Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 21 februari 2014
gepubliceerd op 05 augustus 2014

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 13 juni 2013, gesloten in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf, betreffende de vaststelling, in het kader van het Maritiem Arbeidsverdrag van de Internationale Arbeidsorganisatie van 23 februari 2006, van aanvullende bepalingen van toepassing op de arbeidsovereenkomsten van onbepaalde duur van de werknemers die als zeeman aan boord van een zeeschip varen en arbeid verrichten in de ondernemingen waarvan de gewone activiteit bestaat in het uitvoeren van baggerwerken

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2014012001
pub.
05/08/2014
prom.
21/02/2014
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

21 FEBRUARI 2014. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 13 juni 2013, gesloten in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf, betreffende de vaststelling, in het kader van het Maritiem Arbeidsverdrag van de Internationale Arbeidsorganisatie van 23 februari 2006, van aanvullende bepalingen van toepassing op de arbeidsovereenkomsten van onbepaalde duur van de werknemers die als zeeman aan boord van een zeeschip varen en arbeid verrichten in de ondernemingen waarvan de gewone activiteit bestaat in het uitvoeren van baggerwerken (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor het bouwbedrijf;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 13 juni 2013, gesloten in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf, betreffende de vaststelling, in het kader van het Maritiem Arbeidsverdrag van de Internationale Arbeidsorganisatie van 23 februari 2006, van aanvullende bepalingen van toepassing op de arbeidsovereenkomsten van onbepaalde duur van de werknemers die als zeeman aan boord van een zeeschip varen en arbeid verrichten in de ondernemingen waarvan de gewone activiteit bestaat in het uitvoeren van baggerwerken.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 21 februari 2014.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor het bouwbedrijf Collectieve arbeidsovereenkomst van 13 juni 2013 Vaststelling, in het kader van het Maritiem Arbeidsverdrag van de Internationale Arbeidsorganisatie van 23 februari 2006, van aanvullende bepalingen van toepassing op de arbeidsovereenkomsten van onbepaalde duur van de werknemers die als zeeman aan boord van een zeeschip varen en arbeid verrichten in de ondernemingen waarvan de gewone activiteit bestaat in het uitvoeren van baggerwerken (Overeenkomst geregistreerd op 10 juli 2013 onder het nummer 116028/CO/124) HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en de werknemers, aangeworven met arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur om als zeeman aan boord van een zeeschip te varen en arbeid te verrichten, van de ondernemingen, behorend tot het Paritair Comité voor het bouwbedrijf, waarvan de gewone activiteit bestaat in het uitvoeren van baggerwerken.

Onder "werknemers" verstaat men : de werknemers en de werkneemsters.

Art. 2.Onverminderd de bepalingen van de wet van 3 juli 1978Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1978 pub. 03/07/2008 numac 2008000527 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten type wet prom. 03/07/1978 pub. 12/03/2009 numac 2009000158 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten sluiten betreffende de arbeidsovereenkomsten die de arbeidsovereenkomsten van onbepaalde duur van de in artikel 1 bedoelde werknemers regelen, stelt deze collectieve arbeidsovereenkomst aanvullende bepalingen vast die noodzakelijk zijn om de conformiteit met het Maritiem Arbeidsverdrag van de Internationale Arbeidsorganisatie van 23 februari 2006 te verzekeren.

Art. 3.Voor de toepassing van deze overeenkomst wordt verstaan onder : 1° "zeeschip" : elk schip bestemd voor het uitvoeren van baggerwerken op zee die gerechtigd zijn de Belgische vlag te voeren; 2° "IMO-nummer van het zeeschip" : het nummer dat aan het zeeschip is toegekend overeenkomstig de bepalingen van resolutie A.600(15) van de Internationale Maritieme Organisatie, aangenomen op 19 november 1987, en dat op de zeebrief van het betrokken zeeschip voorkomt; 3° "reder" : elke natuurlijke persoon of rechtspersoon, ongeacht de benaming of het nationaal recht volgens hetwelk deze is opgericht, die één of meerdere zeeschepen uitbaat onder Belgische vlag;4° "kapitein" : elke persoon aan wie door de reder het bevel over het zeeschip werd toevertrouwd of diegene die feitelijk dit bevel voert;5° "zeeman" : elke persoon die aangenomen is voor de dienst op een zeeschip en die daartoe met de reder of zijn gemachtigde een arbeidsovereenkomst heeft afgesloten. HOOFDSTUK II. - Minimumvereisten om op een zeeschip te mogen werken

Art. 4.Werknemers beneden 16 jaar mogen niet aan boord van een zeeschip tewerkgesteld worden.

Art. 5.De werknemer dient zich te onderwerpen aan de voorschriften inzake het gezondheidstoezicht, zoals bepaald in de desbetreffende reglementeringen, en moet over de nodige vaarbevoegdheidsbewijzen beschikken, zo dit voor de overeengekomen functie vereist wordt. HOOFDSTUK III. - Aanwerving met een overeenkomst van onbepaalde duur

Art. 6.De arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur moet schriftelijk en in klare bewoordingen worden vastgesteld, uiterlijk op het tijdstip waarop de werknemer in dienst treedt.

De in het vorige lid bedoelde schriftelijke arbeidsovereenkomst moet tenminste de volgende gegevens vermelden : - de volledige naam, geboortedatum of leeftijd, en de geboorteplaats van de werknemer; - de naam en adres van de werkgever, de reder of zijn gemachtigde; indien de reder een rechtspersoon is : de maatschappelijke naam en de maatschappelijke zetel en, in voorkomend geval, de benaming waaronder de reder zich tot het publiek richt; - de plaats waar en datum waarop de arbeidsovereenkomst is gesloten; - de functie waarin de werknemer wordt tewerkgesteld; - het bedrag van het loon van de werknemer; - de wijze van beëindiging van de overeenkomst en de voorwaarden daarvan, overeenkomstig de bepalingen van de wet van 3 juli 1978Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1978 pub. 03/07/2008 numac 2008000527 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten type wet prom. 03/07/1978 pub. 12/03/2009 numac 2009000158 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten sluiten betreffende de arbeidsovereenkomsten; - het sociaal zekerheidsstelsel waaronder de werknemer door de reder of zijn gemachtigde wordt aangesloten; - de aanspraak van de werknemer op repatriëring; - verwijziging naar deze collectieve arbeidsovereenkomst.

Bij het sluiten van de arbeidsovereenkomst wordt een exemplaar ervan overhandigd aan de werknemer. Aan boord van het zeeschip moet de werknemer op eenvoudige wijze duidelijke informatie over zijn arbeidsvoorwaarden kunnen verkrijgen. Een ander exemplaar van de overeenkomst moet onverwijld worden overgezonden aan de met de scheepvaartcontrole belaste ambtenaar die daartoe is aangesteld van de thuishaven van het zeeschip.

Art. 7.Vooraleer een werknemer voor de eerste maal wordt aangeworven om aan boord van een zeeschip te varen en arbeid te verrichten, moet hij in het register der zeelieden worden opgenomen door de met de scheepvaartcontrole belaste ambtenaar die daartoe is aangesteld.

Dit register wordt bijgehouden door het Directoraat-generaal Maritiem Vervoer van de FOD Mobiliteit en Vervoer.

Art. 8.Bij ontvangst van het zeemansboek bezorgt de reder of zijn gemachtigde het onverwijld aan de werknemer.

Het zeemansboek draagt het betrokken registratienummer van het register der zeelieden. Het bevat de gegevens die door de reglementering betreffende het zeemansboek zijn voorgeschreven.

Elke nieuwe inschrijving in het zeemansboek dient de stempel van het zeeschip en de naam en de handtekening van de kapitein te bevatten. HOOFDSTUK IV. - Loon- en arbeidsvoorwaarden

Art. 9.Dit hoofdstuk genomen in uitvoering van artikel 3 van de collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf, betreffende de arbeidsvoorwaarden (hierna genoemd "collectieve overeenkomst"), regelt de arbeidsvoorwaarden van de werknemers die tewerkgesteld zijn aan boord van zeeschepen.

Voor de bij deze collectieve arbeidsovereenkomst niet beoogde gevallen geldt de collectieve arbeidsovereenkomst.

Art. 10.Het loon van de werknemers wordt als volgt vastgesteld : Scheepstypes - Hopperzuigers :

Functies Fonctions

Categorieën Catégories


Eerste stuurman Premier officier

IV

+ 15 pct./p.c.

Eerste WTK Premier mécanicien

IV

+ 10 pct./p.c.

Tweede stuurman, tweede WTK Officier en second, mécanicien en second

IV


Pijpman Pipeman

III

+ 5 pct./p.c.

Derde WTK Troisième mécanicien

III

+3 pct./p.c.

Bootsman Maître d'équipage

III


Matroos, smeerder Matelot, graisseur

II

+ 5 pct./p.c.

Bij een tewerkstelling in een ploegensysteem waarbij de functies van kapitein of HWTK uitgeoefend worden door werknemers met een arbeidersstatuut, hebben deze werknemers gedurende deze periode recht op het uurloon van eerste stuurman + 10 pct. (voor de functie van kapitein) of eerste WTK + 10 pct. (voor de functie van HWTK). - Cutterzuigers van 1 500 PK en meer en baggermolens van 800 liter en meer emmerinhoud :

Functies Fonctions

Categorieën Catégories


Eerste cutter- of eerste molenbaas Chef de drague

IV

+ 10 pct./p.c.

Eerste WTK Premier mécanicien

IV

+ 10 pct./p.c.

Tweede cutter- of tweede molenbaas Chef de drague adjoint

IV


Tweede WTK Mécanicien en second

IV


Derde WTK Troisième mécanicien

III

+3 pct./p.c.

Bootsman of achterman Maître d'équipage ou chef de treuil arrière

III


Matroos, smeerder Matelot, graisseur

II

+ 5 pct./p.c.


- Cutterzuigers van minder dan 1 500 PK en baggermolens van minder dan 600 liter emmerinhoud :

Functies Fonctions

Categorieën Catégories


Eerste cutter- of eerste molenbaas Chef de drague

IV

+ 5 pct./p.c.

Eerste WTK Premier mécanicien

IV

+ 5 pct./p.c.

Tweede cutter- of tweede molenbaas Chef de drague adjoint

III

+ 5 pct./p.c.

Tweede WTK Mécanicien en second

III

+ 5 pct./p.c.

Derde WTK Troisième mécanicien

III

+3 pct./p.c.

Bootsman of achterman Maître d'équipage ou chef de treuil arrière

III


Matroos, smeerder Matelot, graisseur

II

+ 5 pct./p.c.


- Zelfvarende bakken en sleepboten :

Functies Fonctions

Categorieën Catégories


Schipper, motorist Batelier, motoriste

IV


Matroos, smeerder Matelot, graisseur

II

+ 5 pct./p.c.

Matroos Matelot

II


- Bakkenzuigers :

Functies Fonctions

Categorieën Catégories


Eerste zuigbaas, eerste WTK Premier chef de drague, premier mécanicien

IV

+ 5 pct./p.c.

Tweede zuigbaas, tweede WTK Chef de drague adjoint, mécanicien en second

III

+ 5 pct./p.c.

Matroos Matelot

II

+ 5 pct./p.c.


- Dieplepelpontons 2 700 PK en meer :

Functies Fonctions

Categorieën Catégories


Eerste kraanman, WTK Premier grutier, mécanicien

IV

+ 5 pct./p.c.

Tweede kraanman Grutier en second

IV


- Dieplepelpontons van minder dan 2 700 PK :

Functies Fonctions

Categorieën Catégories


Eerste kraanman, WTK Premier grutier, mécanicien

IV


Tweede kraanman Grutier en second

III

+ 5 pct./p.c.


- Personeelsvletten :

Functies Fonctions

Categorieën Catégories


Schipper Batelier

IV


Motorist Motoriste

III

+ 5 pct./p.c.


- Werkschepen, peilvletten en drijvende kranen :

Functies Fonctions

Categorieën Catégories


Schipper, motorist Batelier, motoriste

III


- Niet zelfvarende bakken :

Functies Fonctions

Categorieën Catégories


Roerganger Timonier

III


Matroos Matelot

II

+ 5 pct./p.c.


- Tussenstations :

Functies Fonctions

Categorieën Catégories


WTK Mécanicien

IV

+ 5 pct./p.c.

Smeerder Graisseur

II

+ 5 pct./p.c.


- Allerlei :

Functies Fonctions

Categorieën Catégories


Electrotechnicus Mécanicien-électricien

IV

+ 10 pct./p.c.

Elektricien, elektronicus Mécanicien-électronicien

IV


Lasser Soudeur

IV


Kok Cuisinier

III


Peiler, hulpkok Sondeur, aide-cuisinier

II

+ 5 pct./p.c.

De diverse functies die hierboven vermeld worden volgens scheepstype, beduiden niet noodzakelijk dat elke opgesomde functie effectief op elk tuig aanwezig is, maar dienen bekeken te worden volgens de aard van het werk en de uitvoeringsomstandigheden.

In het totale personeelsbestand van al de geschoolde werknemers die aan boord werken zijn minstens 33 pct. van "categorie IV"; zij hebben recht op het uurloon dat bij de collectieve overeenkomst voor de arbeider van categorie IV is vastgesteld.

Al de in dit artikel vermelde geschoolde werknemers kunnen volgens de beoordeling van het ondernemingshoofd recht hebben op een hoger uurloon dan dat welke bij de collectieve overeenkomst voor de geschoolde arbeiders is vastgesteld. De verhoging moet minstens 5 pct. bedragen.

Art. 11.Overstapregeling naar een definitieve functie-uitoefening.

Bij een tewerkstelling in een hogere functie zal er onmiddellijk een functietoeslag betaald worden die gelijk is aan het verschil in loon van de beroepscategorie en het loon van de functiecategorie :

Beroepencaterogie (oud) : Catégorie professionnelle (ancienne) :

loon X salaire X

Functiecategorie (nieuw) : Catégorie de fonction (nouvelle) :

loon Y salaire Y

Positieve functietoeslag : Supplément de fonction positif :

Y - X = Z Y - X = Z


Een definitieve verhoging na 2 jaar waarin de functie regelmatig werd uitgeoefend zal de uitbetaling van deze functietoeslag doen stoppen vermits het hogere loon zal uitbetaald worden.

Bij een definitieve tewerkstelling in een lagere functie (om gezondheidsredenen, op eigen verzoek van de betrokkene, sanctionering, verminderde beroepskennis,...) wordt op het moment van de beslissing het huidige loon verminderd naar het referentieloon van de nieuwe functie en zal er een functietoeslag betaald worden die gelijk is aan het verschil in loon tussen het oude uurloon en het nieuwe uurloon :

Beroepencaterogie (oud) : Catégorie professionnelle (ancienne) :

loon X salaire X

Functiecategorie (nieuw) : Catégorie de fonction (nouvelle) :

loon Y salaire Y

Positieve functietoeslag : Supplément de fonction positif :

X - Y = Z X - Y = Z


De uitbetaling van deze functietoeslag zal geschieden tot het einde van het tweede kalenderjaar na het jaar waarin de beslissing tot definitieve functievermindering gebeurde. De functietoeslag wordt evenwel niet geïndexeerd ("Z" blijft ongewijzigd!).

Art. 12.Onverminderd de bepalingen van hoofdstuk 10 (loonbijslagen voor bijzondere werken) van de collectieve overeenkomst : - ontvangen de werknemers die belast zijn met het ontkalken en ontroeten van de ketels, het reinigen van de carters, het reinigen van mazouttanks aan de binnenzijde, het lassen in aanzuig- en afvoerbuizen van baggermolenszuigers en binnen gesloten pomplichamen, het reinigen van scheepsruimbodems (bilges), een overloon van 25 pct. voor de duur van voormeld werk; - ontvangen de werknemers die belast zijn met het lassen met slijtvaste elektroden in zandpompen die nog aan boord volledig gemonteerd zijn, een overloon van 50 pct. voor de duur van voormeld werk.

Art. 13.De werknemer van de zuigers, cutters, baggermolens en sleepboten belast met het voorverwarmen der machines (stoom, diesel, turbines of elektrodiesel), het aanwakkeren en afdekken der vuren, ontvangen een vergoeding gelijk aan het uurloon van hun kwalificatie vermenigvuldigd met het aantal uren voor dit werk gepresteerd.

Art. 14.De werknemer tewerkgesteld op stilliggend materieel of op materieel in herstelling, behoudt het loon van zijn categorie.

Art. 15.a) De werknemers van wacht aan boord ontvangen een vergoeding gelijk aan het aantal wachturen, vermenigvuldigd met het uurloon van de arbeider van categorie II, vastgesteld door de collectieve overeenkomst, verhoogd met 5 pct. behalve wanneer de wacht gedaan wordt in stromen, rivieren en kanalen bevaarbaar voor schepen van 650 ton en minder. In dat geval wordt een vergoeding betaald gelijk aan het aantal wachturen, vermenigvuldigd met het uurloon van de arbeider van categorie I, vastgesteld in de collectieve overeenkomst.

Wanneer gedurende de wachturen bepaalde taken aan boord worden opgedragen aan een arbeider van categorie II, III of IV die met de wacht belast is, wordt de hieraan door deze werknemer bestede tijd vergoed tegen het uurloon van zijn kwalificatie. b) In uitzonderlijke gevallen waarin een wacht aan boord overdag en 's nachts moet worden verzekerd, met andere woorden, wanneer het personeel niet werkt ten gevolge van het slecht weder of van tijdelijk stilleggen van het werk, ontvangen de met deze wacht belaste werknemers een vergoeding gelijk aan het loon van de categorie waartoe ze behoren.

Art. 16.Overnachting aan boord van de in werking zijnde schepen is maar toegelaten voorzover deze schepen aan de werknemers de normale verblijfsvoorwaarden waarborgen.

Hieruit volgt dat de elders vermelde betalingsvoorwaarden integraal van toepassing zijn, en dit zonder speciale verhogingen.

Art. 17.Ingeval de werknemers niet dagelijks huiswaarts keren, zijn de werkgevers verplicht de bestaande voorschriften toe te passen en te eerbiedigen en een matras, lakens en dekens te bezorgen aan elke werknemer die aan boord slaapt. De lakens zullen elke week ververst worden.

Voor de werknemers die buiten tewerkgesteld zijn, zijn de werkgevers verplicht zowel arbeidskledij als regenkledij te verstrekken, regenkledij die tezelfdertijd voldoende bescherming tegen koude moet bieden.

Het vaststellen van het type van deze tegen koude beschermende regenkledij wordt geregeld op het vlak van de onderneming in overleg met de syndicale afvaardiging. HOOFDSTUK V. - Arbeidstijden en rusttijden

Art. 18.De arbeids- en rusttijden moeten binnen de volgende grenzen worden vastgesteld : a) De maximum arbeidstijd mag niet meer bedrgagen dan : i.12 uur in ieder tijdvak van 24 uur; ii. 72 uur in ieder tijdvak van 7 dagen; of b) De minimum rusttijd mag niet minder bedragen dan : i.12 uur in ieder tijdvak van 24 uur; ii. 84 uur in ieder tijdvak van 7 dagen.

De arbeidsregelingen binnen de voormelde grenzen moeten vastgelegd worden in overeenstemming met de wettelijke en conventionele bepalingen betreffende de arbeidsduur. Zo nodig moet zij vastgelegd worden op basis van de bepalingen van de wet van 17 maart 1987Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/03/1987 pub. 18/03/2010 numac 2010000131 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de invoering van nieuwe arbeidsregelingen in de ondernemingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten en van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 42 van 2 juni 1987 betreffende de invoering van nieuwe arbeidsregelingen in de onderneming. HOOFDSTUK VI. - Verplichtingen der partijen

Art. 19.De verplichtingen van werkgever en werknemer worden geregeld door de bepalingen van de wet van 3 juli 1978Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1978 pub. 03/07/2008 numac 2008000527 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten type wet prom. 03/07/1978 pub. 12/03/2009 numac 2009000158 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten sluiten betreffende de arbeidsovereenkomsten.

Onverminderd de in het vorige lid bedoelde bepalingen is de reder of zijn gemachtigde verplicht de werknemer aan boord van het zeeschip een goed ingericht logies te bezorgen, dat ruimte biedt naar evenredigheid van het aantal er in onder te brengen zeelieden en dat uitsluitend tot hun gebruik is bestemd.

Tevens dient hij te zijnen laste te zorgen voor gezond en voldoende voedsel en een behoorlijke sanitaire uitrusting.

Art. 20.Het loon van de werknemer wordt betaald in overeenstemming met de bepalingen van de wet van 12 april 1965Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/04/1965 pub. 08/03/2007 numac 2007000126 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers sluiten betreffende de bescherming van het loon.

Art. 21.Indien het zeeschip wordt opgebracht, indien het onzeewaardig wordt verklaard of in geval van beslag onder derden, heeft de werknemer recht op loon zolang hij van de kapitein aan boord dient te blijven. HOOFDSTUK VII. - Beëindiging van de overeenkomst en het recht op repatriëring

Art. 22.De beëindiging van de arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur wordt geregeld door de bepalingen van de wet van 3 juli 1978Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1978 pub. 03/07/2008 numac 2008000527 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten type wet prom. 03/07/1978 pub. 12/03/2009 numac 2009000158 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten sluiten betreffende de arbeidsovereenkomsten.

Art. 23.In geval door beëindiging van de arbeidsovereenkomst de werknemer ontscheept wordt in het buitenland, heeft hij het recht om op kosten van de reder of zijn gemachtigde naar de plaats van aanwerving te worden teruggebracht. Dit recht omvat de kosten van vervoer, logies en voeding. Deze kosten kunnen niet op de werknemer worden verhaald, tenzij vastgesteld is dat hij, in overeenstemming met wet- en regelgeving of andere maatregelen of toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomsten, ernstig in gebreke is ten aanzien van de verplichtingen uit zijn arbeidsovereenkomst. HOOFDSTUK VIII. - Geneeskundige verzorging

Art. 24.De werknemer heeft ten laste van de reder of zijn gemachtigde recht op de betaling van de geneeskundige, heelkundige, farmaceutische en verplegingskosten die nodig zijn in geval van ziekte of ongeval overkomen tijdens de zeereis. Hij heeft ten laste van de reder of zijn gemachtigde ook recht op de vergoeding van de verplaatsingskosten die voortvloeien uit ziekte of ongeval overkomen tijdens de zeereis. De verplichtingen van de reder of zijn gemachtigde eindigen in elk geval bij het einde van de reis of op het ogenblik waarop de werknemer, ten laste van de reder of zijn gemachtigde, vóór het einde van de reis naar zijn woonplaats of een ziekenhuis aldaar werd teruggebracht.

De reder of zijn gemachtigde draagt tevens de kosten voor het overbrengen van de tijdens de reis overleden werknemer naar de plaats waar de familie haar overledene wenst te laten begraven. HOOFDSTUK IX. - Opleiding en tewerkstelling

Art. 25.De volgende bepalingen vastgelegd in de Gemeenschapswetgevingen betreffende de organisatie van de arbeidsbemiddeling en de beroepsopleiding zijn van toepassing : - Besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 05/06/2009 pub. 23/09/2009 numac 2009035886 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende de organisatie van de arbeidsbemiddeling en de beroepsopleiding sluiten houdende de organisatie van de arbeidsbemiddeling en de beroepsopleiding; - Besluit van de Franse Gemeenschapsexecutieve van 12 mei 1987 betreffende de beroepsopleiding; - Decreet van de Duitstalige Gemeenschapsraad van 17 januari 2000 tot oprichting van een dienst voor arbeidsbemiddeling in de Duitstalige Gemeenschap.

Zijn eveneens van toepassing : de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 juni 2009 betreffende de organisatie van opleidings- en tewerkstellingsstelsels voor de jaren 2009 tot 2013, alsook latere collectieve arbeidsovereenkomsten betreffende de organisatie van opleidings- en tewerkstellingsstelsels voor de jaren na 2013. HOOFDSTUK X. - Klachtenprocedure

Art. 26.Elke werknemer tewerkgesteld aan boord van een zeeschip heeft het recht een klacht in te dienen indien hij een inbreuk vaststelt op onderwerpen opgenomen in de Maritieme Arbeidsverdrag van de Internationale Arbeidsorganisatie van 23 februari 2006.

Een klacht kan ingediend worden volgens de klachtenprocedure die als bijlage bij deze overeenkomst is gevoegd.

Wanneer aan boord van het schip al een gelijkaardige klachtenprocedure met beroepsmogelijkheden vastgelegd is, moet de in het vorig lid bedoelde klachtenprocedure als suppletief beschouwd worden.

De bedoeling is de geschillen op een zo laag mogelijk niveau op te lossen.

Art. 27.De werknemers hebben het recht zich tijdens de klachtenprocedure te laten bijstaan of te vertegenwoordigen. Zij kunnen ook de syndicale afvaardiging hierbij betrekken. De modaliteiten ervan worden verder op ondernemingsniveau vastgelegd.

Art. 28.Voor het indienen van een klacht kan de werknemer op geen enkele manier gestraft worden.

Art. 29.Niettegenstaande het recht van de werknemer om een klacht onmiddellijk bij externe instanties in te dienen, is het wenselijk voorafgaand alle interne niveaus (te beginnen bij rechtstreekse overste, vervolgens kapitein of site manager, tenslotte personeelsdienst van de onderneming) uit te putten. HOOFDSTUK XI. - Inwerkingtreding

Art. 30.Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1 augustus 2013. Ze wordt gesloten voor onbepaalde duur en kan door één der partijen worden opgezegd met in achtneming van een opzeggingstermijn van 6 maanden. De opzegging wordt betekend bij aangetekend schrijven, gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het bouwbedrijf.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 21 februari 2014.

De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK

Bijlage bij de collectieve arbeidsovereenkomst van 13 juni 2013, gesloten in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf, betreffende de vaststelling, in het kader van het Maritiem Arbeidsverdrag van de Internationale Arbeidsorganisatie van 23 februari 2006, van aanvullende bepalingen van toepassing op de arbeidsovereenkomsten van onbepaalde duur ervan de werknemers die als zeeman aan boord van een zeeschip en arbeid verrichten in de ondernemingen waarvan de gewone activiteit bestaat in het uitvoeren van baggerwerken Klachtenprocedure aan boord Elke werknemer tewerkgesteld aan boord van baggermaterieel heeft het recht een klacht in te dienen indien hij meent een inbreuk vast te stellen op onderwerpen opgenomen in het Maritiem Arbeidsverdrag van de Internationale Arbeidsorganisatie van 23 februari 2006. 1. Indienen van een klacht De werknemer bezorgt schriftelijk zijn klacht aan zijn de kapitein.In het geval de klacht de kapitein zelf betreft, wordt de klacht aan de site manager of bij ontstentenis rechtstreeks aan de personeelsdienst van de onderneming overgemaakt.

De werknemer heeft het recht zich tijdens de klachtenprocedure te laten bijstaan of te vertegenwoordigen door één of meer aan boord van het schip aanwezige personen. 2. Behandeling klacht Bij ontvangst van een klacht nodigt de kapitein de werknemer uit om de klacht grondig te bespreken en tracht een oplossing voor het probleem te vinden.Dit gesprek moet plaatsvinden binnen de 8 dagen na ontvangst van de klacht.

De kapitein maakt een rapport waarin de klacht en de voorgestelde oplossing vermeld wordt. Hij bezorgt hiervan een kopie aan de werknemer. 3. Mogelijkheid tot beroep Indien het probleem niet aan boord kan geregeld worden omdat de werknemer het niet eens is met de voorgestelde oplossingen, kan de werknemer schriftelijk bezwaar aantekenen bij de personeelsdienst van de onderneming.Hij moet dit bezwaar binnen de 8 dagen nadat hij het rapport van de kapitein ontvangen heeft overmaken.

De personeelsdienst contacteert de werknemer en de kapitein en tracht alsnog een oplossing te vinden die voor alle betrokken partijen aanvaardbaar is. De personeelsdienst maakt een verslag op en stelt een oplossing voor. Zij brengt de werknemer van de voorgestelde oplossing op de hoogte binnen de 8 dagen na het contact met de betrokken partijen. 4. Verslagen Het is voor alle partijen van belang dat er een schriftelijk bewijs wordt gehouden van de volledige klachtenprocedure.De verslagen worden verzameld in een klachtendossier dat de volgende documenten bevat : - een kopie van de klacht; - een kopie van het verslag van de kapitien; - een kopie van het bezwaar; - een kopie van het verslag van de personeelsdienst; - verdere ontwikkelingen.

De werknemer wordt ook op de hoogte gebracht van de opvolging die aan de voorgestelde oplossingen effectief gegeven is.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 21 februari 2014.

De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK

^