Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 22 december 2020
gepubliceerd op 29 december 2020

Koninklijk besluit houdende vaststelling van nadere regels tot de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaart-navigatiedienstverlening op de belgische luchthavens in 2021

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2020044665
pub.
29/12/2020
prom.
22/12/2020
ELI
eli/besluit/2020/12/22/2020044665/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

22 DECEMBER 2020. - Koninklijk besluit houdende vaststelling van nadere regels tot de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaart-navigatiedienstverlening op de belgische luchthavens in 2021


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, artikel 5, § 1, gewijzigd bij de wet van 2 januari 2001;

Gelet op het koninklijk besluit van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/04/2014 pub. 14/05/2014 numac 2014014282 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot goedkeuring van het derde beheerscontract tussen de Staat en Belgocontrol sluiten tot goedkeuring van het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes, het koninklijk besluit van 29 augustus 2019 tot goedkeuring van de eerste wijziging aan het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes, het koninklijk besluit van 31 juli 2020 tot goedkeuring van de tweede wijziging aan het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes, en de artikelen 32, § 2, 36, § 1, 37, 38 en 39 van het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes van 11 april 2014, alsook het bericht van de Minister van Mobiliteit van 24 juni 2019 betreffende het verlengen van het beheerscontract tussen de Staat en skeyes, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van diezelfde dag;

Gelet op de Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 van de Commissie van 11 februari 2019 tot vaststelling van een prestatie- en heffingsregeling in het gemeenschappelijk Europees luchtruim en tot intrekking van Uitvoeringsverordeningen (EU) nr. 390/2013 en (EU) nr. 391/2013, artikelen 25, 26, 27 en 28;

Gelet op de consultatie met de betrokken gebruikers van 30 november 2020;

Gelet op het overleg met het Waalse Gewest, in overeenstemming met artikel 38, § 1, van het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes, van 2 december 2020;

Gelet op het overleg met het Vlaamse Gewest, in overeenstemming met artikel 38, § 1, van het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes, van 2 december 2020 ;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 2 december 2020;

Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris van Begroting van 18 december 2020;

Overwegende het Samenwerkingsakkoord van 30 november 1989 tussen de Belgische Staat die optreedt voor de Regie der Luchtwegen en de Gewesten;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK I. - Onderwerp

Artikel 1.Dit besluit heeft tot doel de regels voor de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de Belgische luchthavens in 2021 vast te stellen. HOOFDSTUK II. - Definities

Art. 2.De definities van artikel 2 van het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes van 11 april 2014 en van artikel 2 van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 van de Commissie van 11 februari 2019 tot vaststelling van een prestatie- en heffingsregeling in het gemeenschappelijk Europees luchtruim en tot intrekking van Uitvoeringsverordeningen (EU) nr. 390/2013 en (EU) nr. 391/2013 zijn van toepassing op dit besluit. HOOFDSTUK III. - Financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de regionale openbare luchthavens Sectie I. - Bepaling van de waarde van factor F en van de financiële tussenkomst van de gebruikers

Art. 3.Voor de heffingszones voor plaatselijke luchtvaartnavigatiediensten van de regionale openbare luchthavens van Charleroi, Luik, Oostende en Antwerpen is de waarde van de factor "F", gedefinieerd als dat deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten dat gedekt zal worden door heffingen aan de gebruikers in het jaar 2021, gelijk aan nul.

Art. 4.Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten op de regionale openbare luchthavens dat niet aan de gebruikers aangerekend zal worden, zal gefinancierd worden via overige inkomsten afkomstig van de Belgische Staat en de Gewesten.

Sectie II. - Bepaling van de verdeelsleutel tussen het deel van de prestaties te financieren door de Gewesten en het deel van de prestaties te financieren door de Staat

Art. 5.§ 1. Het procentuele aandeel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Belgische Staat in 2021 voor de luchthavens van Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende zijn respectievelijk gelijk aan 85%, 85%, 100% en 100%. § 2. Met de correcties bedoeld in artikel 39, § 2, van het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes inbegrepen, zijn de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Belgische Staat in 2021 voor de luchthavens van Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende gelijk aan respectievelijk 6.136.051,92 euro, 4.617.551,93 euro, 9.086.341,69 euro en 2.190.838,19 euro.

Art. 6.§ 1. Voor de facturatie aan de Belgische Staat in 2021 hanteert skeyes de eenheidstarieven berekend door het in artikel 5, § 2, opgenomen bedrag te delen door het in 2021 voorspelde aantal plaatselijke luchtvaartnavigatiediensteenheden op de respectievelijke luchthavens, met name 33.814,51 voor Charleroi, 40.387,87 voor Luik, 3.468,74 voor Antwerpen en 4.451,96 voor Oostende. § 2. Dit komt overeen met de volgende eenheidstarieven voor de Staat: 181,46 euro voor de luchthaven van Charleroi, 114,33 euro voor de luchthaven van Luik, 2.619,50 euro voor de luchthaven van Antwerpen en 492,11 euro voor de luchthaven van Oostende.

Art. 7.§ 1. Het procentuele aandeel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Gewesten in 2021 voor de luchthavens van Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende zijn respectievelijk gelijk aan 15%, 15%, 0% et 0%. § 2. De plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Gewesten in 2021 voor de luchthavens van Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende zijn gelijk aan respectievelijk 786.168,24 euro, 985.417,18 euro, 0 euro en 0 euro. HOOFDSTUK IV. - Financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de luchthaven van Brussel-Nationaal Sectie I. - Bepaling van de waarde van factor F en van de financiële tussenkomst van de gebruikers

Art. 8.§ 1. Voor de heffingszone voor plaatselijke luchtvaartnavigatiediensten van de luchthaven van Brussel-Nationaal wordt de waarde van de factor "F", gedefinieerd als dat deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten dat gedekt zal worden door heffingen aan de gebruikers in het jaar 2021, op hetzelfde niveau behouden als de waarde van de factor "F" voor de vorige jaren : 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 en 2020. § 2. Dit komt overeen met een waarde van factor F voor 2021 die gelijk is aan 0,7503.

Art. 9.§ 1. Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten aan te rekenen aan de gebruikers van de luchthaven van Brussel-Nationaal in 2021 wordt bepaald door de som van de volgende twee elementen : ? Het product van de in dat jaar vastgestelde kosten zoals opgenomen in het prestatieplan voor de derde referentieperiode dat overeenkomstig artikel 12 van de Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 op 1 oktober 2019 werd aangenomen door België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland en Zwitserland, en de waarde van de factor F; ? De aanpassingen uiteengezet in art. 25, 2., (b), (c), (d), (e), (f) (g), (h), (i), (l) en 3., (a), van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 van de Commissie van 11 februari 2019 tot vaststelling van een prestatie- en heffingsregeling in het gemeenschappelijk Europees luchtruim en tot intrekking van Uitvoeringsverordeningen (EU) nr. 390/2013 en (EU) nr. 391/2013. § 2. Dit deel bedraagt 31.922.495,27 euro.

Art. 10.§ 1. Voor de facturatie aan de gebruikers hanteert skeyes een eenheidstarief berekend door het in artikel 9, § 2, opgenomen bedrag te delen door het voor 2021 voorspelde aantal plaatselijke luchtvaartnavigatiediensteenheden op die luchthaven, met name 172.192,57. § 2. Dit eenheidstarief bedraagt 185,39 euro voor 2021.

Sectie II. - Bepaling van de financiële tussenkomst van de Belgische Staat

Art. 11.Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten op de luchthaven van Brussel-Nationaal dat niet aan de gebruikers aangerekend zal worden, zal gefinancierd worden via overige inkomsten van de Belgische Staat

Art. 12.§ 1er. Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Belgische Staat op de luchthaven van Brussel-Nationaal in 2021 wordt bepaald door de som van de volgende twee elementen : ? Het product van de in dat jaar vastgestelde kosten zoals opgenomen in het prestatieplan voor de derde referentieperiode dat overeenkomstig artikel 12 van de Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 op 1 oktober 2019 werd aangenomen door België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland en Zwitserland, en de waarde van de factor 1-F; ? De aanpassingen uiteengezet in art. 25, 2., (b), (c), (d), (e), (f) (g), (h), (i), (l) en 3., (a), van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 van de Commissie van 11 februari 2019 tot vaststelling van een prestatie- en heffingsregeling in het gemeenschappelijk Europees luchtruim en tot intrekking van Uitvoeringsverordeningen (EU) nr. 390/2013 en (EU) nr. 391/2013. § 2. Dit deel bedraagt 10.571.251,71 euro in 2021.

Art. 13.§ 1. Voor de facturatie aan de Belgische Staat hanteert skeyes een eenheidstarief berekend door het in artikel 12, § 2, opgenomen bedrag te delen door het voor 2021 voorspelde aantal plaatselijke luchtvaartnavigatiediensteenheden op die luchthaven, met name 172.192,57. § 2. Dit eenheidstarief bedraagt 61,39 euro voor 2021.

Art. 14.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 15.De minister bevoegd voor de luchtvaart is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussels, 22 december 2020.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET

^