Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 20 september 2012
gepubliceerd op 09 november 2012

Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 88, vijfde lid, van de wet van 28 december 2011 houdende diverse bepalingen. - Addendum

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2012022380
pub.
09/11/2012
prom.
20/09/2012
ELI
eli/besluit/2012/09/20/2012022380/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID


20 SEPTEMBER 2012. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 88, vijfde lid, van de wet van 28 december 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 28/12/2011 pub. 30/12/2011 numac 2011021115 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen sluiten houdende diverse bepalingen. - Addendum


In het Belgisch Staatsblad van 27 september 2012, pagina 59531 - 59536, dient het volgende advies van de Raad van State toegevoegd te worden : ADVIES 51.666/2/V VAN 16 JULI 2012 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE De Raad van State, afdeling Wetgeving, tweedevakantie kamer, op 10 juli 2012 door de Vice-Eerste Minister en Minister van Pensioenen verzocht hem, binnen een termijn van vijf werkdagen van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit « tot uitvoering van artikel 88, vijfde lid van de wet van 28 december 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 28/12/2011 pub. 30/12/2011 numac 2011021115 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen sluiten houdende diverse bepalingen », heeft het volgende advies gegeven : Overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996, en vervangen bij de wet van 2 april 2003, moeten in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden aangegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan.

In het onderhavige geval luidt de motivering in de brief met de adviesaanvraag als volgt : « De hoogdringendheid wordt gemotiveerd door het feit dat zo snel mogelijk rechtszekerheid moet verstrekt worden omtrent de exacte aard en draagwijdte van de bepalingen die betrekking hebben op de hervorming van het vervroegd rustpensioen in de overheidssector.

Het is immers noodzakelijk dat de maatregelen waarin het voorontwerp van wet en het bijhorende ontwerp van koninklijk besluit voorzien, zo snel mogelijk ter kennis gebracht worden van de betrokken burgers opdat zij de gevolgen ervan voor hun persoonlijke pensioensituatie zouden kunnen inschatten. Het gaat hier immers om vervroegde rustpensioenen die door de betrokkenen tot een jaar voor de gewenste ingangsdatumdatum ervan kunnen worden ingediend. Daarom moeten zowel de betrokkenen als de Pensioendienst voor de overheidssector (PDOS) zo spoedig mogelijk kunnen nagaan of de voorwaarden vervuld zijn om in 2013 een vervroegd rustpensioen te kunnen opnemen.

Bovendien kan de PDOS pas een precies en volledig antwoord geven op concrete vragen van burgers zodra beide ontwerpen in het Belgisch Staatsblad zijn bekendgemaakt. Deze vragen kunnen zowel betrekking hebben op de ingangsdatum van het pensioen en de berekening van het pensioenbedrag, als op de ingangsdatum van een eventuele uitstapregeling voorafgaand aan het pensioen.

Tevens is het van belang dat de PDOS zo snel mogelijk zijn informaticaprogramma's kan aanpassen om de pensioenaanvragen conform deze nieuwe maatregelen te kunnen onderzoeken en een correcte betaling van deze pensioenen vanaf 2013 te kunnen verzekeren ».

Artikel 88, vijfde lid, van de wet van 28 december 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 28/12/2011 pub. 30/12/2011 numac 2011021115 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen sluiten houdende diverse bepalingen', waarvan het ontwerp de uitvoering beoogt, bepaalt : « De Koning stelt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de lijst vast van de situaties die aanleiding geven tot de toepassing van de leden 3 en 4 ».

Naar dit derde en vierde lid wordt verwezen in de tekst die zal voortvloeien uit de vervanging van die leden bij artikel 3, 1°, van de wet houdende diverse wijzigingsbepalingen betreffende de pensioenen van de overheidssector', waarover heden advies 51.665/2/V is gegeven. « Aangezien de uitvoerende macht nooit van tevoren kan weten wat de wetgever zal beslissen, moet de wetgevende tekst die de rechtsgrond vormt van een ontwerp van koninklijk besluit, besluit van een regering of besluit van een college bekrachtigd zijn, of op zijn minst aangenomen. Om die reden is het niet mogelijk om een ontwerp van uitvoeringsbesluit samen met het voorontwerp van wetgevende tekst dat daarvan de rechtsgrond vormt, voor advies aan de afdeling Wetgeving voor te leggen ». (1) De adviesaanvraag is bijgevolg voorbarig.

De kamer was samengesteld uit : De heren : Y. Kreins, kamervoorzitter;

J. Vanhaeverbeek en P. Vandernoot, staatsraden;

Mevr. B. Vigneron, griffier.

Het verslag werd uitgebracht door de heer J. L. Paquet, eerste auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd nagezien onder toezicht van de heer P. Vandernoot.

De voorzitter, Y. Kreins.

De griffier, B. Vigneron. _______ Nota (1) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, www.raadvst-consetat.be, tab « Wetgevingstechniek », aanbeveling 249.1, voorbeeld).

^