Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 20 september 1998
gepubliceerd op 11 december 1998

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 juli 1990 houdende vaststelling van de normen voor de bijzondere erkenning van psychiatrische verzorgingstehuizen

bron
ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu
numac
1998022637
pub.
11/12/1998
prom.
20/09/1998
ELI
eli/besluit/1998/09/20/1998022637/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

20 SEPTEMBER 1998. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 juli 1990 houdende vaststelling van de normen voor de bijzondere erkenning van psychiatrische verzorgingstehuizen


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 27 juni 1978 tot wijziging van de wetgeving op de ziekenhuizen en betreffende sommige andere vormen van verzorging, inzonderheid op artikel 5, § 1, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1980 en bij het koninklijk besluit nr. 59 van 22 juli 1982;

Gelet op het koninklijk besluit van 10 december 1990 houdende vaststelling van de regels voor het bepalen van de opnemingsprijs voor personen in psychiatrische verzorgingstehuizen, gewijzigd door het koninklijk besluit van 9 november 1992;

Gelet op het koninklijk besluit van 10 juli 1990 houdende vaststelling van de normen voor de bijzondere erkenning van psychiatrische verzorgingstehuizen, gewijzigd door de koninklijke besluiten van 16 april 1991, 9 november 1992, 18 januari 1993, 3 november 1993 en 21 februari 1994;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 26 juni 1998;

Gelet op het advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer n° 04/95 van 20 februari 1995;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid gemotiveerd door het feit dat : - de registratie van de Minimale Psychiatrische Gegevens vanaf 1 juli 1996 van toepassing is in de psychiatrische ziekenhuizen en de psychiatrische afdelingen in de algemene ziekenhuizen en dat het implementatieproces geslaagd is; - het van bij de aanvang de bedoeling was te komen tot een uniforme registratie voor de gehele residentiële psychiatrische zorgverlening, waarbij omwille van organisatorische, financiële en programmatorische redenen werd geopteerd om het registratie-instrument in de psychiatrische verzorgingstehuizen en de initiatieven voor beschut wonen een jaar later te implementeren; - op dit ogenblik de verschillende voorwaarden zijn vervuld om vanaf 1 januari 1998 tot een algemene implementatie over te gaan; - vanaf 1 januari 1998, budgettair de nodige middelen voorzien zijn om de registratie in de psychiatrische verzorgingstehuizen en de initiatieven voor beschut wonen te financieren; - ter voorbereiding van de implementatie in de instellingen, een introductiedag en opleidingsdagen voor de M.P.G.-verantwoordelijken worden georganiseerd;

Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 16 april 1998, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, vervangen door de wet van 4 augustus 1996;

Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid en Pensioenen en Onze Minister van Sociale Zaken, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In het koninklijk besluit van 10 juli 1990 houdende vaststelling van de normen voor de bijzondere erkenning van psychiatrische verzorgingstehuizen, gewijzigd door de koninklijke besluiten van 16 april 1991, 9 november 1992, 18 januari 1993, 3 november 1993 en 21 februari 1994, wordt een artikel 31bis, 31ter en 31quater ingevoegd, luidend als volgt : « Art. 31bis, § 1. De minimale psychiatrische gegevens moeten worden geregistreerd voor de in artikel 3 bedoelde personen waarvoor een opnemingsprijs wordt vastgesteld. De mede te delen gegevens zijn in bijlage van dit besluit vastgesteld. § 2. De registratie van minimale psychiatrische gegevens heeft tot doel het te voeren gezondheidsbeleid te ondersteunen, voor wat betreft : 1° de vaststelling van de behoeften aan psychiatrische voorzieningen;2° de omschrijving van de kwalitatieve en kwantitatieve erkenningsnormen van de psychiatrische verzorgingstehuizen;3° de organisatie van de financiering van de psychiatrische verzorgingstehuizen;4° het uitstippelen van een beleid op basis van epidemiologische gegevens. De in het eerste lid bedoelde opsomming van doeleinden is limitatief. § 3. De in § 1 bedoelde gegevens moeten per magnetische drager worden verstuurd.

Indien de beheerder van het psychiatrisch verzorgingstehuis de gegevens niet, slechts gedeeltelijk of niet conform met de gevraagde gegevens binnen de gestelde termijn overzendt, stuurt het hoofd van de Directie Gezondheidszorgbeleid van het Bestuur van de Gezondheidszorgen van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu de beheerder per aangetekend schrijven een herinnering die een nieuwe termijn van dertig dagen vaststelt voor het mededelen van deze gegevens; termijn; die ingaat op de datum van verzending van het aangetekend schrijven, waarbij de postdatum als bewijs geldt. § 4. De Minister die de Volkgsgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft is de houder van het bestand van de in § 1 bedoelde gegevens.

De directeur-generaal van het Bestuur van de Gezondheidszorgen van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu is de bewerker van de in § 1 bedoelde gegevens.

Art. 31ter, § 1. De in punten 2 en 3 van de bijlagebedoelde algemene gegevens betreffende het psychiatrisch verzorgingsgehuis en algemene gegevens betreffende de organisatie, dienen jaarlijks te worden geregistreerd. Deze gegevens worden, ten laatste op 31 maart volgend op het registratiejaar, verstuurd naar de Federale Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft. § 2. Het in punt 2, a) van de bijlage bedoeld aantal opnemingsdagen, wordt per kwartaal geregistreerd. Deze gegevens worden verstuurd naar de Federale Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft. De uiterste verzendingsdagen zijn : 30 april voor het 1e kwartaal, 31 juli voor het 2e kwartaal, 31 oktober voor het 3e kwartaal en 31 januari voor het 4e kwartaal. § 3. De in punt 4.2. van de bijlage bedoelde continue gegevens, worden per semester geregistreerd.

Deze continue gegevens worden per leefeenheid en per verzorgingstehuis voor alle opgenomen personen geregistreerd en moeten, ten laatste drie maanden (31 maart of 30 september) na het einde van de statistische periode, verstuurd worden naar de Federale Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft.

Een leefeenheid is een groep van bewoners die samenleven, eten, ontspannen en die verblijven in een herkenbaar architecturaal afgescheiden gebouw of deel van een gebouw terwijl zij begeleid worden door eenzelfde team van hulpverleners.

Een opgenomen persoon is een persoon die voor het eerst in het psychiatrisch verzorgingstehuis wordt opgenomen of een persoon waarvoor de behandelend geneesheer bepaalt dat een nieuwe medische behandeling begint.

De omschrijving van de in de punten 4.1.1. en 4.1.2. van de bijlage bedoelde hoofdcategorieën, evenals alle wijzigingen aan die omschrijving, worden voor advies voorgelegd aan de commissie voor toezicht op een evaluatie van statistische gegevens die verband houden met de medische activiteiten in de ziekenhuizen. § 4. Voor de in de punten 4.2. en 4.3. van de bijlage bedoelde registratie van de steekproefgegevens, zijn er per kalenderjaar maximum twee registratieweken voorzien.

Deze steekproefgegeven betreffende de persoon worden per leefeenheid enkel tijdens de registratieweken geregistreerd en dit voor al de opgenomen personen.

De steekproefgegevens betreffende het personeel worden enkel per leefeenheid geregistreerd.

Elk jaar kan het hoofd van de Directie Gezondheidszorgbeleid van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu, maximum twee registratieweken kiezen van telkens zeven aaneensluitende kalenderdagen uit de tweede helft van de maanden april, mei, oktober en november waarbij de eerste dag van deze zeven dagen een donderdag is en maakt, in voorkomend geval, de registratieweek bekend in de loop van de eerste week van de registratiemaand. Deze gegevens moeten ten laatste drie maanden na het einde van de statistische periode verstuurd worden naar de Federale Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft.

Ingeval van betwisting omtrent de naleving van de in de §§ 1, 2 en 3 omschreven termijnen zal de stempel van postdatum als bewijs gelden.

Art. 31quater.In iedere instelling wordt een persoon door de beheerder belast met de coördinatie van de gegevens in bijlage. Deze persoon treedt ook op als contactpersoon ten aanzien van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu; zijn identiteit wordt medegedeeld aan de Federale Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft. »

Art. 2.Hetzelfde koninklijk besluit van 10 juli 1990 wordt aangevuld met de als bijlage bij dit besluit opgenomen bepalingen.

Art. 3.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 1998.

Art. 4.Onze Minister van Volksgezondheid en Pensioenen en Onze Minister van Sociale Zaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 20 september 1998.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid en Pensioenen, M. COLLA De Minister van Sociale Zaken, Mevr. M. DE GALAN

Bijlage Lijst van items 1. de gegevens betreffende het psychiatrisch verzorgingstehuis : 1.1. algemene gegevens betreffende het psychiatrisch verzorgingstehuis : a) het registratienummer van het psychiatrisch verzorgingstehuis toegekend door de Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft;b) het erkenningsnummer toegekend door de overheid die bevoegd is voor de erkenning van psychiatrische verzorgingstehuizen;c) de code van het gegevensbestand toegekend door de Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft; d) de naam van de coördinator van de M.P.G.-registratie. 1.2. de algemene gegevens betreffende samenwerkingsverbanden : - de deelname aan een samenwerkingsverband als overlegplatform. 1.3. het aantal erkende bedden volgens het meest recente erkenningsbesluit. 2. Opnamedagen : - totaal aantal gefactureerde opnamedagen per maand.3. De algemene gegevens betreffende de leefeenheden : - de indeling van de kamers volgens type : 1, 2, meerpersoonskamer. 4. De minimale psychiatrische gegevens : 4.1. de continue gegevens : 4.1.1. de opname- en ontslaggegevens per leefeenheid : a) het behandelingsnummer van de patiënt, dat uniek dient te zijn en geen enkel persoonlijk gegeven, zoals de geboortedatum, mag bevatten. Wanneer een patiënt binnen de twaalf maanden volgend op zijn eerste ontslag opnieuw gehospitaliseerd wordt in een psychiatrische dienst van dezelfde instelling dan moet hetzelfde behandelingsnummer gebruikt worden, gevolgd door een volgnummer; b) het geboortejaar;c) het geslacht;d) voor de Belgen, het bestuurlijk arrondissement van hun hoofdverblijf, en voor de vreemdelingen, hun land van herkomst. In afwijking op het vorig lid wordt, voor de Belgen wier hoofdverblijf gesitueerd is in de fusiegemeente Gent, Antwerpen, Luik of Charleroi of in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de naam van de fusiegemeente of het gewest aangeduid; e) aantal vorige opnames in de eigen instelling;f) de datum van opname in het psychiatrisch verzorgingstehuis, uitgedrukt in jaar, maand en dag in de week;g) gefactureerde opnamedagen en in chronologische volgorde, per leefeenheid, uitgedrukt in aantal dagen;h) de aard van de opname;i) identificatienummer van de leefeenheid;j) het leefmilieu voor opname, uitgedrukt in hoofdcategorieën : k) de verwijzer uitgedrukt in hoofdcategorieën;l) vorige medische behandelingen;m) dominante gedragsdistorties bij opname volgens het team;n) multidimensionele psychiatrische diagnose bij opname;o) therapeutische doelstellingen bij opname;p) behandeling uitgedrukt in codevorm;q) de ontslagdatum uit het psychiatrisch verzorgingstehuis uitgedrukt in jaar, maand en dag in de week;r) bestemming van de patiënt uitgedrukt in hoofdcategorieën;s) aard van het ontslag;t) multidimensionele psychiatrische problemen die nog resten bij ontslag;u) doelstellingen bij ontslag;v) aantal dagen tussen opname in het psychiatrisch verzorgingstehuis en ontslag uit het psychiatrisch verzorgingstehuis;w) nazorg en nabehandeling. 4.1.2. Sociale indicatoren : a) het onderwijsniveau uitgedrukt in hoofdcategorieën;b) betrokkenheid in het arbeidsproces uitgedrukt in hoofdcategorieën;c) aard van het inkomen uitgedrukt in hoofdcategorieën;d) het huidig of laatste hoofdberoep uitgedrukt in hoofdcategorieën. 4.2. De steekproefgegeven : 4.2.1. algemene gegevens : a) het uniek behandelingsnummer van de patiënt;b) kenletter van de dienst;c) identificatienummer van de leefeenheid;d) groepsindelingen;e) de effectieve aanwezigheid van de patiënt. 4.2.2. De basisfuncties. 4.2.3. Het maatschappelijk functioneren. 4.2.4. Het gedragsbeheer. 4.2.5. Het relationeel functioneren. 4.2.6. De zorgactiviteiten : a) de psychiatrische urgentie;b) de anamnese;c) de gestructureerde observatie;d) diagnostische activiteiten;e) het dieet;f) training socio-economische vaardigheden;g) de begeleiding bij socio-economische problemen;h) de gespreksbegeleiding van de relatie patiënt-milieu;i) de toediening psychofarmacologische medicatie;j) de toediening somatische medicatie;k) de toediening van medicatie IM/SC/ID;l) de registratie van biologische parameters;m) het afnemen van bloedstalen;n) de wondverzorging;o) beschermingsmiddelen;p) de afzondering in isoleerkamer/separatie;q) de psychotherapie;r) arbeidsgerichte activiteiten;s) de individuele vaste uurroosteractiviteiten;t) de vaste uurroosteractiviteiten in groep;u) de bewegingsvrijheid;v) niet-geplande, niet gestructureerde activiteiten;w) het begeleiden van socio-culturele en andere activiteiten;x) het begeleiden van huishoudelijke, familiale activiteiten;y) het begeleiden van de patiënt naar een andere dienst of instelling. 4.3. Per leefeenheid, het aantal aanwezige personeelsheden van het behandelingsteam, uitgedrukt in voltijdsequivalenten en het aantal gerealiseerde uren, per beroepsgroep tijdens de desbetreffende registratieweek.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 20 september 1998.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid en Pensioenen, M. COLLA De Minister van Sociale Zaken, Mevr. M. DE GALAN

^