Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 19 september 1999
gepubliceerd op 07 december 1999

Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Zaventem van algemeen nut wordt verklaard

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
1999014242
pub.
07/12/1999
prom.
19/09/1999
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 SEPTEMBER 1999. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Zaventem van algemeen nut wordt verklaard


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 23 juli 1926 houdende oprichting van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, inzonderheid op artikel 1 bis, vervangen door de wet van 21 maart 1991;

Gelet op de wet van 26 juli 1962 gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid op artikel 5;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 10, § 2, 2°;

Overwegende dat in de bouwvergunning voor de hogesnelheidslijn tussen Brussel en Leuven de verplichting wordt opgelegd om een betere ontsluiting van de luchthaven via een nieuwe spoorverbinding Brussel-Nationaal-Luchthaven - Leuven te bewerkstelligen;

Overwegende dat de aanleg van een nieuwe spoorverbinding op grondgebied Zaventem (Nossegem) tussen de luchthaven en de spoorlijn Brussel Leuven (spoorlijn 36), richting Leuven, de bereikbaarheid van de luchthaven via de spoorweg gevoelig verbetert en er aldus tegemoet gekomen wordt aan de genoemde verplichting;

Overwegende dat deze verbinding een kokeronderbrugging vergt onder de viersporige spoorlijn Brussel Leuven evenals aanpassingen aan de omliggende beken en veldwegen;

Overwegende dat studies hebben uitgewezen dat de oordeelkundige realisatie van deze kokeronderbrugging moet gebeuren tijdens de beoogde omwerking der spoorinstallaties, nodig voor de aanleg van de hogesnelheidslijn en het op vier sporen brengen van de lijn Brussel-Leuven;

Overwegende dat om bovenstaande redenen en voor de aansluiting van de verbindingsbocht met de spoorlijn 36 de percelen, aangeduid op het plan nr. D1/L36N/011,2/T1 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Zaventem, in bezit dienen genomen;

Overwegende dat de Ministerraad op 19 juli 1991 de planning van de aanleg van de hogesnelheidslijnen heeft goedgekeurd;

Overwegende dat de Federale Regering op 5 juli 1996 het tienjarenplan 1996-2005 der spoorweginvesteringen heeft goedgekeurd en in dit kader een aangepaste kalender ter verwezenlijking van het HST-project heeft aangenomen;

Overwegende dat ingevolge deze planning het hogesnelheidsnetwerk in België tegen 2005 in gebruik dient te worden genomen en het baanvak Brussel Luik tegen 2002;

Overwegende dat wegens de vooropstaande duurtijd van de vereiste werkzaamheden derhalve de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemene nutte onontbeerlijk is;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de uitvoering van de werken ter aanleg van een verbindingsbocht tussen de spoorlijn naar de luchthaventerminal en de spoorlijn 36 Brussel Luik, kaderend in de ontsluiting van de luchthaven, de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Zaventem en opgenomen in het plan nr. D1/L36N/011,2/T1, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken benodigde en op voormelde plannen aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid artikel 5.

Art. 3.Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 19 september 1999.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevr. I. DURANT

Bijlage bij het koninklijk besluit van 19 september 1999 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^