Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 19 mei 2004
gepubliceerd op 28 juni 2004

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 8 mei 2003, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de scheepsgezellen ingeschreven in de Belgische pool der zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Belgische maatschappij

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2004200971
pub.
28/06/2004
prom.
19/05/2004
ELI
eli/besluit/2004/05/19/2004200971/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 MEI 2004. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 8 mei 2003, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de scheepsgezellen ingeschreven in de Belgische pool der zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Belgische maatschappij (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de koopvaardij;

Op de voordracht van Onze Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 8 mei 2003, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de scheepsgezellen ingeschreven in de Belgische Pool der zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Belgische maatschappij.

Art. 2.Onze Minister van Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 19 mei 2004.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werk, F. VANDENBROUCKE _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor de koopvaardij Collectieve arbeidsovereenkomst van 8 mei 2003 Scheepsgezellen ingeschreven in de Belgische Pool der zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Belgische maatschappij (Overeenkomst geregistreerd op 4 september 2003 onder het nummer 67333/CO/316)

Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op : a) de werkgevers van de ondernemingen waarvan de activiteit tot de bevoegdheid van het Paritair Comité voor de koopvaardij behoort met uitsluiting van de ondernemingen die zeelieden tewerkstellen bedoeld in artikel 3bis van de wet van 25 februari 1964 houdende de oprichting van een Pool der zeelieden ter koopvaardij.b) de scheepsgezellen die in het bezit zijn van een brevet en een geldig "Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers" (STCW)-certificaat en die ingeschreven zijn in de Belgische Pool der zeelieden, met uitsluiting van de zeevarenden bedoeld in artikel 3bis van de wet van 25 februari 1964, houdende de oprichting van een Pool der zeelieden ter koopvaardij. A. DEFINITIES

Art. 2.In toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt verstaan : 1. onder "scheepsgezellen" : al de bemanningsleden, die niet beschouwd worden als officieren, die in het bezit zijn van een brevet en een geldig STCW-certificaat en die ingeschreven zijn in de Belgische Pool der zeelieden, met uitsluiting van de zeevarenden bedoeld in artikel 3bis van dezelfde wet;2. onder "basisloon" : het maandloon, zonder enige vermeerdering, zoals het voorkomt in de hierbij gevoegde loonschalen;3. onder "jaarlijkse bruto bezoldiging" : alle lonen en vergoedingen, uitgekeerd in toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst, met uitzondering van de vergoeding voor uniform en het vakantiegeld;4. onder "maand" : een kalendermaand.Voor de afrekening van de lonen worden de fracties van maanden berekend naar rata van het aantal kalenderdagen; 5. onder "maandelijkse bruto bezoldiging" per maand : alle lonen en vergoedingen, uitgekeerd in toepassing van onderhavige arbeidsovereenkomst, met uitzondering van de vergoeding voor uniform en het vakantiegeld;6. onder "normaal uurloon" : 1/169 van het basisloon toepasselijk voor cargo- en passagiersschepen;7. onder "etmaal" : een periode van middernacht tot de volgende middernacht;8. onder "passagiersschepen" : schepen, die normaal meer dan 12 passagiers vervoeren. Toepassingsgebied

Art. 3.Behoudens wanneer uitdrukkelijk anders vermeld, zijn de bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst van toepassing in de koopvaardij vanaf de dag van aanwerving tot en met de dag van ontscheping.

Diegenen die niet door tuchtmaatregel of onbevoegdheid werden ontslagen, zullen de voorkeur krijgen om terug op hetzelfde schip te vertrekken.

B. LOONSVOORWAARDEN Loonschalen

Art. 4.Het maandelijkse basisloon voor cargo- en passagiersschepen evenals voor tankers is vervat in de hierbij gevoegde loonschalen. In dezelfde loonschalen zijn de vergoedingen voor anciënniteit en overwerk bepaald.

Reisduur

Art. 5.1. Na 6 maanden ononderbroken afwezigheid uit een Belgisch Luxemburgse Economische Unie (BLEU) haven mag de contractuele reisduur door de reder of door de scheepsgezel verbroken worden in gelijk welke haven met redelijke transportfaciliteiten. In beide gevallen heeft de zeeman recht op repatriëring op kosten van de reder met inbegrip van het vervoer van zijn persoonlijke bagage met een maximum van 50 kg.

Indien de reder of scheepsgezel de contractuele reisduur krachtens voormelde bepalingen wenst te beëindigen, moet hij de andere partij hiervan ten minste twee weken voor de aankomst in de eerstvolgende haven, die het schip zal binnenlopen, in kennis stellen. 2. Indien de periode van 6 maanden een einde neemt in een niet-Europese haven en het schip op terugreis is naar een Belgisch Luxemburgse Economische Unie (BLEU)-haven of in een Europese haven binnen de maand verwacht wordt, dan mag de reder de contractuele reisduur verlengen tot bij aankomst in de BLEU of Europese haven.3. Indien het schip voor het verstrijken van de periode van 6 maanden een Europese haven aandoet, en naar een niet-Europese bestemming vertrekt, mag na vijf maanden een einde gesteld worden aan de contractuele reisduur en gelden de bepalingen van paragraaf 1 inzake vooropzeg, kosten van repatriëring en vervoer van bagage. 4. Indien de periode van 6 maanden ononderbroken afwezigheid uit een Belgisch Luxemburgse Economische Unie (BLEU)-haven op verzoek van de rederij overschreden wordt, wordt het basisloon vanaf de 7de maand verhoogd met 10 pct..

Premie springstoffen

Art. 6.Een speciale premie van 12,5 pct. op het basisloon, wordt toegestaan voor het vervoer van springstoffen en voor zolang deze aan boord zijn.

Zowel naar de geest als naar de letter van dit artikel, worden hier springstoffen bedoeld, die ingevolge de bestaande internationale voorschriften, in speciaal ingerichte ruimen dienen vervoerd en gelost of geladen te worden op speciaal daartoe aangewezen plaatsen.

Verblijf aan de wal in het buitenland

Art. 7.Wanneer een scheepsgezel in dienst in het buitenland in opdracht van de rederij, tijdelijk aan de wal moet blijven zullen de onkosten daarvan door de rederij worden gedragen.

C. ARBEIDSVOORWAARDEN Wachtenstelsel

Art. 8.Op zee wordt het driewachtenstelsel toegepast. Uitzondering wordt enkel gemaakt voor bepaalde vaartuigen van kleine tonnenmaat waarop het speciaal regime voorzien in artikel 37 wordt toegepast.

Art. 9.Voor de toepassing van de collectieve arbeidsovereenkomst wordt een schip beschouwd als zijnde op zee vanaf het ogenblik en zolang de zeewachten in alle departementen met volledige of onvolledige personeelsbezetting doorlopen.

Arbeidsduur op weekdagen - Wachtlopende scheepsgezellen

Art. 10.1. Op zee en in de haven, wanneer de wachten doorlopen : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag volgens wachtenstelsel; - 's zaterdags : 8 uur volgens wachtenstelsel. 2. Op dagen van aankomst en vertrek : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag, - 's zaterdags : 8 uur. Op dagen van aankomst in de haven van aanwerving zullen de werkzaamheden van de scheepsgezellen waarvan de contractuele reisduur op die dag eindigt, twee uur na aankomst van het schip eindigen.

In de periode tussen de aankomst van het schip en twee uur later zullen geen onderhouds- of herstellingswerken opgedragen worden. 3. In de haven, wanneer de wachten geschorst zijn : a) In BLEU-havens : - van maandag tot en met vrijdag : van 8 uur tot 12 uur en van 12 uur 30 tot 16 uur 30.b) In vreemde havens : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag tussen 7 uur en 17 uur; - 's zaterdags : 8 uur tussen 7 uur en 17 uur.

In vreemde havens waar een andere werkregeling bestaat, kunnen deze uren gewijzigd worden, zonder dat de hierboven vermelde duur mag overschreden worden in een tijdspanne van 12 uur.

Arbeidsduur op weekdagen - dagmannen

Art. 11.Onder "dagmannen" wordt verstaan : de leden van de bemanning, uitgezonderd het personeel van de algemene dienst, waarvan de dienst op zee niet in wachten verdeeld is en die gewoonlijk gedurende de dag werken en 's nachts vrij zijn. 1. Op zee en in de haven, wanneer de wachten doorlopen : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag te verrichten tussen 6 uur en 18 uur; - 's zaterdags : 8 uur te verrichten tussen 6 uur en 18 uur. 2. Op dagen van aankomst en vertrek : Zonder rekening te houden met de begrenzingen vermeld onder a) : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag; - 's zaterdags : 8 uur.

Op dagen van aankomst in de haven van aanwerving zullen de werkzaamheden van de scheepsgezellen, waarvan de contractuele reisduur op die dag eindigt, 2 uur na aankomst van het schip eindigen.

In de periode tussen de aankomst van het schip en twee uur later zullen geen onderhouds- of herstellingswerken opgedragen worden. 3. In de haven, wanneer de wachten geschorst zijn : a) In een Belgisch Luxemburgse Economische Unie (BLEU)-havens : - van maandag tot en met vrijdag : van 8 uur tot 12 uur en van 12 uur 30 tot 16 uur 30.b) In vreemde havens : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag tussen 7 uur en 17 uur; - 's zaterdags : 8 uur tussen 7 uur en 17 uur.

In vreemde havens waar een andere werkregeling bestaat, kunnen deze uren gewijzigd worden, zonder dat de hierboven vermelde duur mag overschreden worden in een tijdspanne van 12 uur.

Arbeidsduur weekdagen - personeel algemene dienst

Art. 12.De arbeidsuren voor het personeel "algemene dienst" moeten verdeeld worden in minimum 2 perioden en maximum 3 perioden en worden als volgt bepaald : 1. Op zee en in de haven wanneer de wachten doorlopen en op dagen van aankomst en vertrek : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uren tussen 6 uur en 22 uur; - 's zaterdags : 8 uren tussen 6 uur en 18 uur.

Op dagen van aankomst in de haven van aanwerving zullen de werkzaamheden van de scheepsgezellen waarvan de contractuele reisduur op die dag eindigt, 2 uren na aankomst van het schip eindigen. 2. In de haven wanneer de wachten geschorst zijn : a) In BLEU-havens : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uren, tussen 6 uur en 18 uur of tussen 7 uur en 19 uur.b) In vreemde havens : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uren, tussen 6 uur en 18 uur of tussen 7 uur en 19 uur; - 's zaterdags : 8 uren, tussen 6 uur en 18 uur. 3. Bij overeenkomst tussen beide contracterende partijen mogen de arbeidsuren van zekere rangen verschoven worden, indien de normale dienst dit vereist. Werkzaamheden op zon- en feestdagen

Art. 13.Met uitzondering van de veiligheidswachten in de havens waarvoor artikel 15 van deze collectieve arbeidsovereenkomst geldt, zijn de bepalingen van dit artikel van kracht voor werkzaamheden op zon- en feestdagen.

Voor werkzaamheden op zon- en feestdagen wordt, per uur, het bedrag vermeld in kolom 6 van de bijgevoegde loonschalen toegekend.

Beperkingen werkzaamheden op zon- en feestdagen

Art. 14.Het in artikel 13 bepaalde werk op zon- en feestdagen mag slechts opgedragen worden binnen volgende beperkingen en tijdsbegrenzingen : 1. Wachtlopende scheepsgezellen a) Op zee en in de haven, wanneer de wachten doorlopen wordt : - zondagen, gewerkt volgens het wachtenstelsel; - op de feestdagen, zoals bepaald bij artikel 23, mogen slechts de voor het voeren van het schip, de dienst van de opvarenden, de bescherming van het milieu, de veiligheid en de gezondheid noodzakelijke werkzaamheden opgedragen worden. b) Op zon- en feestdagen van aankomst kunnen er : - vóór de aankomst, de werkzaamheden opgelegd worden zoals hierboven vermeld onder a.; - na de aankomst enkel werkzaamheden opgelegd worden in verband met de aankomst en de reden waarom het schip is binnengelopen.

Op dagen van aankomst in de haven van aanwerving zullen de werkzaamheden van de scheepsgezellen, waarvan de contractuele reisduur op die dag eindigt, twee uren na de aankomst van het schip eindigen.

In de periode, gelegen tussen de aankomst van het schip en twee uren later, zullen geen onderhouds- of herstellingswerken opgedragen worden. c) Op zon- en feestdagen van vertrek kunnen er : - vóór het vertrek, slechts werkzaamheden opgelegd worden in verband met het vertrek en de reden waarom het schip is binnengelopen of zal afvaren; - na het vertrek kunnen evenwel de werkzaamheden opgelegd worden zoals vermeld onder 1. a. d) Op zon- en feestdagen in de haven, wanneer de wachten geschorst zijn, kunnen er alleen werkzaamheden gevergd worden in verband met : - de "veiligheidswachten in de havens"; - het verzekeren van de veiligheid; - de bescherming van het milieu; - het laden en lossen; - de aankomst en het vertrek; alsook in verband met dringende werkzaamheden, die noodzakelijk zijn voor de normale exploitatie van het schip, dit ter beoordeling van de kapitein. 2. Dagmannen a) Op zee en in de haven, wanneer de wachten doorlopen, kunnen er : - op zondagen, van de dagmannen, arbeidsprestaties gevergd worden tussen 6 en 18 uur; - op de feestdagen, zoals bepaald bij artikel 22, mogen slechts de voor het voeren van het schip, de dienst van de opvarenden, de bescherming van het milieu, de veiligheid en de gezondheid noodzakelijke werkzaamheden opgedragen worden. b) Op zon- en feestdagen van aankomst kunnen er : - vóór de aankomst, de werkzaamheden opgelegd worden, zoals hierboven vermeld onder 2, a) ; - na de aankomst slechts werkzaamheden opgelegd worden in verband met de aankomst en de reden waarom het schip is binnengelopen.

Op dagen van aankomst in de haven van aanwerving zullen de werkzaamheden van de scheepsgezellen, waarvan de contractuele reisduur op die dag eindigt, twee uren na aankomst van het schip eindigen. In de periode, gelegen tussen de aankomst van het schip en twee uren later, zullen geen onderhouds- of herstellingswerken opgedragen worden. c) Op zon- en feestdagen van vertrek kunnen er : - vóór het vertrek, slechts werkzaamheden opgelegd worden in verband met het vertrek en de reden waarom het schip is binnengelopen of zal afvaren; - na het vertrek kunnen evenwel de werkzaamheden opgelegd worden, zoals vermeld onder 2. a). d) Op zon- en feestdagen in de haven, wanneer de wachten geschorst zijn : kunnen er, op zon- en feestdagen, van de dagmannen alleen werkzaamheden gevergd worden in verband met : - de "veiligheidswachten in de havens"; - het verzekeren van de veiligheid; - de bescherming van het milieu; - het laden en lossen; - de aankomst en het vertrek; alsook in verband met dringende werkzaamheden, die noodzakelijk zijn voor de normale exploitatie van het schip, dit ter beoordeling van de kapitein. 3. Personeel "algemene dienst" a) Op zee en in de haven wanneer de wachten doorlopen en op dagen van aankomst en vertrek : kunnen er : - op zondagen, van het personeel van de "algemene dienst", prestaties gevergd worden tussen 6 uur en 22 uur; - op de feestdagen, zoals bepaald bij artikel 22, mogen er slechts de voor het voeren van het schip, de dienst van de opvarenden, de veiligheid en de gezondheid en de bescherming van het milieu, de noodzakelijke werkzaamheden opgedragen worden en dit tussen 6 uur en 22 uur.

Op dagen van aankomst in de haven van aanwerving zullen de werkzaamheden van de scheepsgezellen waarvan de contractuele reisduur op die dag eindigt, twee uren na aankomst van het schip eindigen. b) In de haven, wanneer de wachten geschorst zijn kunnen er, op zon- en feestdagen, van het personeel van de "algemene dienst" alleen werkzaamheden gevergd worden in verband met : - "veiligheidswachten in havens"; - het verzekeren van de veiligheid; - de bescherming van het milieu; - het laden en lossen; - de aankomst en het vertrek; alsook in verband met dringende werkzaamheden, die noodzakelijk zijn voor de normale exploitatie van het schip, dit ter beoordeling van de kapitein.

Veiligheidswachten in de havens Veiligheidswachten.

Art. 15.A. Onder "veiligheidswachten in de havens" wordt verstaan : prestaties van maximum 12 uren, die geen effectieve arbeid met zich brengen, met uitzondering nochtans van de werkzaamheden in verband met de veiligheid van het schip en de bemanning en de bescherming van het milieu. "Veiligheidswachten in de havens" worden steeds volledig vergoed zelfs indien ze minder dan 12 uren duren.

Er mag geen beroep gedaan worden op de leden van de bemanning, die de "veiligheidswachten in de havens" lopen, om effectieve arbeid te verrichten.

Een aaneensluitende periode van effectieve arbeid en "veiligheidswacht in de haven" mag, berekend aan de werkelijke duur, 16 uren niet overschrijden per 24 uur.

Vergoeding van de "veiligheidswachten in de havens" "Veiligheidswacht tijdens de nacht" : B. 1. a) Wachten die een werkdag voorafgaan : Voor een "veiligheidswacht tijdens de nacht in een haven" van maximum 12 uren gaande van 18 of 19 uur tot 6 of 7 uur de volgende dag, wordt aansluitend aan de wacht een ononderbroken rustperiode van 12 uren toegekend. b) Wachten, die een zon- of feestdag voorafgaan : Voor een "veiligheidswacht tijdens de nacht in een haven" van maximum 12 uren gaande van 18 of 19 uur op zaterdag of op een dag die een feestdag voorafgaat tot 6 of 7 uur op zondag of op de feestdag, wordt als compensatie, indien de werkzaamheden dit toelaten, in de loop van de week die aan het weekend of de feestdag voorafgaat of erop volgt, gedurende één arbeidsdag vrijstelling van dienst verleend.2. Veiligheidswacht tijdens de dag in de havens : De veiligheidswachten overdag in de havens worden uitsluitend op zon- en feestdagen verricht.Voor elke dagwacht van maximum 12 uren, gaande van 6 tot 18 uur of van 7 tot 19 uur wordt 8 maal het bedrag vermeld in kolom 3 van de bijgevoegde loonschalen toegekend.

Overwerk

Art. 16.a) Alle uren gewerkt buiten diegenen vermeld in artikel 10, 11, 12, 13 en 15 zullen als overuren beschouwd en als dusdanig vergoed worden, behalve deze vermeld in littera e) van dit artikel. b) Overwerk zal steeds vergoed worden met schijven van een half uur.c) Voor de kok-hofmeester is het overwerk begrepen in de lumpsum zoals vermeld in kolom 7 van de bijgevoegde loonschalen.d) Wijze van vergoeding der overuren : Weekdagen : maandag tot en met vrijdag : - Dagelijkse grens van 8 effectief gepresteerde uren : alle overuren, die deze dagelijkse grens overschrijden, worden vergoed aan 150 pct. van het normaal uurloon. - Zaterdagwerk wordt vergoed aan 150 pct. van het normaal uurloon Voor het berekenen van de dagelijkse grens worden de periodes van "veiligheidswachten tijdens de nacht in de havens" in aanmerking genomen à rato van 8 uren effectieve arbeid per 12 uren wacht.

Werkzaamheden op zon- en feestdagen : worden vergoed krachtens de bepalingen van artikel 12. e) Overmacht Er worden geen overuren, noch enige andere vergoeding, betaald voor arbeid : - in verband met de veiligheid van het schip, de lading en de ingescheepte personen; - in verband met het verlenen van hulp aan andere in nood zijnde schepen of personen; - in verband met brandweer-, sloep- en alle gelijkaardige oefeningen, die door de internationale conventies zijn voorgeschreven; - in verband met formaliteiten voor tol-, quarantaine en medische aangelegenheden; - in verband met het aflossen van de wachten; - in de havens, gedurende de zondagsrust, voor het verrichten van de normale voorkomende bezigheden, waarin het toezicht op het reinigen van het schip is begrepen, zonder dat zulks meer dan twee uren mag duren; - in verband met de milieubescherming en de oefeningen hiervoor.

Bijzondere werkzaamheden

Art. 17.1. Werkzaamheden in olieladingstanks, die als dusdanig worden gebruikt : Voor het reinigen van open olieladingstanks wordt, per gewerkt uur, een bijzondere vergoeding toegekend, berekend à rato van 75 pct. van een normaal uurloon (kolom 3 van de bijgevoegde loonschalen).

Voor het reinigen van gesloten olieladingstanks wordt, per gewerkt uur, een bijzondere vergoeding toegekend berekend à rato van 150 pct. van een normaal uurloon (kolom 3 van de bijgevoegde loonschalen).

Onder "gesloten tanks" wordt verstaan : tanks, waarvan de deksels niet kunnen geopend worden en waarvan de toegang geschiedt langs een mangat.

Voor de tankers worden in principe geen bijzondere vergoedingen toegekend voor het kuisen van cargotanks.

Nochtans wordt, per gewerkt uur, voor het opruimen in die tanks, van sediment of sludge (residus) een bijzondere vergoeding toegekend à rato van 75 pct. van een normaal uurloon (kolom 3 van de bijgevoegde loonschalen). 2. Ballasttanks : Op alle schepen wordt, per gewerkt uur, voor het reinigen van ballasttanks een bijzondere vergoeding toegekend berekend à rato van 25 pct.van een normaal uurloon (kolom 3 van de bijgevoegde loonschalen). 3. Fuel tanks : Op alle schepen wordt, per gewerkt uur, voor het reinigen van fueltanks een bijzondere vergoeding toegekend berekend à rato van 50 pct.van een normaal uurloon (kolom 3 van de bijgevoegde loonschalen). 4. Scavenging-belt-collector : Op alle schepen wordt, per gewerkt uur, voor het reinigen van de scavenging-belt-collector een bijzondere vergoeding toegekend berekend à rato van 50 pct.van een normaal uurloon (kolom 3 van de bijgevoegde loonschalen). 5. Werkzaamheden aan de lading : Wanneer door overmacht, een lid van de bemanning wordt gebezigd voor werkzaamheden in verband met het lossen en/of laden, die normaal door havenarbeiders gebeuren, zoals het hanteren der lieren en de behandeling der goederen, wordt voor elk dusdanig gewerkt uur een bijzondere vergoeding toegekend berekend à rato van 75 pct.van een normaal uurloon (kolom 3 van de bijgevoegde loonschalen).

Het zeevast maken van de lading en werkzaamheden in verband met de bewaring der lading, met uitzondering van haar verplaatsing voor handelsdoeleinden, behoren tot de normale taak van de bemanning. 6. Werkzaamheden "algemene diensten" voor schepen voorzien van self-service : Indien aan boord van schepen van 4 000 BRT en meer een "self-service systeem" wordt toegepast en op zee de aan boord ingescheepte personen en in de haven, de personen waarvoor gekookt wordt, niet meer bedragen dan drie boven de minimumbemanning, dan mag het personeel van de "algemene diensten" beperkt worden tot 1 kok en 1 steward(ess). Bij de bepaling van het aantal worden niet in aanmerking genomen de in opleiding door de Pool aan boord geplaatste personen en de meereizende echtgenoten indien deze zelf instaan voor het onderhoud van hun cabine.

Wanneer er meer personen aan boord zijn dan hierboven vernoemden of indien er niet aan voormelde voorwaarden wordt voldaan, wordt ieder lid van de algemene diensten een bijzondere vergoeding betaald ten belope van 10 pct. van de maandelijkse bruto bezoldiging.

Deze toelage is niet verschuldigd indien er bij recepties en dergelijke bijkomend personeel wordt ingezet en indien er geen bijkomende prestaties worden gevergd van voornoemd personeel. g) Deze vergoedingen doen geen afbreuk aan de toegekende overuren, zoals bepaald bij artikel 16. Welvaartspremie

Art. 18.Aan ieder zeevarende wordt een welvaartspremie toegekend van 375,67 EUR per maand of pro rata het aantal dagen voor dewelke lonen worden uitbetaald. Deze premie wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de formule vermeld in bijlage 2 aan onderhavige arbeidsovereenkomst.

D. VAKANTIE Jaarlijkse vakantie

Art. 19.De scheepsgezel heeft recht op 24 kalenderdagen wettelijke vakantie per jaar. De vakantiedagen zullen zoveel mogelijk verleend worden in overeenstemming met de wensen van de belanghebbenden hetzij in lange, hetzij in korte perioden. Nochtans zullen de vakantieperioden in geen geval minder dan 3 dagen mogen belopen. De zon- en feestdagen worden niet beschouwd als vakantiedagen. Voor de berekening van de duur van de jaarlijkse vakantie worden in aanmerking genomen de werkelijk gepresteerde dagen en de door de wet met werkelijke arbeidsdagen gelijkgestelde dagen.

Voor de hierboven voorziene jaarlijkse vakantie ontvangen de scheepsgezellen een vakantiegeld (zowel enkel als dubbel) van 15,42 pct. berekend op basis van hun bruto jaarlijkse bezoldiging.

Compensatiedagen Zon- en feestdagen gedurende de reis

Art. 20.1. Tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst ontvangen de scheepsgezellen voor elke zon- en feestdag, één compensatiedag.

Zaterdagen gedurende de reis 2. Voor de zaterdagen tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst ontvangen de scheepsgezellen één compensatiedag. Extra vakantie

Art. 21.Buiten de jaarlijkse vakantie toegekend ingevolge artikel 18, wordt aan de scheepsgezellen 1 extra vakantiedag verleend per 30 prestatiedagen, berekend aan 1/30ste van het basisloon vermeerderd met de anciënniteitvergoeding.

Breuken van 15 dagen en minder komen niet in aanmerking.

Conventionele vakantie

Art. 22.Bij collectieve arbeidsovereenkomst van 31 januari 1985 tot uitvoering van de herstelwet van 22 januari 1985 (Belgisch Staatsblad van 24 januari 1985) houdende sociale bepalingen wordt aan de zeevarenden één bijkomende vakantiedag toegekend per 20 dagen vaart à rato van 8/169ste van de basislonen met inbegrip van de welvaartspremie.

Feestdagen

Art. 23.1. De volgende dagen worden als officiële feestdagen beschouwd : 1 januari, 2de Paasdag, 1 mei, O.H. Hemelvaart, 2de Pinksterdag, 21 juli, O.L.V. Hemelvaart, Allerheiligen, 11 november, Kerstdag. 2. Wanneer een feestdag op een zaterdag of een zondag valt, wordt de feestdag genomen op de eerste gewone activiteitsdag die op die feestdag volgt. Berekening van de vakantiedagen

Art. 24.360 kalenderdagen vaart geven recht op : 52 compensatiedagen zaterdag; 78 compensatiedagen zondag (52 + 26 compensatie op vakantie); 15 feestdagen (10 + 5 feestdagen op vakantie); 12 extra vakantie; 18 conventionele vakantie; 36 dagen wettelijke vakantie (24 + 12 wettelijke vakantiedagen op vakantie); 211 vrije dagen.

Wettelijke vakantie per maand : (36 x 30 dagen) : 360 = 3 kalenderdagen = 2,6 dagen in het 6-dagenstelsel Andere vakantie per maand : (175 x 30 dagen) : 360 = 14,58 kalenderdagen = 12,5 dagen in 6-dagenstelstel Toepassing van de vakantie

Art. 25.Het berekenen van de vakantie geschiedt per kalenderjaar.

Uiterlijk 18 maanden na het verstrijken van elk kalenderjaar moet de scheepsgezel genoten hebben van al de vakantiedagen waarop hij recht heeft.

Ingeval een scheepsgezel arbeidsongeschikt wordt tijdens een periode van jaarlijkse vakantie, zoals bedoeld in artikel 18, heeft deze het recht de nog resterende vakantiedagen uit te stellen, op voorwaarde nochtans dat hij de verplichting aangaat de aldus uitgestelde vakantiedagen op te nemen voor iedere andere arbeidsprestatie.

E. BEEINDIGING VAN HET DIENSTVERBAND Repatriëring

Art. 26.Bij repatriëring, behalve bij wederzijdse overeenkomst om de contractuele reisduur te verbreken, hebben de scheepsgezellen recht op vrije overbrenging naar de haven waar ze aangeworven werden, op voorwaarde dat zij de reisweg en de wijze van repatriëring volgen door de reder of zijn vertegenwoordiger aangeduid. Hierin is begrepen het vervoer van zijn persoonlijke bagage met een maximum van 50 kg.

De belanghebbende heeft recht op zijn loon tot zijn aankomst in de haven van aanwerving; dit op voorwaarde dat hij de terugreis ondernomen heeft langs de weg en binnen de termijn door de reder of zijn vertegenwoordiger vastgesteld.

Indien betrokkene echter ontscheept is op grond van tuchtmaatregelen, verliest hij het recht op zijn loon voor de reisdagen.

Indien betrokkene recht heeft op zijn loon, dan heeft hij eveneens recht op de vergoeding voor een met die periode overeenstemmend aantal vakantiedagen zoals voorzien in artikel 19.

F. SPECIALE CLAUSULES Beddengoed en eetgerei

Art. 27.Beddengoed, zoals matrassen, hoofdkussens, overtrekken, lakens en dekens, worden door de rederij ter beschikking van de leden van de bemanning gesteld. Eveneens wordt hun degelijk eetgerei in bruikleen gegeven.

De lakens en kussenslopen worden, om de twee weken, door zuivere vervangen.

Dekens en matrasovertrekken zullen in reine toestand worden gehouden.

De bemanningsleden verbinden zich de in bruikleen ontvangen goederen, alsmede hun verblijfplaatsen, in goede staat te behouden. Bij bewezen verwaarlozing, vernieling of verlies van de goederen in kwestie zal de betrokkene hiervoor vergoeding verschuldigd zijn. De vergoeding zal op het loon verhaald worden. Onder die omstandigheden kan te allen tijde gedurende de reis het verstrekken van bedoelde artikelen aan de schuldigen ingetrokken worden, dit ter beoordeling van de kapitein.

Maaltijden

Art. 28.De voedselvoorziening aan boord mag niet als een economisch probleem beschouwd worden en alle leden van de bemanning zijn in principe gelijkgesteld voor wat de maaltijden betreft.

Op schepen, die passagiers aan boord hebben, kan hiervoor nochtans een uitzondering bestaan voor officieren die samen met de passagiers hun eetmalen gebruiken.

Eetwaren zullen in geen geval, zonder toelating van de reder, door leden van de bemanning aan wal mogen gebracht worden.

Voedselvoorraden en -verbruik

Art. 29.De controle op de voedselvoorraden en -verbruik wordt waargenomen door het conventioneel overlegorgaan zoals voorzien in artikel 30.

Conventionele overlegorgaan voor organisatie voor veiligheid en gezondheid (OVG)

Art. 30.Per schip wordt een conventioneel overlegorgaan voor organisatie en veiligheid en gezondheid samengesteld. 1. a) Aan boord van alle schepen worden ter organisatie van de veiligheid en gezondheid één opvarende officier en één opvarende gezel als lid van de OVG aangeduid.b) De aanstelling van de OVG-leden gebeurt aan boord in aanwezigheid van de kapitein of zijn afgevaardigde en in onderling overleg tussen de opvarende officieren en scheepsgezellen.c) Indien in de loop van de reis één van de OVG-leden wegvalt, gebeurt de vervanging onmiddellijk.d) De OVG-leden worden aangeduid in het logboek.Deze aanduiding vermeldt de begindatum van de aanstelling. 2. De OVG-leden hebben tot taak de voedselvoorraden aan boord regelmatig te controleren.Deze controles grijpen minstens één maal per week plaats op niet vooraf bepaalde dagen in aanwezigheid van de kapitein of zijn afgevaardigde.

Indien één der OVG-leden, of beiden samen, aanmerkingen of vaststellingen als gevolg van deze controle of over de verstrekte levensmiddelen of hun bereiding hebben, dan moet de kapitein deze aanmerkingen of vaststellingen opnemen in het logboek. De tijd aan deze controle besteed geldt als arbeidstijd. 3. a) De in littera 1., a) vermelde OVG-leden hebben bovendien tot taak een bijdrage te leveren tot het terugdringen van het aantal arbeidsongevallen aan boord en het beperken van deze ongevallen tot een minimum : 1) door het adviseren van de kapitein over de te nemen maatregelen ter voorkoming van arbeidsongevallen aan boord, bv.in verband met het onderkennen en signaleren van onveilige constructies, materialen en situaties, het oordeelkundig en adequaat gebruik van beschermende middelen, kledij, enz.; 2) Door het informeren van de overige bemanningsleden teneinde hen veiligheidsbewust te maken.b) Teneinde zich van de in paragraaf 3 vermelde taak te kwijten, maken de OVG-leden om de maand een veiligheidsronde aan boord in aanwezigheid van de kapitein of zijn afgevaardigde.c) De tijd besteed aan deze veiligheidsronde geldt als arbeidstijd.d) Van de in 3, a, 1, voorziene adviezen wordt melding gemaakt in het logboek.e) De commissie ingesteld bij lid 5 is gerechtigd eventueel afschrift van deze meldingen in het logboek op te vragen.4. De in 1 vermelde OVG-leden worden beschermd tegen ontslag voor een reden inherent aan hun taak. De commissie ingesteld bij littera 5 zal in voorkomend geval oordelen over de gegrondheid van het ontslag. In geval van ongegrondheid zal aan de betrokkene een morele schadevergoeding toegekend worden ten bedrage van één maal de maandelijkse bruto bezoldiging. 5. a) Binnen het toepassingsgebied van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst wordt een "adviescommissie voor veiligheid en gezondheid" opgericht.b) Deze commissie is samengesteld uit 3 redersafgevaardigden en 3 zeeliedenafgevaardigden.c) De in a) vermelde commissie heeft tot taak : 1) onderzoeken te wijden aan de aard, de ernst en de eventuele voorkoming van arbeidsongevallen overkomen aan boord;2) adviezen en voorstellen in te dienen bij de bevoegde instanties, organismen, instellingen en rederijen in verband met de veiligheid en de gezondheid van de bemanningen aan boord. Werkkledij

Art. 31.De rederij stelt werkkledij volgens behoefte ter beschikking van de scheepsgezellen, bestaande uit : Dek : overall Machine : overall Algemene diensten : a) keukenpersoneel : broek, vest, hoofddeksel en schort;b) stewards : overall en witte vest;c) stewardessen : stofjas. Beschermingskledij

Art. 32.Buiten de werkkledij die de reder de scheepsgezellen krachtens artikel 30 moet bezorgen, moet hij bovendien volgende beschermingskledij ter beschikking stellen : a) Individuele voorzieningen : Dek : - regenpak (bestaand uit broek en vest); - werkhandschoenen; - veiligheidswerkschoenen.

Machine : - werkhandschoenen; - veiligheidswerkschoenen.

Algemene diensten : - werkhandschoenen; - veiligheidswerkschoenen. b) Collectieve voorzieningen : - één waterdichte overall en hoofddeksel voor carterwerk; - ademhalingstoestellen volgens voorschriften van het scheepvaartinspectiereglement; - beschermingsrubberhandschoenen in voldoende mate; - rubber laarzen in voldoende mate; - frigovesten in voldoende mate (minimum 1); - veiligheidshelmen in voldoende mate; - oorstoppen : - beschermingsbrillen voor bikken in voldoende mate; - beschermingsbrillen voor lassen zoveel als er lasposten zijn; - beschermingsbrillen voor slijpen zoveel als er slijpmolens zijn; - één schildermasker per pistool; - één beschermingsschort per laspost; - één aangezichtsscherm per laspost; - beschermingshandschoenen voor lassen zoveel als er lasposten zijn; - stofmaskers in voldoende mate.

Reiskosten

Art. 33.Wanneer een scheepsgezel reist voor rekening van de rederij, bezorgt deze hem de nodige reisbiljetten.

Aanvaardbare kosten, mits voorlegging van een rekening aan de kapitein bij aanmonstering en aan de rederij bij afmonstering, worden terugbetaald.

Administratieve kosten door de scheepsgezel gemaakt om geldige documenten, zoals internationaal paspoort en visum, te verkrijgen, worden eveneens vergoed door de reder.

Verplaatsingskosten bij vertrek en aankomst van het schip

Art. 34.De scheepsgezel heeft : - bij vertrek wanneer de contractuele reisduur aanvangt; - bij aankomst na het beëindigen van de contractuele reisduur; recht op een vergoeding ten belope van telkens 27,35 EUR als vergoeding voor zijn lokale verplaatsingsuitgaven.

Deze vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de formule vermeld in bijlage 2 aan onderhavige arbeidsovereenkomst.

Deze vergoeding wordt niet toegekend indien de reder een individueel of gemeenschappelijk vervoermiddel ter beschikking stelt voor de verplaatsing van het "Maritiem Huis" naar het schip en omgekeerd.

Bij aankomst van het schip kan het ter beschikking stellen van een individueel of gemeenschappelijk vervoermiddel de betaling van de in het eerste lid vermelde vergoeding slechts vervangen indien dit vervoermiddel van het schip vertrekt binnen de twee uur na aankomst van het schip.

Indien door de noodwendigheden van de dienst, departementsoversten aan boord moeten blijven na vertrek van het in het tweede lid vermelde vervoermiddel en indien de rederij geen alternatief vervoermiddel ter beschikking stelt, dan krijgen deze departementsoversten de in de eerste alinea vermelde vergoeding toegekend.

Art. 35.Bij aanwerving hebben de zeelieden bovendien recht op een tegemoetkoming door de reder in hun overige verplaatsingskosten, ten belope van tweemaal 60 pct. van de kostprijs van een ticket 2de klas Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen van de hoofdplaats van de provincie, waar ze hun verblijfplaats hebben, tot aan het Centraal Station te Antwerpen.

Voor de zeelieden, die hun verblijfplaats in de provincie Antwerpen hebben, beloopt deze tussenkomst 60 pct. van de kostprijs van een ticket 2de klas Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen Mechelen - Centraal Station Antwerpen.

Indien de aanwerving plaats heeft bij aankomst of vertrek, wordt enkel de bij aankomst of vertrek voorziene vergoeding uitbetaald.

Verlies van plunje

Art. 36.De vergoeding voor verlies of vernieling van plunje (persoonlijke bagage) aan boord van het schip of gedurende de reis van en naar het schip bedraagt maximum 5 000 EUR. Voorwerpen met een waarde hoger dan 250 EUR worden enkel vergoed indien ze vooraf bij de reder of kapitein door middel van een lijst werden aangegeven.

G. BIJZONDERE REGELING Tweewachtenstelsel

Art. 37.Het tweewachtenstelsel kan worden ingevoerd op schepen die het driewachtenstelsel niet kunnen toepassen, daar hun technische installatie niet toelaat een voldoende aantal bemanningsleden in te schepen.

Dit kan slechts geschieden na paritair overleg tussen de organisaties deeluitmakende van het Paritair Comité voor de koopvaardij.

Art. 38.In geval van verschillen tussen de Nederlandstalige, Franstalige en Engelstalige uitgave primeert de Nederlandstalige tekst op de Franstalige en/of Engelstalige.

Art. 39.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is gesloten voor onbepaalde tijd en heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2003 Elk der ondertekenende partijen kan ze opzeggen met een opzegtermijn van zes maanden.

Deze opzegging wordt bij een ter post aangetekende brief aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de koopvaardij en aan elk van de ondertekenende partijen betekend. De termijn van zes maanden begint te lopen vanaf de datum waarop de aangetekende brief aan de voorzitter is gestuurd.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 19 mei 2004.

De Minister van Werk, F. VANDENBROUCKE

Bijlage 1 bij de collectieve arbeidsovereenkomst van 8 mei 2003, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de scheepsgezellen ingeschreven in de Belgische Pool der zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Belgische maatschappij BIJLAGE 1 AAN DE CAO VOOR SCHEEPSGEZELLEN INGESCHREVEN IN DE BELGISCHE POOL DER ZEELIEDEN TER KOOPVAARDIJ EN TEWERKGESTELD DOOR EEN BELGISCHE MAATSCHAPPIJ 1,0094705 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Welvaartspremie De scheepsgezellen hebben recht op een welvaartspremie van 375,67 EUR per maand of pro rata het aantal dagen voor dewelke lonen worden uitbetaald Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 19 mei 2004.

De Minister van Werk, F. VANDENBROUCKE

Bijlage 2 bij de collectieve arbeidsovereenkomst van 8 mei 2003, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de scheepsgezellen ingeschreven in de Belgische Pool der zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Belgische maatschappij BIJLAGE 2 Bijlage 2 aan de collectieve arbeidsovereenkomst voor scheepsgezellen ingeschreven in de belgische Pool der zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Belgische maatschappij FORMULE JAARLIJKSE INDEXVERHOGING VERGOEDINGEN 1. Het gezondheidsindexcijfer van de maand januari van het lopende jaar wordt afgetrokken van het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober van het lopende jaar. gezondheidsindexcijfer oktober - gezondheidsindexcijfer januari (X) 2. Vervolgens wordt dit resultaat op 12 maanden gebracht : ( X ) x 12 maanden = ( Y ) 10 maanden De totale indexverhoging voor het afgelopen jaar is hiermee gekend (Y).3. De totale indexverhoging dient vervolgens uitgedrukt te worden in een percentage waarmee de vergoeding moet verhoogd worden met ingang van de maand januari van het volgende jaar : (Y) x 100/gezonheidsindexcijfer januari lopende jaar = Percentage indexverhoging lopende jaar Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 19 mei 2004. De Minister van Werk, F. VANDENBROUCKE

Bijlage 3 bij de collectieve arbeidsovereenkomst van 8 mei 2003, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de scheepsgezellen ingeschreven in de Belgische Pool der zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Belgische maatschappij BIJLAGE 3 Bijlage 3 aan de collectieve arbiedsovereenkomst voor scheepsgezellen ingeschreven in de belgische Pool der zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Belgische maatschappij OORLOGSZONE Wanneer ergens ter wereld oorlog uitbreekt bepalen de sociale partners van het Paritair Comité voor de koopvaardij (316) in onderling overleg en aan de hand van internationale normen het gebied dat tot oorlogszone wordt uitgeroepen. De modaliteiten dienaangaande in verband met de loon- en arbeidsvoorwaarden worden onmiddellijk paritair overeengekomen.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 19 mei 2004.

De Minister van Werk, F. VANDENBROUCKE

^