Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 22 mei 2003
gepubliceerd op 19 augustus 2003

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 29 juni 2001, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, tot invoering van een functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2003012289
pub.
19/08/2003
prom.
22/05/2003
ELI
eli/besluit/2003/05/22/2003012289/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 MEI 2003. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 29 juni 2001, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, tot invoering van een functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 juni 1997, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, in uitvoering van het protocolakkoord van 14 mei 1997 - invoering van een nieuwe functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit van 22 maart 1999;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor het hotelbedrijf;

Op de voordracht van Onze Minister van Werkgelegenheid, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 29 juni 2001, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, tot invoering van een functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen.

Art. 2.Onze Minister van Werkgelegenheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 22 mei 2003.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werkgelegenheid, Mevr. L. ONKELINX _______ Nota (1) Verwijzingen naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Koninklijk besluit van 22 maart 1999, Belgisch Staatsblad van 30 september 1999.

Bijlage Paritair Comité voor het hotelbedrijf Collectieve arbeidsovereenkomst van 29 juni 2001 Wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, tot invoering van een functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen (Overeenkomst geregistreerd op 9 augustus 2001 onder het nummer 58409/CO/302)

Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en de werknemers van de ondernemingen die ressorteren onder het Paritair Comité voor het hotelbedrijf.

Voor de toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt onder "werknemers" verstaan : de mannelijke en vrouwelijke werknemers die bezoldigd worden op basis van een vast uur- of maandloon.

Art. 2.Voor de toepassing van de huidige collectieve arbeidsovereenkomst wordt verstaan onder "collectieve arbeidsovereenkomst" : de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, tot invoering van een functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen in het horecasector.

Art. 3.In de in bijlage 1 gevoegde exhaustieve lijst van referentiefuncties zoals bepaald in artikel 3 van de collectieve arbeidsovereenkomst, wordt het referentienummer van de referentiefunctie "medewerker sneldienstrestauratie - onthaal/zaal - crew" gewijzigd in 217F en wordt het referentienummer van de referentiefunctie "medewerker sneldienstrestauratie - keuken/grill - crew" gewijzigd in 116D.

Art. 4.De functieomschrijvingen, opgenomen in de in artikel 5 vermelde bijlage 2 van de collectieve arbeidsovereenkomst van de referentiefuncties "medewerker sneldienstrestauratie - keuken/grill - crew" worden vervangen door de functieomschrijvingen zoals opgenomen in bijlage van de huidige collectieve arbeidsovereenkomst.

Art. 5.Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met ingang van 1 juli 1997.

Zij is gesloten voor een onbepaalde tijd. Ze kan worden opgezegd door elk van de partijen, met een opzegtermijn van drie maanden bij een ter post aangetekende brief gericht aan de voorzitter van het paritair comité en aan de daarin vertegenwoordigde organisaties.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 22 mei 2003.

De Minister van Werkgelegenheid, Mevr. L. ONKELINX

Bijlage bij de collectieve arbeidsovereenkomst van 29 juni 2001, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, tot invoering van een functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen in het horeca-sector Functieomschrijving USB Afdeling :

Keuken : fast-food - sneldienstrestauratie Code : HRC.REF. 116D Functie : medewerker sneldienstrestauratie - keuken/grill - crew (m/v) Organisatie Operationeel : werkt enkel in de keuken en ressorteert rechtstreeks onder de ploegverantwoordelijke (shift/crew leader) Hiërarchisch : ressorteert onder de assistent zaakvoerder en zaakvoerder.

Doel Bereiden van hamburgers en salades, garneren van broodjes, frituren van vis- en gevogeltebereidingen en bakken van frieten met behulp van voorgeprogrammeerde systemen.

Respecteren van interne normen en standaards.

Voldoen aan kwaliteit, service en hygiëne normen.

Hoofdtaken - stelt keukenapparatuur in; - zet alle componenten klaar voor de bereiding van salades en hamburgers; - stelt assortiment salades samen volgens model en volgens verwachte verkoop; - tijdens de bediening werkt aan bepaalde werkposten : - verwarmt broodjes, - bakt hamburgers, - frituurt vis- en gevogeltebereidingen, - garneert broodjes met saus, sla en vlees/vis of kip, - bakt frieten; - staat in voor het onderhoud van werkposten, apparatuur en materiaal; - ruimt ook tafels en houdt de zaal in orde, vult de voorraad sausen, servetten, drinkrietjes, enz. aan, vervangt en perst vuilniszakken, schikt stoelen, houdt de toiletten in orde, staat in voor het algemeen onderhoud van de terreinen, parking, terrassen, faciliteiten voor kinderen (indien van toepassing), enz.

HRC.REF 116D 1. Verantwoordelijkheid Is verantwoordelijk voor : - kwantiteit, kwaliteit en versheid van de voedingswaren volgens richtlijnen; - voor correct en hygiënisch bereiden van spijzen volgens model en voorschriften (ingrediënten, presentatie, portionering); - aanvullen van voorraad waarmee hij zelf moet werken; - persoonlijke hygiëne en hygiëne van werkplaats; - strikt respecteren van interne normen met betrekking tot kwaliteit, service, hygiëne. 2. Kennis en kunde - goede praktische kennis van de keukenwerkzaamheden; - interne opleiding : moet bepaalde werkposten optimaal kunnen uitvoeren; - kennis van interne normen en procedures met betrekking tot kwaliteit, service, hygiëne; - herkennen van geluidsignalen. 3. Probleemoplossing - operationeel - piekperiodes; - intervenieert bij kleine incidenten; - oplossingen volgens voorschriften; - efficiënt werkritme : heeft invloed op andere werkposten. 4. Communicatie en overleg - mondeling; - teamwerk keuken - onthaal/zaal. 5. Vaardigheden - Bewegingsvaardigheid.6. Inconvenienten - zwaarte : tot +/- 10 kg; - houding : staand - rondlopend; - werksfeer : tempodruk tijdens piekperiode, enig hinderlijk lawaai, temperatuurverschillen; - risico : brand- en snijwonden, uitglijden.

Functieomschrijving USB Afdeling :

Zaal-bediening : fast-food - sneldienstrestauratie Code : HRC.REF. 217F Functie : Medewerker snelsdienstrestauratie - onthaal/zaal - crew (m/v) Organisatie Operationeel : werkt enkel in de zaal en ressorteert rechtstreeks onder de ploegverantwoordelijke (shift/crew leader) Hiërarchisch : ressorteert onder de assistent-zaakvoerder en zaakvoerder.

Doel - onthalen en bedienen van de klanten, bestellingen opnemen; - opruimen van de zaal en in orde houden van de toiletten; - respecteren van interne normen en standaards; - voldoen aan kwaliteit, service en hygiëne normen.

Hoofdtaken - onthaalt klant aan de toonbank en drive, indien van toepassing; - neemt bestelling op, registreert deze in de kassa; - bakt frieten met behulp van een voorgeprogrammeerd systeem en stelt eventueel salades samen; - zet de bestelling klaar op een dienblad of verzamelt deze in draagtassen om mee te nemen; - ontvangt de betaalmiddelen en rekent af rekening houdende met instructies inzake speciale acties; - staat in voor het onderhoud van werkpost, apparatuur en materiaal; - indien noodzakelijk begeleidt klanten (in rolstoel, met kleine kinderen, enz.); - ruimt ook tafels en houdt de zaal in orde, vult de voorraad sausen, servetten, drinkrietjes, enz. aan, vervangt en perst de vuilniszakken, schikt stoelen, houdt de toiletten in orde, staat in voor het algemeen onderhoud van de terreinen, parking, terrassen, faciliteiten voor kinderen (indien van toepassing), enz.

HRC.REF 217F 1. Verantwoordelijkheid Is verantwoordelijk voor : - klantvriendelijk onthaal; - persoonlijke hygiëne; - correct afrekenen; - aanvullen van voorraad (sausen, servetten, drinkrietjes, enz.); - samenstellen van salades; - bakken van frieten met behulp van voorgeprogrammeerde systemen; - respecteren van interne normen met betrekking tot kwaliteit, service, hygiëne en voorkomen (uniform).

Gevolgen : - verkeerde bestellingen kunnen ongenoegen opwekken bij de klanten, kleine kasverschillen. 2. Kennis en kunde - interne opleiding : moet de werkpost "onthaal" kunnen uitvoeren; - kennis van toetsen van de kassa en van de drive-uitrustingen (indien van toepassing); - kennis van de producten; - kennis van interne normen en procedures met betrekking tot kwaliteit, service, hygiëne. 3. Probleemoplossing - operationeel - piekperiodes; - intervenieert bij kleine incidenten, bijvoorbeeld opruimen van omgevallen dranken, aanvullen voorraden in samenspraak met ploegverantwoordelijke (shift/crew leader). 4. Communicatie en overleg - mondeling; - klantencontact; - dienstverlenend optreden - teamwerk keuken - onthaal/zaal. 5. Vaardigheden - Stiptheid bij bedienen van de kassa.6. Inconvenienten - zwaarte : tot +/- 10 kg; - houding : staand - rondlopend; - werksfeer : tempodruk tijdens piekperiode, enig hinderlijk lawaai, temperatuurverschillen; - risico : brandwonden, uitglijden.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 22 mei 2003.

De Minister van Werkgelegenheid, Mevr. L. ONKELINX

^