Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 20 september 2009
gepubliceerd op 28 oktober 2009

Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties voor het aanmaken van een post-test van communicatie en een studie over reclamemededelingen

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2009024366
pub.
28/10/2009
prom.
20/09/2009
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

20 SEPTEMBER 2009. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (O.I.V.O.) voor het aanmaken van een post-test van communicatie en een studie over reclamemededelingen


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wetten op de Rijkscomptabiliteit, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 17 juli 1991, artikelen 55 tot 58;

Gelet op de wet van 22 mei 2003 betreffende de organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale staat;

Gelet op de wet van 13 januari 2009 betreffende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2009, programma 25.54;

Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de administratieve en begrotingscontrole, artikelen 14 en 22;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 18 juni 2009;

Overwegende dat het O.I.V.O. een ruime ervaring heeft in het kader van de consumentenbescherming, in het bijzonder op het gebied van de consumptiegewoonten en het gedrag van de consumenten en van de veiligheid van de voedingswaren voor de consumenten;

Op de voordracht van de Minister van Volksgezondheid, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Er wordt een subsidie van tweeenzestigduizend euro (62.000 EUR) toegekend aan het O.I.V.O. voor het aanmaken van een post-test van communicatie en een studie over reclamemededelingen.

Art. 2.De modaliteiten voor de uitvoering van de studie, die maximum 1 jaar zal duren, zijn vastgesteld overeenkomstig de bijlage bij dit besluit.

Art. 3.Deze subsidie zal aangerekend worden ten laste van de basisallocatie 54.31.3300.02 van de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2009.

Art. 4.Die toelage zal op het bankrekeningnummer van het O.I.V.O. nr. 091-0017788-66 worden gestort als volgt : - Een eerste schijf van veertigduizend euro (40.000 euro) zal worden gestort na kennisgeving van dit besluit en op grond van een schuldverklaring van het O.I.V.O., gesteund met een bewijs dat het personeel heeft aangeworven voor de uitvoering van de opdrachten die in de bijlage bij dit besluit zijn beschreven; - Het saldo van de toelage zal worden vereffend na de beëindiging van de studie, op voorlegging van het eindrapport voor elke opdracht die in de bijlage is beschreven en van een schuldverklaring die een overzicht bevat van de opgelopen kosten en van het originele exemplaar van de vereiste stavingsdocumenten (facturen, loonfiches, etc.).

De schuldverklaringen moeten door de algemeen directeur van het O.I.V.O. worden ondertekend en waar en oprecht worden verklaard. Die stukken moeten worden voorgelegd aan de Minister van Volksgezondheid, ter attentie van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Directoraat-generaal Dier, Plant en Voeding, Dienst Voedingsmiddelen en andere consumptieproducten, Victor Hortaplein 40, bus 10, 1060 Brussel.

Art. 5.De Minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 20 september 2009.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX

Bijlage Modaliteiten voor de uitvoering Een subsidie van tweeënzestigduizend euro (62.000 EUR) werd aan het O.I.V.O. toegekend voor het realiseren van een « post test » en een experiment betreffende publicitaire boodschappen.

Het O.I.V.O. werd belast met : - Een kwantitatieve studie bij de bevolking teneinde de resultaten van de zoutcampagne te peilen. - Het verwezenlijken van een studie betreffende reclamespots.

Post test Deze studie beoogt enerzijds het verwezenlijken van een post test van de zoutcampagne in het kader van Nationaal Voedings- en Gezondheidsplan. Hiervoor is het O.I.V.O. belast met de organisatie, de implementatie en de realisatie van een kwantitatief onderzoek bij 400 consumenten, geselecteerd op basis van de documenten die door de FOD Volksgezondheid worden verstuurd. De waarnemingen betreffende de zoutcampagne zullen na afloop, op basis van de post test geanalyseerd worden.

Een eindverslag zal in drie exemplaren tegen uiterlijk 1 december 2009 aan het bevoegde bestuur ingediend worden.

Experiment Een steekproef zal gehouden worden betreffende de ontvankelijkheid van een eventuele integratie, in publicitaire Tv-spots betreffende voedingsmiddelen, van voedingsslogans of gezondheidsslogans. Deze slagzinnen worden (zoals in Frankrijk) tijdens de reclame boodschappen via een band onderaan in beeld gebracht. In analogie hier aan wordt hetzelfde gedaan bij publicitaire Tv-spots rond kinderprogramma's.

Een eindverslag zal in drie exemplaren tegen uiterlijk 1 december 2009 aan het bevoegde bestuur ingediend worden.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 20 september 2009 houdende toekenning van een toelage aan het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (O.I.V.O.) voor het aanmaken van een post test van communicatie en een studie over reclamemededelingen.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX

^