B, zoals vastgelegd in bijlage 1 van het koninklijk besluit van 23 februari 2005Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/02/2005 pub. 02/03/2005 numac 2005014018 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende vaststelling van essentiële veiligheidseisen en van essentiële eisen in verband met de geluids- en uitlaatemissies voor pleziervaartuigen sluiten houdende vaststelling van essentiële veiligheidseisen en van essentiële eisen in verband met de geluids- en uitlaatemissies voor pleziervaartuigen of een equivalente norm, te beoordelen door de met scheepvaart belaste ambtenaar.

Het vaartuig dient minimaal te voldoen aan de eisen gesteld in module B (bijlage VII) van boven vernoemd besluit. § 2 De met de scheepvaartcontrole belaste ambtenaar kan afwijkingen toestaan van de bepalingen in § 1 van dit artikel en andere constructie certificaten aanvaarden. § 3 Het vaartuig heeft minimaal de uitrusting aan boord zoals bepaald in de bijlage bij dit koninklijk besluit. De uitrusting wordt goedgekeurd door de met de scheepvaartcontrole belaste ambtenaar.

Art. 9.Het aantal personen aan boord tijdens het varen mag niet hoger zijn dan het aanbevolen aantal waarop de boot berekend is, bedoeld in artikel 2.2. van bijlage I van het koninklijk besluit van 23 februari 2005Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/02/2005 pub. 02/03/2005 numac 2005014018 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende vaststelling van essentiële veiligheidseisen en van essentiële eisen in verband met de geluids- en uitlaatemissies voor pleziervaartuigen sluiten houdende vaststelling van essentiële veiligheidseisen en van essentiële eisen in verband met de geluids- en uitlaatemissies voor pleziervaartuigen of het aantal personen vastgesteld in het certificaat van deugdelijkheid indien dit minder is.

De belasting van het schip, inclusief de vangst en de uitrusting voor het hengelen, is niet hoger dan de aanbevolen maximale belasting bedoeld in artikel 2.2. van bijlage I van het bovenvermeld koninklijk besluit van 23 februari 2005Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/02/2005 pub. 02/03/2005 numac 2005014018 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende vaststelling van essentiële veiligheidseisen en van essentiële eisen in verband met de geluids- en uitlaatemissies voor pleziervaartuigen sluiten.

Art. 10.§ 1 Het vaartuig is bemand met minstens 2 bemanningsleden. § 2 In afwijking van het koninklijk besluit van 13 november 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/11/2009 pub. 18/12/2009 numac 2009014303 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit inzake vaarbevoegdheidsbewijzen voor de zeevisserijvaart sluiten inzake vaarbevoegdheidsbewijzen voor de zeevisserijvaart moet de schipper van het vaartuig in het bezit zijn van een passend en geldig vaarbevoegdheidsbewijs dat toelaat het bevel te voeren over het vaartuig en dat minimaal overeenkomt met het vaarbevoegdheidsbewijs voor officieren belast met de brugwacht op commerciële pleziervaartuigen dat overeenstemt met de kenmerken van het betrokken vaartuig en het beperkt vaargebied.

De schipper moet instaan voor de stabiliteit van zijn schip en dient een stability notice op te maken en zichtbaar op het schip te plaatsen.

De andere bemanningsleden voldoen minimaal aan het voorschrift VI/1 van het bovenvermeld koninklijk besluit.

Art. 11.Onverminderd de reglementering van het bevoegde gewest inzake de zeevisserij, stelt de schipper van het vaartuig het maximum aantal hengels vast dat aan boord van het vaartuig wordt gebruikt rekening houdend met de veiligheid.

Art. 12.§ 1 Het vaartuig beschikt over een certificaat van deugdelijkheid zoals bedoeld door artikel 3, 1° van de wet van 5 juni 1972 op de veiligheid van de vaartuigen, afgegeven door de met scheepvaartcontrole belaste ambtenaar. § 2 Het certificaat van deugdelijkheid voor een vaartuig gebruikt voor professionele hengelvisserij is geldig voor maximaal één jaar.

Art. 13.Het schip wordt onderworpen aan de schouwingen zoals bepaald in artikel 6, 7 en 10 van het koninklijk besluit van 20 juli 1973 inzake het zeevaartinspectiereglement. De met scheepvaartcontrole belaste ambtenaar legt vast welke bepalingen van bovengenoemde artikels van toepassing zijn op de schepen gebruikt voor de professionele hengelvisserij.

Art. 14.De minister bevoegd voor de Zeevaart, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 19 april 2014.

FILIP Van Koningswege : De Minister van de Noordzee, J. VANDE LANOTTE

Bijlage bij het koninklijk besluit van 19 april 2014 houdende de veiligheidsvoorwaarden voor de professionele hengelvisserij op zee in een beperkt vaargebied Minimale uitrusting

Navigatie

Navigation

navigatielichten

feux de navigation

geluidssignaal

signal sonore

anker

ancre

sleeptouw

Câble de remorque

kompas

boussole

seinlamp

lampe à signaux

kaarten

cartes

zeemansgidsen

guides de marin

getijtafels

indicateurs des heures de marée

berichten aan zeevarenden

avis aux navigateurs

deugdelijke kijker

Jumelles adéquates

radarinstallatie

installation radar

radarreflector

reflecteur radar

uurwerk

horloge

elektronisch navigatiemiddel (GPS, radar)

outil de navigation electronique

Ankerbol

boule de mouillage


Radio

Radio

VHF met DSC

VHF avec DSC

EPIRB (VHF)

EPIRB (VHF)

SART

SART

Noodvoeding >3uur

relais >3h


Reddingsmiddelen

moyens de sauvetage

Goedgekeurde reddingsvest 1 per opvarende

Gilet de sauvetage approuvé, 1 par personne

Vlot voor maximaal aantal opvarenden

radeau de sauvetage, pour le nombre maximal de personnes à bord

boei met lijn en licht

bouée cordage et lumière

3 valschermsignalen

3 fusées parachutes

hulpmiddel om drenkelingen binnen boord te halen

moyen pour lever des noyés à bord

boeilicht

bouée lumière

Fluit, spiegel, toorts

sifflet, miroir, torche


Brandveiligheid

sécurité incendie

Vuurdeken in het kookgedeelte

couverture de feu dans la coin cuisine

emmer en touw

seau et cordage

Multifunctioneel brandblusapparaat

extincteur multifonctionnel


Andere

Autres

lensinrichting

Installation d'assèchement

Lensinrichting alarm

alarme de niveau

Eerste hulp bij ongevallen pakket

trousse de premiers soins


Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 19 april 2014 houdende de veiligheidsvoorwaarden voor de professionele hengelvisserij op zee in een beperkt vaargebied.

FILIP Van Koningswege : De Minister van de Noordzee, J. VANDE LANOTTE

^