Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 20 september 1998
gepubliceerd op 11 december 1998

Koninklijk besluit houdende bepaling van de regels volgens welke bepaalde minimale psychiatrische statistische gegevens van de initiatieven van beschut wonen moeten worden medegedeeld aan de Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft

bron
ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu
numac
1998022638
pub.
11/12/1998
prom.
20/09/1998
ELI
eli/besluit/1998/09/20/1998022638/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

20 SEPTEMBER 1998. - Koninklijk besluit houdende bepaling van de regels volgens welke bepaalde minimale psychiatrische statistische gegevens van de initiatieven van beschut wonen moeten worden medegedeeld aan de Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet op de ziekenhuizen, gecoördineerd op 7 augustus 1987, inzonderheid op artikel 86;

Gelet op het koninklijk besluit van 10 juli 1990 waarbij sommige bepalingen van de wet op de ziekenhuizen, gecoördineerd op 7 augustus 1987, toepasselijk worden verklaard op de initiatieven van beschut wonen en op de samenwerkingsverbanden van psychiatrische instellingen en diensten, gewijzigd door het koninklijk besluit van 20 september 1998;

Gelet op het advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer nr. 06/95 van 20 februari 1995;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid gemotiveerd door het feit dat : - de registratie van de Minimale Psychiatrische Gegevens vanaf 1 juli 1996 van toepassing is in de psychiatrische ziekenhuizen en de psychiatrische afdelingen in de algemene ziekenhuizen en dat het implementatieproces geslaagd is; - het van bij de aanvang de bedoeling was te komen tot een uniforme registratie voor de gehele residentiële psychiatrische zorgverlening, waarbij omwille van organisatorische, financiële en programmatorische redenen werd geopteerd om het registratie-instrument in de psychiatrische verzorgingstehuizen en de initiatieven voor beschut wonen een jaar later te implementeren; - op dit ogenblik de verschillende voorwaarden zijn vervuld om vanaf 1 januari 1998 tot een algemene implementatie over te gaan; - vanaf 1 januari 1998, budgettair de nodige middelen voorzien zijn om de registratie in de psychiatrische verzorgingstehuizen en de initiatieven voor beschut wonen te financieren; - ter voorbereiding van de implementatie in de instellingen, een introductiedag en opleidingsdagen voor de M.P.G.-verantwoordelijken worden georganiseerd;

Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 4 december 1997, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, vervangen door de wet van 4 augustus 1996;

Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid en Pensioenen en van Onze Minister van Sociale Zaken, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Dit besluit is van toepassing op de erkende initiatieven van beschut wonen ten behoeve van psychiatrische patiënten.

Art. 2.§ 1. De registratie van minimale psychiatrische gegevens heeft tot doel het te voeren gezondheidsbeleid te ondersteunen, voor wat betreft : 1° de vaststelling van de behoeften aan psychiatrische voorzieningen;2° de omschrijving van de kwalitatieve en kwantitatieve erkenningsnormen van de initiatieven van beschut wonen;3° de organisatie van de financiering van de initiatieven van beschut wonen;4° het uitstippelen van een beleid op basis van epidemiologische gegevens. § 2. De in § 1 bedoelde opsomming van doeleinden is limitatief.

Art. 3.De minimale psychiatrische gegevens worden geregistreerd voor de bewoners van de in artikel 1 bedoelde initiatieven, waarvoor een verblijfsdagprijs wordt vastgesteld.

De mede te delen gegevens zijn in bijlage van dit besluit vastgesteld.

Deze gegevens moeten per magnetische drager worden verstuurd.

Art. 4.De Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft is de houder van het bestand van de in artikel 3 bedoelde gegevens.

De Directeur-Generaal van het Bestuur van de Gezondheidszorgen van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu is de bewerker van de in artikel 3 bedoelde gegevens.

Art. 5.§ 1. De in de punten 1 en 3 van de bijlage bedoelde algemene gegevens betreffende het initiatief van beschut wonen en betreffende de organisatie, dienen jaarlijks te worden geregistreerd. Deze gegevens worden verstuurd naar de Federale Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft, ten laatste op 31 maart volgend op het registratiejaar. § 2. Het in punt 2 van de bijlage bedoelde aantal verpleegdagen, wordt per kwartaal geregistreerd. Deze gegevens worden verstuurd naar de Federale Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft.

De uiterste verzendingsdagen zijn : 30 april voor het 1ste kwartaal, 31 juli voor het 2de kwartaal en 31 oktober voor het 3de kwartaal, 31 januari voor het 4de kwartaal. § 3. De in punt 4.1. van de bijlage bedoelde continue gegevens, worden per semester geregistreerd.

Deze continue gegevens worden geregistreerd per leefeenheid voor alle opgenomen bewoners, en moeten, ten laatste 3 maanden (31 maart of 30 september) na het einde van de statistische periode, verstuurd worden naar de Federale Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft.

Een leefeenheid is een groep van bewoners die samenleven, eten, ontspannen en die verblijven in een herkenbaar architecturaal afgescheiden gebouw of deel van een gebouw terwijl zij begeleid worden door eenzelfde team van hulpverleners.

De opgenomen bewoner is een bewoner die voor het eerste in het initiatief van beschut wonen wordt opgenomen of een bewoner waarvoor de behandelende geneesheer bepaalt dat een nieuwe medische behandeling begint. § 4. De omschrijving van de in de punten 4.1.1. en 4.1.2. van de bijlage bedoelde hoofdcategorieën, evenals alle wijzigingen aan die omschrijving, worden voor advies voorgelegd aan de commissie voor toezicht op en evaluatie van statistische gegevens die verband houden met de medische activiteiten in de ziekenhuizen. § 5. Voor de registratie van de in de punten 4.2. en 4.3. van de bijlage bedoelde steekproefgegevens, zijn er per kalenderjaar maximum 2 registratieweken voorzien.

Deze steekproefgegevens betreffende de bewoner worden per leefeenheid en enkel tijdens de registratieweken geregistreerd en dit voor al de opgenomen bewoners.

De steekproefgegevens betreffende het personeel worden enkel per leefeenheid geregistreerd.

Elk jaar kan het hoofd van de Directie Gezondheidszorgbeleid van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu, 2 registratieweken kiezen van telkens 7 aaneensluitende kalenderdagen uit de tweede helft van de maanden april, mei, oktober en november waarbij de eerste dag van deze 7 dagen een donderdag is en maakt de registratieweek bekend in de loop van de eerste week van de registratiemaand. Deze gegevens moeten ten laatste 3 maanden na het einde van de statistische periode verstuurd worden naar de Federale Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft.

Ingeval van betwisting omtrent de naleving van de in de §§ 1, 2 en 3 omschreven termijnen zal de stempel van postdatum als bewijs gelden.

Art. 6.In ieder erkend initiatief van beschut wonen wordt een persoon door de beheerder belast met de coördinatie van de bedoelde gegevens.

Deze persoon treedt ook op als contactpersoon ten aanzien van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu; zijn identiteit wordt medegedeeld aan de Federale Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft.

Art. 7.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 1998.

Art. 8.Onze Minister van Volksgezondheid en Pensioenen en Onze Minister van Sociale Zaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 20 september 1998.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid en Pensioenen, M. COLLA De Minister van Sociale Zaken, Mevr. M. DE GALAN

Bijlage Lijst van items 1. de gegevens betreffende het initiatief van beschut wonen : 1.1. algemene gegevens betreffende het initiatief van beschut wonen : a) het registratienummer van het initiatief van beschut wonen toegekend door de Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft;b) het erkenningsnummer toegekend door de overheid die bevoegd is voor de erkenning van ziekenhuisdiensten;c) de code van het gegevensbestand toegekend door de Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft; d) de naam van de coördinator van de M.P.G.-registratie. 1.2. de algemene gegevens betreffende samenwerkingsverbanden : a) de partners van het samenwerkingsverband als inrichtende macht van een initiatief voor beschut wonen;b) de deelname aan een samenwerkingsverband als overlegplatform. 1.3. het aantal erkende plaatsen volgens het- meest recente erkenningsbesluit. 2. Verblijfsdagen. - totaal aantal gefactureerde verblijfsdagen per maand. 3. de algemene gegevens betreffende de leefeenheden : - het aantal plaatsen per woning; 4. de minimale psychiatrische gegevens : 4.1. de continue gegevens : 4.1.1. de opname en -ontslaggegevens per leefeenheid en per woning : a) het behandelingsnummer van de patiënt, dat uniek dient te zijn en geen enkel persoonlijk gegeven, zoals de geboortedatum, mag bevatten. Wanneer een patiënt binnen de 12 maanden volgend op zijn eerste ontslag opnieuw gehospitaliseerd wordt in een psychiatrische dienst van dezelfde instelling dan moet hetzelfde behandelingsnummer gebruikt worden, gevolgd door een volgnummer; b) het geboortejaar;c) het geslacht;d) voor de Belgen, het bestuurlijk arrondissement van hun hoofdverblijf, en voor de vreemdelingen, hun land van herkomst. In afwijking op het vorig lid wordt, voor de Belgen wier hoofdverblijf gesitueerd is in de fusiegemeente Gent, Antwerpen, Luik of Charleroi of in het Brussels Hoofdstedelijk gewest, de naam van de fusiegemeente of het gewest aangeduid; e) aantal vorige opnames in het eigen initiatief;f) de datum van opname in het initiatief van beschut wonen, uitgedrukt in jaar, maand en dag in de week;g) gefactureerde verblijfdagen in chronologische volgorde, per leefeenheid en per woning, uitgedrukt in aantal dagen;h) de aard van de opname;i) identificatienummer van de leefeenheid;j) het leefmilieu voor opname, uitgedrukt in hoofdcategorieën;k) de verwijzer uitgedrukt in hoofdcategorieën; l vorige medische behandelingen; m) dominante gedragsdistorties bij opname volgens het team;n) multidimensionele psychiatrische diagnose bij opname;o) therapeutische doelstellingen bij opname;p) behandeling uitgedrukt in codevorm;q) de ontslagdatum uit het initiatief van beschut wonen uitgedrukt in jaar, maand en dag in de week;r) bestemming van de bewoner uitgedrukt in hoofdcategorieën;s) aard van het ontslag;t) multidimensionele psychiatrische problemen die nog resten bij ontslag;u) doelstellingen bij ontslag;v) aantal dagen tussen opname in het initiatief van beschut wonen en ontslag uit het initiatief van beschut wonen;w) nazorg en nabehandeling; 4.1.2. sociale indicatoren : a) het onderwijsniveau uitgedrukt in hoofdcategorieën;b) betrokkenheid in het arbeidsproces uitgedrukt in hoofdcategorieën;c) aard van het inkomen uitgedrukt in hoofdcategorieën;d) het huidig of laatste hoofdberoep uitgedrukt in hoofdcategorieën. 4.2. de steekproefgegevens : 4.2.1. algemene gegevens : a) het uniek behandelingsnummer van de patiënt;b) identificatienummer van de leefeenheid;c) groepsindelingen;d) de effectieve aanwezigdheid van de bewoner. 4.2.2. de basisfuncties. 4.2.3. het maatschappelijk functioneren. 4.2.4. het gedragsbeheer. 4.2.5. het relationeel functioneren. 4.2.6. de zorgactiviteiten : a) de psychiatrische urgentie;b) de anamnese;c) de gestructureerde observatie;d) diagnostische activiteiten;e) het dieet;f) training socio-economische vaardigheden;g) de begeleiding bij socio-economische problemen;h) de gespreksbegeleiding van de relatie bewoner-milieu;i) de toediening psychofarmacologische medicatie;j) de toediening somatische medicatie;k) de toediening van medicatie IM/SC/ID;l) de registratie van biologische parameters;m) het afnemen van bloedstalen;n) de wondverzorging;o) beschermingsmiddelen;p) de afzondering in isoleerkamer/separatie;q) de psychotherapie;r) arbeidsgerichte activiteiten;s) de individuele vaste uurroosteractiviteiten;t) de vaste uurroosteractiviteiten in groep;u) de bewegingsvrijheid;v) niet-geplande, niet gestructureerde activiteiten;w) het begeleiden van socio-culturele en andere activiteiten;x) het begeleiden van huishoudelijke, familiale activiteiten;y) het begeleiden van de bewoner naar een andere dienst of instelling. 4.3. per leefeenheid, het aantal aanwezige personeelsleden van het behandelingsteam, uitgedrukt in voltijdsequivalenten en het aantal gerealiseerde uren, per beroepsgroep tijdens de desbetreffende registratieweek.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 20 september 1998.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid en Pensioenen, M. COLLA De Minister van Sociale Zaken, Mevr. M. DE GALAN

^