Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 19 mei 2010
gepubliceerd op 23 juni 2010

Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen nodig voor de bouw van een nieuwe spoorwegbrug over het kanaal Brugge-Oostende, op de spoorlijn 51 tussen Brugge en Dudzele, en de aanleg van de hiervoor noodzakelijke ophogingen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Brugge van algemeen nut wordt verklaard

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2010014127
pub.
23/06/2010
prom.
19/05/2010
ELI
eli/besluit/2010/05/19/2010014127/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 MEI 2010. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen nodig voor de bouw van een nieuwe spoorwegbrug over het kanaal Brugge-Oostende, op de spoorlijn 51 tussen Brugge en Dudzele, en de aanleg van de hiervoor noodzakelijke ophogingen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Brugge van algemeen nut wordt verklaard


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, artikel 10, § 2, 2°;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 juni 2004 tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, artikel 4;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 oktober 2004 houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel;

Overwegende dat beleidsmatig wordt gestreefd naar meer duurzame mobiliteit en dat het spoor daarin een belangrijke rol speelt;

Overwegende dat het noodzakelijk is te beschikken over een infrastructuur die is aangepast aan de huidige eisen van de spoordienst en van de omgeving;

Overwegende dat op de spoorlijn 51 tussen Brugge en Dudzele de Waggelwaterbrug over het kanaal Brugge-Oostende niet meer aan deze eisen voldoet;

Overwegende dat de bouw van een nieuwe spoorwegbrug over het kanaal Brugge-Oostende, de aangewezen oplossing is om de huidige problemen aan te pakken;

Overwegende dat het voorstel van Infrabel, zoals weergegeven in het plan 30-3270-0510-94.854-002, de bouw van deze spoorwegbrug en de aanleg van de hiervoor noodzakelijke ophogingen op het grondgebied van de gemeente Brugge mogelijk maakt;

Overwegende dat het voor de uitvoering van bovengenoemde werken vereist is te beschikken over de percelen aangeduid op het plan 30-3270-0510-094.854-028 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Brugge;

Overwegende dat de stedenbouwkundige vergunning werd verkregen op 30 oktober 2009 en dat de nieuwe spoorwegbrug over het kanaal Brugge-Oostende midden 2012 in gebruik dient genomen te worden en dat, derhalve, de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemenen nutte onontbeerlijk is;

Op de voordracht van de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de bouw van een nieuwe spoorwegbrug over het kanaal Brugge-Oostende, op de spoorlijn 51 tussen Brugge en Dudzele, en voor de aanleg van de hiervoor noodzakelijke ophogingen, de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Brugge en opgenomen in het plan 30-3270-0510-094.854-028, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken benodigde en op het in het artikel 1 vermelde plan aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 3.De Minister bevoegd voor Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 19 mei 2010.

ALBERT Van Koningswege : De Staatssecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^