Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 23 april 2015
gepubliceerd op 13 mei 2015

Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeenten Lede en Sint-Lievens-Houtem, teneinde de aanleg van twee bufferbekkens en hun toegangswegenis langs de spoorlijn nr. 50A te realiseren

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2015014149
pub.
13/05/2015
prom.
23/04/2015
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

23 APRIL 2015. - Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeenten Lede en Sint-Lievens-Houtem, teneinde de aanleg van twee bufferbekkens en hun toegangswegenis langs de spoorlijn nr. 50A te realiseren


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 12 april 1835 betreffende het tolgeld en de reglementen van de spoorwegpolitie, artikel 2;

Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000;

Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, artikel 10, § 2, 2° ;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 juni 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 24/06/2004 numac 2004014131 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 24/09/2004 numac 2004014193 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur . - Addendum type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 18/10/2004 numac 2004014207 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur . - Tweede addendum sluiten tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, artikel 4;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 oktober 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2004 pub. 20/10/2004 numac 2004014210 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel sluiten houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel;

Overwegende dat beleidsmatig wordt gestreefd naar meer duurzame mobiliteit en dat het spoor daarin een belangrijke rol speelt;

Overwegende dat het noodzakelijk is te beschikken over een infrastructuur die is aangepast aan de huidige eisen van de spoordienst en van haar omgeving;

Overwegende dat de spoorwegbedding van de spoorlijn nr. 50A tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel-Zuid gelegen is in een natuurlijke insnijding van het landschap en bijgevolg een deel van het regenwater van omliggend hoger gelegen gebied opvangt, naast de afwatering van de spoorbedding zelf;

Overwegende dat de toevloed van regenwater is toegenomen door het uitmonden van gemeentelijke afwatering van wegenis, beken en grachten in de langsgrachten naast de spoorlijn nr. 50A tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel-Zuid, door de toenemende bebouwing en de toegenomen regenintensiteit tijdens het laatste decennium;

Overwegende dat de toegenomen toevloed van regenwater reeds tot verzakkingen van het spoorwegtalud, overbelasting van de langsgrachten langs het spoor en zelfs tot de overstroming van de spoorwegbedding heeft geleid, en bijgevolg tot verschillende onderbrekingen van het spoorverkeer heeft aanleiding gegeven;

Overwegende dat de waterhuishouding op en langsheen de spoorlijn nr. 50A tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel-Zuid dient verbeterd te worden en dat de aanleg van twee bufferbekkens op het grondgebied van de gemeenten Lede en Sint-Lievens-Houtem de eerste realisatie binnen het kader van dit project zou zijn;

Overwegende dat het voorstel van Infrabel, zoals weergegeven in de plannen met nrs. 035000DG001 en 036450DG001, toelaat deze werken uit te voeren;

Overwegende dat het voor de uitvoering van bovengenoemde werken vereist is om te beschikken over de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeenten Lede en Sint-Lievens-Houtem en aangeduid op de plannen met nrs. L50A-36.5-B en L50A-35.1-C;

Overwegende dat de stedenbouwkundige vergunningen voor de aanleg van twee bufferbekkens en hun toegangswegenis langs de spoorlijn nr. 50A, gelegen op het grondgebied van de gemeenten Lede en Sint-Lievens-Houtem, werden afgeleverd op 26 november 2014 en 16 december 2014;

Overwegende dat de uitvoering van de beoogde werken noodzakelijk is voor de veiligheid, de stiptheid en de betrouwbaarheid van het spoorverkeer op de spoorlijn nr. 50A tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel-Zuid en dat, derhalve, de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemenen nutte onontbeerlijk is en dat, ingeval van gerechtelijke onteigening, de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden wordt toegepast;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De werken in het kader van de renovatie van het aanwezige afwateringssyteem op en langs de spoorlijn nr. 50A tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel-Zuid, en meerbepaald de aanleg van twee bufferbekkens en hun toegangswegenis op het grondgebied van de gemeenten Lede en Sint-Lievens-Houtem, worden van algemeen nut verklaard.

Art. 2.Machtiging wordt verleend tot onteigening van de percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeenten Lede en Sint-Lievens-Houtem, aangeduid op de plannen met nrs. L50A-36.5-B en L50A-35.1-C, gevoegd bij dit besluit, met toepassing van de procedure bij hoogdringendheid overeenkomstig de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 3.Het algemeen nut vordert de onmiddellijke inbezitneming van de percelen opgenomen in de plannen met nrs. L50A-36.5-B en L50A-35.1-C.

Art. 4.De minister bevoegd voor mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 23 april 2015.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, Mevr. J. GALANT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^